معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا

معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول

حامد زاهدی
۱۴:۳۳ ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا

بسیاری از افراد با بازی های قدیمی مربوط به کنسول هایی نظیر Ps1 ، Ps2 و Xbox خاطرات فراموش نشدنی دارند.در این مقاله ۴ قسمتی قصد بر آن داریم که تجدید پیمانی با عنوان های قدیمی که به زندگی ما تا حدودی شکل و جهت داده اند،انجام بدهیم.در هر قسمت از این مقاله به معرفی ۷ بازی کلاسیک که هنوز هم ارزش بازی کردن دارند می پردازیم.با ما همراه باشید.

 

Shadow of Rome cover.jpg

Shadow Of Rome | سایه رم | سازنده : Capcom | تاریخ انتشار : ۴ فوریه ۲۰۰۵ | پلتفرم : Playstation 2

داستان بازی در زمان روم باستان اتفاق می افتد،زمانی که بزرگی و عظمت جمهوری روم توسط فساد سیاسی و اخلاقی رو به تیرگی میرود و جامعه توسط خشونت طلبان و متجاوزین به حقوق مردم رو به نابودی است . در این اثنا جولیوس سزار که فرمانروایی این سرزمین را به عهده دارد توسط مخالفانش به قتل می رسد و حاکمیت خونین او نیز پایان می یابد.مشاور جولیوس سزار به نام یوسینیوس مقصر مرگ او معرفی شده و دستگیر میشود.پسر یوسینیوس به نام Agrippa  که یکی از سربازان دلیر ارتش روم است از ماجرا مطلع شده و همراه دوست زیرکش Octavius  برای نجات پدرش از اتهامی که به او زده اند به سوی روم هجوم می آورد تا بلکه بی گناهی پدرش را ثابت کند .شما به قصر روم می روید و با گلادیاتور و حیوانات آنان مبارزه میکنید.اولین ناحیه ی بازی،ناحیه ی گلادیاتورها است که در اینجا روش مبارزه و سپس روش استفاده از اسلحه را می آموزید.دموهای بازی چیزی شبیه به  Onimusha می باشد.در کل این بازی نیز همانند سایر عناوین Capcom  دارای صحنه هایی اکشن و پر از خون ریزی تمام عیار است که قاعدتا آن را برای گروه های سنی پایین توصیه نمی کنیم ! .

Spy Fiction Coverart.png

Spy Fiction  | داستان جاسوس | سازنده : Access Games | تاریخ انتشار : ۱ اکتبر ۲۰۰۴ | پلتفرم : Playstation 2

اگر دوستدار بازی هایی چون Metal Gear  و Splinter Cell  هستید بازی خاطره انگیز Spy Fiction  که تلفیقی از این دو بازی هست را از دست ندهید. در این بازی همانند Metal Gear می توانید از رادار استفاده یا فرار کنید.داستان بازی از انجا شروع میشود که شما با استفاده از یک هواپیمای قدیمی در یک پایگاه فرود می آیید و پس از فرود ناحیه را بررسی می کنید.شما یک مکانیک حرفه ای هستید که به خاطر دارا بودن پنجه های عنکبوتی می توانید از دیوارها خود را به بالا برسانید یا می توانید همچون بازی Splinter  خود را به دیوار چسبانده و از دید دشمن مخفی نگاه بدارید.با رفتن به عمق پایگاه اولین شانس برای روبرو شدن با گاردها را بدست آورید. می توانید با استفاده از سلاح Pistol سربازان را از میان برداید یا اینکه با رفتن به پشت سرشان آنها را بی هوش کنید.در ماموریتی به صورت مخفیانه وارد یک آزمایشگاه سری میشوید تا یک اسکن امنیتی را از دانشمندی عالی رتبه بگیرید.برای این کار نیز باید یک عکس خوب از او بگیرید.آرام به سمت میکروسکوپ او میروید و اسکنر را در آنجا نصب میکنید.در طول سفر راهنما ها و دستورات به شما داده میشود که با استفاده از این مهم،می توانید بازی را هرچه سریع تر و بهتر پیش ببرید.در Spy Fiction  آیتم های گوناگونی وجود دارد که به تدریج به شما داده میشوند . به عنوان مثال Flash Bang  حکم یک خودکار را دارد یا Flare که شبیه به یک نخ سیگار می باشد ! . در این بازی میتوانید دوربین های دستی را نیز به درب بچسبانید و یا با اسلحه خود به آنها شلیک کنید.

File:Phantom Brave cover.jpg

Phantom Brave  | فانتوم شجاع | سازنده : Nippon Ichi Software | تاریخ انتشار : ۴ فوریه ۲۰۰۵ | پلتفرم : Playstation 2 ، PSP ، Wii
فانتوم شجاع سومین بازی از کمپانی نیپون ایچی می باشد که Play Station 2  در عرض یک سال به خود دیده است.این بازی نیز همچون دو عنوان قبلی یعنی : Disgaea : Hour Of Duruness  و La Pucelle : Tacries از نظر سبک هنری انیمیشن و ساختار بازی همانند دو نسخه ی قبل می باشد.اما Phntom Brave  ویژگی های مختص به خود نیز دارد.این بازی کاملا جذاب و در حد خودش سرگرم کننده می باشد.بازی های استراتژیکی RPG  نظیر Phantom Brave  نوع خاصی از بازی را ارائه می دهند که در آن شما در مسیر خود نبردها را یکی پس از دیگیری پشت سر گذاشته و به نوبت با حریفان روبرو شده و هم پیمانان خودتان را حمایات و پشتیبانی میکنید.بعضی از مکانیزم های خاص موجود در این بازی کمی غیر معمول هستند،اما هسته ی اصلی بازی چندان غریب نیست.بهترین استراتژی در Phantom Brave   صرف وقت فراوان در نبرد های متعدد است به طوری که توانسته تجربه و مهارت های زیادی بدست آورده  و کاراکتر خود را به توانایی های زیادی مجهز کنید.برای تسهیل در انجام این استراتژی می توانید هر چند مرتبه که دوست دارید نقشه ی محل نبردهایی را که انجام داده اید بازدید نموده و یا با استفاده از تله پورت به مکان های نبرد تصادفی بروید.
کاراکتر اصلی بازی،دختر جوانی به نام Marona است که با محافظی تقریبا نامرئی به نام Ash  سفر میکند. Marona می تواند Ash  را به نبرد بخاطر خودش وادار کند و بتدریج قدرت ترغیب دیگر فانتومها برای نبرد را بدست بیاورد.داستان بازی به صورت انیمیشن و از کاراکترهای دو بعدی در آن استفاده شده است.در این بازی از جادوها،اسلحه ها،سربازان،جادوگران و هیولاها نیز میتوانید استفاده کنید.هیولاها را می توان گروگان گرفته و به عنوان سلاح ، ضد خودشان استفاده کنید.هر بار که مبارزه ای را برنده میشوید روح های زیادی به شما می پیوندند که هرکدام از آن ها را خواستید می توانید انتخاب و بازسازی نموده و درجه ی آنها را بالا ببرید.ضمنا می توانید روح ها را با خود و آیتم ها و وسایل دیگر ترکیب نموده و یک سلاح جدید بدست بیاورید.بازی ساعت ها به طول می انجامد و شما باید با شجاعت راه خود را در پیچ و خم های حوادث در مبارزه بین مرگ و زندگی یافته و ادامه دهید.

Fablebox.jpg

Fable | افسانه | سازنده : Big Blue Box | تاریخ انتشار : ۱۴ سپتامبر | پلتفرم : Xbox ، Xbox 360
بازی افسانه یکی از بازی های بسیار جالب RPG می باشد که توسط سازنده ای خلاق به نام Peter Molyneus  برای Xbox  ساخته شده است.در این بازی خشونت،مهربانی،خونسردی و احساسات هر کدام نقش های مخصوص به خود را ایفا میکنند.از بچگی تا مرگ می توانید مسیر زندگی خود را طی کنید.از بی تجربگی و خامی دوران نوجوانی عبور کرده و تا حد یک انسان قدرتمند در جهان پیش بروید.می توانید انسانی خوب و مفید فایده باشید یا اینکه صفاتی شیطانی را کسب کنید.قدرت و عضله های شما به مرور زمان رشد می کنند و بر قدرت و توانایی هایتان افزوده می شود.اگر گلی را لگد کنید یا کسی را مورد آزار و اذیت قرار دهید یا بالعکس مهربانی و کمک به دیگران ره سرلوحه ی کار خود قرار دهید همگی شخصیت شما را آشکار میکنند و خواهید دانست که چه کسی هستید و چه خواهید شد.
بازی با یک بازیکن شروع شده که وارد شهر خیالی Albion میشود،شهری که با هر پیشرفت و عملی ساختار آن تغییر میکند.بازیکن نیز به مرور زمان بزرگتر شده و به تدریج پوست او تیره تر و چروک هایی در صورتش ظاهر می گردد.هر بازیکن می تواند به درجه ای از رشد برسد،کسی که زیاد کتاب می خواند دارای معلومات بالایی شده و موهایش سفید میشود . بازیکنی که وقت خود را در زیر آفتاب سوزان می گذراند رنگ پوستش تیره می شود.بازیکنان به دو دسته ی خود  و بد نقسیم میشوند که علیه یکدیگر به ستیز می پردازند. بازی Fable را انجام دهید تا خود را بیشتر بشناسید ! .

 

PAL region PS2 cover art

Shark Tale  | داستان کوسه | سازنده : Edge of Reality | تاریخ انتشار : ۱ اکتبر ۲۰۰۴ | پلتفرم : Playstation 2 ، PC ، Xbox ، Wii
در اعماق اقیانوس،شهری به نام Reef City  وجود دارد مه سرنوشتش در دستان کوچک یک ماهی به نام Oscar  است. این بازی دارای ۲۵ ماموریت است که نواحی مختلف دریا را بررسی میکند.موقعیت و محل زندگی نهنگ بزرگ Whale Wash و پستی و بلندی های اقیانوس را می کاوید.زمانی سوار بر یک تاکسی ماهی هستید و با سرعت فوق العاده پیش می روید و زمانی دیگر نیز در ترافیک گیر می کنید . با کوسه های سفید مبارزات زیادی خواهید داشت و باید آنها را شکست دهید و حملات یک سری از ماهیان پر رو را دفع کنید.با استفاده از خم کردن بال های خود و فرود آوردن آن می توانید بر دشمن ضرباتی را وارد کنید.در مرحله ای بازی باید با یک سری از ماهیان زیبا برقصید،اگر حریفان را در این مسابقه شکست دهید می توانید با یکی از ماهی های زیبای شهر ازدواج کنید،که این بستگی به نوع رقص شما دارد.سبک بازی اکشن است و با انیمیشن های خود می تواند همه ی سنین را برای مدتی سرگرم کند.

Dissidia NA Cover.jpg

Dissidia Final Fantasy | فینال فانتزی | سازنده : Square Enix | تاریخ انتشار : ۴ سپتامبر ۲۰۰۹

Final Fantasy قطعا نیازی به معرفی ندارد؛حتی افرادی که با بازی های ویدیویی آشنایی ندارند نیز به احتمال زیاد با این عنوان آشنایی دارند.خود Hironobu Sakaguchi هم فکر نمی کرد FF چنین محبوبیت و موفقیتی به دست آورد.FF در دو دهه گذشته باعث شکوفا شدن استعداد هنرمندان بسیاری شد.Square را به شهرت رساند و باعث محبوبیت بازی های نقش آفرینی کنسولی شد.FF مترادف است با بهترین آثار نقش افرینی ژاپنی تاریخ با بالاترین کیفیت ممکن!
ایده ی ساخت یک بازی با شخصیت های گوناگون از بازی ها و آثار مختلف،موضوعی جدید نیست و نه تنها خود Square قبلا این سیستم را تجربه کرده،بلکه بسیاری شرکت های دیگر مثل نینتندو آثاری این چنین داشته اند.Dissidia یک بازی مبارزه ای می باشد و می توان آن را به نوعی وارث تجربه ی مشابه Square در این سبک،یعنی Ehrgeiz دانست.
محیط بازی کاملا سه بعدی می باشد،آن هم محیط هایی بزرگ و برگرفته از آثار معروف مجموعه.سبک بازی شباهت زیادی به بازی های Stone Power ساخته ی کپکام دارد.بدین معنی که کاملا آزاد هستید و به هرجای مرحله سرک بکشید؛آیتم های مختلف و Power-Up های متعدد بازی را بدست بیاورید و البته با حریف درگیر شوید.در این حال یکسری حرکات آکروباتیک مثل پرش دوبل،دویدن روی دیوار و…نوعی حال و هوای دراماتیک به بازی میدهد که یادآور مبارزات حیرت آور فـــیلم Advent Children است.

Velvet Assassin cover.jpg

Velvet Assassin | قاتل مخملی | سازنده : Replay Studios | تاریخ انتشار : ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹ | پلتفرم : Xbox 360 و PC
جنگ جهانی یادآور خاطرات تلخ و شیرینی است که میتوان تا ابد در مورد آن ها صحبت کرد.تاثیر جنگ جهانی بر صنعت بازی نیز کاملا به چشم می آید و بازی های مختلفی در این رابطه ساخته شده اند .Velvet Assassin  بر اساس داستانی واقعی از خانم Violette Szabo مامور مخفی متفقین در خلال عملیات های جنگ جهانی دوم شکل گرفته و شما در نقش وایلت سامر باید به صورت کاملا سری به مقر نازی ها رسوخ کرده و اطلاعات و مدارک مهمی را به سرقت ببرید.در این بازی سبک مخفی کاری حرف اول را میزند و همچون بازی Splinter Cell  باید قدم به قدم پیش روی کنید و یک قدم اضافه ممکن است باعث کشته شدن شما شود.در بازی می توانید از مورفین استفاده کنید و به فضا بروید ! وقتی از این ماده استفاده کردید جهان پیش روی شما تیره و تار میشود؛دشمنان شما را نخواهند دید و به راحتی میتوانید آنان را از بین ببرید.

 

شما خواننده ی عزیز می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

باتشکر/حامد زاهدی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا
معرفی ۲۸ شاهکار قدیمی | قسمت اول - گیمفا