مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا

مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft

دانیال نوروزی
۲۰:۵۰ ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا

چندی پیش در شماره سوم مجله ی الکترونیکی گیمفاپلاس:دیجیتال مصاحبه ای اختصاصی با یکی از طراحان با استعداد شرکت Ubisoft در شعبه ی کازابلانکا مراکش داشتیم که تصمیم گرفتیم بر روی سایت نیز قرار بدهیم تا نهایت استفاده رو کاربران و گیمرهای عزیز ببرند.این مصاحبه بین دانیال نوروزی ( مدیر مجموعه ی گیمفا) و آقای Yassine Arif انجام شد.تشکر ویژه ای هم داریم از آقای رضا حسنی برای ایجاد ارتباط بین گیمفا و این استودیو و امید داریم روابط بیشتری نیز در آینده بین ما صورت بگیره.در ادامه میتوانید این مصاحبه را مطالعه کنید.

یاسین آریف.نامی که شاید برای ما ایرانیان آشنا نباشد ولی یکی از نام های جوان و پرانرژی در سطح جهانی و مجامع بازی سازی است.یاسین که ملیتی فیلیپینی دارد و اصلیتی مراکشی،هم اکنون در استودیو شعبه کازابلانکا شرکت یوبی سافت فعالیت دارد و با ۲۴ سال سن،پروژه های بسیار قویی مانند عناوین Rayman Origins, Raving Rabbits 3DS,Fantasy 3DS را در کارنامه دارد و هم اکنون نیز بر روی پروژه ی Rayman Legends که عنوانی انحصاری برای Wii U است فعالیت میکند.وی در مراکش دارای اعتبار خاصی است و یکی از بنیانگذاران بازی سازان جمعی مراکش است و پروژه ای مستقل به نام “دویزان” را در سبک MMO RPG در دست تولید دارد که الهام گرفته از فرهنگ عرب و بربر میباشد.فرصتی نسیب ما شد تا با این بازی ساز جوان که در شرکت بسیار بزرگ یوبی سافت فعالیت دارد مصاحبه ای اختصاصی داشته باشیم و سوالات بسیار مهم و خوب را با وی در میان بگذاریم :

yassin arif gamefa 6

۱-      چی شد که وارد صنعت بازی سازی شدید و کارتون رو به عنوان Level Designer  از کجا شروع کردید.

بعد از دبیرستان ‚ تصمیم گرفتم چیزی مربوط به بازی سازی بخونم ‚ چون در مراکش قبلا مدرسه ای در این رابطه نداشتیم ‚ من فیلم برداری خوندم که در آن مهارتهای زیادی یادگرفتم که در شغلم به عنوان Level Designer بهم کمک کرد ‚ بعد از فارغ التحصیلی Ubisoft اطلاعیه داد که  یک کالج ایجاد خواهند کرد تا دانش آموزانی را در Level Design ، ۳D Modeling ، Animation  تربیت کنند. این شانس من بود و سخت کار کردم تا آن را بدست آورم.

۲-      چه اتفاقی افتاد که شما تونستید به شرکت بزرگی مثل یوبی سافت ملحق بشید؟

بعد از فارغ التحصیلی از کالج Ubisoft  ‚در ابتدا  به عنوان یک Level Designer  درUbisoft  تعیین صلاحیت شدم و برای پست  Level Designer پیشنهاد گرفتم .

۳-      مشخصه که به سبک پلتفرمرعلاقه ی بسیاری دارید.دلیلش چی هست ؟

در پیشینه ی بیشتر شرکتها است که اکثریت بازیهای ساخته شده به شکل Platform  هستند از زمانDonal Quack Attack. چیزی که در Platform برای من جالب است مخصوصا در ۲D ‚درست مثل یک مدرسه برای Level Designing  است ‚که یاد میگیرید چه طور فضا را مدیریت کنید و سلسله مراتب Gameplay  رابه جریان بیاندازید .

ولی برای یکDesigner  ‚ شما به طور حرفه ای  باید به همه ی بازیها علاقه مند باشید ‚حتی آنهایی که اصلا دوست ندارید ‚ چون کلی ایده میدهد و شما باید قابلیت تحلیل نقاط مثبت و منفی اش را داشته باشید که به شما اجازه خواهد داد تا طراحی خود را به همه ی انواع بازی انطباق دهید .

۴-      نظر شما در مورد ماد سازی چیست ؟ آیا برای شروع بازی سازی میتونه گام مهم و حائز اهمیتی باشه ؟

ساخت  Mod  بهترین راه برای هر کسی است که به طراحی علاقه دارد ‚ برای یادگرفتن اینکه چه طور Level بسازید و فهمیدن اصول Gameplay  ‚ این آسان تر است وقتی که mechanics  و  Assets را آماده کرده اید ‚ فقط کافیست در Map خود مثالی داشته باشید تا بتوانید مراحل چالش بر انگیز از Gameplay ایجاد کنید ‚بدون تعداد زیادی کدسازی سخت .آن تجربه ی من با Hammer Half Life 2 editor بود وقتی ما آن را در کالج Ubisoft  برای ایجاد  بازی ای به نام  Sons of Tesla ایجاد کردیم.

yassin arif gamefa 3

۵-      توصیه ی شما به کسانی که میخوان وارد عرصه ی بازی سازی بشن در ایران چی هست ؟ البته با توجه به محدودیت هایی که وجود داره.

در شغل  Game Design ‚ ارزشهایی رو دنبال کرده ام که به من خیلی کمک کرد در کارم رشد کنم . علاقه ی زیاد ‚ کنجکاو بودن ‚ تبادل نظر با مردم‚ همکاری با آنها .علاقه به خاطر اینکه شما نیاز دارید به کاری که انجام میدهید ایمان داشته باشید. کنجکاوی به خاطر اینکه شما نیاز دارید در یادگیری آزاد باشید و تخیلتان را تحریک کنید ‚ تبادل نظر :یاد گرفتن و تبادل آن برای یادگیری بیشتر ‚این یه حلقه است.همکاری :بازی سازی یه کار گروهیست ‚ پس شما باید همیشه با افرادی متفاوت از خودتان همکاری کنید ‚ هنرمند ‚ برنامه نویس ‚ بازاریاب ‚ … و تنها همکای هماهنگ است که میتوانید بازی خوب بسازید

۶-      مطمئنا هر بازی سازی رویایی در سر خودش داره که دوست داره در آینده به اون برسه.رویا و هدفتون در این راه چی هست ؟ آیا پروژه و ایده ی مستقلی تو ذهنتون دارید که روزی بخواید پیاده کنید ؟

آرزوی من این است که یک بخش بازی ویدئویی توسعه یافته در مراکش ببینم ‚ به عنوان یک روش مرسوم برای ارتقا فرهنگمان و همکاری با دنیا با دید هنرمندان و خالقان خودمان. و اهداف من به عنوان یک Game Designer تشکیل موسسه ی خودم است برای بیان آزادانه ی چیزی که  player ها را فکری و احساسی درگیر کند.

۷-      سخت ترین و بهترین پروژه ای که روی اون کار میکردید در بین آثار قبلیتون کدوم بوده ؟حتما ریمن و اون ربید های شیرین مغز بودن ها ؟

باور کنید یا نه ‚ در اولین پروژه ام در کالج Ubisoft Sons of Tesla وظیفه ی من ساخت مرحله ی نهایی بازی بود ‚ چون  میدانید که در صنعت، شما واقعا همه ی آزادی خلاقیتی  را که میخواهید ندارید ‚ و در نتیجه  مجبورید از دید جهانی پیروی کنید  ‚ و کاری را انجام میدهید که نیاز دارید انجام شود ‚ ولی در یک پروژه ی دانشجویی ‚ ما آزادانه هر کاری که میخواستیم انجام دادیم و هر چیزی که میخواستیم اضافه کردیم ‚ شما باید تمام تلاشتان را انجام دهید تا بهترین level  ممکن را ایجاد کنید‚و من بیخوابی های زیادی کشیدم تا Level خود را تمام کنم ‚ سخت بود ولی با اشتیاق زیاد.

yassin arif gamefa 1

۸-      بازی مورد علاقت چی هست ؟چرا ؟

من میگم Metal Gear Solid و Final Fantasy.از MGS  بخاطر طرحش که خیلی کامل و فلسفی است ‚مخصوصا قسمت دومش که طراح میتواند از Meta Fiction  در طول Gameplay استفاده کند. تا بتواند فکر Player را درباره ی آزادی خودش در سیستم شبیه سازی کند ‚و هیچ بازی دیگری به شما نخواهد گفت که : هیچ قهرمانی در جنگ وجود ندارد.تنها قهرمانانی که من میشناسم یا مرده اند یا در زندانند… .برای Final Fantasy  مخصوصا نوع قدیمیش در PS1 کل بازیها وسیع بودند و میتوانید ببینید که تعداد زیدی تحقیق اساطیری و تاریخی در بازی است و تجربه در کل از سیستم جنگ تا طرح  خیلی منسجم  است. اکثریت بازیهای ژاپنی قدیمی  تنها یک محصول برای سرگرمی نیستند بلکه دیدی است  درباره ی چیزی که میخواهند به Player بیان کنند و این نوع بازی است که دوست دارم روزی بسازم .

۹-      برنده ی این نسل کنسول ها چه شرکتی میتونه باشه ؟

به نظر من برنده ی معنوی این نسل استودیو کوچک ولی خلاق That Company Game سازنده ی عناوین Flower ،Flow و Journey است ‚ ممکن کارشون جلوه ی زیادی نداشته باشهدر مقابل بازی های تماشایی و عظیم ‚ ولی آنها برای ما در بازیهایشان تجربه ی منحصر به فرد و عمیقی فراهم میکنند.

۱۰-   به نظر شما در جنگ بین Unreal Engine 4 و CryENGINE 3 کدومشون موفقتر خواهند بود ؟

صادقانه بگم ‚ من اهمیت زیادی برای تکنولوژی روز قائل نیستم ‚ تکنولوژیهای واقعی بطور موفقیت آمیزی برای ساخت تجربه ای زنده  کافی هستند. وقتی که شما امروز جریان های بازی را می بینید همه شبیه هم هستند ! خیلی از اونا فقط تکرار قبلی و ریبوت اند. به خاطر تکنولوژی های بالاتر شبیه UE4 و CE3 و در نتیجه محصولاتی با کیفیت بالاتر ، منابع و زمان بیشتر ، شما به پول بیشتری نیاز دارید بنابراین کسی دوست ندارد ریسک ساخت همچین بازی ای را متحمل شود.

۱۱-   در مورد بازی های ایرانی و صنعت بازی سازی در ایران چقدر اطلاعات دارید ؟

خب ، خیلی کم ، ولی علاقه دارم خیلی بیشتر راجع به بخش بازی سازی در خاورمیانه بدانم. راجع به مهدی بهرامی شنیده ام که بازی های آزمایشی میسازه. من گرشاسپ رو بازی کردم ، بازی باحالی بود که اساطیر ایرانی رو نشون میده و  Wartime از Epidemic Entertainment که از طرف یک دوست به من معرفی شد که در اون شرکت کار می کنه و همینطور راجع به نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران که ابتکار خیلی خوبی برای نمایش بازی های ایرانیه.

yassin arif gamefa 5

۱۲-   آیا با تیم خاصی و یا بازی سازی از ایران در ارتباط بودید ؟

بله… با دوستم رضا حسنی ، Level Designer استودیو Epidemic Entertainment.

۱۳-   اگر روزی از یک استودیو ایرانی به شما پیشنهاد کاری شود ، میپذیرید ؟

آره ، چرا که نه ، انشاالله! تجربه خیلی خوبی برای من خواهد بود ولی حدس میزنم تنها محدودیت  امروز مسائل سیاسی باشه ولی همانطور که دوستم رضا به من گفت ” همیشه مسائل فرهنگی باعث عبور از مسائل سیاسی شده است.” منم امیدوارم.

۱۴-   به تازگی بازی هایی مثل Battlefield  ،جنگ ستیزی غرب را درباره ی ایران وارد صنعت بازی سازی کرده،نظر شما در این مورد چی هست ؟ آیا گیمرهای ایرانی باید به چشم فقط یک بازی به این چنین عناوین نگاه کنند ؟

من شخصا این نوع بازی ها رو محکوم میکنم که خشونت آزاد رو ترویج و تصویری بد از سایر تمدن ها میده ولی من به گفته ی گاندی معتقدم “یک چشم در ازای یک چشم تمام دنیا را کور می کند.” من فکر می کنم بازی های ویدئویی باید پاک باشن و نباید برای اهداف سیاسی استفاده شوند. اگه سیاستمداران باعث جنگ و نفرت بین مردم میشن ، ما بازی سازا اولین وظیفمون ایجاد سرگرمی و لحظات لذت بخش بین گیمرهای دنیا بدون برتریه سیاسی ، مذهبی یا نژادی. در تاریخ فرهنگ ما تنها اون بخش هایی از هنر رو به یاد میاریم که قلب ما رو به عنوان انسان لمس کرده نه اون هایی که ما رو با احساس تنفر به هم پر کرده.

۱۵-   گیمفا هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین پورتال های خبری فارسی زبان بازی های ویدئویی در ایران فعالیت داره و مخاطبین بی شماری این مصاحبه را مطالعه میکنند،سخن آخرتون با مخاطبین ما چیست؟

اول از گیمفا تشکر می کنم به خاطر ترتیب دادن این مصاحبه و بعد به بازیسازان و بازیبازان ایرانی. امیدوارم بازی هاتون رو تو صحنه ی بین المللی ببینم. شما فرهنگ غنی چندین هزار ساله و الهام بخش دارید. دوست دارم گیم هاتون رو بازی کنم. زنده باد ، ادامه بدید برادران.

یاسین از لطفی که در حق بنده و همینطور گیمفا کردی نهایت سپاس رو داریم.مصاحبه با بزرگانی که شاید در ایران نا آشنا ولی در سطح بین الملل شناخته شده هستند ،میتونه حتی عامل محرکی برای پیشرفت صنعت بازی سازی ایران باشه.

باز هم ممنون و سپاسگزارم

 

 

برای دانلود شماره ۳ کلیک کنید

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا
مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه اختصاصی گیمفا با Yassine Arif از شرکت Ubisoft - گیمفا