۹۵ درصد استودیوها در حال توسعه یا پشتیبانی از عناوین سرویس محور هستند
سیلی از بازیهای سرویس محور در راه است.
نکات برجسته
- یک نظرسنجی که شامل ۵۳۷ استودیو بود، حاکی از جولان عناوین سرویس محور در سراسر صنعت است.
- از این تیمها، حدود ۹۵ درصد در حال کار بر روی ژانر مذکور هستند.
- این گزارش همچنین بیان میکند که پروژههای سرویس محور برای توسعه به پنج سال یا بیشتر زمان نیاز دارند.
عناوین سرویس محور در حال حاضر سودآورترین محصولات صنعت ویدیو گیم به شمار میروند. این ژانر از طریق یک جریان ثابت از محتوا و تراکنشهای خرد، ثابت کرده که تقریباً برای هر استودیویی جذاب است.
با این حال و با وجود تمام مزایایی که دارد، این ژانر عواقب مخربی برای استودیوهایی خواهد داشت که موفق به برجسته شدن نیستند. بنابراین، ممکن است نگرانکننده باشد که یک گزارش بیان میکند حدود ۹۵ درصد از تیمها در حال آزمایش یا کار بر روی چنین پروژههایی هستند.
چرا این موضوع اهمیت دارد: با علاقه استودیوها به این ژانر، صنعت ممکن است دچار اشباع عناوین سرویس محور شود و همین موضوع، احتمالاً منجر به سقوط ویرانگر این بخش از بازیها خواهد شد.
همانطور که توسط Gamesindustry گزارش شده، اخیراً ۵۳۷ توسعهدهنده به یک نظرسنجی در سراسر جهان پاسخ دادهاند. از این تیمها، حدود ۶۶ درصد به نفع این ژانر استدلال کردند و اظهار داشتند که پروژههای لایو سرویس عملاً برای موفقیت در بازیهای مدرن مورد نیاز هستند.
این گزارش همچنین خاطرنشان میکند که ساخت بازیها در این سبک زمان بیشتری را میطلبد و چرخههای توسعه بیش از پنج سال در مقایسه با چرخه توسعه معمولی سه ساله یک نسخه تکنفره طول میکشد.
علاوه بر این، گزارش مورد بحث توضیح میدهد که چنین استودیوهایی به دنبال انتشار سریعتر محتوا برای به حداکثر رساندن تعامل هستند. بیشتر استودیوها بهروزرسانیها و وصلههای هفتگی تا دو هفتهای را هدف قرار میدهند.
آنها امیدوارند هر ماه محتوای جدیدی تولید کنند و همین مسئله، ژانر سرویس محور را فوقالعاده چالشبرانگیز میکند. نه تنها ورود به این ژانر سخت است، بلکه محبوب ماندن یک معضل کاملاً جدید را ایجاد خواهد کرد.
چنین تمرکزی روی عناوینی که در طول زمان ماندگار میشوند ممکن است در درازمدت برای صنعت مضر باشد. استودیویی مانند راکستدی (Rocksteady) اخیراً پس از تمرکز بیش از حد روی عناصر سرویس محور در Suicide Squad، بازخوردهای منفی زیادی دریافت کرد.
در همین حال، استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) چندین سال تلاش خود را پس از شکست در ایجاد یک بازی آنلاین پایدار بر اساس فرنچایز The Last of Us کنار گذاشت. مشکلات به همینجا ختم نمیشوند؛ در دو سال گذشته شاهد خاموش شدن سرور تعداد زیادی از عناوین سرویس محور بودیم.
نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید.
منبع: Tech4Gamers
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
ورشکست شدن تل تیل شاید مهم ترین دلیلش بود کی میدونه
الان یه صحبت دارم با کاربر young boy الان نظرت چیه ؟ دیدی اکثریت دارن رو سرویس محور کار میکنن میدونی چرا ؟ چون فروش خیلی بالاتری نسبت به داستانی دارن یعنی بیشتر مردم به بازی های رقابتی بیشتر اهمیت میدن تا بازی های داستانی که فقط کشتن npc هنر بازی هستش
اوه بچه سال فورتنایت پسند شناسایی شد
بازیهای سرویس محور جذابه ولی من به شخصه داستان محور بیشتر دوست دارم حالا گیریم ۵بارم اول شدی تو فورتنایت اخرش که چی؟
داستان محور یچی دیگس
چقدر بده نسل شما گیمرا که نسل جدید حساب میشید انقدر بی سواد و مغز آکبند بار اومدید. از سینما فقط مارول بلدید از گیم بکش بکش سرویس محور. بد ماجرا اینجاست خیلی هم خودتونو قبول دارید و ادعا دارید
اگه هر استدیویی به ژانری که توش مهارت داره اهمیت میداد و آب دهنشون واسه سود بازی های سرویس محور نمیریخت، الان شاهد به فلاکت رسیدن استودیوهایی مثل راکستدی نبودیم
مطمئن باشین این به خاک نشستن ها ادامه داره و خیلی بیشتر هم میشه
قبل از راکستدی bioware با anthem به خاک سیاه نشسته بود ولی خب وضع EA توپ بود که استودیو تعطیل نشد. ۸ سال از عمر استودیو صرف یه بازی شد و شکست خورد. سرویس محور اینجوری هم هست ممکنه استودیو رو به نابودی بمشونه
Anthem یه بازی جدید بود و قرار بود خلاقیت و نوآوری زیادی توش باشه (از بازی هایی که پایه و اساس بایوور باشه مثل dragon age یا mass effect نبود)
ولی تمام کمپانی راکستدی تو DC و بتمن خلاصه میشه که انتشار ۲ تا زباله پی در پی این فلاکت رو براشون به ارمغان آورد
به نظرم بایوور نه تنها به خاک سیاه ننشسته بلکه هنوز پتانسیل های بیشتری داره و حتی ممکنه با نسخه جدید dragon age یه حرکت قوی بزنه و بترکونه (ولی خب شایعه های خوبی ازش شنیده نمیشه)
برعکس بایوور، الان چه انتظاری میشه از راکستدی داشت؟ چه چیزی میتونن برای ارائه در آینده داشته باشن که یه ناشر بزرگ مثل EA بخواد دوباره ازشون حمایت کنه؟
استراتژی درست اینه که از اکثر پول به دست آمده از بازی های سرویس محور به عنوان عاملی جهت تزریق برای ساخت بازیای تک نفره و داستانی باکیفیت استفاده بشه
فکر خوبیه البته اگه عملی بشه،شرکتی نشن یکیش مثل ea که پول زیاد چشمشونو کور کنه
چرا یه سهامدار باید همچین کاری بکنه؟ وقتی بازیش سرویس محورش سودآور هست پول رو میذاره جیبش یا دوباره رو همون بازی سرمایه گذاری میکنه که پول بیشتری بدست بیاره هیچ وقت نمیره تو بازی ها تک نفره سرمایه گذاری کنه که سودش کمتر هست
همین الان suicide squad تو استیم نمره بشدت بالایی از نقد ها گیمر ها داره ، این باعث میشه وارنر بگه خب سود بازی رو ببریم تو یه بازی داستانی؟ معلومه که نه ، قطعا تمرکزش میره سمت پشتیبانی بیشتر این بازی
Kolan 1400 nafar bazi gereftan
۱۴۰۰ نفر نظر دادن که از این تعداد ۸۶ درصدشون راضی بودن، از لحاظ فروش هم تو تاپ سلر های استیم قرار داره.
چرا؟ شما و رفقایی که میگین ایکس باکس مثل یه بچه پولداره که از جیب ددی میخوره، این امر در مورد بازیای داستانی صدق نمیکنه؟
این بده
طبق معمول ۹۵ درصد بازیا فاقد اهمیتن
اتفاقا خوبه، بیشتر بسازین تا گیمر ها بیشتر حالشون بهم بخوره
وقتی سود آوری شون بیاد پایین اون موقع سهامدار ها میفهمن اول آخرش باید برن سراغ بازی ها داستانی تک نفره
هیچوقت سود آوریشون نمیاد پایین ، تو همین سایت نمونه کژوال و بچه سالشون وجود داره که میگه :
نسل شماها بدرد بازیای آنلاین نمیخوره ، فقط الان دور دورِ بازیای آنلاین هست و این ها قطعا بهتر از داستانین…
خب وقتی همچین آدمایی باشن ، شما میخوای سود آوری این سرویس محور ها بیاد پایین ، تازه همون کاربری که اینارو میگفت ادعا داره ۳۰ سالشهو هیتر نینتندو هم هست (فکر کنم بچه سال و کژوال پلیری بیش نیست) ….
اینو به من معرفیش کن
🤣🤣
اول اسمش D آخرش N
فک کنم فهمیدی کیه…
اها
فهمیدم کیو میگی 😂
اونو خدا زده
اگه اون ۳۰ سالشه فکر کنم من هفت کفن پوسوندم 😂
پیک و اوج محبوبیت همچین آثاری تقریبا چند سال پیش تموم شد (از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ شاید) الان خیلی از بازی ها آنلاینی که میان شاید نهایت چند ماه خیلی محبوب باشن بعدش سریع فراموش میشن، کمتر بازی سرویس محور و آنلاینی هست که امروزه بتونه طولانی مدت محبوب بمونه
بنظرم گیمر ها کم کم دارن از این بازی ها فاصله میگیرن ولی سهامدار ها نمیخوان قبول کنن فقط دارن دست و پا میزنن و ایده ها مختلف رو تست میکنن که ورق رو برگردونن درحالی که دوره هر چیزی بالاخره تموم میشه
این نظر شما تصویر دقیقی نیست. تعداد بازیسازا خیلی بیشتر شده و کلا علاقه به بازیای لایو سرویس هم خیلی بیشتر شده. طبیعتا تعداد بازیای لایو سرویس هم خیلی بیشتر شده. و در نتیجه تعداد شکست های این بازیا هم بالا رفته و این تصور پیش میاد که انگار این بازیا دارن محبوبیتشون رو از دست میدن یا گیمرها دارن فاصله می گیرن ازشون.
🔶 مثل اینکه اون تحلیلگره برعکس تحلیل کرد که گفت کمتر میشن، هرچیزی تو دنیا زیاده رویش خوب نیست همیشه باید حد وسط رو گرفت نمیگم کلا بازی های سرویس محور حذف بشن چون به هرحال یک سبک محسوب میشه و قشری از گیمرا سلیقشون میطلبه که این بازی ها رو تجربه کنن، و یک مورد دیگه اینکه درآمد این سبک بازی ها برای یک سری از کمپانی ها نیازه مثل سونی تا بتونه هزینه ساخت بازی های داستانیش رو دربیاره
🔸 اگر برنامه ریزیشون درست باشه جای هیچ نگرانی وجود نداره اول اینکه استودیوهایی که بازی های داستانی میسازن رو نباید مجبور به ساخت بازی های سرویس محور بکنن و دوم اینکه تعداد این بازی ها رو کم کنن یعنی الان سونی حدااکثر سه تا سرویس محور براش کافیه تا اینکه ده دوازده تا بسازه الان به نظرم همین Marathon، Helldivers 2، Concord برای سونی کافیه چون بحث پشتیبانیشون هم هست چون سختیه کار همین پشتیبانیه و موفقیت یک بازی سرویس محور بسته به اینه که دائم ازش پشتیبانی باشه و باید همیشه لایو (زنده) نگهشون داشت
Fair play استودیوی هیون استودیو هم هست داداش.
دو تا از این ۴ تا بازی بگیره سونی بارش رو بسته
🔶 (گیمری عادی): میدونم اگه اسمشون رو نیاوردم به این خاطره به نظرم همون سه تایی که نام بردم کافیه بقیشون اضافی هستن هورایزن هم همینطور، من کیفیت رو به کمیت ترجیح میدم هرچی تعداد کمتر باشه بهتره، چون گفتم سختیه کار پشتیبانیه ده تا سرویس محور هم بسازی وقتی نیرو و امکانات نداشته باشی برای پشتیبانی فایده نداره
گندی که سرویس محور ها به صنعت گیم زدن همونقدر درد داره که مسئولای دولت به ایران و مردم زدن….
وقتی درصد رضایت سوساید اسکواد رو استیم بشه ۸۰ درصد یا تو ps …
وقتی ملت واسه بخش آنلاین کالاف پول بدن ..
معلومه که باید فاتحه صنعت گیم رو بخونیم .
همه اینا ازون فورتنایت مسخره شروع شد ….
اون اپیک گیمز امیدوارم از بین بره..
خیلی حق گفتی . اینایی که می رن میلیون ها تومن پول اسکین گان و کاستوم و…. می دن رو واقعا درک نمی کنم. اینا همونایی هستند که احتمالا رفتن به سوساید اسکواد تو استیم رضایت دادن
بلک اوپس ۱ و ۲ حداقل یه کمپین آدم وارانه داشتن …
این جدیدا همونم ندارن…
خود گیمرا استقبال کردن همین شد دیگه…
یادش بخیر دوران بچگیمون این بازی های سرویس محور و بازی های آنلاین و این چیزا اصلا نبود و فقط بازی های داستانی و تک نفره بود . عجب دوران خوبی بود واقعا…
هرچقدر این سرویس محور ها بیشتر فروش کنن شاهد بازی های داستانی کمتر و بازی های بدرد نخور سرویس محور بیشتر هستیم. بدبختی اینه که بازی های سرویس محوری هم که فروش خوبی دارن هم صرفا بازی خوبی نیستن و فقط تو معتاد کردن پلیرا به خودشون خوب عمل کردن. واقعا صنعت گیم به سمت خوبی نمیره
احتمالا اکثر کامنت ها منفی باشه نسبت به تعداد بالای لایو سرویس ها. مخصوصا در مورد تاثیرشون روی کلیت بازی ها و بازی سازا.
ولی نگران نباشیم به نظرم. تو سینما بیشتر از ۳۰ ساله که CGI داره جولان میده. اما نسل فیلمایی مثل Coda یا No Country for Old Men یا … منقرض نشد. خود سینما هم می دونه که باید تنوع و خلاقیت رو حفظ کنه وگرنه خودش آسیب می بینه. تو این ۱۰-۱۵ سال اخیر دیدیم که چقدر موج های مختلفی اومدن و رفتن ولی همچنان آثار خلاقانه تر و عمیق تر ساخته میشن. منکر تاثیرات کوتاه مدتشون نمیشم ولی تو دراز مدت مشکلی نمی بینم واقعا.
گیم هم به نظر نمیاد تفاوتی بکنه از این نظر. یهو یه چیزی مثل Baldur’s Gate تو سال ۲۰۲۳ میاد و جزو برترین بازی های استیم از نظر پلیر همزمان میشه. یا از اون عجیب تر الدن رینگ بود که ۲۰ میلیون نسخه فروخت. شاید یکم فرمت سنتی بازیا تحت تاثیر قرار بگیره ولی خالی از خلاقیت نمیشه. خالی از بازیای داستانی نمیشه. خالی از بازیای تک نفره نمیشه.
چقدم که موفقیت suicide squad kill the justice league رو هم دیدیم:D
عناوین سرویس محور = سرطانهای صنعت گیمینگ
با زیاد شدن این عناوین، هنر هم تو این صنعت کم میشه
این ایده رو میفهمم که از کجا میاد ولی سخت نگیریم به نظرم. شما برین بازیای نسلای پنج و شیش و هفت رو یه مرور بکنین. چند تا بازی با تمرکز بالا رو روایت میتونین پیدا کنین؟ همون موقع هم که خیلیا اون زمان رو نسل طلایی بازیا می دونن بیشتر بازیا صرفا جهت سرگرمی لحظه ای بودن و هنر چندانی توشون نبود. الان فرقش این شده که همون بازیا شکل و شمایل لایو سرویس گرفتن به خودشون.
اون تعداد کمی از بازی ها هم که روایت نقش بزرگی توشون داشت الان هم هستن. سایلنت هیل، رزیدنت ایول، اسسینز کرید، ویچر، اسکایریم، سری بایوشاک و … . قرار هم نیست منقرض بشن. بودن و بعد از این هم خواهند بود.
با کلیت حرفات موافقم
ولی خب درآمد حاصل از بازیای سرویسمحور متاسفانه خیلی بیشتر از بازیای داستان محوره
و همین امر باعث شده ک بیشتر سازنده ها ب این سمت روی بیارن
دیگه ذات آدما همینه دیگه. چیزای زرد رو دوست دارن. طبیعیه که همینی که شما میگین اتفاق میفته.
در مورد مقایسه حرفت درسته ولی یه مشکل هست که اون رو ندیدی!
اون زمان گیم های شاخص داستان محور پرفروش ترین بودن الان برعکس شده. این نکته رو ندیدی.
نسل ۵ پرفروش ترین گیم فاینال فانتزی ۷ شد.
نسل ۶ فاینال فانتزی ۱۰ شد دوم ، الان ۱۰ بازی پرفروش کدوما هستن؟
حالم بهم میخوره از لایو سرویس
حالا اگه یه بازی سرویس محور درست و درمون میدادن بیرون که یه خلاقیت یا نوآوری توش به کار میرفت حرفی نبود. متاسفانه اکثرشون یه مشت آشغال به درد نخورن.
بعضی بازی های سرویس محور هم خیلی خوبن نمونش dota 2 CS 2 wow classic خیلی حال میده با دوستات بشینی بازی کنی
درود بر گیمر ها
جاوید باشید
یعنی یک زمانی این تیتر میخونیم
۹۵ درصد استودیوها در حال توسعه یا پشتیبانی از عناوین واقعیت مجازی هستند
یک خبر خوندم که برای اپل ویژن ۳۵۰۰ دلاری صف کشیده شده واقعا موجود دوپا قابل درک نیست
واقعیت مجازی هنوز خیلی برای توسعه کار داره واقعیت افزوده جای خود نه این که بد باشه ولی کاربردی نیست مثل TV 8k بازار
اونهای که صف کشیدن با سی درصد اون مبلغ کنسول بگیرند که ناشر بزرگی مثل سونی پشتشان هست و کمک میشه برای سریع رسیدن به واقعیت افزوده کاربردی
یا حداقل META Quest 3 بخرند با اون سرمایه گذاری های سنگین زاکر برگ با ۲۰ درصد هزینه فوق ۵۱۲ گیگ
اپل بد نیست با کیفیت هست و بحث انتخاب هوشمند هست.
یه بحثی که هست اینه که این عینک اپل هردو کار رو انجام میده، هم AR هم VR و اینکه نیاز به سخت افزار اکسترنال نداره، شما متا کوئست رو نمیتونی با خودت ببری تو خیابون، PSVR2 که اصلا هیچی و اساسا سونی چندان قابل اعتماد نیست در مقایسه با اپل (دوباره بخون «در مقایسه با اپل»)
و خب در کل و در نهایت اپل ویژن یه کنسول گیمینگ نیست، یه مک بوک پوشیدنیه
درود بر شما
پاینده باشید
خوب
متا کوست باهاش میتونی بری خیابان بری و به pc وصل میشه برای گرفتن خروجی مثل psvr2 یعنی وقتی گفتم ۵۱۲ گیگ باید متوجه این داستان میشدی که اینم پرتابل هست
یعنی متا برای گرفتن خروجی در حد اندازه psvr2 احتیاج به یک pc غول هست
شک نکن در بخش گیمینگ به گرد پای psvr2 نخواهد رسید
اگر ar برات مهم باشه منطق میگه متا کوئست، برند میگه اپل
وقتی یک کمپانی در حد اندازه فیسبوک پشتیبان هست و هر سال داره سرمایه گذاری خفن میکنه
دانگل USB-C هدست اپل ویژن پرو ۳۰۰ دلار قیمت دارد!!! برای اتصال به مک
به نظر شما این پوست کندن از طریق لوازم جانبی نیست!!!
کیفیت پشتیبانی واتس اپ و اینستاگرام و فیس بوک باعث شده که من به شخصه هیچ اعتمادی به متا نداشته باشم، PSVR2 هم خیلی خوبه ولی وقتی به سیستم وصل نمیشه چه فایدهای داره، بهترین بازیهای VR (از نظر من دستکم) رو نداره
اپل ویژن هم الان ارزش خرید نداره، نسخههای بعدیش قطعا ارزش خرید بالاتری داره ولی گفتم برخلاف متاکوئست که به عنوان یه کنسول بازی VR برای متاورس طراحی شده، اپل ویژن به عنوان یه کامپیوتر/گوشی پوشیدنی طراحی شده
ما هم همون بازیای ۵ درصد استدیوهای باقیمونده رو بازی میکنیم و لذتش رو میبریم. بازی تک نفره یعنی قلب و روح صنعت گیم. یه بازی مثل رد دد رو با هزاران بازی سرویس محور عوض نمیکنم….
شما ببین محبوبیت سونی بخاطر چیه؟ آفرین بخاطر بازیای داستان محورش هست درسته شاید یک تجربه ۱۰ ۲۰ ساعت و کم باشه ولی خاطراتش و لذت بازی کردنشون سالها توی ذهن ماندگار میشه چون تو اون مدت کم استودیو تمام تلاشش رو کرده تا همه چیز در کنار هم قرار بگیره موسیقی/ فیلمنامه/ گرفیک و…. . الان اکس باکس داره با معرفی بازیهای داستانی اعتبار خودشو دوباره بدست میاره نه بازیای سرویس محور. بازی داستان محور مثل یه سفر خوب سالها توی یاد میمونن ولی بازیای سرویس محور مثل سفرهای کاری و درون شهری هست یه چیز مکانیکی و روتین ولی خوب این سبک هم طرفداران خاص خودشون رو دارن و به نظرم باید در کنار هم باشن نه اینکه یکی کاملا بره کنار….
داره چرت میگه، ممکن نیست به هیچ وجه
فقط اپکس لجند و رینبو رو تو اینا میپسندم
خدا رو شکر بازی های سرویس محور هم مثل بازی های بتل رویال کلا کنکل میشن و از یاد ها میرن… بازی فقط داستانی ♥️