بازیهای چندنفره گوی رقابت را از عناوین تکنفره در ۲۰۲۳ ربودند
طبق آخرین آمارها، بازیهای چندنفره گوی رقابت را از عناوین تکنفره در ۲۰۲۳ ربودند. Fortnite تقریباً در اکثر کشورها، بیشترین تعداد بازیکن را داشته است.
علیرغم پستی و بلندیها، سال گذشته میلادی برای بازیهای ویدیویی، خوش یمن بوده. بازیسازان عناوین موفق زیادی را روانه بازار کردند و بازیهای تکنفره به شکوفایی رسیدند.
با این حال، طبق نقشه تعاملی برترین بازیهای پلی استیشن در سال ۲۰۲۳، محصولات چندنفره با اختلاف گوی رقابت را از عناوین تکنفره ربودهاند و در اکثر کشورها صدرنشین جدول تعداد بازیکن هستند.
از بین ۲۳ کشوری که آمار دقیق آنها منتشر شده، بازی Fortnite در ۱۷ کشور صدرنشین است و به جز کره جنوبی، در همه مناطق جزو ۳ بازی پرطرفدار طبقهبندی میشود. بعد از Fortnite، عناوین FIFA 23 و Call of Duty در ردههای بعدی بیشترین میزان محبوبیت قرار دارند.
با وجود اینکه آمار فوق قابل پیشبینی است، اما دلایل متعددی برای محبوبیت بازیهای چندنفره وجود دارد؛ یکی از این دلایل، اعتبار و قدمت آیپی است. بازیهایی مانند FIFA و Call of Duty در طی سالها طرفداران زیادی پیدا کردهاند و بعید است که شاهد شکست یا عملکرد ضعیف آنها، حداقل در زمینه فروش و موفقیت تجاری باشیم.
صرف نظر از آمار منتشر شده، بازیهای تکنفره در سال گذشته میلادی، عملکرد فوقالعادهای داشتند. Baldur’s Gate 3 و Starfield توسط میلیونها گیمر تجربه شدهاند و Hogwarts Legacy پرفروشترین بازی سال شد که به عنوان یک تجربه تکنفره، موفقیت و دستاورد چشمگیری است.
نظر شما در خصوص این آمار چیست؟
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- پلی استیشن ۵ پرو با قیمت نجومی وارد ایران شد
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
نظرات
این بازی های مولتی پلیر هم یه روز دوران اوجشون تموم میشه
نظر من این هست که تموم نمی شوند. شاید به یک حد تعادل برسه بین بازی های مولتی پلیر و بازی های داستانی.
همه گیم ها و توسعه دهنده ها لیاقت دارن که گیمشون فروش بره حتی فیفا
ولی اصلا حق کال اف دیوتی و اکتیویژن نبود.
یعنی این فورتنایت یه مریضی هست توی صنعت گیم
بازار بازی های سرویس محور داره بزرگ تر می شه
ناشر ها دیگه علاقه ایی ندارن ریسک کنن داستان و شخصیت پردازی و گیم پلی و.. تولید کنن تا فروشی که یک بازی سرکیس محور در ۶ ناه داره براشون ارزو بشه
این یک فاجعه هست
گیمینگ بدون بازی های سینگل پلیر داستانی برای من معنی خاصی نداره
دوست عزیز مطمئن باش بازی داستانی همیشه وجود داره شاید تعداد بازی های AAA داستانی کم بشه ولی باز عناوین جدیدی میاد و جایگزینشون میشه
همهچی بستگی به خود ما پلیرا داره… (البته اگه بشه اسم بعضی افراد که از لذت بازی فقط پول خرج کردن in game رو فهمیدن گذاشت پلیر!) که به کدوم بازیها اهمیت میدیم و کدوم رو بایکوت میکنیم، بازیهای داستانی میتونن با یه جرقه چنان صعودی داشته باشن که سرویس محور به گرد پاشون نرسه یا میتونن چنان با سر زمین بخورن که اثری از محبوبیت باقی نمونه ، و اینکه سرنوشت تلخ باشه با شیرین تو دستای خود ماست ، نه هیچ سازنده و ناشر دیگهای.
متاسفانه فعلا بازیای سرویس محور بدجوری دارن میتازونن ولی اینطوریام نیست که کاملا جایگزین بازیای سینگل پلیر بشن
بازیای آنلاین هم برای جذب و نگهداری پلیر نیاز به پشتیبانی و محتوا سازی قوی دارن که هزینه زیادی داره و اگه میزان ریزش پلیر ها که به مرور زمان بیشتر و بیشتر میشه از یه حدی بگذره که دخل و خرج بازی جور در نیاد خب طبیعتا پشتیبانی ضعیفتر و ریزش بیشتر و بیشتر میشه و به اصطلاح بازی دد میشه
گذشته از این توی این چند سال بازیسازای زیاد و حتی بعضا بزرگی، خواستن سرویس محور بسازن ولی شکست خوردن یا نصفه لغوش کردن و تجربه کردن که ساخت و پشتیبانی از این نوع بازیها به سادگی ساخت و انتشار بازیای داستانی نیست
بنظرم هیچ کدوم از این دو تا نمیتونه اون یکی رو حذف کنه و به نوعی مکمل هم هستن و همینجوری هم میمونه حالا شاید گهگاهی کفه ترازو آمار ها به سمت یکیشون سنگین تر بشه ولی قطعا مقطعیه و به مرور بالانس میشه
کاملا موافقم 👍
اگر ساخت بازی سرویس محور راحت بود ناتی داگ بازیش رو کنسل نمیکرد, شخصیت پردازی و داستان سرایی که همه بلدن , هزاران بازی فیلم و سریال هست میشه ازش کپی کرد ,
اکثر سازنده ها بازی سرویس محور خوب زدن سابقه زدن بازی داستانی با متای بالا هم دارند , ولی اونهایی که بازی ها داستانی خوب زدن هیچ کدوم نتونستن بازی سرویس محور خوب بزنند,
نظر خیلی ها این هست چرا وقتم رو بابت داستان و مبارزه با رباط تلف کنم که هیچ دستاوردی نداره, بخوام داستان ببینم هزاران فیلم سریال هست اونها رو میبینیم
چرا میخواهید گیم رو با سینما قاطی کنید , این درک اشتباهی هست منتقد ها و کسایی که فقط توی سایت هستند همچین نظری میدن
فوتبال یه بازی هست که میلیاردها طرفدار داره و اصلا تکراری هم نمیشه بازی سرویس محور هم مثل اینه
واقعا خندم میگیره اینو آدمی بگه که عکس پروفایلش کاراکتر یکی از بهترین سه گانه های تاریخ از نظر داستانی باشه چی تو اون کاراکتر دیدی ؟ قطعا از داستانش لذت بردی این حرف بیشتر یک جوک هستش که آدمی که خودش از بازی داستانی لذت برده باید بگه بازیای داستانی ربات کشتن و وقت تلف کردن هستند
کدوم سریال و فیلمی میتونه تجربه ای مثل ویچر ۳ ، بازیای سولز بورن ، سه گانه بایوشاک ، سایبرپانک ۲۰۷۷ ، اسکایریم ، اوری ، زلدا ، رد دد ردمپشن ، الدراسکرولز ، مث افکت ، گاد اف وار یا متال گیر سالید در اختیارت بزاره ؟ اصلا برام مهم نیست بخوای بازی داستانی انجام بدی یا نه ولی حق توهین به همچین هنری رو نداری
باش
🔶 (god of war): نه دیگه اینطوریام نیست ببین رفیق از همون قدیم هم یادمه یه سریا از بچه ها میرفتن گیم نت به کانتر بازی کردن با رفیقاشون چون اون موقع اینترنت همه گیر نشده بود ما زیاد این آمارا رو نمیدیدیم، یعنی نمیخوام بگم که سلیقه گیمرا عوض شده امیدوارم به اونایی که سنشون بالاس توهین نشه اکثر کسایی که بازی های آنلاین پلی سن پایین هستن این یک حقیقتیه چون قدیم تو سطح جهان طوری نبود که همه اینترنت داشته باشن و بازی های آنلاین پلی بدن در کل بازی های آنلاین هم یک لذت زودگذره یعنی مث یک دور همی میمونه که مثلا هفته ای یکی دوبار بشینی با دوستات بازی کنی اینطوری نیست که بگیم همینایی که دارن آنلاین پلی میدن درکنارش بازی های داستانی پلی نمیدن
🔸اما در مورد حذف بازی های داستانی ببین بازی های آنلاین و داستانی مکمل همن جفتشون بهم دیگه نیاز دارن یعنی یکیشون حذف بشه صنعت گیم با کله میخوره زمین اینکه خیلی سازنده ها مخصوصا سونی دارن میرن سمت این سبک بخاطر اینکه مثل قدیم نیست الان هزینه ساخت بازی ها رفته بالا همه که مثل مایکروسافت و اپل پولشون از پارو بالا نمیره خیلیا چاره ای ندارن بحث طمع هم نیست نیاز دارن شما اگر بازیه داستانی با کیفیت میخوای باید با این موضوع کنار بیای، اگر خاطرت باشه تو نسل هشتم انقدر بازی های بتل رویال زیاد شدن که EA به شکر خوردن افتاد بخاطر اینکه رفته بود سمت این سبک بازی ها که بعد پشیمون شد
🔸پس نگران نباش و از این آمارها نترس تا زمانی که امثال کوجیما، دراکمن، میازاکی، میکامی، کامیا، بارلوگ، جوزف فارس و… زنده هستن بازی های داستانی از بین نمیرن حتما بعد از این هم این اتفاق نخواهد افتاد
موضوع اینه تو ایران فقط میخوان کرکی پلی بدن
حتی بازی رایگانم باشه ولی انلاین براشون چرته
دنبال مفت بودن تو ژن مردم ماست
خب شاید سختشون میاد ۲ میلیون برای یه بازی ۱۰ ساعته سینگل پلیر بدن
اگه دلیل این اتفاق پیشرفت بازی های چند نفره بود، خب اتفاق خوبی بود قطعا. ولی متاسفانه دلیلش افت بازی های تک نفرست.
والا ما هم سرویس محور پلی میدیم فقط حدود 2k تایم پلی cs منه ولی کل ۳۰ ۴۰ ساعت تجربه سه گانه مترو ارزشش برام از کل این دوهزار ساعت بیشتره
بازیای داستانی به نوعی پایه و فونداسیون ویدئو گیمه و اصلا این صنعت بدون سینگل پلیر های با کیفیت قابل تصور نیست
بازی های سینگل پلیر تهش تا دونسل دیگه باقی بمونن بعدش ناپدید میشن و از بین میرن و چیزی به نام بازی های سینگل پلیر باقی نخواهد ماند
پسی خیال باطل 😂 همین پارسال تعداد بالای بازیای داستانی با کیفیتمون و نمرات فراشاهکار مدرن وارفر ۳ که تمرکزشو گذاشت رو مولتی پلیر نشون داد چقدر شما حق فرمایید البته EA هم همچین تصوری داشت ولی فعلا که با کیفیت ترین بازیای چند سال اخیرش از جمله دد اسپیس و استار وارز همه داستانی بودن
فورتنایت خیلی وحشتناکه. به تنهایی پنج شیش تا بازیه. همینطوری هم داره هی بهش چیز میز اضافه میشه. چند وقت هم پیش بخش ریسینگ فورتنایت رو دیدم!!
به قول یکی دیگه از خبرگزاری های صنعت گیم
فورتنایت داره تبدیل میشه به نزدیک ترین تعریف متاورس
چرا که نه
وقتی سازنده ها میان با تمام تلاششون از فورتنایت پشتیبان میکنن و مدام محتوای سرگرم کننده بیشتری نسبت به زباله های تک نفره ارائه میدن باید هم انتظار این خبرها رو داشته باشیم
تو زمانی که این غول ها دارن صدها میلیون پلیر جذب میکنن، انتظار دارین کدوم بازی های تک نفره، انقدر پلیر جذب کنن و فروش میلیاردی داشته باشن؟ راکستدی؟
کسانی که کرکی و هکی و اشتراکی بازی میخرن حق ندارد راجب این حرفی بزنند , مخصوصا پی سی بازها ,وقتی خودت حاضر نیستی بابت بازی بازی خطی یا داستانی پول بدی , بعد میان برای صنعت گیم ابراز تاسف میخورن , تا حالا شده بیش از یک میلیون پول بابت بازی خطی دادی که فشار بهت بیاد ,
میخوام بدونم چندتا بازی داستانی توی اکانتون هست یا دیسک چندتا بازی داری , اگر تعدادش کم لطفا سکوت کنید و سرمون رو درد نیارید, وقتی خودت حاضر نیستی بابت بازی ها اینطور پول بدی چرا میایی گیمرایی دیگه رو سر این مسخره میکنی , سازنده ها همچین چیزی می بینید اکثر کسانی که طرفداری بازی های داستانی میکنند فقط اعدای خالی هستند , مخصوصا ایرانیهاش ,
منی که اینجا طرفداری بازی سرویس محور میکنم بیش از ۱۵ بازی داستانی توی اکانت قانونی دارم ,
داداش چرا از تجربیات شخصیت میگی فک کردی همه دزدن ؟🤣
با اینکه جواب دادن به افاضات امثال شما کار بیهوده ایه ولی : اینجا ایرانه پسر خوب، لطفا اینجا رو با هیچ جای دنیا مقایسه نکن
اقتصاد، خودروسازی، مالیات، تحصیل، درمان، مسکن و…
اینجا هیچیش به هیچ کجای دنیا نمیخوره بعد انتظار داری من نوعی با ۲۵۰ دلار درآمد ماهیانه بیام ۶۰ دلار پول بازی بدم!؟؟اصلا تا حالا ریالی درآمد داشتی که بدونی یه هزاری زیرپای فیله؟؟؟
چیو با چی مقایسه میکنی؟ اصلا چند سالته خداوکیلی؟؟
چندتا سرویس محور موفق وجود دارن که پلیر های زیادی جذب خودشون میکنن و تقریباً همیشه رو به رشد هشتند، بقیه بیشتر نقش نخودی رو دارن و اصولاً هم شکست میخورن. Fortnite، cod PUBG اینا رو تقریباً میشه گفت سال های طولانی دوام میآورند.
این بازی هایی که اسم برده شد مثل فورتنایت ، کال آو ، بخش آنلاین فیفا یا حتی csgo یک سری بازی خاص و انگشت شمار هستن که تونستن به مدت طولانی محبوب بمونن، اکثر گیم های آنلاین دیگه ای که میان زود دد میشن، همین بازی the finals که اونقدر سر و صدا کرده بود فک کنم الان خیلی تعداد پلیر هاش ریزش داشته، fall guys یه مدت فوق العاده بود بعد اینقدر افت کرد که بازی رو رایگان کردن تا پلیر بگیرن
خود فورتنایت ها هم با برگردوندن مپ قدیمی و مود no build خودش و هزار تا اسکین و ایونت تونستن تو رشد بمونه
خلاصه حرفم اینه که سازنده ها همین چهار پنج تا بازی سرویس محور موفق رو میبینن که سود آوری وحشتناکی داره ، برای همین همه میرن سراغ ساخت همچین بازی هایی درحالی که هیچ وقت نمیتونن جز اون چهار پنج تا بازی بشن، فقط یه چرخه تکراری ایجاد شده که هی بازی آنلاین جدید بیاد هی دد بشه و دوباره بازی بعدی
بازی ها داستانی شاید سود کمتری داشته باشن ولی همون مقدار تقریبا تضمین شدس اگه یه حداقل کیفیتی داشته باشه
ولی از اون ور بازی ها آنلاینی که امروزه ساخته میشن خیلی هاشون به ماه دوم هم نمیرسن بعد اون همه هزینه برای ساخت
به نظرم دوره این بازی ها داره تموم میشه (به جز ۴ ، ۵ تا شون)
ببین کلیت حرفت درسته ، ولی چهار پنج تا نیستن ، زیادن خیلی خیلی
معلومه ک ب درامد فورتنایت و کاد و… نمیرسن بقیه ولی بعنوان مثال بازی ای مثل الن ویک۲ تو خوابم ب درامد یک ماه همون د فاینالز ک میگی بادش خوابیده نمیرسه
یا حتی بازیای کمتر موفق مث سی اف دیوز ، الکی نیست ک مایکروسافت پول و دارایی ارزشمندی مثل ریر رو گذاشته برای پشتیبانیش ، شما شک نکن بازیای با تعداد بازیکن ثابت اندازه همین بازیم ب اندازه ستا استودیو موفق سینگل پلیر ساز درامد دارن…
اختلاف درامد انقد فاحشه ک همه میخوان مولتی بسازن ، نفهم نیستن ک ، مطالعه میکنن رو مبحث درامد و تصمیم میگیرن
خیلی وقته دیگه گیم واقعی که پرو گیمرا بازی میکنند بازی آنلاین هست، بازی تک نفره هم بمونه برای یه سری نوب که با برن چهارتا بات بی مغز رو بکشند
امیدوارم سنت کم باشه ، چون در غیر این صورت دیگه بهت امیدی نیست
🤣🤣🤣🤣
نکشیمون پرو گیمر…
ساخت بازی سرویس محور جدید کاملا یک باخت بزرگ برای صنعت گیمینگه. هر بازی سرویس محوری که تا الان اومده جای خودشو ثابت کرده و اجازه به رقیب های جدیدش نمیدن که فعالیت کنه. چون هر گیمری باید حداکثر روی یک یا دو بازی سرویس محور تمرکز کنه. اما بازی های داستانی و آفلاین در هرصورت گیمر هارو به خود جذب میکنن چون هروقت بازی رو انجام بدی از چیزی عقب نمیمونی چون کسی نیست که بخوای باهاش رقابت کنی، و زمان کمتری از بازیکن رو میگیرند که همین باعث میشه که پلیر در هفته چندین بازی آفلاین رو انجام بده و هم استودیو و هم گیمر کِیفشو ببرن.
فورتنایت درسته به بیشتر شخصیت گند میزنه ولی همچنان عالی مینوازد. هر چقدر هم هیت بدید این بازی باز هم رشد میکنه
یه دورانى قسمت کوچکی از بازیها به مولتی پلیر اختصاص داشتن
الان همه چیز بر عکس شد.
خداوکیلی این چه تیتری هستش😐 بازی های آنلاین برای پلیرهای خودش خوب و جذاب هستند ولی قرار نیست هیچ وقت جای بازیای داستانی رو بگیرند همینطور بلعکس ، هر کدوم برای گیمر علاقمند به سبک خودشون ساخته میشن