در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا
در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا
در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا
در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا

در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines

بهزاد شعبانی
۰۹:۵۰ ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا

حال که به انتشار این عنوان نزدیک می شویم، خوب می دانید سری فیلم های سینمایی Aliens الهام بخش ساخت این عنوان با نام Aliens: Colonial Marines شده است. البته پیش از این چند قسمت بازی ویدئویی با یدک کشیدن نام Aliens بعنوان IP خود، ساخته شد اما هرگز موفق نشد همچون فیلمش شاهکار و عامه پسند باشد. جدیدترین قسمت از این سری بازی، بارفع نواقص سعی در آوردن نامش در مقابل عناوینی چون فضای مرده دارد.

 

نام: Aliens: Colonial Marines

سازنده: GearBox

ناشر: SEGA

سبک: FPS / Survival

پلتفرم: PC / X360 / PS3 / Wii U

تاریخ انتشار: ۱۲ فوریه ۲۰۱۳ (۲۳ بهمن ۹۱)

+۱۷ :ESRB

 aliens colonial marines ps3 cover e1329141679823

بیگانه ها از کجا آمدند

همانطور که گفته شد، سری فیلم های سینمایی Alien که در سه قسمت اصلی عرضه شده اند، الهام بخش بوجود آمدن این IP در بازی های ویدئویی شد. تمام قسمت های این فیلم، از خصوص قسمت اول آن که رایدلی اسکات کارگردان آن بود، توانست موفقیت های چشمگیری را بدست آورد.اما شاید خیلی از شما از ابتدا این فیلم را که اولین قسمتش در سال ۱۹۷۹ عرضه شد را ندیده باشید. داستان از جایی آغاز می شود که یکی از فضاپیماهای تحقیقاتی متوجه حضور موجوداتی ناشناخته در سیاره ای به نام علمی LV-426 می شوند. آنها برروی این سیاره فرود می آیند غافل از اینکه نه تعداد و نه سلاح آنها قابلیت مبارزه بر علیه موجودات ناشناخته را ندارند و بیگانگان نیز از حضور محققان هیچ استقبالی به عمل نمی آورند. پس از ۵۳ سال، به لطف بازماندگان سفینه فرود آمده بر سیاره مذکور، ایالات متحده به حضور بیگانگان فضایی شک می کند. جالب آن است که در طول این ۵۳ سال، شهرکی برروی LV-426 برای محققان و خانواده آنها ساخته شده است.

چنین فضایی قطعا برایتان آشناست. محیطی که در یادآور و الهام بخش فضاهای علمی و ترسناک عنوان مثال زدنی چون فضای مرده شد. از این رو، با چنین داستانی ساخت بازی ویدئویی با این محوریت ها، خالی از لطف نیست!

Aliens: Colonial Marines راوی الحاق ماموریتی به یکی از گردان های ارتش آمریکاست. کریستوفر وینتر (Christopher Winter) از افراد شاخص این گردان است که شما موظف به کنترل وی در این بازی می باشید. وظیفه ی شما کاوش در این سیاره است و دردسرهایی که در این سرزمین بیگانه برایتان پیش می آید، وقایع بازی را رقم خواهد زد. وقایع بازی پس از قسمت سوم فیلم Alien رخ می دهد و این بار تعداد زیادی از تفنگداران ایالات متحده وارد این سیاره شده اند و بایست تا پایان بازی صبر کرد و دید که آیا نسل این بیگانگان از بین خواهد رفت و این اعزام چه تاثیری در روند تحقیقات باب این موجودات و تهدیدات آنها دارد.

 

aliens colonial marines

Aliens Colonial Marines

بیگانه ها ترسناک اند

بازی در سبک شوتر اول شخص، ضمن ترس و دلهره است. سازندگان همواره بر آن تاکید داشته اند که محوریت بازی، بر خلاف فیلم های آن، بر محوریت درگیری با انبوه دشمنانتان باشد. بیگانگان فضایی از نژاد زنومورف (Xenomorphs) می باشند که شاخص ترین ویژگی آنها، پیکر منحصر به فردشان است. اما جالب تر ازآن وجود اسید در خون آن هاست که دردسر بزرگی برای مزاحمانشان محسوب می شود. آن چه که در فیلم ها و قسمت های پیشین این عنوان شاهد بودیم، درگیری نزدیک با زنومورف ها جز افزون دردسر فایده دیگری ندارد؛ مبحثی که حضور دوباره اش در Colonial Marines دور از انتظار نیست. اما اسلحه های بازی بیش از هرچیز، شرایط علمی-تخیلی را یادآور می شود چرا که اکثرا سبک و رگباری هستند. همچنین اسلحه هایی چون شعله افکن، یک دستگاه جوشکاری و یک اسلحه اتوماتیک به نام smartgun ، در بازی حضور محسوسی خواهند داشت. تفنگ هوشمند، همانگونه که از اسمش مشخص است، به محض یافت اطمینان از حضور یک بیگانه، شروع به تیراندازی خواهد کرد؛ اتفاقی عجیب که قطعا در نقدهای این بازی مورد جنجال واقع خواهد شد. همچنین، در یکی از تریلرها، مشاهده شد که قابلیت کنترل ربات های حمل کننده اسباب (پیش از این در عناوینی چون Gears of War افتخار کار با آنان را یافته ایم) را هم می توانیم بر عهده بگیریم. پس می توان از وجود مراحلی با محوریت جابجایی وسایل نیز اطمینان یافت. همچنین یک ردیاب مادون قرمز نیز به همراه داریم که به تفنگ هوشمند متصل است و مناطق گرم محیط اطراف را نمایان می سازد که قطعا این وسیله، از کارآمد ترین وسایل بازی خواهد بود. اما آنچه که مراحل بازی بر آن پی ریزی شده، مشابه اکثر بازیهای شوتر چون ندای وظیفه است؛ بدین صورت که شما باید از نقطه ای به نقطه ای دیگر حرکت کنید و تنها موانع را کنار بزنید و بیگانه ها را نابود کنید. طیق گفته سازندگان روند بازی در لحظاتی بسیار آرام و گنگ خواهد بود و ممکن است ناگهان یک یا دو زنومورف در مقابل شما ظاهر شود. اما کمی جلوتر، با سیلی از زنومورف ها مواجه شوید. روندی که در سری بازی های فضای مرده بسیار مورد استقبال قرار گرفت اما با این تفاوت که ما در Colonial Marines با افراد نظامی سرو کار داریم. پس مطمئنا اکشن بیشتری را شاهد خواهیم بود. لازم بذکر است که زنومورف ها حرکتی بسیار سریع دارند و نباید سرعت عمل در نبرد با آنان را فراموش کرد. این بیگانگان در انواعی چون Queen و  Warrior و Drone هستند که در نگاه اول، تنها در جسه با هم متفاوت اند اما مقاومت هر یک از آنها نیز گوناگون است و این، یکی دیگر از دردسرهای شما در LV-426 است.

عاقبت نزدیک شدن به زنومورف ها

عاقبت نزدیک شدن به زنومورف ها

به نظر خبری از قابلیت takedown نیست و ضمن عدم حضور سیستم کاورگیری، گیم پلی این بازی بر ترس و دلهره از نوع کلاسیک تاکید دارد.

آنچه که از مدیریت مهمات در بازی با توجه به سبک آن به نظر می رسد، احترامات سبک ترسناک به جا آورده شده است. در تریلر های بازی می بینیم که بیگانه ها با یک یا دو تیر نمی میرند. همچنین در جبهه های جنگ جهانی هم نیستید که هر موقع خواستید اسلحه تان را تعویض و یا تامین مهمات کنید. مثل هر عنوان ترسناک دیگری، از آغاز ماموریت با اندیشه ای کامل بر مهمات خود پا به میدان بگذارید. Gearbox همواره بر آن تاکید دارد که یک عنوان ترسناک باید از سختی مذکوری بر خوردار باشد. اصلی که این شرکت، آن را در Aliens: Colonial Marines پیاده کرده است. بعبارتی، این بازی در میانگین، یک عنوان سخت خواهد بود که با توجه به سبک و رده بندی سنی آن، قابل احترام است.

همچنین اخباری هم مبنی بر سفارشی سازی شخصیت اصلی بازی با استفاده از XP های دریافتی به تایید رسیده اما هنوز بازه اختیاری در این باب تعریف نشده است.

علاوه بر اینها، بازی از بخش MultiPlayer نیز بهره مند است. در چنین بازه ی زمانی از نسل هفتم، اکثر سبک ها ضمن نوآوری، بخش چند نفره را هم یدک می کشند. سبک ترسناک و Colonial Marines هم از این قاعده مستثنی نشده اند. همچنین این بازی از بخش Co-op نیز بهره مند است. متاسفانه اطلاعات بخش چندنفره ی این بازی، در زمره ی ابهامات از سوی سازندگان قرار می گیرد.

احاطه به سبک بیگانگان

احاطه به سبک بیگانگان

بیگانه ها در تاریکی هستند

بازی با استفاده از نسخه رندرشده ی موتور گرافیکی قدرتمند و محبوب Unreal Engine 3 ساخته شده است. همانطور که گفته شد، زنومورف ها موجوداتی هستند که حرکات سریعی دارند و این مهم، فیزیک نرم و اکشن طلبی را در A: C M محتاج است؛ آنچه که آنریل ۳ به خوبی از پس آن بر می آید. گرافیک فنی بازی هم قطعا رضایت بخش خواهد شد. آنچه که در تریلر ها مشاهده شد، بناهای علمی تخیلی با آن دیواره های فلزی، با آنریل ۳ طراحی خوبی را بهره مند هستند. طراحی چهره ها هم از نقاط قوت گرافیک این بازی هستند و تطبیق صدای آنان با حرکت اعضای صورت از دقت بالایی برخوردار است.

چیزی که در محیط های بازی بیداد می کند، فضاهای تاریک و دالان ها، و بناهای پر از اتاق است. همان که در حاکمان این سبک، اعم از عناوینی چون Resident Evil و Dead Space، مورد تحسین واقع شد. نور پردازی در این عنوان قوت چشمگیری را یدک می کشد و در کنار محوریت تاریکی بر فضاهای تنگ این بازی، محیط بی نظیری را برای یک بازی ترسناک را رقم می زنند. زنومورف ها در این تاریکی ها پنهان می شوند و یک چراغ قوه کمک شایانی به شما می کند. پس با حواس جمع در محیط های تاریک قدم بردارید. همچنین به گفته سازندگان، هوش مصنوعی زنومورف ها در اندک مواقعی به شما اجازه می دهد تا در صورت دلخواه مخفی کاری را اعمال کنید. سازنده سعی داشته که حضور یارانتان با تکیه بر هوش مصنوعی بی نقص آنها در بازی محسوس باشد و یاری اندکی را به شما برساند. اصلی که امیدواریم آسیبی به ترسناک بودن بازی نزند.

طراحی خوب چهره شخصیت ها

طراحی خوب چهره شخصیت ها

بیگانه ها ساکت اند

همانطور که گفته شد، در مواقعی روند بسیار کندی را شاهد هستیم و در برخی مواقع هم روندی اکشن و خونین! موسیقی بازی نیز ضمن آغاز درگیری ها شروع به ضرب می کند و در بسیاری از زمان ها هم سکوت بر بازی حکمفرماست تا تنها صدای جیغ مانند زنومورف ها از دور، و صداهای مازاد ناشی از محیط، بر صوت بازی تسلط داشته باشند. صداگذاری افراد هم با تیکه بر تریلر ها قابل ستایش است. به هرحال، چنین عنوانی که از یک فیلم سینمایی شاهکار الهام گرفته است، بایست شخصیت پردازی بی نظیری داشته باشد و به همین منظور است که صداپیشه های کاردانی برای Aliens Colonial Marines هنرآفرینی می کنند.

همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی خوب از نقاط قوت زنومورف هاست. به لطف این مهم، با موجوداتی احمق چون زامبی ها و نکرومورف ها طرف نیستید و بایست در مواقع سکوت، انتظار غافلگیری را بکشید.

aliens colonial marines

Aliens Colonial Marines

بیگانه ها چه سرنوشتی دارند؟

Aliens: Colonial Marines عنوانی بود که قصد EA در سال ۲۰۰۲ بر نشر آن بود. اما ساخت این بازی هرگز به پایان نرسید.

در سال ۲۰۰۶ کمپانی SEGA با خرید این IP پا به عرصه ی ترسناک ها گذاشت. ساخت Aliens Colonial Marines توسط سگا در سال ۲۰۰۸ تایید شد. این شرکت، با سپردن ساخت یکی از قسمت های این بازی تحت عنوان Aliens Vs. Predator به استودیو Rebellion درسال ۲۰۱۰ قدم اول خود را چندان مطمئن بر نداشت. پس از نشر این بازی بود که خبر از بازسازی Colonial Marines منتشر شد و در طراحی محیط این بازی تجدید نظر شد. وظیفه ساخت این عنوان بر دوش Gearbox، سازنده عناوینی چون بردرلندز، گذاشته شد. به نظر با تکیه بر تجربه SEGA و Gearbox می توان بخشی از موفقیت این بازی را تضمین کرد اما تاخیر های فراوان در عرضه آن و ایجاد ابهامات در مورد محوریت های این بازی از سوی سازندگان، Aliens: Colonial Marines در نگاه اول عنوانی منحوس از دید گیمرها می باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا
در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا
در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا
در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا
در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در خانه بیگانگان | پیش نمایش Aliens: Colonial Marines - گیمفا