خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا
خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا
خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا
خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا

خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ

ماني میرجوادی
۱۶:۳۱ ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا

خداحافظ، THQ دوست داشتنی! همه‌ی گیمر‌ها و یا شاید بهتر باشد بگویم همه‌ی ما که حتی خیلی گذرا مشغول انجام بازی‌های کامپیوتری هستیم، بار‌ها و بار‌ها برند دوست داشتنی و آشنای THQ‌ را بر روی نمایشگر‌های خود دیده‌ایم. THQ شرکت بزرگی بود که وقتی شما این مقاله را می‌خوانید، به دلایلی بسته شد و دیگر نامی از آن نخواهیم شنید.

THQ‌ شرکتی در شمال قاره‌ی آمریکا بود که بازی‌های متنوعی عرضه می‌کرد. این شرکت با سابقه در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد. این شرکت در آن زمان به عرضه‌ی محصولاتی برای کنسول‌های خانگی و دستی، همینطور کامپیوتر‌های شخصی و حتی وسایل بی سیم مشغول بود. THQ‌ مخفف Toy Head Quarters می‌باشد که به معنای مرکز اسباب‌ بازی‌ است. این نام در زمانی انتخاب شد که در اوایل دهه‌ی نود این شرکت به ساخت اسباب بازی نیز مشغول بود.

این شرکت محصولات زیادی را به طور کاملا انحصاری می‌ساخت. بازی‌هایی که از این شرکت به یاد داریم مانند سری بازی‌های Saints Row، Frontlines: Fuel Of War، Red Faction، MX vs. ATV، Company Of Heroes و Dawn Of War‌ و همینطور سری دوگانه‌ی بازی Darksiders است. این شرکت همچنین دارای قراداد‌های بلند مدت همکاری با شرکت‌های بزرگ ورزشی مثل WWE بود که سری بازی‌های کشتی کج از بازی‌های معروف این شرکت قلمداد می‌شود. همینطور می‌توان به قرارداد‌های همکاری آن‌ها با Nickelodeon، Disney‌ و Pixar اشاره کرد.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کمی دقیقتر فعالیت‌های THQ در سال‌هایی که فعالیت داشت، بپردازیم.

۱۹۸۹ – ۱۹۹۹

thq logo compare

Trinity Acquisition Corporation در سال ۱۹۸۹ در شهر نیویورک به عنوان یک شرکت اقتصادی تاسیس شد. به عنوان شرکتی که در زمینه‌های اقتصادی نا مشخص، با شرکت‌‌ها کمک کند تا درآمدَ‌های خود را افزایش دهند.

در آپریل سال ۱۹۹۰ Jack Friedman پدید آورنده‌ی شرکت LJN در آمریکا، اقدام به تاسیس شرکت اسباب بازی THQ، در شهر Calabasas کالیفرنیا کرد. این اتفاق با سرمایه‌ی یک میلیون دلاری شخصی Friedman انجام شد. THQ‌ در سال ۱۹۹۰ شرکت بازیسازی Broderbund را خریداری کرد و در ژانویه‌ی همان سال، اولین بازی کامپیوتری خود را روانه‌ی بازار کرد. Peter Pan And The Pirates. البته با اینکه این شرکت به اسم THQ شناخته می‌شد، اما در بازی‌هایشان و در دفترچه‌های راهنمای بازی‌ها از T*HQ استفاده می‌کردند.

در تابستان ۱۹۹۱ THQ با تفاهمنامه‌ی راضی شد تا عضو شرکت Trinity Acquisition شود. با مبادله‌ی مبلغی به اندازه‌ی ۳۳ میلیون دلار که ۷/۵۱ از این مبلغ از آن نهاد نوپا بود. THQ‌ به عنوان شرکتی جدید حفظ شد و Jack Friedman به عنوان رئیس اصلی این شرکت انتخاب شد.

در سال ۱۹۹۴ شرکت THQ‌ دست از ساختن اسباب بازی‌ها برداشت و تمام ذهن خود را معطوف به ساختن بازی‌های کامپیوتری کرد. Jack Friedman‌ در سال ۱۹۹۵ از این شرکت جدا شد.

۲۰۰۰ – ۲۰۰۹

thq logo

در سال ۲۰۰۰، شرکت THQ از لوگوی جدید خود رونمایی کرد. لوگویی که تا سال ۲۰۱۱ دست نخورده باقی ماند. در ادامه‌ی سال ۲۰۰۰ ، THQ با تحت مالکیت گرفتن شرکت بازیسازی Volition شروع به عرضه‌ی محصولات داخلی خود کرد. تا آن زمان، تعداد استودیو‌های داخلی شرکت THQ به یازده استودیو در سراسر جهان می‌رسید. استودیو‌هایی که قابلیت ایجاد بازی‌ها بر روی پلتفرم‌های مختلف آن زمان را داشتند. استودیو‌هایی نظیر Relic Entertainment، Vigil Games، Blue Tongue Entertainment، Juice Games، Kaos Studios و Volition, inc. که بر روی بازی‌های نسل بعد پلتفرم‌های آن زمان و همینطور عرضه‌ی بازی برای کامپیوتر‌ها شخصی تلاش می‌کردند.

سرویس‌های بی سیم THQ‌ شامل کشور های زیادی در سرتاسر جهان می‌شد. THQ با شرکت‌های بزرگی همچون Nokia، Sprint، Sony-Ericsson ،  Motorola، AT&T و Orange در این زمینه همکاری داشت. این همکاری فقط مربوط به آمریکا نبود و شامل اروپا و آسیا هم می‌شد.

اکثر تجربه‌های بلند مدت در عرصه‌ی بازیسازی در THQ‌ مربوط به همکاری این شرکت با Pixar و WWE می‌شد. همینطور همکاری‌های بلندمدت این شرکت با Bratz از شرکت MGA Entertainment و همینطور بازی Warhammer 40,000 از شرکت Games Workshop.

در سال ۲۰۰۶ THQ شرکت Vigil Games‌ را خریداری کرد.

در سال ۲۰۰۷ نقطه‌ی اوج موفقیت‌های THQ رقم خورد. در ماه می سال ۲۰۰۷ این شرکت بیشترین سود سالانه‌ی خود را در طول فعالیت خودش اعلام کرد. درآمد‌هایی این شرکت تا یک میلیارد دلار رسید.

در مارچ سال ۲۰۰۸ هم شرکت THQ خبر از ساخت اولین بازی طرفداری بر روی کنسول Wii داد.

اما این موفقیت‌های عظیم نقطه‌ی پایانی داشت. از همان روز‌ها بود که THQ‌ با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد.

در سوم نوامبر سال ۲۰۰۸ این شرکت پنج استودیوی خود را تعطیل کرد. استودیوهای: Paradigm Entertainment، Mass Media Inc.، Helixe، Locomotive Games و Sandblast Games.

در سال ۲۰۰۹ شکست در فروش و درآمد‌های بسیار پایین این شرکت باعث شد، تا به تعدیل نیرو بپردازد. این تعدیل نیرو شامل برداشتن ۲۲۰ میلیون دلار حقوق ماهانه بود. آن‌ها می‌خواستند این مقدار پول را بر روی عنوان‌های موفق‌تر سرمایه گذاری کنند. عناوینی که به هر نحو شاید تعدادشان بسیار کمتر بود، اما تنها نقطه‌ی امید THQ‌ در آن زمان بودند.

اما با این حال، بسیاری از عناوین بزرگ که سرمایه گذاری ویژه‌ای بر روی آن‌ها وجود داشت، خوب فروش نرفتند. اصرار شدید THQ بر ادامه‌ی فعالیت‌های خود در عرضه‌ی بازی‌های کودکانه باعث شکست‌های پی در پی این شرکت می‌شد. چرا که اکثر کودکان ترجیح می‌دادند تا در فضای اینترنت مشغول به بازی شوند و این‌ها همه شروعی بر شکست‌های بزرگ بعدی THQ‌ بود.

THQ‌ با ۸۶ درصد افت درآمد نسبت به سال گذشته‌اش و با فقط ارزش سرمایه‌ی ۱۷۳ میلیون دلار، در آستانه‌ی خرید توسط شرکت‌های دیگر قرار گرفت.

در مارچ ۲۰۰۹ شرکت THQ شرکت‌های زیرین خود یعنی Heavy iron Studios و Incinerator Studios را تعلیق کرد و اعلام کرد که به دنبال فروش استودیوی Big Huge Games‌ است.

در ماه می ۲۰۰۹ THQ‌ با فروش Big Huge Games به ۳۸ Studios موافقت کرد.

در ماه آگوست سال ۲۰۰۹ شرکت THQ‌ موفق شد تا استودیوی Midway Studios San Diego را به مبلغ ۲۰۰ هزار دلار خریداری کند. این خرید تمام عناوین زیر نظر این شرکت را به جز TNA iMPACT!‌ را شامل می‌شد.

۲۰۱۰ – ۲۰۱۲

thq logo rgb copy
در سال ۲۰۱۰ THQ اعلام کرد که دو استودیوی Juice Games و Rainbow Studios  در بین استودیوهایی قرار می‌گیرند که نیاز به تغییر و تحول دارند. در این تغییر و تحول بیش از شصت نفر از کارکنان این شرکت‌ها اخراج کنند.

در ماه آگوست سال ۲۰۱۰ شرکت THQ خبر از Udraw Gametablet داد. دستگاهی که با قیمت ۷۰ دلار به کنسول Wii متصل می‌شد که این امکان را به استفاده‌کننده‌های این پلتفرم می‌داد که بر روی صفحه‌های تلویزیونیشان هم نقاشی کنند و هم مشغول به بازی شوند. این در واقع یک شکست بزرگ برای THQ بود. چون در این زمینه به مشکل برخورد و نتوانست هیچ موفقیتی کسب کند. آن‌ها به راحتی شکست خوردند و این یکی از دلایل بزرگ ورشکستگی این شرکت به شمار می‌رود.

شکست‌های THQ‌ همچنان ادامه داشت. این شرکت سرویس‌های بی‌سیم خود را به یک شرکت سوئدی به نام ۲۴MAS فروخت.

در دوازدهم ژانویه سال ۲۰۱۱، شرکت THQ‌ از لوگوی جدید خود پرده برداری کرد. در ماه مارچ ۲۰۱۲ و بعد از عرضه‌ی Homefront‌ در این سال، شرکت THQ‌ با کمبود بیست و شش درصدی بودجه مواجه شد. کمبودی بزرگ که به عنوان Homefront هم ضربه زد.

در سیزده ژوئن ۲۰۱۱ THQ‌ اعلام کرد که شرکت Kaos Studios بسته شده است. شرکتی که عنوان Homefront  را عرضه کرده بود. همینطور شرکت THQ Digital Warrington (قبلا با نام Juice Games) هم بسته شد. در بیست و هفتم جولای ۲۰۱۱، THQ‌ یکی دیگر از سری بازی‌های معروف خود را از رده خارج کرد: Red Faction. این خبر ناراحت کننده شاید از آنجا ناشی می‌شد که در‌آمد‌های حاصل از نسخه‌ی قبلی این بازی برای THQ‌ قابل قبول نبود.

در نهم آگوست سال ۲۰۱۱ THQ با بستن استودیو‌های THQ Australia و Blue Tongue اعلام کرد که دیگر قصد ندارد بر روی بازی‌های کودکانه که بر پرده‌ی سینمایی هالیوود هم مشاهده می‌شوند را عرضه کنند و می‌خواهند تمام حواس خود را معطوف IP‌های انحصاری خود کنند. این شرکت همچنین استودیوی THQ Digital Phoenix‌ که پیشتر آن را با نام Rainbow Studios می‌شناختند، را تعطیل کرد. این به معنی نقطه‌ی پایانی برای بازی MX vs. ATV بود.

در ماه می ۲۰۱۲ شرکت THQ‌ اعلام کرد که با از دست دادن ۲۳۹ میلیون دلار، یعنی ۱۰۰ میلیون دلار بیشتر از سال گذشته ضرر کرده است. آن‌ها هشدار SEC‌ را نیز دریافت کردند.

در چهارم ژوئن ۲۰۱۲ این شرکت عنوان UFC را به Electronic Arts واگذار کرد.

اما کم کم به نقطه‌ی پایانی THQ نزدیک می‌شویم. روز‌های آخر THQ‌…

در نوامبر سال ۲۰۱۳ مصادف با بیست و دوم آبان ۱۳۹۱ با بدهی پنجاه میلیون دلاری مواجه شدند و در آستانه‌ی ورشکستگی قرار گرفتند. با این شکست‌های پیاپی شرکت THQ مجبور شد تا تاریخ عرضه‌ی عناوینی که امید داشت تا راه نجاتی برای این شرکت با سابقه باز کنند، مثل Company Of Heroes 2 و Metro Last Light‌ را تا مارچ ۲۰۱۳ به تعویق بیاندازد تا فرصتی برای نجات از این سقوط سرسام آور پیدا کند.

برای ایجاد درآمد، شرکت THQ با Humble Bundle همکاری کرد تا THQ Bundle را در بیست و نهم نوامبر عرضه کند. این عرضه تقریبا موفقیت آمیز بود و تا دوازدهم دسامبر ۲۰۱۲ تا مرز ۸۰۰۰۰۰ باندل فروش رفت و سودی پنج میلیون دلاری داشت.

در نوزدهم دسامبر ۲۰۱۲، دقیقا چند روز پس از به اتمام رسیدن فروش باندل‌های THQ، این شرکت با توجه به قانون سرمایه‌داری آمریکا ورشکسته شناخته شد.

وقتی THQ در مقابل قاضیان این درخواست را داد تا کلیه‌ی شرکت به فروش گذاشته شود، با آن‌ها مخالفت شد. چون قاضی اعلام کرد که این شرکت برای گریختن از ورشکستگی تلاش کافی را انجام نداده است.

هزچند تعدادی از عناوین این شرکت در تاریخ بیست و دوم ژانویه‌ی ۲۰۱۲ به مزایده گذاشته شدند و طبق این مزایده عناوینی از THQ به شرکت‌های بزرگ دیگر واگذر شد که به شرح زیر هستند:

حق ساخت Homefront‌ شرکت Crytek واگذار شد.

Relic Entertainment به Sega  فروخته شد.

Turtle Rock Studio و پروژه‌ی Evolve توسط Take-Two interactive خریداری شد.

Ubisoft شرکت THQ Montreal را خریداری کرد و حق ساخت South park: The Stick Of truth را دریافت کرد.

حق ساخت بازی Metro و Volition توسط Koch Media‌ خریداری شد.

سری بازی‌های WWE هم توسط Take Two Interactive‌خریداری شد.

بقیه‌ی متعلقات شرکت THQ که شامل Vigil Games و خود THQ می‌شود، (که Vigil Games‌ بازی Darksiders را ساخته و بازی‌هایی نظیر Saints Row‌ زیر نظر مستقیم خود THQ‌ بوده) همچنان در بند ۱۱ قانون سرمایه داری قرار دارند و قابل فروش نیستند. کراکنان بقیه‌ی بخش‌های THQ به طور کامل اخراج شدند…

هرچند در پستی که Atsushi Inaba تهیه کننده‌ی شرکت Platinum Games در توییتر خود قرار داد، علاقه‌اش را به بازی Darksiders بیان کرد.

این شرکت دوست داشتنی دقیقا در نوزدهم دسامبر ۲۰۱۲ به طور کامل بار بست و رفت.

عناوین خاطره انگیز زیادی را برای ما گیمر‌ها به ارمغان آورد. این شرکت توسط Jack Friedman در سال ۱۹۹۰ به طور رسمی تاسیس شد. تا سال ۱۹۹۴ این شرکت به ساخت اسباب بازی مشغول بود. اسباب بازی‌هایی که شاید شما هم در کودکی چند تایی از آن را در قفسه‌هایتان داشتید.

THQ تا آخرین سال های فعالیت خود دست از سرگرم کردن کودکان برنداشت. شاید یکی از دلایل شکست اقتصادی این شرکت، اصرار عجیبی بود که در عرضه‌ی بازی‌های بچه‌گانه داشتند. هرچند نمی‌توانیم دلیل قانع کننده‌ای بیاوریم و بگوییم به خاطر این بود که THQ شکست خورد. این مشکل فراتر از این بود. شاید عدم نوآوری در این بازی‌ها و اصرار بیهوده‌ی THQ به عرضه‌ی Udraw باعث شد تا امروز THQ دیگر در بین استودیو‌های بازیسازی وجود نداشته باشد.این استودیو با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش و با همه‌ی عناوین خاطره انگیزش به احتمال ۹۹ درصد هیچگاه بر نخواهد گشت. (آن یک درصد مربوط به خارج شدن THQ از بند ۱۱ قانون ورشکستگی آمریکا می‌باشد.)

این استودیوی دوست داشتنی در سال ۱۹۸۹ شروع به سرگرم کردن کودکان کرد و این کار را تا سال ۲۰۱۲ ادامه داد.بعد از گذشت ۲۳ سال، این شرکت با مشکلات بزرگی رو به رو شد و در تاریخ نوزدهم دسامبر ۲۰۱۲ و در آستانه‌ی کریسمس تعطیل شد و به تاریخ پیوست.قطعا جای خالی لوگوی دوست داشتنی THQ را قبل از بازی‌های محبوبمان را حس خواهیم کرد.و البته همینطور بازی‌هایی نظیر Saints Row و Darksiders که با همه‌ی دلتنگی‌ها احتمال کمی به بازگشتشان وجود دارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا
خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا
خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا
خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا
خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خداحافظ، THQ دوست داشتنی! | نگاهی به تولد تا مرگ شرکت THQ - گیمفا