فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا

فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper

هادی جوربنیان
۲۲:۵۵ ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا

یکی از بازی های پلتفرمر و مستقلی که در بین صدها عنوان دیگر در سال جاری عرضه شد بازی The Swapper بود که پلتفرمر و دنیای باز را به صورت عجیب و دوست داشتنی ای برای بازیبازن ترکیب می کرد. این بازی دو بعدی، ساده و اعتیاد آور نه بزن و بکش دارد و نه گرافیک فوق العاده و تنها مانور بازی روی قسمت ها پازل و حل معماهایش است. بازی بیش از همه ی موارد و هسته های اصلی یک بازی روی بخش پازل ها تمرکز دارد و همین امر موجب شده نسبت به باقی بازی های پلتفرمر، اعتیاد آورتر باشد و بازیباز هر دقیقه وقتش را برای پازل های بازی صرف کند. اگر عاشق و دلخسته ی بازی های پلتفرمر هستید و یا هر از گاهی برای رفع خستگی به این بازی ها دست درازی میکنید، وقتش فرا رسیده که با یک بازی خوب مواجه شوید؛ عنوانی درخور و شایسته، که تجربه کردنش ارزش بالایی دارد و وقت زیادی هم می طلبد.

the swapper cover 1

عجب کاوری …

نام بازی: The Swapper

سازنده: Facepalm Games

ناشر: Facepalm Games

سبک: Puzzle , platformer

پلتفرم های مقصد: PC

همانطور که گفته شد این بازی بیشترین مانورش روی بخش پازل ها می باشد و برای پی بردن به این موضوع زمان زیادی هم شما را سرگردان نمی کند ، بلکه بعد از چند دقیقه شما را به دام خود می کشد . The Swapper یک عنوان دو بعدی ، پازل محور و تقریبا می توان گفت با دنیایی آزاد وباز است که تا ساعت ها می تواند بازیبازان را سرگرم کند . در ادامه ی این نقد و بررسی چند هزار کلمه ای با هم نگاهی به بخش های مختلف بازی می کنیم و اینجانب هم در مورد بخش های نامبرده شده بحث و بررسی می کنم تا شاید این بازی و رسالتش مورد قبول شما و حق تعالی قرار گیرد !

The Swapper در فضا و در یک سفینه ی عظیم فضایی اتفاق می افتد و آینده ی دور را در مقابل بازیباز زنده می کند . روزگاری در آینده فضانوردان با چند نمونه سنگ عجیب در فضا رو به رو می شوند که در حال انجام آزمایش روی آن ها یک سری اختلالاتی به وجود می آید و اکثر افراد و محققان سفینه ی فضایی میمیرند و همین موجب تخلیه ی سفینه ی فضایی می شود . حال شما در این محیط ( سفینه ) بزرگ سرگردان هستید و پازل های بازی را حل میکنید تا به سرانجام و نتیجه ی داستان بازی برسید .

داستان بازی تکراری است ولی همین اندک تکرار هم به بازیباز در انس گرفتن با شخصیت ها کمک می کند . البته بعضی از قسمت های داستانی بازی ، تا آخر ، گنگ و بی جواب می ماند که مانع پیشروی بازیباز در این بخش می شود . برای پیشبرد داستان هم بازیباز باید تا پایان ، پازل های مختلف را حل کند و به دیالوگ های شخصیت همراه کامل گوش کند و علاوه بر آن ، بازیباز می تواند از یک سری سنگ های الکترومکانیکی که با رفتن به سمتشان نوشته هایی روی صفحه ی مانیتور درج می شود و همچنین کاتالوگ هایی که در بازی به نام Memory Terminal وجود دارند، هم برای رسیدن به بعضی از سوالاتش استفاده کند .

TheSwapper 2013-08-14 11-49-25-36

تصویر پایین !!

TheSwapper 2013-08-14 11-53-29-83

سنگ های جادویی ( ! ) که با رفتن به کنارشان متن هایی عجیب در صفحه درج می شود

متاسفانه داستان در بعضی از قسمت ها گنگ و ناشناخته به نظر می رسد ولی این مانعی در حل پازل ها و معماهای بازی نمی شود . شخصیت اصلی بازی هم که از ناکجا به بازی رسیده و بیشتر به درد قسمت های حل معما می خورد تا داستان گنگ بازی . این شخصیت بی نام از یک اسلحه ی باحال و قرن بیست و یکم به بالا در فضای لایتناهی استفاده می کند که قابلیت اصلی بازی و حل معماها یعنی Swap کردن را به وی می دهد . حال این Swap چیست ؟

Swap در واقع نام یک مدل جا به جایی یا تلپورت در آن سوی قرن بیست و یک می باشد که شما می توانید با این قابلیت و اسلحه ی نامبرده شده ، چهار بدن یا کالبد از خودتان ایجاد کنید ( با کلیک چپ ماوس ) یا به عبارتی Swap کنید و سپس به هر کدام از آن ها که خواستید جا به جا شوید ( با کلیک راست ماوس ) . در ادامه وقتی که با این اسلحه به طور کامل آشنا شدید و چند معما را با آن حل کردید ، سه چراغ رنگارنگ هم به شما معرفی می شوند که مانع از یک عمل اسلحه ی شما می شوند . رنگ های قرمز ، آبی و بنفش که به طور مثال رنگ قرمز مانع از جا به جایی به کالبد جدید می شود . علاوه بر Swap کردن که مهمترین بخش بازی است ( همانطور که از نام بازی پیداست ) المان ها و قابلیت های دیگری همچون کند کردن زمان ( با نگه داشتن کلیک راست ماوس ) ، تغییر جاذبه و … هم در ادامه به بازی اضافه می شوند که هرکدام یک سختی جدید را در بازی و معماهای بازی به وجود می آورد .

TheSwapper 2013-08-14 12-06-50-77

شروع یک معما

اکثر معماهای بازی همینطور و با استفاده از هوش بازیباز و اسلحه ی ذکر شده و همچنین سرعت عمل به پیش می روند و تا آخر بازی تنها چند المان ساده ی دیگر اضافه می شوند که با ترکیب با دیگر قابلیت ها معما ها را سخت تر و پیچیده تر می کنند . البته این سختی نه تنها مانع لذت بردن نمی شود بلکه بازیباز را به معتاد شدن به معماهای جذاب وا میدارد . هر چقدر که بازیباز در بازی جلو می رود حل کردن معماها و کشف راز دنیای بازی ( سفینه ی فضایی ) برایش جذاب تر می شود و این مهم ترین نکته ی مثبت بازی است . نکته ای که بازی های زیادی به آن نمی توانند دست یابند ولی  The Swapper با چند المان ساده ، گاها تکراری و تغییر یافته و طرح معماهای جذاب توانسته به این نقطه ی عطف دست یابد . گفتیم بازیباز با Swap کردن معماهای مختلف را حل می کند ولی دلیل آن چیست ؟ بازی برای اینکه در بخش گیم پلی هیچوقت خسته کننده نشود بخش ها و مواردی را به وجود آورده که یکی از آن ها سنگ هایی به نام Orb می باشد که بعد از رسیدگی به محیط بازی در موردش توضیحاتی می دهیم . محیط بازی The Swapper تقریبا باز می باشد و تنها چیزی که بازیباز را مانع دستیابی به بخش های دیگر می کند وجود درهایی بسته است که با تعدادی Orb باز می شوند و شما برای باز کردنشان باید با حل معماهای مختلف به تعداد مورد نظر Orb  دست پیدا کنید .

TheSwapper 2013-08-14 11-51-20-69

بخشی از نقشه ی بازی که تا انتها بزرگتر و کامل تر می شود

به واقع همه چیز در بازی ساده است ولی این موارد ساده همه در جای درست قرار گرفته اند و بازی را کامل می کند که نه باعث خستگی می شوند نه مانع پیشرفت . یکی دیگر از مواردی که در بازی وجود دارد ، تلپورت کردن می باشد که با استفاده از دستگاهایی در مکان های از پیش تعیین شده این امر انجام می پذیرد و بیشتر برای جلوگیری از خستگی به دلیل  رفت و برگشت های متوالی در محیط می باشد .

 The Swapper علاوه بر گیم پلی خستگی ناپذیر و دلچسب ، صاحب یک امتیاز دیگر هم است و آن بخش موسیقی و موزیک متن بازی می باشد . موسیقی بازی بیشتر اوقات آرام و همانند فیلم های ژانر رازآلود می باشد . البته ممکن است در طول بازی کردن چند باری این موسیقی اوج و فرودی هم بگیرد که با توجه به موقعیت بازی و بازیباز این موارد رخ میدهد . در کنار موسیقی صداگذاری بازی که کمتر شامل دیالوگ می شود ، خوب و قابل است . صدای تشکیل Swap و جا به جایی به آن ها ، به دست آوردن Orb ها ، تلپورت کردن و حتی منوی بازی از صداهای خوبی تشکیل شده اند که میتوان کمتر مشکلی را به آن ها نسبت داد .

TheSwapper 2013-08-14 11-53-35-02

بخش هایی از بازی را هم در فضا به صورت معلق میگذرانید

کم کم که به آخر نقد رسیدیم ، بد نیست اندک نگاهی هم به گرافیک بازی بیاندازیم . محیط بازی به صورت سه بعدی طراحی شده ولی دوربینی که بازیباز از آن بازی را مشاهده میکند دو بعدی می باشد . بخش فنی بازی مشکلی ندارد ، باگ خاصی در بازی وجود ندارد و اکثر موارد مرتبط با این بخش از نورپردازی گرفته تا کیفیت بافت ها و انیمیشن ها نسبت به یک بازی دانشجویی و ایندی در سطح کیفی مطلوبی قرار دارند . همچنین در کنار بخش فنی ، گرافیک هنری بازی هم چشم نواز و با رنگ بندی تیره بازی بیش تر از بخش فنی خودنمایی می کند . لازم به ذکر است که این تیره بودن بازی علاوه بر اینکه با تم داستانی و مخوف بودن بازی هماهنگ است ولی بیشتر مواقع با تغییر محیط و رنگ بندی بازی از تیره به روشن و تکرار مداوم این بخش که برای رسیدن به معماهای جدید انجام می شود ، چشمان مبارک بازیباز دچار سرگیجه می شود و بسان مهتاپی تالاپی روشن و خاموش می شود . با وجود تمام این حرف ها هنوز هم The Swapper یک بازی پازل محور و معمایی ناب است و با توجه به جوایزی که تیم دانشجوی سازنده ی بازی گرفتند این حرف اغراق و بزرگ نمایی هم نیست .

TheSwapper 2013-08-14 12-04-59-27

The Swapper را تجربه کنید، اگر به دنبال یک بازی پلتفرمر، معمایی و با گرافیکی خوب و صداگذاری ای عالی می باشید. بازی شما را خسته نمی کند و به جای آن بعد از چند ساعت معتاد به خودش می کند و تا صدها معمای بعدی شما را به درون خود میکشد.

the swapper

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا
فضای مرده ! | نقد و بررسی بازی The Swapper - گیمفا