روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا

روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا

به یاد قدیم ها. به یاد گذشته ها که همه چیز رنگی تر و زیبا بود. همه چیز از یک سی دی شروع شد! البته نه از آن سی دی هایی که شما فکرش را می کنید! یک سی دی سفید رنگ اندکی کهنه که رویش نوشته شده بود قلعه و زیر آن عبارت یک کد ده پانزده کاراکتری بود. کدی که هنوز هم فکرش را که می کنم خنده ام می گیرد که چطور باید کد نصب بازی را وارد کرد در حالی بازی در حال نصب شدن از همان سی دی است !

روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا

واقعا هیچ شانسی ندارن، حتی اگر هم دیوار ها رو پایین بیارن. این نمونه یک روش اشتباه برای حمله به چنین قلعه ای است

 

اولین بار نصب کردن بازی همانا و از کار و زندگی افتادن همانا. این بازی با هر چیزی که تا قبل از آن دیده بودید فرق داشت. در اوج سادگی، دنیایی از طراحی های خاص نظامی و سیاسی نهفته بود. عنوانی که شاید در سعی داشت در آینده بهتر هم شود ولی جز پسرفت چیزی با خود به همراه نداشت.

دنیای Stronghold دنیای زیبایی در اروپای شرقی و خاور میانه را به تصویر می کشید که سعی داشت یکی دیگر از بزرگترین نبرد های بشری، یعنی جنگ های صلیبی را به تصویر بکشد. در این دنیای در باطن بی رحم، جنگ بر سر دین است. عده ای مسلمان و عده ای دیگر مسیحی و تمام جنگ آن روز دنیا فتح سرزمینی مقدس  بود.

بازی همچون دیگر عناوین مطرح آن روز ها، یک استراتژی هم زمان بود. در این جا شما می توانستید یک حاکم ظالم باشید که با زور و تهدید مردمتان را در سر جایشان نشانده اید یا این که با رافت با آن ها رفتار کنید. همین تصمیم ها بود که این عنوان را در چیزی در حدود ۱۵ سال پیش به این جا رساند که هنوز هم این بازی به عناون یکی از بهترین ها در میان خاطرات کودکیمان حظور دارد.

سبک بازی در کل به این صورت است که پیش از شروع بازی، شما می توانید نسبت به تیم بندی اقدام کنید. هر تیم می تواند شامل ۱ تا ۷ عضو باشد و در کل هم هر  مسابقه شامل حداکثر ۸ عضو مختلف است. البته معمول ترین کار در این بازی تقسیم تیم ها به دو تیم ۴ نفره یا بازی در یک نقشه ۸ نفره با وجود دو تیم ۳ نفره بود. جدای از تقسیم تیم ها، بحث دیگر افراد حاظر در بازی بود که بسته به این که بخواهید با بات بازی کنید یا انسان واقعی ( بازی از مولتی پلیر آنلاین و تحت شبکه نیز پشتیبانی می کند) و اگر تصمیم میگرفتید با بات بازی کنید، انتخاب هم تیمی ها بسیار مهم بود که در ادامه به معرفی انواع مختلف آن خواهیم پرداخت. در هر صورت جدای از تقسیم تیم ها، مهم ترین نکته پیش از شروع بازی، تقسیم منابع بود و به این صورت عمل می کرد که اولا شما می توانستید تعریف کنید که از بین پول یا سرباز در اغاز بازی یکی را انتخاب کنید که البته پول انتخاب بیشترین بود و در ثانی این که کفه ترازو به نفع بازی بازان انسانی باشد یا کامپیوتر از این منابع اولیه بهره بگیرد.

اما به  محض آن که بازی شروع شود. این جا است که تمام زیبایی Stronghold ناگهان به شما نمایش داده می شود.  با شروع بازی همیشه دو کار اولیه باید انجام دهید. یکی این که انبار برای نگاه داشتن مواد خام درست کنید و دیگری تولید انبار مواد غذایی آماده است. اولی از این جهت مهم است که به صورت منطقی برای هر فعالیتی شما نیاز به منابع خام دارید و دیگری از این جهت مهم است که برای هر فعالیتی به نیروی انسانی نیاز دارید و مردم گرسنه قطعا برای شما هیچ کاری نخواهند کرد. می توانید به هر تعدادی که نیاز دارید از این انبار ها تولید کنید که تعداد بیشتر اینا ها از این جه به شما کمک می کند که در زمان محاصره دشمن، مدت بیشتری می توانید تجهیزات ساخت و ساز یا غذا برای مردم داشته باشد. جدای از این ها شما به انبار برای نگهداری تسلیحات، در صورتی که خودتان بخواهید آن ها را تولید کنید یا خزانه برای طلا ها هم نیاز دارید که این مورد به صورت پایه در خانه حاکم سرزمینتان نگهداری می شود!

روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا

یکی دیگر از بی خود ترین فرماندهان بازی

پس از رد شدن از این مرحله ساده، حالا کار اصلی شروع می شود. شما باید هم ارتشی قدرتمند برای نابود کردن دشمنان ایجاد کنید، هم مردمتان را راضی و سیر نگه دارید و در عین حال هم قلعه ای مستحکم برای جلوگیری از نفوذ دشمنان به قلب سرزمینتان ایجاد کنید. چیزی که سبب می شود خیلی ها در بازی شکست بخورند عدم توانایی ایجاد یکی از اظلاع این مثلث است. برای راضی نگه داشتن مردم کاری ساده تر از بقیه خواهید داشت. برای این کار فقط کافی است مالیات منصفانه بگیرید ( یا حتی یارانه دهید !)، شکم مردم را سیر نگه دارید، یا برای نگه داشتن مردم در حد و حدود خودشان، آن ها را بترسانید یا اگر حاکم خوبی باشید می توانید اسباب شادی آن ها را نیز فراهم کنید. همچنین هر زمان هم که نیاز به مردم بیشتری برای ارتش یا کارگر نیاز داشتید فقط کافی است که تعدادی خانه بسازید تا به جمعیت شما افزوده شود.

در این بخش برای مالیات شما چندین گزینه پیش رو دارید. یک این که مالیات نگیرید که مردم را واقعا خوشحال خواهد کرد. دومین حالت این است که مالیات سنگینی تعریف کنید که مردم به سختی توان پرداخت آن را داشته باشند و با روش های دیگری مردم را راضی نگه دارید. یکی از کار هایی که می تواند مردم را زیر مالیات سنگین راضی نگه دارد، ایجاد بنا های تفریحی مانند بار و یا پارک است. روش های دیگر و پیچیده تری نیز برای این کار وجود دارد که می تواند شامل ترکیبی از ایجاد های بنا های شکنجه در ملا عام برای ترساندن مردم یا افزایش سهمیه غذایی هر نفر است ولی باید در نظر داشته باشید که در صورتی که راه اول را انتخاب کنید، در صورت کاهش مقدار رضایت عمومی، با سرعت بسیار بالاتری مردم از قلعه شما فرار می کنند و انتخاب راه مهربان تر سبب می شود که مردم زیر فشار هم باز تا زمان بیشتری به شما وفادار باقی بمانند. راه مهم تر این است که حتی بتوانید یک چرخه اقتصادی کامل تشکیل دهید و با صنعتی کردن قلعه و با ایجاد منابع مختلف و فروش ان ها منبع درآمد ایجاد کنید و پس از تامین هزینه های لشگر، حتی مبلغی را نیز به مردم پرداخت کنید تا در شرایط بد اقتصادی که نیاز بیشتری به کمک آن ها دارید، ان ها نیز در کنار شما باقی بمانند چون در زمانی که قلعه شما از هر سو زیر بازی محاصره است و منابع غذایی در حال ته کشیدن، اندک وفاداری مردم که نتیجه اش وجود نیرو ی انسانی در این شرایط سخت است، مهم ترین عامل برای زنده ماندن است.

در کنار این ها صنعت بازی به چندین زیر مجموعه نیاز دارد که شامل سنگ برای ساخت قلعه، آهن برای ساخت ارتش، غذا برای مردم و چوب برای ساخت و ساز های ساده است. هر کدام از این منابع از طریقمنابع تجدید پذیر تامین می شوند و اکثر ان ها هیچگاه پایانی ندارد به جز چوب که با تلنگری به انسان ها بازی نشان داد که در صورت مصرف بی رویه،  درختان تمام می شوند و در صورتی که دیگر درختی در دنیای بازی وجود نداشته باشد، هیچ درخت جدیدی نیز رشد نمی کند. البته اکثرا از نیمه بازی به بعد بحران چوب به وجود می آید که راه حل آن نیز فقط تامین آن از طریق معامله چوب با سنگ یا آهن است که راه سریعی برای دریافت آن به شمار می آید.

صنایع بازی شامل استخراج سنگ و اهن، به نیروی انسانی نیاز دارند. این صنایع فقط بر روی رگه های سنگ یا آهن قابل ساخت هستند که با اندکی تمایز رنگ به راحتی قابل شناسایی هستند. شما می توانید این ساختمان ها را در هر جایی از نقشه قرار دهید ولی نکته آن است که اگر مسیر انتقال این تجهیزات به سمت قلعه شما نا امین باشد، امکان کشته شدن نفرات شما و در نتیجه نرسیدن به منابع نیز وجود دارد.

برای ساخت قلعه چندین راه دارید. یکی آن که قلعه ای ساده به شکل یک مربع کوچک با چهار برج و یکی دو عدد دروازه درست کنید یا این که سعی کنید یک قلعه بزرگ با ده ها راه و دالان و چندین و چند منطقه کوچک و بزرگ و تعداد زیادی برج ایجاد کنید. همه این تصمیمات بر عهده شما است ولی چیزی که سبب می شود شما بتوانید به این مهم برسید اولا سبک بازی است. اگر قرار باشد با کامپیوتر مسابقه دهید، ان موقع است که استعداد معماری درونی همه ما به اوج رسیده و شاهد قلعه های زشت و زیبا هستیم ولی اگر در برابر انسان های دیگر قرار بر بازی باشد، در اکثر مواقع سنگ ها فروخه می شوند تا هزینه ساخت ارتش ها تامین شود و کار دشمن را یکسره کرد. علاوه بر خود بدنه قطعه، شما می توانید انواع و اقسام تله های مختلف را در دور تا دور قلعه بکار ببرید که این ها شامل خندق پر از آب، روغن داغ و یا قیر بر روی زمین برای به آتش کشیدن دشمنان، سگ های گرسنه و وحشی یا تله های ساده است که تمام این ها به شدت کار آمد هستند. البته برای ساخت تله ها، علاوه بر منابع، به نیرو نیز نیاز دارید و افراد شما باید قطعه به قطعه نسبت به ساخت برخی از آن ها مانند خندق ها اقدام کنند. البته دشمنان نیز برای عبور از موانع اصلی و فرعی و مهمترین ان ها یعنی دیوار های شما، چند راه دارند که یکی می تواند شامل استفاده از شمشیر زن ها برای خراب کردن دیوار ها، یا استفاده از تجهیزات دور برد است که این نیرو ها نیز داستان خودشان را دارند.

روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا

این طرف که پایین سمت راست نشسته واقعا من رو دق می داد انصافا نمیشد یه نفر با قیافه بهتر طراحی می کردن

دیگر نکته مهم در بازی ساخت ارتش است. برای انکار شما دو حالت دارید. یک این که ارتش خود را خودتان ذره ذره بسازید یا این که با یک فعالیت اقتصادی و از راه دیگر هزینه ساخت لشگریانتان را به دست آورید. در راه اول اگر شما به دست خودتان ارتش را بسازید، علاوه بر آن مه توانایی ساخت نیرو های قدرتمند تر و بیشری را دارید، علاوه بر آن توانایی به خدمت گرفتن مردم و در ننتیجه کسب مالیات بیشتر را نیز دارید ولی در راه دوم فقط افراد بیکار را می توانید به خدمت بگیرید ک بعد از ثانیه ان ها مجددا با افراد دیگری جایگزین می شوند. در نتیجه علاوه بر هزینه کمتر و اشتغال زایی، نیرو های متنوع تر و بهتر سبب می شوند. نیرو های بهتر به تجهیزات بهتر و گران تر با زمان ساخت بیشتر نیز نیاز دارند و همواره ساخت کمان داران و نیزه داران بسیار ساده تر از نیرویی مانند شوالیه یا شوالیه سوار کار است. در کل نیرو های بازی بسیار متنوع و در عین حال بالانس هستند. جدای از نیرو های جنگنده اصلی، در بازی تعدادی نیروی متخصص نیز دارد که توانایی ساخت تجهیزات دوربرد مانند منجنیق یا دیوار کوب را دارند که هم برای دفاع و هم برای حمله بسیار کاربردی هستند. در کی یکی از مرسوم ترین در عین حال راحت بازی، خراب کردن دیوار های دشمن با منجنیق های تهاجمی، فرستادن کمان دار ها برای کشتن باقی مانده و در نهایت فرستادن تبر داران و شمشیر زنان برای نهایی کردن کار است.

یکی دیگر از ویژی های مهم بازی که پیشتر به ان اشاره شد، هوش مصنوعی است. ممی توانید در چندین نوع مختلف و از هر کدام چند عدد متحد یا دشمن برای خود بسیازید که هر کدام از آن ها راه و تاکتیک دفاعی و حجومی خود را دارند و هر کدام نیز سربازان مختص به خودشان را نیز تولید می کنند. به طور مثال صلاح الدین یکی از نیروهایی است که می تواند متحد خوب یا دشمنی قوی برای شما باشد. این فرمانده به شدت تهاجمی است و علاوه بر آن قلعه های مستحکم و در عین حال نسبتا ارزانی نیز می سازد که می تواند به راحتی در برابر دشمنان مقاومت کند. در سوی دیگر فرمانده ای به نام Rat یا خلیفه قرار دارد که نه قلعه خوبی می سازند و نه به درد کمک می خورند. البته در این میان نیروهای متوسط یا بسیار قوی نیز وجود دارد که نمایندگان نیروهای متوجه شامل پیگ و ریچارد هستند که با ارتش های قوی و قلعه هی نسبتا مستحکم توانایی دفاع و حمله مناسبی دارند و در سمت دیگر باید به ولف به عنوان یکی از پر قدرت ترین فرماندهان اشاره کرد که اگر به خوبی کنترل نشود حی توانایی نابود کردن شما را نیز دارد. البته این فرماندهان هر کدام ساختار خودشان را ندارند و تعدادی از آن با افزایش هم خانواده هایشان، طرح های جدید تری برای قلعه های خود ارائه می کنند که قطعا جذاب هستند، البته به شرطی که موفق به نهایی کردن قلعه نیز بشوند.

در پایان باید گفت که Stronghold بازی ای برای ۱۰ یا ۱۵ سال پیش نیست. این بازی در هر زمان و هر روزی قابل اجرا است حتی همین امروز. این بزای ترکیب فوق العده از چندین عنصر مختلف سیاست، اقتصاد و نبرد بود که نه بسیار سطحی و بیکاربرد بودند و نه بسیار پیچیده و خسته کننده. چدای از آن لذت بازی به همراه  آن دوبله قدیمی فراموش نشدنی است و تجربه مجدد شندین عبارت ” سرباز کماندار عرب” که به حق بهترین نیروی بازی بود، فراموش نشدنی است و با هر بار شنیدن این عبارت قشنگ ۱۰ سال در زمان به گذشته سفر می کنیم. اگر هنوز هم این عنوان را تجربه  نکرده اید، با حجمی اندک شما هم به ارتش قلعه بازان بپیوندید.

روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا

BabayagaGamer78

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا
روزی روزگاری: سرباز کماندار عرب | نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader - گیمفا