مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا
مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا
مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا
مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا

مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty

رسول خردمندی
۲۳:۰۰ ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا

بازی Call of Duty در ژانر اکشن اول شخص شوتر وارد صنعت بازی شد. اولین عنوان از این بازی بر روی PC منتشر گردید و با پیشرفت این فرانچایز ، بر روی کنسول های دیگر نیز انتشار گسترده صورت می گرفت و اینکه بازی COD یکی از برترین فرانچایزهای تاریخ بازی است که بر روی تمامی پلتفرم ها گسترش دارد. در این مقاله قصد بر این داریم تا نیم نگاهی به عناوین این بازی از ابتدا تا سال ۲۰۱۲ بیندازیم.

Call of Duty 1:

بازی COD برای اولین بار بر پایه بازی Quake III ساخته شد. این بازی در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۰۳ ساخته شد.  سازنده اصلی این بازی Infinity Ward و ناشر این بازی Activision بود.  در آن زمان جزو اولین بازی های موفقی بود که توانست جنگ جهانی دوم را شبیه سازی کند.  COD با بسته الحاقی United Offensive توانست محبوبیتی مضاعف در سال ۲۰۰۴ به دست بیاورد.  انجین بازی id Tech 3 می باشد و برای یک بازی در ژانر اکشن به مراتب بهتر از سایر بازی های هم رده خود ظاهر شد. داستان بازی نیز از ۳ ناحیه روایت می شد.  ماموریت های آمریکا ، انگلستان و شوروی.  Call of Duty با شروع بسیار طوفانی همراه بود.

 =========================================

Call of duty 2:

موتور Infinity Ward برای ساخت دنباله این بازی گرم شده بود و دقیقا یک سال پس از انتشار بسته الحاقی United Offensive ، نسخه دوم رسما منتشر شد. سیلی عظیم از استقبال های بازیبازها از این بازی شکل گرفت. Call of Duty معروف شد! نسخه دوم این بازی به حدی خوب بود که توانست نظر منتقدین را به خود جلب کند و متای بالای ۸۰ را از آنِ خود کند.  در تمام ۲۷ مرحله بازی هیجان در تک تک سلول های بازیباز حس می شد.

 =========================================

Call of duty 3:

Treyarch در سومین نسخه از بازی COD با قدرت تمام این سری را به زمین کوباند. Treyarch در اولین رونمایی از قدرت خود با شکست رو به رو شد. این نسخه توسط Exakt برای پلتفرم Wii ساخته شد ولی برای PC فقط پورت شد! رگباری از انتقادات به سمت Activison نشانه گرفته شد. با این حال همچنان نمره خوبی از سایت های IGN و Game Spot دریافت کرد ولی بازیبازها از این بازی به عنوان اولین نقطه عطف فرانچایز Call of duty یاد می کنند.

 =========================================

Call of Duty: Modern warfare

این بازی سکوی پرش دوباره برای این فرانچایز محسوب می شود. Infinity Ward باری دیگر طوفانی به پا کرد. سکانس های سینمایی فوق العاده هیجان انگیز و استفاده از داستانی مدرنیزه توانست هواداران این فرانچایز را راضی نگه دارد. کاپیتان پرایس در میانه داستان دوباره به این فرانچایز بازگشت. هر چند که بازگشت وی کمی عجیب و غیر قابل باور انگاشته شد ولی گیم پلی توانست ضعف های بار داستانی را پوشش دهد. برای اولین بار در این سری ، موتور IW engine استفاده شد و بعد از این سری به موتور پایه این فرانچایز تبدیل شد. یکی از خاصیت های این موتور در حساب کردن شدت اثر گلوله ها بر روی اشیا و افراد در بازی بود و به همین علت انیمیشن های بهتر و قابل باورتر در بازی شکل می گرفت.

 =========================================

call of duty world at war cover

 =========================================

Call of Duty: World at war

باری دیگر ندای وظیفه به ریشه ها برگشت. ایده جنگ جهانی دوم بهانه ایی جدید برای روایت داستان واقع شد. برای اولین بار در این فرانچایز در کنار بخش Multiplayer ، حالتی تحت عنوان “زامبی” تعبیه شد که با استقبال بسیار خوبی همراه بود. Treyarch شاید نتوانست طوفانی همانند Modern warfare به پا سازد ولی بازی کاملا استانداردی را روانه بازار کرد.

 =========================================

Call of Duty: Modern warfare 2

پس از یک سال وقفه ، با معرفی این اثر در E3 و سکانس های هیجان انگیز ، باری دیگر Infinity Ward قدرت خود را به رخ treyarch کشید.  داستان این سری دنباله ایی از نسخه MW 1 بود و کاراکترهایی همچون کاپیتان پرایس و مکتاویش به این فرانچایز بازگشتند. گرافیک به نسبت نسخه قبلی پیشرفت چندانی نداشته و فقط انجین بازی بهینه شده بود. همچنان سکانس های هیجانی In game از نقاط قوت این سری محسوب می شد.بعد از انتشار این نسخه غوغایی در شرکت اکتیویژن و موسسان استودیو Infinity Ward به پا شد.اختلافات مالی و حقوقی و همچنین ادعای اینکه اکتیویژن تمام پولی که باید از سود این بازی با سازندگان میداده،نداده است سبب شد استودیو Infinity Ward تا مرز متلاشی شدن پیش برود.پیامدهای این بحران،خروج دو مدیر ارشد این استودیو با چیزی حدود ۸۰% کارمندان این استودیو از جمله محمد علوی،بازی ساز و Level Designer ایرانی گروه که مرد شماره ۳ فرانچایز COD محسوب میشد،بود.شاید اگر این استودیو از هم نمیپاشید و پول پرستیهای اکتیویژن وجود نداشت،عنوان Modern Warfare از فرانچایز Call Of Duty خارج و خود به یک IP مستقل تبدیل میشد.اولین اقدامی که در این راه برداشته شد،نام بردن قسمت دوم این بازی گاها بدون به کار بردن اسم Call Of Duty بود و حتی قرار بود در بازی اصلی این نام حذف بشود که با مخالفت اکتیویژن مواجه شد.در باکس آرت این بازی برای اولین بار و تنها یک بار اسم Call Of Duty کوچک به کار رفته است.سران و تیم قبلی استودیو Infinity Ward که خالق فرانچایز COD و قبل از آن خالق Medal Of Honor بودند،استودیو Respawn Entertainment را تاسیس و در حال حاضر مشغول ساخت بازی برای شرکت بزرگ EA Games هستند.تقریبا میشود گفت افول سری COD و بالارفتن انتقاد ها از این زمان آغاز شد.

 =========================================

Call of Duty: Black Ops

بازیبازها توسط Treyarch باری دیگر در دل جنگ جهانی دوم فرو رفتند ولی این بار در جنگ ویتنام و جنگ سرد! Treyarch پی برد شاید نتواند از لحاظ گرافیکی با Infinity Ward مقابله کند ولی از لحاظ داستانی دست هر دو شرکت باز بود تا محوری برای روایت داستان پیدا کنند پس Treyarch با کمک از آقای David S.Goyer در بخش داستانی توانست کاراکتری منحصر به فرد به نام Alex Mason و Reznov را خلق کند. برای اولین بار در این فرانچایز بخش داستانی به شدت خود را نشان می داد و شاید بتوان داستان این سری را هم رده داستان Brothers in arm دانست. در این بازی نیز مد زامبی وجود داشت. همچنین سلاح های بسیار جذاب بازی نظیر نفس اژدها و تیر و کمان انفجاری از دیگر نکات برجسته این سری به شمار می آمد.

 =========================================

Call of Duty: Modern Warfare 3

به رسم هر سال ، این بار نوبت Infinity Ward بود تا خودی نشان دهد. تبلیغاتی گسترده برای نسخه سوم شکل گرفت ولی در زمان انتشار نسخه سوم تفاوت چندانی با دومین نسخه از سری MW نداشت. دیگر صحنه های سینمایی به تنهایی باعث هیجان نمی شد و حتی پایان بندی داستان نیز چنگی به دل نمی زد. تنها عاملی که این سری را به شدت ماندگار می کند در مرگ مک تاویش می داند. هر چند مرگی قهرمانانه نبود ولی دیالوگ هایی که بین کاپیتان پرایس و مکتاویش رد و بدل می شود و پس از مرگ مک تاویش ، کاپیتان پرایس بالاخره کلت وی را به او پس می دهد بغضی برای همه بازیبازها شکل می گیرد. شاید این سری تکراری و بدون هیچ گرافیکی قوی تر باشد ، شاید Infnity Ward مایوسانه عمل کرد ولی به عنوان یک تریلوژی توانست داستان را با سکانس پایانی جمع بندی کند. آیا سری Modern warfare با مرگ مکتاویش به اتمام رسید یا Infinity Ward هنوز نقشه هایی برای ادامه این عنوان دارند؟

 =========================================

Call of Duty: Black Ops II

عملکرد آخرین نسخه از سوی Treyarch به شدت با انتقادهای کوبنده منتقدین همراه بود. Cut Scence های بسیار نچسب و تقلیدی از سوی بازی های رقیب EA ، گیم پلی به شدت از این فرانچایز دور شده بود. شاید اگر عنوان این بازی Call of Duty نبود ، بازی بسیار خوب و دلچسبی می شد ولی این بازی وفادار به ریشه های خود نبود. برای اولین بار در این فرانچایز ، پایان های متعددی وجود داشت که بنا بر تصمیماتی که بازیباز در طول داستان می گرفت ، پایانی متفاوت رقم می خورد. BO 2 به هیچ عنوان نتوانست انتظارات را بر آورده کند و به عنوان یک شکست از نظر اکثر مخاطبین محسوب می شود.

عناوین Call of Duty بر روی کنسول ها و کنسول های دستی:

 

Call of Duty: Finest Hour

اولین عنوان ساخته شده از COD است که برای Nintendo Game Cube ، PS2 و Xbox ساخته شد. ورژن PS2 و Xbox از قابلیت بازی آنلاین تا ۳۲ نفر برخوردار بود.

Call of Duty 2: Big Red One

دنباله ایی از COD 2 توسط Treyarch بود. این بازی بر پایه پیاده نظام درجه ۱ برای PS2 ، Xbox و Nintendo Game Cube ساخته شد.

Call of Duty: Roads to Victory

این بازی بر پایه COD 3 برای کنسول دستی PSP ساخته شد. این بازی متاسفانه بخش چندنفره را ساپورت نمی کند.

Call of Duty: World at War: Final Fronts

این عنوان PS2 ، از بازی Call of Duty: World at War اقتباس گردید. این عنوان توسط Rebellion Developments  ساخته شد. در این عنوان ، ۳ داستان از ناحیه آمریکا ، بریتانیا و آلمان به صورت مجزا روایت می شود.

Call of Duty: Modern Warfare: Mobilized

این عنوان بر طبق COD:MW2 برای Nintendo DS توسط N-Space ساخته شد. داستان بازی منطبق با نسخه های کنسولی است ولی روایت داستانی متفاوتی دارد.

Call of Duty: World at War: Zombies 1 and 2

این بازی توسط Ideaworks Game Studio ساخته شده و توسط Activion برای iPhone OS منتشر گردید. این عناوین حکم Spin off برای بخش زامبی بازی COD: World at war دارند.

Call of Duty: The War Collection

این گلچین شامل نسخه ۲ ، ۳ و World at war است. این عنوان در سال ۲۰۱۰ برای Xbox 360 منتشر شد.

Call of Duty: Black Ops Declassified

این عنوان در E3 2012 معرفی شد و به صورت کاملا انحصاری برای PS vita در نوامبر سال اخیر منتشر شد و نمرات بسیار افتضاحی را درو کرد.

 

 

 

 

 

عناوین کنسل شده COD:

Call of Duty: Devil’s Brigade:

پلتفرم مقصد این بازی برای Xbox 360 بود. این بازی قرار بود توسط Underground Entertainmentساخته شود. تم داستانی این بازی بر پایه جنگ جهانی دوم و روایت از جناح ایتالیا قرار بود ساخته شود.

Call of Duty: Combined Forces

این بازی قرار بود که به عنوان دنباله ایی برای Call of Duty: Finest Hour ساخته شود. ساخت این بازی ۱۰٫۵ میلیون دلار برآورد شد و قرار بر این بود داستانی کاملا جدید از ندای وظیفه خلق شود که با واکنش شدید از سوی Activision همراه بود. این بازی قرار بود توسط Spark Unlimited ساخته شود ولی Activision مدتی پس از پیشنهاد ساخت این بازی ، رابطه کاری خود را با این شرکت قطع کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا
مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا
مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا
مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا
مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مروری بر فراز و نشیب سری بازی های Call of Duty - گیمفا