صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا

صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool

امیر محمد جیریایی
۱۴:۵۸ ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا

بعد از ساخت بازی های Batman Arkham ، نظر بسیاری در رابطه با عناوینی که از روی کتاب های کمیک ساخته می شدند عوض شد و Batman: Arkham Asylum  ثابت کرد که اگر سرمایه ی خوب و تیمی با استعداد با یکدیگر ترکیب شود حتی از دل قهرمانان کتاب های کمیک نیز می توان عناوین شاهکاری را ساخت. در این بین استدیوی High Moon هم با آگاه بودن از این مسیله یکی از شخصیت های فوق العاده محبوب کمیک های مارویل را به دنیای بازی ها کشانده است. این ضد قهرمان شوخ طبع Deadpool نام دارد که برای اولین بار شاهد یک بازی مستقل از وی هستیم. با این حال آیا High Moon توانسته وعده های خود را با این عنوان عملی کند و یا شکست نتیجه ی چنین کاری بوده است ؟

نام: Deadpool

سازنده: High Moon Studios

ناشر: Activision

سبک: Beat ’em up

پلتفرم: PC / X360 / PS3

Deadpool box art کابوس قهرمانان | پیش نمایش Deadpool

 

بخند با صدای بلند بخند :

Deadpool همواره به عنوان یکی از شخصیت های عجیب و غریب کمیک های مارویل شناخته می شود و بر خلاف دیگر شخصیت های کمیک های این شرکت که همیشه قهرمان هستند و نقش آدم خوبه و فردی که مسیول نجات جان مردم است را ایفا می کنند ، Deadpool کاملا تهی از این ویژگی ها می باشد و نه تنها یک قهرمان نیست بلکه تمامی قهرمان و دشمنان کمیک های مارویل را هم مدام مسخره می کند. جالب اینجاست که او حتی قابلیت شکست دیوار چهارم را هم دارا است و می تواند با استفاده از صدای خود یا یکی از دو صدای درون خود که یکی از این صداها شخصیتی به مانند بچه و دیگری به مانند افراد بزرگسال است با خواننده ارتباط بر قرار کند. همین ضد قهرمان بودن و شوخ طبعی سرتاسری اش باعث شده تا Deadpool را در زمره محبوب ترین و به طور قطع متفاوت ترین شخصیت های کمیک مارویل لقب داد.

به هر حال داستان بازی از آن جایی آغاز می شود که ددپول کارمندان استدیوی High Moon را می دزدد و آن ها را مجبور می کند که عالی ترین بازی که نقش اصلیش هم باید خودش باشد را بسازند و برای این کار نولان نورث به عنوان صداپیشه ی ددپول انتخاب می شود. در داستانی که کارمندان High Moon برای بازی نوشته اند ، ددپول باید فردی با نام White را به قتل برساند ( البته او در ابتدا نمی داند که چرا باید این کار را انجام دهد و صرفا فقط به انجام وظایفی می پردازد که بازی برای وی تعیین کرده است.) به هر حال White که پک غول رسانه ای می باشد برای خود شبکه ای پرطرفداری ساخته که در یکی از برنامه های این شبکه افراد مشهور باید از روی استخری که کوسه های گرسنه در آن هستند بپرند. ددپول هم بعد از ایجاد یک جهنم در دفتر شبکه ، خودش را به White می رساند ولی وی موفق می شود که به سمت فاضلاب فرار کند. حالا White بدو و ددپول هم به دنبالش بدو ! در همین گیر و داد ناگهان Mister Sinister هم وارد قضیه می شود و جان White را نجات می دهد که البته Mister Sinister هم دلایلی برای این کارش دارد و پس از آن که تاییدیه ی کنترل بر روی ماهواره های White را به دست می آورد به سرعت او را می کشد. حال ددپول هم ناراحت از این که نتوانسته به وظیفه ی خود در کشتن White عمل کند و قرار داد خود را هم با شرکت بازی سازی از دست رفته می بیند یک هدف در سر دارد و آن هم انتقام گرفتن از Mister Sinister است که باعث شد ددپول به خاک سیاه بنشیند !

در نگاهی کلی می توان گفت داستان بازی بسیار ساده روایت می شود که البته همین طور هم از بازی توقغ می رفت و نمی توانستیم انتظار یک داستان پیچیده را داشته باشیم ولی از دلایلی که باعث می شود Deadpool ارزش بسیاری در بخش داستانی داشته باشد را می توان در روایت بسیار جذاب آن دنبال کرد که به دلیل شوخ طبعی و متلک های خنده دار ددپول و طنز موجود در بازی تا پایان جذابیت خودش را به بهترین شکل ممکن حفظ می کند.  حتی برای کشتن یک دشمن به صورت مخفی کاری نیز ددپول از روش های خنده داری استفاده می کند و شدت این طنز بازی به حدی بالا است که حتی لحظه ای نیز بازی روند جدی به خود نمی گیرد و صد البته به هیچ وجه نیز از شنیدن دیالوگ های بامزه ی  ددپول به شخصیت ها خسته نخواهید شد. در این بین ملاقات با دیگر شخصیت های کتاب های کمیک مانند X-Men, including Wolverine, Rogue, Domino یا Psylocke به ثبت لحظاتی جالب در بازی کمک دو چندانی کرده است.

دو روی سکه :

از لحاظ گیم پلی Deadpool تجربه ای در سبک اکشن ماجراجویی را به ارمغان می آورد که البته المان های تیراندازی و hack & slash هم چاشنی این بخش شده است. با استفاده از دو شمشیری که در دستان شما است و ترکیب آن با ضربان سبک و سنگین این توانایی را خواهید داشت که در برابر موجی از دشمنان قرار گرفته و همه ی آن ها را به دیار باقی رهنمون بسازید. در این بین استدیوی High Moon مطابق سری DMC سلاح های مختلفی نیز مانند تپانچه و تفنگ ساچمه ای در دستان شما قرار داده تا بتوانید از هر دوی سلاح های سرد و گرم در بازی استفاده کنید. ولی مشکل اصلی هم دقیقا همین جاست چرا که به مانند DMC  و در کل هر بازی دیگری که به غیر از شمشیر ، اسلحه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کارایی استفده از سلاح ها در Deadpool بسیار کم ارزش بوده و به غیر از ضعیف ترین دشمنان بازی که اصولا حتی با یک یا دو تیر از بین می روند چندان از سلاح ها در بازی استفاده نخواهید که البته در این بین عدم سیستم قفل کردن بر روی دشمنان در هنگام تیراندازی به کم تر جلوه دادن استفاده از سلاح ها ی گرم افزوده است.

علاوه بر سیستم حملاتی که به آن اشاره شد ، Deadpool همچنین دارای توانایی جا خالی دادن از ضربات دشمنان نیز می باشد که البته این ویژگی شاید در درجات سختی متوسط و یا آسان چندان مورد استفاده قرار نگیرد ولی وقتی درجات سختی بالاتر را انتخاب می کنید کمک شایانی به شما خواهد کرد. البته تنها این این نیست و تیم سازنده برای این که گیم پلی را از حالت یکنواخت و تکراری در بیاورد در جای جای محیط ها وسایل با ارزشی گنجانده که حکم پول را در بازی دارند و با جمع کردن تعداد مشخصی از این پول ها که با نام DP شناخته می شود نه تنها قابلیت باز کردن کمبوهای جدید را خواهید داشت بلکه با استفاده از پول جمع شده می توانید برای خود سلاح های جدید و موارد اضافه بخرید. این اقلام جدید شامل چکش بزرگ به جای شمیر و تفنگ ساچمه ای به جای تپانچه و یا خرید لوازم جانبی به مانند نارنجک ها و مین ها می باشد. می توان گفت که سیستم آپگرید کردن بازی به لطف موارد جالبی که دارد شما را تا پایان درگیر خود خواهد کرد.

همان طور که می بینید نکات متنوع جالبی در بازی است و مشخص است که High Moon تلاش بسیاری کرده که با خلق اضافات فراوان به ارزش Deadpool بیفزاید که البته می توان گفت که در بعضی جهات نیز موفق بوده و به طور کلی مبارزات بازی مناسب و معقول می باشد ولی به علت کم عمق بودن این مبارزات نمی توان Deadpool را آن طور که باید و شاید با ارزش دانست که البته در این بین محیط های بی روح بازی نیز در کاستن ارزش بازی بی تاثیر نبوده است. همچنین از بخش های پلتفرمینگ Deadpool هم نباید بی تفاوت گذشت که البته با مشکلاتی نظیر عدم تشخیص بعضی از  لبه ها در هنگام اجرای حرکات پلتفرمینگ و در نتیجه مرگ بازیباز ، شما را دلسرد خواهد کرد که البته بی انصافی است که از چک پوینت های بسیار خوب بازی یاد نکنیم که انصافا جای هیچ گونه ایرادی را باقی نمی گذارد.

صحبت از مرگ شد ، باید گفت که حتی از این بخش ساده نیز High Moon بی تفاوت نگذشته  و لحظات بسیار خنده داری را در هنگام مرگ ددپول برایمان به ارمغان می آورد. به این صورت که زمانی که بازی از شما می خواهد از آخرین چک پوینت کار خود را شروع کنید به یک باره ددپول را بر روی صفحه ی نمایش در هنگام قدم زدن خواهید دید که از این که نتوانسته اید او را زنده نگه دارید شما را به باد تمسخر خواهد گرفت و انواع و اقسام تیکه ها را از طرف ددپول این بار نسبت به خودتان خواهید شنید تا بدانید که حتی شما هم از نیش وی و زخم زبان هایش در امان نیستید !

دشمنانی که در بازی با آن ها روبرو می شوید اصلا هوش درست و حسابی ندارند و از هیچ گونه تاکتیک خاصی برای ضربه زدن به شما استفاده نمی کنند به گونه ای که حتی اگر در هنگام مواجه شدن با دشمنان هیچ کاری هم نکنید اوج کار آن ها تازه بعد از گذشت چند ثانیه زدن یک ضربه ی ساده می باشد که البته ممکن است همین ضربه هم به شما برخورد نکند ! هر چند که هر چقدر که در بازی پیشرفت می کنید تنوع دشمنان اندکی بیشتر می شود که البته آن ها هم به راحتی شکست خواهند خورد. اگر چه برخی از این دشمنان نظیر تعدادی از باس ها از حملات خاصی استفاده می کنند که باعث می شود مبارزه با آن ها مقداری وقت گیر باشد و از چند تاکتیک استفاده کنید. همچنین پازل هایی نیز در داخل بازی گنجانده شده که روند بازی را از حالت یکنواخت دربیاورد که البته با این که اغلب این پازل ها پریدن از یک پلتفرم به پلتفرمی دیگر می باشد ولی لذت خوبی را دارا است.

dpgal10.jpg

گرافیک :

همان طور که انتظار هم می رفت از نظر گرافیک نمی توان Deadpool را چندان مورد قبول واقع دانست و شاید از بعضی جهات نظیر اولین ملاقاتی که با ددپول در خانه اش دارید نسبتا مناسب و معقول باشد ولی مطابق دیگر عناوین اکتیویژن هر کسی را تحت تاثیر خود قرار نمی دهد و در بسیاری از مکان ها باعث دلزدگی شما خواهد شد. در این بین مدل سازی شخصیت ها حتی خود ددپول می توانست بهتر از این باشد و حتی برای بعضی از شخصیت ها اصلا کیفیت جالبی را ندارد. کیفیت بافت ها اغلب در سطح خوبی نیست و این اشکال در مواقعی که بر روی شی ای زوم بیشتری می کنید شدت بیشتری به خود می گیرد. به علاوه از ایرادات دیگری که می توان به گرافیک بازی گرفت در مورد رنگ پردازی های بی حس حال آن است که باعث می شود بعد از مدتی محیط های بازی برایتان تکراری شود. هر چند که تیم سازنده با استفاده ی مکرر از رنگهای قرمز در بعضی مکان ها گرافیک جالبی را به ارمغان می آورد که البته تعداد این مکان ها هم چندان زیاد نیست اما از جزییات خوب چهره ی برخی از شخصیت های بی انصافی است که یادی نکنیم. البته باگ هایی نظیر دیوار های نامریی هم در بازی وجود دارد و حتی گاهی وقت ها یک صندلی کوچک مانع از ادامه ی راه رفتن شما خواهد شد و در کل باید گفت که گرافیک Deadpool به غیر اندک لحظاتی ،چیز چندان جالبی برای ارایه کردن ندارد و نمی توان این بازی را برای گرافیکش در لیست خرید خود قرار داد.

http://www.oxmonline.com/files/imagecache/futureus_imagegallery_slide/gallery/dpgal11.jpg

موسیقی و صداگذاری :

اما از نظر صداگذاری بر خلاف گرافیک قضیه کاملا فرق می کند و مشخص است که استدیوی High Moon تمامی تلاش خود را کرده که اثری شایسته را در این بخش خلق کند. همان طور که می دانید ددپول شخصیتی کاملا شوخ طبع و مسخره کن است ولحظه ی در بازی نیست که او را در حال تیکه انداختن به کسی نبینید مسلما چنین شخصیتی نیاز به یک صداگذار ماهر و صد البته ظنز برای ارتباط بهتر بازیباز با وی دارد و چه کسی بهتر از نولان نورث برای این کار ؟! به جرات می توان گفت که یکی از دلایلی که با طنز موجود در بازی و شوخ بودن ددپول خنده تان خواهد گرفت به دلیل صداپیشگی بی عیب و نقص نولان نورث است که جای هیچ گونه ایرادی را بر جای نمی گذارد و کاملا طنز به جایی دارد . به گونه ای که حتی در آغاز بازی خود ددپول به به صداگذارش یعنی نولان زنگ می زند و از وی می خواهد که به بازی که در آن است کمک کند ! در این بین صدای شخصیت های دیگر هم در سطح خوبیست و اگر چندان سخت گیر نباشید به خوبی با آن ها ارتباط برقرار خواهید کرد.

موسیقی های بازی نیز کاملادر همان حس و حال Deadpool مانند است و هیجان خوبی را دارا می باشد و البته با این که در بعضی موارد تکراری بودن بعضی از موسیقی ها بیش از حد می شود ولی با ریتم تند و سریعی که دارد کمک شایانی به هیجان انگیز تر کردن مبارزات کم رمق بازی کرده است.

http://www.oxmonline.com/files/imagecache/futureus_imagegallery_slide/gallery/dpgal12.jpg

نتیجه گیری :

در کل با این که بازی Deadpool مشکلاتی را در ساختار گیم پلی و گرافیک با خود به همراه دارد ولی به لطف شخصیت پردازی عالی Deadpool ، شوخی های عالی و بی پایان و داستانی جالب باعث می شود که شما انگیزه ی کافی برای یک بار اتمام بازی را داشته باشید و در کل نمی توانیم این بازی جزو عناوین شکست خورده بنامیم و اگر جزو آن دسته از گیمرهایی هستید که گرافیک بالا چندان برایتان در اولویت اول نیست و عاشق ضد قهرمان ها آن هم از نوع Deadpool هستید پس تجربه ی این بازی توصیه می شود.

deadpool review

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا
صدای پای مرگ | نقد و بررسی Deadpool - گیمفا