یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی

حسین غزالی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

خسته‌اید و گاهی سرتان را به سوی ساعت دیواری بزرگی که از طرف پدربزرگ برایتان آورده‌اند خیره می‌شوید؛ ای دل غافل! ساعت چهار صبح است. نگاه‌تان را به صفحه نمایش تلویزیون وسیع برمی‌گردانید. چشمانتان دیگر پژمرده‌اند و شانه‌هایتان خسته شده‌اند. پیام‌ها را چک می‌کنید اما به جز مسئول تبلیغات، هیچکس برایتان پیام عاشقانه نفرستاده است. با نگاهی تأسف بار به دنیای واقعی خیره می‌شوید، چشمانتان را کمی می‌فشارید و دوباره به دنیای بازی‌های ویدئویی بازمی‌گردید. یک چشمتان باز است و دیگری بسته و در عین حال که با شخصیت اصلی داستان مسیر سخت رستگاری را ادامه می‌دهید، آب دهانتان را به سختی قورت می‌دهید، اما ناگهان یک چیز خیلی عجیب می‌بیند و دوباره به صفحه تلویزیون خیره می‌شوید و این‌بار حرفی برای گفتن نمی‌ماند.

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

ناگهان چشمانتان را باز می‌کنید و خودتان را درمکانی می‌بینید که تاکنون با چشم‌هایتان ندید.

ناگهان چشمانتان را باز می‌کنید و خودتان را درمکانی می‌بینید که تاکنون، با چشم‌هایتان ندید و همه‌چیز عوض می‌شود. خودتان را جمع و جور می‌کنید و چشمانتان را بازتر می‌کنید، موبایل از روی مبل پرت می‌شوود اما آنقدر در این منظره غرق هستید که صدای آن را نمی‌شنوید، درد شانه‌هایتان را حس نمی‌کنید و در نهایت غرق می‌شوید… در رپچر، در لوس‌سانتوس، در کلمبیا. رفقای گیمفا حالا به‌اتفاق یکدیگر می‌توانیم این نوشته را شروع کنیم و با ده شهر برتر در تاریخ بازی‌های ویدیویی همراه گیمفا باشیم.

در دنیای واقعی خودمان، شهرهایی وجود دارند که می‌توانند، ساعت‌‌‌‌‌ها ما را به نظاره و تأمل و تفکر وادار کند. شهرها و روستاهایی که باب سلفی گرفتن و البته پست گذاشتن هستند. اما اگر در دنیای بازی‌های ویدئویی باشیم چطور؟! شهرهای رویایی بازی‌ها چه نام دارند؟ چگونه می‌توانیم مسافر آنها باشیم و البته، ده شهر برتر این دنیا کدامند؟

قبل از خواندن بدنه اصلی، از شما دعوت می‌کنم تا توضیحات مربوطه را بخوانید: مقاله‌ای که درحال خواندن آن هستید، یکی از چندین و چند ده برتری است که گیمفا به شما تقدیم می‌کند. نکته مهم در اکثر ده برتر‌ها معمولاً سلیقه و رتبه بندی نویسنده خواهد بود. طبیعی است که نویسنده، آن عنوانی که بیشتر با آن ارتباط برقرار کرده و وقت بیش‌تری را در آن‌ها گذرانده را بالاتر از بازی‌های دیگر قرار دهد. درهر صورت، سلایق متفاوت است و شما کاربران فوق‌العاده گیمفا، مثل همیشه می‌توانید آزادانه به بیان نظرات و سلایق، همچنین رتبه بندی خود بپردازید. در این مطلب، تاحد امکان سعی شده که از هر بازی تنها یک شهر نامبرده شود و برای مثال اگر در بازی خاصی، چندین شهر وجود داشته باشد و از قضا همگی عالی و استثنایی باشند، فقط بهترین آنها در این لیست حضور پیدا می‌کند.  این نکات، از مهمترین نکاتی بودند که قبل از خواندن مقاله بایستی به آنها اشاره می‌کردم.

Rivet City (Fallout 3) _۱۰

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

Fallout همیشه در این مورد خاص بوده! طراحی شهر Rivet City به بازی شخصیت می‌دهد.

بگذارید این ده برتر جذاب را با Fallout شروع کنیم و البته Rivet City! مکانی که به ما یادآوری می‌کند که جنگ‌های قدرت‌پرستانه‌ای که صرفاً برای زر و سیم و جایگاه باشند، سایه طمع بشریت روی نور زندگی است و کوبنده آمال و آرزوهای خوبش. فالوت از بازیکنش یک نگاه لطف ساده می‌خواهد. می‌خواهد تا چشمانمان را باز کنیم و ببینیم مسیری را که ندانسته درآنیم و برآنیم تا بیشتر برویم و برویم به کجا ختم می‌شود. کسانی که هرشب خواب دنیای قبل از بمب اتم را می‌بیند در حالی که روی تپه‌ای از خاکستر دراز کشیده‌اند. عجیب است که چه اتفاقی در ریوت سیتی افتاده. Rivet City، یکی از تأثیرگذار‌ترین مکان‌هایی بود که در بازی‌های ویدیویی دیده بودم. وقتی از کنار ساختمان‌های پیر و خمیده شهر سوخته، رد می‌شدم، گاهی فقط می‌خواستم یکجا بایستم و نگاه کنم. به اتفاقاتی که افتاده! به کلماتی که پشت این طراحی استادانه پنهان شده‌اند. آن جو عجیب و ناملایم شهر، دقیقاً انگیزه ادامه دادن در دنیای بی‌رحم Fallout شده بود. اینجا Rivet City است.

Raccoon City (Resident Evill 2) _9

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

به Raccoon City خوش آمدید.

 بدون هیچ مقدمه‌ای می‌خواهم با اجازه همگی به Resident Evill 2 سفر کنم. به Raccoon City که ساعت‌ها ما را ترساند و هنوزهم که دوباره به تصاویر این شهر عجیب خیره می‌شوم، حس عجیبی از ترس و دلهره به سراغم می‌آید. عنوانی که اولین بار، روی PlayStation One منتشر شد و چه اتفاقاتی که پس از آن تجربه برایم نیفتاد. با صراحت تام باید گفت که Raccoon City یکی از خوب‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است. فضای نفس‌گیر و حساب شده شهر، بعدها الهام بخش بازی‌های زیادی بوده و قطعاً کمی گشت و گذار در آن، به همراه شخصیتی که همه ما نامش را به خوبی دریاد داریم، می‌تواند یک گشت دیگر در پارک وحشت قدیمی باشد؛ البته با چاشنی استرس و ترس. بعد از Raccoon City، دیگر نتوانستم از هیچ مکان و شهر دیگری در این سری به اندازه سابق بترسم. گویا همه چیز درباره سری از اینجا آغاز و دقیقاً همه چیز درباره سری همینجا به پایان رسید. شاید بعد از اتمام این ده برتر، دوباره سری به رفقایم در Raccoon City زده باشم. چراکه دلم، با نوشتن این ده برتر و یادآوری خاطرات گذشته، حسابی برایشان تنگ شده است.

۸_ (Meridian (Horizon Zero Dawn

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

طراحان بازی‌های ویدیویی همیشه ثابت کرده‌اند که معماران خوبی هستند و این شهر عجیب و غریبی که در تصویر بالا می‌بینید هم تا حد زیادی موید این جمله است.

Horizon Zero Dawn از آن تغییر مسیرهای ناگهانی اما به‌نظر موفقی بود که نشان داد انعطاف‌پذیری در تولید و ساخت بازی ویدیویی چه‌گونه است. گاهی می‌تواند منجر به یک انفجار شود، ساخت یک بازی خوب کند و گاهی ایجاد یک تلنگر. گوریلا گیمز می‌دانست که این روزها، عناوین جبهه شوتر (چه اول‌شخص و چه سوم‌شخص) حسابی ردیف‌هایش پر شده و دیگر جای درست و درمانی ندارد. می‌دانست که یا باید نسازد، یا اینکه اگر می‌خواهد بسازد، باید یک بازی متفاوت ساخته باشد. و نتیجه تمام این گفت‌وگوها احتمالاً در تیم توسعه بازی منجر به ساخت Horizon شدند و این شهری که هم‌کنون شاهد آن هستید. شهری به‌نام Meridian که می‌توان آن را از زیباترین شهرهای دیده شده در تاریخ بازی‌های ویدیویی نام برد. معماری خاص و بناهای خیلی خیلی آشنا، باعث شده بود تا حسابی با آن ارتباط برقرار کنم و حتی از فاصله طولانی، فقط به تماشای آن بنشینم. محیط شهر همراه با NPC  ها، و پوشش خیلی خیلی جذابشان، معرکه بنظر می‌رسید و از همه مهمتر مناظری بود که از داخل شهر می‌توانستید به تماشای آنان بپردازید! محیط خشک اطراف شهر، به بناها و تم آن می‌خورد و نمای قشنگش را زیباتر از همیشه جلوه می‌داد. ترکیبی از صحراها و تپه‌های نزدیک، و جنگلها و کوه‌های سبز دوردست، یک اسکرین‌شات رویایی تقدیمتان می‌کند. پس اگر هنوز این عنوان فوق‌العاده را به دوستتان قرض نداده‌اید (تا هیچگاه به شما پس ندهد) باز هم سری به Meridian بزنید و از قدم زدن در کنار آن معماری و مناظر تماشایی خسته نشوید.

۷_(Liberty City (GTA IV

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

خواهشاً با نیکو بلیک کاری نداشته باشید. ایشون تا حد زیادی عصبانی هستند و حضور در رتبه هفتم هم به اندازه کافی ناراحت کننده است.

لیبرتی سیتی از آن دست شهرهای راکستار است که واقعاً حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. از GTA III تا GTA IV، علاقه راکستار به این شهر کاملاً مشهود بوده. البته نکته قابل توجه این است که در آن زمان‌ها (یعنی خیلی وقت پیش که قسمت سوم و یک نسخۀ فرعی داشتیم) هنوز در شهر یک‌سری عملیات ساخت و ساز و قطار و مترو این‌ها بودند که حالا دیگر بسیاری از آن‌ها به پایان رسیدند. بعد از سالها بالاخره شهرداری Liberty City توانست هرطور که شده شهر را سر و سامان بدهد و خب البته بازهم یک‌سری موانع اقتصادی سدی بودند در قبال پیش‌رفت راه‌های رفت و آمد. درنهایت هم از آن‌جایی که افراد دخیل در لیبرتی سیتی به‌هیچ عنوان نگاه کج به این پروژه‌ها و ساخت و سازها نداشتند، الان این شهر تبدیل شده به آن‌چه که می‌بینید.

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

لیبرتی سیتی حتی اگر سال‌ها پیش منتشر شده باشد، بازهم از لحاظ شیوه ساخت و پرداخت گرافیکی حرف برای گفتن دارد. خیلی جالب است اگر بگوییم که لیبرتی سیتی خودش هم یکی از شخصیت‌های حاضر در بازی است. حرکت NPCها، داستان‌های ک.چک و بزرگ و شلوغی و تبلیغاتی که این شهر را از همه طرف گرفته‌اند لایه‌های زیادی به این مدل گرافیکی از یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان اضافه می‌کند. از این نظر، مطمئنا یکی از دلایل موفقیت بازی لیبرتی سیتی است.

۶_ (London (Assassin’s Creed: Syndicate

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

لندن

لندنی که در اساسینیز کرید سیندیکیت می‌بینید شاید از لحاظ کارکرد فنی و NPCها بهترین شهر این لیست نباشد اما از لحاظ ظاهری یکی از بهترین‌ها است و جزئیاتش اگرچه بعد از مدتی تکراری می‌شوند اما هنوز هم قابل توجه هستند. مثل غبار و دود کارخانه‌ها که سرتاسر شهر را گرفته. کارخانه‌هایی که در آن‌ها از همه نوع آدم هستند و حضور گنگسترهای بی‌اعصاب در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر را توضیح می‌دهند. پروانه‌ای سفید شهر تغییر رنگ می‌دهند و آب رودخانه‌ها هم روبه رنگ غبار کارخانه‌ها را می‌گیرند. این AC: Syndicate است که با افتخار بر سکوی ششم ما ایستاده است. با وجود همه این توصیف‌ها هنوز هم لندنِ Assassins Creed: Syndicate یکی از بهترین‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی است. یوبی‌سافت گرامی، در هر قسمت از بازی، دسته‌گل به آب بدهد و خراب کند، در طراحی هنری اصلا و ابدا این اجازه را به خودش نمی‌دهد. کمپانی فرانسوی، حداقل طراحی هنری بازی‌هایش را هنوزهم با کیفیت نگاه داشته و دقیقاً این نقطه قوت از نسخه Unity سرچشمه می‌گیرد. عنوانی که اتفاقاً افتخار حضور در لیست ما را نیز پیدا کرده. لندن در Syndicate واقعاً تا حد زیادی زیبایی‌های منحصر به فرد دارد که البته از ساختمان‌های تاریخی آن سرچشمه می‌گیرند. آن کاخ رویایی در آن بالا همچون الماس می‌درخشد و از باقی شهر جداست. سخت است اگر در لندن باشید و دلتان نخواهد در هوای بارانی و درکنار خیابان‌های خیس آن قدم نزنید یا سوار بر ارابه‌، آرام آرام به تماشای حرکت کشتی‌های باربر ننشینید. در یک کلام، حتماً سری به لندنی که یوبی‌سافت مدل‌سازی کرده هم بزنید چراکه در زندگی‌تان، هیچگاه فرصت ندارید تا به سال ۱۸۶۸، آن هم در لندن سفر کنید.

۵_ (Paris (Assassin’s Creed: Unity

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

پاریس، در این نسخه از Assassin’s Creed از لحاظ طراحی حرف برای گفتن دارد.

مسئله همان مسئله قدیمی است. یعنی یوبی‌سافت که ظاهراً نمی‌خواهد آدم شود، یک تریلر با مشخصات گرافیکی فضایی معرفی می‌کند و بعد وقتی که بازی را از دور می‌بینید، می‌گویید که این دیگر خودش است. ولی مشکل همین‌جاست؛ چون بازی ظاهراً این شکلی است و از لحاظ ظاهری یوبی‌سافت کم نمی‌گذارد. وقتی وارد بازی می‌شوید، تازه متوجه می‌شوید که در واقعیت گیم‌پلی کاملاً متفاوت است و خیلی از مکانیک‌ها کار نمی‌کنند و انیمیشن‌ها به‌زودی تکراری می‌شوند. درباره نسخۀ یونیتی این مشکل به‌مراتب بدتر است؛ چراکه بازی پس از انتشار با انواع و اقسام باگ‌ها و گلیچ‌های مختلف و سخت و سرسام‌آور پر شده بود. البته بعد از این اتفاق سازندگان بارها و بارها برای این بازی به‌‌روزرسانی‌های سنگین منتشر کردند و بازی به حد پایداری رسید ولی خب چه فایده که دیر شده بود.

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

پاریس…۱۷۸۹.

با همه این اوصاف ولی امروز یونیتی تبدیل به یک بازی کاملاً استاندارد شده است و خبری از مشکلات قدیمی از جمله باگ و گلیچ و از این دست دسته‌گل‌ها نبود. در Assassin’s Creed Unity شما به‌محض ورود با این شهر پر از جزئیات آشنا می‌شوید و دوست دارید تا صرفاً بتوانید گوشه‌ای ایستاده باشید و اجازه بدهید که روند زندگی جریان داشته باشد. البته طولی نمی‌کشد که جریان زندگی در پاریس طراحی شده توسط یوبی‌سافت تکراری می‌شود و نکته ماجرا هم در همین مورد است. چراکه مقصود این مطلب شهرهای بازی‌ها از نمای بیرونی و ظاهری است و با وجود تمام مشکلات و حرف و حدیث‌هایی که پیرامون این بازی بود، و بد و بیراه‌هایی که نسبت به سازنده و نسازنده این عنوان می‌رسید،  پاریسِ Assassin’s Creed Unity یکی از زیباترین شهرهایی است که در میان بازی‌های ویدیویی مختلف پیدا می‌کنید. صبح‌ها، شب‌ها، غروب‌ها و عصرها هرکدام حال و هوای مخصوص به خودشان را دارند و حتی می‌توانید یک رستوران کوچک پیدا کنید و صبحانه بخورید. یک پاریس معمولی.

۴_ (Los Santos (GTA V

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

درواقعیت اگر بخواهم راستش را بگویم، منظور من از لوس سانتوس در این‌جا، آن لوس سانتوسی است که در GTA: San Andreas دیدیم. شاید بسیاری با من موافق نباشند اما به‌نظر آن شهر قدیمی که در پلی استیشن ۲ دیدیم گاهی اوقات و در برخی مناطقش حتی از نسخۀ نسل هفتمی و هشتمی بهتر به‌نظر می‌رسید. البته نه این‌که ورژن نسل هفتمی لوس سانتوس بد باشد که آن هم بسیار خوب است. در مجموع لوس سانتوس شهر بزرگی است. هم با دریا ارتباط دارد و هم با خشکی و هم صحرا و هم حومه‌های شهری سبزتر که اطراف شهر قرار دارند. لوس سانتوس در جزئیات و شلوغی شهری و ترافیکش تا حد زیادی نسبت به لیبرتی سیتی یک ارتقای تمام عیار محسوب می‌شود و پر شده است از همان داستان‌های ریز و درشتی که در قسمت‌های قبلی سری بودند ولی این‌بار در تعداد بیش‌تر. هرچند نسبت به خط اصلی داستان بازی ایرادات زیادی وارد است و راکستار تا حد زیادی نتوانسته میان داستانی که می‌خواهد بگوید، حد و اندازه پرداخت به موضوعات، لحن‌ها، شخصیت‌ها و حفظ درون‌مایه‌های همیشگی سری تعادل ایجاد کند، اما لوس سانتوس با همه این اوصاف، در طراحی و ساخت و پرداخت خودش را جدا می‌کند.

۳_ (Columbia (Bioshock Infinite

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

بایوشاک اینفینیت تابع یک ایده خیلی جالب است که در جریان آن برخی از دانشمندان فیزیک کوانتوم توانسته‌اند یک شهر کامل را با تمام وزنش در هوا معلق نگه دارند و همین مسئله موجب می‌شود که شاهد یکی از رویایی‌ترین معماری‌های تاکنون دیده شده در جریان یک بازی ویدیویی باشیم. کارآگاه بوکر دوئت هم وقتی که به این شهر وارد می‌شود، واکنشی که نشان می‌دهد چندان با واکنش اولین لحظه دیدار با کلمبیا تفاوت ندارد. او از صمیم قلب تعجب می‌کند و بازیکن هم به‌همین شکل. زیبایی موجود در دل کلمبیا احتمالاً از ابرها و رنگ‌های ملایم همیشگی سر می‌زند و همه این‌ها با نماها و مناظر طراحی شده‌ای که می‌خواهند پر باشند از بناهایی به سبک معماری قدیمی ترکیب می‌شوند و در نتیجه رتبه سوم این لیست را تشکیل می‌دهند.

۲_ (Yharnam (Bloodborne

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

خوفناک، بی‌نظیر و بلادبورن!!! یارنام با افتخار روی سکوی دوم ما ایستاده است.

Yharnam نه مانند AC: Unity زیبایی ساختمان‌های قدیمی‌تر تاریخی را دارد و نه همچون کلمبیا رویایی است، یارنام ترسناک و دلهره آور است و دقیقاً همین خصوصیت این شهر است که زیبایش کرده، و باعث شده تا با افتخار، بر سکوی دوم ما ایستاده باشد. قرمزی خون، نور سفید و روشن خورشید را درهم شکسته و همه جارا تیره کرده، اینجا زاده‌های خون زندگی می‌کنند. فضای شهر، استادنه شکل گرفته و به قطع می‌گویم که یارنام لیاقت بودن در این جایگاه را دارد. دیگر، نیازی نیست تا بگویم در شهر قدم بزنید، بازی، خودش شما را به بدترین شکل ممکن مجبور می‌کند تا این کار را انجام دهید. هرگوشه از شهر، تاریک است و پشت هر تاریکی، خطری است و  از پشت هر خطری، بوی مرگ به مشام می‌رسد. رحم و بخشش، در دایره لغات هیولاهای ساکن یارنام وجود ندارد و همه، منتظر یک حرکت اشتباه از شما هستند. دور تا دورتان را تاریکی و پلیدی و خون فراگرفته، راه فراری وجود ندارد! در شهر قدم می‌زنید، صدای خنده حزن‌آور سیاه پوشان مرده، به نفستان اجازه خروج نمی‌دهد و گاهی حتی از سایه خودتان هراس دارید، اینجا یارنام است. مواظب تک تک نفس‌های خودتان باشید.

Rapture (Bioshock)_ 1

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

رپچر اولین قسمت از بایوشاک است و خیلی جالب است که سری بایوشاک کلاً همیشه با یک‌سری از بهترین شهرهای ممکن ترکیب می‌شود. در قسمت اول البته این‌بار به‌جای بالای آسمان بودن، رپچر زیر اقیانوس است و همین مسئله هم راه را برای ساخت از جمله عجیب‌ترین مناظر موجود در تاریخ بازی‌های ویدیویی باز می‌کند. مخصوصاً اولین ورود بازیکن به رپچر که گویی یک طور معرفی شهری است برای یک تازه‌وارد که تابه‌حال شهر را از نزدیک ندیده است. رپچر شروع مجموعه طولانی بایوشاک است و عجیب آن که این شهر سعی می‌کند تا آن‌چه از نما و معماری گذشته در تاریخ ایالات متحده دیدیم را با یک برداشت کامیک بوکی از زندگی زیر دریا و ساختمان‌های زیر دریا ترکیب کند. نتیجه این‌که رپچر در عین ناباوری می‌تواند جایگاه اول این لیست را به دست بیاورد.

درنهایت، تشکر می‌کنم از همه دوستان و کاربران خوب گیمفا که با این ده برتر نیز همراه ما بودند. و همچنین از سعید آقابابایی عزیز که صاحب این ایده جذاب بودند و افتخار نوشتن این مطلب رو به بنده دادند. طبیعتاً ممکن است شهرهای دیگری هم شایستگی حضور در لیست ما را داشته باشند؛ شهرهایی همچون Medici که به هرحال افتخار حضور در ده برتر گیمفا را پیدا نکردند یا شهرهایی که در زمان نوشتن این ده برتر، زیرکانه پا به فرار گذاشتند. نظر شما چیست؟! شما کدام شهرهای بازی‌های ویدیویی را بیشتر می‌پسندید؟!

The great dictator

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mr.wake گفت:

    بهترین بازی ها بهترین اسکرین شات ها ولی جای unity و syndicate باید origins و AC III میبود که واقعا تو ساخت شهر و محیط شاهکار بودن :inlove: واقعا پست عالی بود :yes:کلمبیا و رپچر منو دوباره وسوسه کرد برم سراغ بیوشاک :inlove: :inlove: :inlove:

  • Former Writer گفت:

    مرسی حسین جان. خسته نباشی.
    علاوه بر چیزایی که گفتی Anor Londo از دارک سولز و Arkham یا گاثم از بتمن هم شهرهای واقعا خاطره انگیزی بودن. البته Anor Londo معمولا یادآور بد و بیراه و فحش‌های بیشماره ولی خب به هر حال همه‌ش خاطره‌س!!
    تازه دارن ریمسترش هم می‌کنن=))

  • عجب مقاله جنجالی هست :laugh: :laugh:
    خدایی ادم کیف می کنه بعضی مقاله ها را میبینه
    وااای چقدر خاطراتم زنده شده :hugleft:
    اقا خفن ترین شهر Yharnam هست :smug:
    جرات نمی کنی بری جلو عجب شهری بود لامصب
    حیف اساسینزی که داخل لندن بود داستان درست حسابی نداشت و تکراری می شد :idk:
    ولی خدایی این بازی باس برا شهرشم شده رفت مخصوصا
    بناهای تاریخی لندن
    لوس سانتوس و لیبرتی سیتی هم نگم بهتره که چه نکردم :sidefrown:
    یا خون به پا می کردم یا داخل استریپ کلاب بود
    م 😀 😀

  • عجب مقاله ی خفنی :inlove: :yes:
    رپچر و کلمبیا عالی بودن عالی :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :yes:
    ولی شهر های ویچر حد اقل یکی از اون ها باید تو لیست می بود.
    باتشکر از نویسنده خوب مقاله 😉 :yes:

  • .Murder Inc گفت:

    خیلی مقاله ی عالی بود ، اگرچه جای بعضی شهرها حس میشه آنا نحو نوشتن شما خیلی خوشم اومد.

  • Mr Hill93 گفت:

    مقاله بسیار عالیییی بود
    واقعا لندن تو سیندیکت بی نظیر بود وقتی ک شب میشد میرفتم رو بالاترین برج ها و شهر و نگاه میکردم و غرق میشدم توش موقع طلوع خورشید هم ک نگم واقعا لندن تازه صنعتی شده با دود های کارخونه ها و اهنگ گوش نواز پس زمینه هوش از سر ادم میبرد

    در مورد کلمبیا و رچپر هم ک چیزی نمیگم وقتی بار اول کلمبیا رو دیدم واقعا بدون اغراق یک ساعت اول فقط راه میرفتم بناها و قسمت های مختلف شهر تا اونجایی ک میشد و میدیدم
    واقعا مقاله بی نظیر بود
    تو تمام این شهرا همه ما گیمرا زندگی کردیم واقعا
    چ خاطراتی ک نساختیم

  • مقاله جالبی بود.
    من غیر از این شهر ها که در مقاله ازشون نام برده شداز شهر arkham city هم واقعا لذت بردم خیلی محیط جالب و نسبتا ترسناک و تاریکی داشت.

  • Heydar M-A گفت:

    مقاله فوق العاده بود.آقای غزالی دست به قلمتون خیلی خوبه
    راستش دوست داشتم شهر بوکلیر از blood and wine هم توی لیست باشه

  • Alireza_yoo گفت:

    مقاله جالبی بود ممنون واقعا که رپچر و یارنام واقعا لایق این مکانن ولی بنظرم حداقل باید شهر anor londo رو جا میدادید تو مقاله واقعا کم نداشت هیچی از شهر های دیگه

  • biosoroushock گفت:

    مقاله عالی بود با همه انتخاب ها موافقم بخصوص yharnam کلا طراحی هنری بلاد بورن جز ده بازی برتر تاریخه واقعا از باس ها و npc ها بگیر تا طراحی آیتم ها و سلاح ها و البته محیط
    درباره رپچر و بایوشاک هم حرفی ندارم چون کلمات از بیان عظمت این شاهکار قاصر اند

  • ممنون حسین جان غزالی،فوق العاده زیبا نوشتی :yes:

  • Flores13 گفت:

    با تشکر از نویسنده
    اما ب نظر من در حق ویچر ۳ یکم نامردی شد
    رتبه اول و دوم ک کاملا درسته yharnam از موقعی ک بلادو شروع کردم این شهر همه چی داشت هر منطقه ایش ب طرز عجیبی دلهره آور بود هیچوقت یادم نمیره اول بلادبورن چقدر از شهرش هم ترسیده بودم و هم بطور عجیبی خوشم میومد
    در نهایت از این مقاله فوق العاده تشکر میکنم :yes:

  • saeedgreat گفت:

    شهری که تو دی ال سی bood and wine ویچر سه هم بود واقعا قشنگ و پرجزئیات بود.

  • Dr.tech گفت:

    یکی از خلاقانه ترین و بهترین مقاله هایی که تاحالا تو سایت نوشته شده خسته نباشید آقای غزالی.
    اما جای AC origins و مصر باستان خالیه

  • شهر machinarium و اون شهری که توی beyond good and evil دیدیم هم واقعا زیبا بودند.

  • من سری بایوشاک رو تجربه نکردم بلادبورن هم همینطور.بنابراین راست میرم سر GTA V . واقعا لوس سانتوس عالی و زیباست بخصوص وقتی که از اون قسمت تپه ای hollywood شهر رو مناظره میکینیم. تو بازی های اینده هم Cyberpunk 2077 که فکر کنم تو Seoul جریان داره میتونه یکی از بهترین ها باشه.البته خودمونیم مناظر Just Cause 3 هم عالیه.

  • سپاس ویژه بابت مطلب
    یارنام بلادبورن عجب شهر دارک و مخوفی بود.
    واقعا طراحی هنری بینظیری داشت. مخصوصا صدای گریه و جیغ هایی که شنیده میشد خیلی به خوفناکی شهر اضافه کرده بود.
    واقعا حقش بود رتبه دوم
    بلادبورن یه بازی از هر لحاظ شاهکار بود

  • RPG.MahyaR گفت:

    چرا چیزی از اسکایریم و ویچر نبود 😥 😥
    چرا anor londo دارک سولز نبود واقعا تو هر نسخه ایش شاهکار طراحی بود
    یارنام هنوزم خوفناکه 😛 اولین بار که وارد بلادبورن شدم فقط داشتم محیطو نگاه میکردم رسیدم کلریک بیست میخکوب شده بودم از طراحیش عالی بود

  • UNESISM گفت:

    نمیدونم جناب غزالی عزیز و دوست داشتنی با سری ویچر اشنایی دارند یا نه اما انگار ایشون باید کمی مقاله رو سفت و سخت تر می گرفتند درسته راپتور یه دونست و کلمبیا باشکوه و سری جی تی ای از بهترین طراحی های شهری برخوردارند اما یکی از هر کدوم انتخاب می شدند بهتره
    Toussaint
    شما کافیه چند اسکرین شات و ویدیو از شهر Toussaint ببینید تا برید واسش دلبری کنید شهری که فضای بورژوازی و مجلل و تجاریش شما رو در رنگ و لعاب خون و شراب غرق می کنه
    Novigrad
    شهری که بوی عرق ملوان ها و صدای برخورد چکش آهنگرها رو میده و پر شده از دزد ها تصویر سراسر نمای این شهر نشان از زشتی و پلیدی و آمیخته از رنگ و زیبایی در کنار هم میده که با صلح و دوستی در روز و به رشک و رذالت در شب به سر می برند. بازار مرکز شهر و مرکز اعدام بازار کوچک دست فروشها کوچه پس کوچه های باران خورده که زیر نور ماه طلایی نشان می شند و جلوه خاص برخورد تلالو خورشید بر شیشه های مشبک که شمار رو مسخ می کنه و فاضلابهای کثیف و دهشتناکی که جرات رو از شما میگیره همه و همه به زیبایی این شهر می افزایه
    اما این ۲ شهر تنها بهترین ها نبودن ویچر شهر های زیادی داره من ۲ شهر نقطه مقابل هم در ویچر رو گذاشتم تا با فضا سازی شهر و زنده بودنش و دلیل خلق یک شهر در بازی نقش آفرینی و تاثیرش بر فضای داستان و بازیباز رو نشونتون بدم
    به نظر من این مقاله باید کاملا تخصصی و جدی تر می بود تا همه رو راضی کنه
    من رو راضی نکرد اما تشنه ام کرد فقط کامنت بزارم
    در بین شهر های مدرن و زیبا فقط می تونم از پراگ در اخرین نسخه Deus Ex: Mankind Divided بگم که هر قسمت شهر اهنگ و فضای خودش رو داشت و وجب به وجب شهر با ارمانهای مردم و ایدیولوژی احزاب ساخته شده بود که همه امیخته از هنر ناب سایبرپانکی و رنگ ولعاب نئون دنیای اینده رو داشت.

    • UNESISM گفت:

      منظورم از پاراگراف اول یکی از شهرهای این ۲ بازی مشهور بود تا حداقل جا واسه بازیهای دیگه باز بشه

    • سلام دوست عزیز. بگذارید که توی همین پاسخ دیگه مسئله رو جمعش کنیم! ببینید عزیزان اول خیلی خیلی تشکر می‌کنم دوستان زیادی لطف داشتند به بنده و خب من متشکرم و دوستان زیادتری هم بالاخره انتقاد کردن از اینکه چرا شهرهایی از ویچر و یا اسکایریم نبوده توی مقاله! ببینید معمولاً مقالات ۱۰ برتر خیلی زد و خورد (!) دارن و درگیری ها زیاده و هرکی از طرفی نظر خودش رو داره و این باعث ایجاد اختلاف نظر میشه. دوستان من ابتدا و انتهای مقاله گفتم که یکی سلیقست که اصلا این رو کنار می‌گذاریم و دیگری ممکنه بخاطر فراموش کردن نویسنده باشه! یعنی زمانی که بنده داشتم این مطلب رو می‌نوشتم، این شهرها اصلا در ذهنم نبود متاسفانه و خب ببینید اصلا قرار نیست توی این سری مقالات همه یه نظر داشته باشیم و همه یک چیز رو بنویسیم. بله دوست گلم بنده اگر با این سری بازیها آشنایی نداشتم که اصلا اینجا باید چیکار می کردم؟بالاخره آدم ممکنه یک‌سری چیزهایی رو فراموش کنه و خود من هم می‌دونستم که احتمالش زیاده. کلا در اینطور مقالات احتمالش زیاده! و بخاطر همینه که ازتون خواستم نظرتون رو حتما حتما با بنده در اختیار بگذارید و جمع صمیمانه مون همیشه پابرجا باشه. من منظورتون رو از تخصصی‌تر وجدی‌تر متوجه نمی‌شم دوست گلم؟ مقالات ده برتر همیشه همین بودن و ممکنه فراموش بشن یک‌سری چیزها ولی اصلا انتظار نداشتم که دیگه بحث تخصص و جدیت رو بیاریم وسط! من که برای شوخی و مسخره بازی نمی‌نویسم! نظر شما خیلی محترمه و نظر شما کاملا درسته و حق دارید. اما خب وقتی قراره قضاوتی بکنیم یا انتقادی بکنیم، همیشه فقط به طرف خودمون نگاه نکنیم و طرف نویسنده رو هم ببینیم. هرشخص دیگه ای که می نوشت ممکن بود یک‌سری اشتباهات و فراموشی هایی داشته باشه ولی این اصلا به تخصص و جدیت ربطی نداره.

      • UNESISM گفت:

        عالی هستی غزالی جان
        اینکه یادتون نیست ایراد از شما نیست عزیزم
        از بزرگی صنعت گیمه که اینقدر عظیمه و انتخابهاش زیاده ادم توش میمونه مطمعنن من هم با چندتا از شهرهای مقاله اشنا نبودم و حتی فضاهاشونو فراموش کردم این هم باز هم از عقب موندن من نیست از شکوه صنعت گیمه که هرچقدر که توش وارد میشیم نمیدونیم چیکار کنیم باهاش و ما رو اسیر خودش میکنه
        به هر حال کارتون عالی بود

  • vergil2max گفت:

    مقاله جالبی بود.یادش بخیر Rapture و Columbia و غیره.خاطراتم زنده شد.
    یکی از زیباترین و خاص ترین شهری(منطقه) که در چند سال اخیر دیدم Irithyll of the Boreal Valley در دارک سولز ۳ بود.وقتی وارد شهر میشدی یک حس خفن بهت دست میداد.با تشکر

  • 2K.Firaxis گفت:

    واقعا زیبا و عالی بود مقاله من قبلا در این مورد با سعید اقابابایی هم صحبت کرده بودم فکر میکنم اگر بحث اسکرین شات باشه ما نباید کل جنبه های شهر رو در نظر بگیریم فقط باید یک منظره خاص مد نظمون باشه که وایسی فقط نگاه کنی و در صورت امکان تخمه افتاب گردون لیمویی بشکونی، به نظرم بزرگترین ایراد مقاله اینجاست که شما کل جنبه های شهر رو در نظر گرفتین و طبیعتا هر شهری زشتی های خودشو داره (البته توجه کنید که زشتی با بدی فرق داره یه چیز زشت مثل کارت های گرافیک ای ام دی، لزوما بد نیستن) از فاضلاب های زشت و تاریک پاریس بگیر تا خونه خرابه های gta v و مثلا محله ی old yharnam بلادبورن، بهتر بود مقاله درباره بهترین مناظر از بهترین شهرها باشه، از نظر من تک تک شهرهای اسکایریم یعنی تک تکش ها… فوق العادن یعنی وقتی بهشون میرسی رسما دهن ها باز و موهای تن آدم سیخ که این تو چی در اتتظارمه! وقتی من برای اولین بار Windhelm رو از دور دیدم فقط وایسادم و مدتی بهش نگاه کردم، همون موقع با خودم گفتم دیگه empire بی empire! حتی Falkreath که حتی روستا هم نمیشه بهش گفت چندتا خونه داغون داخلش هست زیبایی خاصی داره، از بازی ویچر قطعا شهری که در قلمرو توسان هست و معماری زیبای الفی توش به کار رفته تحسین برانگیزه موقع دیدن اون دیگه نه دهنم باز شد و نه موهای تنم سیخ شد پونکه اونا هم تعجب کرده بودن، شهرهای Silvermoon و Suramar، Shattrath, Dalaran از دنیای وارکرفت واقعا زیبا هستن حتی با گرافیک نسل ششم اگر بهشون نگاه کنیم، شهر پراگ از بازی Deus Ex Mankind Divided واقعا قشنگه، Citadel از سری مس افکت خیلی قشنگه، Traveler و The City (خار اسم) از بازی Destiny حقیقتا محشرن مخصوصا اگر از دستنی ۲ به تماشا بشینیم، از دارک سولز ۳ ایثریل خیلی نمای قشنگی داره، و اینقد میتونم بگم که … پاریس و کلمبیا و رایوت سیتی هم که خودتون اشاره فرمودید واقعا نما های شگفت انگیزی دارن. باز هم از اقای غزالی تشکر میکنم بابت این خلاقیت و مقاله، قصد جسارت ندارم شما استاد مایید اما امیدوارم چیزایی که گفتم در نظر بگیرید.

    • UNESISM گفت:

      با شما بشدت موافقم مخصوصا قسمت اول صحبت هاتون شاید بگم اگه بخوام شهری بگم که وجب به وجبش اسکرین شات شایستشه جز سیاتل درInfamous Second Son که بیشترین حجم اسکرین رو واسه من داشت چیز دیگه ی خاطرم نمیاد
      اما کلیت مقاله جناب غزالی عزیز معماری شهر ها در دنیای بازیها هستش که نشون میده سازنده گیم بودن فراتر از هنر هستش بلکه باید در یک بازی کامپیوتر همه عناصر هنر رو گرد هم بیاریم و طراحیش کنیم و بسازیمش و چیزی خلق کنیم که در دنیای واقعی برای خلق اون یک گروه فنی خاص خودش رو می خواد اما دنیای گیم یک تیم می تونند از فضا و زمان و زمین همه رو با هم خلق کنند تا معماران جهان در مقابل عظمت تصورات اونها انگشت به دهان بمونند که واقعا به نظر من کسانی که در صنعت گیم هستند نابغه های دنیان و سازندگان جهانی پویا و بی نظیر در مابعد های مختلف هستند که بشر هنوز نتونسته بهش برسه
      ساخت موسیقی و صداگذاری و ایجاد موجودات زنده و طبیعی که همه این محیط رو شکل میدند
      نمیدونم چرا احساس می کنم نسبت به صنعت گیم احجاف میشه واونچنان مانند سینما بهش بها داده نمیشه و بزرگش نمی کنند تا جهان بفهمه صنعت گیم فقط یک اسلحه و تیر زدن نیست صنعت گیم تمام عالمی هستش که ما توش درگیر هستیم رو نمایش میده

      • دقیقاً درسته. مرسی ازشما بابت پاسخ کاملتون.

      • 2K.Firaxis گفت:

        درست میگی رفیق، من کامنت قبلیت هم خوندم دیدم واقعا سلیقه نزدیکی داریم، درست گفتی بجز یک چیز رو، قطعا بازی هنر هست و هیچ چیزی از هنر بالاتر نیست، هنر یک ۱۰۰% هست یعنی چیزی که قابل دستیابیه اما قابل پشت سر گذاشتن نیست. بازی، جایی که طراحی، خلاقیت و موسیقی با هم ازدواج میکنن! ( خلاقیت به عنوان کسی که صیغه میخونه عمل میکنه، میبینیم خیلی بازی ها کاپی محض هستن و بدون صیغه خون میان و نافرجام هم هستن (اصلا منظورم بازی های الکترونیک ارتز نیست))

    • سلام عزیز دل. نه این چه حرفیه اصلا جسارتی نیست. حق شماست انتقاد کنید. اتفاقاً نظرات شما همیشه قشنگه. خب بریم سراغ پاسخ! این قضیه تیتر و اسکرین‌شات شاید منظور مقاله رو اشتباه رسونده باشه. من در کپشن Horizon هم نوشتم که سازندگان بازی‌های ویدیویی همیشه ثابت کرده‌اند که “معماران” خوبی بودند. بینید منطور من معماری و طراحی شهره و دقیقاً اینجاست که مثلا فرق پاریس با دهکده های زلدا مشخص میشه! بهترین شهرها از نظر معماری و آرت رتبه بندی شدند اینجا و بله کاملاً قبول دارم که یک‌سری چیزها رو فراموش کردم. من همونطور که توی نظرات قبلی گفتم، طبیعیه این اتفاقات در مقالات ده برتر و بالاخره فراموش می‌کنه آدم یک‌سری اسامی رو و باید هممون این رو درنظر داشته باشیم و نباید اینچنین کرد. مرسی بابت نظر قشنگتون. و خب سوتفاهم و ایراد ممکنه همیشه اتفاق بیفته و من یا هر نویسنده دیگری ممکنه دچارش بشیم.

      • 2K.Firaxis گفت:

        این هورایزن ل.ع.نتی هروقت تصاویرشو ادم میبینه میگه بکش کنار که اومدم واسه ۲۷۴۹۱۰۶ مین بار بازیو تموم کنم، اما متاسفانه این داستان و شخصیت پردازی خسته ادم رو مجبور به خوابوندن دیسک بازی توی جعبه ش زیر تخت خواب میکنه بلکه خستگی بانو و دوستان در بره….
        از موضوع دور نشم خلاصه، شما واقعا لطف دارید من نصف تیکه هامو که از اقا سعید و نصف بقیشو از بقیه تیم گیمفا یاد گرفتم واقعا اگر میگید کامنت زیباست در حقیقت اینا چیزاییه که من از خودتون یاد گرفتم!
        من سر اینکه مقاله منظورشو نرسونده بحثی ندارم در حقیقت حرف من درباره این هست که موضوع کلی مقاله چی میتونست باشه و اینکه شاید اگر بحث همون اسکرین شات میبود هم کار شما راحتتر بود هم این بحث کمی داغتر، (داغ تر از چیزی که الان هست؟!(۱۰۴کامنت در موقع نوشته شدن این کامنت) چه شود) حداقل امیدوارم همچین مقاله ای رو درباره بهترین view ها از خود شما آقا حسین غزالی شاهد باشم چونکه تو کامنت قبلم هم گفتم این قلم هنری که شما دارید واقعا عالی هست، از طرفی مختصر(تر) هست ادم رو خسته نمیکنه از طرف دیگه کیفیت بالای خودش هم داره. مقاله بعدی طولانی تر باشه مثلا ۲۵ مورد اونجوری ما بچه های گیمفا فضای بیشتری داریم واسه نظرات شخصیمون رو توی سر و کله اون یکی کوبیدن، و ممنون که به کامنت من جواب دادین.

        • بازهم سلام می کنم خدمت شما و تشکر بابت نظر خوبتون من اسمتون رو نمی دونم واقعا شرمندم! شما لطف دارید باعث افتخاره واقعا. درباره خودم و توصیفاتی که از بنده داشتید واقعا نمی دونم به چه زبانی و چطوری تشکر کنم و از خجالتتون دربیام. این دوروزه افتخار می کردم به خودم اول از اینکه بهترین کاربرای دنیا اینجا کنار منن و دوم اینکه راضی بودید از کار بنده. ایده شما هم خیلی خیلی قشنگه و مطمئن باشید حتماً حتماً توی فکرش هستم دقیقاً یک مقاله با همین اوصاف بنویسم و واقعا مرسی ازت دوست گلم. حتما بهش فکر می کنم و خیلی زیبا بود. متشکرم بابت این ایده ماهی که دادی. 😉

  • LordMercy گفت:

    حس ی که Liberty City به من داد رو هیچ بازی دیگه ای نداد

    این شهر، زنده بود و زیبا و اون نورپردازی ش کشنده خوب کار شده بود

    شاید به خاطر اینکه قابلیت تو تاکسی نشستن و نگاه کردن به بیرون از صندلی مسافر تو GTA V نیست از Los Santos ی که خلق کردن خوشم نمیاد

    • Paprika گفت:

      داش داری اشتباه میزنی 😐
      این قابلیت تو وی هم هست

      • LordMercy گفت:

        من وقتی خواستم امتحان کنم، دیدم که داخل ماشین میشینی، گزینه ی انتخاب مقصد میاد، بعد میبینی مثل GTA IV نمیشه

        فقط امیدوارم بخونی داداش 😛

        من رو نسل ۷ رو PS3 زدم (شاید منظور ت حالت اول شخص نسل ۸ و PC باشه)

        این دید تو تاکسی GTA IV:
        https://youtu.be/TZUB2HahMzY

        این م دید تو GTA V:
        https://youtu.be/vHOPuMlJf1U

        فرق این دو تا تو این ه که تو GTA IV یه دید اوّل شخص میتونی انتخاب کنی که قشنگ تو ش میشه به اطراف نگاه کرد و مثل یه مسافر واقعی ساختمون ا و خیابون ها رو تماشا کرد

        جا داره از متروی GTA V م بد بگم: … لذّت حتّی GTA Liberty City Stories م نداره 😥

        • Paprika گفت:

          گرفتم چی میگی اینم حرفیه :heh:
          ولی خب در کل لوس سانتوس هم چیزی کمتر لایبرتی نداشت (): (عقیده ها البته متقاوته )

          • LordMercy گفت:

            مشکل لوس سانتوز در مقایسه با لیبرتی سیتی، زنده نبودن شهر ه

            NPC ها زیادی خشن هستن و پلیس خیلی زود به قصد کشت تیراندازی میکنن و شهر زیادی رنگارنگ ه (یعنی مثلاً رنگ ها خیلی واضح ن؛ مثل مقایسه ی SDR با HDR)

            بدی دیگه ی GTA V اینه که سه منطقه ای که توی GTA SA بودن رو نداره… لس سانتوز، و بعد کوه

            سیستم دوستان م به زیبایی IV نیست و اینترنت ش اونقدر عمق نداره ( تو GTA IV یه سیستم Dating بود که نه تنها جذبه داشت، به علاوه ی اون بهت قدرت م میداد)

            سلایق شخصی ن، ولی میتونید این ویدیوی crowbcat رو نگاه کنید:
            https://youtu.be/GWVtZJo-HqI

  • مقاله بسیار جالبی بود من هم با شما با شهر پاریس و لندن سری اساسین موافقم به نظرم دو شهر دیگه که کاملا لایق بودن شهر گاتام بتمن و شهر Ard skellig بازی ویچر

  • حسین غزالی عزیز دل مقاله جذابی بود بهت خسته نباشید میگم :yes: :yes:

  • Paprika گفت:

    مقاله ی بسیار عالی بود تشکر
    فقط جای Assassins Creed Origins واقعا خالی بود اگه بیشتر یونیتی و سیندیکیت نباشه کمتر نیست.
    واقعا طراحی اریجینز معرکس و قشنگ احساس میکنی واقعا در زمان مصری و حس خوبی رو به گیمر و شخص منتقل میکنه

  • jackyy گفت:

    جایه خیلی از بازیا خالیه ولی خوب ده تایه برتره دیگه و سلیقه هم توش نقش داره مقاله خیلی جالبی بود مرسی

  • Farzadevan گفت:

    مقاله زیبایی بود. فقط جای سایلنت هیل خالی بود.

  • Good Hunter گفت:

    دست به قلم حسین غزالی عزیز و سعید آقابابایی عزیز فوق‌العادس و حتی اگه نظر مثبتی درباره موضوع هم نداشته باشید قطعا با خودندن دو خط تا آخرشو میخونید و بیطرف لذت میبرید و اطلاعات بسیار قشنگ و مفیدی هم خاطرنشونتون میشه ،تشکر بابت وقتی که میذارید بخصوص شما دو عزیز که با عشقتون به گیم و قلم ،دوستان بازیباز و غیر بازیباز رو هم جذب میکنید
    بشخصه یارنام و واقعا دوست دارم ولی خرده ای به شاهکار های کن لوین هم نمیشه گرفت
    تشکر فراوان بابت نشر و نوشت چنین مطالبی
    امیدوارم همینجور با قدرت ادامه بدید

    • من اول رفتم نظر بقیه دوستان رو جواب دادم تا به شما برسم! خب باید اول بگم وقتی این نظر رو خوندم خیلی خیلی به خودم افتخار کردم که اینطور فکر می کنید و مقالات بنده برای شما جذاب بوده خوشتون اومده. خیلی واقعاً احساس خوبیه و واقعاً دست شما و همه دوستان گل و عزیزم رو می‌فشارم چرا که بدون شما اصلا این مقالات و این زحمات ارزش نداشتند و مهم نبودند. به هیچ وجه. خواهش می‌کنم عزیز دل، حتماً با وجود اینهمه انرژی که به خون بنده تزریق کردید با قدرت بیشتر ادامه می‌دیم در کنار سعید آقابابایی عزیز و بزرگوار که ایشون واقعاً زحمت می‌کشن بیشتر از همه ما و تشکر اصلی رو باید از ایشون کرد. واقعاً یکبار دیگه ازتون تشکر می‌کنم که خیلی خیلی روحیه گرفتم از این کامنت فوق‌العاده زیباتون و امیدوارم همیشه لذت ببرید و زحمات مورد توجه شما عزیزان دلم قرار گرفته باشه. روز زیبایی داشته باشید.

  • Parsa-2₭ گفت:

    سلام مقاله فوق العاده بود اما به طرز عجیبی جای Toussaint از witcher 3 blood and wine خالی بود

  • fbjg گفت:

    واقعا مقاله زیبایی بود ممنون آقای غزالی
    ادم گاهی وارد این شهر ها میشه یه وقت هایی دلش میخواد مبارزه رو کنار بزاره و فقط چند ساعت به محیط خیره شه

  • حسین جان عجب ایده خوبی و مقاله هم عالی
    چقدر صمیمی و صادقانه نوشتی و کیف کردم :yes: :yes:
    البته اینم چند تا شهر که من باهاشون خیلی حال کردم :
    Vice City که برای من بهترین شهر سری GTA هست و البته بعد از اون هم San Fiero در GTA SA
    یه شهری تو Commondos 1 behind enemy lines بود که روی سقف خونه ها بودیم (اسم مرحله بود : On the roof)
    شهر innsmouth در بازی call of cthulhu که در زمان خودش من اون رو کاملا قابل مقایسه با یارنام الان می دونم
    و البته بهترین شهری که تو عمرم پیدم Novigrad در ویچر ۳

  • آقای غزالی قلم شما زیبا و تواناس من فن شما هستم همیشه دنبال میکنم

    • سلام فرهاد جان عزیز و گل! من هم فن شما هستم و همیشه کامنت‌های زیبات رو دنبال می‌کنم. من، بدون هیچ اغراقی نمی‌دونم چطور ازخجالت شما و دوستان گلی که استقبال کردند خارج بشم واقعاً! یک دنیا ممنونم واقعاً احساس می‌کنم تشکر کافی نیست فرهاد جان، افتخار می‌کنم واقعاً به خودم با این کامنت زیبایی که دادی.

  • Farzad07 گفت:

    لیست خویه ولی واقعا رتبه ۱ باید witcher 3 toussaint باشه
    http://assets.vg247.com/current//2016/06/the_witcher_3_blood_and_wine_endgins_how_to_get_the_best.jpg

    • درود فرزاد جان. نظر شما محترمه اما خب اصلا با این یکی موافق نیستم! البته عدم توافق دلیل نمیشه نظرات ما اشباه باشه ولی بنظرم رپچر، به هیچ عنوان نباید تکون بخوره از سرجاش چراکه دیگه تکرار نمیشه و بهترین “شهر” بازی‌های ویدیوییه. یک “شهر” به تمام معنا.

      • Farzad07 گفت:

        نظرتون کاملا محترم سری BIOSHOCK از همه لحاظ شاهکار بود ولی ویچر حداقل جزو ۳ تا برتر باید باشه

        • بله فرهاد جان می‌دونم منظورت چیه! من دیگه بالاخره این اتفاق رو جریانش رو بستم دیگه چراکه همیشه ممکنه یک‌سری چیزها فراموش بشن و خب بالاخره احتمالش همیشه هست و من کاملا قبول دارم حرفای شما و باقی دوستان رو. چرا که می‌دونم همه حرف ها و کامنت ها از روی دوستی و عشقیه که بین کاربرا و عوامل سایت هستش و اصلا روی هوا حرفی زده نمیشه. تشکر می‌کنم.

  • ali_r گفت:

    عالی بود خسته نباشی

    جای دارک سولز خالیه تو این لیست :-))

  • HiddenB گفت:

    عــــالی، بی مثال و لایق.
    ★شــاهڪــار و برتری مقاله شما رو در امروز تبریک میگم، حسین جان♥★
    در بیابان مــقاله های گیمفا بالاخره یه گلی شکوفا شد که اون هم مقاله شما بود. ایده ی عالی که مطمئنم به ذهن کمتر کسی رسیده بود رو داشتید و بیشتر از همه از بخش “پاریس” و “رپچر” خوشــم اومد.
    امیدوارم با قـــدرت همینحوری ادامه بدی❤️

    • سلام دوست گلم. نمی دونم، واقعاً نمی دونم چطور باید از خجالت شما و همه دوستان گیمفایی خودم دربیام. امروز رو واقعاً برای من قشنگ کردید و البته احساسی! نمی دونم چطور تشکر کنم و از لطف همه بگم. من واقا دست همه رو می‌فشارم امروز و با صراحت می گم اگر شما نبودید این مقالات و زحمات دوستان و بنده پشیزی ارزش نداشت. واقعاً یجوری شدم از اینهمه کامنت قشنگ و زیبا و هیچ کلمه ای واقعا به ذهنم نمی رسه برای تقدیر و تشکر از تک تکتون. فقط می تونم بگم دستتون رو می فشارم و ممنونم. نظر لطفتونه واقعا افتخار می دید به من و الان، بیشتر از همیشه به خودم افتخار می کنم که دارم برای همچین کاربرای خوب و عزیزی می نویسم. شما بهترینید!

  • Javad BG گفت:

    پاریس یونیتی خارق العاده بود

  • چقدر زیبا نوشتید اقای حسین غزالی، رتبه بندی خوبه ولی من دوست داشتم جایگاه دوم با سوم عوض می شد. در مورد Bioshock باید بگم بهترین بازی عمرم بود به خصوص نسخه Infinite. در لیست میتونست شهر arkham city هم باشه. به هر حال مقاله عالی بود.

    • محمد علی گل و عزیزم خیلی متشکرم نظر لطفته واقعاً. افتخار می کنم به معنای واقعی کلمه به خودم. دیگه تشکر واقعا کفاف نمی ده برای پاسخ دادن به شما عزیزان. اره بایوشاک فقط یک بازی نبود، حسابش از بقیه کاملا جداست. بله این هم نظر شماست و کاملا درست می فرمایید.

  • عجیبه ک ویچر نیست ?:-) ب نظرم دارک سولز میتونست جای بلاد بورن باشه

  • Rango گفت:

    درود فراوان خدمت جناب غزالی عزیز یک ایده ی فوقالعاده و مقاله هم خیلی خوب و متفاوت یک چیزی که این مقاله با سایر مقالات ده برتر فرق داشت این بود که یک بازی از یک سری رو نگذاشته بودید که خیلی خوشم اومد و از اینکه نمی تونم یک نظر طولانی بدم و دیدگاه کامل خودم رو هم عرض کنم هم معذرت می خوام چون این روز ها خیلی سرم شلوغ هست و مصروف هستم چون از یک طرف امتحان ( که بدترین کابوس یک گیمر هست) و….
    و دراخیر هم باید عرض کنم که بهترین شهر سری جی تی ای ازطرف من شهر وایس سیتی هست خب به هر صورت بازهم خیلی ممنون خسته نباشید. :yes:

    • سلام فایز جان! خیلی خوشحالم کردی با نظرت! اشکالب نداره همین کامنت کوتاهم خیلی خوشحال میکنه مخصوصا خود بنده رو و واقعا لذت می برم. انشالله توی امتحانات موفق باشی و بعدش بتونی به تجربه بازی مورد علاقت بپردازی! سلامت باشی انشالله و خیلی خوشحالم که پسندش کردی مقاله رو. :yes:

  • Dexter707 گفت:

    انتخاب های خوبی بود ولی ای کاش witcher 3 و Batman arkham kinght هم داخل لیست شما جا داشت… از نظر من خیلی از بازیهای لیست شما حتی نزدیک به این دوتا بازی هم نیستن در فضای سازی و اتمسفر محیط بازی(جو سنگین منظورمه) مثلا شب های ارکام !!! یا هوای بارونی داخلNovigrad قطعا همه گیمر های اسکیرین شات های مختلفی از این دوتا شهر دارن !!! حالا بگذریم نظر شما هم محترمه برای ما در ضمن از دیدتون به مناطق بازی خیلی خوشم‌ اومدم قشنگ معلومه محیط بازی گرفته بودتتون و یجورایی انگار اون تو زندگی کردید که انقد جالب بهشون نگاه کردید داخل مقاله تون :yes: :yes:

  • Alireza_0313 گفت:

    فلورانس و ونیز در AC 2 با موسیقی های استاد جسپر کید به حدی زیبا میشدن که ادم رو میبردن به اون دوران جای این دو شهر خالیه

  • Beethoven گفت:

    حسین غزالی عزیز مرسی بابت مقاله :yes:
    اما در مورد خود مقاله تقریبا شهرهایی که تو ذهنم بود تو لیست هست
    اگه خودم بخوام ترتیب بندیش کنم به نظرم
    ۱-London
    ۲-Paris
    ۳-Yharnam
    ۴-Los Santos
    ۵-Rapture
    ۶-Liberty City
    ۷-Meridian
    ۸-Rivet City
    ۹-Columbia
    ۱۰-Raccoon
    البته شهرهای دیگه ای بودن که دوست داشتم تو لیست باشن اما من فقط همین ده تایی که شما لیست کردینو به ترتیب سلیقم چیدم

    • سلام بتهون جان گل! 🙂 خواهش می کنم عزیز دلی! بله قطعاً نظر شماست اینم و حسابی دمت گرم بخاطر اینکه خودت هم یه لیست چیدی از بازی‌هایی که دوست داری و من این شیوه نظر دادن توی ده برترو خیلی می پسندم! مرسی ازت. :yes: :yes:

  • Parsmira گفت:

    اوا
    شهر بازی مافیا ۱ چی
    امکان نداره
    اصلا نمیشه نباشه…

  • Reza_King گفت:

    واقعا برام جای تعجب داره،شهر آرخام در سری فوق العاده Batman Arkham یکی از درگیر کننده ترین شهر های بازی های ویدئویی محسوب میشه،و لازم به ذکر ه که واقعا جای خالیش تو این لیست احساس میشه،با تمام احترام،با همه این تفاسیر ،نویسنده خیلی خوب مطالب رو کنار هم جمع آوری کرده

  • همه عالین ولی assassins creed origins و witcher 3 هم باید میذاشتید

  • PENTIX گفت:

    متاسفانه نتونستم عنوان BIOSHOCK رو تجربه کنم. اما از بین تمامی عناوینی که تا حالا تجربه کردم , بازی بلادبورن شاهکارترینشون بود. چه در زمینه طراحی هنری , گیم پلی و … خوشحالم که توی این لیست بهش اشاره کردید.
    موفق باشید

    • سلام بر شما دوست گلم! باور کنید بایوشاک فراتر از یک بازیه فقط و واقعا حیفه اگر خودتون رو محروم کنید از شاهکار آقای کن لوین. حتما حتما در اولین فرصت تجربش کنید. خواهش می کنم دوست خوبم. ممنونم ازت بابت وقتی که گذاشتی و البته خوشحالم خوشتون اومده. قربان شما.

  • فقط پاریسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • SHERA-RAT گفت:

    شروع مقاله یاد lose yourself امینم افتادم :)) meridian واسه من زیبا ترین شهریه که تا حالا تو گیم ها دیدم، یادمه چند ساعت در حالت کت واک فقط اسکرین شات گرفتم، شهر theed هم تو SWBF2 واقعاً خیره کنندست مخصوصا از بالا، میتونست تو این لیست باشه..

  • mehrdadPS گفت:

    حسین جان دستت درد نکنه خیلی خوب بود. :yes:
    خدایش شهر Yharnam با اون ترس و طراحی عالی سبک ویکتوریایی عالی بود و بازیهای شرکت ubisoft واقعا تو زمینه طراحی محیط و خصوصا محیط های بزرگ همیشه عالی عمل می کنه چه تو نسل ۶ با شاهکاری مثل شاهزاده ایرانی ۳ و شهر بزرگ Babylon چه تو نسل های ۷ و ۸ با بازی های عالی مثل سری AC و …

  • Be_haan گفت:

    لندن چه کردی با من قلب تکه ام را چسپاندی بهم 😎 😎

  • Ali_DaMieN_VI گفت:

    جدی اینجا هیچ کس اهل سایلنت هیل نیست؟ تو خود لیست که نبود تو کامنتا هم هیچکس اسمشو نگفته بود در حالی که واقعا جزو ۱۰ شهر برتره. رپچر و کلمبیا ولی عالین یارنام هم که شاهکار. تو جی تی ای هم وایس سیتی از همشون هنوزم بهتره با این که کوچکترین بود.

  • samiya گفت:

    جای اسکایریم واقعا خالی ! اسکایریم واسه ما که بهترین گیم زندگیمونه توی شهراش خیلی خاطره داشته از ریوروود تا وایتران…

  • gtamotorcross گفت:

    متاسفم برا نویسنده که نیکوبلیک(gtaiv)را عصبی و از روی باده معده نوشته.خخخخ نیکوبلیک گنده لات نیویورکه عموجون اینو بفهم…

یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا
یک اسکرین‌شات هنری! | ده شهر با طراحی بی نظیر در بازی های ویدیویی - گیمفا