Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا

Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War

رضا رحیمی
۱۲:۴۰ ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا

سبک First Person Shooter(به اختصار FPS) که به اصطلاح تیراندازی اول شخص نامیده می شود، یکی از محبوب ترین سبکها در میان بازیبازان است. در ابتدای راه عناوین جان کارمک این سبک را به وجود آوردند و در پی آن و با استفاده از محبوبیت بسیار زیادی که این سبک پیدا کرد، سایر شرکتها هم دست به ساخت چنین عناوینی زدند. شرکت Activision هم از این قاعده مستثنی نبوده است و با ساخت اولین نسخه از سری محبوب ندای وظیفه، وارد این عرصه شد. COD همواره داستان و اثرات مخرب جنگ را به تصویر میکشیده اما روایت داستان و افزودن چاشنی صحنه های سینمایی ما را به دیدی دیگر از جنگ رساند. برخلاف دنیای واقعی، در دنیای مجازی جنگ پدیده ای هیجان انگیز است. خودتان تصور کنید وقتی جنگ با صحنه های سینمایی به سبک آثار هالیوودی و همچنین داستانی پخته همراه شود چه معجون گوارایی را خلق میکند. اکتیویژن با نسخه به اصطلاح چهارم یا همان COD: Moden Warfare برای اولین بار به طور جدی داستان را وارد COD کرد و همچنین از جنگ جهانی دور شد. اما مجدداً در سال ۲۰۰۸ با عنوان World At War وارد بازار جنگ جهانی شد! اکنون ما به گذشته باز میگردیم، به سال ۲۰۰۸٫ نوبت بررسی و تحلیل کلی این عنوان فرارسیده است. با ما همراه باشید…

call of duty world at war's Cover

Call Of Duty: World At War’s Cover

ناشر: Activision Blizzard

سازنده: Treyarch سازنده نسخه های PC, PS3, X360
Exakt Entertainment  سازنده نسخه Wii

پلتفرم: PS2, PS3, X360, PC, Windows Mobile, Wii

تاریخ انتشار:November 11, 2008

سبک:Action / First Person Shooter

درجه سنی: M

جهان در جنگ، جنگ جهانی دوم

از لحاظ داستانی عنوان WAW در حد و اندازه نسخه قبلی یعنی MW نیست اما صرفاً برای عنوانی که جنگ جهانی را هدف خود قرار داده، نحوه روایت داستانی خوب کار و پرداخته شده است. شروع بازی واقعاً زیباست و حس تنفر نسبت به ژاپنی ها را در شما به وجود می آورد. خط کلی داستان پیرامون نبرد آمریکاییها با ژاپنی ها و روسها با نازی ها روایت می شود. شما در این بازی باید در دو جبهه ی ایالت متحده و روس بجنگید. در ابتدای بازی کنترل شخصی به نام “میلر” که عضوی از گروه تکاوران دریایی آمریکا میباشد به شما سپرده میشود . سال ۱۹۴۲ و نبرد آمریکایی ها علیه ژاپنی ها در سواحل اقیانوس آرام آغاز شده است. شما توسط نیروهای ژاپنی اسیر شده اید و پس از مشاهده ی صحنه ای از شکنجه و مرگ دوستتان منتظر کشته شدن خود نیز هستید که ناگهان سرجوخه Roebuck و همراهانش وارد میدان میشوند و شما را نجات می دهند. سپس به نبرد در جزیره Makin پرداخته و به نوعی قائله ختم میشود. دوسال بعد “میلر” و Roebuck به همراه گروهشان وارد جزیره Peleliu میشوند و نبردی بینظیر را شکل می دهند . اما در همین زمان (سال ۱۹۴۲ ) و در مکانی دیگر از جنگ جهانی شما در کالبد سرجوخه Dimitri Petrenko که از اعضای ارتش سرخ روسیه میباشد به جنگ نازی ها در برلین میروید. شما در مکانی به نام Stalingrad به صحنه ای از کشته شدن تمام همرزمانتان مواجه میشوید . ناگهان شخصی به نام سرگروهبان Reznov را مشاهده میکنید که با قرار دادن یک اسنایپر در اختیارتان از شما میخواهد که چند تن از آلمان ها را از پا درآورید(این قسمت از بازی دقیقا از روی سکانسی از فیلم دشمن پشت دروازه ها یا  “Enemy At The Gates” الگوبرداری شده است). نکته جالب قضیه جایی است که Reznov همان رزنافی است که در دو عنوان COD: Black Ops 1 & 2 حضور داشته و در ذهن الکس میسون جا خوش کرده است! خود سرگروهبان “رزنوف” دارای یک اسلحه تامپسون میباشد و توانایی بالایی در کشتن آلمان ها از خود به نمایش میگذارد. در انتهای این ماموریت شما کار خود را با کشتن ژنرال Amsel به پایان میرسانید . سه سال بعد “دیمیتری” و “رزنوف” همدیگر را در شهر Seelow آلمان مشاهده میکنند و به همدیگر در رسیدن به مبارزه نهایی در برلین کمک میکنند. پس از فتح برلین شما با یک صحنه فوق العاده دراماتیک مواجه میشوید که از لو دادن آن برای کسانی که بازی را تجربه نکرده اند خودداری میکنم. در بازی کنترل شخصیت دیگری به نام Locke را نیز به عهده میگیرید که در مرحله ای کوتاه به نام Black Cats وظیفه انهدام کشتی ها و هواپیماهای ژاپنی ها را برعهده میگیرد.


cn371a call of duty 5 world at war 01 1920x1200 001jpg=600

تفنگت را آماده کن

گیم پلی بازی نیز همانند نسخه های قبلی بسیار پویا و روان کار شده است. اسلحه های متعددی که از روی مدل واقعی خود ساخته شده اند در بازی وجود دارند و شما لذت شلیک با تک تک آنها را با تمام وجود حس خواهید کرد. از اسلحه هایی که در بازی وجود دارند میتوان Thompson، آتش افشان، Mosin-Nagant rifle و Panzerschreck که یک اسلحه قابل حمل برای نابودی تانک هاست را نام برد. در بازی فقط میتوانید دو اسلحه را حمل کنید و این امر خوشبختانه به واقعی تر بودن سیستم مبارزاتی بازی کمک میکند. از جمله نوآوری هایی که به این بازی اضافه شده است میتوان نحوه ی سنگرگیری دشمن ها و سیستم حمله کردنشان به شما باشد! البته از هوش مصنوعی ضعیف دشمن ها در بعضی صحنه ها نمیتوان به راحتی گذشت ولی این مورد را دیگر مولفه های خوب بازی از دید شما کاملا پنهان میکند. در نبردها هرگز در امان نخواهید بود چرا که ممکن است کسی که به خیالتان مرده است ناگهان از سرجایش برخیزد و به شما حمله کند. سربازان دشمن ممکن است روی درحتان مستقر شده باشند و در موقعی که شما اصلا فکرش را هم نمیکنید شما را مورد حمله قرار دهند. به روی درختان و موش مردگی دشمنان ، پنهان شدن در میان گیاهان را هم اضافه کنید تا زیبایی و واقع گرایی بازی را حس کنید. اما راهکاری که Treyarch برای کمک به شما در مقابل این دشمنان اندیشیده است اسلحه ای است به نام flamethrowers یا همان آتش افشان که بوسیله آن میتوانید شاخ و برگ درختان یا گیاهان را به آتش بکشید تا دشمنان را از آنها بیرون بکشید. دشمنان ژاپنی شما ازخود گذشتی و ایثار فراوانی را دارا میباشند ودر بسیاری از موارد خود را فدای جمع میکنند. دویدن بی مهابای آنها به سوی شما هیجان فوق العاده ای را برایتان به همراه خواهد داشت . بازی برای طرفداران بازی های خشن صحنه های جذاب زیادی دارد ؛ مثلا قطع کردن دست و پای دشمن ها میتواند نشان دهنده ی این خشونت سرشار بازی باشد. شلیک به دست و پای دشمنان و حتی سرهای آنها میتواند باعث قطع شدن عضو مزبور شود و این امر موجب میشود در بازی تا جایی که میتوانید در استفاده از هدف گیری هایتان دقت عمل به خرج دهید. ( جالب اینجاست که تمامی COD های ساخته شده توسط Treyarch المان قطع شدن عضو را دارا هستند. بازی برای طرفداران پرشمار سری Resident Evil هم سورپرایزی دارد! در صورت تمام کردن بازی روی حالت تک نفره یک مود جدید به نام Zombies-Nazi باز میشود که در آن باید در یک محیط بسته به کشتن زامبی ها بپرازید. تقریباً حالتی شبیه Mercenaries بازی Resident Evil! این مینی گیم عنوان WAW را در خاطره ها ثبت کرد و باعث شد که دو نسخه بعدی( Black Ops 1 & 2) نیز این المان موفق و محبوب را در خود جای دهند.

mercenaries d

Mercenaries 😀

 

بازی علاوه بر حالت تک نفره و داستانی از حالت های چند نفره و co-op نیز بهره میبرد. بخش چند نفره بازی شباهت بسیاری به بخش چند نفره COD4 دارد. مثلا در این بخش میتوانید با بدست آوردن امتیاز اسلحه های جدید را باز کنید و از آنها استفاده کنید. در حالت مولتی پلیر بازی شش مود متفاوت ازجمله Death-Match و Capture The Flag وجود دارد که هر کدام قابلیت ها و جذابیت های خاص خود را دارند به گونه ای که این شش حالت میتواند تمام طرفداران حالت چند نفره بازی را راضی کند. مود دیگری که در بازی وجود دارد و یکی دیگر از نوآوری های بازی به شمار میرود حالت Co-Op میباشد که در آن چهار بازیکن به صورت آنلاین و دو بازیکن به صورت آفلاین میتوانند با هم بازی کنند. در حالت آفلاین صفحه نمایشگر به دو قسمت تقسیم میشود و دو بازیکن باید به مبارزه با سربازان نازی بپردازند. این مود برای بازیکنان و طرفداران بازی یکی از جذاب ترین قسمت های بازی جدید میباشد.


این جنگ است… اما زیبا!

موتور گرافیکی این عنوان همان موتور COD4، یعنی IW Engine 3.0 می باشد؛ به همین دلیل گرافیک و فیزیک کاراکتر ها و آبجکت ها شما را به یاد COD4 می اندازد. گرافیک بازی ناخواسته با شماره قبلی خودش مقایسه میشود پس اگر در اولین نگاه از گرافیک COD5 خوشتان نیامد بدانید که مشکل از بازی نیست بلکه مشکل از دیدگاه شما نسبت به بازی است. دلیل این امر نیز اینست که COD4 در محیط های مدرن با رنگ های روشن تر انجام میشد ولی این بازی در محیط های تیره و کاملا قدیمی انجام میشود که این تفاوت در چشمان شما به نفع COD4 تمام خواهد شد، اما این را بدانید که از لحاظ فنی COD5 یک سروگردن بالاتر از نسخه چهارم خودش قرار دارد. بازی طبق روال بازی های گذشته COD بسیار سبُک است و تقریبا روی اکثر سیستم های حال حاضر قابل اجراست که این امر گرافیک چشم نواز بازی را برایتان دوست داشتنی تر میکند. بعضی از مراحل بازی در محیط های جنگلی انجام می شوند و بعضی دیگر در شهر های سوخته و ویران شده. جلوه های بصری در تک تک این مراحل و مناطق خود را به خوبی نشان میدهند و از همه لحاظ شما را راضی میکند. مشاهده ی جنگل های سرسبز که میتوان پشت هر کدام از درختان آن سنگر گرفت یا درون گیاهانش پنهان شد اثری ماندگار را در عرصه ی بازی های کامپیوتری خلق کرده است . اکثر آبجکت ها و وسایلی که در محیط ها قرار دارند قابلیت دسترسی دارند و به نحوی میتوانید روی آنها تاثیر بگذارید. مثلاًجنازه ای که روی زمین افتاده است را میتواند قطعه قطعه کرد یا شاخ و برگ درختان را به آتش کشید و این آتش به درختان دیگر نیز سرایت کند. افکت های انفجار موجود در بازی تا حد زیادی پیشرفت داشته اند و تقریبا از هر لحاظ کامل شده اند. انفجار نارنجک ها در نزدیکی شما، تکان خوردن دوربین و برای لحظه ای نامتعادل شدن کنترل کاراکتر توسط شما میتواند شما را به استفاده زیاد از نارنجک ها وادارد. مراحلی نیز که در شهر ها انجام میشوند زیبایی های خاص خود را دارا میباشند. با وجود اینهمه جزییات در بازی کمتر با افت فریم آنچنانی مواجه میشوید.

بخش چند نفره

بخش چند نفره

صفیر گلوله، فریاد سربازان

نقطه ی قوتی که همیشه از سری COD حمایت کرده است صداگذاری بی نظیر آن بوده است. لذت جنگیدن در یک محیط واقعی را میتوانید در این بازی با صداگذاری مثال زدنی بیشتر تجربه کنید. جلوه های صوتی بازی نظیر صدای شخصیت ها، نبرد ها و انفجار ها، محیط ها و ادوات محیطی، صدای اسلحه ها و … مثال زدنی هستند و به نظر من بازی های هم سَبک دیگر باید از صداگذاری این بازی الگو بگیرند. معلوم است که Treyarch برای این مولفه وقت و انرژی کافی اختصاص داده است تا جایی که برای صداگذاری چند تن از شخصیتهای های بازی از شخصیت های معروفی چون Kiefer Sutherland و Gary Oldman استفاده کرده است. موسیقیهایی که در جریان بازی پخش می شوند با روح و روان شما بازی میکنند و کاملاً حس و حال نبرد آن هم از نوع جهانی را به شما القا می کنند. فریاد سربازان زخمی قطعاً در عصبانی کردن شما بی تاثیر نخواهد بود و پس از آن تصمیم به تکه تکه کردن دشمنان خواهید گرفت. افکت انفجار هم از صدای بسیار طبیعی برخوردار است.

world at war cod 5

برای آشنایی با بخش Gamefa Replay کلیک کنید

Gamefa Replay

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا
Gamefa Replay: جهان در جنگ | نقد و بررسی عنوان Call Of Duty: World At War - گیمفا