بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا

بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم

شایان فارسی
۱۲:۵۰ ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا

همانطور که میدانید،استودیو ایرانی اپیدمیک که در حال حاضر در حال کار بر روی اولین بازی و ip مستقل خود به نام Wartime 2 است،اجازه ی مصاحبه را به گیمفا دادند و اطلاعات کلیدی و جدید را در مورد این بازی که اولین عنوان ایرانی ساخته شده با CryEngine 3 شرکت کرایتک خواهد بود،در اختیار ما گذاشتند.در ادامه میتوانید بخش دوم و پایانی این مصاحبه را مطالعه کنید.

مصاحبه ی گیمفا با سه تن از اعضای این استودیو یعنی آقای مسعود معاوی مدیر استودیو و طراح بازی،رضا حسنی مدیر پروژه و دانیال نوروزی ،مدیریت وب سایت گیمفا که در تیم اپیدمیک مشغول نویسندگی در بخش داستانی است،برگزار شد.

در حال حاضر در اکثر عناوین FPS داستان یک بخش ثانویه تلقی میشود و سایه ی گرافیک و گیم پلی بر روی آن سنگینی میکند . آیا Wartime 2 هم اینگونه خواهد بود یا داستان نقش مهمتری را ایفا خواهد کرد؟

حسنی: ما  الان شاهد این هستیم که بازی ای مثل بتلفیلد  ۳ با وجود گرافیک بسیار بالا و گیم پلی درگیر کننده به خاطر داستان ضعیفش ضربه میخورد انتقاد منتقدان از این بازی هم بخاطر داستان بد آن بود ولی ما در Wartime 2 بر روی داستان مانور زیادی خواهیم داد و سعی ما بر این است که بازی علاوه بر اکشن خوب داستان شفافی را هم داشته باشد. خیلی ها بر این عقیده هستند که FPS ها اصلا داستان محور نیستند ولی ما میخواهیم این قضیه را در Wartime 2 رد کنیم.

نوروزی: چون CryEngine 3 به خودی خود قابلیت های گرافیکی بالایی دارد و ما کمتر نیاز داریم بر روی بخش گرافیک تمرکز کنیم. و در گیم پلی هم با وجود Sample ها و قابلیت های بالای CryEngine 3 هیچ نگرانی ای نداریم و به همین دلیل هم در درجه ی اول تمرکز خود را بر روی داستان میگذاریم و بعد به سراغ بخش های دیگر بازی میرویم.

Wartime 2 به اسم یک بازی ایرانی شناخته میشود. شما چقدر دغدغه این را داشته اید که این بازی نشانی از ایرانی بودن داشته باشد؟

معاوی: ما در کل در پروژه ی Wartime 2 میخواهیم تحقیقات زیادی در بخش صداگذاری و موسیقی انجام دهیم و در کل المان مختلف بازی هم از نظر HUD ، منو ها و سایر موارد سعی داریم که همگی فارسی باشند و مخاطب حس بازی کردن یک بازی تمام ایرانی را لمس کند و قول میدهیم که Wartime 2 ترکیبی از یک داستان خوب ایرانی و یک گرافیک خوب و استاندارد باشد. همچنین سعی میکنیم در آن قهرمان های نظامی ایرانی را به خوبی معرفی نماییم تا بازی کننده بتواند بهترین تجربه یک بازی ایرانی را داشته باشد.

یکی از مشکلات عدیده تقریبا تمامی بازی های ایرانی هوش مصنوعی بوده است و قطعا مخاطبان بازی در ایران این توقع را دارند که این مسئله در Wartime 2 تکرار نشود . شما از لحاظ فنی چه تمهیداتی را اندیشیده اید که این مشکل ایجاد نشود؟

معاوی: به لطف قدرت CryEngine 3 که ابزارهای مفید و قدرتمندی برای ایجاد هوش مصنوعی دارد امیدواریم که طوری باشد که دشمن و بازیکن مدام در تعامل باشند و همیشه هوش مصنوعی در اوج خود باشد.

بخش چند نفره به یکی از مهمترین بخش های بازی های امروز و خصوصا بازی ها اکشن اول شخص شده تبدیل شده است.شما آیا برنامه ی خاصی برای این بخش مهم دارید؟

حسنی: خوب اصل قضیه این است که بازی های ایرانی به جز مبارزه در خلیج عدن که بخش مالتی آن در حال ساخت است بخش مالتی ندارند و برای ما اولویت کار بخش تک نفره است در صورتی که خود CryEngine 3 هم قابلیت Co-op را دارد و هم مالتی پلیر.ما اگر بتوانیم آن چیزی را که در بخش تک نفره در نظر داریم به درستی پیاده کنیم در آینده بخش مالتی پلیر و Co-op  را منتشر میکنیم.

775079 323809734396501 1750446463 o

Wartime 2 -Working title

شما تجربه ساخت ماد برای بازی ای مثل Crysis  را دارید که شخصیت اصلی آن قابلیت هایی فرامادی داشت. آیا در Wartime 2 هم شخصیت اصلی بازی قرار است چنین قابلیت هایی را داشته باشد؟

حسنی: ما در سری بازی های Wartime  بر این هستیم تا طرح مشخصی را پیاده سازی کنیم و اگر دقت کرده باشید به Wartime 1  اسلوموشن اضافه کرده بودیم و این اسلوموشن قطعا در کل سری بازی های Wartime خواهد بود.

سبک اسلوموشن بازی را از بنیان گذار این قدرت یعنی مکس پین الگوبرداری کرده اید؟

حسنی: نه از این بازی الگو برداری نکردیم.

در طرح کلی وارتایم بازی را به شکلی متصور شدید ؟ یک سه گانه یا تک بازی های جدا از هم؟

حسنی: در کل این سری محدود به ۲.۳ شماره نخواهد بود

معاوی: در هر نسخه از سری وارتایم ممکن است کلا داستان متفاوتی را داشته باشد و احتمال دارد محیط ها، شخصیت ها و سایر موارد متفاوت باشد

اکثر بازی سازان مستقل کار خود را از بازی های ساده( Casual) شروع میکنند. شما چرا این راه را نرفتید؟

معاوی: خوب اول به خاطر بلند پروازی ما بوده است. بعد هم همیشه در نظر داشتیم اولین کارمان از هر لحاظ چیزی باشد که بهترین استارت را برای ورود به صنعت بازی سازی باشد و احساس کردیم که اگر با ماد سازی شروع کنیم میتوانیم یک به یک پله های موفقیت را طی کنیم و از بازی سازی مستقل به توسعه دادن تیم و امکانات خود بپردازیم و به تعامل با شرکت های بزرگ بازی سازی بپردازیم

wartime 3

از راست : مسعود معاوی مدیر استودیو اپیدمیک و طراح بازی Wartime 2 – آریا اسرافیلیان مدیر استودیو راسپینا سازنده ی عنوان “ارتشهای فرازمینی”-رضا حسنی مدیر پروژه عنوان Wartime 2 و طراح بازی

فکر نمی کنید اگر اول به دنبال ساخت بازی های ساده میرفتید تجربه ی بیشتری برای ساخت بازی های بزرگ به شما میداد؟

حسنی: ببینید قضیه برای پارسال یا دو سال پیش نیست من شخصا ۵.۶سال پیش اولین بازی خود را که ۲بعدی بود با ویژوآل بیسیک کد نویسی کردم و به نظرم بسیار تجربه ی خوبی بود

آیا برنامه ای برای عرضه ی بازی برای کنسول ها هم دارید؟

حسنی: ببینید برای عرضه ی بازی بر روی کنسول ها به همین راحتی ها نیست. اول از همه گران ترین لایسنس برای PS3و X360 است . لایسنس PC بسیار ارزان است و فعلا امکان عرضه بازی در کنسول ها برای ما وجود ندارد و تمرکزمان بیشتر بر روی PC  است . همچنین قدرت اصلی CryEngine 3  هم فقط روی PC میتوان دید.

چشم انداز خودتان از Wartime 2 در بازار های داخلی و خارجی چیست؟

حسنی: حقیقتا من از بازار داخل دلخورم و اصلا از گیمر ایرانی دلخورم . خیلی ها جوری برخورد می کنند انگار در ایران بازی های با استاندارد جهانی و بهتر از بازار جهانی ساخته میشود. خیلی ها در سایت خودمان به ما توهین کردن که این اصلا Wartime  چیست . اول از همه به خاطر سن کم آن هاست. گیمر های ایرانی اکثرا سن پایینی دارند.دلیل دیگر آن هم نداشتن اطلاعات راجع به ساخت بازی است

نوروزی: پیرو صحبت های آقای حسنی،بنده هم با توجه به تجربیاتم در سایت گیمفا بر این عقیده ام که بیشترین تعداد گیمر ها در ایرانی بین ۱۰تا ۱۵ سال هستند به همین دلیل تعداد زیادی از آن ها علم شناخت بازی های رایانه ای را ندارند و دوست دارند هرآنچه در امثال “مدال افتخار” یا “ندای وظیفه” می بینند در بازی های ایرانی هم مشابه همان تجربه تکرار شود.در حالی که که نمیدانند که بازی ای که انتظار دارند شبیه آن شود ۲۰تا ۳۰ میلیون دلار بودجه ساختش بوده است و یا شرکت بزرگی از آن حمایت میکند . به طور کلی نداشتن اطلاعات باعث میشود که از بازی ایرانی هم اندازه ی خارجی انتظار داشته باشن

حسنی:  در خصوص “”Wartime 1 همیشه این در ذهن من بود که این بازی یک Level-Design خاص داشت و اسلوموشن هم که به آن اضافه شده بود و اگر خود “کرایتک” اعلام میکرد که آن را ساخته است همه از آن تعریف میکردند ولی تا متوجه میشوند بازی ساخت داخل است شروع به کوبیدن آن میکند به جای اینکه حمایت کنند توی سر بازی هم میزنند.

نوروزی: در کل مشکل نه مخاطب ایرانی است نه بازی ساز ایرانی . این مشکل بیشتر به رعایت نکردن قانون کپی رایت برمیگردد. اگر در کشور ما این قانون رعایت میشد و تحریم ها نبود ما شاهد این بودیم که بازی های بزرگ تری در این ساخته شوند و شرکت های بزرگتری در ایران سرمایه گزاری کنند. به جای اینکه یوبی سافت بیاید در “ابوظبی” یا کرایتک بیاید در “استانبول” استدیو تاسیس کند این سرمایه گذاری را در ایران میکردند.

wartime

دانیال نوروزی،مدیر کل مجموعه ی گیمفا و ایده پرداز/داستان نویس و طراح بازی Warytime 2

شما به کم سن و سال بودن گیمر های ایرانی اشاره کردید و اینکه متاسفانه در ایران گیم را سرگرمی کودکان میدانند. شما به عنوان یک بازی ساز این مشکل و نگاه غلط را از کجا میدانید؟

حسنی: پدر بنده هم به من اینگونه صحبت ها را میکرد اما الان به این نتیجه رسیده است بازی کردن برای من مفید بوده و به قصد برداشت این تکنولوژی بوده است و باعث شده است آشنایی بیشتری پیدا کنم. متاسفانه اینجوری در ایران جا افتاده است که بازی برای بچه ها است در صورتی که خیلی از بازی ها اصلا برای بچه ها ساخته نشده است اصلا خود Call of Duty مگر برای بچه هاست؟! اصلا رده ی سنی برای همین است

آیا در Wartime 2 وسایل نقلیه وجود دارد؟

حسنی: اصلا صد در صد  چیزی است که باید باشد. تانک که دیگر باب شده است در بازی های FPS و قایق و ماشین های زرهی هم هست.

بازی قرار است بر روی چه “فریم ریت” ایی اجرا شود؟

حسنی: خوب فریم ریت اجرای بازی خیلی بستگی به سیستم اجرا کننده دارد ولی تمام این ها برمیگردد به optimize   شدن مراحل و هرچه بتوانیم مراحل را optimize  تر کنیم خیلی بهتر میشود . اما الان در حال حاضر نمیتوانم چیزی را به قطعیت بگویم.

مسئله ی دیگر به بخش صدا گذاری و موسیقی برمیگردد .آیا موسیقی بازی را تماما برای شما خواهند ساخت یا موسیقی انتخابی خواهد بود؟

حسنی: ما آهنگ ساز داریم و ساخته خواهد شد و تم حماسی هم خواهد داشت.مطمئنا موسیقی خواهد بود که گیمر پس از شنیدن آن سریع ذهنش به سمت بازی برود مانند موسیقی لحظه ی مرگ مکتاویش.

740361 320361898074618 1775454753 o

نبردهای هوایی در بازی جایگاه خوبی دارند

با توجه به ایرانی بودن بازی آیا برنامه ای داشتید که موسیقی بازی ایرانیزه و به موسیقی ایرانی بشود؟

حسنی: خیر چونکه تمام موسیقی هایی که نیاز است چیزی در سبک اپرا و حماسی هست و اینجور آهنگ ها معمولا با ساز های داخلی هماهنگی ندارد

شما طراحی کلی خود در درجات سختی بازی را چگونه انجام داده اید؟ آیا Wartime 2 بازی آسانی است ؟ و میتواند در عین رعایت حال مخاطبان عام یک چالش برای حرفه ای ها هم تلقی شود؟

حسنی: مثل سری قبلی ۴درجه ی سختی خواهد داشت : easy.normal.hard  و delta . خوب درجه ی سختی easy  را که قطعا همه میتوانند بازی کنند ولی خوب کسی که بر روی درجه دلتا بازی را تمام کند واقعا گیمر حرفه ای است. در وارتایم ۱ چندین نفر را دیدم که قصد تمام کردن بازی در حالت دلتا را داشتند که حتی به مراحل بالای بازی هم نرسیدند

بازی از چه زبان هایی پشتیبانی خواهد کرد؟

حسنی: زبان اصلی بازی فارسی است اما تمام دیالوگ ها زیر نویس انگلیسی خواهد داشت

کمی راجع به صداگذاری بازی صحبت کنید.

حسنی: دوبلور هایی که میخواهیم استفاده کنیم دوبلور های صدا و سیما هستند و واقعا کارشان عالی است.

یکی از مهمترین بخش های اکشن اول شخص قطعا بخش سلاح های بازی است. در بازی چه تعداد اسلحه وجود دارد و این سلاح ها در چه کلاس هایی قرار میگیرند؟

حسنی: تنوع آن مثل تمامی بازی های استاندارد FPS  است و چیزی خارج از آن نیست. یعنی ما نمیاییم اسلحه های بازی های “آنریل تورنومنت” را در آن بگذاریم و اسلحه ها کلاشینکف . M4  و از این دست خواهند بود

معاوی: ما تلاش میکنیم که از سلاح هایی که در سازمان های نظامی کشورمان استفاده میشود در بازی قرار بدهیم و تاکید بیشتری رو آن داریم

چقدر نبرد های تن به تن و نزدیک در Wartime 2 جایگاه دارد؟

حسنی:در بازی های دیگر به جز Knife  و قنداق چیز دیگری برای نبرد های نزدیک استفاده نمیشود اما در سینماتیک میتوان این ها را به نمایش گذاشت این ها میشود اما وقتگیر هستند.

ممنون از مصاحبه و آرزوی موفقیت برای شما و تیم اپیدمیک دارم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا
بخش پایانی گفت و گو با سازندگان عنوان ایرانی Wartime2/از گیمر ایرانی دلخوریم - گیمفا