این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا
این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا
این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا
این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا

این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V

امیر محمد جیریایی
۱۷:۰۱ ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا

سرانجام انتظار طرفداران به پایان رسید و ROCKSTAR با انتشار تریلری از گیم پلی GTA V که در حدود ۵ دقیقه بود غوغایی به پا کرد. در این تریلر نکات بسیار مهی از گیم پلی بازی برایمان فاش شد و همچنین می توانستیم نمایی از پیشرفت های فوق العاده ی قسمت پنجم را نسبت به قسمت چهارم ببینیم. اهمیت این بازی بر هیچ کس پوشیده نیست و به همین علت قصد داریم که در این مقاله تحلیلی از گیم پلی GTA V را داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

اولین نکته ای که ممکن است برای همگان جای سوال باشد در این است که این نمایش هیجان انگیز بر روی کدام یک از کنسول های بازی بوده است. پیدا کردن جواب این سوال چندان سخت نیست چرا که همان طور که در تصویر زیر هم می توانید ببینید دکمه هایی که نشان داده شده مربوط به کنسول ps3 می باشد و به همین علت کاملا مشخص است که این نمایش گیم پلی بر روی ps3 بوده است.

gta 5 4 600x322

بعد از مشاهدهی راندن یک هواپیمای کوچک که بسیار جالب و لذت بخش به نظر می رسید ، کوه ها و مناطق بیرون شهر برایمان به نمایش در آمد و این ثابت می کند که ROCKSTAR بزرگ ترین بازی جهان آزاد خود را با این عنوان ساخته است. نکته ی جالب تر اینجاست که برای دید بهتر نسبت به محیط نقشه ی دایره ای که در قسمت گذشته با آن سر و کار داشتیم در قسمت پنجم حذف شده و جای خود را به یک نقشه ی مستطیلی شکل  با وسعت بهتری داده است. اگر بیشتر هم دقت کنیم می توان دید که نوار سلامی و زره نیز در زیر این نقشه نشان داده شده است. البته بعد از نوار زیره ، یک نوار دیگر هم وجود دارد که این طور که قبلا از اطلاعات بازی فهمیده بودیم مربوط به بخش استقامت می باشد و ظرفیت نفس در زیر آب را نشان خواهد داد در تصویر زیر همان طور که می توانیم محیط های بیرون شهر را با فروشگاه هایش مشاهده کنیم ، نقشه و نوار سلامتی و دیگر بخش ها هم مشخص است.

vlcsnap 2013 07 09 21h28m02s232

اما احتمالا جالب ترین چیزی که در GTA V بسیار جلب توجه می کند و صد البته برای اولین در عنوانی در تاریخ این سری شاهد حضور آن می باشیم سیستم حیات وحش و قابلیت شکار می باشد و همچنین شما می توانید پوست و گوشت حیوانات را هم بعد از شکار از آن خود کنید. با توجه به این که Rockstar با Red Dead Redemption یک حیات وحش بی نقص را به نمایش گذاشت و سیستم شکار کردن بازی نیز بسیار لذت بخش بود پس به هیچ وجه نباید نگرانی بابت این موضوع در GTA V داشته باشیم. زمانی که برای مدتی دست از سرقت کردن کشیده اید و علاقه دارید برای استراحت به بیرون شهر بروید تا هوای پاک را تنفس کنید حیوان های اغلب وحشی را نیز در بیابان ها و جنگل های لس سانتوس خواهید دید. البته در داخل شهر هم حیواناتی وجود دارد که اهلی می باشند و همان طور که در تریلر بازی نمایان می شد این حیوانات داخل شهر شامل سگ ها و گربه ها خواهند بود.

البته خوب به این تصویر دقت تا متوجه ی یک چیز جالب دیگر هم بشوید. بله ! آن چند نفری که لباس سبز به تن کرده اند بسیار آشنا به نظر می رسند. همان طور که احتمالا حدس زده اید قبلا چنین باندهایی را در سان آندریاس هم دیده ایم و شاهد بازگشت با شکوه آن ها به GTA V خواهیم بود. این طور به نظر می رسد که Rockstar بخش بزرگی از پیشرفت های GTA V را از موفقیت ترین عنوان در تاریخ این سری از لحاظ فروش یعنی سان آندریاس الهام گرفته است. که وجود باند ها و همچنین کنترل یک شخصیت سیاه پوست بخشی از این الهام گیری ها می باشد.

vlcsnap 2013 07 09 21h40m45s233

or7bvqph

بعد از مدتی به یکی از ماموریت های بازی می رسیم که استفاده از تمامی سه شخصیت حرف اول را در آن می زند. در ابتدا مایکل را می بینیم که به وسیله ی یک قلاب از روی شیشه های ساختمانی  پایین می رود و به یک باره با شکستن شیشه با قابلیت جدیدی که به بازی اضافه شده فردی را به عنوان سپر خود گروگان می گیرد. اما قبل از آن که توضیحات بیشتر دیگری بدهیم نکته ی جالب اینجاست که Rockstar باز هم از فرمول های موفقیت سان آندریاس استفاده کرده و در GTA V نیز سیستم آمار مهارت هر سه شخصین نیزبه مانند تصویر زیر وجود خواهد داشت.

vlcsnap 2013 07 09 21h49m09s250

در سمت راست و قسمت پایین می توان مهارت های هر شخصیت را دید.

tip 27

GTA: San Andreas

  بعد از مدتی مکث ، باز هم به درون این ماموریت وارد می شویم. در حین ماموریت ها همان طور که در تریلر بازی دیدیم بازیکنان می توانند انتقال بین شخصیت ها را بدون هیچ گونه لودینگی انجام دهند. البته زمانی که هر سه شخصیت در حال انجام دادن یک ماموریت باشند ، این تغییر شخصیت ها به صورت خودکار خواهد بود و شما اختیاری بر روی آن نخواهد داشت. همان طور که در تریلر و تصاویر زیر هم می توانیم ببینیم مهارت هر کدام از شخصیت ها در ماموریت ها به دردشان خواهد خورد و ترور وظیفه ی خلبانی ، فرانکلین وظیفه ی تک تیرانداز و پشتیبانی از دیگر اعضای گروه  و مایکل هم اغلب وظیفه دارد که به قلب دشمنان وارد شده و ماموریت را انجام دهد.

imwckpvh

مایکل اغلب نقش اصلی ماموریت ها می باشد.

ljrfmzuh

فرانکلین نیز با استفاده از مهارت خود در تک تیراندازی و دقت بالایش وظیفه پشتیبانی از دیگر اعضای گروه را بر عهده دارد.

البته نکته ای که برای بسیاری جای سوال بوده این است که در گیم پلی بازی مشاهده کردیم که لیست چهار نفر برای انتخاب به نمایش در آمد و این در حالیست که Rockstar اعلام کرده که در GTA V کنترل سه شصیت را برعهده خواهید گرفت. پس بنابر این نفر چهارم چه کسی است ؟ البته می توانیم حدس بزنیم که احتمالا در بعضی از ماموریت هایی خاص فرد چهارمی هم کمک حال شما خواهد شد و همان طور که گفتیم به نظر می رسد که فقط در بعضی از ماموریت ها شخصیت چهارمی هم به بازی اضافه شود و یعنی این که زمانی که فقط در شهر در حال گشت و گذار هستید فقط کنترل همین سه شخصیت اصلی را بر عهده خواهید داشت.

  انتقال بین شخصیت های بازی بسیار نرم و روان می باشد . با فشار دادن یک دکمه ای خاص نمایی بالا از نقشه نمایان خواهد شد و شهر بازی به مانند Google Earth-style برایتان به نمایش در خواهد آمد ( هر چند که شما هنوز هم می توانید در همین حین نمایی کلی از شخصیت خود و مکانی که در آن هستید را هم مشاهده فرمایید ) به هر حال بعد از نشان دادن نقشه ی بازی از نمایی بالا شما می توانید سه شخصیت خود را از هر گوشه و کناری که هستند پیدا کنید. البته اگر زمانی سه شخصیت بازی نزدیک به هم باشند این انتقال بین شخصیت ها سریع تر شکل خواهد گرفت. جالب تر اینجاست که اگر زمانی شخصیت های بازی مایل ها از یکدیگر دور باشند ، اگر بخواهید هر کدام را انتخاب کنید این انتقال مقداری طول خواهد کشید تا این راه یک روش هوشمندانه برای پنهان بارگذاری های بازی باشد.  جالب تر اینجاست که زمانی که شما هر کدام از شخصیت های بازی را انتخاب می کنید هر کدام از آن ها مشغول انجام یک کاری هستند. مثلا وقتی مایکل برایمان نمایان شد او را ر حال دوچرخه سوار دیدیم و در زمان مشاهده ی ترور هم همان طور که توقع میرفت او یک آشوب به پا کرده بود و پلیس ها هم به دنبالش بودند و شما در هنگام انتخاب ترور به یک باره وظیفه پیدا می کنید که او را از دست پلیس ها فراری دهید

image grand theft auto v 22564 2397 0002

در هنگام عوض کردن شخصیت ها نقشه ی بازی بدین شکل به سمت بالا خواهد رفت و نمایی نسبتا سه بعدی پیدا خواهد کرد.

این طور که به نظر می رسد بر اساس چیز هایی که در بازی از آن ها به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل استفاده می کنید تغییراتی در مینی نقشه هم به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال زمانی که سوار هواپیما باشید  یک ارتفاع سنج بر روی مینی نقشه نمایش داده می شود. در زیر می توانید تصاویری از حالت های مختلف شخصیت ها را در هنگام رانندگی ، پرواز و پای پیاده را مشاهده کنید. جالب تر اینجاست که ماموریت هایی با علامت سوال هم که کاملا یادآور Red Dead Redemption می باشد هم در بازی وجود دارد.

  cwzca8l

در ادامه تریلر ما را به بخش دوست داشتنی سفارشی سازی ماشین ها می برد و نبود این قسمت در قسمت گذشته باعث گلایه ی بسیاری از طرفداران شده بود . به هر حال همان طور که در تصویر زیر هم می توانید ببینید باز هم در اینجا می توانیم متوجه ی شباهت هایی به سان آندریاس شویم که البته نکات متنوع زیادی به این بخش اضافه شده و موارد بسیاری برای تغییرات در زیبایی ماشین ها وجود دارد که از بین آن ها می توان به تغییر بدنه ی ماشین ، تغییرات در رنگ کلی ماشین و چرخ ها ، رنگ های پنجره ماشین ، رنگ لاستیک ، گذاشتن چراغ های اضافه و تعداد زیادی از لوازم جانبی دیگر اشاره کرد. همچنین در مغازه هایی با نام LS Customs که در سرتاسر نقشه وجود دارد می توانید ماشین و دوچرخه ی خودتان را به این مغازه ها ببرید و آن را سفارشی سازی کنید.

  pamvazmh

fseku4fh

البته برخی از بخش های سفارشی سازی ماشین ها قفل هستند که به نظر می رسد با پیشرفت در طول بازی باز خواهند شد.

خرید لباس نیز برای شخصیت بسیار آسان تر از قبل شده و می توان بدون هیچ گونه بارگذاری به سرعت لباس مورد نظر خود را خرید و حتی اگر به رنگ از پیش تعیین شده ی لباس هم علاقه ندارید این بار توانایی تغییر در رنگ لباس ها را نیز دارا خواهید بود.

ppucangh

دارندگی و برازندگی !

با توجه به فعالیت هایی که از طریق تریلر به طور رسمی تایید شده ، شما در حال حاضر می توانید فعالیت های متنوعی مانند یوگا ، مسابقات دو چرخه ساری ، تنیس ، آموزش تیراندازی ، گلف ، غواصی و چتربازی را انجام دهید.

gta yoga 600x337

یوگا

gta diving 600x333

غواصی

z49pmuwh

تنیس

sf2d1ggh

باشگاه تیراندازی

ad1t60sh

چتر بازی

gta golf 600x334

گلف

به علاوه هر یک از این فعالیت ها فقط برای تفریح کردن شما نیست و باعث بهبود شخصیت های شما در برخی قسمت ها خواهد شد. به عنوان مثال و به مانند تصویر زیر با انجام دادن دوچرخه سواری استقامت شما افزایش پیدا خواهد کرد و اگر زمانی بدون اکسیژن به زیر آب بروید بیشتر دوام خواهید آورد.

5hzxzemh

مسابقات دوچرخه سواری

در ادامه ی تریلر نیز فاش می شود که راه های جدیدی برای پول درآوردن وجود دارد که یکی از آن ها شکار کردن می باشد. یعنی به عنوان مثال شما باید ۳ آهو را بدون جلب توجه شکار بکنید تا پول خوبی را به دست آورید. به علاوه همان طور که Rockstar وعده داده بود سیستم مبارزات بازی کاملا از نو طراحی شده و سیستم کاورگیری بسیار شبیه به Max Payne 3 می باشد. نحوه جای گیری دوربین در هنگام تیراندازی نیز کاملا تغییر پیدا کرده و سینمایی تر از قبل شده است. زمانی که از اسلحه ی خود استفاده بکنید دوربین بر روی شانه ی شخصیت قرار خواهد گرفت و بیشتر شبیه به Max Payne 3 خواهد شد. در تصاویر زیر به مقایسه و شباهت های بسیار سیستم تیراندازی Max Payne 3 و GTA V پرداخت ایم.

mp3 screen 1 600x337

Max Payne 3

gta5 1 600x328

gta v

همچنین منوی انتخاب اسلحه نیز کاملا به مانند Red Dead Redemption است و به غیر از قابلیت ارتقای اسلحه ها که در تصویر زیر هم مشخص است شما توانایی حمل بیش از ده سلاح را به طور همزمان خواهید داشت و مثلا می توانید از بین سه نوع کلت یکی را انتخاب کنید.

nv9xydo

Rockstar قبلا اعلام کرده است که مکانیک رانندگی در GTA V از سری Midnight Club الهام گرفته شده  و خیلی واضح می باشد که رانندگی یکی از مهم ترین ویژگی های گیم پلی این سری می باشد و آن طور که در همین تریلر دیدیم به نظر می رسد که با سیستم رانندگی بسیار خوب و روانی روبرو هستیم. اما نکته ی حیرت انگیز GTA V مربوط به تخریب پذیری فوق العاده ی بازی است که آن طور که در این دمو دیدیم به نظر می رسد که بسیار بیشتر از قبل شده است. به تصویر زیر خوب دقت کنید تا متوجه وسعت تخریب پذیری بازی بشوید. ( البته حتی اگر فرض بگیریم که این صحنه از پیش تعیین شده بوده است ولی باز هم جذاب است و از همه مهم تر این تخریب پذیری فوق العاده واقعی به نظر می رسد. )

vlcsnap 2013 07 09 22h16m24s138

به نحوه فرو ریختن دیوار خوب دقت کنید تا متوجه ی حیرت انگیز بودن آن بشوید.

همان طور که بیش از این گفته شده دزدی های نقش اساسی را در ماموریت های بازی ایفا می کنند و به نظر قبل از انجام هر دزدی ضروریت هایی وجود دارد که باید تکمیل شوند که از بین آن ها می توان به ارزیابی امنیت ، عکس برداری از محیطی که می خواهید از آن جا سرقت بکنید و غیره اشاره کرد و همان طور که در تریلر هم دیدیم شما می توانید از روش های متفاوتی مانند استفاده از خشونت و یا استفاده از هوش درست  برای سرقت ها استفاده کنید. مثلا می توان یک گاز بیهوشی را از طریق کانل کولر به مکانی که می خواهید از آن سرقتی بکنید بفرستید و بدون هیچ گونه خون ریزی سرقت را انجام دهید. همان طور که اشاره کردیم به نظر می رسد که می توان از نفر چهارمی هم برای سرقت ها استفاده کرد که می توان حدس زد این نفر چهارم افرادی هستند که به عنوا خدمه در سرقت ها از آن ها استفاده می کنید.

vlcsnap 2013 07 09 22h20m04s61

در این تصویر که از تریلر گیم پلی بازی گرفته شده ، برنامه ریزی در سرقت ها بسیار مهم است.

بخشی که در GTA IV همگی بر آن هم عقیده بودند در مورد سیستم اقتصاد بازی می بود که صعیف ترین بخش در GTA IV به حساب می آمد. به گونه ای که در قسمت چهارم با این همه پولی که به دست می آوردید اصلا نمی دانستید که باید چکار بکنید چرا که چیز خاصی برای خریدن در بازی وجود نداشت و فوقش پول شما خرج کرایه تاکسی می شد ! اما در تریلر گیم پلی GTA V مشاهده کردیم که دیگر خبری از این حرف ها نیست و پولی که در بازی به دست می آورید را می توانید برای انواع و اقسام چیز ها خرج کنید که بازگشت خالکوبی یکی از همین موارد می باشد. میزان آینده نگر بودنتان در چه سطحی است ؟ خوب GTA V قصد دارد آینده نگری شما را به چالش بکشد و می توانید پولی که در بازی به دست می آورید را برای خرید سهام خرج کنید. البته باید با دقت در این کار عمل کنید چرا که در صورت یک اشتباه ممکن است سهامی که خریده اید سقوط کرده و در چشم به هم زدن پول هایتان به باد خواهد رفت ! البته توانایی خریدن املاک نیز در بازی وجود دارد که خرید هر دوی این ها ( سهام و املاک ) از طریق اینترنت بازی به مانند تصاویر زیر امکان پذیر است.

vlcsnap 2013 07 09 22h01m01s177

به به ، چه خالکوبی هایی !

vlcsnap 2013 07 09 22h01m15s63

خرید املاک

vlcsnap 2013 07 09 22h01m10s1

خرید سهام

در آخر تریلر هم تیزری از بخش مولتی پلیر برایمان به نمایش درآمد که به نظر می رسید همان طور که خود ROCKSTAR قبلا ادعا کرده بود با یکی از جنجالی ترین و بی نظیرترین بازی در بخش مولتی پلیر روبرو هستیم. در مولتی پلیر دیده شد که بازیکنان می توانند در دنیای آزاد بازی به رانندگی ماشین ، پرواز جت و خلبانی هلکوپتر بپردازند و همچنین به ماموریت هایی که بازیکنان دیگر در حال انجام دادن آن می باشند بپیوندد و عضوی از آن ها برای مقابله با گروه رقیب شوند. این طور که در تصویر زیر هم مشخص شده مولتی پلیر بازی تا ۱۹ بازیکن را هم پشتیبانی خواهد کرد که برای عنوانی در این نسل فوق العاده است.

gta 5 77 600x326

نزدیک به دو ماه دیگر تا شروع طوفان جهانی.

وقتی تمامی این نکات GTA V را با یکدیگر جمع می کنیم به این نتیجه می رسیم که نه تنها با یکی از بهترین بازی های امسال ، بلکه با یکی از بهترین بازی تاریخ روبرو هستیم. عنوان شاهکاری که توانایی ماندن در یادها را برای مدتی طولانی خواهد داشت.

با این که یک بار دیگر حرفی از نسخه ی PC زده نشد ، ولی همچنان عده ی بسیاری از طرفداران این پلتفرم امیدوارند که rockstar سرانجام ساخت نسخه ی pc بازی GTA V را تایید کند.

 [jwplayer mediaid=”89732″]

دانلود تریلر با کیفیت HQ-HD

دانلود تریلر با کیفیت HD

دانلود تریلر با کیفیت SD

Grand Theft Auto V در تاریخ ۱۷ سپتامبر ( ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ) برای کنسول های PlayStation 3 و Xbox 360 عرضه می شود.

 

گوربه ماهی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا
این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا
این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا
این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا
این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

این گروه خشن | تحلیل و بررسی اولین نمایش گیم پلی Grand Theft Auto V - گیمفا