بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا

بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم)

قاسم نجاری
۱۱:۵۰ ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا

همانطور که وعده داده بودیم ، امروز با دومین و آخرین قسمت از مطلب “‌بی نهایت کلمبیا” به منظور شرحی بر حوادث اتفاق افتاده در بازی Bioshock Infinite در خدمتتان هستیم.کسانی که قسمت اول این مقاله را از دست داده اند میتوانند از اینجا آنرا بخوانند.

یادآوری : این مطلب حاوی اسپویلر بسیار قوی است ،‌پس اگر بازی را به اتمام نرسانده اید از خواندن مطلب خودداری کنید و پس از اتمام بازی دوباره به اینجا بازگردید.

————–

چرا کامستاک ، دختر بوکر را میخواست ؟

image 299545 thumb wide620
این ماجرا در یکی از واکسفون هایی که به هنگام پیدا کردن روزنه ها در خانه ی کامستاک به آن بر میخورید ، روشن میشود. ” به نظر میرسد که او توسط اختراع ما استریل شده است!” این حرفها را رزالیند لوتس در واکسفون ضبط کرده است.” از نظر تولید مثل جنسی ، صفات والدین به بر دنیاهای های متعدد ما اثر میگذارد.به عبارت دیگر صفات شما در این مرحله یا غیرقابل شناسایی میشود ، یا در وجودتان اثر میکند.” این یعنی صفاتی که از والدین به ارث میرسد ، در دنیاهای دیگر ممکن است روی فرد اثر بگذارد و بعضی صفات هم هستند که اثر چندانی نخواهند داشت.
کامستاک خودش نمیتوانست صاحب فرزندی شود ، بنا براین تصمیم میگیرد که با کمک لوتس ها بچه ی بوکر را از دنیایی دیگر تصاحب کند.کامستاک الیزابت را ” ثمره ی پیامبر” مینامد و او را در برجی به نگهبانی سانگ برد زندانی میکند.اما کامستاک به دلیل عوارض جانبی قرار گرفتن در معرض روزنه ها (Tear) سرطان میگیرد و میمیرد.او میخواهد که الیزابت وارث حکومتش باشد.در یکی از واکسفون ها میشنویم :
“ارباب ندای خانه را میدهد. عشقش را در تومورها احساس میکنم ، چون آنها قطارهایی اند که من را به ایستگاه میبرند.و من با این احساس خرسندی میمیرم ، که میدانم الیزابت جانشینم خواهد بود”

چرا اسلت (Slate) کامستاک را نمیشناسد؟

image 299548 thumb wide620
کورنلیوس اسلیت در Wounded Knee با بوکر میجنگیده است.در Hall of Heroes نیز با بوکر به جنگ میپردازد اما چرا نمیتواند بفهمد که بوکر و کامستاک ، در واقع یک شخص هستند ؟ شاید جواب در یکی دیگر از واکسفون های رزالیند لوتس پیدا شود که میگوید :
“پیامبر در حال مرگ است.متاستاز و هجوم بیماری باعث شده که به سرعت پیر شود. چرا این کامستاک در حال زوال است در حالیکه ، کامستاک جهان دیگر سالم وسرحال روی پاهای خودش است ؟ اگر ژنتیک تقدیر را رقم میزند ، پس اختلاف این وسط چه نقشی دارد؟ آیا بیماری پیامبر برای قرار گرفتن در معرض اختراعمان است؟”
کامستاک در دوران اوج کلمبیا تنها ۳۸ سال بیشتر سن ندارد ، اما قرار گرفتن در معرض روزنه ها باعث کهولت او شده است ، طوری که ظاهر او مردی بسیار کهن سنتر را نشان میدهد. این دلیلی است که اسلیت ارتباط بین این دو را نمیفهمد. تصاویری که اوایل از Bioshock Infinite پخش شد ،‌کامستاک را مردی جوانتر و تر تمیزتر نشان میداد اما برای هدف باورپذیری بیشتر و یا شایدهم پیچیدگی بیشتر ماجرا ، این تصویر از کامستاک جای خودش را به مردی پیرتر داد تا مخاطب نتواند شباهتی بین بوکر و او پیدا کند.این یعنی دور کردن هرچه بیشتر مخاطب از اصل ماجرا و آن شوک پایانی عظیم که برایش میتوان کن لوین را مورد تقدیر قرار داد.

ماجرای علامت AD روی دست بوکر چیست ؟

image 299497 thumb wide620
شاید یادتان باشد که بازی با جملاتی از کتاب ” موانع سفر به ترنس-بُعد” از رزالیند لوتس شروع میشود :
“ذهن سوژه ، به شدت تلاش خواهد کرد تا خاطراتی را پدید آورد که هرگز وجود نداشته اند.” وقتی بازی را شروع میکنیم ، بوکر قبلا تلاشهایی برای آزاد سازی الیزابت کرده بوده است اما شکست خورده.این را از دیالوگ دوقلوهای لوتس میفهمیم که میگویند ” او حال و روز خوبی ندارد!” شیر یا خط ، یا مرد مرده در فانوس دریایی ممکن است به تلاشهای قبلی بوکر ارجاع داشته باشند.
سفر کردن در میان بُعدها به نظر میرسد که خاطرات را به هم میریزد.علامت روی دست بوکر آسیبی است که خودش به خودش وارد کرده و مخفف ” آنا دویت” است : یک یادآوری از دخترش وماموریتش…رسالت کامستاک نیز به این موضوع اشاره میکند که هر کس این علامت روی دستش باشد چوپان دروغین است.او که میدانسته بوکر برای نجات الیزابت به کلمبیا خواهد آمد ، این راهی است که از حضورش با خبر شوند.وقتی یکی از افسرهای پلیس متوجه علامت روی دست بوکر میشود شهر کاملا بهم میریزد و ارتشی به سر بوکر خراب میشوند تا از دستیابی بوکر به برج جلوگیری کنند.

کار سایفون ( The Siphon) چیست ؟

image 299544 thumb wide620
سایفون را هم رزالیند لوتس اختراع کرده است و وسیله ای برای باز کردن روزنه ها به شمار میرود.کامستاک از طریق همین دستگاه توانست به آینده نگاهی بیندازد و دامنه ی رسالتش را در کلمبیا بپروراند. وقتی کامستاک فهمید که لوتس ها قصد دارند الیزابت را به جهان بوکر بازگردانند ، دستور داد تا سایفون را نابود کنند . فینک این کار را انجام داد. انهدام سایفون باعث شد تا در سرتاسر کلمبیا روزنه هایی باز شود و لوتس ها را در میان دنیاهای مختلف سرگردان سازد و این هم یکی دیگر از دلایل قدرتمندی لوتس ها است.
سایفون علاوه بر کار اصلی اش ،‌هدفی جانبی نیز برعهده داشت : محدود کردن قدرتهای الیزابت. به همین خاطر بود که الیزابت نتوانست با باز کردن روزنه از برج بگریزد.همانطور که اولین بار الیزابت را دیدیم که در حال باز کردن روزنه ای به پاریس بود و با تمام انرژی اش هم این کار را کرد اما نمیتوانست ادامه دهد. که در ادامه هم میبینیم این قدرتها در گیم پلی هم تاثیر میگذارد و همینطور قدرت الیزابت بیشتر میشودتا هنگامی که سانگ برد سایفون را کاملا از بین میبرد و قدرتهای الیزابت بصورت تمام و کمال باز میگردد.

چه بر سر خانم کامستاک آمد؟

image 299542 thumb wide620
داستان رسمی بانوی اول کلمبیا در شهر اینگونه تعریف شده که ،‌خانم کامستاک توسط رهبر واکس پوپولی ، دیزی فیتزروی کشته شده است.اما واقعیت اینست که کامستاک همسرش کشت ، آن هم وقتی که دید خانم کامستاک  قصد دارد با گفتن حقیقت در مورد اصل الیزابت و اینکه از کجا آمده است ، میتواند قدرتش را تهدید کند( اطلاعات توسط لوتس به خانم کامستاک  داده شد).
“خانم کامستاک تصور میکرد الیزابت حاصل ارتباط من و پیامبر کلمبیاست اما من به زن بیچاره حقیقت را گفتم … آن بچه محصول اختراع کوچکمان بود.” این را رزالیند در واکسفون موسوم به (فرزند سکوت) توضیح میدهد.
فیتزروی بخاطر قتل و رهبری واکس پوپولی دستگیر شد ، در حالیکه حتی علاقه ی او به خانم کامستاک در یکی از واکسفون ها معلوم میشود :”البته کار کار سختی است اما به نحوی ، آسان است! خانم کامستاک همیشه برخورد خوبی داشته است و طوری بوده که من هم فکر کنم در دنیای آنها جایی داشته ام”

دلیل خونریزی های بینی چیست؟

image 299541 thumb wide620
وقتی خاطرات شخصی در اثر عبور از روزنه ها به هم میریزد ، بینی شخص خونریزی میکند. این برداشت برمیگردد به آنچه رزالیند در کتاب ” عقیده‏ی ذهن” در مورد درست شدن خاطراتی که وجود نداشته اند  ، میگوید. مغز بوکر هنگامی که با کامستاک ارتباط برقرار میکند ، به سختی تلاش میکند تا تکه های پازل را کنار هم بچیند تا بفهمد که چطور این اتفاقها افتاده است و چون این دو یکی هستند پس هیچ خاطره ای وجود ندارد که دویت بتواند به یاد بیاورد ، این اتفاق میفتد (یک جور هنگ کامل!)
اما از نظر فیزیکی که به قضیه نگاه کنیم ،‌این هم یکی دیگر از عوارض جانبی سفر کردن به دنیاهای مختلف است. مغز نمیتواند دو جهان مجزا را به هم ربط بدهد و در خلق خاطره های جدید شکست میخورد که این دلیلی میشود برای خونریزی کردن بینی شخص.این دقیقا اتفاقی است که برای چن لین و آن افسر پلیس که در فینکتون رفتاری غیرعادی دارد و بوکر میکشدش ، افتاد. آنجا الیزابت میگوید :” اونا زنده ان … اما یادشونه که مردن!”

چرا الیزابت پیر به نیویورک حمله میکند ؟

image 299496 thumb wide620
این چیزی بود که لوتس ها قصد داشتند با استخدام بوکر و نجات الیزابت از آن جلوگیری کنند. اگر لوتس ها دخالت نمیکردند ، الیزابت با فلسفه ی تاریخ مصرف گذشته ی کامستاک رشد میکرد و بدیهی است که به جانشین برحقش تبدیل میشد و سلطنت الیزابت به حمله ی کلمبیا به نیویورک در سال ۱۹۸۴ می انجامید تا شعار رسالت کامستاک به حقیقت بپیوندد ” ثمره ی پیامبر …در شعله ی کوهستانهای انسان غرق خواهد شد” پس بوکر این پایان را نیز میبیند و با الیزابت سعی میکند تا از افتادن این اتفاق تا جای که میتواند جلوگیری کند.
اما چرا حمله به نیویورک؟ احتمالا به خاطر اینست که کامستاک این شهر چندفرهنگی معروف را به عنوان مظهر ” سدوم زیرین”‌میداند. یک لانه ی گناه که او سعی میکند تا از روی زمین محوش کند. کامستاک میگوید :” اگر کلمبیا هم سفینه ای از جهانی دیگر باشد چه میشود؟” دلالتی که کامستاک برای حمله به ایالات متحده دارد از مفهوم “باران” از انجیل می آید ، در واقع او با این برداشت نصفه نیمه ای که از انجیل دارد ،‌فکر میکند  با از بین بردن جهنم فساد وتباهی (نیویورک به عنوان نماد) تنها جای امن جهان شهر خودش کلمبیاست.بوکر بارها و بارها در نجات الیزابت شکست میخورد اما درهرحال نقشه ی کامستاک در آخر ماجرا نقش برآب میشود.

غرق کردن بوکر چه فایده ای دارد؟

image 299504 thumb wide620
این یکی از لحظاتی است که از تاریخ کلمبیا را نابود میکند ، و نتیجه ی کار نیز جلوگیری از حمله ی الیزابت به نیویورک است.نقشه ی اصلی برای دور کردن الیزابت از شهر که عملی نمیشود -آنطور که از نمودار کشیده شده توسط رابرت لوتس برمی آید بوکر ۱۲۲ بار پیش از این در انجام عملیاتش برای نجات الیزابت شکست خورده- اما الیزابت با قدرتهایی که در اختیار دارد ، دست به دامان نقشه های استادانه تری میشود : متوقف کردن کامستاک و جلوگیری از ایجاد اتحاد کلمبیا.
الیزابت به زمان تبدیل شدن بوکر به کامستاک بازمیگردد : لحظه ی غسل تعمید وی توسط کشیش ویتینگ. اوهم به جای اینکه اجازه دهد تا بوکر حاکم کلمبیا شود یا تبدیل شود به  مامور الکلی پینکرتون -در دنیای مختلف و شکلهای متمایز- سعی میکند قبل از اینکه فکر تصمیم گیری به مغزش خطور کند ،‌اورا غرق کند و بکشد.با این کار ، الیزابت تمامی اتفاقات کلمبیا ،‌کامستاک و هرچیزی که به این دو مربوط میشد را از بین میبرد. با این کار همچنین تمامی اتفاقاتی که بر سر خود الیزابت در کلمبیا آمده هم نابود شده و تمامی الیزابت هایی که در طول بازی دیدیم  از بین میروند.بوکر هم میمیرد و الیزابت آخری تک و تنها میماند.

چرا آخرین الیزابت ناپدید نشد؟

image 299507 thumb wide620
همه به جز یکی! همانطور که دوربین دور میشود ، کپی های الیزابت یکی یکی ناپدید میشوند ، و در آخر فقط یکی میماند که این سکانس به صفحه ی سیاهی کات میخورد. حالا دیگر نه کلمبیا معنی دارد و نه الیزابت ، اما چطور میشود که فقط یک ورژن از الیزابت در آخر باقی میماند؟ جواب اینجاست! با نابودی سایفون ، قدرتی باورنکردنی برای الیزابت آزاد میشود و اون به نوعی فناناپذیر میشود با این تفسیر ، نسخه ی آخری از الیزابت چیزی فراتر از مکان و زمان است و نابودی کامستاک و کلمبیا نمیتواند تاثیری بر رویش بگذارد. اگر از این نظر فکر کنیم خیلی بهتر است … یک پایان نسبتا خوش !
اما از نظری دیگر که بخواهیم نگاه کنیم ، به این نتیجه میرسیم که به محض بالا آمدن اسامی سازندگان ، آخرین نسخه از الیزابت هم ناپدید میشود و تمامی چیزهایی هم که گیمر در طول بازی از وی میفهمد و ارتباطی که با او برقرار کرده بود همینجا به اتمام میرسد. به نظر ،ظاهر شدن ناگهانی اسامی سازندگان کاری عمدی است تا مخاطب خودش از این پایان باز نتیجه گیری خودش را داشته باشد …و دروردی هم بر روح پدر کن لوین بفرستد! ( چیزی شبیه آخرین سکانس فیلم Inception)

و اما سکانس آخر … خانه ی بوکر دویت …

image 299540 thumb wide620
وقتی لیست سازندگان و دست اندرکاران بازی به اتمام میرسد ، ما دوباره به نقش بوکر در نیویورک باز میگردیم.
“آنا؟” بوکر بچه اش را صدا میزند. همینطور که موزیک در پشت زمینه یا شاید در سر بوکر پخش میشود ، در را باز میکند ، از گهواره بچه میگذرد و اینجاست که بازهم میتوان هزاران  تفسیر داشت!
یکی از فکرهایی که میشود کرد اینست که با نابودی کامل کلمبیا از بن و ریشه ، بوکر هرگز آنا را به کامستاک نفروخته و آنها هنوز با هم هستند. اما با پرونده ها و بطریهای خالی روی میز میفهمیم که این بوکری که الان میبینیم ،‌یک ورژن دیگر از همان بوکر قدیمی خودمان است ،‌یعنی یک بوکر دیگر  قبل از بوکر قبلی! ( ببخشید که اینقدر پیچیده شد!). همان کسی که از نبرد Wounded Knee برگشته و و حالا ماجراها در انتظارش است اما داستان کلمبیا و کامستاک هیچوقت برایش اتفاق نمیفتد .اما از نظر دیگر میتوان گفت این بوکر همانی است که بعد از کشته شدن و غرق شدن توسط الیزابت در دنیایی قبل از کامستاک شدنش ،‌ دوباره زنده شده ، اما چرا چنین فکری میکنیم ؟ ساده است ، چون اگر تصور کنیم که قبل از لیست سازندگان آن الیزابت باقیمانده هم از بین رفته ،‌پس آنا داخل گهواره هم نیست و این یعنی زندگی بوکر بدون آنا…

بایوشاک یک پایان دارد اما تفسیرهای بی نهایتش باعث میشود بنا بر تفکرتان ، پایان بد یا خوش را خودتان در ذهنتان رقم بزنید ، آنطور که شما میخواهید…اما بایوشاک هنوز هم ناشناخته است ، هنوز هم پتانسیل دارد و به مرور زمان ارزش هایش مشخص خواهد شد ، پس نمیتوان از چنین اتفاق بزرگی در دنیای گیم به راحتی گذشت ،‌پس در آینده منتظر مقاله های بیشتری در باب Bioshock Infinite باشید …

bioshock infinite special art

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite ( قسمت دوم) - گیمفا