مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا

مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی

رسول خردمندی
۱۶:۱۷ ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا

شاید این اتفاق برای بسیاری از نوجوانان و جوانان رخ داده باشد که والدین برای انجام بازی های ویدئویی آنها را مورد شماتت قرار می دهند. این کار نه تنها باعث نمی شود فرزندان از بازی های ویدئویی کناره گیری کنند بلکه اثر سوء داشته و بازیبازها به مراتب دل بسته تر خواهند شد! در این مقاله قصد نداریم از بازیبازها جانب داری کنیم ولی این بازی های ویدئویی فوایدی نیز دارند.

 ۱. بازی های ویدئویی اثر درمانی برای بیماری های مزمن دارد.

طبق تحقیقاتی که دانشکده ایی در ایالت یوتا در آمریکا انجام داده است، اثر بازی های ویدئویی بر روی کودکان مبتلا به بیماری های اوتیسم، افسردگی و پارکینسون آزمایش شد. در این آزمایش، کودکانی که بازی های خاصی را دنبال می کردند حس هایی نظیر ” جنب و جوش، توانمندی و روحیه مبارزه طلبی” در خود پرورش دادند. محققان دریافتند که بازی های ویدئویی می توانند بر روی مکانسیم پاداش و جزا که در سیستم اعصاب تعبیه شده است تاثیر مثبت بگذارند. بنابراین کودکانی که مبتلا به این دسته از بیماری ها هستند و هر روز به آینده شوم خود فکر می کنند با استفاده از این حقه می توان آنها را تحریک کرد تا برای سلامتی خود مقاومت کرده و روحیه خود را از دست ندهند.

================================

۲. بازی های رایانه ایی می تواند مهارت های حرکتی را در کودکان پیش دبستانی تقویت سازد.

jintronix 580x421

اینکه بگذارید کودک ۴ ساله به پای بازی های ویدئویی به همراه یک گیم پد بنشیند کار نامعقولی به نظر می رسد ولی محققان دانشکده Deakin  ملبورن واقع در استرالیا نظری دیگری دارند. بر طبق آمار تحقیقات، ۵۳ کودک پیش دبستانی، کودکانی که بازی های تعاملی انجام می دهند در مهارت های حرکتی بهتر عمل خواهند کرد. بازی های تعاملی را می توان با استفاده از کنسول Wii و کینکت انجام داد. از مهارت های حرکتی می توان “مهارت های ورزشی” را نام برد. بنابراین، کودکانی که بازی های تعاملی را انجام می دهند در زمینه ارتقا و بهینه ساختن مهارت های حرکتی بهتر از دیگران عمل خواهند کرد.

================================

۳. بازی های ویدئویی استرس و افسردگی را کاهش می دهند.

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ در مراسم سایبرتراپی و تله پزشکی بیان شد، بازی های ویدوئی این ویژگی را دارا هستند تا کسانی که از لحاظ روانی دچار مشکلاتی نظیر افسردگی و استرس بیش از حد هستند را درمان کنند و سبب کاهش این عوامل تنش زا شوند. چه بسا بازی های ویدئویی سبب بهبودی این بیماران نیز شود. فرضیه این تحقیق در این بود که بازی های ویدئویی باعث می شوند تا بازیباز وارد خلسه ایی کوتاه می شود. خلسه ایی که بازیباز فارغ از استرس های خارجی می خواهد از بازی فقط لذت ببرد. این عملکرد باعث می شود تا آستانه استرس در فرد کاهش یابد و در مقابل تنش های محیطی مقاوم تر گردد.

================================

۴. بازی های ویدئویی سبب تسکین درد می شود.

بازی های ویدئویی فقط سبب تغییرات روانی در فرد نمی شود. حتی کسانی که از دردهای فیزیکی رنج می برند نیز می توان با استفاده از بازی درد خود را تسکین دهند.  روانشناسان دانشگاه واشینگتون طی تحقیقاتی یک بازی خاص در این زمینه ساختند تا کسانی که در بیمارستان از درد به خود می پیچند با استفاده از بازی، درد خود را فراموش کنند. به عبارت دیگر، مریض را از درد خود منحرف می سازند و حواسش را پرت می کنند. این بازی  ” Snow World” نام دارد. بازیباز در یک محیط یخی و برفی مشغول به بازی می شود. بازیباز وظیفه دارد تا با گلوله های برفی به استقبال اهدافی نظیر پنگوئن و ایسکیمو ها برود. نکته جالب در اینجاست که این بازی پایانی ندارد و به صورت آرکید باید امتیازهای خود را ثبت کنند و به نوعی بازی رکوردی محسوب می شود. این بازی برای سربازانی که از جنگ برگشته اند و مجروح شده اند مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری با استفاده از این حقه درد خود را فراموش کردند و بهبود یافتند. نکته حیرت انگیز در اینست کسانی که این بازی را انجام دادند نسبه به دیگران از داروهای مسکن کمتری استفاده کردند.

================================

۵. بازی های ویدئویی سبب افزایش قدرت بینایی می شود.

gaming might actually reduce stress and depression

والدین اکثرا بر این نکته تاکید دارند که بازی های ویدئویی سبب تنبلی چشم و کاهش قدرت بینایی می شود ولی یک روان پزشک دیدگاه متضادی در این زمینه دارد. دکتر Daphen Maurer از بخش علوم تحقیقات بینایی دانشگاه Ontario’s McMaster این فرضیه را ارائه داد. بر اساس تحقیقات وی، کسانی که مبتلا به آب مروارید ( آب مروارید یا کاتاراکت به بیماری گفته می شود که عدسی فرد مبتلا ضخیم شده و فرد بینایی خود را در صورت درمان و جراحی  از دست می دهد) هستند می توانند با انجام بازی های شوتر اول شخص نیز Call of duty و Medal of honor قدرت بینایی خود را افزایش دهند. او بر این باور بود که انجام این بازی ها، توجه بصری فوق العاده ایی را می خواهد. در نتیجه عضله های چشم تحریک می شوند تا با دقت تر ببینند.همچنین انجام این بازی ها باعث ترشح آدرنالین و دوپامین می شود. این هورمون ها سبب می شوند تا مغز قابلیت نقش پذیری پیدا کند.

================================

۶. بازی های ویدئویی مهارت های  تصمیم گیری را در فرد افزایش می دهند

اکثر بازی های امروزی نیازمند تصمیم گیری سریع توسط بازیبازها هستند. تصمیم هایی که باید در کسری از ثانیه انجام گیرد. دانشمندان عصب شناسی در دانشگاه Rochester واقع در نیویورک طی تحقیقاتی دریافتند که با آزمایش و خطاهایی که بازیبازها از تصمیم های خود در بازی می گیرند، در دنیای واقعی می توانند سریع تر از دیگران تصمیم های خود را بگیرند. تصمیم هایی که اغلب به نفع خودشان است. به زبان ساده تر، محققان اینگونه نتیجه گیری کرده اند که بازی های ویدئویی حکم یک شبیه ساز برای اِعمال تصمیم های یک فرد است. این تصمیم ها اغلب در بازی های نقش آفرینی دیده می شود. بازیباز در زندگی واقعی نیز با تحت تاثیر قرار گرفتن توسط عوامل باید تصمیم بگیرد و یک بازیباز می تواند به مراتب تصمیمی بهتر و سازنده تر از یک فرد عادی بگیرد.

================================

۷. بازی های ویدئویی در سنین پیری سبب شادمانی فرد خواهند شد!

201005283163880

محققین دانشکده North Carolina در طی تحقیقی به دنبال رابطه ایی میان بازی های ویدئویی و شادمانی در اوان پیری بودند و به دنبال این جواب بودند که آیا واقعا رابطه ایی وجود دارد که بازیبازها  در کهن سالی شادمان تر از یک فرد عادی هستند یا خیر؟ طیف بسیار کمی از شهروندان اظهار داشتند که رابطه مستقیمی بین این دو عامل وجود دارد. بر طبق آمارهای این محققان، کسانی که اصلا با بازی های ویدئویی میانه خوشی نداشته اند رفتارهای منفی از خود نشان دادند و منزوی گشتند. این قضیه هنوز در حد یک فرضیه مطرح شده است و هنوز مکانیسم های مغزی برای اثبات این فرضیه ثبت نشده است ولی این رابطه مستقیم میان این دو فاکتور قابل لمس است.

در این مقاله سعی شده است تا برخلاف سایر نویسندگان که در تلاش هستند تا بازی های ویدئویی را منشا امراض روانی و جسمانی معرفی کنند، از دید متفاوتی به این بازی های ویدئویی نگاه کنیم. درست است که اعتیاد به بازی، بسیار برای سلامتی هر فرد مضر است ولی نمی توان آن روی سکه را ندید! پس چه خوب است والدین گرامی  گاهی اوقات آن روی سکه را نیز نگاهی بیندازند…..

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تحقیقاتی پزشکی که بنده در سال پیش به رشته تحریر در آوردم رجوع کنید. این مقاله تحقیقاتی علاوه بر انتشار در قالب ویژه نامه گیمفا، در سمینار گیم تراپی واقع در تهران در چند ماه آینده نیز به احتمال قوی حضور خواهد داشت.

 ========================

دانلود مجله با حجم ۵ مگابایت

========================

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا
مقاله : ۷ فایده پزشکی بازی های ویدئویی - گیمفا