غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا
غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا
غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا
غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا

غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3

بهزاد شعبانی
۲۱:۴۴ ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا

زامبی ها یکی از اولین موجوداتی هستند که به عنوان عامل ترس در بازی های ویدئویی مورد استفاده قرار گرفتند. در این بین عناوین بسیاری بودند که از این موجودات بهره می بردند اما برخی ها مانند Resident Evil این موجودات احمق را عامل ترس معرفی کردند و بعضی اوقات هم، مانند آن چه که در Dead Rising دیدیم، زامبی ها بهانه ای برای خون و خون ریزی شدند.

نام: Dead Rising 3

سازنده: CAPCOM Vancouver

ناشر: Microsoft Studios

سبک: Survival Horror

پلتفرم: Xbox One

تاریخ انتشار: نوامبر ۲۰۱۳

تاریخ انتشار (به شمسی): آبان ۱۳۹۲

dead rising 3 cover art

پیش از آغاز مراسم E3 2013، کپکام اعلام کرده بود که قسمت های بعدی Dead Rising به نسل بعد منتقل خواهد شد اما کمتر کسی فکرش را می کرد که این بازی در انحصار کنسول خانگی نسل هشتم مایکروسافت، یعنی Xbox One قرار بگیرد. بله، این بازی طی کنفرانس مایکروسافت در مراسم E3 امسال معرفی شد و چند روز بعد از آن به عنوان یکی از لانچ های این کنسول، صحبت شد. Dead Rising 3 دست خوش تغییرات چشمگیری نسبت به نسخه های قبلیش شده که از مهم ترین آن می توان به افزایش چشمگیر وسعت نقشه شدن اشاره داشت. آن چه که در معرفی DR 3 مورد بحث قرار گرفت، افزایش المان هایی بود که این بازی را در خور عنوان یک انحصاری حائز اهمیت قرار می داد هر چند که دو نسخه ی قبل این بازی هم موفقیت قابل قبولی برای سازندگانش کسب کرد.

اولین Dead Rising در حالی عرضه شد که خیلی ها به مایکروسافت و کنسول جدیدش یعنی Xbox 360 امید نداشتند. سونی با PS3 از همان ابتدا همواره انحصاری هایش را به رخ رقیبش می کشید و این جا بود که مایکروسافت اعتنا به استودیو های first party را کمتر کرد و به سراغ بازی ساز مشهور ژاپنی و از یاران قدیمی سونی، یعنی کپکام رفت. کپکام هم بازی Dead Rising را در سال ۲۰۰۶ برای X360 عرضه کرد تا دنیای دیوانه وار و دلهره آور و خونین Dead Rising، در نخستین گام مورد حب و حمایت بازیبازان قرار بگیرد. از نوآوری های این بازی می توان به محیط open world و اسلحه های دست ساز دیوانه وار بازی اشاره داشت. لازم به ذکر است که این بازی انحصاری موفق به کسب متای ۸۵ شده است.

پس از موفقیت های نسخه ی نخست و محبوبیت موجود نسبت به آن، کپکام فرصت را غنیمت شمرد تا این بار با این IP موفق به سراغ دو پلتفرم دیگر هم برود. Dead Rising 2 در سپتامبر ۲۰۱۰ برای هر سه پلتفرم (PC / X360 / PS3) اصلی عرضه شد.  بازی با همان مکانیک ها و المان های نسخه ی اول از انحصاری کنسول مایکروسافت خارج شد و فقط وسعت آن بیشتر شد. البته به لطف موتور گرافیکی قدرتمند بازی و برای قدرت نمایی آن، کپکام گفته بود که می توانید هفت هزار (!) زامبی را در یک صحنه مشاهده کنید (ما که وقتشو نکردیم بشماریم!). افزایش وسعت بازی باعث شده بود تا محبوبیت DR همچنان حفظ، و به دلیل انتشار آن بر روی دو پلتفرم دیگر، بیشتر هم بشود. اما یکی از مهم ترین تغییرات بازی در بخش گیم پلی بود؛ این بار بخش چند نفره هم به بازی افزوده شد. به هر حال این بازی موفقیت های لازم و مورد انتظار کپکام را به دست آورد و توانست ضمن کسب متای ۸۰، موفق به فروشی ۲٫۲ میلیونی در سراسر جهان تا فوریه ی ۲۰۱۱ شود.

00000001

ایستگاه سوم قیام مردگان

همان طور که اشاره شد انحصاری شدن این بازی، آن هم برای کنسول قدرتمند و پر طرفدار Xbox One، کار را برای کپکام سخت تر می کند. هواداران پیشرفت هایی می خواهند که Dead Rising 3 را در خور یک بازی انحصاری قرار دهند. مطئنا این پیشرفت های بایست مشمول بخش داستانی هم بشوند.

به گفته ی کپکام در قسمت سوم دد رایزینگ شاهد داستان غنی تری خواهیم بود. با توجه به  داستان های نه چندان عمیقی که نسخه های قبل داشتند، این وعده می تواند جالب توجه باشد که در DR 3 داستان غنی تر خواهد شد و ما هم امیدواریم کپکام به این وعده ی سنگینش عمل کند.

داستان بازی ۱۰ سال پس از وقایع قسمت دوم رخ می دهد. این بار به شهری داستانی به نام Los Perdidos خواهیم رفت که در کالیفرنیای آفتابی واقع است. این شهر هم درگیر این بیماری خطرناک شده و هزاران نفر را به زامبی های احمق و بی کله و خونخوار تبدیل کرده است. شخصیت بازی مردی جوان از طبقه ی متوسط جامعه است. مکانیکی جویای طول عمر بیشتر به نام نیک راموس (Nick Ramos). خب یکی از راه های نجات نیک فرار از شهر است اما مطمئنا این کار محتاج ریسک و شجاعت است اما وقتی حرف از یک حمله ی نظامی قریب الوقوع به شهر Los Perdidos به میان می آید، نیک فقط و فقط یک راه دارد تا جانش را حفظ کند: فرار از شهر. حال نیک در این شهر مملو از موجوداتی تشنه ی خون بشر، بایست به دنبال پناهگاه سایر بازماندگان باشد تا بتواند از این شهر منفور فرار کند.

dead rising 3

نیک راموس | از اسم روی پیراهنش واضحه که چه اعتماد به نفسی داره

تم اصلی داستان خلاقیت خاصی را نمایان نمی کند اما چه چیزی می تواند بهانه ای برای داستانی غنی تر باشد؟ اولین مورد قابل توجه ایجاد حفره داستانی ۱۰ ساله از وقایع شهر Fortune City در قسمت دوم تا Los Perdidos قسمت سوم است. با توجه به این که حضور دو شخصیت از قسمت های قبل است. اولین شخصیت ایزابلا است. او پزشکی بود که به دنبال یک آنتی ویروس برای نجات شهرش بود. حال ۱۵ سال از آن اهداف جاه طلبانه ی ایزابلا گذشته است. آیا ادامه تلاش های او منجر می شود تا Dead Rising را یک سه گانه و قسمت سوم را، پایانی بر این داستان بدانیم؟

شخصیت بعدی چاک گرین است. او شخصیت اصلی قسمت دوم بود و مطمئنا برای هواداران حائز اهمیت خواهد بود که در این ۱۰ سال بر او چه گذشته. به علاوه آن چه که از تم داستانی بازی بر می آید، انتظار می رود NPC های دیگری هم در روند داستانی بازی نقش داشته باشند.

از همه این ها که بگذریم به شخصیت نیک راموس می رسیم. درست است که او یک مکانیک است، اما شجاعت قابل توجهی دارد و ظاهرا از ریختن خون زامبی ها و قطع کردن دست و پاهای آن ها لذت می برد. هنوز آن طور که باید با رفتار های نیک راموس آشنا نیستیم ولی انتظار می رود کمی متفاوت تر از شخصیت های اصلی دو قسمت قبل باشد. البته قطعی است که آقای راموس بازیبازان را از حرکات و متلک های طنز خود هم بهره مند خواهند کرد.

این طور که به نظر می رسد با داستانی وسیع تر مواجه هستیم و با این داشته های با ارزش کپکام برای Dead Rising، عملی کردن وعده اش مبنی بر داستانی غنی تر امری دور از دسترس نخواهد بود.

dr 3

من که بعید می دونم اون آسمون خراش ها هم بتونن به شهر زیبایی بدن

بزن دخل همشونو بیار!

مهم ترین شاخصه Dead Rising شاید اسلحه سازی آن و لذتش در کشت و کشتار زامبی هایش باشد. قطعا نمی توان در اولین نگاه این بازی را یک عنوان ترسناک و دلهره آور معرفی کرد. Dead Rising سعی دارد چالش های بخش اکشن را با طعم موجوداتی احمق به نام زامبی به ارمغان بیاورد. در این بازی با طیف خیلی خیلی وسیع و غیر قابل شمارشی از زامبی ها مواجه می شویم. آن هم در یک نقشه و محیطی تماما open world. مطمئنا نداشتن اسلحه های قدرتمند و نبودن توانایی های فرابشری و تخیلی، کار را برای شما سخت می کند. این جاست که پیش از هر چیزی وسعت محیط بازی به فریادتان می رسد. فکرش را بکنید، هدفی را مشخص کردید و وقتی نزدیک هدف خود می شوید، ناگهان با صد ها زامبی مواجه می شوید. محیط بازی این جا به کمک شما می آید و ده ها راه دیگر برای خلاص شدن از زامبی ها را پیش روی شما می گذارد. مطمئنا چنین محیطی و حضور محض زامبی ها که چند سالی از آشنایی ما با آن ها می گذرد، نمی تواند وجود ترس و دلهره را آن طور که باید تضمین کند. محیط های تنگ و تاریک و ساکت بازی آن طور که باید با روند مراحل میانه ی خوبی ندارند. البته هر از گاهی با این محیط ها مواجه خواهید شد اما آن چه که در اولویت درگیری با زامبی ها قرار گرفته، ترسیدن از آن ها نیست؛ بلکه معرفی آن ها به عنوان موانع و هدفی برای خون ریختن است.

dr 3

این جا هاست که به قدرت تصمیم گیری سریعی نیاز دارید

خودت همه کاره ای

خب حالا چگونه می توانید از سدی که با هزاران زامبی ساخته شده بگذرید؟ همانطور که گفته شد محیط open world و وسیع بازی اولین راه چاره است. البته هرگز مقصود این نیست که همواره از محیط استفاده کنید تا راه فرار بیابید. مطمئنا برای هر گیمر با تجربه ای قابل تشخیص خواهد بود که چه زمانی در مقابل زامبی دست به سلاح شود و چه زمانی به فکر فرار باشد. البته می توانید از هر دو مورد به صورت همزمان استفاده کنید؛ از محیط حداکثر استفاده را بکنید، با گشت زدن در محیط سلاح های قوی تری بیابید یا با یافت قطعات بیشتر، جهت ساخت اسلحه های جدید کمی خلاقیت به خرج دهید. حواستان را به جای جای محیط جمع کنید و با منفجر کردن ماشین های بی صاحب، دخل چند نفری از اون زامبی ها را با چند گلوله ی نا قابل بیاورید و غیره.

اما یکی از مواردی که می تواند در Dead Rising 3 استقبال بسیاری را برانگیزد، استفاده از اتومبیل های سطح شهر است. به نظر فیزیک بازی به خوبی از عهده ی این کار برآمده و گیم پلی خوبی را در بخش ماشین سواری شاهد هستیم. حتی به لطف و برکت حضور زامبی ها، قطعا می توانید هیجانی بیشتری را از آنچه که در بازی های ریسینگ تجربه می کنید، کسب کنید. زامبی ها حین رانندگی ول کن شما و ماشین تان نیستند و این بزرگترین چالش هنگام رانندگی با ماشین است. چالش بعدی هم پیدا کردن راه در آن شلوغی است و از همه بدتر زمانی است که به بن بست برسید. هیجان انگیز است!

یکی دیگر از نکاتی که در بخش گیم پلی ملزوم ذکر است، ایجاد نوعی سکوبازی در DR 3 است. البته خیلی محدود اما آن چه که تریلر E3 این بازی به ما نشان داد، سقف خانه ها و ماشین ها و خیلی سکو های دیگر هم در روند مراحل می توانند تاثیرات به سزایی داشته باشند. همه چیز به گونه ای رقم خورده که شما در بازی بتوانید آزادی عمل خود را حفظ کنید. حتی این قدرت تصمیم گیری، همچون نسخه های قبل به بخش اسلحه سازی جذاب بازی هم ورود کرده است. بسیاری از شما خوب می دانید که در Dead Rising جزئیات محیط، فقط جزئیات محیط نیستند. آن ها یکی از مهم ترین داشته های شما در بازی به شمار می آیند. شما می توانید بسیاری از آن ها را با هم ترکیب کنید. از ساخت صدا خفه گن برای اسلحه های کمری بگیرید تا ساخت یک دستگاه فرز با هندلی یک متری!

dr 3

پیشنهاد می کنم حواستونو به ماشین های پارک شده هم جمع کنید!

زامبی های Dead Rising مانند زامبی های Dead Island نیستند که ثانیه ها را برای کشتن یکی از آن ها هدر دهید. در DR 3 می توانید با سلاح های تان که به لطف خلاقیت شما ساخته شده است، با یکی دو ضربه دخل این بی مغز ها را بیاورید. حتی می توانید از پرتاب کردن آن ها به سوی زامبی ها لذت ببرید. همان گونه که طی پخش تریلر این بازی در E3، نیک با پرت کردن یک دستگاه فرز، زامبی را که ده متر از اون دور تر بود را به دو قسمت مساوی تقسیم کرد. حضار این کنفرانس که خیلی از این حرکت لذت برند؛ قطعا شما هم با تجربه ای چنین خونریزی لذت خواهید برد!؟

سری بزنیم به دو تا از مهم ترین داشته های Xbox One. کینکت و اسمارت گلس. به گفته ی کپکام DR 3 از هر دوی این لوازم پشتیبانی خواهد کرد. تنها اطلاعاتی که از کینکت داریم این است که با استفاده از آن می توانید زامبی ها را هل دهید و برخی از اعمال فیزیکی شخصیت اصلی را با کینکت انجام دهید. اما برسیم به اسمارت گلس؛ در مراسم E3 دیدیم که به لطف SmartGlass چگونه آن زامبی ها بمباران شدند! بله، نماینده سازندگان این بازی که در این کنفرانس حضور داشت، به همه نشان داد که چگونه می توان با اسمارت گلس و با زاویه دید از بالا، به لطف یک نشانه گیری دقیق زامبی ها را بمباران کرد. حال این که این بمب ها از کجا آمدند، قطعا خدا می داند و شاید هم کپکام!

 البته بخش Co-op هم در بازی تایید شده ولی هنوز هیچ اطلاعاتی از این بخش در دسترس نیست. تنها احتمالی که می توان از این بخش داد، قرار گرفتن چاک گرین در کنار نیک راموس است که مطمئنا جذابیت خاصی به DR 3 می دهد.

dr 3

احتمالا باز هم با همان دکمه زنی های کلیشه ای مقابل زامبی ها روبرو می شیم

مهمان ناخوانده ی شهر مردگان

واقعا هنر لازم دارد که در آن محیط open world سازندگان بتوانند اتمسفری در خور بازی را پیاده کنند. هنوز هم همان نوشته های خونی کلیشه ای را بر روی دیوار خانه و درب ها و غیره می بینیم. هنوزم تا چشم می چرخد خون دیده می شود. از دلسوزی برای زامبی ها هم بگذریم که دیگر برای بازیبازان معنایی ندارد.

اما گرافیک بازی که شاید از الآن نتوان با قاطعیت راجب آن صحبت کرد. اما با توجه به جزئیات بالای محیط و آن تخریب پذیری ها، در نخستین نمایش می توان گرافیک زیبایی را برای Dead Rising 3 تضمین کرد.

و اما موسیقی های بازی که به نظر اصرار بسیاری دارد که شما را به خون خونریزی دعوت کند. Scott Albert سازنده ی ساند تراک های بازی خواهد بود. البته شاید طرفداران موسیقی راک الکترونیک با نام مستعار وی، یعنی Klayton آشنایی بیشتری داشته باشد. به هر حال سبک موزیکی که این آهنگساز دارد، همان طور است که هواداران DR 3 می خواهند؛ نوایی برای خشونت!!

در اولین نگاه همه چیز خبر از یک زامبی کُشی تمام عیار و دوست داشتنی می دهد. بازی که همچنان خلاق است و می تواند یکی به یکی از با ارزش ترین انحصاری های نسل بعد بدل شود.

dr 3

این زامبی های خوش تیپ در انتظار شما هستن!
نوامبر ۲۰۱۳

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا
غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا
غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا
غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا
غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

غریزه ی بقا | اولین نگاه به Dead Rising 3 | گیمفا