بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا
بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا
بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا
بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا

بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2

حسین براتی
۱۶:۲۷ ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا

وقتی صحبت از کمبو و چند ضرب هایی با سرعت بالا و تعداد زیاد می شود همه بازی هایی مثل Devil May Cry و یا God of War را به یاد می آورند ولی غافل از این هستند که ملکه کمبوها( به دلیل جنسیت بایونتا به ایشان لقب ملکه داده شده است )در بازی های رایانه ای در واقع یک جادوگر جوان و جذاب است .

Bayonetta 2.jpg

نام بازی : Bayonetta 2

سازنده : Platinum Games

ناشر :Nintendo

پلتفرم مقصد : Wii U

تاریخ انتشار : ۲۰۱۴

 سبک بازی: Action, hack and slash

مقدمه

بایونتا تقریبا همان راهی را رفته است که برادر بزرگترش یعنی Devil May Cry طی کرده است و نه تنها در این راه موفق بوده بلکه در بسیاری از جهات نیز از برادرش پیشی گرفته است .Hideki Kamiya به عنوان خالق هر دو بازی از بسیاری جهات این دو بازی را شبیه به هم ساخت ولی نکته ها و ریزه کاری های بسیار در گیم پلی باعث شد که بایونتا به خوبی از زیر سایه Devil May Cry خارج شود و خود به یک عنوان موفق تبدیل شود .

وجود کمبو ها و انیمشین های زیبا در بازی بر گیرایی گیم پلی بازی افزوده است ، نکته بارز بایونتا نیز در همین انیمیشن های قرار گرفته است . اگر تمام انیمیشن ها را به دقت بررسی کنید می بینید که می توانید تعداد بسیار زیادی چند ضرب را در آنها مشاهده کنید به نحوی که بازی دو نفر در کنار هم و در لحظه خاصی از بازی، می توانند از لحاض چند ضرب بسیار متفاوت باشد و همین ویژگی تجربه نابی را به بازیکن ها منتقل می کند .

bayonetta 2 g

بسیاری از بازیکن های سرسخت (هاردکور) بعد از ساعت ها ضبط و بررسی انیمیشن ها و کمبو های بازی به این نتیجه رسیدند که تعداد چند ضرب ها در بازی بایونتا تقریبا بیش از ۱۰۰۰ نوع مختلف است.

داستان بازی

بخش های مرتبط با نسخه اول

در نسخه اول بازی شاهد داستان خیر وشر و نبرد جادوگر ها در دنیا خیالی واقع در دنیای واقعی بودیم به نحوی که نبرد ها در دنیای واقعی و مدرن صورت می گرفت اما دشمنان توسط جادوگر ها کنترل و فرستاده می شدند.داستان در شهر خیالی Vigrid در اورپا اتفاق می افتد، بایونتا به عنوان شخصیت اصلی بازی از خواب بیدار می شود و خود را در یک نبرد و در محلی نا اشنا می بیند و حتی هیچ خاطره از اینکه چطور به اینجا رسیده است به یاد ندارد .
در واقع بایونتا چندین سال خواب بوده است و در طی این مدت دو گروه از جادوگران به حیاط خود ادامه داده اند.در واقع این دو گروه موظف به برقراری تعادل خیر و شر در دنیا بوده اند و مسئولیت آنها حفظ این تعادل و بالانس بوده است ، گروه اول که پیرو تاریکی و شر هستند و نام خود را Umbra قرار داده اند و گروه دوم که پیرو روشنایی و نور و خیر هستند و نام خود را Lumen قرار داده اند.
در بین هر گروه نیز یک گنجینه گران بها قرار داده شد که “چشم جهان ” ‘Eyes of the World’ نام داشت و وظیفه آن نظارت بر زمان و نحوه گذر زمان بود و چشم چپ به یک گروه و چشم راست به گروه دیگر تعلق داشت .در واقع این گنجینه به صورت دو تکه جواهر بین هر دو گروه قرار داشت .
در بازی نسخه ۱ وقتی بایونتا از خواب بیدار می شود کشف می کند که هر دو گروه به طور مرموزی در شهر ناپدید شده اند . او به دنبال آنها می رود و در این بین متوجه می شود که جواهر قرمز که همان ” چشم چپ “است در اختیار اوست( با استفاده از همین چشم می تواند زمان را کند یا متوقف کند ) . او سفر خود را برای یافتن چشم راست و دیگر جادوگر ها شروع می کند و در این بین متوجه داستان های دیگری می شود .

داستان به همین جاختم نمی شود و بایونتا فلش بک هایی از زندگی قبلی خود را به یاد می آورد و متوجه می شود که در مخمصه بزرگ گرفتار شده است .او در این فلش بک ها از گذشته خود می فهمد و اینکه کیست و ازکجا امده است و چرا هر دو گروه می خواهند او نابود شود.

داستان نسخه دوم در واقع یک اسپین آف ( spin-off ) از داستان نسخه ۱ است و ما شاهد یک بایونتا کمی جوان تر و جذاب تر هستیم . همچنین دوست و یار او یعنی Jeanne به عنوان یک جادوگر از فرقه Umbra نیز اورا همراهی می کند .
از حضور شخصیت های احتمالی در این بازی تنها حضور جین تایید شده است و اینکه او به عنوان یار دو دوست بایونتا در بازی وجود خواهد داشت .اما از حضور شخصیتا های دیگر بازی مثل Enzo که در نسخه ۱ به عنوان خبرچین برای بایونتا کار می کرد و یا شخصیت های Luka ویا Cereza خبری در دست نیست .

bayonetta 2 h

بازیکن هایی که نسخه ۱ را بازی کرده باشند از رابطه بین این شخصیت ها اطلاع دارند و اینکه برای هر کدام از این شخصیت ها چه ماجرا هایی پیش خواهد آمد.

 

نینتندو و پلوتونیم گیمر تقریبا چیزی از داستان نسخه ۲ بازی را منتشر نکرده اند و تنها به ذکر این نکته که این بازی یک اسپین اف خواهد بود بسنده کرده اند .گرچه در تریلر منتشر شده از گیم پلی بازی ما شاهد این بودیم که در انتهای مبارزه یک موجود اهریمنی به نام Gomorrah باعث می شود که روح کارکتر Jeanne از بدن او جدا شود و وارد بعد دیگری و دنیای دیگری شود . و به نظر می رسد بخشی از بازی رفتن به دنیا ها و مکان ها ناشناخته برای باز پس گیری روح Jeanneاست .
در ابتدای بازی نیز  تنها مبارزه با فرشتگان وجود دارد و کم کم مبارزه با اهریمن ها نیز به بازی اضافه خواهد شد و این تغییر ناگهانی دشمن ها می تواند بستر ساز حوادث گوناگونی برای بایونتا باشد.

گیم پلی بازی :

این بخش از بازی بسیار مورد توجه تر از داستان بازی است به نحوی که عمده تمرکز سازندگان بر روی این بخش بوده است . در نسخه ۱ تقریبا شاهد یک گیم پلی سریع و اکشن سوم شخص بودیم که با ضربات مرگبار و شلیک های سریع بایونتا همراه بود .

بر خلاف بازی Devil May Cry که در حین ضربات شمشیر امکان استفاده از سلاح گرم نبود در بایونتا این امر امکان پذیر شده است و دلیل آن هم وجود ۴ اسلحه قدرتمند است که ۲ عدد از آنها در مچ دستان بایونتا و ۲ عدد دیگر در ساق پای قرار گرفته اند و بایونتا می تواند در هر زمانی که بخواهد از این اسلحه ها استفاده کند .

bayonetta 2 e

در این نسخه بایونتا کمی جوان تر شده است و موهای سرش کوتاه است . همچنین نوع لباس  و استایل بدنش کمی جوان تر از نسخه ۱ بازی است و بازیکن های حرفه ای در اولین نگاه متوجه تغییر در رفتار و حرکات بایونتا می شود .

بایونتا در این نسخه جدی تر و سرکش تر است و دیگر مانند دانته در بازی Devil May Cry با دشمنانش شوخی نمی کند و کمتر شاهد صحنه های شوخی و تمسخر بایونتا بعد از کشتن دشمنانش هستیم. بایونتای جوان سرکش و بسیار سریع است .

در بازی ،بازیکن آزاد است که هر لحظه که بخواهد بین اسلحه ها انتخاب کند و یا حتی از اسلحه های دشمنان استفاده کند و روی دشمنان مورد نظر قفل کند ، پرش ها مانند بازی های مشابه دو زمانه هستند و امکان دسترسی به مناطق بالاتر در پرش های دوم به بازیکن داده می شود . تقریبا تمام چند ضرب های نسخه قبلی در این نسخه نیز استفاده شده است .

ضربات پا و دست بایونتا :

ضربات قوی پا ( لگد ) بایونتا در این نسخه بهبود یافته است و برای زدن لگد ها قوی و سریع نوعی شتاب دهنده در کفش ها و چکمه های بایونتا قرار گرفته است . همچنین بایونتا در حالت خاصی از قدرت و استفاده از جادوی خاصی نیز می تواند ضربات سهمگینی را با مشت وارد کند به نحوی که همانند پاهای جادویی در این نسخه شاهد مشت ها و دست های بزرگ و جادویی نیز خواهیم بود که به صورت چندضرب های سریع بر صورت دشمنان حمله ور می شوند .

قابلیت Witch Time

قابلیت Witch Time که نام خودش را از قابلیت Bullet Time در سری بازی های “مکس پین” الهام گرفته است نیز بهبود یافته است . برای استفاده از این قابلیت بازی کننده ها مانند نسخه های باید در معرض ضربه های مستقیم قرار بگیرند و در زمان مناسب ضربه را دفاع کرده و جاخالی بدهند ، در این لحظه زمان برای آنها متوقف با کند می شود و بازی کند می تواند با خیال راحت بر روی دشمنان اطراف چند ضرب هایی را اجرا کند گرچه این توقف زمان کوتاه می باشد .

قابلیت Bayonetta Torture :

bayonetta 2 d

قابلیت Bayonetta Torture که همان “شکنجه های بایونتا” می باشد نیز مانند نسخه قبل و با شیوه های جدید شکنجه آورده شده است. فکر کنید که در حال مبارزه با تعداد زیادی فرشته یا اهریمن هستید و یکی از آنها به شدت مزاحم شما می شود . شما می توانید با کشتن بقیه و نگه داشتن این موجود مزاحم به عنوان آخرین قربانی از جادوی خود استفاده کنید و یکی از ابزار های شکنجه را فراخوانی و احضار کنید و لذت تماشای شکنجه شدن و تکه تکه شدن آن موجود را به چشم ببینید .

قابلیت Bayonetta – Deadly Hair
قابلیت Bayonetta – Deadly Hair نیز در بازی وجود دارد و همان طور که گفته شد با اینکه موهای بایونتا در این نسخه کوتاه است ولی این باعث نمی شود که ما از ضربات فوق قوی موهای بایونتا محروم شویم.
مانند نسخه ۱ بازی بایونتا می تواند موهای سر خود را تبدیل به انواح سلاح کند از چکمه و پتک گرفته تا انواع شمشیر و در این نسخه از بازی نیز مانند نسخه قبل شاهد احضار هیولایی که از موهای سر بایونتا ساخته شده است هستیم و وظیفه اصلی این هیولا بلعیدن موجودات بزرگ و خیلی مزاحم برای بایونتا است .

قابلیت Dual Sword :

در نسخه شماره ۲ بازی سازندگان اعلام کرده اند که بایونتا می تواند از قابلیت دو شمشیر نیز استفاده کند و چند ضرب های ترکیبی بیشتری را اجرا کند .اینکه این شمشیر ها به چه شکل هستند و آیا جادوی خاصی همراه آنها هستن هنوز مشخص نیست.

قابلیت جدید umbran Climax :

bayonetta 2 f

قابلیت جدید umbran Climax  در واقع برای ایجاد این حرکت جدید شما باید یه نوار قدرت که در سمت چپ صفحه نمایش قرار داده شده است را پر کنید . هنوز در مورد ویژگی های این قدرت چیزی گفته نشده است و سازندگان تنها وعده یک قدرت بالا و چند ضرب عالی را داده اند به نحوی که بعد از اجرای اولین بار تمام سعی شما این خواهد بود که دوباره از این قدرت استفاده کنید . سازندگان وعده داده اند که این قدرت جدید یک حس عالی از قدرت و توانایی را به بازیکن القا می کند .این قدرت یک ظاهر جدید به بایونتا می دهد و ما شاهد هاله های بنفش رنگ در اطراف بایونتا هستیم.

قابلیت two-player mode

قابلیت two-player mode بازی ، با استفاده از این قابلیت شما می توانید کنترل شخصیت بایونتا را در دست داشته باشید و کنترل شخصیت دوم بازی که همان Jeanne است را بر عهده هوش مصنوعی بازی بگذارید که می توان گفت به خوبی از عهده کنترل این شخصیت بر میاید و نه تنها هوش مصنوعی یار شما ،جلوی دست و پای شما را نخواهد گرفت بلکه در بسیاری مواقع نیز به شما کمک خواهد کرد . اگرچه هر وقت که بخواهید می توانید کنترل Jeanne را دست دوست خود بدهید تا بازی با قابلیت دو نفره برای شما اجرا شود .

بال های اهریمنی :

bayonetta2e3001

بایونتا در بدن خود دارای بال هایی است که در مواقع ضروری از انها استفاده می کند و می تواند با این بال ها پرواز کند و در آسمان با موجودات اهریمنی مبارزه کند . نمونه این مبارزه در تریلر نشان داده شده در E3 بود که بایونتا از بال های ویژه خود برای مبارزه با Gomorrah استفاده کرد .

bayonetta 2 b

حضور Boss Fight های متنوع و Boss های عظیم و الجسه هنوز در بازی تایید نشده است ولی سازندگان اعلام کرده اند که اندازه دشمنان در این بازی بسیار متنوع می باشد و همانند نسخه ۱ شاهد حضور Boss های فوق عظیم الجسه نیز خواهیم بود .

استفاده از قابلیت های Wii u
این بازی به عنوان یکی از بازی های هاردکور WiiU تقریبا توانسته است از تمام قابلیت های این کنسول نهایت استفاده را ببرد و یکی از این قابلیت ها استفاده مجزا از گیم پد/ تبلت WiiU است . به نحوی که سازنده ها در همایش E3 امسال اعلام کردند که بازیکن می تواند بدون اتصال به تلویزیون و تنها بر روی نمایشگر تعبیه شده بر روی گیم پد/تبلت WiiU این بازی را انجام دهد . این قابلیت در بازی به نام Off TV Play نام دارد و برای بازی تعبیه شده است .

wiiu controler

همچنین کنترل اصلی بازی همانند نسخه۱ که بر روی Xbox 360 , PS3 وجود داشت ، بر روی گیم پد WiiU ایجاد شده است تا تفاوتی بین کنترل های نسخه اول بازی و نسخه دوم بازی وجود نداشته باشد . شما می توانید دکمه های بازی را با هم ترکیب کند و از کنترل آنالوگ بازی استفاده کنید .
بازی از قابلیت صفحه لمسی کنترلر WiiU نیز استفاده می کند و شما می توانید با ضربه زدن بر روی صفحه لمسی در بازی چندضرب ها را اجرا کنید و یا از مکانی به مکانی دیگر پرش داشته باشید .

گرافیک بازی :
گرافیک بازی قطعا پر زرق و برق خواهد بود و همانند نسخه ۱ ما شاهد صحنه های پر هیجان و قرمز رنگ بسیاری خواهیم بود . گرچه وجود تکه های ابی رنگ در لباس و جواهرات بایونتا هارمونی جالبی را از تنوع رنگ ها به نمایش خواهد گذاشت .نوع و ترکیب بندی در لباس بایونتا از انیمه های ژاپنی الهام گرفته است و شاهد رنگ های گرم و زیبایی در لباس بایونتا هستیم . همچنین وجود انواع نقش ها  بر روی لباس به جذاب تر شدن و هنری شدن بایونتا کمک شایانی کرده است .

bayonetta 2 a

وجود افکت های بسیار خون در بازی باعث می شود که این بازی در رده بازی های بزرگ سال قرار بگیرد و اگر به ان حرکت ها و انیمیشن های بدون لباس بایونتا که در زمان استفاده از چند ضرب ها با موهای خود، به وجود می آید را حساب کنید این بازی کاملا بزرگ سالانه است و به احتمال زیاد برای مخاطبین بالای ۱۸ سال رده بندی سنی خواهد شد .
اما نکته ای که مورد توجه است این است که این بازی بر روی سخت افزار WiiU اجرا می شود که در بهترین حالت شاهد ۲۰ یا ۳۰ درصد قوی تر از کنسول های امروزی باشندو اصلا نباید از این بازی گرافیک نسل بعدی انتظار داشت .هر چند نسخه ۱ بازی نیز گرافیک خیلی بالایی نداشت و شاید اگر گرافیک بهتری با ایردادت فنی کمتر داشت می توانست خیلی خیلی موفق تر ظاهر شود و نمره و متای بازی بالاتر برود.

نینتندو هنوز اعلام نکرده است که این بازی بر روی WiiU با چه فریم ریتی اجرا خواهد شد . هر چند گمانه زنی ها نشان از فریم ریت بالا و ۶۰ فریم بر ثانیه را بر روی کنسول WiiU می دهند به نحوی که در دموی قابل بازی در E3 بازیکن ها شاهد کمترین افت فریم ها در بازی بوده اند .

موزیک بازی :
قطعا این نسخه نیز همانند نسخه ۱ بازی از موزیک گوشنواز و زیبایی برخوردار خواهد بود . هنوز معلوم نیست که آیا نسخه دوم بازی نیز مانند اول یک تیم فوق حرفه ای از آهنگ ساز ها را خواهد داشت یا نه تنها به یک آهنگ ساز و استفاده از اهنگ های لایسنس شده بسنده خواهد کرد .

در نسخه اول بازی یک تیم حرفه ای متشکل از ۱۱ آهنگ ساز برجسته ژاپنی وجود داشت که بیش از ۱۵۰ ترک از ۵ آلبومهای  ویژه از Helena Noguerra را در بازی به نحوه احسن گنجانده بودند

در لیست آهنگ ساز های نسخه ۲ بازی تنها نام Masami Ueda به چشم می خورد و هنوز هم نامی از آهنگ سازان برتری همچون Norihiko Hibino و Takahiro Izutani که سابقه طولانی در آهنگ سازی سری بازی های “متال گیر”  ( آهنگ سازی بخش های کات سین ها  ) دارند دیده نمی شود .

حرف آخر

هنوز موفقیت این بازی تضمین شده نیست ولی با وجود سرمایه گذاری نینتندو بر روی این بازی و استفاده از تیم قوی همچون پلتونیم گیمر که سابقه ساخت بازیهای تراز اول را دارد می تواند دلیلی برای موفقیت احتمالی این عنوان باشد . قطعا با توجه به سابقه تیم سازنده بر روی بازی های اکشن سوم شخصص با تم hack and slash می توان از این بازی انتظارات زیادی داشت، مخصوصا که نسخه اول این بازی نیز از بسیاری لحاظ از دید منتقدین عالی عمل کرد و اگر شاید پورت بد نسخه PS3 بازی و ایرادات گرافیکی کوچک در بازی نبود این بازی می توانست به راحتی نه تنها یک رقیب جدی برایGod of War یا Devil May Cry شود بلکه با کمی لغزش از سوی این دو بازی به راحتی آنها را نیز پشت سر بگذارد .

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا
بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا
بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا
بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا
بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازگشت ملکه کمبو ها | اولین نگاه به Bayonetta 2 - گیمفا