چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا
چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا
چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا
چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا

چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U

The Raven
۲۰:۵۲ ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا

سال‌ها است ما شاهد حضور زامبی‌ها در انواع و اقسام مختلف هستیم، این موجودات سال‌های است در حال پیشرفت در نوع خود و پیشروی در بیشتر بازی‌های صنعت گیم هستند. در همه موارد این زامبی‌ها هستند که باعث آشوب می‌شوند یک یا چندین قهرمان باید با این موجودات مقابله کنند.ZombiU را می‌توان کلونی از Left 4 Dead نا‌مید کلونی که کاستی‌های زیادی دارد اما ویژگی‌های جدید را نیز ارائه می‌دهد. ZombiU یک عنوان ترسناک نیست یک Survival Horror هم نیست این بازی یک اکشن با تمی ترسناک است و ترس کمی در بازی نهفته است. بازی که به عنوان لانچ تایتل قرار است قابلیت‌های کنسول Wii U را به نمایش بگذارد.

نکته ی مدیریت :

(دلیل نقد دیر هنگام این بازی ،نبود دسترسی به کنسول اجرایی آن بود که خوشبختانه آقای اسماعیل زاده دارای این کنسول هستند و میتوانیم به زودی نقد های بیشتری از بازی های Wii U  شاهد باشیم)

 ۴۰۰ سال پیش شخصی پیش بینی درمورد اتفاق بزرگ و شومی در لندن می کند گروهی به نام Ravens در پی تحقیقات خود برای جلوگیری از این اتفاق تلاش می کنند اما نوامبر ۲۰۱۲ طاعون سیاه آغاز می شود. زامبی ها باز می گردند و کل انگلستان مخصوصا لندن پر از این موجودات می شود گروهی بازمانده توسط رهبر گروه Ravens یعنی Sandra. Meanwhile حمایت می شوند. در همین حین یکی از پزشکان ملکه Dr. Knight تحقیقات را برای بدست آوردن اکسیر جادویی برای درمان زامبی‌ها  در زیر کاخ Buckingham  را شروع می کند.

شما در بازی نقش ثابتی ندارید و بار هر باز کشته شدن شخصیت شما به یک زن یا مرد تغییر پیدا می‌کند. اوایل بازی وقتی در لندن هستید شخصی با نام THE PREPPE با شما تماس می‌گیرد و توضیحاتی درمورد اتفاقات افتاده می‌دهد چون شخصیت شما از کمترین موضوعی باخبر است. زامبی‌ها با شنیدن صدای صحبت شما با این شخص سریع به سمت شما یورش می‌آورند و شخصیتی که ما کنترل او را برعهده داریم برای نجات جان خود از سیل زامبی‌های حمله‌ور پای به فرار می‌گذارد در حین فرار به کاخ ملکه انگلستان در لندن می‌رسد Dr. Knight را در مخفیگاه خود ملاقات می‌کند و صحبت‌هایی ردو بدل می‌شود. از این به بعد را شما باید تجربه کنید.

zombiu wi u box art 21

ناشر: Ubisoft
سازنده: Ubisoft Montpellier
سبک: First-person shooter, survival horror
پلتفرم: Wii U
تاریخ عرضه:November 18, 2012

تنها یک نفر باقی خواهند ماند.

نگاهی به گیم پلی بازی می‌اندازیم. همانطور که گفته شده این بازی قرار است ویژگی‌های کنسول Wii U را به نمایش بگذارد. همه این ویژگی‌ها از گیم شروع می‌شوند با استفاده از touchscreen گیم پد می‌توانید بر منابع و سلاح‌ها خود در inventory مدیریت داشته باشید و حتی با کین پد بتوانید محل قرار گیری آیتم ها و امکان‌ها اطرف بازیکن دسترسی داشته باشید. با صفحه لمسی گیم پد می‌توانید کارهای مهمی انجام بدهید که می‌توان به باز کردن قفل در‌ها و هک آنان اشاره کرد. گیم پد همچین این قابلیت را دارد که با چرخش خود در محیط جایگاه آیتم‌های موجود در منقطه‌ای که هستید را به نمایش بگذارد در این حالت شخصیت شما در تلویزیون به صورت سوم شخص در‌می‌آید و این لحظه‌ای است که با سرگرم شدن با گیم پد زامبی‌ها به صورت ناگهانی به شما حمله ور می‌شوند شما باید بین گیم پد و TV جایگاه خود را عوض کنید این موضوع هیچان را دوچندان می‌کند. گیم پد قابلیت‌های دیگری نیز دارد که می‌توان به اطراف نگاه کرد آن هم برای مشخص کردن زنده بودن یا نبودن زامبی‌ها ولی با این حال این یک کلک است غفلت باعث می‌شود در حال سوم شخص یک زامبی که مورد برسی قرارش دادید ناگهان به شما حمله ور شود و کارتان را یک سره کند. با گیم پد قابلیت جابه جایی سریع یا Fast Travel را از طریق نقشه دارید فقط باید جایگاه مورد نظر را در نقشه پیدا کنید و با رفتن روی آن به آنجا منتقل خواهید شد این قابلیت نیز مثل Travel سری Assassin’s Creed است. با گیم پد می‌توانید بدون نگاه کردن به TV در پشت رگبار زامبی‌ها را نابود کنید. چراغ قوه‌ای در اختیار دارید که بسیار به آن نیاز دارید و همیشه نباید آن را روشن نگه دارید زیرا وقتی به مناطق تاریک برسید به آن شدیدا نیاز پیدا می‌کنید و اگر باطری آن به اتمام برسد کار برای شما سخت خواهد شد.

zombie u 4

یکی از ویژگی‌های بازی ثابت نبودن شخصیت اصلی بازی است که بعد از هربار مردن شخصیت شما عوض می‌شود و تبدیل به یک بازمانده دیگر در نقطه‌ای از لندن خواهید شد. درجه سلامتی در بازی نقش مهمی دارد و شما با یک گزیدگی از سوی زامبی‌ها سریعا کشته خواهید شد پس قبل از آن باید از وسایل و تجهیزات پزشکی برای بهبود سلامتی خود استفاده کنید. با استفاده از قابلیت شبکه Miiverse کنسول Wii U کاراکتر دیگر بازیکنان به صورت زامبی در می‌آیند. فعال سازی این شبکه می‌توان پیغام‌هایی از دیگر گیمران دید که درباره حمل آیتم‌ها امنیت مسیر توضیح داده‌اند این موضوع به روند پیشبرد گیم پلی و لذت بازی می‌افزاید. کله پشتی یا inventory تان در طرح شما برای پیشرفت در گیم پلی نقش مهمی دارد باید بدانید این کوله پشتی محدود است و بسته به نیاز خود دریافت اطلاعات از مسیر خود سلاح‌ها و آیتم‌ها درون آن را تعیین کنید با پیدا کردن کوله پشتی بزرگتر کار خود را آسان تر کنید و با این حال باید از گیم پد برای انتقال آیتم‌هایinventory خود استفاده کنید و Safe House برای این کار مکان بسیار مناسبی است چون هم مقداری استراحت می‌کنید هم به این کار می‌رسد و هم می‌توانید بخش مورد علاقه بیشتر گیمران یعنی ارتقا سلاح را تست کنید سلاح‌های بازی شامل Ak- 47، اسلحه شکاری شات گان، تفنگ دوربین دار و دیگر سلاح‌های سرد مانند چوپ بیس بال و .. می‌شود این چوپ قدرت بالایی دارد و زامبی‌ها را به خاک و خون می‌کشد، ارتقا‌های سلاح‌های گرم بسیار سطحی هستند است و می‌توان به افزایش سرعت بارگیری خشاب و افزایش قدرت شلیک و موارد جزئی دیگر اشاره کرد. با استفاده از Sniper خود و گیم پد بایستی با گیم پد نشان گیری کنید و در این حال در TV باز هم سوم شخص می‌شوید و خطر نزدیک شدن دشمنان به شما زیاد تر می‌شود. سرو صدا و صحبت زیاد با بی‌سیم باعث حرکت زامبی‌ها به سوی شما می‌شود پس باید دقت بالایی به خرج دهید تا جایی مانند فاضلاب که پر از زامبی است گیر نکنید. زامبی‌ها گونه‌ها مختلفی دارند ولی بیشترشان یک کار را انجام می‌دهند و فقط از لحاظ پوشش و قدرت بدنی با هم تفاوت دارند، گاهی زامبی‌هایی از نیروی ارتش و گارد را به سختی می‌توانید از پای دربیاورید ولی شهروندان عادی را آسان تر. هوش مصنوعی زامبی‌ها در سطح خوبی قرار دارد و شما در طی مراحل به چالش می‌کشد.

بیبی

survival horror zombiu

صدا پیشگی و صداگذاری ۲ موضوع جدا هستند در بازی با توجه به دیالگو‌های درد بدل شده بین شخصیت‌ها می‌توان متوجه این موضوع شد که داستان روایی کمی در بازی وجود دارد و بیشتر بار بازی بردوش گیم پلی است و صدا پیشگی با درصد پایینی نسبت به صداگذاری قرار داد در واقع باید گفت که صداپیشگی بازی چیز خاصی ندارد و بسیار معمولی انجام شده است چیزی برای عرض اندام نخواهد داشت.

اما صدا گذاری بازی در بخش صدا و موسیقی به خوبی می‌درخشد. می‌توان از صداگذاری خوب محیط و موسیقی خوب یاد کرد که کاملا روند گیم پلی را هدف قرار داده‌اند و باعث همخوانی بیشتر با محیط بازی می‌شوند. صداگذاری سلاح‌های عم از چوب، شات‌گان، و انواع سلاح‌های دیگر در نوع خود خوب کار شده‌اند و کاستی در این بخش احساس نمی‌کنید. موسیقی متن بازی و جو حاکم همراه با این موسیقی هم تامل خوبی با هم برقرار کرده‌اند و از این لحاظ نیز مشکلی در این بخش و همچنین موسیقی وجود ندارد.

zombiu police

در اصل یک بحث و دو دستگی بین این موضوع وجود دارد که آیا باید از تمام قدرت یک کنسول برای یک لانچ تایتل استفاده کرد یا باید مدتی برای بهتر آشنا شدن سازندگان با سخت افزار کنسول‌ها صبر کرد.

سازندگان در این مورد گزینه دوم را انتخاب کردند. گرافیک فنی با گرافیک تکنیکی متقاوت است در بازی گرافیک تکنیکی به گرافیک فنی برتری کاملی دارد. از طراحی با کیفیت و خوب ساختمان‌ها و امکان و سلاح‌ها به خوبی طراحی شده‌اند و مشکلی در این مورد وجود ندارد برای مثال برج لندن و طراحی خوب این برج و پل‌ها.  درمورد طراحی چهرها‌ باید گفت طراحی ها ضعیف و تا حدی متوسط هستند به آنان نمی‌شود گفت طراحی یک بازی سال ۲۰۱۳‌ای. چهره زامبی‌ها درست است باید حس ترس و زشتی را القا کنند ولی باز هم این چهره‌ها کلونی از Left 4 Dead هستند و جذابیت خاصی ندارند ضعیف کار شده‌اند. باز هم می شود از طراحی بی‌کیفیت سلاح‌ها اشاره کرد و نبود جزئیات در بازی و لوکشین‌های آن. رنگ بندی و نورپردازی و سایه زنی بازی در سطح خوبی قرار دارد و باز هم به مانند Left 4 Dead هستند و همان حس و حال را به ما منتقل می‌کنند. طراحی بسیار ضعیف بافت‌ها و تکسچر‌ها بازی و افت فریم که انتظارات را از گرافیک بازی به شدت کم می‌کند و به یاد میاوریم آیا یک بازی جدید باید چنین مشکلات بزرگی در یک کنسول نسل جدید داشته باشد؟

urljpgظزظ

 چند زامبی و تو.

مولتی پلیر در بازی‌های امروزی جزئی جدایی ناپذیر است در این بازی نیز مولتی پلیر کمک فراوانی به تجربه بهتر بازی می‌کند در بخش مولتی پلیر ما سعی کردیم بدون نیاز به یک کنسول دیگر بازی را برسی کنیم در مد بازمانده در مقابل شاه زامبی‌ها شاه زامبی‌ها با استفاده از گیم پد کنسول و صفحه لمسی آن قادر است تا سیلی عظیمی از  زامبی‌ها را ایجاد و موانع زیادی بر سر راه بازمانده بگذارد تا اون را در مدت زمان تعیین شده بکشد، در عوض بازمانده با کشتن زامبی‌ها سلاح و وسایل دیگری دریافت می‌کند و حتی می‌تواند با ویژگی‌های گیم پد نقشه را برای دیدن زامبی‌ها برسی کند و اشیا مورد نیاز خود را پیدا کند با انتخاب سلاح مورد نظر خود زنده بماند. در کل بخش مولتی پلیر بازی جذاب است ولی ارزش تکرار چندانی ندارد چون سریع خسته کننده خواهد شد.

gaming zombi u 8

Zombi U یک لانچ تایتل سرگرم کننده برای Wii U است و ارزش تکرار کمی دارد ولی تجربه خوبی را برای شما رقم خواهد زد، با این وجود این بازی یک عنوان عالی نیست یک تجربه نسبتا خوب برای شما در این سبک به همراه داشت. تجربه‌ای که شاید مدت‌ها تکرار نشود ولی ارزشش را دارد.

zombi u

loghain

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا
چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا
چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا
چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا
چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

چقدر زنده خواهی ماند؟ | نقد و بررسی بازی Zombi U - گیمفا