مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا

مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای

دانیال نوروزی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا

حتما خیلی از بازیبازان ایرانی با نام استودیو “اسپریس پویانما” و بازی پر سرو صدای “میرمهنا آشنا هستند.این استودیو هم اکنون بر روی بازی “ترکمنچای” در حال کار است و به زودی شاهد این بازی در بازارهای ایران و خارج از کشور خواهیم بود.حال گیمفا مصاحبه ای اختصاصی در محل استودیو اسپرس با سازندگان این اثر ملی داشته است تا از جزئیات بیشتر بازی ایرانی “ترکمنچای” با خبر شویم. (برگردان این مصاحبه از روی فایل ضبط شده  بر عهده ی آقای سجاد سعیدی بوده است)

مصاحبه ی زیر بین آقای دانیال نوروزی (مدیر مجموعه ی گیمفا) و آقایان مرتضی رضایی (مدیر اسپرس پویانما و کارگردان دو بازی “میرمهنا” و “ترکمنچای”) و سید ابوالفضل سجادی (داستان نویس و طراح بخش های سینمایی و مراحل) انجام شده است.

http://www.mirmahna.com/wp-content/uploads/2012/10/poster-turkamanchay.jpg

پروژه­ ی بازی “ترکمنچای” از چه زمانی آغاز شد ؟

رضایی: ترکمنچای در واقع استارتش از دل میرمهنا خورده یعنی ما اواخر میر مهنا بود که داشتیم تفکراتی روی سری بازی­های دلیران داشتیم و وقتی که در حال انجام مراحل پیش تولید اولیه­اش بودیم به این نتیجه رسیدیم که این جور بازی­ها همراه با جذابیت خاصی هستند و ایده­ی بسیار خوبی برای ساخت بازی هستند و از لحاظ تاریخی نمی­خواستیم که یه سری اسامی و وقایع به این زودی به فراموشی سپرده شود و بسیار با هیجان خوبی همراه بودند.
سال گذشته بود که بحث ترکمنچای صورت گرفت و ما با شبکه یک صدا و سیما راجب به بحث بازی از روی سریال “تبریز در مه” پرداختیم و چند ماه هم طول کشید و یه سری مذاکراتی با تهیه کننده داشتیم اما به هیچ جا نرسیدیم ولی مبحث چنین بازی با این سناریو در شرکت ادامه پیدا کرد و ما شروع به نوشتن نمونه اولیه داستان بازی شدیم و استارت بازی تقریبا می­توان گفت پیش تولید اولیه بازی در سال ۹۰ صورت گرفت و تولید اصلی در سال ۹۱ شکل گرفت و level UP بازی شروع شد. ما بیشتر سعی کردیم این بازی ایرانی تر شود. برای همین با توجه به تجربه­ی اول تیم بر سر بازی میرمهنا که تجربه­ی خوبی بود ما تصمیم گرفتیم که کاری کنیم که ترکمنچای از دید عام ایرانی­ تر از میر مهنا باشد برای همین در این بازی صحنه­های سینماتیک زیادی خواهیم داشت. علاوه بر این موضوع در طول بازی یک داستان دراماتیک نیز اتفاق میفتد.

turkmanchay gamefacom 2

آیا ترکمنچای ارتباط خاصی با میر مهنا دارد؟

رضایی:ارتباط خاص این دو بازی در این موضوع هست که هر دو بر پایه­ی تاریخی یک هدف خلق شده­اند یعنی مقاومت ایرانیان دلیر در برابر تجاوز بیگانگان به خاک وطنمان یعنی ایران! اما بر خلاف میرمهنا که در جنوب اتفاق میفتاد، ترکمنچای در شمال و شمال شرق و دوره­ی عباس میرزا یعنی ۵۰ سال پس از میرمهنا شکل می­گیرد اما از لحاظ بخش گیم پلی ترکمنچای فرق زیادی با میرمهنا ندارد.

چرا برای هر دو بازی یک مجموعه خاص قرار ندادید که این دو بازی عضو از این مجموعه باشند؟

رضایی: این هدف اصلی تیم ما بود و نگاهمان هم به سوی این موضوع است، به طور مثال با اضافه کردن پیشوند “دلیران” به بازی موجب چنین امری می­شود اما زمانی که ما میرمهنا را منتشر کردیم فکر نمی­کردیم که مشتاق به ساخت ادامه ­ای از آن شویم.در ترکمنچای ما شاهد روایت درست و کامل تاریخی و معرفی شخصیت­هایی نظیر عباس میرزا هستیم.

گفتید که بازی به میر مهنا شباهت زیادی دارد. آیا از لحاظ گیم پلی و گرافیک نیز این قاعده برقرار است؟

رضایی:بله، بازی دارای ۱۲ مرحله است و ما سعی کردیم در طی مراحل،گیم پلی بازی را روان­تر سازیم.بحث فنی و اصلی راجب به گرافیک بازی بود که به آن صورت که طراحان بازی در ایران انتظار دارند از آب در نمی­آید اما ما نهایت تلاشمان را کردیم که ترکمنچای از لحاظ فنی بهتر از میرمهنا باشد.بعضی بخش­ها و ویژگی­هایی که همراه با سختی بیش از حد و اشکلات فنی بوده را حذف کردیم تا بازی از لحاظ کیفی چندین سطح بالاتر بیاید و بعضی جاهای بازی ما شاهد دموهای زیادی خواهیم بود.خشونت بازی از میرمهنا بیشتر است و ما شاهد صحنه­های پربرخوردی خواهیم بود. بر روی صحنه­های سینمایی بازی بسیار کار شده و تنوع اسلحه ها دربازی بیشتر شده است. در بازی بیش از ۳۰ صحنه­ی سینمایی وجود دارد که جمعاً ۲۰ دقیقه می­شوند که برای مخاطب جذابیت خاصی به همراه خواهد داشت.در طول داستان بازی ما ۱۲ سال طی می­کنیم تا به پایان برسیم و طی این ۱۲ سال در شحصیت­های بازی سلسله تغییرات ظاهری و کهولت سن را مشاهده خواهیم کرد.

turkmanchay gamefacom 7

آیا در بازی از قابلیت موشن کپچر استفاده شده است؟

رضایی: بله در برخی از صحنه های خاص بازی از این روش همانند میر مهنا استفاده شده و یک سری از صحنه های سینمایی بازی نیز چنین هستند. البته این سیستم هنوز در ایران اعمال نشده است و برای استفاده از آن در ساخت بازی هنوز جای کار دارد به همین خاطر بیشتر صحنه های سینمایی بازی توسط انیماتور و به صورت دستی طراحی شده است.

موتور گرافیکی ترکمنچای چیست و یک سری توضیحات مختصر راجب به آن بدهید.

رضایی: موتور گرافیکی بازی TGBA هست که قبلا در بازی میر مهنا استفاده شد.

آیا این موتور را ارتقا داده اید؟

رضایی: بله اشکلات این موتور را تا جایی که توانستیم رفع کردیم و یه سری صحنه های ویژه ای در بازی خواهیم داشت. اقلیم های آب و هوایی نظیر باران، تغییر روز و شب و… به بازی اضافه شده به همین دلیل از لحاظ فنی بر روی موتور بیشتر کار شده است.البته وجود چنین ویژگی هایی سبب نمی شود که بتوانیم بگوییم موتور گرافیکی بسیار قوی است. چنین ویژگی هایی در اکثر موتور گرافیک ها دیده می شود اما با توجه به کارهایی که بر روی موتور بازی انجام شده است و یک سری تغییرات کلی که در آن صورت گرفت باید خوشحال باشیم زیرا گرافیک بازی نسبت به میر مهنا پیشرفت چشم گیری داشته است.از ویژگی های دیگر بازی، حالت دو زبانه بودن آن است که در بخش تنظیمات بازی می توان وارد شد و انتخاب کرد که شخصیت های بازی به زبان ترکی و یا فارسی صبحت کنند.برای نسخه اصلی بازی که در حارج از کشور منتشر خواهد شد بازی دارای هفت زبان زنده ی دنیا بصورت زیر نویس است.تمرکز اصلی ما برای انتشار بازی در خارج از کشور است اما با توجه به صحبت های انجام شده با ناشران خارج از کشور فعلا به نتیجه ای نرسیدیم و اگر در آخر نیز وضع چنین باشید ما سعی می کنیم تا با ناشران اینترنتی نظیر شبکه STEAM مذاکره نماییم.با کشور چین نیز صحبت هایی برای عرضه بازی شده است که امیدبخش بوده و به احتمال زیاد عرضه این بازی ممکن است.

سجادی : ما برای ارتقا دادن موتور ۲۵۰۰۰خط برنامه نویسی اضافه کردیم،سیستم نورپردازی تغییر کرد و هوش مصنوعی از اول نوشته شد.همچنین Level Editor جدیدی را خودمان برای بازی نوشتیم و تنظیم کردیم.

خب میرسیم به آقای سجادی،مقداری در مورد داستان بازی به ما توضیح بدید.

سجادی:داستان بازی در واقع از سریال “تبریز در مه” شروع شد که موضوع بسیار جالبی بود و در قالب یک بازی مهیج می شد. به همین سبب شروع به تحقیق و مطالعه در رابطه با قرار داد ترکمنچای، شخصیت هایی که در آن دخالت داشتند و ماجراهای حول این موضوع کردم. وقتی توانستم یک برداشت درست و کامل از موضوع داشته باشم شروع به بازی نویسی کردم .با توجه به تجربه قبلی خودم و تیم در بازی میرمهنا که اولین کارمان به حساب می آمد تقریبا داستان بازی به دلایل فنی، آن چیزی که میخواستیم نشد اما در ترکمنچای با توجه به هدف اصلیمان و رفع مشکلات فنی می توانیم امید داشته باشیم که آن چیزی که انتظارش داریم را پیاده کنیم.در بخش روایی داستان ما سعی کردیم که با پیشروی بازی روایت آن پیشبره تا مخاطب بتواند داستان بازی را به خوبی درک کند.لازم به ذکر است داستان بازی نسبت به سناریو های اولیه ی نوشته شده دسخوش تغییرات زیادی شده است

turkmanchay gamefacom 1

درباره ی شخصیت پردازی بازی اگر میشه توضیح بدید.

سجادی: شخصیت اصلی بازی ترکمنچای “آراد” نام دارد که در واقع او یکی از کسانی بوده که از اوایل آغاز جنگ در کنار عباس میرزا حضور داشت.دید جنگ از آراد روایت می شود و در بعضی از لوکیشن های بازی، ما می توانیم احساساتی که وی در مواردی خاص بیان می کند را گوش کنیم تا با شخصیت او بیشتر آشنا شویم.اگر چه از لحاظ تاریخی و پایانی بازی کشورمان ایران، در جنگ شکست می خورد و ما مجبور به امضای قرار داد ترکمنچای می شویم اما سعی شده است تا پایان بندی بازی اگرچه ناراحت کننده باشد اما یک حس امید به آینده را به مخاطب بدهد و در طول بازی از طریق دیالوگ ها و صحنه های سینمایی تاثیر لازم را بر بازی کننده بگذارد.

آیا بازی فقط از دید آراد است و یا شخصیت بازی در طول بازی تغییر هم می کند؟

سجادی: بازی فقط از دید آراد روایت می شود و فقط در یک مرحله ما شاهد تغییر شخصیت هستیم.

آیا بازی را می توان بصورت دو نفره(CO-OP) انجام داد؟

سجادی: در ابتدای پروژه ما تصمیم به قرار دادن بخش دونفره و چند نفره در بازی را کردیم و بخش خوبی از لحاظ فنی نیز طراحی کردیم اما تصمیم گرفته شد که در بازی بخش چند نفره وجود نداشته باشد.

turkmanchay gamefacom 6

آیا برای داستان و شخصیت پردازی و دیگر بخش های بازی به غیر از میر مهنا از بازی دیگری الهام گرفته اید؟

سجادی: بله، اکثر ما در گذشته گیمر بوده ایم و بازیهای زیادی انجام داده ایم که هم تاثیر خاص خود و هم ایده دهنده ی خوبی برای ساخت بازی بوده و می توانم به شخصه از سری بازی های “ندای وظیفه” بخصوص و نسخه پنجم این بازی یعنی “جهان در جنگ” نام برد که بسیار از همه لحاظ به ما ایده داد و الهام شدیدی از این بازی برای ساخت عناوین خود گرفتیم.

آیا شخصیت های بازی از جذابیت خاصی برای به یادماندنی شدن در یاد مخاطبیت را دارند؟

سجادی: بستگی به برداشت و سلیقه مخاطب دارد که چطور بتواند شخصیت و شرایطی که در آن قرار دارد را درک کند تا هم درک وی بالا رفته و هم برداشت وی از بازی بهتر شود.

آقای رضایی،آیا برای روایت داستانی و وقایع حول آن از تاریخدانان و استادان تاریخ کمک گرفتید؟

رضایی: بله، از کمک تاریخدانان زیادی بهره گرفتیم و  کمک به بهتر شدن داستان بازی کردند.

 راجب به موسیقی بازی اگر می توانید توضیح دهید.

رضایی: موسیقی بازی توسط آقای پیام آزادی تهیه می شود که در بازی میر مهنا هم ایشون این وظیفه رو بر عهده داشت که در ترکمنچای به طور حماسی و با فضاسازی خاص کار شده است.

turkmanchay gamefacom 5

برای صداگذاری محیط بازی جدا از شخصیت های آن آیا از افکت های صوتی بازی قبلی استفاده کردید یا دوباره آنها را ضبط کرده اید؟

رضایی: به علت عجله در ساخت بازی ما مجبور شدیم از افکت های صوتی بازی قبلی بهره ببریم.

آیا روند گیم پلی بازی تغییر کرده است تا مخاطب احساس بازی قبلی به وی القا نشود؟

رضایی: ترکمنچای یک بازی جدید است اما دلیل نمی شود که مکانیک های اصلی بازی قبل را تغییر دهیم دقیقا مشابه سری بازی های “فرقه اساسین”.

شما اشاره به سری بازیهای فرقه اساسین داشتید. آیا به طور مثال در نسخه اول فرقه اساسین شخصیت بازی سلاح های کمتری حمل می کرد و در نسخه دوم سلاح های بیشتری حمل می کرد و بخش شخصی سازی بازی پیشرفت کرده بود. آیا از این تغییرات هم در بازی مشاهده خواهیم کرد؟

رضایی: در ترکمنچای تغییرات زیادی وجود دارد اما مشابه چنین چیزی که شما بیان کردید زمان زیادی می برد و نیاز به بیشتر از دو سال کار برای این پروژه است.

چرا از عهدنامه گلستان برای روایت داستان استفاده نکرده ابد؟

رضایی: به دلیل تداخل و تغییر وهله ی تاریخی داستان بازی تصمیم گرفتیم از عهدنامه ترکمنچای روایت کنیم که به نظرمان این کار بهتر بود.

turkmanchay gamefacom 3

نقطه شروع ماجرای ترکمنچای از کی بوده و چقدر با عهد نامه گلستان فاصله داشته است؟

رضایی: از آغاز جنگ ایران با روسیه که فاصله آن با عهد نامه گلستان تقریبا ۹سال بود.

آیا در بازی ما شاهد فلش بک به وقایع گذشته و عهد نامه گلستان هستیم؟

رضایی: شروع بازی در واقع جنگی است که به عهدنامه گلستان ختم می شود.

بازی چه زمانی و برای چه پلتفرم هایی عرضه می شود؟

رضایی: بازی قرار است در تابستان برای PC منتشر شود.

 

با تشکر و سپاس از وقتی که در اختیار گیمفا قرار دادید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه اختصاصی گیمفا با استودیو “اسپریس پویانما” سازنده عنوان ترکمنچای - گیمفا