بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا
بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا
بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا
بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا

بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II

رضا رحیمی
۲۲:۰۶ ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا

آیا میتوان کسی را یافت که از خلاقیت بیزار باشد ؟ پاسخ مسلماً خیر خواهد بود ! امروزه شاهد هستیم که با گذشت زمان و جابه جایی نسلهای بازیسازی، بعد خلاقیت رفته رفته به دست فراموشی سپرده شده و این پیشرفت در گرافیک است که جایگزین نوآوری ها و خلاقیت ها می شود. عنوان Fez، یکی از نخستین عناوینی بود که خلاف این ادعا حرکت کرد. عنوانی که در عصر شوترها و بازیهای بزن و بکش، برو جلو و هیچ فکری نکن، چیزی فراتر از یک بازی برایمان به ارمغان آورد. نخستین فتز، در عصر سروری شوترها، به حلاوت عسل کوهستان بود و مزه اش تا مدتها زیر زبانمان باقی ماند !

حال نوبت آن رسیده است که Polytron Corporation، عسل دیگری را برایمان عرضه کند. باید منتظر ماند و دید نسخه جدید عنوان فتز، میتواند موفقیتهای نسخه اول را تکرار کرده و حماسه ای را به بار بیاورد، یا همانند برخی دنباله ها عقبگرد خواهد کرد ؟!

 

fez2

نام بازی :  Fez II

سازنده : Polytron Corporation

ناشر : Trapdoor

سبک : پازل پلتفرمر

پلتفرم : نامشخص

تاریخ انتشار : نامشخص

آغاز کار :

در ۱۷ جولای ۲۰۰۷ بود که آقای Phil Fish ( کسانی که مستند Indie Game : The Movie رو تماشا کرده باشند ، به خوبی ایشان را می شناسند ) بازی FEZ را در سایت TIGSource.com رونمایی و معرفی کرد . FEZ بازی ای پازل پلتفرمر دوبعدی بود که در یک فضای ۳ بعدی جریان داشت و مانند اکثر بازی های مستقل این نسل از سبک گرافیکی پیکسل آرتی بهره می برد . این بازی بعد از ۵ سال در مرحله تولید بودن و کسب جوایز متعدد در این سال ها ، بالاخره در ۱۳ آپریل ۲۰۱۲ برای Xbox 360 بر روی شبکه Xbox Live Arcade منتشر و با بازخورد های بسیار خوبی مواجه شد و در اول ماه می برای پلتفرم PC نیز در Steam و GoG.com عرضه شد .

مقدمه :

بازگشت به گذشته و دوران کودکی همیشه یکی از آرزوهای انسان است . همیشه وقتی به دوران کودکی فکر می کنیم و خاطرات آن دوران را مرور می کنیم ، بدون  شک قسمتی از آنها مربوط به بازی های ویدئویی ایست که روی کنسول های آن دوران تجربه کردیم . از Mario و Sonic گرفته تا Tiny Toon و Crash همگی به جزئی از خاطرات و گذشته ما تبدیل شده اند و تجربه آنها در زمان حال یاد آور خاطرات آن دوران است و مطمئنا بسیار لذت بخش هم خواهد بود .  بازی FEZ نیز از جنس همین بازی هاست و از گذشته آمده تا ما را با خود به سفر جدیدی به دنیایی عظیم که از جنس گذشته است ، ببرد .

در طول پوشش خبری شرکت مستقل Horizon در نمایشگاه E3 عنوان Fez 2 تایید شد. در طول کنفرانس آقای فیل فیش/Phil Fish خالق این فراچایز برای معرفی نسخه دوم حضور نداشت و این عنوان با لوگویی به همراه یک تیزر به نمایش در آمد.

هیچ اطلاعات بیشتری از این عنوان بدست نیامد. تنها تیزر ساده ای از این عنوان در E3 به نمایش درآمد که آن هم دردی را دوا نکرد و ما را تشنه اطلاعات بیشتر گذاشت …

زیبایی اتمسفر بازی را با تمام وجود حس خواهید کرد

زیبایی اتمسفر بازی را با تمام وجود حس خواهید کرد

خواب و بیدار

بهتر است کمی به داستان نسخه اول بپردازیم. نسخه اول شما هدایت موجود عجیب و غریبی به نام گومز را عهده دار میشدید، گومز شبیه یک مکعب با یک کلاه قرمز بر سر بود. وی که موجودی عجیب با سر بزرگ و رنگ سفید است ، در دهکده خود در آرامش ، شب را صبح و صبح را به شب میرساند. در یکی از روزها وقتی Gomez از خواب بیدار می شود و به بیرون از خانه می رود ، شاهد تکه تکه شدن یک مکعب طلایی رنگ به چندین قسمت خواهد شد. در همین بین موجودی عجیب تر از Gomez ، به نام Hexahedron ( که نقش راهنمای شما در بازی را عهده دار است) به او اخطار می دهد که این اتفاق دنیای زندگی او را تهدید می کند و برای اینکه Gomez تکه های این مکعب را جمع کند ، Hexahedron به او یک کلاه قرمز رنگ هدیه می دهد که نام این کلاه FEZ است .

می دانید که فتز یک عنوان دوبعدی در سبک پلتفرمر است. کلاهی که به گومز تقدیم میشود، این کلاه یک کلاه معمولی نیست. آن بزرگترین راز زندگی گومز را برایش فاش میکند. آن راز چیزی نبود جز وجود بعد سوم !

داستان در شروع ایده ی تازه ای ندارد. صحبت با NPC ها که روستائیان میباشند، جانی در داستان میدمند. اکنون نمیتوان پیرامون داستان فتز۲ قضاوت کرد، اما چیزی که بدیهی است این است که فتز۲ ادامه دهنده داستان شیرین نسخه اول بوده و چالشهای زندگی کلاه قرمزی ما را برای دفع خطرات دهکده اش و یافتن بعد سوم به تصویر خواهد کشید.

FEZ 2013 05 28 16 20 39 07 کلاه قرمزی | نقد و بررسی بازی FEZ

کلاهِ کلاه قرمزی !

فتز تنها در داستان نقش ندارد، بلکه اساس گیم پلی بازی براساس کارهایی است که گومز با کمک کلاهش، فتز، انجام میدهد. پیش از یافتن کلاه، گومز تنها توانایی پرش را دارا بود اما پس از آن توانایی چرخاندن ۹۰ درجه ای محیط حول محور Z را کسب کرد.

گیم پلی در فتز برخلاف تصورات بسیار زیبا و ساده از آب درآمده به طوری که شما خواهید توانست در عرض ۳۰ دقیقه در آن حرفه ای شوید. صد البته فتز۲ همان فرمول موفق نسخه اول را ادامه خواهد داد.

حل معماها بسیار شیرین است

حل معماها بسیار شیرین است

سبک بازی را می توان پازل پلتفرمر دو بعدی دانست که در فضایی سه بعدی اتفاق می افتد . اگر بخواهیم بازی هایی مشابه با FEZ که از تغییر پرسپکتیو استفاده می کنند نام برد ، Echochrome و Crush نمونه های بارز این ایده هستند . نسخه اول از لحاظ گیم پلی ، بازی بسیار خوبی در ژانر پلتفرمر است و این را می توان در کنترل بسیار خوب بازی ، مکانیک بسیار پخته چرخش جهان و طراحی مراحل عالی بازی ، به وضوح دید . استدیو سازنده قول داده است که فتز۲ همان فتز۱ را تکرار کند با این تفاوت که چالشهای جدیدی را پیش پایتان فراهم آورده و ایده های تازه ای را چاشنی اثر خود سازد.

Tetris در بعد سوم

یکی از ایرادهای بزرگ نسخه اول پیچیده بودن ساختار نقشه های بازی بود که تیم سازنده وعده آسان سازی آن را داده است. حل معماهای فتز با کمک علائم دنیای آن و رمزگشایی زبان مخصوص آن خلاصه میشود. بازیباز پس از حل معماها شیرینی آن را حس خواهد کرد. همچنین در نسخه دوم نیز معماها حرف اول را میزنند. در طول بازی باید زبان مخصوص دنیای گومز را کشف کرده و با حل پازلهای پیش رو، داستان را به جلو ببرید.

FEZ 2013 05 28 16 31 11 85 کلاه قرمزی | نقد و بررسی بازی FEZ

خیزش پیکسل ها

طراحی هنری عنوان فتز خارق العاده بوده است. شما پیکسل ها را با تمام وجودتان حس خواهید کرد. غروب در بازی، باران و رعد و برق به شیوه ای بسیار هنرمندانه کار شده اند. موتور سازنده بازی در نسخه دوم، همان موتور نسخه اول است با این تفاوت که پردازش پیکسلها بهتر شده و به نوعی موتور قبلی ارتقا یافته است. طراحی هنرمندانه پیکسلها و تغییرات شب و روز و اقلیمهای متفاوت به همراه موتور Trixel Engine دور هم جمع شده اند و همه و همه دست به هم داده اند که دنیای کلاه قرمزی ما را واقعی جلوه دهند. مطمئناً شما خود را در محیط خواهید دید و غرق زیبایی بی حد و حصر آن خواهید شد.

خیره کننده

خیره کننده …

آوای دلنشین پیکسل ها

موزیک در عنوان فتز نیمی از عظمت آن را تشکیل میدهد. موزیک های نسخه اول توسط Rich Vreeland ساخته شده بودند و از این لحاظ بسیار گوش نواز بودند. همانند اثر Journey، موزیکنقش زیادی در غرق کردن شما در محیط بازی دارد. عنوان فتز۲ نیز با بهره گیری از قطعات قسمت اول و افزودن چندین ترک زیبای دیگر، باری دیگر شما را در دنیای خود محو خواهد کرد. شگفت انگیز بودن آوای فتز، محدود به موسیقی آن نیست؛ بلکه صداگذاری افکتها نیز از این جذابیت بی بهره نبوده اند.

FEZ 2013 05 28 17 22 52 54 کلاه قرمزی | نقد و بررسی بازی FEZ

سخن آخر …

بدون شک فتز۲ در این زمان که ما توسط شوترها و عناوین تکراری محاصره شده ایم، باری دیگر خواهد آمد تا شیرینی یک اثر خاطره انگیز را به ما بنمایاند. نوستالژی چیز خوبیست، فتز نیز از عناوین نوستالیژیکی است که ما را به دوران کودکی و زمان سروری کنسولهای ۱۶ بیتی و شخصیت سونیک خواهد برد. بدون شک تجربه ی این عنوان برایتان خالی از لطف نیست. همانند قسمت اول، قسمت دوم نیز خواهد توانست نوآوری های جدیدی در سبک پلتفرمر دوبعدی و حل پازل به ارمغان آورد.

منتظر چیزی خلاقانه باشید

منتظر چیزی خلاقانه باشید …

جاداره از دوست بسیار خوبم آقای محمدرضا طلائی تشکر ویژه بکنم که بنده رو در نگاشتن این نوشته یاری نمودند.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا
بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا
بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا
بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا
بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازگشت کلاه قرمزی | اولین نگاه به عنوان FEZ II - گیمفا