دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا

دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه

ماني میرجوادی
۱۳:۳۹ ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا

کریسمس ۲۰۱۳ نقطه‌ی پایانی است بر راه پر فراز و نشیب و طولانی این نسل از کنسول‌ها. نسلی که شاید تا به امروز یکی از خاطره انگیز ترین نسل‌های بازی و در حال حاضر اوج بازیسازی نام بگیرد. در سالی که همه انتظارش را می‌کشیم، PS3 بالاخره بعد از هفت سال کار پر مشقت به آنچه که استحقاقش را دارد می‌رسد.

ماه ژانویه تمام بازیهایی که نتوانستند به کوران قبل از کریسمس برسند را عرضه می‌کند. بازی‌هایی نظیر Anarchy Reigns، بازگشت بازی مورد انتظار یعنی Devil May Cry، Sniper: Ghost Warrior 2 و بازی انحصاری PS3 به نام Ni No Kuni. سپس در ماه فبریه بزرگترین بازی‌هایی که تاخیرشان بی‌سابقه بوده است عرضه می‌شوند. بازیهایی مثل Metal Gear Rising و Aliens: Colonial Marines.

البته بهتر است که تاریخ دقیق عرضه‌شان را اعلام کنند، چون آنطور که به نظر می‌رسد، Microsoft در نظر دارد که در ماه فبریه و در مراسم سالانه‌ی خود، از کنسول نسل جدید خود پرده برداری کند. Microsoft قرار است از شاهکار نسل بعد خود، در حضور تیم سازنده‌ی Forza، سازندگان بازی Alan Wake از Remedy و سازندگان بازی Fable از شرکت Lionhead پرده برداری کند.

ماه مارچ، آخرین فرصت سازندگان بازی است تا عرض اندام کنند و نظر مثبت AGM را جلب کنند. Square Enix در ماه مارچ Tomb Raider، EA بازی Army Of Two: The Devil’s Carter را عرضه خواهند کرد و دو کنسول Xbox 360 و PS3 به ترتیب دو انحصاری غول پیکر به نام‌های Gears Of War: Judgment و God Of War: Ascension عرضه خواهند شد. همچنین این ماه، ماه عرضه‌ی بازی GTA V هم خواهد بود! بزرگترین بازی جهان پایان بخش یک سال تماشایی برای ۲K خواهد بود. وقتی که جناب رئیس Strauss Zelnick مشغول فراخوان کنفرانس‌هایش است.

the last of us hd ss 6

“آخرین از ما” یکی از شانسهای بزرگ سونی برای تصاحب عنوان بازی سال در مقابل سیلی از بازی های بزرگ ۲۰۱۳ است.

ماه آپریل با شبهه آغاز می‌شود. احتمالا Ubisoft بازی جدید از سری بازی‌های Splinter Cell را به نام Blacklist عرضه خواهد کرد. بازی Injustice: Gods Among Us هم احتمالا تاریخ دقیق عرضه‌اش را اعلام می‌کند. EA و Square Enix هم احتمالا بازی‌های Fuse و Lightning Returns: Final Fantasy XIII را تا آن زمان آماده خواهند کرد. بهتر است که زودتر آن ها را عرضه کنند، چون امکان دارد این بازیها آخرین بازی‌های این نسل باشند.

در ماه می بازیهایی نظیر Grid 2،  Lost Planet و Crysis 3 عرضه خواهند شد و همینطور Sony این شانس را خواهد داشت تا از بازی انحصاری خودش یعنی Beyond: Two Souls پرده بردارد. Activision هم بازی Call Of Duty: Modern Warfare 4 را تایید خواهد کرد، آن هم زمانی که همه‌ی افکار معطوف E3 خواهد بود که احتمالا در آن مرحله‌ی دوم پرده برداری از کنسول جدید Microsoft و همچنین پاسخ Sony به این شرکت را در پی خواهد داشت.عنوان بزرگ The Last Of Us از شرکت سونی و ساخته ی استودیو ناتی داگ گل سرسبد این ماه و یکی از شاهکارهای سال خواهد بود.

gears of war judgment cover

تنها عنوان انحصاری تایید شده مایکروسافت برای سال ۲۰۱۳.آیا مانند قسمت های قبلش میتواند قوی باشد ؟

سپس با E3 در یازدهم جون، همه چیز داغ تر می‌شود. Microsoft و Sony کنسول‌های خود را بیش از گذشته به نمایش خواهند گذاشت. در نهم جون احتمالا Kinect Sports 3 عرضه خواهد شد. LionHead از بازی Fable MMO پرده برداری می‌کند و ممکن است ۳۴۳ بازی Halo 5 را معرفی کند. از Turn 10، Remedy و Epic بیشتر خواهیم شنید. همینطور Ubisoft که می‌خواهد Watchdogs را در کنسول‌های نسل بعد به نمایش بگذارد.

سپس روز بعد Sony وارد عمل خواهد شد. Sony برای اولین بار PS4 یا شاید بهتر باشد بگوییمPlay Station Orbis را در کنار چند بازی نسل بعد به نمایش خواهد گذاشت که به نظر Killzone 4 در کنار Gran Turismo 6 بر روی صحنه می‌روند. و البته بازی جدید Media Molecule. MM همینطور Tearaway را برای Vita نمایش می‌دهد. پلتفرمی که باید نجاتش داد…

Gaikai میتونه آخرین بازی Vita باشد. با بهترین آرزوها. البته می‌توانید انتظار این بازی را در PS3, Ps4، Smartphone ها و تلویزیون‌های Bravia بکشید. بازی The Last Of Us نمایش را آغاز می‌کند و PS4 پایان بخش آن است. EA بازی Battlefield 4 را نمایش می‌دهد و دموی این بازی را عرضه می‌کند و اتفاقی جالب خواهد افتاد. بازی Battlefield 4 برای PS3 و Xbox 360 تایید می‌شود، البته نسخه‌ی ناقص، و نسخه‌ی کامل عرضه‌ی این بازی بر روی کنسول‌های نسل بعد Xbox و PS خواهد بود.

battlefield 4 fan made mp1st 618x346

نسخه ی قبل این بازی ۱۸ میلیون نسخه به فروش رساند و تا نزدیکی برتری نسبت به COD پیش رفت.آیا قسمت چهارم میتواند COD را شکست دهد ؟

و اما پاییز و زمستان:

جولای و آگوست مثل همیشه مرده خواهند بود. امسال هم پاییزی آرام را سپری خواهیم کرد فقط با یک انتظار بزرگ، آن هم نگاهی دیگر به PS4 و مغازه‌های توکیو خواهد بود. در همین ماه Microsoft سعی می‌کند برای بار سوم، نظر بازار ژاپن را به خود جلب کند، اما در ژاپن هیچکس توجهی به این قضیه نخواهد داشت.

Assassin’s Creed: Subtitle در کنار بازی Battlefield 4 و Dragon Age 3 برای کنسول‌های نسل حاضر ظاهر می شوند. اما باز هم برای کسی اهمیتی نخواهد داشت، چون در ماه نوامبر همه‌ی این بازیها نسخه‌ی نسل بعد هم خواهند داشت. اما به هر نحو اینجاست که جنگ آغاز می‌شود.

ما می‌دانیم که کنسول نسل بعد Microsoft در ماه نوامبر در مغازه‌ها آماده‌ی فروش است. منابع کافی این را تایید کرده‌اند. گذشته از آن ماه نوامبر همیشه ماهی بوده که Microsoft در آن کنسول‌ها و قطعات سخت افزاری کنسول‌هایش را عرضه می‌کند. همه‌ی بازی‌های نزدیک به کریسمس با کیفیت بالا برای PC عرضه خواهند شد و Bill Gates با کمک‌به خیریه‌ها لبخندی به موفقیت کنسول جدیدش می زند.

برنامه ریزی Sony در این بین خیلی قابل پیشبینی نیست. بعضی‌ها می‌گویند ماه نوامبر و عده‌ای هم خبر از آپریل ۲۰۱۴ می‌دهند. اما چیزی که عیان است، این است که PS4 مثل همیشه بعد از Xbox عرضه می شود و این می‌تواند به آنها ضربه بزند و پیشروی Xbox‌ می‌تواند نسخه‌های انحصاری زیادی را برای کنسول غربی به همراه داشته باشد. Sony به تاریخ‌هایی متنوع معروف است. پس شاید این کنسول در نوامبر ۲۰۱۳ در ژاپن عرضه شود و در اوایل ۲۰۱۴ در غرب برای فروش وارد مغازه‌ها شود.

این سیری بود که پیش از این، Vita و PS3 و PSP و PS2 طی کرده بودند. اما دنیا عوض شده و Vita شرایط خوبی ندارد.

آیا Sony می‌تواند همه‌ی داشته‌هایش را در نوامبر، برای جهان عرضه کند یا اینکه آنها راه امن را انتخاب می‌کنند و ابتدا در ژاپن که بزرگترین رقیبشان را کنسول نسل حاضر Wii U می‌بینند، پا به بازار خواهند گذاشت؟

اما این نوید را ما به شما می‌دهیم، اواخر سال ۲۰۱۳ شما می‌توانید از پشت شیشه‌های مغازه کنسول‌های نسل بعد را ببینید… اما در خانه‌تان؟! این را ما نمی‌گوییم… از جیبتان بپرسید!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا
دنیای گیم/سال ۲۰۱۳ در یک نگاه - گیمفا