گپفا ۲۱؛ به بازی Starfield چه امتیازی میدهید؟
در گپفا فرصتی فراهم میشود تا در مورد موضوعات مختلف پیرامون بازی های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.
این قسمت از گپفا به بازی علمی-تخیلی نقشآفرینی Starfield اختصاص دارد. این عنوان در زمان عرضه نتوانست آنطور که از بتسدا (Bethesda) انتظار میرود، نظر مخاطبین و منتقدین را به خود جلب کند، اما همچنان تجربهای مطلوب را ارائه میداد. در ادامه بخش نتیجهگیری بررسی گیمفا از این بازی را با شما به اشتراک میگذاریم:
استارفیلد همانطور که همه میدانند، به شدت بزرگ است اما این معادل بهترین یا بهتر بودن نسبت به ساختههای قبلی استودیوی سازنده نیست. بازی کردن استارفیلد مسلماً سرگرمکننده است و برخی از کوئستهای این بازی به شما دلایلی بیشتر از سرگرمی، برای ادامه دادنش میدهند. جهانِ پسزمینه، پتانسیلهای زیادی را برای منطق، احساس و هنری بودن میسوزاند اما شوتر اثر، امیدهای زیادی را هم به منصه ظهور برمیگرداند. مبارزات فضایی، مدیریت Outpostها، کاوش در سیارات، یک داستان حداقل غیرکلیشهای و پایبندی به المانهای RPGهای اصیل که قرار بود ویژگیهای متمایز این بازی باشند، در انجام کاری که باید میکردند، همیشه و همهجا یک نقص و اشکالی دارند. بنابراین استارفیلد هویت خودش را تعریف نمیکند اما برای سرگرم کردن شما تا آن سطحی که الآن انجام میدهد، نیازی هم به آن ندارد. این بازی چیزی از خودش نمیگوید ولی بسیار درباره چیزهایی میگوید که میتوانست باشد. شما در استارفیلد لحظات ناب و به جد خوبی را تجربه خواهید کرد. مشکل بزرگتر آن جا خواهد بود که بتسدا دوباره این کار را برای بازی بعدی خود تکرار کند. این روزها شاید این جمله را بیشتر بشنوید: من استارفیلد را دوست دارم ولی چیزی که این بازی میتوانست به آن تبدیل شود را بیشتر.
۷.۹/۱۰
مهدی ملکی
حالا نوبت شما است. شما از ۱ تا ۱۰ چه امتیازی به بازی میدهید. نقاط قوت و ضعف آن را چه میدانید و از چه طریقی میتوانست بازی بهتری باشد؟
پر بحثترینها
- مدیرعامل پلی استیشن: Uncharted برای همیشه صنعت گیمینگ را دگرگون کرد
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- مروری بر عملکرد محتوایی ایکس باکس و پلی استیشن در سال ۲۰۲۴
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
- برخی توسعهدهندگان معتقدند که دنبال کردن گرافیک پیشرفته در بازیهای AAA دیگر امکانپذیر نیست
- تعجب تهیهکننده Gears of War نسبت به رویکرد Assassin’s Creed حول روایت در ژاپن
- دیجیتال فاندری ۳ بازی برتر سال ۲۰۲۴ از نظر گرافیک بصری را مشخص کرد
- گپفا ۲۷؛ پنج بازی برتر شما در سال ۲۰۲۴
- ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۴ به انتخاب آرمین مُکاری، نویسنده
- خالق God of War بازی Indiana Jones را به عنوان بهترین بازی سال خود انتخاب میکند
نظرات
استارفیلد بازی خوب و سرگرم کننده ای هست.واقعا وقت آدم رو پر میکنه.من بهش ۸ میدم.اما به تیم تبلیغات بازی ۱ میدم.بازی بد نیستتتتتتتتتت…گزافه گویی سازندگان گند زد بهش…همین
من بهش ۷.۵ میدم
اگه کمتر لودینگ داشت و داستان و ماموریت های باحال تری داشت بیشتر میدادم ولی در کل خوب بود و تجربه ناامید کننده ای نبود
۸.۵
بنظرم لیاقت ۸ رو داره ، حتی فک میکنم اگه بازیش کنم بیشتر از ۸ بهش بدم
۸.۴ میدم به بازی من بیشتر بهش مثل یه ظرف برای پشتیبانی بیشتر نگاه میکنم ک بتسدا نباید از دستش بده .
۸.۵
متاسفانه بنظرم STARFIELD سمبل نا امید کننده ترین بازی ۲۰۲۳ بود
بازی که انتظار میرفت حتی گیم یا حداقل زمینه ژانر خودش یک پله به جلو ببره متاسفانه فقط کلیشه در کلیشه و تکرار در مکررات بود .
من اخیرا حتی با زیرنویس فارسی سایت مظلوم فارسی ساز بازیش کردم
حتی فهم کامل دیالوگ های داستان هم کمک چندانی به جذابیت بازی نکرد.
۱. اولا اگر میخواین بازی براتون حوصله سربر شدید نشه در بازیش اصلا گشت و گذار نکنید زیرا نه تمامی دارد نه تازگی فقط کپی پیست محیط در محیط
دنیای بازی را با ماموریت بجلو ببرید
۲. این داستان ها که سفینه بسازید و آیتم ومنابع جمع آوری کنید اصلا نیازی ندارید سفینه های خوب گیر میاد . و جزئیات کاذب هست
۳. راستی سفینه
فقط تبلیغاتی بیش نبود در واقع فقط اگر پیش بیاید یک جنگ فضایی میکنید اصلا خبری از آسمان گردی ، فرود و برخواست دنیای فیزیکی سفینه نیست . همه چیز اوتوماتیک و کسل کننده ست
در نهایت اینم بگم
خوب & بد & زشت
در این بازی میدانید نماد کیست ؟
خوب = ماکروسافت & بد= تاد هاوارد مغرور & زشت = گیمر متعصب
ماکروسافت بخاطر این خوبه چون اولا بعنوان ناشر حمایت مالی قویش کرد و ظیفه خودش کامل انجام داد . بلکه این سازنده بود خراب کرد
۱۰ بدون هیچ شکی
و از همه جالب تر و مهم تر
این کارگردان مغز پوک بازی هم برای ساختن اتمسفر آینده و مدرن
هم بعنوان جذاب کردن گیم پلی و خسته کننده نبودن گشتن محیط و دنیای بازی
یک وسیله نقلیه موتوری طراحی در اختیار بازی کن بگذاشت
حتی در شهر های بازی هم هیچ خودرویی غیر قابل استفاده نیست
فقط انسان و سفینه و ساختمان گذاشته
این واقعا احمقانه و کوتاه بینانه ست . حداقل تو اسکایریم شاهکار با اینکه محیطش جمع جور تر بود یک اسبی بود.
من کامل این بازی رو تجربه کردم. صرفا یه بازی خوب بود. ولی تا عالی بودن فاصله داشت. تو هیچ جنبه ای فوقالعاده ظاهر نشد. برای همین هم جایزه یا افتخار خاصی هم کسب نکرده توی مسابقات و مراسمها. تقریبا هیچ چیزی از این بازی به یاد ماندنی و خاص نیست. نمره ۷ میدم بهش.
۹.۰
۱۰ از ۲۰
من تا حالا بازی نکردم ولی با توجه به نقد هایی که ازش دیدم و خوبی ها و بدی هاشو شنیدم ۸ میدم ولی به نظر من میتونه مثل سایبرپانک ۲۰۷۷ با دادن یه dlc خفن بیشتر مشکلاتشو حل کنه
امتیاز من: ۷
از معدود بازیهای جهان باز بود که من بعد از پایان مسیر داستانی بازی پاکش کردم. جهان بازی یکنواخت و خسته کننده بود. وسعت بالا ولی تراکم پایینی داشت. فقط محیط شهرها خوب بود. داستان بازی هم فقط در پیدا کردن آرتیفکت ها خلاصه میشد. از لودینگ های مکرر هم که دیگه نگم براتون … .
گیم پلی بازی خوب بود و نسبت به بازیهای قبلی بتسدا انیمشن چهره ها و فیزیک بازی خیلی بهتر شده بود.
در کل اگر این بازی انحصاری نبود امتیاز متای بسیار پایینتری می گرفت.
تنها مزیتی که این بازی برای من داشت این بود که مجبور شدم یه SSD بخرم که از لحاظ فنی تجربه این بازی (و دیگر بازیها) برام بمراتب بهتر از قبل شد.
۷.۲۵
حقیقتا از rpg تو فضا خوشم نمیاد
البته کلا از بازی های rpg خوشم نمیاد
یه چندتا استثنا هم وجود داره
ولی خب به نظرم میتونست بهتر باشه
بازی کشش ندارن و خسته کننده میشه که وجود لوآدینگ های پی در پی هم بی تاثیر نیست
.
نمره ۷
با اینکه ۳۱ سالمه لیسانس دارم ps5دارم و سونی فنم و استارفیلد بازی نکردم؛ ولی بازی خوبیه توی سبک خودش😁😁😁😁
۸.۱
۷، به خاطر اینکه بازی با کلی هایپ کاذب منتشر شد اون به کنار بازی متاسفانه بهینه درست حسابی هم نداره دربهترین حالت روی سی فریم ثابت قفله و شما نمیتونی بالاتر از سی فریم عملا بازی کنی روی نسخه پی سی هم که چشمتون روز بد نبینه بازی اصلا یه جوریه که فقط با کارت گرافیک RTX 3060 به بالا درست اجرا میشه و بهینهسازیش تعطیل و فاجعهست، این نسل فاجعه در بهینه سازی کم نداشتیم.
بعد از تقریبا ۱۰۰ ساعت تجربه بازی میشه گفت بازی قطعا ارزش تجربه رو داره اما مشکلات زیادی هم داره از باگ ها زیاد که پای ثابت بازی های بستدا هست و لودینگ های زیاد هرچند کوتاه که باعث میشه گیمر تجربه یکپارچه ای از بازی نداشته باشه.اما گیم پلی و ماموریت های فرعی عاملی هستن که گیمر رو پای بازی نگه میدارن.از این بابت که تونست من رو حداقل ۱۰۰ ساعت سرگرم کنه نمره قبولی میگیره. من ۸ میدم
من به استارفیلد ۸ میدم. چون دو نقطه ضعف بزرگ داره.
۱.. نمیشه آزادانه وارد سیاره ها شد با سفینه.
۲.. گرافیک بازی اصلا نسل جدید نیست.
۳.. متاسفانه سیارات زیاد جزییات کم.
۸ میدم
بازیو در حد یکی دو ساعت تجربه کردم و میتونم بگم حقشه این نمره(هرچند بطور کلی سلیقه من نبود این ژانر).
نکات منفی و مثبت رو دوستان گفتن من فقط باید اضافه کنم ک بازی در حد اون هایپه انقلابی نبود ضمنا هرچیم باشه ی بازی بین خوب و عالیه،این جو منفی بوجود اومده ک ب استارفیلد ۶ هم بدی مسخرت میکنن فقط بخاطر کامیونیتی سونیه ک تو این جریان متوجه شدیم تاکسیک ترین و تمامیت طلب ترین کامیونیتی ممکن رو دارن(اگه مدیر محترم سایت لطف کنه بخاطر این ی جمله کامنت ما رو رد نکنه مثل همیشه ممنون میشم،واقعت مسخرست برای ی سایت ک انقد بین کاربرا فرق بزاره )
۸.۷
۱۰
۱. هوش مصنوعی ضعیف دشمنها
۲.لودینگهای زیاد و طولانی
۳. نبود وسایل نقلیه برای گشتن
۴. گرافیک ضعیف نسبت به سایر بازیها
۵. افت فریم
۶. باگهای متعدد که بعضیهاشون ادامه ماموریت رو غیر ممکن میکنه
و …
اما بازی ارزش تجربه رو داره؟؟؟؟
قطعا داره،مخصوصا برای کسایی که عاشق بازیهای نقش آفرینی و کارهای قبلی تاد هاورد هستن
به نظر من ۸ براش کافیه
در خصوص استارفیلد نمره ۸ رو میدم
در خصوص پورت پی سی استارفیلد نمره ۵ رو میدم
با اینکه میدونم بازی در نهایت یک اثر ایکونیک و لجندری میشه شاید ۴ ۵ سال دیگه
۶ / ۱۰
بازی مشکل ساختاری داره توی کوست دیزاین و لول دیزاین از اینور اونور کردن پلیر تو جهان بازی گرفته تا فچ کوست های مسخره که به صورت رندوم روی سیاره ها هست. داستان آبکی و قهرمان بازی که قشنگ معلومه بتسدا تو همون سال ۲۰۱۰/ ۲۰۱۱۱ مونده. من نمی دونم چرا روایت بازی در رابطه یه شخصیت معمولی یا یه دزد یا هر چیز دیگه ای نباید باشه تو آینده بجاش باید همیشه مهمترین شخصیت دنیای بازی باشی (استار بورننننن) توی اسکایریم این نوع داستان گویی بخاطر دنیاش جواب می داد ولی اینجا نه. ویس اکتینگ و صدا گذاری بددد. دیالوگ نویسی بدددددد و شخصیت های غیر جذاب. انیمیشن های صورت و کارگردانی ضعیف و دوربین ثابت حین دیالوگ. اینا همه چیزهایی هستن که باعث شدن داستان بازی شوخی بیش نباشه. گرافیک هنری فاجهه بازی. بر خلاف برخی از منتقدها و دوستان که به نظرشون گرافیک هنری بازی و اون فضا ناساپانکیش رو دوست دارن به نظر من خیلی بدده و طراحی شهرها اصلا خوب نیست. مشکلای فنی هم که مهمترینش به نظرم ۸ بیتی بودن موتور بازی سازی این عزیزانه که باعث بی روح شدن همه بازی هاشون شدههه. (تو سال ۲۰۲۳ موتور بازی سازیشون ۸ بیتی و ۱۶ میلیون رنگ ساپورت می کنه بر خلاف استاندارد الان که ده بیت و ۱ میلیارد رنگه!!)
گان پلی بازی هم حتی جذاب نیست. تو نسخه اولیه قبل از پچ یه سری از گان ها مشکل هیت مپ نداشت یعنی شما شلیک می کردی ولی نمی خورد به دشمن!!!
هوش مصنوعی دشمن ها هم خنده داره آخه. فقط می خوان کاور بگیرن و تا خونشون کم می شه فرار می کنن می رن یه گوشه ای. یه سری توی یه سیاره پنج دقیقه داشتم دنبال یکی میگشتم که بکشمش و چون کاور گیر نمیورد هوش مصنوعی بازی همینطوری فقط داشت فرار می کرد.
حالا من اصلا به لودینگ تایم و نبود وسایل نقلیه و سطحی بودن جهان بازی نمی پردازم.
نکته مثبت هم داره بازی ولی تو این متن حوصله ندارم بهشون اشاره کنم واقعا. بازی هم اینطوری برای من که هر چی بیشتر بازی کردم بیشتر ازش بدم اومد و از ۸۰ ساعت گیم پلی که داشتم فقط ۲۰ ساعتش برام لذت بخش بود و بقیش رو فقط داشتم حرص می خوردم که چرا اینطوری اینجارو ساختن (وای یه جا هست شما باید تصمیم بگیرید بین دوتا از همراه هاتون که کدوم می خواید بمیره تو داستان بازی. اونجای بازی خداست از لحاظ پیاده سازی و اتفاقات بعدش یعنی من تاد هاوارد رو گیر بیارم یه دونه خابوندم تو گوشش)
در نهایت هم مهترین چیزی که بتسدا به نظرم توی استارفیلد فراموش کرده حس غرق شدن بازیکن تو بازی که سانزده ها هیچ قدم مثبتی در راستای القا این حس به پلیر بر نداشتن و هرکای کردن که شما قشنگ متوجه باشید که در حال تجربه یک بازی تاریخ مصرف گذشته و غیر جذاب تو سال ۲۰۲۳ هستید.
اتزیو خودشو قایم کرد
چون بازی نکردم نمره ای ندارم که بدم ولی از همون اول هم معلوم بود قرار نیست یه شاهکار باشه . نمیدونم چرا دوستان اینقدر راحت لفظ یه شاهکار میدن به هر چیزی
کاری به خوب یا بد بودن بازی ندارم.بنظرم اصلا مهم نیست چقدر حتی این بازی خوب هم هست.چون خوب بودنش تا وقتیه که ندونی پشت این بازی بتزدا و تاد هاوارد افسانه ای بود
بتزدا دیگه بتزدای دوران اسکایریم نیست.تاد هاوارد هم بعد اسکایریم ظاهرا مرد.
هرچه جلوتر اومد پسرفت کرد
و بدون شک با استارفیلد فقط میشه گفت گند زد و نشون داد واقعا دوران اوجشون تموم شده و نتونست با زمان حرکت کنه.
در حالیکه راکستار حرکت کرد
سیدی پراجکت حرکت کرد
و حتی یوبی سافت هم تا حدودی حرکت کرد هرچند بسیار کند.
اما بتزدا و تاد هاوارد ، ایده هاشون ته کشیده. بزرگترین هایپ و چه بسا بزرگترینه بزرگترین هایپ و تبلیغات رو برا تا بحال برا محصولاتشون داشتند برای این بازی ایجاد کردند و تک تک اعضا استودیو درش دخیل بودن ،درحالیکه همشون میدونستند بازی نصف اون چیزی که تبلیغ میکنند نیست.
لذا اگه ندونم پشت این بازی کیه نمره ۸ بهش میدم.
اما بعنوان یه فن بتزدا متناسب با انتظاری که بعد اینهمه سال داشتم به این بازی ۵ میدم.
و شرط میبندم هرگز این بازی مثل سایبرپانک روند پیشرفت رو طی نمیکنه چون مشکلات بنیادین داره.
هرچند این بازی تیر خلاص برای بتزدا هست اما بخاطر اسم رسم خیلی بزرگ بتزدا و تاد هاوارد یه روزنه امید برام مونده تا شاید بتزدا حداقل امیدوار کننده بازی بده بیرون .چون شک ندارم تا بیست سال دیگه هم بتزدا به دوران اوجش برنمیگرده.
اینجاست که قدرت و عظمت راکستار خودشو نشون میده.
شرکتی که بازی بشدت کم میده بیرون اما همیشه رو به پیشرفته.
۸ از ۱۰
بازی با اون همه حاشیه اون انتظاراتی که داشتیم رو برآورده نکرد. من به شخصه انتظار یه بازی خوب نزدیک به شاهکار رو داشتم اما خب چنین اتفاقی نیفتاد ولی بازم اثری پیشگامانه بود.
راستی گپفا درمورد فیلم و سریال هم قرار نمی دید؟
۱ از ۱۰ بیشترین امتیازیه که این اسهال فیلد در بهترین حالتش میتونه بگیره😂🤣 مگرنه از نظر من همینم از سرش زیاده و باید ۰ از ۱۰ بگیره بالاترین نو آوریش جادادن سیب زمینی های زیاد تو سفینه بود..😂
حرف دلمو زدی😂