حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا

حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره

کسری نراقی
۲۲:۴۳ ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا

بسیاری از تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای جذب شرکت‌های خارجی شده‌اند
سهم بازی های رایانه ای ایرانی در بازار داخلی تا سال ۱۴۰۴ باید به ۵۰ درصد برسد
در سال ۹۲ حداقل نیازمند۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت ازتولید بازی های رایانه ای هستیم


در حالی که بیش از ۹۵ درصد بازار بازی های رایانه ای کشور در تسخیر بازی های خارجی است ، متاسفانه هنوز نگاه حمایتی ویژه ای به این حوزه نمی شود به طوری که بودجه پیش بینی شده برای حمایت از تولیدبازی های رایانه ای در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای بودجه سال ۹۲ از سوی دولت حذف شده و هم اکنون بودجه تولید بازی های رایانه ای در کشور به رقمی در حد صفررسیده است . به گفته مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،در صورت تخصیص نیافتن بودجه مناسب،صنعت تولید بازی های رایانه ای در کشور نابود می شود. دکتر بهروز مینایی در گفت و گو با خراسان افزود: در حال حاضر با وجود آن که آمار دقیقی از سهم بازی های رایانه ای تولید داخل در بازار بازی های رایانه ای نداریم اما برآورد ها نشان می دهد بیش از ۹۵ درصد بازی های رایانه ای موجود در بازار کشور را بازی های خارجی تشکیل می دهدوسهم بازی های داخلی کمتر از ۵ درصد است.

 

وی با بیان این که بر اساس سند توسعه با زی های را یانه ای سهم بازی های رایانه ای ایرانی در بازار داخلی تا سال ۱۴۰۴ باید به ۵۰ درصد برسد،تصریح کرد : تحقق این مهم منوط به ایجاد زیر ساخت های متعددی است که از جمله آن ها می توان به اختصاص بودجه مناسب ،اجرای قانون کپی رایت و… اشاره کرد . وی با بیان این که متاسفانه در حال حاضر به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت بازی های رایانه ای در کشور ، لطمات زیادی به با زی های رایانه ای تولید داخل وارد شده است ،اظهار داشت:تا زمانی که اوضاع به این شکل باشد که بازی را یانه ای با کیفیت خارجی هزار تومان و بازی رایانه ای داخلی به قیمت ۵ هزار تومان به فروش برسد، نمی توان انتظار داشت که بازی‌های رایانه‌ای داخلی بااستقبال مواجه شود. مینایی در پاسخ به این که بیشترین دلیل استقبال افراد ازبازی های را یانه ای خارجی ، کیفیت ، تکنیک بازی و جذابیت با لای آن‌ها ست نه قیمت بازی ،گفت: من هم این را قبول دارم که بازی های تولید داخل از بعد کیفی فاصله زیادی با بازی های خارجی دارد ولی با ید این نکته را در نظر داشت که با این وضعیت بودجه ای وسر مایه گذاری بسیار اندکی که در زمینه تولید با زی های رایانه ای در کشور ما انجام می شودو تقریبا یک پانصدم سرمایه گذاری جهانی است ، نمی توان انتظار تولید بازی رایانه ای را داشت که بتواند در سطح جهانی با با زی های موجود از جمله Call of Duty رقابت کند. مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای لزوم سرمایه گذاری و اختصاص بودجه مناسب به صنعت بازی رایانه ای را یک موضوع اساسی خواندو افزود : متاسفانه بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بحران کمبود بودجه مواجه است تا جایی که از سال گذشته وضعیت به مراتب بحرانی تر شده و این بیانگر آن است که هنوز نگاه حمایتی ویژه ای به این حوزه نمی شود به طوری که هم اکنون بودجه تولید بازی های رایانه ای درکشور بسیار اندک وچیزی در حد صفر است . وی در ادامه توضیح داد : سال گذشته جدولی با عنوان جدول ۱۲ در قانون بودجه سال ۹۱ لحاظ شد که براساس آن مبالغی به برخی سازمان ها و نهادها ی فرهنگی اختصاص داده می شد و بودجه مختصری هم به بنیاد بازی های رایانه ای تخصیص پیدا می کرد اما دولت در بودجه ۹۲ این جدول راحذف کرده است وما همان مختصر اعتبار را هم از دست دادیم وریالی از این طریق دریافت نخواهیم کرد و مشخص نیست که بودجه بنیاد چگونه تامین خواهد شد. مینایی درباره نتیجه جلسه مشترک بنیاد با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در اواخر سال گذشته برای حل معضل بودجه خاطرنشان کرد : در این جلسه پیشنهاد های خود را برای تامین اعتبارمورد نیاز با اعضای کمیسیون فرهنگی مطرح کردیم که ظاهرا کمیسیون فرهنگی نیز این پیشنهاد ها را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است حال باید منتظر با شیم و ببینیم کمیسیون تلفیق در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ می کند .

 

وی با بیان این که از بودجه ۱۰ میلیارد تومانی تولید بازی های رایانه ای در سال گذشته تنها ۵/۱ میلیارد تومان تخصیص یافت،تصریح کرد:بنیاد ملی با زی های رایانه ای در سال ۹۲ حداقل به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد اهداف خود در عرصه حمایت از تولید با زی های رایانه ای نیاز دارد ، این رقم در مقایسه با حجم سر مایه گذاری که کشور های مختلف سالانه برای تولید بازی های رایانه ای اختصاص می دهند بسیار اندک است اما ما برای دریافت همین میزان اعتبار هم اغلب با مشکلاتی مواجه ایم. درحال حاضر هزینه تولید یک با زی را یانه ای در کشور هایی نظیر کره و… به اندازه کل بودجه چند ساله بنیاد ملی با زی های رایانه ای است به طور نمونه در حال حاضر بازی رایانه ای خارجی در بازار ما وجود دارد که ۱۸ میلیون دلار صرف تولید آن شده است ، سرمایه گذاری های ۲۰۰ میلیون دلاری راهم برای تولید بازی‌های رایانه‌ای از سوی برخی کشور ها شاهد بوده ایم بنابراین توقع به جایی نیست که با این سر مایه گذاری اندک بتوانیم بازی هایی را در حد رقابت های جهانی تولید کنیم هرچند که در عین حال نباید پیشرفت و توسعه صنعت داخلی بازی های رایانه ای رادر کشور نادیده گرفت چراکه در حال حاضر بازی‌های ایرانی که از استاندارد وکیفیت معقولی برخوردار بوده ، به بازارهای جهانی راه یافته و مخاطب خود را پیدا کرده است. البته پروژه های اصلی و بزرگ بازی های رایانه ای به دلیل کمبود بودجه در سال ۹۱ با بحران شدید مواجه شد و بسیاری از نیروهای بازی ساز و تولیدکننده به دلیل نبود شرایط فعالیت، جذب شرکت های خارجی شدند. در همین حال عرضه بازی های رایانه ای ایرانی در بازارهای جهانی نیز قطع شده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا
حذف بودجه تولید بازی های رایانه ای؛صنعت بازی سازی در مخاطره - گیمفا