نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا
نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا
نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا
نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا

نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance

بهزاد شعبانی
۲۲:۰۵ ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا

در سال ۲۰۰۹، بازی معرفی شد که جز تعجب، حالت دیگری را در ذهنیت طرفداران سری بازی های Metal Gear بوجود نیاورد. این عنوان Metal Gear Rising بود که سبک خود را hack & slash معرفی کرد و پس از نقض سبک قسمت های پیشین سری بازیهای متال گیر، شمشیربازی را وارد این IP کرد.

 

نام: Metal Gear Rising: Revengeance

سازنده: Platinum Games

ناشر: KONAMI

سبک: Action / Hack & Slash

تاریخ انتشار: ۱۹ / Feb / 2013

پلتفرم: X360 / PS3

ESRB: +17

metal gear rising

Metal Gear Rising

یکی از مسائلی که باعث شد تا نام این بازی، پس از به یدک کشیدن نام Metal Gear، بر سر زبانها بیافتد، مسائل رسانه ای آن بود. چرا که این بازی در سال ۲۰۰۹ از سوی استاد بزرگ صنعت بازیهای ویدئویی یعنی هیدئو کوجیما ژاپنی معرفی شد و کمپانی Kojima Production وظیفه ی ساخت این بازی را عهده دار شد. این عنوان در ابتدا با نام Metal Gear Solid: Rising قرار بود پا به میدان نبرد هم سبک هایش بگذارد. در دسامبر سال ۲۰۱۱ و طی مراسمی، هیدئو کوجیما پس از یک خلا خبری از این بازی، اعلام کرد که ساخت این بازی لغو نشده و وظیفه ساخت آن به Platinum Game وآتسوشی اینابا، سازنده و تهیه کننده عناوینی چون Bayonetta واگذار شده است. نام بازی هم تغییر یافت تا لطمه ی چندانی به اصالت واژه MGS وارد نشود.

میراث میهن پرستان

اتفاقات بازی، چهار سال بعد از وقایع عنوان شاهکار MGS 4: Guns of Patriots را روایت می کند. زمانی که به نوعی اهداف بزرگ در باب کنترل رابطه بین کشور ها به بن بست می خورد و تکنولوژی قدرتمند سایبرگ (Cyborg) توسط بسیاری از گروهک ها از جمله تروریست ها، از چنگ میهن پرستان خارج می شود و بانی آن می شود تا بسیاری از نقاط کره زمین در سال ۲۰۱۸، دیگر شباهت مذکوری به حالت قبلی خود نداشته باشد. شخصیت اصلی بازی، رایدن (Raiden) است که گیمرهای قدیمی، افتخار ملاقات با وی را در دومین MGS یافته اند؛ شخصیتی که در آن زمان ها جوان بی تجربه ای بیش نبود. اما رایدن تفاوت کثیری نسبت به گذشته خود داشته و هم اکنون تبدیل به شخصیتی شده است که نامش، عامل ترس تروریست هاست. این نینجای لیبریایی، علیرغم میل باطنی اش و تنها بخاطر خرج روزمره اش پابه میدان جنگ گذاشته و به استخدام یکی از کمپانی های نظامی به نام PMC درمی آید. این شرکت، از جمله گروهک هایی است که مجهز به سیستم سایبرگ شده و به دلیل برخی از مواضعش، با گروهی تروریستی که آنها نیز به تکنولوژی سایبرگ دست یافته، درگیر می شوند. رایدن نیز اکنون یک نینجای سایبرگ است و موظف به شرکت در عملیات های ضد تروریستی، آن هم در جهت منافع PMC است. البته عامل دیگری نیز، به رایدن جهت انجام وظیفه در این سازمانِ مستقر در کلورادو، میل می دهد؛ در گذشته، رایدن با شخصیتی به نام ساموئل رودریگز (Samuel Rodriguez) آشنا شد که تنها حس بین این دو شخصیت محوری، کینه و خونخواهی بود. این شخص، از افراد ارشد یک گروه تروریستی سایبرگی به نام دسپرادو (Desperado) می باشد که دشمنی دیرینه ای با PMC دارد. ظاهرا طی یکی از درگیری های رایدن و رودریگز بود که چشم چپ رایدن دچار جراحت ضخیمی شد و طبق گفته سازندگان، رفتار انتقام جویانه رایدن را در بازی شاهد خواهیم بود. یکی از عوامل موثر در جهت مثبت شخصیت پردازی سری بازیهای متال گیر، حضور کدک بود که از همان اولین MGS باعث شد تا گیمرها، همگی به پختگی دیالوگ های این بازی که در زمان عرضه اش بی نظیر بود، اعتراف کنند. حال این فرستنده رادیویی برای ایجاد ارتباط بین رایدن و سازمان PMC در اختیار او قرار گرفته تا داستان محوری بازی همانند قسمت های پیشین حفظ و در هرلحظه حتی مواقع in-game، شاهد روایت و پیشرفت داستان بازی باشیم.

 

metal gear solid rising سابق

Metal Gear Solid: Rising سابق

نینجا، به سبک ۲۰۱۸

همانگونه اظهار شد، بازی در سبک Hack & Slash می باشد. در نگاه اول و آنچه که مد نظر سازندگان واقع شده، این است که گیم پلی بازی بر محوریت شمشیر سایبرگی رایدن باشد. این شمشیر مطمئنا متفاوت از هر شمشیر دیگری است که پیش از اینها در عناوین hack & slash دیده اید و در امتداد این مهم، لذت قطعه قطعه کردن دشمنان با این سلاح نیز متفاوت و بیشتر است. همچنین، زره سایبرگی و قدرتمند رایدن موجب شده تا نینجایی متفاوت و در نتیجه یک اکشن متفاوت را شاهد باشیم. جالب توجه ترین قابلیت موجود در بازی، سیستم نگه داشتن زمان است. ضمیمه ی این سیستم، شما می توانید با استفاده از یکی از آنالوگ های پد کنسول خود، محل برش مورد نظر خود، به لطف شمشیر سایبرگ، را مشخص کنید. به این ترتیب توانا هستید تا پیکر دشمنانتان را به پنج شش قطعه به اندازه ی دلخواه (!)، تقسیم کنید. بدون شک نوار محدودیت استفاده برای این مکانیک تعبیه شده است تا مدیریت در روند مراحل بازی، بکار گرفته شود. علاوه بر این، از این سیستم می توانید جهت برش برخی بنا ها از جمله دیوار های ضعیف و درها استفاده کنید. از سایر کاربردهای این مکانیک که بانام Blade Mode در این بازی معرفی شده است، توانایی شارژگیری از زره سایبرگ دشمنان است که به هنگام نگه داشتن زمان، منبع شارژ آنان واضح می شود.

شارژر سایبرگ در دستان رایدن

شارژر سایبرگ در دستان رایدن

همانطور که می دانید، سری بازی های Metal Gear در سبک مخفی کاری می باشد که به عقیده خیلی ها، بهترین در سبک خود است. اما قرار نیست که MGR علیرغم تغییر سبک، به اصالت IP خود وفادار نباشد. تهیه کننده بازی، آتسوشی اینابا در این باره تصریح کرد که در ابتدا قرار نبود هیچ مکانیک و المان مخفی کاری در این بازی حضور داشته باشد اما بخاطر جلوگیری از یکنواخت شدن مراحل بازی و افزون بر وسعت گیم پلی این عنوان، محوریت بیشترِ مراحل بر هوش مصنوعی قرار گرفت و شاهد چندین مرحله با محوریت مخفی کاری نیز، خواهیم بود. علاوه بر این، حضور المان مخفی کاری باعث شده تا شاهد بدست گیری سلاح های گرم نیز در این بازی باشیم. البته از سلاح گرم و نارنجک نیز می توانید برای تخریب برخی بناها و فرستادن چندین نفر بصورت همزمان برروی هوا(!)، استفاده کنید اما کمبود این سلاح ها در بازی، ندرت در اینگونه نبردها را موجب می شود.

یکی دیگر از قابلیت های سایبرگ، سیستم حرکت سریع و بالارفتن از دیوار و سایر بناهای عمود است. به لطف این سیستم و هوش مصنوعی قابل قبول دشمنان، می توانید خیلی راحت آن ها را دور بزنید. همچنین برخی از قسمت های مراحل بازی، در فرار کردن خلاصه می شود که این مهم نیز، به لطف این مکانیک ممکن می شود.

دوربین را نابود کنید و مخفی کاری را ممکن

دوربین را نابود کنید و مخفی کاری را ممکن!

MGR مانند سایر عناوین مثال زدنی هم سبکش، دارای چندین Bossfight است که در این مورد، البته با تکیه بر تجربه سازندگان و تریلرهای بازی، می توان گفت که این بازی مبحثی دیگر را در MG Rising ستودنی ساخته است. برخی از باس فایت ها، دوئل با افراد موثر در روند داستانی بازی را شکل می دهد که این مسئله در افزایش سطح شخصیت پردازی و لذت بیشتر در مبارزه با غول آخرها، موثر است. از جمله آنان می توان به مبارزه ای بیش از یکباره با رودریگز که پیش از این معرف حضورتان شد، مفتخر شوید که البته شمشیر این آقا، شرایط سایبرگی اش را بسیار مشابه اوضاع سایبرگی رایدن ساخته است؛ یا می توان به مبارزه با میسترال، از اشخاص مونث بازی اشاره داشت که زره سایبرگی اش اورا به چندین دست، تا ظرفیت ۲۱ بازو، مجهز می سازد. خلاصه خودتان را برای نبرد با این موجودات به ظاهر عحیب و صدالبته قدرتمند، آماده سازید.

هم چنین رایدن مجهز به یک دوربین متال گیری می باشد که به لطف آن می توانید، محیط اطراف خود را تا شعاع معهودی اسکن کند.

 

اسکن به سبک mg rising

اسکن به سبک MG Rising

زیبایی، از دریای سیاه تا مکزیک

پلتینوم، از موتورگرافیکی داخلی خودش برای ساخت این بازی بهره گرفته است. در آخرین تریلرها و تصاویر بازی، بهبود گرافیک بازی  نسبت به تصاویر اولیه منتشر شده اش، کاملا واضح است و این، حساسیت سازندگان را نسبت به گرافیک MGR نمایان است. کیفیت بافت ها در مواردی چون لباس ها و چهره ها، در این بازه زمانی از کنسول های نسل هفتم بسیار چشم نواز و بی نقص هستند و برخی بافت ها چون جزئیات محیط، با توجه به hack & slash بودن بازی و روند تندی که اکثر مواقع بازی دارد، تا حدودی توجیه پذیر است.

از محیط های قابل ذکر بازی که وقایع بازی در آن رخ می دهد، کشور آبخاز در ساحل شرقی دریای سیاه می باشد که معماری های آن شباهت محسوسی به آثار رومی و مدیترانه ای دارد. لازم بذکر است که دلیل حضورتان در این کشور نه چندان نامدار، شکل گیری کودتایی توسط دسپرادو است. همچنین رایدن در آفریقا و کشور مکزیک حضور می یابد تا آفتاب سوزان مقیم در این مناطق، در بازی نیز زیبایی خاص خودش را بیافزاید و نورپردازی این عنوان را، به رخ رقبا بکشاند.

metal gear rising

Metal Gear Rising

نگاهی بر حواشی MGR

این بازی، علیرغم اینکه در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، توقع می رفت تا سال ۲۰۱۱ شاهد بر نشر آن باشد اما تاریخ انتشار بازی به سال ۲۰۱۲ و سپس به فوریه ۲۰۱۳ موکول شد. گفتنی است که در ابتدا رایانه های شخصی (PC) از پلتفرم های مقصد این عنوان بود اما مطابق عادت Platinum Game، تنها دو کنسول X360 / PS3 بعنوان پلتفرم های مورد انتظار این بازی معرفی شدند.

با این وجود، Yuji Korekado از تهیه کنندگان این بازی رسما اعلام کرد که تکلیف نسخه PC این بازی، پس از عرضه نسخ کنسولی آن مشخص خواهد شد و به چگونگی استقبال گیمرها و منتقدان از این بازی وابسته است. وی همچنین در مورد عرضه این بازی برای Wii U اذعان داشت که در حال حاضر محصولات کوجیما، به عرضه عناوین خود برای کنسول جدید شرکت نینتندو فکر نمی کند.

در سوی دیگر حواشی این عنوان در آستانه ی انتشارش، سخنان آتسوشی اینابا بود که طی بیانیه ای اعلام کرد اگر استقبال گیمرها و منتقدان از این بازی بصورت مثبت به عمل آید، عنوان Metal Gear Rising به یک فرانچایز تبدیل خواهد شد.

با همه این اوصاف، تنها در انتظار نوزدهم فوریه ۲۰۱۳ می مانیم تا ببنیم که عرضه Metal Gear Rising: Revengeance برروی X360  و PS3، چه نتیجه ای خواهد داد!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا
نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا
نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا
نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا
نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نینجای متفاوت | پیش نمایش Metal Gear Rising: Revengeance - گیمفا