Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا

Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare

امیر محمد جیریایی
۱۷:۱۸ ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا

در یک کلام ، Call of Duty 4: Modern Warfare شاهکار بود. عنوانی که با دل کندن از جنگ جهانی و آمدن به دوران مدرن و گیم پلی عالی و تعریفی جدید از صحنه های  سینمایی توانست مثل انفجار بمب صدا کرده و با ثبت امتیاز ۹۴ غوغایی به پا کند. با ادامه این موفقیت ها خیلی هم تعجب برانگیز نبود که ساخت قسمت بعدی به سرعت تایید شود . عنوانی که نمی توان آن را به مانند قسمت اول یک انقلاب نامید ، بلکه لقب کامل کننده بیشتر برازنده اش است  و به هر حال بعد از این همه کش و قوس باید گفت که MW2 توانسته باری دیگر نام خود را به عنوان سلطان شوتر های اول شخص نسل حاضر ثبت کند.

 mw2 ps3 cover

  نام : ۲ Call of Duty : Modern Warfare

سازنده : Infinity Ward

ناشر بازی : Activision

سبک بازی : First-person shooter

پلتفرم ها : pc ، PlayStation 3  , Xbox 360

نیرنگ عاملی برای تمامی جنگ ها:

بهتر است اول برای درک بهتر داستان به گذشته ها و چند سال پیش باز گردیم. سال ۲۰۱۱ فردی روس با نام ایمران زکایف که خود را در بین مردم یک میهن پرست می نامید قصد داشت با تغییر ذهنیت افکار عمومی و طرح ریزی یک سری حوادث بین المللی نقشه ی خود را برای براندازی حکومت وقت روسیه و احیای شوروی سابق عملی کند. اما طبق معمول ایالات متحده که که نقش سوپرمن و منجی دنیا را همیشه در فیلم ها و بازی های ویدیویی دارد ! در برابر زکایف قرار گرفته و با نبردی سخت نقشه های او را خنثی می سازند.

حال این بار در MW 2 پنج سال از آن حوادث می گذرد و علی رغم تلاش هایی که سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده و همچنین نیروهای ویژه ی بریتانیا در قسمت گذشته داشته اند ، یک گروه دیگر کنترل فدراسیون روسیه را در اختیار قرار گرفته اند و با حیله ها و نیرنگ های خود از ایمران زکایف یک قهرمان ملی ساخته و مرگ او را شهادت طلبانه جلوه داده اند. کار به جایی رسیده که حتی مجسمه زکایف هم برای قدر دانی از زحماتش ! در وسط میدان سرخ قرار گرفته است. اوضاع کاملا برعکس آن چیزی شده که ایالات متحده و بریتانیا نسبت به مرگ زکایف در سر می پروراندند و به نوعی می توان گفت با دستان خودشان ( یعنی کشتن زکایف )  کمک شایانی به تروریست های روسیه کرده اند.

در همین حال یکی از معاونان سابق زکایف با نام ولادیمیر ماکاروف ، نسبت به مرگ او واکنش نشان داده و انتقام گرفتن از مسببان این قضیه را با تروریسم جهانی به مدت ۵ سال آغاز کرده است. البته در ابتدای داستان متوجه می شویم که آمریکا چندان به این قضیه واکنش نشان نداده ، تا جایی که حتی نیروهای نظامی این کشور را در حال مبارزه با افغانستان می بینیم. اما به علت حیله ی بزرگ ماکاروف و به لطف مدرک جعلی که ماکاروف با کشتن مامور مخفی آمریکا در فرودگاه روسیه بر جای می گذارد ، وانمود می کند که که کشتن مردم بی گناه در فرودگاه روسیه به دست تروریست ها ی آمریکایی اتفاق افتاده و حال این بهانه ی خوبی برای ماکاروف می شود تا به رویایی که از مدت ها پیش تحقق آن را در سر می پروراند برسد و عملا آتش جنگ بین روسیه و آمریکا شعله ور می شود. جنگی که ممکن است هر آن چه آمریکا تاکنون داشته است را نابود کند.

codmw2mainchopper

کیفیت صحنه های سینمایی در MW 2 بی نظیر است.

اما امید چندان رنگ نباخته و یک بار دیگر قهرمانان قسمت گذشته با نام های مک تاویش ، گوست و از همه مهم تر کاپیتان پرایس به همراه دیگر اعضا وظیه دارند تا با سفر به بیشتر نقاط جهان جلوی فعالیت های خرابکارانه ماکاروف را گرفته و امنیت را باز گردانند. هر چند که در این راه سخت با اتفاقات غیر قابل پیش بینی روبرو می شوند.

در محموع داستان بازی در دو جناح دنبال می شود ، که در بخش اول همان طور که اشاره شد گوست ، روچ ، مک تاویش ، کاپیتان پرایس و دیگر اعضای گروه وظیفه دارند که ماکاروف را پیدا کنند و در جناح دیگر که در کشور آمریکا می باشد وظیفه بازیباز این است که به مبارزه با سربازان روسیه بپردازد.

باید گفت که داستان MW2 نسبت به قسمت اول بسیار شفاف تر و بهتر شده  و با یکی از بهترین روایت داستان سرایی در تاریخ بازی های ویدیویی روبرو می باشیم که به خوبی با پیچش های و شوک های غیر منتظره ای که در داستان ایجاد می شود در هر لحظه اشتیاق شما را برای پیش برد مراحل دو چندان می کند و همه چیز از شخصیت ها گرفته تا وقایع شفاف و قابل درک هستند که با پایان شجاعانه و بسیار زیبایی که دارد به خوبی انتظارات را بر آورده کرده است.

mw2 screen 2

به راندن وسایل نقلیه و همزمان تیراندازی کردن علاقه ؟ در MW 2 این بخش در انتظار شماست.

انقلاب نه ، ولی همچنان نفس گیر

همان طور که در اول متن هم به آن اشاره شد گیم پلی MW2 را نمی توان به مانند قسمت اول یک انقلاب نامید اما با تمامی این وجود با یک دنباله بسیار شایسته روبرو هستیم که تقریبا تمامی نواقصی که در قسمت قبلی وجود داشته را برطرف کرده است.

بخش تک نفره MW2 به همان اندازه لذت بخش است که بیش از این در قسمت گذشته تجربه کرده بودیم. حتی به نوعی می توان گفت که به لطف جاه طلبی سازندگان بازی ، اکشن این عنوان به بالاترین حد ممکن رسیده و لحظه ای از هیجان نمی ایستد.حتی آن دسته از مکانیک های گیم پلی که عملا بدون هیچ گونه تغییری باقی مانده اند آن قدر استادانه و با مهارت بسیار بالا اجرا شده اند که جای هیچ گونه شکایتی را باقی نمی گذارد. در واقع می توان گفت که سطح پالیشینگ مکانیک های بازی و بالانس کلی حاکم بر آن ها از قبل نیز بهتر شده است.

از آن گذشته تنوع در مراحل ، مکان ها و ماموریت های بازی نیز حرف اول را می زند و به لطف همه ی مواردی که به آن اشاره کردیم روند بازی هیچ وقت برای شما کسل کننده نخواهد شد. بازی مدام شما را به نقاط مختلفی از جهان از جمله برزیل ، روسیه ، زندان ها ، مناطق شهری ، برفی  و دیگر مکان ها خواهد برد تا همواره جذابیت گیم پلی را در سطح تازه ای نگه دارد. البته متاستفانه همچنان به مانند گذشته مراحل بازی بسیار خطی می باشد و در بیشتر مراحل عملاشما وظیه دارید که از نقطه A به سمت نقطه B بروید. ولی جذابیت مراحل به قدری جالب است که نمی توان زیادی به چنین ایرادی خرده گرفت. ضمن این که MW 2 در اندک مراحل دست شما را در نحوه اتمام ماموریت باز می گذارد و بازیباز می تواند انتخاب کند که مرحله را یا به صورت مخفی کاری برود و یا به مانند رمبو به قلب دشمنان زده و هر جنبنده ای که در سر راهش قرار دارد را نابود کند. با این که هر کدام از مراحل مدت زمان نسبتا کمی را برای اتمام می خواهند ولی در هر لحظه برای شما تازه و متنوع خواهد بود. به گونه ای که لحظه ی خود را در حال راندن یک ماشین برفی خواهید دید و در لحظه ای دیگر سوار بر یک هلکوپتر در حال نابودی دشمنان هستید ، یا به یک باره وظیفه پشتیبانی هوایی را از طریق هواپیماهای بمب افکن در اختیار خواهید گرفت. از تعقیب و گریز های کوبنده ی بازی نیز هر چه قدر که بگوییم کم گفته ایم و هیجان این ماموریت ها به قدری بالا است که آدرنالین خون شما را به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند.

NoRussian

NoRussian …. جنجالی ترین مرحله در MW 2 .

به همه این موارد باید کنترل بسیار نرم و روان را هم اضافه کرد که یک سیستم تیراندازی لذت بخش هم چاشنی این بخش شده تا باعث بشود که MW 2 همچنان یک شوتر بی نظیر را بدون هیچ گونه تاخیری در کنترل ارایه بدهد. تنوع سلاح ها بسیار بیشتر از MW 1 شده به گونه ای که ممکن است حتی تا پایان بازی نتوانید از همه ی این سلاح ها استفاده کنید. البته یکی از اندک ویژگی های اضافه شده به بازی قابلیت حمل دو سلاح به طور همزمان است که بسیار جالبت توجه می باشد و در مواقعی که با انبوهی از دشمنان روبرو می شوید بسیار به کمک شما خواهد آمد. از دیگر موارد اضافه شده به MW2 می توان به قابلیت حمل یک سپر اشاره کرد که باعث شده تا بخش هایی از مبارزات نسبتا حالت تاکتیکی به خود بگیرند. بدین صورت که شما با داشتن یک سپر هم باعث این می شوید که تیری به شما برخورد نکند و هم تیراندازی را برای دیگر همرزمان راحت تر خواهید کرد و به نوعی نقش پشتیبانی از گروه را برعهده خواهید گرفت. اما چه چیزی توانسته لذت این عنوان شوتر را دو چندان کند ؟ خوب باید گفت که به لطف اجرای بازی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ، MW 2 نهایت دقت ، سرعت و لذت را در هنگام هدف گیری بر رو دشمنان به ارمغان می آورد.

به هوش مصنوعی بازی می رسیم ، ویژگی که همیشه باعث شده تا سری COD ، یک سر و گردن بالا تر از دیگر شوتر ها ی رقیب قرار بگیرد و MW2 هم از این قاعده مستثنی نیست. هوش مصنوعی که دشمنان دارند به قدری عالی است که کم تر پیش می آید کوچک ترین اشتباهی انجام دهند و به خوبی از سلاح ها و قابلیت کاور گرفتن استفاده می کنند. جالب اینجاست که حتی اگر یک منطقه ی امن را برای خود پیدا کنید آن ها با نارنجک به استقبال شما خواهند آمد. اما از هوش مصنوعی فوق العاده همرزمان هر چه قدر بگوییم کم گفته ایم. در بیشتر بازی های شوتر مشاهده می شود که خیلی کم پیش می آید یارهای شما بتوانند مثل شما به مبارزه با دشمنان بپردازند ، اما MW 2 مشت محمکی بر روی تمامی این بازی ها می زند و میزان هوش مصنوعی همرزمان به قدری بالاست که حتی اگر خودتان هم اقدام به تیراندازی نکنید آن ها خودشان هر چند دیر ولی به هر حال منطقه را پاک سازی خواهند کرد و به ندرت پیش می آید که مشکلی برایتان ایجاد کنند.

1168795 mq mw2 03

تشعشعات جنگ همه جا را فراگرفته : بر روی زمین ، هوا ، فضا ، زیر آب و هر جا که فکرش را بکنی .

بعد از عرضه ی mw1 تعریف جدیدی در ساخت صحنه های سینمایی یا همان setpiece ها به وجود آمد و حال می بینیم که MW2 توانسته این بخش را به اوج برساند. به عنوان مثال در یکی از سکانس ها از بلندی سقوط می کنید و بعد از بهوش آمدن باید با دست خالی از دست دشمنان که از هر طرف شما را محاصره کرده اند فرار کنید و امید داشته باشید که قبل از آن که زمان به صفر برسد خودتان را به هلکوپتر برسانید یا در بخشی دیگر در هنگام درگیری در یک نبرد خونین به یک باره خودتان را در خلا و فضا خواهید. اما یکی از به یادماندنی ترین لحظاتی که با آن روبرو می شوید قابلیت گذاشتن یک بمب کوچک بر روی در می باشد. بدین صورت که با انفجار آن برای مدت کوتاهی حرکت دشمنان به صورت آهسته خواهد شد و شما فرصت این را دارید که همه را به درک واصل کنید. از این دست setpiece های درخشان در MW2 کم نیستند و به لطف چالش های تکرار نشدنی و جذاب بسیار به یاد ماندنی می باشند.

modern warfare 2 spec ops multiplayer interview infinity ward

تجربه بخش Spec Ops را به هیچ وجه از دست ندهید.

مقاومت تا آخرین نفس 

اگر از عدم حضور حالت co-op در بخش تک نفره گلایه هایی دارید MW 2 یکی از جدیدترین و لذت بخش ترین قسمت خود با نام ماموریت های Spec Ops را ارایه می دهد که در اصل مجموعه ای از ماموریت های بخش داستانی و نقشه های جدید را از زاویه متفاوتی و این بار به صورت دو نفره ( آفلاین یا آنلاین ) و با تک نفره به تصویر می کشد. در مجموع ۲۳ ماموریت مختلف در این حالت وجود که هر کدام از آن ها فوق العاده سرگرم کننده هستند و به ترتیب درجات سختی ستاره هایی برای اتمام هر مرحله به شما تعلق می گیرد.

هر چقدر که درجه سختی مراحل افزایش پیدا می کند متوجه خواهید شد که قادر نخواهید بود در برابر موجی از دشمنان و برخی از چالش ها زنده بمانید. این جاست که وجود یک همکار الزامیست و غیر ممکن است که بتوانید بعضی از این مراحل را به صورت تک نفره پیش ببرید. همکاری در بخش Spec Ops بسیار لذت بخش است و بسیار الزامیست. به گونه ای که یکی از بازیکنان می تواند در یک هواپیمای AC-130 نشسته و پشتیبانی هوایی را بر عهده داشته باشد و بازیکن دیگر وظیفه دارد که به نقطه ای که برای او تعیین شده برسد. در سه مرحله آخر حالت Spec Ops درجه سختی به قدری دشوار می شود که ممکن است حتی با وجود یک دوست بارها و بارها بمیرید. اما نحوه طراحی مراحل به قدری خوب است که نه تنها از مردن خود احساس ناراحتی و عصبانیت نخواهید داشت بلکه سعی خواهید کرد تا با درس گرفتن از اشتباهات گذشته بهترین روش را برای اتمام مراحل طراحی کنید.

Spec Ops عملا می تواند به محتوای بخش تک نفره کوتاه بازی بیفزاید و نه تنها تجربه آن حتی بدون وجود یک بازیکن دیگر نیز ازرشمند است و به طرز عجیبی تا ساعت ها شما را درگیر خود خواهد کرد ، بلکه تجهیزات و مکانیک های گیم پلی جدیدی را هم به بازی اضافه می کند که از مهم ترین آن می توان به کنترل دوربین های امنیتی متصل به تیر بارها اشاره کرد و در مجموع باید گفت که به هیچ وجه نباید تجربه بخش Spec Ops را از دست بدهید.

mw2 stimulus package storm 3252010 580px

مولتی پلیر : بکش تا کشته نشوی !

چند گروه خطرناک

مولتی پلیر MW2 بخشیست که می تواند تا مدت های طولانی شما را سرگرم کند. البته شباهت های مولتی پلیر MW 2 نسبت به قسمت اول بسیار زیاد است ولی با کمی دقت می توانیم متوجه اضافات و تغییرات جالبی باشیم که به ارزش های بخش مولتی پلیر افزوده است. Call of Duty 4 در مولتی پلیر خود سفارشی سازی زیادی را به ارمغان می آورد و حال MW 2 هم همین راه را ادامه داده است. به غیر از تنوع بی نظیر در انتخاب سلاح ها ، محتویات اضافه ای که می توان بر روی این سلاح ها قرار داد نیز چندین برابر شده و به عنوان مثال قابلیت کار گذاشتن دوربین حرارتی ، نارنجک انداز ، سنسورهای ضربان قلب و بیشتر را بر روی سلاح خود دارا خواهید بود. چنین مقدار زیادی زسفارشی سازی به شما اجازه می دهد که هر سلاح را در موقعیت های مختلف استفاده کنید.

گذشته از سلاح و تجهیزاتی که در هنگام درگیری با رقبا به شما کمک شایانی می کند ، پاداش های Killstreak هم افزایش پیدا کرده تا قدرت شما را در هنگام نبرد دو چندان کند. این پاداش ها که در حال حاضر قابلیت سفارشی سازی را هم دارا می باشند به بازیکن قابلیت کنترل هواپیمای بدون سرنشین ، استفاده از پشتیبانی هوایی ، تاکتیک های اتمی و بیشتر را می دهد. البته با استفاده از perk ها شما قادر خواهید بود که از این پاداش های اضافه استفاده کنید. قسمت جدیدی به اسم Death Streak نیز وجود دارد که مورد استفاده آیتم های موجود در این قسمت در موقع مردن شما یا تماشای KillCam یا موقع Respawn شدن شما است و اگر مثلا بدون کشتن حتی یک نفر ، سه یا پنج بار بمیرید یک جایزه کمکی مانند بسته های سلامتی به شما تعلق خواهد گرفت. هر چقدر نیز که رتبه شما بالاتر برود پاداش های  killstreak/deathstreak بیشتر و بهتر خواهد شد.

mw2 stimulus package overgrown

۲ COD : Modern Warfare

در این بین قابلیت شخصی سازی نیز بسیار بیشتر از قبل شده و اگر از برخی از clantag های قدیمی بگذریم این بار شما می توانید لقب و آرم خودتان را هم سفارشی سازی کنید. علاوه بر این یکی از جالب ترین قسمت های مولتی پلیر MW2 ویژگی winning kill of a match است که در پایان وقت اتمام مولتی لیر نمود پیدا خواهد کرد و بدین صورت است که از بین تمامی بازیکنان فقط دو بازیکن برتر باقی خواهند ماند و شما از زوایه دید این دو بازیکن بازی را خواهید دید و می توانید مشاهده کنید که چگونه این دو بازیکن به دنبال یکدیگر هستند تا همدیگر را از بین ببرند.

البته ایرادتی هم می توان به مولتی پلیر گرفت از جمله این که در برخی از حالت ها قابلیت party chat وجود ندارد و برخی اشکالات دیگر نیز نظیر باگ دیده می شود و به عنوان مثال در بعضی لحظات در جایی گیر خواهید کرد و توانایی هیچ گونه حرکتی را نخواهید داشت. هر چند این باگ ها چندان زیاد نیستند که به ماهیت کلی مولتی پلیر لطمه ی بزند.

mw2 1 il

mw 2 در زمان خود همچنان یکی از زیباترین گرافیک ها را در میدان نبرد به تصویر می کشد.

زیبایی های جنگ

با این MW 2 با انجین ارتقا یافته IW 4 ساخته شده ولی در زمینه گرافیک نسبت به قسمت اول پیشرفت چندان زیادی نکرده و می توان گفت که تنها به بهبود نقایص قسمت قبلی پرداخته است اما این بدان معنا نیست که با گرافیکی سطح پایین روبرو هستیم و هنوز هم MW 2 یکی از برترین گرافیک ها را در زمان خود ارایه می دهد. هر چند شاید برخی جنبه ها از جمله کیفیت پایین بعضی از بافت ها چندان جالب توجه نباشد اما بهبود آن در زمینه های سایه پردازی ، نورپردازی و فیزیک کاملا مشخص است. بخشی که باعث شده MW2 یک سر و گردن بالاتر از بازی های دیگر قرار بگیرد را می توان در انیمیشن های نرم و روان شخصیت ها چه آن هایی که اصلی هستند و چه آن های که فرعی هستند نامید که در هنگام حرکت کردن یا برخورد تیر به بدنشان بسیار واقع گرایانه می باشد.

البته MW2 تخریب پذیری بسیار کمی دارد ولی تخریب پذیری محیط هایی که خود سازندگان تعیین کرده اند شما را به وجد خواهد آورد و به همه ی این موارد باید انفجارهای پر تعداد را هم اضافه کرد که هیجان خاصی را به بازی داده است. علی رغم این که لحظه به لحظه ی بازی دارای زد و خورد ها و انفجارهای پر تعدادی می باشد ولی غیر ممکن است که با افت فریمی روبرو شوید و در تمامی لحظات بازی همچنان با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه بسیار روان و بدون هیچ گون تاخیری اجرا می شود. به طراحی بسیار خوب اسلحه ها نیز اشاره ای بکنیم که بسیار طبیعی ساخته شده و حتی نحوه تابش نور بر روی اسلحه ها نیز حیرت انگیز می باشد و اگر اندک باگ هایی که در بازی و به خصوص در بخش مولتی پلیر با آن روبرو می شوید را نادیده بگیریم ، MW 2 فارغ از هر گونه پارگی تصویر اجرا می شود که باعث شده لذت تجربه ی بصری بازی دو چندان شود.

1177981 500x hiresscreenshots4 03

جان سوپ مک تاویش  :
تازه کار دیروز ، کاپیتان امروز

نوستالژی موسیقی

شاید همه ی شما با من هم عقیده باشید که بخشی که توانسته لذت گیم پلی MW2 و صحنه های سینمایی بازی را دو چندان کند موسیقی های بسیار زیبا و حیرت انگیز آن است که به جرات می توان گفت که نقطه اوج MW2 همین کیفیت موسیقی های میخکوب کننده اش می باشد که به زیبایی هر چه تمام تر هیجان بخش های اکشن و پرزد خورد تا لحظات احساسی با موسیقی های قوی ترکیب شده است و به هیچ وجه از شنیدن این موسیقی ها خسته نخواهید شد. ( برای اثبات این مسئله کافیست که فقط موسیقی های بعضی از برنامه های تلویزیون را بشنوید تا به صورت خیلی شیک متوجه شوید که این موسیقی ها برای MW 2 است ! ) جالب اینجاست که بر خلاف قسمت اول MW خیلی کم پیش می آید که در حین انجام دادن مراحل موسیقی ها قطع شوند و در این نسخه هر لحظه با موسیقی های گوش نواز شما را هیجان زده خواهد کرد. البته خیلی هم تعجب برانگیز نیست زیرا وظیفه ساخت قطعات موسیقی بر عهده دو تن از استادان این بخش با نام های Hans Zimmer ، Lorne Balfe گذاشته شده  که در سابقه ی کاریشان می توان به ساخت موسیقی های حماسه ای سه گانه ی بتمن کریستوفر نولان و بسیاری از فیلم ها و بازی های مشهور دیگر اشاره کرد. به شخصه هر چقدر که از موسیقی های به یادماندنی بازی تعریف کنم باز هم کم بوده و واقعا نمی توان هیچ جمله ای را در وصف این موزیک های شنیدنی و شاهکار به کار برد.

صدا گذاری بازی هم حتی در سطحی بالاتر از موسیقی آن قرار می گیرد . یک بار دیگر تمام شخصیت هایی که در قسمت قبلی MW  وظیفه صداگذاری شخصیت ها را برعهده داشته اند بازگشته اند تا دوباره شاهد صداگذاری حرفه ای و خشن آن ها در بازی باشیم. در کل صداپیشگی شخصیت هابسیار مناسب است و با چهر ه ها هماهنگی کامل دارد و کاملا متناسب با حرکت لب ها بیان می شود. همچنین افکت هایی هم مانند انفجار ها , صدای شلیک اسلحه ها مشابه دنیای واقعی می باشد و حتی قدم زدن افراد بر روی هر شی و جهت صداها به زیبایی هر چه تمام تر ساخته شده است تا بازیباز را کاملا در یک جنگ واقعی درگیر کند.

operation kingfish 2013 group crop

اینم یه عکس دسته جمعی با حضور همه ی دوستان !

حماسه مدرن

در نهایت Call of Duty: Modern Warfare 2 اثری کاملا منحصر به فرد و ناب است که نه تنها با گیم پلی منحصر به فرد و همچنان جذابش ما را غافلگیر کرد بلکه سازندگان با پرداختی عالی به سایر عناصر بازی نیز نشان دادند که که همه ی جوانب را در نظر گرفته اند. اگر چه به پایان رساندن این اثر تنها ۵ تا ۶ ساعت وقت شما را خواهد گرفت ولی در درجات سختی فوق العاده بالا می توانید این مدت زمان اتمام را مقداری افزایش دهید و مسلما با صحنه های سینمایی انفجاری و اکشن میخکوب کننده اش  ما را به تکرار چند باره وا می دارد. عنوانی که با دارا بودن یک بخش آنلاین غنی در هر دو بخش Spec Ops و مولتی پلیر ، مقتدرانه ثابت کرده است که پرطرفدارترین شوتر اول شخص نسل و در واقع بهترین آن ها نیز است و در آخر نیز خاطره ای به یاد ماندنی در ذهن های ما از این تجربه هالیوودی باقی خواهد ماند.

 

interview610

در دیدگاه بسیاری،MW2 آخرین عنوان موفق و مقتدر در سری Call of duty بوده است.پس از عرضه ی این عنوان،شرکت اکتیویژن وارد یک جنگ نابرابر و ناجوانمردانه با روئسای استودیو IW برای تصاحب سود بیشتر از فروش نجومی MW2 میشوند.این جنگ تا جایی ادامه پیدا میکند که روئسای این استودیو و تقریبا ۸۰% از افراد کلیدی این استودیو از جمله آقای محمد علوی،Level Designer این استودیو که از وی میتوان به عنوان نفر سوم این سری نام برد،اخراج شدند و در اینجا بود که قطار نوآوری سری COD بی مقصد رها شد و کلیشه و تکرار جایش را گرفت.میراثی که امروزه به عنوان Call of duty باقی مانده است،حاصل زحمات افرادی مانند Jason West و Vince Zampella هست که اگر Activision نجنبد،این میراث به تباهی کشیده میشود.پدران سری COD که زمانی سری Medal of Honor را ساخته بودند،هم اکنون در استودیو مستقل خود یعنی Respawn Entertainment باز هم برای شرکت EA Games یک فرانچایز جدید را به نام TitanFall استارت زده اند و نمایش طوفانی این بازی در E3 2013 که جوایز را درو کرد،نشان داد اشتباهی که شرکت Activision در اخراج این افراد داشت،یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ بازی سازی دنیا به شمار میرود.شاید برای شما جالب باشد بدانید IW در آن زمان سعی داشت سری Modern Warfare را به کل از COD جدا کرده و به یک فرانچایز مستقل تبدیل کند.عنوان MW3 قرار بود حداکثر سه سال بعد از MW2 ساخته شود و ایده های این بازی با چیزی که بعدا ساخته شد زمین تا آسمان تفاوت داشت.

دانیال نوروزی

 

نکته :

لازم به ذکر است که هزینه ساخت MW 2 بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار اعلام شده و این رقم با ترکیب تبلیغات و توزیع دیسک های MW 2 به بیش از ۲۵۰ میلیون دلار نیز رسیده است ! ولی این رقم هنگفتی که Activision خرج کرده به راحتی با فروش بیش از ۲۶ میلیون نسخه ای این بازی و ثبت رکورد هایی جدید و با سودی فراوان جبران شده است .

 

cod mw2 final

برای آشنایی با بخش Gamefa Replay کلیک کنید

Gamefa Replay

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا
Gamefa Replay: حماسه ای مدرن در جنگ افزاری مدرن | نقد و بررسی ۲ COD : Modern Warfare - گیمفا