روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا
روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا
روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا
روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا

روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

محمد سپهری
۱۲:۴۳ ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا

برای یک مار، زندگی همواره سخت است، دشمنانش، در کمین هستند، او باید دفاع کند، از خودش، از اهدافش، از همه چیزش، او باید به طعمه اش برسد به هر قیمتی،آری او یک مار است، این بار با زندگی ای متفاوت!

بخواهیم یا نخواهیم نسل هشتم به زودی شروع می شود. دیگر کمتر خبری پیدا می شود که به نسل بعد مرتبط نشود. به هر حال کنسول های نسل بعد، چه با محدودیت ها و چه با ویژگی های خود در راه اند و سازندگان ساخت بازی های خود را شروع کرده اند.
قطعا عنوان Metal Gear Solid 4 یکی از بهترین بازی های نسل هفتم بود. این بار نیز نابغه ی ژاپنی، یعنی Hideo Kojima می خواهد یکی از بهترین فرانچایزهای تاریخ را تحت عنوان MGS V:The Phantom Pain را برای کنسول های نسل بعد و این نسل عرضه کند.

File:MGS5 E3 2013 poster.jpg

نام: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

سازنده: Kojima Production

ناشر: KONAMI

پلتفرم ها: X360- X1-PS3-PS4-PC

سبک: اکشن سوم شخص/مخفی کاری

 

اولین نکته، خروج این سری از انحصار سونی:


کوجیما اذعان داشته که این بازی دیگر در انحصار سونی نخواهد بود و برای دو پلتفرم مایکروسافت یعنی X360 و کنسول نسل بعدی این کمپانی یعنی X1 نیز منتشر خواهد شد. اولین نکته یعنی این که تمایل کوجیما به غرب بیشتر شده است البته توضیحات دیگر نیز خواهم داد. بازی بر روی دو کنسول سونی نیز عرضه خواهد شد. البته آقای کوجیما گفته است که بازی برای پلتفرم PC نیز منتشر می شود اما خب هنوز در اولویت نیست.
اطلاعات فعلی از داستان بازی
وقایع این نسخه و نسخه ی Ground Zero به یک دیگر مرتبط است. شایان ذکر است که بگم هنوز Kojima Production مشخص نکرده که این دو بازی جدا از هم منتشر می شوند یا خیر اما در هر حال GZ در واقع Part 1 نسخه ی پنجم این سری محسوب میشه.در این بازی خبری از سالید اسنیک هم نیست چون بازی قبل از نسخه ی ۱ شکل میگیره. در پارت ۱ یا همان وقایع نسخه ی GZ و در سال ۱۹۷۴ در محلی در اطراف کوبا که Camp Omega نام داره بیگ باس برای نجات یک سری گروگان به همراه افرادش به این منطقه اعزام میشه. در واقع کاز میلر اصلی ترین یار بیگ باس محسوب میشه.

خب در نسخه ی Peace Walker ما با کودکی به نام چیکو(Chico) آشنا میشیم که اسرار خیلی مهمی در قفسه ی سینش داره. اما چه کسانی این گروگان گیری رو انجام دادن؟ در واقع اعضای گروه FOX برای مقابله با گروه فرد صورت سوخته ای (Skull Face) که XOF نام دارند و ضد فاکس هستند به این منطقه یعنی امگا اعزام شدند. ولی Big Boss و Kaz Miller طی حادثه ای هر دو به شدت می سوزند.او و میلر رو به بیمارستانی منتقل میکنند، پزشکان فقط می توانند مانع مرگ بیگ باس شوند ولی او به کما می رود. ¬۹ سال بعد بیگ باس به هوش می آید. خب این تنها اطلاعات جامعی هستش که از نسخه ی Ground Zero معلوم شده. البته به احتمال خیلی زیاد این نسخه شامل یک چپتر و در اصل همین واقعه هست یا نه. گرچه به نظر من بعید به نظر می رسه. اما خب در نسخه ی The Phantom Pain وقایع جدیدی شروع میشه:

File:Miller2.JPG

خب اسنیک یا همون بیگ باس به هوش میاد. اون توسط اعضای گروه XOF تحت تعقیبه و حتی به بیمارستان هم حمله میشه. اسنیک به سختی فرار میکنه اما چطوری؟ بله در نمایش نخست بازی در GDC اسنیک به گروهی به نام Diamonds Dogs ملحق میشه. اما در واقع اسنیک به کمک فردی به نام آسلات(Ocelot) موفق میشه از شر افراد XOF رهایی پیدا کنه. اما خب این گروه یعنی DD تقریبا به جای FOX قدم گذاشته اند. چون اسنیک با توجه به بلاهایی که سرش اومده و همچنین مفقود شدن میلر، تقریبا این گروه دیگه وجود خارجی در این نسخه نداره. شما با گروه DD سرکار دارید که اسمش در تریلرها بارها اومده…

E3 2013 شروع میشه. هیدئو کوجیما یکی از خیره کننده ترین نمایش های این کنفرانس رو تدارک دیده بود. واقعا هم همین طور بود. من که هایپ شدم!
خب در اینجا یا در واقع در اول نمایش بازی، آسلات و بیگ باس توی صحراهای افغانستان هستند. اسنیک در سال ۱۹۷۴ به کما میره و ۹ سال بعد یعنی سال ۸۳ میلادی به هوش میاد. با توجه به گذشت زمانی، احتمالا داستان جدید این مار دوست داشتنی، حدودا در سال ۱۹۸۴ می گذره. البته هدف اصلی اسنیک علاوه بر انتقام از XOF یافتن کاز هم هستند. باید بگم که کاز طبق مدارکی در همین مکان یعنی افغانستان ربوده شده. معلوم هم نیست پشت این قضیه صورت سوخته باشه یا حتی گروه دیگر. به هر حال بازی در مناطقی نظیر افغانستان و آفریقا می گذره و شاید میلر هم به جاهای دیگه منتقل شده باشه.

خب هدف اصلی اسنیک رو از همون ابتدا بهتون گفتم. نجات چیکو!(اگر می بینید بعضا از اسم اسنیک و بعضا از بیگ باس استفاده می کنم ناراحت نشید!) در یه تیکه از نمایش بازی می بینیم اسنیک به چیکو رسیده. حالا می خواد اون رو به خاطر اون رازی که معلوم نیست جیه بکشه یا نه؟ معلوم نیست .


یه فلش بک: نکته ی دیگری از GZ:

 سلام منو به رئیست برسون! حرف های رئیسXOF به چیکو بود. این رئیس که اسنیک هستش در واقع هدف اصلیش نجات این کودک مهم هستش. اما به نظر من این که اسنیک بتونه به این راحتی به چیکو برسه معلوم نیست. شاید قصد داشت راز چیکو رو بفهمه و اون رو بکشه تا دیگه کسی به اون اطلاعات دست پیدا نکنه. اما این که اسنیک به چیکو رسید معماییه که توی تریلر قبلی میشه جوابش رو فهمید. اسنیک به سمت مکانی به اسم Mother Base میره. جاییه که میشه چیکو رو پیدا کرد. با افرادی که از کمپ امگا نجات داده بود. به وسیله یک هلیکوپتر. اما افراد XOF هم به اون جا میرسن یعنی بهتر بگم کمین کردن. اسنیک ناباورانه تلاشش رو میکنه اما فقط موفق به نجات میلر میشه و با این دام Mother Base از بین میره. در واقع MB همون سکو های نفتی هست که اسنیک فقط میتونه در این مکان میلر رو نجات بده! میدونم درکش یکم براتون سخته اما من سعی کردم یه تنوعی بدم. این یه فلش بکه!

File:902510 355899044515305 1161684489 o.png

درون هلیکوپتر اسنیک با اعتراضات میلر مواجه میشه. درست هم هست. چون یک دختر یا پسر رو دارن جراحی میکنن. اون هم در اون وضع. اما نکته ای که هست این امره که یه بسته از بدن این دختر خارج میشه که به نظر میرسه چیز مهمی باشه. چون صورت سوخته هم ظاهرا به اهمیت این بسته پی برده. من زیاد متال گیر باز نیستم ولی طبق منابع میگفتن شاید این دختر کاراکتری به نام Paz باشه. تحقیقاتی که راجب به این کاراکتر کردم نشون میده که بعید هم نیست چون اون اهمیت زیادی داشته. البته در این هلیکوپتر چیکو هم حضور داره! اسنیک به اون رسیده اما خب به بهای غافلگیری توسط XOF.

معلوم نشد چرا اون ها به کما رفتند. میتونه غافلگیری باشه یا هر چیز دیگه ای. سقوط هلی کوپتر و مشکلات دیگه که البته یک آتش سوزی رخ داده بوده. چون میلر و اسنیک می سوزند.
بازگشت به وقایع نسخه ی TPP:
ظاهرا بیگ باس در خاورمیانه به هوش میاد و افرادی ناسیونالیست در همون شب هم قصد جونش رو میکنند. به هر حال مشکلات دولتی همواره در این بازی وجود داشته و بیگ باس مامور دولته! به هر حال به کمک آسلات راهی افعانستان میشه. گفتم که هدف اصلی اون ها علاوه بر یافتن میلر، انتقام و مبارزه با XOF و شاید گروه های دیگه باشه.
به نظر من احتمال وجود یه گروه های دیگه هست. چون شما در نمایش بازی می بینید که کودکان کم سن و سال آفریقایی مجبورن بجنگند. در واقع با توجه به استفاده هایی که از چیکو شاید دختری که ممکنه PAZ نام داشته باشه ، این امر بعید نیست.

File:Image metal gear solid v the phantom pain-22381-2584 0023.jpg

نکته ی مبهمی برای من هست و اون اینه که دست چپ اسنیک دچار چه مشکلی شده بوده که یه دست مصنوعی بهش وصل شده. معلوم نیست؟ بعید میدونم بر اثر سوختگی باشه.
البته باید بگم که ظاهرا داستان این بازی خیلی عظیم تر از این حرف ها است. در نمایش بازی اسنیک حتی میلر رو هم می بینه. ولی میلر بر اثر جراحات و شاید هم شکنجه دست و پای از کار افتاده ای داره. منظورم اینه که از دست داده

میخوام از اون کودکان حرف بزنم. همون آفریقایی ها. یادتون هست کیان؟ آها! آره احتمالا مجبوریم یه بازی خیلی دراماتیک تر و تلخ تر رو تجربه کنیم. این کودکان دشمنان بیگ باس هستند! باید به کودکان نه ساله شلیک کنید! بله ۹ سال! با توجه به آن شاتی که من دیدم حتی کمتر و البته بعضا نوجوانان! جالبه بگم در آخر تریلر متوجه میشیم این کودکان در قفس نگه داری میشن اما اسنیک به اون ها الماس میده ولی میترسن. احتمالا دشمنن! و اسنیک شاید به اون ها در اواخر بازی شلیک کرده باشه(دشمن دشمنه!)

این کاراکتر کمپل نیست! خود کوجیما گفته. من که نمیگم! احتمالا میلره با پا و دست مصنوعی و استایل فیزیکی جدیدش! چون….

File:1015107 10152969193805157 316135518 o.jpg

این کاراکتر هم Emmerich هستش. پای جدیدش هم مبارکش باشه! ظاهرا او که در Outer Heaven با سالید اسنیک بود و طراح ربات ها و تانک های Metal Gear هست تونسته برای خودش پایی اختراع کنه و از فلج بودن راحت بشه.

Cypher ها همون میهن پرستا محسوب میشن که البته ممکنه اون ها کسانی باشند که اون شب در بیمارستان قصد جان اسنیک رو کردند. حالا می تونند وابسته به گروه خاصی باشند یا نه اعضای اجیر شده XOF باشند یا نه در نقش حزب خودشون می خواهند افرادی نظیر اسنیک را بکشند.
خب میلر و بیگ باس به جایی نامعلوم میرن. میلر میخواد انتقام بگیره. از Cypher ها. همین هایی که تا حدودی باعث این بلاها شدن. البته Major Zero هم ظاهرا نباید بی تقصیر باشه.

File:3dVJL.jpg

در هر حال در یکی از سکانس های پایانی این نمایش، شما می بینید که یک نفر داره شکنجه میشه. به نظر هم میرسه که اون شخصHuey Emmerich باشه. اگر خوب دقت کنید، لباس هاشون یکسان هستش. کراوات سبز پیراهن راه راه، اما به هر حال نباید فراموش کنیم که سازنده ی این بازی Hideo Kojima هستش و سوپرایزهای خاصش.

البته دختری به نام Quiet که یک تک تیرانداز هستش نیز شکنجه میشه. البته صورت ها نشون داده نمیشه ولی خب این احتمالات هم وجود داره.

 

Meryl را اکثرا با دستمالش می شناسیم. اما کاراکتری در بازی وجود داره که به نظر می رسه سایکو مانتیس، ذهن جوی معروف این سری باشه. توی جوانی. البته هنوز معلوم نیست کدوم یک از این دو کاراکتر هستند اما به هر حال مشخص نیست.

کاراکتر دیگری که به نظر من شبیه سالید اسنیک هستش. البته عده ای هم اون رو شبیه لیکوئید می دونند. هر دو درسته من الان گیج شدم:دی ولی به هر حال شبیه هر کسی هست Eli نام داره. ایشون با توجه به استایل نشستنشون به نظرم میتونه یکی از سربازان کودک باشه، البته رهبر و آقا رئیسه بچه ها!

خب من بیشتر از داستان بازی اطلاعات پیدا نکردم. قطعا توی پیش نمایش های بازی اشاره های بیشتری میشه و این اما و اگر ها کم تر میشن.
خب این دو تا عکس از صورت سوخته:

 

متال گیر سولید ۵ با استفاده از نسخه ی بهینه شده FOX Engine ساخته شده است. شما در تریلر نخست این عنوان در GDC مشاهده کردید که بازی از افکت های فوق العاده آتش بهره مند است. در واقع انفجارها با استفاده از جلوه های ویژه ی بسیار خوب ساخته شده اند. البته به نظر من کنسول های نسل فعلی بعید است بتوانند گرافیک این بازی را کامل پردازش کنند. این گرافیک خارق العاده را بر روی PC های قدرتمند و کنسول هایی نظیر X one و PS4 قابل اجرا است.
تمام تصاویر به صورت Real-Time رندر شده است. به نظر من این بازی به خوبی تحول گرافیکی را در نسل هفتم نشان می دهد. اما نقطه ی شگرف گرافیک این بازی، فارغ از تکسچرها، افکت ها، بافت ها و طراحی محیط که همگی با قدرت خاص FOX Engine به خوبی جلب توجه می کنند، به نظر من در این دو نمایش، طراحی چهره های بازی یکی از بهترین نمایش های نسل بعد را ارائه داده است.

در واقع طراحی Face و انیمیشن کاراکترها بی نظیر است. همین ! نمی توان انکار کرد که زخم ها، سوختگی ها و بسیاری از ویژگی های چهره کاراکترها ، آن هم در حالی که بازی تازه به اواسط مراحل ساخت می رسد شاهکار نیست. بهتر است به چهره بیگ باس نگاهی کرد. اما جدا از این کاراکتر اصلی می توانید به بقیه نیز دقت کنید. بله از میلر گرفته تا چیکو! گرافیک این بازی باور نکردنی است. همین و باز همین!

File:901108 355899144515295 94425046 o.png

نخستین تغییر بارز این بازی، خیلی اساسی است. آن هم این که بازی به یک عنوان Open-World یا جهان باز است. در خاک افغانستان، آفریقا و مناطق دیگر، شما می توانید گشت و گذار کنید. البته نه به اندازه ی GTA با یک مپ خیلی گسترده. بلکه با وجود این که در این امر اطلاعات زیادی نیست ولی به نظر من بازی حالتی نظیر Assassin’s Creed یا Far Cry 3 را دارد. بازی دارای چنین محیطی هست ولی سبک این بازی چیز دیگری است: مخفی کاری، بله مخفی کاری!

File:Image metal gear solid v the phantom pain-22381-2584 0019.jpg

بیگ باس در واقع این بار کار متفاوتی را بر عهده دارد. شاید تجربه اش برایش سخت باشد که باید با کودکانی که به سختی یک چهارم او سن دارند مبارزه کند. قطعا کار سختی است. اما سلاح اصلی بیگ باس یک کلت است. با صدا خفه کن و البته این که باید بی سر و صدا پیش بروید و سعی کنید از سلاح سرد یا شوکر برقی استفاده کنید. در واقع این می تواند راه حل بهتری باشد. تا این که با کودکانی که کلاشینکوفی سنگین را به سختی حمل می کنند آشکارا مبارزه کنید.

File:966926 531630783562662 1628721552 o.jpg

به نظر من کوجیما می خواهد بار احساسی این نسخه را بالاتر ببرد. در واقع به نظر من این کودکان هستند که در این نسخه نقش کلیدی ای ایفا می کنند. به نظر من کوجیما این بازی را کمی غربی کرده است. شاید این که اسنیک می تواند از انواع وسیله نقلیه نیز استفاده کند برای عده ای کمی ناخوشایند باشد. نکته ی دیگر استفاده از وسایل حمل و نقل نظیر اتومبیل است. چنان چه که دیدید میتوانیم با بیگ باس و سوار بر اسب به گشت و گذار بپردازیم!
من خودم هم مثل بعضی از طرفداران این سری اعتقاد دارم که بهتر است این دو نسخه یعنی The Phantom Pain و هم چنین Ground Zero با هم در یک نسخه باشند بهتر است. شاید پیچیدگی و حس بهتری دست بدهد. گرچه کمپانی ها خیلی بیش از حد پول پرست شده اند!
خب به نظر خودم در مورد این دو بخش توضیحات زیادی ندادم. چون می شد بیشتر نوشت اما خب ما می خوایم اولین نگاه رو داشته باشیم. چون به جز داستان اطلاعات چندانی از گیم پلی و نوآوری های آن نیست!
در تصویر زیر هم بیگ باس رو می بینید. با دست فلزیش.

File:Image metal gear solid v the phantom pain-22381-2584 0005.jpg

در مورد صداگذاری بازی هم اصلی ترین نکته به نظر من تغییر صدای اسنیک است. دیگر دیوید هیتر نیست اما کیفر ساترلند می خواهد تمام سعی اش را بکند تا جای خالی دیوید احساس نشود. شاید اول کمی توی ذوقتان بخورد اما اگر عادت کنید می فهمید که بله؛ کیفر هم صدای خوبی دارد!
خب بقیه ی حرف ها بمونه برای پیش نمایش بازی؛ حالا می خواد نویسندش من باشم یا هر کس دیگه. خب زیاد سرتون رو درد آوردم. عذرخواهی!
از رضا رحیمی هم تشکر میکنم. دستش درد نکنه!
لازم به ذکره که یک بار دیگه بگم این بازی توسط Konami منتشر خواهد شد و Kojima Production هم سازنده بازی است. بازی در تاریخ نامعلومی برای پلتفرم های Play Station 3- Play Station 4-Xbox One- Xbox 360 منتشر خواهد شد. بازهم میگم نسخه ی PC بازی هم تایید شده اما در اولویت نیست.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا
روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا
روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا
روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا
روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزهای متفاوت یک مار | اولین نگاه به Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - گیمفا