تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا

تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است

عرفان رحیمی صادق
۱۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا

با شروع نسل جدید شاهد اوج گرفتن دو رقیب قدیمی و سرسخت عرصه بازی های رایانه ای بودیم. رقابتی که خیلی زود ایکس باکس وان از آن عقب ماند و به دلیل کمبود عناوین انحصاری و همینطور تعداد انبوهی از بازی های کنسل شده، از اصلی ترین رقیب خود یعنی پلی استیشن ۴ عقب ماند. حال با هم عمق این قضیه را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

مایکروسافت در این نسل از لحاظ داشتن عناوین فرست پارتی شانس کمی داشت و در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد. بسیاری از عناوین مورد انتظار این شرکت به هر نحوی یا به مشکل برخوردند و یا ساخت آن ها لغو شد؛ عناوینی نظیر Scalebound و Fable Legends از این دسته هستند. یا حتی برخی از عناوین فرست پارتی آن ها از لحاظ عملکرد ضعیف نشان دادند و قدرت فروش خود در بازار را از دست دادند که از این جمله هم می توان به سری Halo و یا Gears اشاره کرد. همچنین برخی دیگر از بازی های جدید این شرکت نیز آنطور که باید عمل نکردند و عناوین شکست خورده به حساب آمدند که برخی از آن ها Quantum Break و یا Sunset Overdrive هستند.

اما چرا مایکروسافت از نظر داشتن عناوین انحصاری تا این حد بد عمل کرد و شانس خود برای رقابت در بازار بازی های ویدئویی را تا این حد پایین آورد؟ در این رابطه از لویس وارد (Lewis Ward)، مدیر تحقیقات IDC، و یکی از صاحب نظران صنعت بازی های ویدئویی سوال شد که چرا مایکروسافت در این زمینه نتوانست پا به پای سونی و نینتندو پیش برود و رقابت شدید در نسل هشتم را به رقبای خود واگذار کرد. وارد در این زمینه اظهار کرد:

مایکروسافت مانند سونی و نینتندو یک استودیوی بزرگ برای توسعه و ساخت بازی های رایانه ای در اختیار ندارد و پیشینه ای قوی و عمیق در زمینه ساخت بازی های رایانه ای و خدمات آن ها ندارد.

وی همچنین افزود:

آن ها تعداد کمی بازی انحصاری بزرگ دارند که شامل سری بازی های Halo ، Gears of War ، Minecraft و برخی دیگر می شود. اما استراتژی مایکروسافت به گونه ای نبود که آن ها فرصت همکاری با استودیو های مستقل و یا حتی ترد پارتی را داشته باشند تا بتوانند محتویات انحصاری ارزشمند به تولید برسانند. عملکرد مایکروسافت از سونی یا نینتندو از لحاظ ارائه خدمات خارجی برای جامعه کاربران ایکس باکس سلطه جویانه تر است چرا که آن ها در زمینه ساخت ابزار سرگرمی برای رایانه های شخصی و یا گوشی های هوشمند نیز دستی بر آتش دارند و در حال تلاش هستند تا این بازی ها را روی تلویزیون های پیشرفته و مردن زیبا تر و چشم نواز تر جلوه دهند. به صورت بالقوه خرید استودیو های جدید و ساخت آی پی های تازه می تواند به آن ها در این مسیر کمک زیادی کند. شما قبل تر به Ryse اشاره کردید که توسط Crytek توسعه پیدا کرده بود. مایکروسافت سال ها قبل تر از فعالیت جدی سونی، عنوان World of Tanks را روی ایکس باکس در اختیار داشت. همینطور در فصل تعطیلات اخیر نیز توانستند عنوان PlayerUnknown’s Battlegrounds را به انحصار خود در بیاورند که البته ممکن است یک انحصاری زمانی باشد و پس از مدتی برای سایر پلتفرم ها هم به انتشار برسد. از آن جایی که مایکروسافت تیم داخلی کوچکتری برای توسعه بازی های رایانه ای، نسبت به رقیبان خود دارد، باید به دنبال ایجاد خلاقیت های بیشتری باشد تا محتویات انحصاری ارزشمندی به تولید برساند. من معتقدم روند کنونی مایکروسافت همچنان هم ادامه پیدا خواهد کرد که در غیر این صورت، آن ها باید هزینه های زیادی متحمل شوند.

البته برخی اعتقاد دارند که ممکن است ساخت عناوین انحصاری، آن طور که وارد اشاره کرد، هزینه زیادی برای مایکروسافت نداشته باشد. آن ها در گذشته ساخت بازی های انحصاری را بسیار خوب انجام می دادند؛ مانند چیزی که در زمان ایکس باکس و یا ایکس باکس ۳۶۰ شاهد بودیم. طبیعتاً همه ما با آن بخش از صحبت های وارد که اشاره کرد عملکرد مایکروسافت در زمینه ساخت بازی های انحصاری از سونی و نینتندو ضعیف تر بوده، موافقیم. اما سوال این جا است که بعد از ۱۹ سال فعالیت در این زمینه، موضوعات پیش آمده تقصیر چه کسی است؟

چیزی که مشخص است مسائل و مشکلات پیش آمده برای مایکروسافت نتیجه ای مانند آنچه در سال ۲۰۱۷ دیدیم خواهد داشت. جایی که سونی و نینتندو رقابت را در دست داشتند و با داشتن عناوینی مانند Horizon و Breath of the Wild برای انتخاب بهترین بازی سال با یکدیگر رقابت سنگین و پایاپای به راه انداخته بودند و در عین حال مایکروسافت فقط نظاره گر این رقابت بود چرا که چیزی برای عرضه نداشت و به راحتی از آن کنار زده شد. آیا زمان آن فرا نرسیده که مایکروسافت فکری برای این داستان داشته باشد و به دنبال راه حل کلیدی بگردد؟ وارد در بخش دیگری از صحبت هایش در این زمینه گفت:

چنین بازی هایی زمان زیادی صرف می کنند و هزینه ساخت آن ها هم بسیار گران تمام خواهد شد. همانطور که اشاره کردید، مایکروسافت در ابتدای این نسل تلاش خود برای ساخت بازی های بزرگ AAA با داستان سرایی های بسیار عالی را به کار بست اما نتوانست این روند را ادامه دهد. شاید عنوان کنسل شده Fable می توانست التیامی بر این زخم ها باشد و یا شاید Crackdown حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و یک غول بزرگ به حساب بیاید که جا دارد اشاره کنم این بازی در E3 نمایش بسیار خوبی ارائه کرد. در پایان من مایکروسافت را به دلیل تمرکزش روی موارد انحرافی مانند به انحصار در آوردن PUBG برای خود، سرزنش نمی کنم. هم اکنون در برهه ای از زمان هستیم که ورزش های الکترونیک در حال فرا گیر شدن هستند و کسب درآمد از آن ها ممکن است سال ها و سال ها ادامه پیدا کند. بازی های سینگل پلیر بسیار عالی هستند اما درخشش آن ها رو به زوال است چرا که ساخت آن ها کم کم تبدیل به یک ریسک بزرگ خواهد شد. اگر چنین چیزی عملی شود، می تواند یک استودیو را نابود کند.

این بحثی است که بار ها راجع به آن شنیده ایم اما از طرفی دیگر هنوز بازی های سینگل پلیر زیادی هستند که همه ما را هیجان زده می کنند و تصور کنار رفتن آن ها موضوعی است که ممکن تا چند سال پیش رو عملی نشود. چیزی که در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد، این است که مایکروسافت هر چه زود تر باید برای تاسیس و به راه انداختن چند استودیوی فرست پارتی دست به کار شود. زیرا دلبستن به بازی های آنلاین و فکر درآمد زایی از آن ها در ورزش های الکترونیک، دردی از جامعه بزرگ کاربران ایکس باکس را دوا نخواهد کرد.

در پایان همه ما امیدواریم که مایکروسافت این روند را هر چه زود تر تغییر دهد و با ساخت بازی های انحصاری فرست پارتی مانند گذشته به رقابت با سونی و نینتندو تازه وارد بپردازد. همه ما به شدت دلتنگ عناوین ناب این شرکت هستیم تا بار دیگر بتوانیم لذت یک بازی انحصاری عالی از طرف مایکروسافت را بچشیم. مایکروسافت نباید فراموش کند چیزی که باعث محبوبیت یک کنسول می شود، عناوین انحصاری درجه یک آن است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا
تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • XBOX FAN گفت:

    کاملا درسته جدا عرضه کردن بازی هاش رو PC کافیه لینک های زیر رو ببینید تا به عمق فاجعه پی ببرید 😎
    https://gematsu.com/exclusives/ps4
    ______________________________
    https://gematsu.com/exclusives/xbox-one
    ______________________________
    http://www.metacritic.com/browse/games/score/metascore/all/ps4/filtered
    ______________________________
    http://www.metacritic.com/browse/games/score/metascore/all/xboxone/filtered

  • مهم ترین مسئله در گیم خود گیم هست یعنی اینکه چه گیم هایی میتونیم با کنسول خودمون بازی کنیم.
    پس طبیعیه که سونی با عناوین انحصاری خودش تونسته نظر خیلی هارو جلب کنه.
    الان بهترین سری های بازی مثل gow و uncharted و last of us و… در انحصار سونی اند

  • Farhad-ps4 گفت:

    این ها همش جو سازی بهترین بازی های این نسل همگی در انحصار XBOX بودند

  • fbjg گفت:

    نینتندو که کلا کمپانی گیم هستش و سونی هم بخش بسیار وسیعی از شرکت خودش رو مال گیم گزاشته ولی مایکروسافت صرف چیز های دیگه ای کرده و خب واسه همین نسبت به رقباش تو زمینه گیم عقب تره
    نینتندو خودش از اوایل صنعت گیم بوده و سونی قبل از عرضه پلی استیشن با کمپانی های سگا و نینتندو همکاری داشته و پس از کسب تجربه وارد بازار کنسول شد ولی مایکروسافت یهو وارد این صنعت شد اونم بدون هیچ تجربه قبلی واسه همین ایکس باکس اورجینال شکست خورد
    اومد تو نسل ۷ وارد رقابت جدی با سونی شد و تونست کلی موفقیت کسب کنه ولی تجربه کسب نکرد و فقط از موفقیت استفاده کرد بدون فکری برای آینده واسه همین تواین نسل شکست خورد
    حالا با تجربه کافی وارد نسل بعد میشه و بازار رقابت داغ تر

  • آقایون این دیگه کم لطفیه که نینتندو از مایکروسافت بهتره واقعا به چه دلیلی اینو میگید؟ نیتندو کلا ۲ تا انحصاری عالی داره کلی از بازیا هم براش نمیاد

    • فقط دو تا بازی !؟
      نینتندو به اندازه ۳۰ سال آی‌پی های مختلف داره!
      مایکروسافت تنها به هیلو و فورزا وابسته است.
      اما اگر منظورت بازی برای سوییچ هست، در نظر بگیر کنسول در سال اول خودش حداقل ۶ تا انحصاری عالی داره!
      مشکل اینه که کنسول اکس باکس به جز رزولوشن بیشتر(در نسخه اکس) در مقابل رقبا حرفی برای گفتن نداره.

      اما در هر حال رقابت باعث پیشرفت میشه و همین که ماکروسافت داره یه سری اقدامات انجام میده باعث خوشحالیه.

      • 2B گفت:

        مرصاد یعنی برا یه لحظه بیاید تجسم کنید نینتندو بیاد در کنار کنسول هیبریدش یه کنسول خانگی تمام عیار بزنه در اون صورت مولتی پلتفرما که هست، با تک تک ip هاش میتونه رقبا رو به روز سیاه بنشونه کافیه بخواد و وارد این عرصه بشه….من واقعا موندم یسری چطور میتونن عناوین تاپ منتشر شده نینتندو با اون متاهای خارقالعاده و اون نقدها و استقبال رو اینقدر کوچک بشمرن که بیان همچین کامنتهایی بدن
        http://upolod.ir/img/album/guest/upolod_322cf_1515439883512.jpeg
        اتفاقا تو بین سونی فنهام دیدم متاسفانه ماکروسافت که کلا این نسل از مرحله پرت بود حتی خود سونی هم بازیسازی رو به نوعی با مشارکت با نینتندو شروع کرد و آموخت

        • اون افراد فقط خودشون رو محروم می کنند(البته اگر سلیقه شخصی هست که اشکالی نداره) همیشه هم همون حرف های همیشگی: ماریو و زلدا برا بچه ها ساخته شدند، گرافیک کارتونی، کنسول ضعیف، به منتقد ها پول میده و …

          اما بحث کنسول
          خیلی ها ممکنه قبول نداشته باشند اما به نظرم نینتندو تنها سازنده کنسولی هست که علاوه بر توسعه بازی های عالی، تجربه بازی کردن متفاوتی هم ارایه میده. کنسول های دیگه تنها یه ورژن ضعیف تر از یه پی سی هستند و تنها نکته جذاب اونا بازی هاشون هستند.
          متاسفانه یا خوشبختانه نینتندو نتونست پتانسیل کامل WiiU رو نشون بده. شاید اگر اون کنسول موفق میشد دیگه سوییچ ساخته نمیشد اما من به شخصه تجربه کاربری که با سوییچ دارم رو با کنسول خونگی عوض نمیکنم.
          به نظرم سوییچ قراره بهترین کنسول نینتندو بعد از گیم کیوب باشه. نینتندو داره بازی هایی رو می سازه که طرفدارها خیلی وقته منتظرشون هستند(متروید پرایم ۴)

      • بله منظورم سوییچ بود به حر حال هرکی نظری داره و به نظر من سوییچ دیگه از ایکس باکس بهتر نیست

  • MASOUd 1000 گفت:

    هرحال داره فیفا منتشر میشه اما ایا میمونه بلاخره کامل بشه حوصله مقدمه نداشتم 🙂
    اول میریم سراغ گیم پلی بنظر من فیفا توی نسخه ۱۴ گیم پلی کاملی داشت بعد بخاطر اینکه تغیر بده بازی رو هی گیم پلی رو سنگین کرده تا اینکه توی این نسخه دیگه با جرثقیل هم نمیشه بلندی کرد دومین بخش گرآفیک هست که بازی در این ضمینه خوب عمل کرده و بیشتر بازیکن ها کیفیت خوبی دارند سومین نکته هم بخش های بازی هست که باید بگم به غیر از بخش جوورنی بقیه بخش های بازی جالب نیس علت هم آینه که بخش جورنی بسیار حوصله سربر هست و برای کسانی که مشکل بی خوابیدن دارند عالی هست :rotfl: امتیاز من به این بازی ۴ هستش

  • mamadtala17 گفت:

    اره کاملا درست میگه
    از اول زیرسازش غلط بوده ولی خب الان داره خودشو میرسونه و این نکته خیلی خوبیه

  • اگه یه روز بازی سینگل پلیر تولید نشه کلا گیم میزارم کنار 🙁

  • Y PS گفت:

    “مایکروسافت سال ها قبل تر از فعالیت جدی سونی، عنوان World of Tanks را روی ایکس باکس در اختیار داشت.”
    جان؟!؟!؟! 😐
    اونموقعی که ایکس باکس تو موز بود سونی با PS1 حرف اول صنعت گیمینگ رو میزد عزیزم!

  • Witcher گفت:

    خدا یه عقلی به مدیران بخش xbox بده که پولشونو درست خرج کنن و همینطور شفای عاجل هم به طرفدارهاش که وقتی پای انحصاری های سونی میاد وسط کر و کور میشن

    • 2B گفت:

      مشکل همینجاس ما گیمرا بجا اینکه طرفدار بازیهایی باشیم که پول خرجشون میکنیم و اصلا به بخاطر عشق به بازیها اسم مون رو هم گیمر گذاشتن میان طرفداری کمپانیها رو میکنیم، بیخود و بی جهت و صرفا بخاطر غرور و تعصب بیجا بهترین دوران جوانیمون رو بدون تجربه شاهکارها میگذرونیم که شاید چند سال اینده شرایط جور دیگه ایی پیش بره یا نسل بعد اصلا نباشیم….این نگاه فقط مربوط به کنسول نیست متاسفانه کلیست یسری عمرشون رو به پای کمپانیها میسوزونن حرف میزنی میگن سلیقه…برا یه عده شاید ولی اکثریت بهانه اس مگه میشه یه بازی از هر جهت زیبا و کامل باشه بری تو نخش و بدت بیاد، لیست کاربر goldberg یه نمونشه هر عنوانی فارغ از سبک و کیفیت نهاییش که برند محبوبش منتشر کنه میشه براش خدا با سلیقش جور در میاد از اون طرف هر عنوانی که رقبای برند محبوبش منتشر کنن به سلیقش نمی خوره!!!حالا اگه مثلا یکی از همون بازی ها برا کمپانی مورد نظرش بود صبح تا شب چماغ میکرد میزد تو سر بقیه که فلانه و بهمانه…هر کمپانی در هر ضمینه ایی در درجه اول به فکر توسعه و درامد بیشتره این سرمایه گذاری هم صرفا برای جلب نظر مشتری ما گیمرا از منظر اینها فقط فقط یه مشتری و مصرف کننده ایم و تمام!

  • ASSADullah گفت:

    ” بازی های سینگل پلیر بسیار عالی هستند اما درخشش آن ها رو به زوال است چرا که ساخت آن ها کم کم تبدیل به یک ریسک بزرگ خواهد شد. اگر چنین چیزی عملی شود، می تواند یک استودیو را نابود کند. ”
    خدا اون روز رو نرسونه…
    لعنت بر pubg و امسال اون… :reallyangry: :no:

  • SHERA-RAT گفت:

    جدا از این که شخص ایشون و کلا IDC به دلیل نظر های صد من یه قازش یه انحصاری زمانی برای ماکروسافت به حساب میاد یادآوری می کنم سیاست سونی همیشه بیشتر از مولتی پلیر رو سینگل پلیر بوده، همیشه موفق تر بوده و میلیونی طرفدارا خریدن، فروش انحصاریش از فروش دستگاهای xbox بیشتره، بازی های سینگل پلیر رو به زوال نیست، مغز ایشون رو به زواله..

  • REZA_ISS گفت:

    این چقد چرت و پرت گفت :laugh:

    یه جملشو میگم به عمق چرندیاتش پی ببرید :
    (بازی های سینگل پلیر عالی هستند ولی رو به زوال است !!!! )

    درسته مولتی یکی از بزرگترین پبشرفت هاست ولی واقعا نمیتونه تمام و کمال جای بخش داستانی رو بگیره.قسمت مولتی هر بازی برای بازیباز هیجان خوبی داره ولی شرکت ها با روی اوردن به این سمت بدنبال خالی کردن بیشتره جیب بازیباز هستن.

    این اقا رو هم زیاد جدیش نگیرید یه حرفی زده خواسته بگه منم هستم :rotfl:

  • ali as گفت:

    تو این نسل سونی هم همچین خوب نبود بجز بلادبورن انچارتد وهورایزن بازی هایی مثل نوح یانیر فقط بخاطر سبک ژاپنیش رو وان نیومدن شاید دراینده بیان اشتباه ماکرو رو کردن تمام ای پی هاش تو ۲سال بود در صورتی که سونی انحصاری خاصی نداشت البته ۲۰۱۸ سونی خیلی ای پی باحال داره ولی فکرنکنم همه امسال بیان بازی ناتی داگ میره اخر نسل تا یک ریمستر برای کنسول بعدیش بیاد

تحلیل‌گر IDC توضیح می‌دهد که چرا تعداد آی‌پی‌های جدید ایکس‌باکس وان کاهش پیدا کرده‌ است - گیمفا