برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا
برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا
برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا
برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا

غول های عرضه کننده | برترین ناشران بازی تا انتهای سال ۲۰۱۲

هادی جوربنیان
۱۴:۴۵ ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا

ناشران بازی تقریبا همانند سازندگان آن نقش دارند ، آن ها بازی ها را از آغاز مراحل تولید ساپورت می کنند و هزینه های زیادی را برای ساخت یک بازی متحمل می شوند . این ناشران اکثرا ریسک پذیر ( دل به دریا زن ! ) هستند و گاها هم پول پذیر ( پول به جیب زن ! ) می شوند . از جمله معروف ترین این ناشران می توان به Electronic Arts ( یا همان EA قابل نفرت خودمان ) ، دو قطب بزرگ عرضه کننده کنسول در سراسر دنیا یعنی سونی و مایکروسافت ، شرکت هایی همچون کپکام ، نینتیندو ، یوبیسافت و … اشاره کرد . هرکدام از این شرکت ها در طول یک سال میلادی عناوینی خوب یا بد ، نا امید کننده یا خوشحال کننده عرضه می کنند که من و شما بابت آن ها پول می پردازیم و به نوعی باعث پایداری این شرکت ها می شویم . اما به واقع کدام یک از این ناشران بهترین عملکرد را دارند ؟ عملکردی صحیح و متناسب با نیاز های بازیبازان ؟ در این مقاله ما نگاهی به این ناشران می اندازیم و با بررسی بازی هایی که زیر کیسه های پول آنها عرضه شده اند بهترین را در سال ۲۰۱۲ انتخاب می کنیم .

قبل از شروع مقاله و توضیحات مختلف در مورد این صاحب نامان باید به این نکته هم اشاره کنم که این مقاله برگرفته و ترجمه ای آزاد از انتخاب های سایت metacritic می باشد . اینجانب هیچگونه انتخابی مبنی بر بد یا خوب بودن ناشران نکرده و فقط انتخاب های این سایت ( که یکی از بزرگترین سایت ها در این زمینه می باشد ) را با دخل و تصرف در توضیحات برای شما به زبان پارسی آماده کرده ام .

===========================

این لیست را سایت metacritic بر اساس بازی های عرضه شده و نمراتی که جمع آوری کرده اند ، مرتب کرده و انتخاب کاربران و یا بازیبازان نقشی در آن نداشته است بلکه منتقدان و متای بازی ها تعیین کننده رتبه ی آن ها می باشد .

===========================

۱۱-Namco Bandai

شرکت Namco Bandai ( ناشر ژاپنی ) یکی از یازده ناشر برتر در سال ۲۰۱۲ می باشد و توانسته با توجه به بازی هایی که در این سال عرضه کرده رتبه ی یازدهم را از آن خود کند . از جمله بازی هایی که این شرکت وظیفه ی انتشار آن ها را بر عهده داشته می توان به چند سری از بازی های Tekken ، بازی خوش ساخت و البته مورد توجه Ni no Kuni ، Dark Souls ، Ace Combat: Assault Horizon و حتی آثار منفوری همچون Star Trek اشاره کرد .

اما بر می گردیم به بحث اصلی خودمان . Namco Bandai در سال ۲۰۱۲ بهترین بازی ای را که عرضه کرد عنوان Dark Souls: Artorias of the Abyss می باشد که توانسته با کسب متای ۸۹ تاثیر بسزایی را در این رتبه بگذارد . علاوه بر این بازی دو بازی SoulCalibur V و Tekken Tag Tournament 2 هم با کسب نمرات خوب در این رتبه تاثیرگذار بودند . بازی Pid هم بهترین عنوان متوسط این شرکت می باشد که توانسته متای ۷۲ را از آن خود کند . در کنار این بازی های خوب و متوسط Namco Bandai از بازی های نامناسب و ضعیف هم غافل نمانده و با عرضه ی عنوانی چون Family Party: 30 Great Games Obstacle Arcade برای کنسول Wii U توانسته بدترین بازی را هم به نام خودش ثبت کند .

تعداد بازی های خوبی که این شرکت در سال ۲۰۱۲ عرضه کرده ۹ عدد می باشد . بدهای این شرکت تعداد بیشتری یعنی ۱۰ عدد می باشد و در رده ی متوسط هم ۲۶ عنوان توسط Namco Bandai عرضه شده ، که به ترتیب هر کدام ۲۰ درصد ، ۲۲ درصد و ۵۸ درصد را به خود اختصاص داده اند . لازم به ذکر است که این شرکت در سال قبل توانسته بود رتبه ی نهم را از آن خود کند ولی به لطف عناوینی چون Family Party به رتبه ی یازدهم بسنده کرد .

namco bandai

===========================

۱۰-Activision Blizzard

اکتیویژن بیلزارد ( ناشر آمریکایی ) ، همانطور که از نامش پیداست مادر دو ابر شرکت  Activision و Blizzard Entertainment می باشد ، که یکی بزرگترین ناشر عناوین اکشن اول شخص و دیگری هم بزرگترین قطب سازنده ی وناشر عناوین اکشن نقش آفرینی می باشد .

این شرکت پیشرفت قابل توجهی را نسبت به سال قبل داشته و توانسته با یک پله صعود به رتبه ی دهم برسد . بهترین بازی ای که این شرکت در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده است Diablo III می باشد که با تلاش فراوان سازندگان متای ۸۸ را برای خود ثبت کرده است . با وجود اینکه این شرکت ناشر عناوین برجسته ای همانند سری Call of Duty و یا  World of Warcraft می باشد ، پس دلیل این همه افت و رتبه ی پایین چیست ؟

مطمئنا جواب را خودتان می دانید . یکی از مشخصه های اصلی اکتیویژن عرضه ی بازی های ضعیف و وحشتناک است که رتبه ی آن را به زیر کشیده است . در سال گذشته هر چند این شرکت بازی های خوبی را عرضه کرده ولی در بین آن ها دست از سر عناوینی که از روی فیلم ساخته می شوند برنداشته و این خود دلیل ضعف این شرکت است . اکتیویژن بیلزارد در سال ۲۰۱۲ به طور کلی ده عنوان ضعیف عرضه کرده است که بین آن ها می توان به  Family Guy , Battleship , Ice Age و حتی نسخه ی ویتای سری معروف Call of Duty به نام Call of Duty: Black Ops Declassified اشاره کرد . در بین این عناوین ضعیف بارزترین آن ها ۰۰۷ Legends می باشد که با کسب متای ۲۵ رکورد جانانه ای را برای این نام به ثبت رساند !

با این حال Activision Blizzard نسبت به سال گذشته پیشرفت هایی را داشته که باعث صعود یک پله ای این شرکت شده . عناوین خوب ، متوسط و بد این شرکت به ترتیب با تعداد ۱۷ ، ۳۸ درصد ، ۱۰ ، ۲۲ درصد ، ۱۸ ، ۴۰ درصد ، توانستند در رقم خوردن رتبه ی این شرکت دخیل باشند .

activision blizzard

===========================

۱۰-Sega

شرکت سگا ( ناشر ژاپنی ) را همه با کنسول های چند نسل قبل می شناسیم . کنسول هایی که از Mega Drive تا Dreamcast اکثر بازیبازان قدیمی را در کنار کارتریج هایشان شاد و خوشحال نگه می داشتند . علاوه بر کنسول هایی که این شرکت عرضه کرده ، بازی سونیک هم یکی از خاطره ساز ترین بازی ها برای کوچک و بزرگ ، دیروز و امروز است که در این نسل شاهد افت حضور وی بوده ایم .

سگا با این که شرکت قدیمی و تقریبا دوست داشتنی ای برای اکثر ما می باشد ولی این چند ساله روند رو به کاهشی را در عرضه عناوین خوب تجربه می کرده . بهترین بازی ای که توسط سگا منتشر شده است Football Manager 2013 می باشد که اکثر بازیبازهایی که عاشق مربی گری هستند به دنبال آن می روند ( با وجود اینکه در بازی هایی همچون فیفا و PES چنین بخش هایی ، البته با درصد خلوص کمتر وجود دارد ) ، همچنین این بازی با کسب متای ۸۸ بهترین عناوینی بوده که سگا در سال گذشته منتشر کرده . بهترین عنوان متوسط این شرکت Rhythm Thief & The Emperor’s Treasure برای کنسول ۳DS با متای ۷۶ و بدترین عنوان هم Sonic the Fighters ( نسخه ای قدیمی که سال گذشته برای دو کنسول خانگی سونی و مایکروسافت عرضه شد ) با متای ۴۷ می باشد .

البته چند عنوان دیگر هم ( Virtua Fighter 5 Final Showdown و Sonic & All-Stars Racing Transformed و … ) توسط سگا منتشر شدند ولی کیفیت یک بازی خوب را نداشتنه و در سطح جهانی عناوین متوسطی بودند . این شرکت با عرضه ی ۱۳ عنوان خوب ( ۳۰ درصد ) ، یک عنوان ضعیف ( ۲ درصد ) و ۳۰ عنوان متوسط ( ۶۸ درصد ) در سال ۲۰۱۲ با دو پله سقوط نسبت به سال گذشته توانست رتبه ی نهم لیست را از آن خود کند .

sega

===========================

۸-Konami

یکی دیگر از ناشران ژاپنی که توانسته در لیست بهترین ناشران برای خود جایی باز کند ، شرکت کونامی است . این شرکت با توجه به عناوینی که در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد توانست با دو پله صعود از رتبه ی دهم به هشتم این لیست دست یابد ( این شرکت نسبت به سال قبل عناوین و بازی های کمتری را عرضه کرد ) . در بین این عناوین بهترین بازی ای که کونامی عرضه کرد Skullgirls با متای ۸۲ می باشد . NeverDead هم یکی دیگر از بازی هایی بود که این شرکت ژاپنی آن را عرضه کرد ولی نتوانست به موفقیت های خاصی دست یابد و به متای ۵۰ بسنده کرد .

از جمله عناوین دیگر این شرکت می توان به Pro Evolution Soccer ، Blades of Time و … اشاره کرد . در نهایت کونامی با عرضه ی ۹ عنوان خوب ( ۳۲ درصد ) و ۱۹ عنوان متوسط ( ۶۸ درصد ) به کار خود در سال ۲۰۱۲ پایان داد .

konami

===========================

۷-Ubisoft

یوبیسافت یکی از دو ناشر فرانسوی به نامی است که در این لیست قرار گرفته ولی متاسفانه با سیاست های اشتباهی که در برخی از عناوین در پیش گرفته هر سال سقوط قابل توجهی را متحمل می شود . از جمله عناوین ضعیفی که باعث و بانی سقوط یک پله ای این شرکت شدند ، می توان به ESPN Sports Connection برای کنسول Wii U ( متای ۳۱ ) و Expendables 2 برای هر سه پلتفرم ( متای ۳۴ برای کنسول ها و ۴۱ برای PC ) و خرده ضعیفان دربار یوبیسافت اشاره کرد .

البته با وجود آثار ضعیف پربار یوبیسافت ، عناوینی همچون Rocksmith هم وجود داشتند که با متای ۷۸ نام خود را در رده ی بازی های متوسط جای داده اند . بازی های خوبی هم که این شرکت منتشر کرده را اکثرا یا بازی کرده اید یا اسمشان را شنیده اید که در بین آن ها Far Cry 3 با متای ۹۰ بهترین و در ادامه ی راه Assassin’s Creed III ، نسخه ی ویتا و PC بازی Rayman Origins و … هم وجود داشتند .

یوبیسافت در سال گذشته بازی های خوبی که عرضه کرده بود حدودا ۴۸ درصد از کل عناوین را از به خود اختصاص داده بود ولی امسال این درصد به ۳۹ و ۱۸ بازی رسیده است که پسرفت قابل توجهی برای این شرکت می باشد . ۷ عنوان ضعیف ( ۱۵ درصد ) و ۲۱ عنوان متوسط ( ۴۶ درصد ) هم ادامه ی کارنامه ی تحصیلی این شرکت ثبت شده اند .

ubisoft

===========================

۶-Warner Bros. Interactive Entertainment

شرکت Warner Bros ( ناشر آمریکایی ) را اکثرا با بازی های بتمن آرخام می شناسیم ولی تا قبل از ۲۰۱۲ این شرکت با توجه به وجود غول های دیگر جایی در لیست یازده تایی نداشت . اما ۲۰۱۲ را می توان نقطه ی پرش این شرکت و صعود ۸ پله ای این برادران دانست !

با وجود این پیشرفت باز هم Warner Bros اشتباه هایی را در کارنامه ی خود به ثبت رسانیده که رتبه های بهتر را از وی سلب کرده است و بدترین آن ها Game Party Champions باز هم برای کنسول تازه به دوران رسیده ی نینتیندو است . بهترین بازی ای که در ۲۰۱۲ توسط این شرکت عرضه شد Mortal Kombat Komplete Edition می باشد که متای ۸۸ را از آن خود کرده است .

عناوین دیگری هم بودند که در کسب این مقام دخیل بودند ولی Warner Bros هم در سال ۲۰۱۲ با عرضه ی ۱۳ عنوان خوب (۳۷ درصد ) ، ۱ ضعیف ( ۳ درصد ) و ۲۱ عنوان متوسط ( ۶۰ درصد که بهترین آن ها Lollipop Chainsaw با متای ۷۰ می باشد ) به رتبه ی ششم لیست بسنده کرد .

warner

===========================

۵-Capcom

کپکام ( ناشر ژاپنی ) هم دیگر اعجوبه ی سال ۲۰۱۲ است . البته صعود شش پله ای این شرکت به دلیل افزایش عناوینی است که این ناشر منتشر کرده و در غیر اینصورت از لحاظ امتیاز پسرفتی هم داشته است . Okami HD گل سر سبد بازی های کپکام است که با متای ۹۰ جزء یازده بازی خوب این شرکت قرار می گیرد ؛ البته نمی توان از نقش پررنگ بازی Street Fighter X Tekken هم گذشت .

بازی های متوسط این شرکت هم از بهترین آن ها یعنی Dragon’s Dogma شروع شده و به Asura’s Wrath و ۶ Resident Evil ختم می شود . تعداد ضعفای این شرکت با وجود کم بودن نقش اساسی در به زیر کشیدن آن داشتند که Steel Battalion: Heavy Armor با متای ۳۸ یکی از آن هاست .

۱۱ عنوان خوب ( ۳۹ درصد ) ، ۲ عنوان ضعیف ( ۷ درصد ) و ۱۵ عنوان متوسط ( ۵۴ درصد ) در سال ۲۰۱۲ توسط این ناشر شرقی منتشر شدند که در آخر رتبه ی پنجم لیست را برای آن رقم زدند .

capcam

===========================

۴-Nintendo

نینتیندو ( ناشر ژاپنی ) در سال قبل به جای رتبه ی چهارم در دومین مکان این لیست جای داشت و شاید دلیل اصلی آن هم انتشار بازی های دسته چندمی برای کنسول جدید خود بود . با این حال بازی های دیگر از کنسول های دیگری هم بودند که در به زیر کشیدن این شرکت نقش آفرینی می کردند .

در بین بدترین ها Spirit Hunters Inc: Shadow از کنسول DS با متای ۴۳ نقش آفرینی کرده است ، در بین بچه های خوب هم Xenoblade Chronicles با متای ۹۲ . نینتیدو با عرضه ی ۳ عنوان ضعیف ( ۸ درصد ) ، ۱۵ عنوان متوسط ( ۴۱ درصد ) و ۱۹ عنوان خوب ( ۵۱ درصد ) توانست با سقوط دو پله ای خود در سال ۲۰۱۲ به کار خود پایان دهد .

nintindo

===========================

۳-Sony

سونی ( باز هم ژاپنی ) در لیست سال ۲۰۱۲ نه پسرفت داشته و نه پیشرفت ، همان یار قدیمی ای بوده که همراه بازیبازان زمان را سپری می کرد . بهترین بازی ای که توسط سونی منتشر شده است و مطمئنا شما هم از اسم و رسم آن با خبرید ، Journey می باشد . Journey با متای ۹۲ در سال ۲۰۱۲ علاوه بر کسب مقام های زیاد در نمایشگاه های مختلف توانست در رتبه بندی metacritic هم دوباره خوب بودن خود را نشان دهد و کمک یار سونی باشد . علاوه بر Journey چند بازی خاص یعنی Sound Shapes و Gravity Rush که برای ویتا عرضه شده بودند هم نقش بسیار اساسی را ایفا می کردند .

خوشبختانه سونی سال ۲۰۱۲ دور عناوین ضعیف را خط کشیده و فقط به ۲۸ عنوان متوسط ( ۵۷ درصد ) که بدترین آن ها Start the Party! Save the World با متای ۵۰ می باشد دل بسته است . ۴۳ درصد باقی بازی ها ( یعنی ۲۱ بازی ) هم جزء عناوین خوب قرار می گیرند که سونی را در سال ۲۰۱۲ همچنان سوم لیست نگه می دارد .

sony

===========================

۲-Microsoft

مایکروسافت آمریکایی هم در ۲۰۱۲ از گزند کاهش رتبه در امان نمانده و منصب پادشاهی را به یکی از شرکت های دیگر سپرده و خود بر جای وزیرالوزراء جا خوش کرده است . این شرکت در سال قبل حدود ۷۲ درصد از عناوین خود را به بهترین بازی های خود اختصاص داده بود که این عدد در ۲۰۱۲ به ۵۵ رسیده است و تقریبا دلیل اصلی آن هم عناوین بی کیفیت ( مانند Star Wars ) برای انقلاب مایکروسافت یعنی کینکت می باشد .

علاوه بر این ضعف ها و بازی هایی که ارزش تجربه هم ندارند ، Mark of the Ninja بود که با ظهور خود و کسب متای ۹۱ برای یک IP جدید توانست منجلاب عناوین بی کیفیت را به دریایی پاکتر تبدیل کند و سقوط این ناشر بزرگ را فقط به یک پله برساند .

۳ عنوان ضعیف ( ۷ درصد ) که مهم ترین آن ها Bloodforge با متای ۴۲ می باشد ، ۱۷ عنوان متوسط ( ۳۹ درصد ) و ۲۴ عنوان خوب ( ۵۵ درصد ) در سال ۲۰۱۲ نتیجه ی کار پادشاه سال قبل بود که با این ها توانست با یک پله سقوط به رتبه ی دوم برسد .

microsoft

===========================

۱-Electronic Arts

باور اینکه منفورترین ناشر آمریکا بهترین آن ها باشد کمی سخت است ولی با توجه به عملکرد خوب و شاید خیلی خوب این ناشر این رتبه و پادشاهی این شرکت بر دیگر شرکت ها دور از دسترس نبود . بازی های خوبی توسط این شرکت عرضه شده اند که یکی از مهم ترین آن ها Mass Effect 3 می باشد . Mass Effect 3 با کسب متای ۹۳ در کنار FIFA Soccer 13 دوتا از بهترین بازی هایی بودند که در سال قبل توسط این ناشر در جهان عرضه شدند .

علاوه بر این دو بازی ، بازی های دیگری هم وجود داشتند که می توان از بین آن ها به Need for Speed : Most Wanted ، The Secret World و IP جدیدی با نام Kingdoms of Amalur: Reckoning اشاره کرد . بدترین عنوانی هم که الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده است بازی Medal of Honor: Warfighter با  متای آن ۵۳ می باشد که به نسبت عناوین ضعیف دیگر شرکت ها نمره ی قابل توجهی را از آن خود کرده است .

این شرکت توانسته از بین ۷۴ عنوانی که منتشر کرده است ، ۵۸ درصد آن ها ( ۴۳ عدد از بازی ها ) را به عناوین خوب و سطح بالا اختصاص دهد ، که این یعنی بیش از نیمی از عناوین خود را و باقی عناوین هم در سطح متوسط قرار می گیرند . لازم به ذکر است که این شرکت در سال قبل رتبه ی چهارم لیست بهترین ناشران را از آن خود کرده بود و امسال توانسته گوی و میدان را از شرکت هایی همچون مایکروسافت و سونی برباید و به عنوان برترین ناشر از لحاظ متارنک بازی ها دست یابد .

ea

در انتها می توانید لیست باقی شرکت ها و رتبه ی کلی آن ها مشاهده کنید .

alllllll

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا
برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا
برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا
برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا
برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برترین ناشران بازی تا انتهای سال 2012  | گیمفا