شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا

شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2

امیر هادی پور
۰۳:۰۰ ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا

مثل اینکه بازیهای سری Prey تا لحظه عرضه فراز و نشیب های بسیاری دارند! بعد از ۱۱ سال Prey 1 منتشر شد در حالی که بارها کنسل شد و دوباره ساختش از سر گرفته شد. در E3 سال گذشته میلادی بود که نسخه دوم بازی معرفی شد و بازخورد های مناسبی داشت. در این مقاله سعی کرده ایم آنچه درباره ی این بازی تا این لحظه انتشار یافته است را در مقاله ای کامل در اختیار شما قرار دهیم.

نام بازی: Prey 2

سازنده: Human Head Studios

ناشر: Bethesda Softworks

سبک: Sci-fi|First-Person shooter|Action

پلتفرم: PC|PS3|Xbox360

تاریخ انتشار: TBA 2013

باکس آرت (Box Art) بازی:

شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا

باکس آرت رسمی برای بازی وجود ندارد

 

مقدمه:

استدیوی بازیسازی Human Head Studios از سال ۱۹۹۵ شروع به ساخت یک بازی اول شخص با گیم پلی منحصر به فرد خود به نام prey کرد و پس از چند سال وقفه و تاخیر های پی در پی و بیان شدن شایعات کنسل شدن ساخت بازی، در طول پروسه ساخت توانست ان را در سال ۲۰۰۶ برای پلتفرم PC و دو ماه بعد برای X360 تازه وارد منتشر سازد! یازده سال کار تنها برای یک بازی! در سال های ابتدایی ساخت Prey پیش بینی می شد که این بازی جزء اولین بازی های با کیفیتی قابل تحسین و در عین حال سه بعدی باشد. در ژانویه (January) سال ۱۹۹۵ بالاخره ساخت بازی تحت پشتیبانی های شرکت ۳D realms و با سر پرستی آقای تام هال (Tom Hall) آغاز شد. این پروژه ی عظیم در ابتدا با سرعت و پیشرفت قابل قبولی ادامه داشت تا اینکه یک شوک بزرگ به این استدیوی معروف -که در آن سال ها که یکی از دلایل بر زبان افتادنش همین پروژه عظیم بود-، وارد آمد و پس از یک سال آقای hall بازیساز شماره یک این استدیو، طی مشکلاتی نامعلوم از ۳D realms جدا گشت و این پروژه ی عظیم بی سرپرست و نیمه کاره برای مدتی رها شد! در این مقطع زمانی شرکت سازنده سراغ آقای پاول اسکویتما (Paul Schuytema) رفت تا این پروژه که به عقیده ی خیلی از کارشناسان این صنعت عظیم برای ناشرش سود زیادی را به همراه داشت، بی سرپرست رها نشود. بدین ترتیب پس از دو سال خاک خوردن دوباره بازیسازان -که نمی توانستند سودی که این بازی به همراه داشت را فراموش کنند- به سراغ پروژه ی عظیم خود -که احتمالا برگ برنده ی خود بین دیگر ناشران می توانست باشد- بروند. ایده ی اصلی بازی یعنی بیگانگان و موجودات فضایی بود و توسط Tom Hall مطرح شده بود بر سر جای خود باقی ماند ولی با این تفاوت که خط داستانی جدید بازی بر اساس زندگی تعدادی بیگانه فضایی در سیاره کوچکی به نام Sphere بود شکل گرفت بازیباز نیز کنترل شخصی امریکایی به نام Tommy را به دست می گرفت.

داستانی دارد این prey 1

داستانی دارد این Prey 1!

 

Prey اولین بازی ای بود که از فناوری Portal -که با آن می توانستیم با شکافتن فضا و زمان یک جا به جایی ناگهانی داشته باشیم! درست همان قابلیتی که در بازی Portal از valve نیز شاهد آن بودیم البته با این تفاوت که بازیسازان Prey 2 کمی زود تر دست اینیشتین را از پشت بستند! واکنش عمومی و کارشناسان صاحب نظر در امر بازیسازی نسبت به Prey بسیار خوب و مثبت بود. نمایش های ارائه شده در آن سال ها نوید یک بازی شگفت انگیز را به بازیبازان و غلتیدن در دریایی از اسکناس را به بازیسازان میداد. قبل از عرضه این بازی، همه ۳D Realms را با بازی Duke Nukem 3D -که متاسفانه در سال های اخیر با بی توجهی بازیسازان از محبوبیتش به طرز چشمگیری کاسته شده- ، می شناختند. همه چیز به خوبی پیش می رفت و بازی پیشرفت قابل قبولی داشت تا اینکه مشکلات فنی جدی ای، بار دیگر پروژه ی Prey را در دسامبر (December) سال ۱۹۹۸ متوقف ساخت. تقریبا تا پایان سال ۱۹۹۹ هیچ خبری از این پروژه منتشر نشد و کار ساخت بدون هیچ تحرکی باقی ماند. هیچ گاه قطع ساخت بازی به طور رسمی اعلام نشد و بازیسازان بارها کنسل شدن آن را تایید و تکذیب می کردند تا بالاخره در ماه مارس (March) سال ۲۰۰۰ در سایت رسمی بازی Prey فعالیت هایی کوچکی دیده شد که منتقدان و کارشناسان و بازیبازان را امیدوار نمود…این مشکلاتی بود که همیشه بر سر راه این بازی قرار داشت و احتمالا در شماره ی دوم بازی با توجه به گسترگی به مراتب بیشترش بیشتر شاهد آن خواهیم بود!

داستان:

killian samuels

Killian Samuels

داستان بازی این بار روایتگر مارشالی امریکایی به نام Killian Samuels می باشد. وی در طی سفری فضایی دچار حادثه می شود و در سیاره ای به نام Sphere -که به مقدار کافی درباره اش در قسمت مقدمه توضیح دادیم و تا حدی با نقش این سیاره ی کوچک در این سری آشنا شده اید-، سقوط می کند. شخصیت بازی یعنی Samuels بعد از مدتی جنگ و درگیری با بیگانگان و ساکنان این سیاره عجیب، با صدمه ای جدی مواجه می شود و گروهی ناشناس وی را دستگیر می کنند و به زندان می افتد. وی پس از ربوده شدن به عنوان موشی آزمایشگاهی برای بیگانگان استفاده می شود. داستان بازی از این لحظه با به هوش آمدن Killian آغاز می شود در ابتدا او که هیچ چیز از گذشته و آنچه بر وی گذشته را به یاد نمی آورد، موفق به گریختن از مهلکه میشود و از آزمایشگاه بیگانگان می گریزد. حال شخصیت اصلی بازی متوجه می شود که به سبب آزمایشی که بر رویش انجام شده، مهارت های خارق العاده ای بدست آورده است. نترسید خبری از یک Spider-Man جدید نیست! وی تصمیم میگرد از آن نیرو های فرا طبیعی بر علیه بیگانگان استفاده می کند و به نوعی نمک بخورد و نمک دان بشکاند! Killian در مسیر مبارزه ی خود به مرور زمان حافظه ی از دست رفته ی خود را باز می یابد و در حالی که گمان می کرد تنها انسان مهاجر باقی مانده بر روی سیاره ی Sphere است با Tommy که در نسخه های قبلی کنترلش به دست ما بود مواجه شده و با گروهی با هویت نامعلوم آشنا می شود که احتمال میدهد که به دست همین گروه ربوده شده است. در این حال به مبارزه ی خود ادامه می دهد و با به یاد آوردن خاطرات خود و بازیابی حافظه ی خود و اطلاعاتی که از آنها کسب می کند، تمام فکر و ذهن خود را بر فرار از این سیاره که برای او از جهنم چیزی کمتر ندارد میگذارد. داستان prey 2 بسیار غنی تر از نسخه ی قبلی خواهد بود بدون شک…

گیم پلی:

یکی از دشمنان بازی

یکی از دشمنان بازی

شما در نسخه های قبل تنها قادر بودید بر اساس خط داستانی بازی پیش بروید و تنها آنچه از شما خواسته شده را انجام دهید، اما این بار خبری از این ماموریت های کلیشه ای نیست و شما آزادی عمل بسیار بیشتری نسبت به نسخه ی قبلی خواهید داشت و به لطف Open-World بودن بازی در جریان بازی توانایی دارید که در هر منطقه با توجه به تشخیص خود عمل کنید و دیگر مجبور به انجام کاری از پیش برنامه ریزی شده و به اتمام رساندن ماموریت های کلیشه ای نیستید. در برخی از مراحل می توانید انتخاب کنید که دشمن خود را بکشید، شکنجه کنید و یا با خشونت(!) پول و اطلاعات بگیرید. به گفته ی سازندگان دقت بالا و قدرت تفکر بالا برای درست به اتمام رساندن این بازی نیاز دارید. گاهی سریع کشتن دشمنان باعث می شود که نتوانید اطلاعات کافی را کسب کنید! گاهی اوقات نیز از نکشتن آن ها پشیمان خواهید شد و این امر به قیمت جان خودتان و یا صدمه دیدن تمام خواهد شد! شما در انتخاب ماموریت ها نیز آزاد هستید و تعدادی ماموریت فرعی -که در داستان اصلی تاثیر ندارد- در بازی گنجانده شده است همچنین می توانید در محیط بازی بگردید و با اشخاص صحبت کنید البته این قابلیت برای تمامی اشخاص و NPCها امکان پذیر نیست. سیستمی در بازی به نامThe Visor که از یکی از کاربردهای آن یافتن محل اشیای خاصی است که کم شباهت با یکی از نوآوری ها و قابلیت هایی که بازی Batman Arkham City به دنیای گیمینگ وارد کرد نیست، نیز وجود دارد. به طور کلی بیشتر عناصری که در یک Open-World شاهد ان بودیم در این بازی نیز وجود دارد اما در دنیایی بیگانه! سیستمcheck point جدیدی نیز در بازی قرارداده شده است که با توجه به مشکلات چک پوینت های نسخه های قبلی در این نسخه شاهد تغییر این سیستم هستیم. اما بخش اصلی گیم پلی یعنی حرکات بازیباز است که به نوعی در بازی خود نمایی می کند. اصل بخش سکوبازی گیم پلی از بازی تحسین بر انگیز Mirrors Edge الگو برداری شده است. شما در بازی این قابلیت را دارید که از دیوار ها بالا بروید، از ساختمانی به ساختمان دیگر بپرید و بسیاری کار های دیگر که بازیبازان را تا حدی به یاد سری پرطرفدار Assassin’s Creed که این چند ساله به نوعی به عنوان بهترین بازی ای که از حرکات پارکور در گیم پلی خود بهره برده یاد میشود، را انجام دهید. سیستم کاورگیری و مخفی کاری بازی نیز به نوعی ترکیبی از چند بازی بزرگ سبکهای مشابه با گیم پلی مشابه است. همانند سم فیشر معروف می توانید در سایه ها قرار گرفته و بدون سرو صدا پیش بروید و دشمنان را از پای در آورید! کاور گیری بازی نیز گویا نسخه ی ارتقا پیدا کرده ی کاور گیری Killzone 3 می باشد. خوشبختانه بازی از تعداد قابل ملاحظه ای اسلحه برخوردار است! با تنوع بیش از ۲۰ نوع اسلحه ی متفاوت و البته قابل ارتقا!

دشمنانی ما فوق تصور

دشمنانی ما فوق تصور!

از دیگر نو آوری های این بازی میتوان به سیستم جاذبه که به صورتی جالب در گیم پلی قرارداده شده اشاره کرد. این قابلیت در کمتر بازی ای دیده شده. برای فهم بهتر مثالی میزنم، فرض کنید در ساختمانی حضور دارید، حال علاوه بر نیروی جاذبه ی خود سیاره که از داخل سیاره بر شما وارد می شود، در بعضی از بخش های ساختمان و محیط بازی این نیرو از طرف دیوار یا حتی سقف به شما وارد می شود یعنی می توانید بر روی دیوار ها و یا حتی سقف محلی که در آن حظور دارید راه بروید! در اکثر مواقع جهت وارد شدن این نیرو را خودتان کنترل می کنید. علاوه بر این در بعضی قسمت ها نواری نیز می بینید که هنگامی که روی آن راه می روید بر اثر نیرویی که بر شما وارد میکند به آن می چسبید…سازندگان همانطور که می بینید ایده های خود را به گیم پلی بازی های دیگر مخلوط کرده اند و یک بازی زیبا را برای ما مهیا می کنند. ترکیبی از Batman،Assassin’s Creed،Spider-Man و Splinter Cell و Mirror’s Edge!
پورتال ها که از نکات مثبت نسخه نخست بازی بودند، اینبار هم به بازی بازگشته اند و شما می توانید خیلی سریع تر خود را از جایی به مکان دیگر تلپورت کنید. در ابتدا شما این قابلیت را ندارید ولی دشمن شما از ابتدا این قابلیت را دارد و به راحتی از یک محیط به محیطی دیگر میرود و بدون صدمه دیدن از بین دو قطار در حال عبور در جهت عکس عبور میکند!
سازندگان بازی Prey 2 اعلام کرده اند که بازیبازان برای به پایان رساندن این عنوان به ۱۵ ساعت زمان نیاز خواهند داشت. کریس رینهارت (Chris Reinhart) که سرپرست این پروژه میباشد، در صحبت هایی درباره مدت گیم پلی بازی به این مسئله اشاره کرد که بازی دارای حالتی Open-World است و بازیکنان می توانند در این بازی به جستجو بپردازند تا آیتم های مختلف بدست بیاورند.

گرافیک:

طراحی زیبانظر شما چیست

طراحی زیبا…نظر شما چیست؟

Human Head Studios برای تولید و ساخت این بازی از موتور گرافیکی id tech 4 استفاده نموده است. موتوری از نسل حاظر که در حد متوسط است که از سال ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار گرفته و فقط چندین ارتقا به خود دیده است! این در حالی است که چندی پیش tech 5 نیز معرفی و رونمایی شد و از آن در بازی زیبای rage نیز استفاده شد که گرافیکی قابل قبول و در یک کلام محشری را ارائه می کرد که با کم دقتی بازیسازان در ساخت بافت ها باگ های گرافیکی در طول بازی کم نبودند. درباره ی id Tech 4 همان بس که بدانید بازیهای Brink و Wolfenstian را که در دو سه سال اخیر عرضه شده اند از این موتور در ساخت آنها استفاده شده بود. id tech 4 در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد و نخواهد هم داشت. طراحی محیط بازی با ظرافت خاصی صورت پذیرفته است و طراحی ظاهری ساختمان ها و شهر و به طور کلی گرافیک هنری در سطح قابل قبولی است.
نمای شهر بسیار زیباست. چراغ هایی از جنس نئون در شب، رنگ و روی خوبی به محیط داده اند. همانطور که پیش تر گفته شد توجه به جزئیات بسیار قابل تحسین است و گرافیک تکنیکی بازی هم در سطح قابل قبولی قرار دارد –در حالی که میتوانست بهتر از این نیز باشد-. هر منطقه نسبت به منطقه دیگر ویژگی های ظاهری متفاوتی دارد که کاملا قابل تشخیص می باشد. رنگ بندی و تیرگی تصاویر بازی همان حس غریب بازی زیبای Bioshock را منتقل می کند و این امر نیز قابل احساس است که در سرزمینی غریب و بیگانه هستیم. حسی که بهترین شکل آن را در سری Mass Effect ابر کمپانی EA دیده ایم طراحی ظاهر اشخاص و سلاح ها قابل قبول، جذاب و متنوع است و سازندگان خلاقیت خود را به خوبی برایش خرج کرده اند، اما متاسفانه در تصاویر منتشر شده از بازی، بافت های ضعیف و تا حدی با کیفیت پایین دیده شده است که مطمئنا بازیسازان تمام سعی خود را برای رفع آن خواهند کرد، هر چند که خیلی از محیط های بازی دیده نشده اند.

خودتان انتخاب کنیداو را میکشید یا

خودتان انتخاب کنید…او را میکشید یا…

صحبتی با سازندگان در حین نمایش گیم پلی بازی در E3 2012:

در طی E3 سال ۲۰۱۲ در مصاحبه هایی با IGN Live و Game Spot ،کریس راینهارت (Chris Rhineheart) طراح ارشد بازی، توضیحاتی در حین نمایش گیم پلی بازی داشت و به این نکته اشاره کرد که بازتاب مردم از تغییرات، خیلی خوب بوده و همه از بازی خوششان آمده است. وی ادامه میدهد: «ما قصد داشتیم بازی را به یک دنیای جدید ببریم تا دشمنان و بازیبازان محیط های جدید تری را تجربه کنند.» در ابتدای نمایش، شخصیت اول درست همانند Mirror’s Edge و با حرکات زیبای ورزش پر طرفدار پارکور از موانع بالا می رود و راینهارت ادامه میدهد: «تامی (Tommy) شخصیت سرخ پوست نسخه اول هم در بازی حضور دارد.» که این نکته خبری جالب و غافلگیر کننده برای طرفداران این سری خواهد بود.
البته بازیباز امکان بازی کردن در نقش تامی را بر عهده نخواهد داشت، و تامی بعضی مواقع به مانند یک روح ظاهر می شود و در حقیقت به بازیکن کمک می کند. البته نوع کمک تامی هنوز مشخص نشده، در برخی بازی ها مانند AC2 شخصیتی که به شخصیت اصلی داستان و قهرمان بازی کمک می کرد که مجهز تر و آماده تر در برابر دشمنان و خاندان بورجیا حاضر شود و در برخی بازی ها شاهد آن هستیم که شخصیت های مختلف در طول درگیری ها به بازیباز کمک می کنند مانند مراحلی که در بازی فوق زیبای Red Dead Redemption از ابر کمپانی راکستار، شخصی که امنیت آن بخش از نقشه بر دستان وی بود به همراه همکارانش به شما در پاکسازی نقشه از اشرار کمک می نمود.
در طول گیم پلی پخش شده در E3، شما دو موجود عجیب(!) فضایی را مشاهده می کنید که یکی از آن ها روی صندلی نشسته و به شما می گوید که حاضر است پول خوبی بابت کشتن یک شخص فراری به شما بدهد و بازیباز این امکان را دارد که آن ماموریت را نپذیرد یا هر انتخاب دیگری مثل کشت آن دو شخص را داشته باشد، اما بازیباز در این زمان این ماموریت را قبول می کند. راینهارت می گوید که محیط بازی کاملاً باز است و شما می توانید هر مأموریتی را که خواستید، انتخاب یا رد کنید؛ معنای واقعی آزادی در یک بازی!
در این حال می بینیم که ساموئلز-شخصیت اصلی بازی- با استفاده از یک جت پک که بر پشت او بسته شده، از یک قسمت شهر پرواز می کند و روی نرده ها فرود می آید. شما متوجه می شوید که سوژه مورد نظر که باید او را به قتل برسانید، یک فردیست که در یک کلوب شبانه حضور دارد. ساموئلز به سمت کلوب می رود و با اسکن کردن محیط، هدف را پیدا می کند. جزئیاتی از شخصیت او (از اسم تا سابقه و توانایی او) در سمت چپ تصویر ظاهر می شود و روی HUD جزئیات بیشتری از او می توانیم ببینیم که اگر به آنها دقت کنید تصمیمات بهتری می توانید از فرد مورد نظر به دست بیاورید. آزادی ای که بازیسازان وعده ی آن را می دادند اکنون قابل لمس است چون شما می توانید به هر روشی که می خواهید وارد کلوب شوید. برای مثال مانند یک اساسین، می توانید از دیوار آن بالا رفته و وارد شوید؛ یا این که از در اصلی رفته و با یک اکشن سریع درست مانند بازی تحسین شده ی Vanquish همه را بکشید و یا حتی مانند سم فیشر به طور مخفیانه از در پشتی وارد شوید.
حال ساموئلز، یکی از خدمتکاران و زیر دستانِ فرد مورد نظر را پیدا می کند و وی را گروگان می گیرد. با ورود به کلوب، دشمنان برای کشتن ساموئلز شروع به شلیک می کنند و کمی بعد گروگان ما می میرد! شما می توانید همانند کاور گیری های بی نقص شاهکار سونی یعنیKillzone ، به پشت اشیاء مختلف رفته و شلیک کنید. اکشن بازی بسیار سریع و هیجانی است. انفجارها، مهیب و بسیار زیبا کار شده اند و شما می توانید دشمنان را اسکن کرده و آن ها را با رنگ قرمز در محیط مشاهده کنید که خیلی به سریع تر شدن گیم پلی کمک کرده است. هدف ساموئلز با مشاهده تیراندازی، فرار می کند و شما برای کشتن وی مجبورید وی را تعقیب کنید. او در حین فرار، به سمت شما شلیک می کند و در صحنه ای سینماتیک و مشابه حرکات پارکورِ بازی Assassin’s Creed کار شده و شما باید سریع خود را به هدف برسانید.

سیاره ای تاریک

سیاره ای تاریک

دشمن ما از توانایی «تلپرت شدن» استفاده می کند و به سرعت از روی سطح سیاره به بالای یک پل می رود و و به دلیل این که بازیباز فعلا چنین قدرتی را ندارد، برای عقب نماندن از او، با بالا رفتن از پل به او می رسد. البته شما هم چیزی کم ندارید، کوله ای که بر پشت شما بسته شده است می توانید در طول ماموریت ها کمک یار شما باشد، برای مثال میتواند هر چند ثانیه دو موشک به سمت هرجایی که به آن می نگرید شلیک کند که در درگیری های شلوغ کاربرد زیادی دارد. در این حین، راینهارت می گوید: «ما بخش چندنفره برای این بازی در نظر نگرفته ایم، چون می خواستیم بازی بخش تک نفره عمیق و بدون نقصی داشته باشد.» او اشاره می کند که: «در Bethesda افراد زیادی بر بازی های Open-World کار کرده اند که این موضوع کمک بسیار بزرگی برای ما بوده است.»
آقای Colin Moriarty از منتقدان مشهور بازیهای ویدئویی، درباره ی این بازی چنین می گوید: «سخت است که بگوییم Human Head Studios یکی از بهترین استدیو های ساخت بازی نیست، اما به طور طبیعی ما از بازیهایی که توسط استدیو های کوچک ساخته می شوند دوری می کنیم. با توجه به چیزی که من دیدم، Prey 2 از آن دست بازیهای مورد علاقه ی من است. من اغلب دوست ندارم که دنباله ی بازیهایی را که نسخه اولش را هرگز بازی نکرده ام را بازی کنم؛ با صداقت بگویم هرگز هم دوست ندارم که عنوان نخست Prey را بازی کنم، ولی Prey 2 یکی از استثنا های این عادت من هست.»
آقای پیت هاینس (Pete Hines) مسئول بخش بازاریابی کمپانی معروف Bethesda در قاره اروپا، در صحبت هایی به این موضوع اشاره داشت که بازی Prey 2 کنسل نشده، اما تصمیم گرفته شده که نیروها، زمان و پولی که برای این بازی صرف می شد در حال حاضر در جاهای دیگری خرج شوند! و این کمپانی همچنان نیم نگاهی به این بازی دارد. شایعات مختلفی حاکی از آن بودند که این بازی کنسل شده است. که بارها بدین صورت تایید و تکذیب شده اند…مثل اینکه این بازی هم پروسه ای ۱۰ ساله را طی خواهد کرد!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا
شکارچی فضایی|پیشنمایش Prey 2 - گیمفا