دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا

دریاچه ی مرگ | نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver

امیرحسین والی
۱۲:۵۱ ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا

شاید شما هم کسی باشید که وقتی باز یهای قدیمیتان را نگاه میکنید یاد تک تک لحظاتی می افتید که برای به پایان رساندنشان زحمت کشیده اید و به قول معروف جان کنده اید تا به انتهای این بازی برسید.بعد از کمی نگاه کردن چشمانتان به بازی هایی می افتد که هیچ گاه نتوانستید آن ها را تموم کنید و با نگاه کردن به آن ها خشم شما بر انگیخته میشود.بازی Legacy of Kain:Soul Reaver یکی دیگر از این بازی های سخت میباشد که تمام کردنش به یک اعصاب ارام و یک صبر طویل بستگی دارد.اما ایا این بازی ارزش سختی کشیدن و وقت گذاشتن را دارد؟ایا این بازی میتواند مانند عنوان های دیگر سرگرم کننده واقع شود؟ایا اصلا این عنوان ارزش بازی کردن دارد؟در ادامه ی مقاله به بررسی این نکته خواهیم پرداخت.

نام: Legacy of Kain:Soul Reaver

ناشر:Crystal Dynamic

سازنده: Eidos Interactive

سبک:Action / Advanture

پلتفرم:PS1/PC/Dreamcast

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/db/Legacy_Of_Kain-_Sould_Reaver_Cover.jpg/256px-Legacy_Of_Kain-_Sould_Reaver_Cover.jpg

چشمان قرمزش را به رازیل دوخته است.هیچ دوست نداشت که چنین روزی را ببیند.تکامل رازیل.بله تکامل رازیل.چیزی بود که همیشه کین از ان میترسید.ترس از ان که رازیل نازگات را از دست او بگیرد.رازیلی که سال های سال به کین خدمت کرده و هیچگاه قصد خیانت نداشته.اما کین بدگمان شده و از تکامل رازیل میترسد.او تصمیم میگیرد که رازیل را از بین ببرد.برای همین باید او را با سلاح قدرتمندی از بین ببرد.سلاحی که هیچکس از ان جان سالم به در نمیبرد……

 

http://www.cosplayisland.co.uk/files/costumes/36/3915/sfondi%20raziel%206.jpg

تهدیدی برای نگهبان توازن/داستان

داستان بازی بعد از اتفاقات Blood Omen میباشد.کین که هم اکنون قدرت کامل نازگات را بدست گرفته لقب نگهبان توازن را گرفته و رازیل،کسی که اولین بار به دست کین خون اشام شده بود به کین وفادار بود و زیر پرچم کین به نازگات خدمت میکرد. اما روزی از روز ها رازیل به تکامل یک خون اشام میرسد.تکاملی که کین و هیچ خون اشام دیگه ای به ان نرسیده بود و همه ارزوی رسیدن به ان را داشتند.او حالا یک چهره ی زیبا،هیکلی تنومند،سرعت و قدرت بیشتر و بال برای پرواز داشت.کین که از این قضیه حراس داشت و میدانست که کسی نمیتواند جلوی چنین کسی در بیاید تصمیم گرفت کاری بکند این تهدید برای همیشه نابود شود.کنی با چنگول های درازش از پشت و ناجوانمردانه بال رازیل را تکه تکه میکند.رازیل نیمه جان و بر روی زمین افتاده باورش نمیشد که چنین اتفاقی برایش افتاده باشد.اربابی که سال های سال به او خدمت کرده حال ان را مانند تفاله ای بیرون انداخته و قصدجان او کرده است.

کین برای این که خیالش از مرگ رازیل راحت شود جنازه ی او را در دریاچه ی مرگ می اندازد.دریاچه ای که کسی حتی از چند فرسخی ان عبور نمیکند.دریاچه ای که بخاطر غضب خدایان گرفتار شده در دریاچه به مانند گرداب بزرگی در امده که افتادن درون ان برابر با گرفتاری در جهنمی بی پایان است.

اما رازیل نمیمیرد.او توسط خدایان اسیر در این دریاچه به اعماق این دریاچه میرود.او صدای خدایان را میشوند که با او سخن میگویند.انها میگویند که باید به نازگات برگردد و قدرت را از کین طماع بگیرد و نگهبان توازن را نابود سازد.رازیل مردد است نمیداند که کسی را که روزی روزگاری در کنار او برای برقراری صلح در نازگات میجنگید را بکشد یا خیر؟

lok 1024wall3

اما او تصمیمش را میگیرد.او به این خفت و خاری تن نمیدهد.او میخواهد زمین را از وجود کین پاک کند.اما او متوجه چیزی میشود.او دیگر یک خون اشام نیست.او توانایی هایش را از دست داده.دریاچه ی مرگ این توانایی هارا از او گرفته.رازیل عصبانی بود اما خدایان به او میگویند که برای کشتن کین باید قدرتش را به دست اورد و برای به دست اوردن قدرتش ابتدا باید تمامی خدایان نازگات را بکشد.این کار سخت است اما رازیل میخواهد که قدرتش را به دست اورد و برای همین به سفری طولانی میرود.سفری که شاید از ان زنده برنگردد و شاید هم بعدها از رفتن به این سفر پیشمون شود و شاید …..

شخصیت پردازی در داستان حرف اول را میزند.شخصیت های مختلفی جلوی راه رازیل قرار میگیرد و شما نیز میتوانید برای ان ها تصمیم های مختلفی بگیرید.شخصیت پردازی رازیل انقدر زیبا و فانتزیک طراحی شده که از شخصیت های فانتزیک نسل حاضر مانند “Death” نیز زیبا تر طراحی شده و میتوان از این المان به عنوان یک نقطه ی قوت یاد کرد.

شخصیت ها و مکان های مختلف در بازی ما را یاد فیلم سینمایی “ارباب حلقه ها” می اندازد و چون مخاطب از قبل با این مناطق کمی اشنا بوده بازی کردن در این مناطق برایش جذاب به نظر میرسد.

در کل میتوان داستان این بازی را یک داستان عالی و بی نقص دانست.

http://www.gameplayertees.com/wallpapers/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3754&g2_serialNumber=3

لرزشی برای نازگات/گیمپلی

گیمپلی بازی نکات ریز و درشت زیادی را با خود به همراه دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اسلحه ها در بازی متفاوت میباشند.شما با تمام کردن هر چپتر و کشتن یک باس فایت میتوانید قدرت ها و اسلحه های جدید را بدست اورید که از ان ها در مراحل و مکان های مختلف میتوانید استفاده کنید.مهمترین اسلحه در بازی اسلحه ای میباشد که در جنگ با باس فایت دوم که خود کین میباشد بدست می اورید.شمشیری بنفش رنگ که با کشتن باس های مختلف قدرت ها به این شمشیر وارد میشوند.

همانطور که گفته بودم شما میتوانید از باس فایت های بازی قدرت ها و اسلحه های مختلفی بدست اورید.این قدرت ها در طول بازی بسیار مفید هستند.مثلا در مراحل اول بازی شما با افتادن در آب وارد دنیای مردگان میشوید و باید برای رسیدن به دنیای واقعی از اتشکده هایی استفاده کنید و دنیای خود را عوض کنید.اما پس از گذشت چند مرحله با کشتن یکی از باس فایت ها قابلیت شنا کردن به شما افزوده میشود و دیگر نگران چیزی نخواهید بود.

دشمنان در بازی متفاوت اند و به خوبی تفاوت در ان ها احساس میشود.دشمنان در بازی دو دسته اند.دشمنان دنیای مردگان،دشمنان دنیای واقعی.دشمنان دنیای مردگان روح های سرگردانی میباشند که زیر اب ها پیدا میشوند و شما به راحتی میتوانید ان ها را بکشید.اما دشمنان دنیای واقعی اورک ها و خون اشام هایی میباشند که بسیار سمج و قدرتمند میباشند.اما شما میتوانید به روش های مختلفی ان ها را بکشید.از جمله ی این روش ها سوزاندن انها میباشد.شما اگر خون اشام ها را مقابل نوری با پرتو قوی بیندازید دشمن شما اتیش میگیرد و میمیرد.یا میتوانید با استفاده از نیز ان ها را بکشید و نیزه را درون قلب انها فرو ببرید اما توجه داشته باشید که اگر نیزه را از قلبشان بیرون بیاورید ان ها مجددا زنده خواهند شد.بهترین سلاح برای کشتن خون اشام ها اب میباشد.اب در بازی مثل اسید برای ان ها میباشد و با پرت کردن ان ها در اب به راحتی میتوانید از دست ان ها خلاص شوید.

یکی دیگر از المان های مهم در بازی معماهای بازی میباشد.معما جزء یکی از مهم ترین بخش های بازی میباشد که گاهی برای به دست اوردن قدرت ها به جای قرار دادن باس فایت یک معمای سخت در بازی قرار میگیرد و حل کردن ان گاهی بسیار ازاردهنده و کسل کننده است.

HUD رازیل در بازی در نوع خودش بسیار جالب است.اگر رازیل در دنیای واقعی باشد HUD بازی به شکل خمیده در می اید اما اگر در دنیای مردگان باشد به صورت شکسته خواهد بود.رازیل در بازی توسط روح دشمنانش جون خود را به دست می اورد و با تناول ارواح خود را در بازی زنده نگه میدارد.

در بازی جادو و سحرهای زیادی وجود دارد که ان ها را بدست می اورید.از جمله مهمترینشان ورود به دنیای زنده میباشد که پرکاربرد ترین انهاست.جادوهای دیگری هم در بازی قرار دارد که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد مانند تلپورت که شاید به ندرت از ان ها استفاده کنید.

بازی در یک مکان که ان هم نازگات میباشد رخ میدهد.سازندگان سعی کرده اند که تمامی المان های یک شهر خیالی را با دقت و تمرکز تمام بسازند و در ان بسیار موفق بوده اندو میتوانید ان را خیلی واضح در بازی مشاهده کنید.

در کل میتوان گیمپلی این عنوان را یک گیمپلی خوب و روان دانست که با داشتن المان های جالب و ایده هایی زیبا به بهتر شدن روند بازی کمک زیادی کرده است.

http://static.giantbomb.com/uploads/original/4/44183/1728551-foto_soul_reaver_2_3a_the_legacy_of_kain_series.jpg

پرسپکتیوی از مرگ و خون/گرافیک

همانطور که میدانید زمان کنسول هایی مثل PS1 چیزی به اسم گرافیک فنی نبود و فقط گرافیک هنری بود که حرف اول را میزد.اما درباره ی گرافیک هنری میتوان گفت که سازندگان فوق العاده روی ان کار کرده اند.

طراحی شخصیت های بازی به زیبایی هر چه تمام تر کار شده.طراحی دشمنان در بازی بسیار خلاقانه میباشد یعنی انقدر زیبا که شاید خیلی کم در بازی های دیگر ترکیب اورک ها و خون اشام ها را مشاهده کنید.اگر توجه کرده باشید حتی جای خون ها روی لب و دهان خون اشام ها باقی مانده و این را میتوان به حساب دقت و تمرکز بالای طراحان بازی دانست.حتی در مواقعی انسان هایی را میبینیم که توسط خون اشام ها خورده شده اند و دل و روده ی شان بیرون زده که با دقت بالایی رو این نوع صحنه ها کار شده است.طراحی خود رازیل نیز خیلی متفکرانه و خلاقانه ساخته شده.رازیل چهره ای بسیار مشابه با کرکتر نسخه ی دوم سری “پیروان تاریکی” یعنی “مرگ” دارد و میتوان گفت که Vigil Games الگوی شخصیت “مرگ” را از رازیل گرفته است.او دارای چشمانی سفید رنگ و صورتی چروک و تیره رنگ که بدون فک و دندان میباشد و برای پوشاندن قسمت فک و دهان از پرچم نازگات استفاده کرده است.او بعد از افتادن درون دریاچه ی مرگ هیکل و عضله ی خود را از دست داد و حال او شکمی استخوانی دارد و به جای انگشتان دست و پا دارای چنگول های سه شعبه میباشد.

طراحی مناطق نیز بسیار زیبا شده است.طراحان به خوبی توانستند یک محیط زیبا و جنجالی بسازند که بتوانند ان را نازگات بنامند و سعی داشته اند که با دقت هر چه تمام تر طرح های روی دیوار و دروازه ها را طراحی کنند و بتوانند محیطی حماسی بسازند.

نورپردازی در بازی نیز خیلی خوب کار شده.سازنده ها برای این که محیط وحشی نازگات را نمایش دهند دقیقا پیش بینی کرده اند که چه جاهایی باید نور محیط را کم و زیاد کنند.در غارهای بازی شما شاهد نورپردازی کم هستید و این نکته میتواند بر ترس بازی بیفزاید.حتی در دنیای مردگان طراحان با استفاده کردن از رنگ های خشک و ترکیب بندی رنگ ها و ایجاد رنگ های مرده و بی روح سعی کرده اند که محیط را برای مخاطب طبیعی تر کنند.

افکت اب و اتش و طوفان نیز بسیار عالی طراحی شده است.گرداب درون دریاچه ی مرگ به قدری زیبا طراحی شده است که شاید لنگه ی ان را در نسل کنسول های قبلی ندیدید.طراحی اتش نیز خیلی خوب طراحی شده و حتی اتش گرفتن مشعل نیز به دقت تمام طراحی شده است و یکی از بی همتا ترین افکت های اتش در نسل قبلی میباشد.

در کل میتوان گفت که گرافیک هنری بازی که با دقت و تمرکز سازندگان همراه بود به ارزش این بازی افزوده است و یکی از مهم ترین المان های این بازی میباشد.

http://www.legacyofkain.it/Raziel%20vampiro%20(2).jpg

نجوایی از انتهای دریاچه ی مرگ/صداگذاری و موسیقی

صداگذاری بازی نیز مانند باقی المان های بازی بی مشکل است و تنها چند اشکال جزئی در ان وجود دارد.اولین اشکال ان یکنواخت بودن صدای دشمنان است. مثلا بازی Syphon Filter 3 که برای کنسول PS1 منتشر شد دارای صداگذاری عالی بود و دشمنان پس از کشته شدن صدای متفاوتی را از خود بیرون میدادند.اما در میراث کین چنین خبر هایی نیست و صدای حمله ی رازیل،مردن دشمنان،خوردن ضربات به بدن دشمنان و … خیلی تکراری و یکنواخت است.

موزیک تم بازی دارای یک حس حماسی میباشد که ان را به بدن مخاطب تزریق و منتقل میکند و میتواند مخاطب را به هوس بیندازد.در کات سین های بازی شاهد موسیقی های بسیار زیبایی هستیم که حس و حالت هر کات سین را بیان میدارد و حتی اگر شما انگلیسی بلد نباشید متوجه میشوید که اتفاق بدی افتاده است یا خیر.

صدای افکت ها و اشیا و حیوانات نیز بسیار زیبا کار شده است.صدای اب و دریاچه ها خیلی عالی کار شده و برای طبیعی تر شدن بازی سازندگان سعی کرده اند که از افکت های واقعی این عناصر استفاده کنند که حتی صدای پرت شدن رازیل یا دشمنان در اب نیز واقعی به نظر میرسد.گاهی اوقات در بازی صدای کلاغ نیز به گوش میرسد با این که توجه کسی را جلب نمیکند اما میتوان به خاطر تمرکز سازندگان به این موضوع به انها افرین گفت.

در کل میتوان گفت صداگذاری این عنوان خوب رو به بالا میباشد.

http://www.thelostworlds.net/Library/Images/German_Special_Editions-SR2-GSE_Art-sr2wallpaper5.JPG

برگی گمشده در دل تاریخ/پایان

در کل میتوان عنوان میراث کین را یکی از بهترین عنوان های ساخته شده در نسل قبل دانست و اذعان داشت که سبک ها ماجرایی میتوانند یکی از بهترین انتخاب های سازندگان برای ساخت بازی باشد و کریستال داینامیک این مهم را  با ساخت عناوین خوبی همچون میراث کین و تامب رایدر اثبات کرد و خودش را به عنوان شرکتی صاحب عنوان در سبک ماجرایی به همگان بشناساند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا
دریاچه ی مرگ/نقد بازی قدیمی Legacy of Kain:Soul Reaver | گیمفا