بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا

بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines

بهزاد شعبانی
۱۹:۱۸ ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا

این چه سری است که بازیسازان را مُسر کرده تا فیلم ها و سریال ها را الگو یا الهام بخش بازی های خود قرار دهند. پاسخ هرچه که باشد، برای SEGA، فاجعه ای به نام Aliens: Colonial Marines خلق کرد و بدنامی را ضمیمه نام این ناشر کرد. بازی که ای کاش ساخته نمی شد و خاطرات خوش مارا با این فیلم سه گانه، خط خطی نمی کرد.

نام: Aliens: Colonial Marines

سازنده: gearbox

ناشر: SEGA

سبک: FPS / Survival

پلتفرم: PC / X360 / PS3 / Wii U

cover

ضعیف بودن این بازی، عامل آن می شود که یک احسنت تام و کامل به SEGA بگوییم؛ چرا که راه تبلیغاتی فوق العاده ای را برای این بازی پیش گرفت اما ای کاش، این ناشر در کنار سازنده ی این عنوان یعنی gearbox، اندکی به وعده های خود وفادار می شدند تا نوار عناوین موفق زمستان ۲۰۱۳، ادامه می یافت. به هر حال این بازی با سر و صدایی نه چندان تهی برای چهار پلتفرم رایج عرضه شد که در ادامه، به نقد و بررسی این بازی ناموفق، می پردازیم.

شایعه: فیلمی به نام Aliens

همانطور که فیلم سه گانه ی Aliens الهام بخش ساخت این IP است. هیچ یک از نسخه های این بازی ویدئویی موفق نشد؛ اما به هرحال، بخش داستانی این بازی ها بیش از سایر شاخص ها مورد قبول واقع می شد. این در حالیست که سه گانه Aliens در رده ی بهترین فیلم های سبک بقا قرار دارد اما در Aliens: Colonial Marines هیچ آثاری از یک داستان قوی و شخصیت پردازی محبوب نیست. وقایع بازی در سیاره ی فوق دور دستی به نام LV-426 رخ می دهد. تفنگداران ارجع ارتش ایالات متحده وارد این سیاره شده اند تا در مورد فضاپیمای SULACO که با هدف یافت موجوداتی بیگانه وارد این سیاره شده بود، تحقیق کنند که در این بین، خود گرفتار زنومورف ها (Xenomorphs) می شوند و کیلومتر ها دور تر از کاشانه و حمایت های نظامی، بایست بقا را اولویت اهداف خود قرار دهند. در این بین، آنتاگونیست های دیگری که از یک گروه نامشخص سازماندهی می شوند، بعنوان سد راه شما ایفای نقش می کنند که به لطف عدم هیچگونه آلایش و منطق، حضور آنان تنها تنوع اندکی در مراحل و ماموریت ها را موجب می شود.

اما شخصیت پردازی بازی طوری گمان می رفت که به لطف حس بقا و ترس اندک که شجاعت های کاراکترها را می طلبد و به رخ می کشد، در حدود فوق العاده ای باشد تا به این فرانچائز، یاری قابل توجهی را برساند. اما با افتخاری که صحنه های سینماتیک و دیالوگ های ضعیف نصیب این بازی کردند، متاسفانه پردازش پر قدرتی در شخصیت پردازی این بازی، حضور نیافته است.

aliens colonial marines

Aliens: Colonial Marines

شایعه: یک شوتر ترسناک به نام Aliens: CM

در محبوب بودن سبک شوتر شکی نیست؛ حال یکی از با ابهت ترین ژانرها، یعنی بقا و ترس را با آن در آمیزید تا طرفداران هر دو سبک را به خود جلب کند. کاری که سازندگان Aliens: CM سعی در انجام آن داشتند. اما مهم ترین عامل در آمیزش دو سبک گوناگون با هم، نیاز به یک تعادل قابل توجه است که ضمن تعجب فراوان، المان خاصی جهت القای ترس و بقا به بازیباز در این عنوان وجود نداشت. یقینا سازندگان کاملا متوجه این موضوع بوند که هیچ خبری از ترس در این بازی نیست و به همین دلیل بود که در آخرین تبلیغات رسانه ای از این بازی، تنها واژه ی بقا را ضمیمه ی سبک این بازی کردند. متاسفانه اگر از وجود قراردادی مبنی بر المان ترس در این بازی چشم پوشی کنیم، در می یابیم که تنها فضاسازی و تکیه بر داستان، سازندگان سعی داشتند تا Survival را در این بازی خلق کنند که آن هم به لطف روایت فاجعه بار و عدم وجود قوت در سایر شاخص ها، در این بازی ایفای نقش نکرد. شاید چهره ی تاریک و عجیب بیگانه ها، و حرکت سریع آنان، تنها قوت موجود جهت ایجاد دلهره در بازیباز باشد. علاوه بر این، اسید موجود در بدن این بیگانه ها، آثار مخربی را بر نوار سلامتی تان موجب می شود تا نبرد از فاصله دور و روندی سریع، در ارجعیت اکشن این بازی قرار گیرد؛ خوشبختانه سیستم نوار سلامتی بازی چندان نکات منفی را حمل نمی کند و با توجه به درجه سختی بازی و تجدید آن به موجب کشتن برخی از دشمنان، احترامات سبک خود را به جا آورده است.

جذاب و دلهره آور به نظر می رسد اما فقط به نظر می رسد

جذاب و دلهره آور به نظر می رسد؛ اما فقط به نظر می رسد!

روند بازی در اکثر اوقات سریع است و سیل انبوه زنومورف ها و سربازانی که قصد جان شما را دارند، این مهم را رقم می زند. متاسفانه روند بازی تنها بر مبنای کشتن افراد و موجودات و حرکت میان دو نقطه پی ریزی شده است که به لطف گرافیک و موسیقی ضعیف، و عدم تنوع اسلحه، هیچ لذتی را القا نمی کند. یک HUD در بازی تعبیه شده که حرارت ها را به طرزی واضح نمایانگر است. پس خیالتان راحت باشد چرا که به لطف این دستگاه، از حضور ناگهانی بیگانه ها خبری نیست و جا دارد که سپاس گزار باشیم از سازندگان، چرا که به احترام بازیبازان، هرگز قصد ترساندن ما را ندارند!

در مورد سینماتیک های بازی نیز هیچ حرفی برای گفتن وجود ندارد. در چنین بازه ای از نسل هفتم و داستان و شخصیت پردازی که از این بازی توقع می رفت، سینماتیک ها هیچ کمک و جذابیتی را حاصل نیستند.

و اما قابل توجه ترین بخش گیم پلی بازی، پردازش در هوش مصنوعی Aliens: CM است که به نظر، سازندگان از این مهم صرف نظر کرده اند؛ یا شاید هم زنومورف ها از معرفت قابل ذکری      بهره مند هستند چرا که در اکثر مواقع یک به یک به شما حمله ور می شوند؛ گاهی مواقع هم اگر به خاطر تجدید سلاح پا به فرار بگذارید، به دنبالتان نمی آیند، حتی اگر ببینند که توانایی مبارزه با آنان را ندارید، در زمین فرو می روند و محو می شوند که شاید بتوان این غیب شدن ها را، در زمره ی باگ های گرافیکی این بازی قرار داد.

در مورد المان های ترس در شاخص گیم پلی هم بایست تنها انتقاد کرد. همیشه پشت در ها، یک سرباز مسلح ایستاده و یا یک زنومورف بر روی سقف، انتظار شما را می کشد.

اگر هم قصد دارید تا هزینه خودتان صرف این بازی کنید تا از بخش Co-op یا چند نفره ی آن بهره مند شوید، پیشنهاد می کنم که به سراغ بازی های دیگر بروید. چرا که انتخاب های زیادی هستند که باعث پوشش بر روی نام Aliens: CM می شوند.

به لطف نورپردازی و طراحی مراحل بایست ترسناک باشد اما هردو المان با تجربه این بازی کذب می شوند

به لطف نورپردازی و طراحی مراحل، بایست ترسناک باشد؛ اما هردو المان با تجربه این بازی، کذب می شوند

شایعه: فضاسازی ترسناک با آنریل ۳

از محیط هایی که حس ترس و بقا را به شما القا کنند، چه توقعی دارید؟ تاریکی یا شلوغی جزئیات محیط و یا سردرگمی های درگیر کننده؟ اگر این ها را می خواهید، قطعا Aliens: CM توجه تان را جلب نخواهد کرد که این مهم، بر ضد تصاویر و تریلر های منتشر شده از این عنوان است.اتاق هایی که وارد آنها می شوید، همگی مشابه هم هستن؛ بهتر است بگویم که سازندگان تنها دو یا سه محیط را در باب بنا ها و اتاق ها طراحی کرده اند و محل رخ دادن وقایع این بازی قرار داده اند.

در مورد طراحی ها و گرافیک هنری بازی، باید اعتراف کرد که فیزیک و طراحی زنومورف ها و انسان ها، چندان نقص پذیر نیست اما در مورد طراحی چهره، باید اشاره داشت که در مواقع In-game باعث می شد تا فراموش کنیم که در سال ۲۰۱۳ هستیم.

اجتناب از اعتماد به SEGA و gearbox چندان خالی از لطف نیست. چرا که آنان به بهانه شروع ساخت این بازی از سال ۲۰۰۸ قول داده بودند تا در فضاسازی ها و گرافیک فنی این بازی تجدید شود. اما آنچه که امروز در این بازی می بینیم، یادآور خاطرات ما در سال های ۲۰۰۸ و حدود آن است. فضای علمی تخیلی این بازی به لطف این نقص بزرگ، به طرز فاجعه باری به تصویر در آمده که بازهم تلاشی دیگر را در این بازی به وجود می آورد تا از خریداری و اتمام آن، دوری کنیم.

چنین گرافیکی در بازی وجود نداشت

چنین گرافیکی در بازی وجود نداشت!

شایعه: یک بازی جذاب به نام Aliens: CM

یکی دیگر از المان هایی که به حس ترس و بقا قوت می بخشد، صداگذاری فوق العاده است که به لطف سری بازی های Dead Space، بیش از پیش این مهم اثبات شد. اما Aliens: CM نیز پتانسیل این اتفاق را داشت. یک سفینه عظیم الجثه که رو به تخریب است و جیغ زن های بد ریختی به نام زنومورف، می توانست سر و صداهای مازادی را در این بازی به وجود بیاورد. صداگذاری کاراکترها آن قدر بد است که یادآور دوبله های دو دهه پیش را است. چرا که مسیر حرکت صدای صداپیشه ها، تنها یک خط صاف است و بس. موسیقی بازی نیز در مقام سبک این عنوان، چندان نمی تواند مورد قبول واقع شود اما وجود آن محسوس است و همین مهم، برای بازی در این حد، کافی است.

aliens colonial marines

Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines امید خیلی ها بود تا یک عنوان دیگر در سبک Survival Horror به جنگ رقبایی چون فضای مرده رود. آن چه که این امید را ناشی شد، تصاویر و تریلر های منتشر شده و قول های سازندگان بود. میسر شدن وعده ها را که ندیدیم اما حقیقتی جالب تر آن است که حداقل در بخش گرافیکی، با توجه به اسکرین شات ها، توقع دیگری می رفت. همین امر باعث شده تا سایت معتبری چون IGN، تحقیقات خود را آغاز کند و سعی در اثبات فیک بودن این تصاویر داشته باشد.

انجام این بازی ناموفق را، به هبچ یک از علاقه مندان به بازی های ویدئویی، به خصوص دوستداران سبک ترس و بقا توصیه نمی کنم!

داستان: ۳۰/۴۰

گیم پلی: ۱۸/۴۰

گرافیک: ۲۰/۴۰

جذابیت: ۱۸/۴۰

امتیاز نهایی: ۲۱/۴۰

نقد و بررسی انجام شده، با توجه به نسخه های PC و X360 این بازی صورت گرفته است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا
بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines - گیمفا