جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا

جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals

امیر محمد جیریایی
۱۴:۳۳ ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا

پایت را روی پدال گاز فشار میدهی سرعتت را بیشتر می کنی رقبا را یکی پس از دیگری از میدان به در میکنی و با خیال راحت در انتظار خط پایان هستی و اما از آن جا که هر کس خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه ، باید تاوان مسابقات غیر قانونی را هم پس بدهی و ناگهان لشگری از پلیس ها متوجه رفتار غیر قانونی تو شده و مثل یک جانی به تعقیبت می پردازند. از هر طرفی و حتی آسمان را نگاه میکنی پلیس ها را میبینی. به نظر می رسد هیچ راه فراری نیست ، آیا وقت تسلیم شدن است ؟ نه ! چرا ؟چون تو جنون سرعت و برنده شدن به هر قیمتی را داری.

مقدمه

سری بازی های Need for Speed را می توان یکی از موفق ترین و محبوب ترین عناوین ریسینگ تاریخ نامید که که با ناشری EA و با همکاری شرکت های مختلفی از جمله Black Box ، Criterion Games EA Canada ساخته شده است. اگر بخواهیم به گذشته ای دور برگردیم ، قسمت اول این سری برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ و تحت نام Need for Speed منتشر شد. نسل پنجم کنسول ها را می توان تولد این سری نامید که حال نسل هشتم هم درهای خود را به روی این سری گشوده است. اما چه چیزی باعث شده تا سری Need for Speed متفاوت تر از یگر عناوی ریسینگ باشد ؟ بله همان طور که عده ی بسیاری نیز می توانند حدس بزنند ، مسابقات دیوانه وار ، مکان های مختلف و از همه مهم تر حضور پلیس های سمج ، این سری را در مسیری متفاوت نسبت به دیگر بازی های ریسینگ قرار داده است.

سری Need for Speed همچنین پرفروش ترین ریسینگ تاریخ در جهان و همچنین یکی از موفق ترین بازی های ویدیویی می باشد که تاکنون موفق به فروشی بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه شده است.

همه ی این نکات را گفتیم تا بدانید که با چه عنوان بزرگ و تاثیر گذاری در طول صنعت بازی های ویدیویی روبرو می باشیم .حال EA با ایده های جاه طلبانه تری نسبت به گذشته با Need for Speed Rivals بازگشته است تا یک بار دیگر همچنان بر روی مسیر موفقیت قدم بردارد و همچنین خاطرات خوش hot pursuit را که همچنان در زیر دندان هایمان مزه می کند را زنده کند.

 

  نام : Need for Speed: Rivals

سازنده : Ghost Games

با همکاری :  Criterion Games

ناشر بازی : EA

سبک بازی : Racing

پلتفرم ها : pc ، PlayStation 3  , Xbox 360 , PlayStation 4 , Xbox One

تاریخ انتشار جهانی: ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ ( برای کنسول های نسل فعلی و pc )

تاریخ انتشار در ایران : ۲۸ آبان ۱۳۹۲

تاریخ انتشار نسخه های PlayStation 4 , Xbox One : در تاریخی نامشخص در سال ۲۰۱۳

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/d1/Cover_art_of_Need_for_Speed_Rivals.jpg/250px-Cover_art_of_Need_for_Speed_Rivals.jpg

کاور بازی

برنده شدن به هر قیمتی 

باید گفت که گیم پلی rivals را می توان شروع جدیدی برای این سری دانست. در بازی با یک گیم پلی بسیار سریع رو به رو هستیم که هرکسی را به هیجان وا می دارد. این نسخه از بازی در دو بخش مجزا دنبال می شود که هر دوی این بخش ها هیجان خاص خود را دارا است و دوستداران Hot Pursuit به خوبی با آن آشنایی دارند : یعنی قرار گرفتن پلیس ها در برابر مسابقه دهنگان.

مسابقه دهندگان را می توان گرگ های تنهایی نامید که تنها راه رسیدن به شکوه و عظمت را مسابقات غیر قانونی ، سرعتی بسیار بالا و تعقیب و گریزهای هیجان انگیز می دانند و هر کاری که از دستشان بربیاید برای پیروز شدن انجام خواهند داد. با استفاده از آخرین فناوری و تکنولوزی هایی که در اختیار شما قرار خواهد گرفت می توانید برای تثبیت پیروزی از کمک هایی نیز استفاده کنید. مثلا برای مسدود کردن راه دیگر رقبا توانایی ایجاد پالس های الکترونیکی را دارا خواهید بود. البته تنها رقابت با دیگران چالش اصلی شما نیست بلکه  در این بین پلیس ها هم برای متوقف کردنتان حضور فعالی دارند . آن چه که در تریلر گیم پلی بازی در نمایشگاه E3 مشاهده کردیم در این بود که هوش مصنوعی در سطح بسیار خوبی قرار گرفته و به عنوان مثال پلیس ها به مانند پیدا کردن یک جانی شما را تعقیب می کنند . آن ها طیف گسترده ای از تاکتیک ها مختلف را برای متوقف کردن بازیکن دارا می باشند و با استفاده از قدرت های کامل نیروی نظامی کابوسی برای شما خواهند شد. در کل پلیس ها به مانند موی دماغ در هر لحظه مزاحم بازیکن هستند . البته رقبا هم از این قاعده مستثنی نیستند و هر کاری که از دستشان بربیاید برای پیروز شدن انجام می دهند.

rivalss610

Need for Speed: Rivals

اما همان طور که گفتیم تنها این نیست و شما می توانید باری دیگر در نقش پلیس ها به دنبال افراد قانون شکن باشید و خودروی فراری را متوقف کنید. به نوعی می توان گفت که با انتخاب کردن پلیس ها کار شما راحت تر از مسابقه دادن می شود. به عنوان مثال فرض کنید در پی تعقیب یک خودرو هستید، در این حالت برای شما دسترسی هایی جذاب وجود دارد که هرکدام از آن ها می توانند به شما کمک کنند تا خودروی فراری را متوقف کنید. به طور مثال می توانید در جاده موانعی قرار دهید تا خودروها پس از برخورد با آن ها متوقف شوند و یا مثلآ هلی کوپتری را مامور کنید تا هرطور که شده، خودرو را متوقف کند. با استفاده از یک سیستم نمره دهی که با نام speed points شناخته می شود توانایی ارتقای قدرت های هر کدام از دو جناح را دارا خواهید بود و ارتقای قدرت های گروه پلیس باعث می شود که هلکوپترهای بیشتری در زمان پشتیبانی به کمک شما بشتابند.

البته مهم نیست که بازیباز به سمت کدام گروه گرایش پیدا می کند ، چرا که با استفاده از آخرین فناوری ها همیشه یک قدم جلوتر از رقبای خود خواهید بود.

1needforspeed rivals organizedandorganic 1

اوج هیجان را در تعقیب و گریزها حس خواهید کرد.

تنها یک نقطه شروع و پایان و بقیه راه به میل توست

همان طور که می توان فهمید شباهت های این بازی با Hot Pursuit انکار ناپذیر است ، ولی rivals بر خلاف Hot Pursuit از یک گیم پلی جهان آزاد بهره می برد تا باعث این بشود که تنوع جالب و تفاوت هایی را نیز ببینیم. به مانند Most Wanted مسابقات این نسخه در شهری جهان آزاد با نام Redview اتفاق خواهد افتاد. البته نقطه شروع و پایان هر مرحله یکیست اما این خود بازیکن است که می تواند انتخاب کند که از کدام مسیر های متنوع راه خود را ادامه دهد. نکته جالب این جاست که دیگر به مانند قبل با خارج شدن از جاده باختی در کار نخواهد بود یعنی این که می توان از عوامل محیطی از جمله پله ها هم برای پیمودن مسیر استفاده کرد یا این که در صورت توقف جاده بوسیله پلیس ها به سرعت به مکان فرعی پیچیده و راه خود را دوباره پیدا کنید. انفجار ، پرش های دیدنی ، صحنه های سینمایی و واژگون کردن ماشین ها نیز در rivals به وفور یافت می شود . البته چندان هم بی دلیل نیست زیرا با این که این بار Ghost Games سازنده این بازیست ولی اگر پای Criterion هم در وسط باشد باید انتظار همچین مواردی را داشت . این استدیو برای کمک در ساخت rivals از تجربیات خود در Most Wanted و Need For Speed: Hot Pursuit به شدت استفاده کرده است .

البته برای این که در جهان آزاد بازی راه خود را گم نکنید یک سیستم gps با رنگ سبز رنگ راه اصلی را به بازیکن نشان خواهد داد. یکی از موارد بسیار جالب و هیجان انگیز  rivals در این است که بعد از اتمام مسابقات تازه چالش اصلی بازیکن شروع می شود. اگر یادتان باشد پلیس های سمج برای اجرای قانون در مسابقات حضور فعالی دارند و بعد از پایان مسابقه شما باید تا جایی که می توانید در برابر پلیس ها دوام بیاورید جالب اینجاست که از این لحظه به بعد بازی هیچ گونه محدودیتی ندارد و از هر طرف که بازیکن بخواهد می تواند برای پیمودن مسیر استفاده کند. همچنین استفاده کامل از Autolog های Hot Pursuit را هم دارا می باشید.

need for speed the rivals hands on preview 2

قانون شکن یا مجری قانون ؟ شما جزو کدام از یک جناح بازی هستید ؟

ماشین تو ، هویت تو 

برخلاف نسخه های اخیر ، قابلیت اسپرت کردن خودروها اندکی بیشتر از قبل شده و این بار با ماشین های از پیش تعیین شده ای روبرو نیستیم. به مانند Underground قابلیت ارتقاء عملکرد خودرو ، رینگ ، تغییر رنگ بدنه ی ماشین و پلاک را می توان تغییر داد وهمچنین  قابلیت تغییر عملکرد خودرو و رول شخصی را هم بازیکن دارا می باشد. البته همان طور که می توان دید باز هم این موارد آن قدر دست شما را باز نمی گذارد که بتوانید به طور کامل ماشین خود را تغییر دهید. ولی نباید فراموش کرد که بازی این قدر تغییرات به خود دیده که حضور نه چندان زیاد اسپرت کردن چندان احساس نخواهد شد.

EA نیز طبق معمول از لیسانس کامل ماشین ها در بازی استفاده کرده است . rivals دارای طیف وسیعی از وسایل نقلیه می باشد . اتومبیل ها ترکیبی از موارد قدرتی ، عجیب و غریب و سریع هستند. تاکنون اطلاعات زیادی از لیست اتومبیل ها فاش نشده ولی می توان انتظار داشت که بیشتر شرکت های اتومبیل سازی نامدار در این نسخه حضور خواهند داشت . اما سورپرایز بزرگ rivals را می توان در بازگشت خودروی فراری آن هم بعد از گذشت ۱۱ سال پس از عرضه ی Hot Pursuit 2 نامید که موجی از خوشحالی را در دل طرفداران این سری برانگیخته است و مسلما راندن یک خودروی فراری از آن نوع تجربیاتیست که به هیچ وجه نمی توان از آن چشم پوشی کرد .

البته طبق معمول دسترسی به ماشین هایی با عملکرد بهتر با پیروزی در مسابقات و بالا رفتن سطح تجربه امکان پذیر است. ولی اگر چندان حال و حوصله این کارها را ندارید به مانند most wanted در گوشه و کنار نقشه ی جهان آزاد بازی ماشین هایی نیز مخفی شده اند که با جستجو در محیط ها و پیدا کردن آن ها ، می توان این ماشین ها را به صورت رایگان از آن خود کنید. سرعت دیوانه وار ، سقوط های تماشایی و لحظه های شگفت انگیز جزو هسته اصلی استدیوی Ghost Games است و rivals هم با توجه به سبک جهان آزاد خود قصد دارد که این بخش ها را عمیق تر از قبل کند . به گفته Ghost Games از مدل رانندگی بازی با سه رکن ( عمیق ، فیزیکی و سرگرم کننده ) یاد خواهد شد . البته باید به این نکته اشاره کرد که خبری از حالت آرکید گونه رانندگی به مانند Hot Pursuit و سری the Burnout نیست اما نمی توان به آن یک لقب شبیه ساز را هم داد.

nfsrivals thumb

Need for Speed Rivals

در هم شکسته شدن مرز بین تک نفره و مولتی پلیر 

همان طور که اشاره ای هم شد Autolog یک نوع سیستم رقابتی بین دوستان است که توسط Criterion برای Hot Pursuit ساخته شد و از آن زمان به بعد هم در دیگر عناوین این سری استفاده می شود. rivals هم قول داده Autolog نقشی بزرگتر و اطلاعات بیشتری را به بازیکن بدهد.با فعالیت های متفاوت در بازی امتیاز سرعت کسب خواهید کرد که به بهبود رتبه بازیکن در لیست جهانی کمک شایانی می کند . البته تغییرات به این جا خلاصه نمی شود و به جای این که در منوی سیستم بازی Autolog را مشاهده کنید در حال حاضر این ویژگی در جهان بازی ادغام شده است.

از آن گذشته rivals بخش مولتی پلیر جالبی را هم با خود یدک می کشد .هیچ گونه لابی ، منوها و محدودیتی در این قسمت نیست و در عوض بازیکن می تواند با انتخاب یک خودرو و وارد شدن به جریان بازی به صورت اتفاقی دوستان خود را ملاقات کرده و برای انجام مسابقه و چالشی بزرگ در جهان آزاد بازی آماده شود . این روش بسیار سریعتر و بهتر از بخش چند نفره دیگر عناوین ریسینگ می باشد و راحتی کار با آن به عنوان یکی از بهترین ویژگی  بازی یاد می شود . تصور کنید که در حال انجام یک مسابقه در بخش تک نفره و مسابقه با دیگر رقبا هستید و به یک باره با دوستتان مواجه می شوید که در حال فرار از دست پلیس ها می باشد. در اینجا ایده ی ناب بازی خودش را نشان می دهد و می توانید انتخاب کند که یا مسابقه ی خود را ادامه دهید و یا به دوستتان کمک کنید که از دست پلیس ها بگریزد و در نتیجه این ویژگی انقلابی این اجازه را به شما می دهد که جهان بخش تک نفره را به سرعت به بخش مولتی پلیر پیوند بزنید.

تاکنون مشخص شده که حالت های از جمله بخش تیمی و امتیاز دهی هم در این بخش وجود خواهد داشت. البته ویژگی های Matchmaking هم برای اجرای یک مسابقه خوب و در سطحی عادلانه همچنان حضور دارد . بخش رانندگی آنلاین بازی چیزیست که هرگز مشاهده نکرده اید.

f12berlinetta 7

بعد از گذشت ۱۱ سال و با بازگشت کامل خودروی فراری جاده در دستان توست.

 معنای واقعیت

بدون هیچ گونه اغراقی باید گفت که گرافیک بخشیست که rivals به طرز حیرت آوری در آن می درخشد و می توان گرافیک را نقطه اوجی برای این بازی دانست. با توجه به این که این نسخه یک بازی جهان آزاد است گرافیک بازی درسطح  فوق العاده ای بوده و بسیاری را محو خود کرده است . البته دلیل چنین زیبایی ساده می باشد ، در راستای هدف گذاری های جدید EA موتور Frostbite 3 که دیگر جزو موتور اصلی عناوین معروف این شرکت شده  به rivals هم سفری داشته تا زیبایی های خود را به روح این فرنچاینز منتقل کند. باید گفت که جلوه های بصری این نسخه واقعا حیرت انگیز است و در کنار گرافیک بسیار بالا توانسته حس خوب بصری را به بازیباز منتقل کند که از این جهات rivals امتیازی برجسته نسبت به دیگر رقبای خود در اختیار دارد.

سطح جزییات نیز بسیار بالاست و نورپردازی به همراه direct ray یا همان اشعه های مستقیم حاصل از نور خورشید با کیفیت بسیار بالا قابل ملاحضه است. در نمایش هایی که تاکنون از بازی مشاهده شده سطح جزییات خودروها نیز وضعیت عالی به همراه دارد و با مدل های واقعی مو نمی زند ! همچنین کیفیت بصری مناظر وقتی با کنتراست رنگ بالا همراه می شود تجربه ای دلنشین را به بازیباز هدیه می دهد. تایر اتومبیل ها نیز بخوبی با سطوح مختلف محیط ها بازی در تعامل بوده و بعنوان مثال در اثر حرکتی چند ثانیه ای بر روی سبزه ها ، رنگ سبز به خود گرفته و یا در اثر ریزش باران جلا یافته و براق می شود. همچنین فیزیک بازی هم در سطح خوبی قرار دارد و به عنوان مثال هنگام برخورد دو ماشین با هم تخریب پذیری واقعی را شاهد هستیم. از سویی دیگر کیفیت بافت های آبجکت ها مثل جاده های خاکی و گاه آسفالت زیبایی بالایی دارد و بسیاری وقت ها با دیدن نمایش های بازی با خود فکر می کنیم آیا گرافیکی از این بهتر هم ممکن است ؟

NFSRivals2013_gameplay

همان طور که اشاره شد Rivals از یک سیستم آب و هوای پویا استفاده می کند که باعث می شود احساس زنده بودن را در جهان بازی داشته باشد.

علاوه بر این یکی از انقلابی ترین تغییرات گرافیک بازی را باید در سیستم آب و هوایی پویای بازی نامید که به تنهایی چالش بزرگی در هنگام مسابقات می باشد. فرض کنید در هنگام رانندگی در یک هوای صاف هستید و اما به یک باره ابرها پدیدار می شوند و باران شدیدی شکل می گیرد و در این هنگام با خیس شدن زمین باید به طور کل سبک رانندگی کردن خود را تغییر دهید و به همه ی این مشکلات باید مه را هم اضافه کرد که دید شما را در هنگام رانندگی بسیار سخت خواهد کرد.

البته جلوه های آب و هوایی  و به خصوص باران هم بسیار زیبا و چشم نواز کار شده است. هر چند شاید جلوه های ریزش باران چندان قابل توجه نباشد اما جزییاتی نظیر برخورد قطرات آب با آسفالت مسیر ها و به وجود آمدن چاله های کوچک آب در آنها ، چکیدن و جمع شدن این قطرات بر روی دوربین بازی و نیز به وجود آمدن مه سفید رنگ در اثر حرکت سریع اتومبیل ها در یک جاده ی خیس و تار شدن فضای روبرو ، همه و همه بی نهایت زیبا و مبهوت کننده کار شده اند.

bac mono

به نحوه نورپردازی بازی و اثرات تابش نور بر روی ماشین دقت کنید ، انصافا نمی توان هیچ جمله ای را وصف این گرافیک حیرت انگیزدر نظر گرفت.

صدای دلنشین اگزوز 

به صداگذاری بازی نیز اشاره ای بکنیم که به نظر می رسد تیم سازنده تلاش بسیاری برای پیشرفت آن کرده و نتیجه ی آن نیز به خوبی مشخص است. صدای موتور هر کدام از اتومبیل ها به خوبی از دیگری تفکیک شده و به راحتی می توان صدای هر کدام از اتومبیل های موجود را با توجه به شناختی که بازیباز از آن نمونه به خصوص دارد تشخیص داد و در مواقع برخورد شدید دو ماشین با یکدیگر نیز کاملا حس خورد شدن قطعات ماشین ها را احساس خواهید کرد. صدای اگزوز ماشین و موتور ماشین ها، صدای پلیس هایی که در تعقیب شما هستند، صدای شکستن باد توسط ماشین ها همه به بهترین شکل ممکن کار شده اند. بخش صداگذاری از بخش های اصلی این عنوان شمار می رود و به نظر می رسد روی این بخش تمرکز خاصی صورت گرفته است. در این بین طبق معمول موسیقی هایی با سبک های متنوعی برای سلیقه ی هر قشری نیز در بازی گنجانده شده تا هیجان مسابقات و تعقیب و گریزها با پلیس ها را به اوج خود برساند.

need for speed rivals

نتیجه ی مخلوط شدن Hot Pursuit با most wanted مساویست با : rivals .

رقابت تا سر حد مرگ

در پایان باید گفت که Need for Speed: Rivals با پیشرفت های قابل قبول در گیم پلی و همچنین گام های رو به جلویی که در زمینه ی گرافیک و جلوه های دیداری خود برداشته به طور قطع می تواند اثری شایسته و قابل تقدیر در سبک ریسینگ را ارایه کند و با انعطاف پذیری در جذب مخاطب نظر بازیبازان حرفه ای و آماتور را به یک اندازه به سمت خود جلب خواهد کرد.

آن چه که می توان در وصف این بازی گفت این است که انتظارات از Need for Speed: Rivals بسیار بالاست حتی بالاتر از Hot Pursuit ، Most Wanted و آن چه که بتوان تصورش را کرد. در میان انبوهی از بازی های ریسنگ قدرتمندی که در نمایشگاه E3 امسال حضور داشتند و رقابت عجیبی به وجود آمده بود، Rivals توانست بهترین عملکرد را داشته باشد و چندین جایزه ی معتبر از جمله بهترین ریسینگ E3 را از آن خود کند که همه ی این موارد گواهی بر شاهکار بودن Need for Speed: Rivals است. پس منتظر رقابتی جانانه در پاییز امسال باشید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا
جنونی دوباره برای رقابت | اولین نگاه به Need for Speed: Rivals - گیمفا