ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

مطمئنا همه ما قبول داریم که سال ۲۰۱۷ سالی فوق‌العاده برای بازی‌بازان بود. عناوینی که امسال منتشر شد بعضا پتانسیل ماندگاری در تاریخ را دارند و بیش از آنچه انتظار داشتیم، گیمران را متحیر کردند. شاید در این بین، بیشترین افرادی که از سال ۲۰۱۷ دل خوشی دارند، طرفداران PS4 هستند. کنسولی که امسال انحصاری‌های بی‌نظیری چون Horizon Zero Dawn و Nioh را داشت و توانست به طور کلی طرفداران را راضی نگه دارد. با یک نگاه اجمالی به لیست بازی‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۷، خیلی راحت پی می‌بریم که امسال برای جامعه گیمر به مراتب بهتر از سال گذشته بوده است. علاوه بر کنسول نسل هشتمی سونی، Xbox One نیز در نیمه دوم سال انحصاری‌های خوبی داشت و توانست انتظارات را براورده کند. برای بازیکنی که از اوایل سال ۲۰۱۷ هنوز به هر دلیلی نتوانسته به بازی کردن بپردازد انتخاب‌های زیادی وجود دارد و قطعا در انتخاب ترتیب تجربه بازی‌ها سردرگم خواهد شد. شاید امسال را بتوان یک سال ایده‌ال برای طرفداران سبک RPG و Racing هم دانست. بازی‌های شاخص زیادی از این دو سبک پا به بازار گذاشتند و توانست نظرات مثبت ( و بعضا منفی ) را به خود جلب کنند. فرنچایزهای پرطرفدار و بزرگی چون Call of Duty و Assassin’s Creed توانستند بالاخره آنطور که انتظار می‌رود عمل کنند و مایه افتخار طرفداران خود شوند. بازی‌های FIFA 18 و PES 2018 نیز امسال بیش از پیش به هم نزدیک شدند و شاهد رقابت تنگاتنگ این دو رقیب بودیم. خوشبختانه سالی که به انتهای آن نزدیک می‌شویم برای تمام سلایق گیمری سالی به یادماندنی بود. هرچه به روزهای پایانی این سال نزدیک می‌شدیم شاهد بازی‌های بهتر و موفق‌تری بودیم. حالا که تقریبا یک ماه تا پایان سال جاری مانده تقریبا تمام بازی‌ها منتشر شده و فرصت خوبی برای قضاوت است.

با تمام تفاسیر بالا باید گفت هیچ چیز همواره صد در صد و به عبارتی خوب مطلق نیست. همه می‌دانیم که سال ۲۰۱۷ سالی فوق‌العاده بود ولی آیا این سخن بدین معناست که امسال هیچ بدی نداشت؟ با وجود این همه بازی خوب و پرطرفداری که منتشر شد و همه لذت بردیم، شاهد عناوینی ضعیف نیز بودیم. البته دقت داشته باشید که بحث ما هیچ ربطی به خوب یا بد بودن بازی نیست. دنباله یک فرنچایز و یا یک IP جدید همیشه آنطور که می‌خواهیم از آب در نمی‌آید. گاهی اوقات بازی منتشر شده با انتظارات ما زمین تا آسمان متفاوت است و بعد از تجربه بازی تازه متوجه می‌شویم که چه بیهوده برای این بازی انگشت شماری می‌کردیم. با توجه به بالا بودن سطح و کیفیت بازی‌های سال جاری رقابت نیز سخت‌تر می‌شود ولی باید قبول کرد که بعضی بازی‌ها در این رقابت هیچ جایی ندارند. در موارد زیادی قولی که سازندگان از بازی به ما می‌دهند اصلا و ابدا عملی نمی‌شود و سبب دلسردی بازیکن از بازی و در صورت تکرار، از خود سازنده و ناشر می‌شود. گاهی اوقات هزینه‌هایی که صرف ساخت یک بازی می‌شوند به هیچ عنوان با محصول نهایی همخوانی ندارند و این سوال در ذهن بازیکن ایجاد می‌شود که واقعا چرا یک بازی AAA باید چنین مشکلاتی را داشته باشد؟ یا اینکه چرا بازی که این همه مدت برای آن صبر کردیم نباید بهتر از این‌ها باشد؟ همه ما بازی‌هایی را می‌شناسیم که انتظار داشتیم شاهکار باشند ولی در نهایت چیزی بیش از یک بازی معمولی نبودند. مثال برای هر شخص متفاوت است به زبان خودمانی‌تر، هر بازیکن دلش از یک بازی پر است. این بازی‌های معمولی، همیشه بازی‌های بدی نیستند ولی در مقایسه با سطح انتظارات، بدون تعارف باید گفت که اصلا ارزش بازی کردن هم ندارند. با توجه به اینکه تقریبا به پایان سال ۲۰۱۷ رسیده‌ایم و بیشتر بازی‌های شاخص امسال منتشر شده‌اند، در ادامه برای شما لیستی از ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ تهیه کرده‌ایم. فقط لازم است قبل از اینکه شروع به خواندن گزینه‌ها و متن کنید چند نکته را یادآور شویم. اولا بازی‌های زیر لزوما بازی‌های ضعیفی نیستند و صرفا با آن‌چه انتظار داشتیم تفاوت دارند. به تیتر مطلب دقت کنید و تیتر را با “بدترین بازی‌های سال ۲۰۱۷” اشتباه نگیرید. در لیستی که برای شما تدارک دیده‌ایم به هیچ وجه قصد نداریم یک بازی را ضعیف خطاب کنیم. نکته‌ی بعدی این است که طبیعتا لیست بازی‌های ناامیدکننده هر بازیکن با توجه به انتظارات، می‌تواند متفاوت باشد. این لیست تا حدودی نظر شخصی نویسنده و تا حدودی نظر منتقدین و بازیکنان دیگر را در برمی‌گیرد و شما نیز می‌توانید لیست خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه سوءتفاهم یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که بازی‌های این لیست به هیچ وجه بدترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ نیستند و فقط و فقط با استاندارد‌هایی که انتظارشان را می‌کشیدیم متفاوت هستند.  

۸- Marvel Vs. Capcom Infinite 

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

طرفداران سبک فایتینگ بهتر از بقیه این عنوان را می‌شناسند.

طرفداران سبک فایتینگ این بازی را خیلی بهتر از دیگران می‌شناسند. Marvel Vs. Capcom Infinite در ابتدا قرار بود عنوانی باشد که خیلی زود توجهات را به خود جلب می‌کند و این اتفاق هم افتاد ولی از نوع منفی! با وجود بودجه عظیمی که برای ساخت و توسعه این بازی صرف شد، Marvel Vs. Capcom Infinite هرگز نتوانست همان چیزی باشد که طرفداران انتظار داشتند. نسخه‌های قبلی این فرنچایز قطعا جزو بازی‌های مورد علاقه طرفداران سبک فایتینگ هستند. تا قبل از انتشار بازی با نگاهی به گذشته این فرنچایز قاعدتا پی می‌بردیم که قرار است یک بازی مبارزاتی تمام عیار را تجربه کنیم ولی همه چیز آنطور که باید، پیش نرفت. بازی مشکلات و کاستی‌های زیادی داشت که راستر موجود در بازی را شاید بتوان مهمترین ضعف بازی دانست. علاوه بر این، داستان بازی هم وضعیت چندان جالبی نداشت و اصلا از کاراکترهای بازی استفاده درستی نشده بود. از صدای آنها گرفته تا مدل کاراکترها، همه دارای ضعف بودند و خیلی راحت تمام امیدهای طرفداران به باد رفت.

تاکنون ۸ نسخه از این سری فایتینگ منتشر شده است. اولین نسخه این سری سال ۱۹۹۶ با عنوان X-Men vs. Street Fighter منتشر شد و از بین این ۸ نسخه منتشر شده، Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes طرفداران بیشتری داشته و به طور کلی از لحاظ کیفی، عنوان بهتری است. لازم نیست نگاهی عمیق به تاریخچه این فرنچایز داشته باشیم تا متوجه سیر نزولی آن طی سال‌های اخیر باشیم. به طور کلی فرنچایز Marvel vs. Capcom فرنچایز محبوبی بین طرفداران فایتینگ است و در این موضوع نباید شک کرد. Marvel vs. Capcome Infinite هم مطمئنا حامیان خود را دارد و بازیکنان زیادی هم از آن لذت برده‌اند اما متاسفانه باید اعتراف کرد که چیزی که انتظارش را داشتیم با چیزی که در نهایت منتشر شد، تفاوت‌های زیادی دارد.

۷- Sniper Ghost Warrior 3

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

محتوای بازی اصلا به جذابیت کاور آن نیست!

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف، از یک بازی در صف انتشار انتظار زیادی نمی‌رود. در مورد Sniper Ghost Warrior 3، باید گفت که پیشینه نه چندان جالب این سری باعث می‌شد که کمتر گیمری را پیدا کنید که SNW3 را به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازی‌های خود نام ببرد. دو نسخه قبلی مشکلات زیادی داشتند و در نهایت هم نتوانستند معدل خوبی برای کارنامه فرنچایز خود به ارمغان بیاورند. به همین علت تا همین چند ماه پیش فقط قشر خاصی را می‌توانستید پیدا کنید که برای انتشار Sniper Ghost Warrior 3 لحظه شماری کنند. اما قول‌های سازندگان همه چیز را بدتر کرد. اگر خاطرتان باشد، طبق قولی که سازندگان داده بودند Sniper Ghost Warrior 3 قرار بود یک بازی AAA موفق و بزرگ باشد. بودجه هنگفتی که صرف ساخت این بازی شد مطمئنا انتظارات را بیش از اندازه بالا برد. اما محصول نهایی با قولی که سازندگان داده بودند زمین تا آسمان متفاوت بود.

وقتی قرار است یک بازی را حتی خیلی کوتاه و اجمالی بررسی کنیم باید انصاف را رعایت کنیم. Sniper Ghost Warrior 3 به خودی خود تجربه بدی نبود و برای خیلی‌ها بسیار لذت بخش هم بود. کارهایی که در بازی می‌توانید انجام دهید، ویژگی‌های کلی بازی و غیره مواردی بودند که یک تجربه خاص را برای بازیکن به ارمغان می‌آوردند. شاید از بزرگترین مشکلات گیم پلی بازی بتوان به ضعف دشمنان اشاره کرد. کرش‌های متوالی هم در صدر مشکلات بازی بودند. اما جدای از این موارد، Sniper Ghost Warrior 3 نسبت به قبل چیز جدیدی نداشت. با توجه به صحبت‌های سازندگان انتظار یک بازی با محیطی خیره کننده و گیم پلی اعتیادآور را داشتیم اما این امر هرگز میسر نشد. افرادی که نسخه‌های قبلی این سری را بازی کرده باشند احتمالا خیلی زود از Sniper Ghost Warrior 3 خسته می‌شوند چراکه این افراد تقریبا هرکاری که در طول بازی باید انجام بدهند را قبلا در نسخه‌های پیشین دیده‌اند و طبیعتا منتظر ویژگی‌های جدید بودند. Sniper Ghost Warrior 3 به طور کلی بازی افتضاحی نیست و همانطور که گفتیم می‌تواند برایتان لذت بخش هم باشد. شاید حتی از بازی‌های مورد علاقه‌تان هم باشد ولی واقعیت این است که این بازی هرگز نتوانست به سطح انتظارات حتی نزدیک شود.

 ۶- WWE 2K18

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

تنها پیشرفت چشم گیر بازی نسبت به نسخه قبل آپدیت شدن راستر بازی است! 

چند سالی می‌شود که بازی‌های کشتی کج نتوانسته‌اند به استانداردهای یک بازی قوی برسند. از WWE 2K15 به این سمت تقریبا همه WWEها شبیه به هم بوده‌اند و فقط تعداد کشتی‌گیرها اضافه شده و قدرت آن‌ها آپدیت شده است. ولی با توجه به صحبت‌های سازندگان انتظار می‎‌رفت WWE 2K18 یک انقلاب در این سری بازی باشد. قرار بود مدل کاراکترها در نوع خود بی‌نظیر باشد و به لحاظ فیزیکی هم شاهد بازی‌ای باشیم که آنرا از نسخه‌های قبلی متمایز می‌کند. سازندگان حتی قول یک موتور جدید را هم داده بودند. در نتیجه سطح انتظارات بالا رفت و بازیکنان تقریبا باور کرده بودند که به زودی یک WWE 2K متفاوت را تجربه می‌کنند ولی در پایان چه شد؟ WWE 2K18 چیزی جز یک آپدیت از نسخه‌های قبلی نبود.

WWE 2K18 مشکلات زیادی را به همراه داشت. باگ‌های فجیع بازی به شدت روی اعصاب بازیکن هستند، فیزیک کشتی‌گیران شباهتی به واقعیت ندارد، کنترل حرکات Submission و مقابله با آن‌ها ضعیف و در مورد Pin‌ها وضعیت حتی بدتر است! هیجان بازی خیلی زود جای خود را به یکنواختی می‌دهد و بعید است بتوانید بیش از ۵ ساعت از این بازی لذت ببرید. در این میان سسیتم لوت باکس بازی هم اصلا عادلانه نیست. اگرچه این بازی هم به مانند هر بازی دیگری نقاط قوتی دارد ولی همچنان یک بازی ضعیف است. در بحث گرافیک شرایط کمی بهتر است و با وجود نورپردازی عالی بازی می‌توان از بعضی چیزها لذت برد. خلاصه قرار بود WWE 2K18 یک بازی متفاوت با نسخه‌های قبل از خود باشد ولی در نهایت تبدیل به یک بازی فراموش شدنی دیگر شد.

۵- Phantom Dust

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

Phantom Dust به خودی خود بازی بدی نیست. اگر انتظارات خود را پایین بیاورید قطعا می‌توانید از این بازی لذت ببرید.

روند ساخت و توسعه عنوان Phantom Dust برای کنسول نسل هشتمی مایکروسافت کار پیچیده‌ای بود و تجربه ثابت می‌کند که وقتی یک بازی بیش از اندازه تاخیر داشته باشد و یا سازندگان قرار باشد پشت سر هم عوض شوند یعنی یک جای کار ایراد دارد و محصول نهایی نمی‌تواند چنگی به دل بزند. در E3 2014 در کنفرانس مایکروسافت، عنوان Phantom Dust برای Xbox One معرفی شد بدون اینکه تریلری از گیم پلی بازی به نمایش درآید. طبیعتا هر طرفدار مایکروسافتی از معرفی انحصاری به غیر از Gears of War و Halo و شاید هم Forza خوشحال می‌شود. در محبوبیت و بزرگی عناوین مذکور شکی نیست اما یک کاربر مایکروسافت حق دارد انتظار چیزی به جز این فرنچایزها را داشته باشد. معرفی Phantom Dust بدین معنا بود که مایکروسافت پروژه‌های موفق دیگری هم می‌تواند داشته باشد. البته این احساس خیلی دوام نداشت و مدتی بعد مایکروسافت به دلایل اقتصادی و مالی ساخت بازی را کنسل کرده و استودیو سازنده را هم بست. اتفاقات زیادی افتاد تا بالاخره این بازی در مِی همین سال برای Xbox One در سطح جهانی منتشر شد ولی چیزی که طرفداران انتظارش را می‌کشیدند چنین Phantom Dust‌ای نبود. Phantom Dust یکی از ضعیف‌ترین ریمسترهای Xbox One بود و اگرچه از لحاظ گرافیکی پیشرفت زیادی نسبت به نسخه سال ۲۰۰۵ کرده بود و جلوه‌های بصری بازی چشم نواز بودند اما مکانیزم‌های گیم پلی به هیچ وجه تغییر نکرده بودند. البته تغییرات ریز و کوچکی در گیم پلی بازی شاهد بودیم ولی چیزی که انتظار می‌رفت شاهد آن باشیم به هیچ وجه همان چیزی نبود که در نهایت بدستمان رسید. شاید برای بازیکنانی که Phantom Dust را در سال ۲۰۰۵ روی کنسول Xbox بازی نکرده باشند Phantom Dust 2017 یک تجربه جدید باشد ولی برای طرفداران قدیمی‌تر این سوال پیش می‌آید که از میان این همه بازی که مایکروسافت دستور کنسل شدن آن‌ها را داد چرا پروژه Phantom Dust باید مجددا آغاز می‌شد؟

۴- Outlast II

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

جدای از بحث کیفی هر دو نسخه Outlast، اگر حوصله دارید و اهل مطالعه هستید، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات خود را در مورد این بازی بالا ببرید. نکات زیادی در بازی وجود دارند که واضح‌ترین آن‌ها همین عکس روی کاور است!

Outlast اورجینال یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های ساخته شده بود. یکی از بازی‌های چند سال اخیر که توانست تلفیق ترس و هیجان را به شکلی فوق العاده زیبا نمایش دهد همین عنوان بود. اگر خاطرتان باشد در این بازی انواع و اقسام فاکتورهای لازم برای ترسیدن اعم از محیط، نورپردازی و طراحی دشمنان و از سوی دیگر صداگذاری و موسیقی کار شده بازی، حاضر بودند. نسخه دوم این بازی اما آنطور که می‌خواستیم پیش نرفت. Outlast 2 به خودی خود بازی چندان بدی نبود و نقاط قوت زیادی هم داشت و حتی حس ترس را به خوبی به بازیکن القا می‌کرد. شاید بزرگترین مشکل Outlast II را بتوان لول دیزاین و طراحی مراحل آن دانست که سبب می‌شد بعد از مدت نه چندان زیادی از بازی کردن آن خسته شوید. یکی از نقاط قوت دیگر نسخه اول این سری تاثیر روانی بازی روی بازیکن بود که آنرا به یک بازی منحصر به فرد تبدیل می‌کرد. در Outlast II خبری از این نقطه قوت نیست و تنها ترس را احساس می‌کنید.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، Outlast عنوانی انعطاف‌پذیرتر از Outlast 2 است. استراتژی و تاکتیک در Outlast بیش از نسخه بعدی سری معنا دارد. بازیکنانی که طرفدار ژانر وحشت هستند و Outlast را بازی کرده‌اند قاعدتا خاطرشان هست که در این عنوان شخصیت اصلی در یک تیمارستان گرفتار شده بود و باید خود را با آیتم‌هایی محدود نجات می‌داد. در Outlast 2 داستان متفاوت است و Blake Langermann در صحرای آریزونا توسط عده‌ای مذهبی متعصب محاصره شده و باید خود را از این مخمصه نجات دهد. همین دو خط را بخوانید کافی است تا متوجه تفاوت جذابیت داستان در دو نسخه Outlast شوید. البته تنها داستان بازی نیست که از Outlast ضعیف‌تر است و این موضوع در مورد گیم پلی هم صادق است. بخش داستانی بازی از عدم تنوع گیم پلی رنج می‌برد و شاید بازی را بعد از مدتی برایتان خسته کننده کند. البته Outlast 2 نکات مثبت زیادی هم دارد که مطمئنا با تجربه بازی خیلی زود به این نکات پی خواهید برد. به طور خیلی مختصر و کلی بخواهیم در مورد Outlast 2 بخواهیم یک جمله بگوییم این است که این بازی یک بازی جذاب خصوصا برای طرفداران بازی‌های ترسناک است. بگذارید اینگونه بگوییم که تجربه Outlast 2 هیچگونه پشیمانی برایتان به همراه نخواهد داشت و قطعا ارزش هزینه‌ای که برایش می‌کنید را دارد و تنها مشکل اینجاست که اگر Outlast را هم بازی کرده باشید انتظارتان از نسخه دوم به شدت بالا می‌رود و این اصلا خوب نیست! بالا رفتن انتظار با افزایش احتمال ناامیدی رابطه مستقیم دارد.

۳- Star Wars Battlefront II

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

شخصا امیدهای زیادی به این بازی داشتم اما…

همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت. یک بخش داستانی جذاب، قول‌ بسته‌های الحاقی رایگان، نقشه‌های بیشتر و محیط وسیع‌تر، بخش آفلاین، Hero و Villain‌های بیشتر، گرافیکی فوق‌العاده و واقع گرایانه و غیره. همه چیز به معنای واقعی عالی بود. همه از نزدیک شدن به زمان انتشار Star Wars Battlefront II خوشحال بودیم تا اینکه بازی منتشر شد! برخلاف تمام قول‌هایی که سازندگان داده بودند و علی‌رغم این همه هایپ، Star Wars Battlefront II یکی از بزرگترین ناامیدی‌های سال ۲۰۱۷ شد. نه بخش داستانی آنطوری که قرار بود پیش رفت و نه EA به قول‌هایش عمل کرد. بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، کمتر کسی انتظار داشت Star Wars Battlefrot II شکست بخورد.

شاید جنجالی‌ترین بازی سال را بتوان همین Star Wars Battlefront II دانست. نه کاربران و نه منتقدین هرگز به Star Wars Battlefront II نمره قبولی ندادند و احتمالا این بازی تا مدت‌ها می‌تواند یک برگ برنده برای مخالفان EA و حتی DICE باشد. چندی پیش در اخبار آمده بود که Star Wars Battlefront II از لحاظ پایین بودن نمره کاربران در متاکرایتیک که یک معیار جهانی محسوب می‌شود در رده دوم است. یکی از مهمترین دلایل شکست این بازی سیستم غیرمنصفانه لوت باکس‌ها و پرداخت‌های سرسام آور درون برنامه‌ای به شمار می‌روند. سازندگان گفته بودند که این بازی آماده رقابت با Destiny 2 و Call of Duty: WWII است اما Star Wars Battlefront 2 ضعیف‌تر از آن بود که حتی وارد عرصه رقابت با این دو عنوان شود. عنوانی که قرار بود تبدیل به یکی از بهترین‌های سال ۲۰۱۷ باشد در نهایت تبدیل به بازی‌ای شد که حتی بازیکنان برای اینکه در بازی پول به دست بیاورند تقلب می‌کردند! جدای از بازخوردهای به شدت منفی کاربران و منتقدین، این عنوان سود جالبی هم برای سازنده نداشت و نتوانست از لحاظ اقتصادی هم موفقیتی داشته باشد. واقعیت این است که بزرگترین مشکل بازی مربوط به پول پرستی EA می‌شود و بیشترین فید‌بک‌های منفی هم در رابطه با همین موضوع هستند. الکترونیک آرتس که به پول پرستی معروف بوده و نزد اکثر بازیکنان بازی‌های ویدئویی منفور است با انتشار عنوانی چون Star Wars Battlefront II تنها جایگاه خود را پایین‌تر آورد تا این کمپانی قدیمی بیش از گذشته مورد بی‌احترامی کاربران قرار گیرد.

۲- Need for Speed Payback

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

Need for Speed Payback جای بحث دارد ولی اگر بخواهیم با یک واژه این بازی را توصیف کنیم، واژه پیشنهادی ما “ناامیدکننده” است.

نظرات ضد و نقیضی درباره یکی از ضعیف‌ترین ریسینگ‌های سال ۲۰۱۷ وجود دارد ولی در این باره که NFS Payback نتوانست انتظارات را برآورده کند نقطه اشتراک نظر همه کاربران است. برخلاف Assassin’s Creed  که با استراحتی یک ساله توانست با انتشار نسخه‌ای جدید دوباره دل طرفداران را به دست آورد، Need for Speed با وجود استراحتی که داشت باز هم شکست خورد. Need for Speed Payback که مدت زیادی از انتشارش هم نمی‌گذرد نه تنها یکی از بزرگترین ناامیدی‌های سال بود، بلکه متای نهایی بازی آن‌را تبدیل به یکی از ضعیف‌ترین نسخه‌های تاریخ Need for Speed کرد.

برخلاف بیشتر بازی‌های این لیست، Need for Speed Payback بازی‌ای بود که عده زیادی انتظار شکستش را داشتند. تریلرهای منتشر شده از بازی نشان می‌داد که انگار تغییر چشمگیری را قرار نیست در بازی ببینیم. نوآوری خاصی که بتواند Payback را از نسخه‌های قبل از خود متمایز کند در تریلرها و مصاحبات سازندگان دیده نمی‌شد. فقط مطمئن بودیم که محیط بازی بزرگ‌تر از نسخه‌های قبلی بوده و زمان زیادی صرف طراحی بخش شخصی‌سازی گذاشته شده است و در نهایت هم همین شد. سیستم شخصی سازی بازی در طول تاریخ فرنچایز قدیمی Need for Speed بی‌سابقه بود. ولی در دیگر موارد، NFS Payback نسخه آپدیت شده عناوین قبل از خود بود. در مورد Need for Speed Payback بیشتر کاربران بازی را اصلا نقد نکردند، بلکه آن‌را کوبیدند. کامنت‌های کاربرانی که بازی را تجربه کرده بودند گواه از ناامیدی بعد از انتشار می‌داد و بعضا حتی از هزینه‌ای که صرف تهیه بازی کرده بودند نیز پشیمان شدند. تا قبل از انتشار بازی برخی می‌گفتند که شاهد Burnout دیگری هستیم و سازندگان نیز قول بازی شبیه به Fast and Furious را می‌دادند. البته Payback هم بیشترین بازخورد منفی که داشت مربوط به سیستم وحشتناک لوت‌باکس بود. برای موفقیت در بازی رسما باید از جیب خود مایه بگذارید و هزینه زیادی را متحمل شوید تا بتوانید به چیزی که دوست دارید برسید. Need for Sped Payback کماکان یک آرکید پرهیجان باقی می‌ماند و نقاط قوت خود را هم دارد ولی به هیچ وجه نمی‌تواند به سطح توقعات کاربران پاسخ دهد.

۱- Mass Effect Andromeda

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

در قیاس به Mass Effect‌های دیگر این نسخه یک آبروریزی است. بازی مشکلات فنی زیادی دارد ولی اصلی‌ترین دلیل حضور این عنوان در لیست، به دوش کشیدن نام Mass Effect است.

قبل از این‌که به سراغ ادامه مطلب بروید لازم است ذکر کنیم که Mass Effect Andromeda اصلا بازی بدی نیست. اگرچه نقدهای منفی زیادی به این بازی وارد است اما کماکان افرادی هستند که از این بازی لذت می‌برند. بیشتر نقدهای معتبر از این بازی به عنوان یک ناامیدی یاد کرده‌اند ولی در این میان سایت‌هایی هم هستند که به این بازی نمره قبولی داده باشند. با این وجود باید اعتراف کرد که این بازی جای پیشرفت زیادی دارد.

تقریبا هر بازیکنی با سری Mass Effect آشنایی دارد و حتی اگر این فرنچایز را بازی نکرده باشد، باز هم اطلاعات کافی از این فرنچایز را دارد. اکثر بازیکنان خصوصا افرادی که حتی یکی از نسخه‌های قبلی Mass Effect را بازی کرده باشند این فرنچایز را با طراحی عالی کاراکتر‌ها، دیالوگ‌های غنی، گیم پلی جذاب و مواردی از این قبیل می‌شناسند. به طور کلی این فرنچایز در دسته‌بندی بازی‌های شوتر و RPG یا همان نقش‌آفرینی قرار می‌گیرد و در سالیان اخیر توانسته طرفداران زیادی را برای خود جمع کند. عده زیادی بر این اعتقادند که این فرنچایز بعد از انتشار Mass Effect 3 در سال ۲۰۱۲، دیگر آن شوق و جاه‌طلبی گذشته را ندارد. این‌که این سخن تا چه اندازه درست و غلط است را خودتان بررسی کنید ولی محصولی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد اصلا حس و حال Mass Effect‌های گذشته را نداشت. این عنوان که سال ۲۰۱۵ معرفی شد از همان موقع تبدیل به یکی از مورد‌ انتظار‌ترین بازی‌های زمان خود شد و البته هایپ‌های بعد از معرفی نیز تاثیر زیادی در اشتیاق طرفداران به تجربه این بازی داشتند. اما در نهایت محصول نهایی با چیزی که طرفداران می‌خواستند مغایرت داشت و خیلی زود همه را ناامید کرد. نقدهای زیادی به بازی وارد است و از زمان انتشار آن تا همین الان، ۵ پچ برای بهبود گیم پلی، باگ و حتی انیمیشن‌های بازی منتشر شده و هنوز هم شاهد مشکلاتی در بازی هستیم. از طرفی، سازندگان تایید کرده‌اند که یک بسته الحاقی در آینده برای بازی عرضه خواهد شد که تمامی این موارد نشان از مشکلات بازی هستند. عنوان Mass Effect Andromeda شاید تجربه لذت‌بخشی برای خیلی‌ها باشد ولی واقعیت این است که این بازی قطعا یکی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • T.M گفت:

    چطور بازی که بهش ۹ دادین شده ناامید کننده ترین بازی سال؟

    • PC and PS4 گفت:

      جای شماره ۳ و ۱ رو واسکی عوض میکردید :-X

      • Shoya گفت:

        ماشالله EA! باز هم داره میدرخشه تو همچین جاهایی :-/ خیلی از star wars جدید انتظار داشتم ک افتضاح به بار اومد.
        و لطفا اگه از فوتبال چیزی بارتون نیست دیسلایک ندید: من از سال ۲۰۱۵ تا ۱۷ قبول داشتم یجورایی فیفا واقعا سرتره از پس.
        اما وقتی یکم منطقی فکر کردم دیدم از fifa 14 تا ۱۵ گیمپلی چندان تغییری هم نکرده ولی در عوضش تو نسل هشت چیزای بیشتری نشون داده میشه. Pes هم از ۱۴ به ۱۵ که رسید عملکردش عالی بود و بازیه فانتزی ای بود . هردوتا بازی fifa 16 و pes16 بنظرم تغییر زیادی با نسخه قبل نکرده بودند. بخصوص فیفا ۱۶! فیفا ۱۷ که معرفی شد میگفتن ترکوند اما وقتی بازی میکردم حس میکردم انگار قبلا همچین چیزیو چند بار بازی کردم. اما pes 17 رو که بازی کردم دیدم واقعا عالی شده pes.تو جدیدترین نسخشون یعنی فیفا و پس ۱۸ شاید pes عملکردش بهتر شده باشه ولی واقعا ایندفعه باز هم وقتی فیفا ۱۸ رو بازی کردم واقعا دیگه رو اعصابم بود. من قبلا محبوبترین بازی فیفام فیفا ۱۲ بود و گاهی وقتا ک میرفتم پای فیفا ۱۸،قشنگ حس میکردم از ۶ سال قبل تا الان تغییری نداشته گیمپلی. :reallypissed:

        • mr.nobody گفت:

          اخه عزیز گیم پلی فیفا وقتی نقصی نداره چرا بیاد عوض کنه گیم پلی شو؟ بیاد چیکارکنه گیم پلی رو؟ شما ۲ تا نظر بده بگو ما هم استفادشو‌ بکنیم
          شما از فیفا خوت نمیاد بازئ نکن ما راضی هستیم بازی هم میکنیم
          هر کسی سلیقیهای داره ما به گیم پلی فیفا عادت کردیم

          • goldberg68 گفت:

            اقا فانتوم داست مجانی بود اخهههه چه انتظاری دارید

          • Freelancer گفت:

            دقیقا منم حرفم همینه! چرا قیمه ها رو ریختن تو ماستا؟؟؟
            کلا EA رو بکوب بود اسم مقاله!
            ۱٫ استار وار به خاطر پرداختهای خاص درون برنامه ایش اقبالی نداشت! از عمد نمره پایین دادن بهش سر همین موضوع و گرنه گیم پلی عالی داره.
            ۲٫ اتفاقا تو گیمفا یک بحث در مورد NFS Payback شد و اونجا هم به این اشاره شد که NFS شبیه ساز نیست! بازیه! بازیه! و کسانی که بازی دوست دارن عاشقش میشن.
            ۳٫ Mass Effect رو موافقم که به خاطر تبلیغ زیاد ضربه خورد.

    • من فک کنم علتش این بوده که نسبت به نسخه ۳ پس رفت داشته و نا امید کرده طرفداران سری رو ، البته من به شخصه این عنوان رو تجربه نکردم ولی دوستام که تجربه کردن واقعا از باگ ها و انیمیشن های بازی گله مند بودن

    • vergil2max گفت:

      همینو بگو.از نظر خیلی ها این بازی ناامید کننده ترین بازی سال اما در کمال تعجب میبینیم که نمره عالی ۹ را از گیمفا گرفته.اوضاع وخیم تر میشه وقتی میبینی که بازی شاهکار NieR Automata که از نظر خیلیها در حد Horizon و شاید حتی بهتر از اون-نمره برابر با Andromeda گرفته یعنی ۹.
      نقد بازی NieR Automata را اقای اقابابایی نوشتن که مثل همیشه نقدشون عالی ولی بنظرم خیلی سختگیری کردن و ایرادهای از بازی گرفتن که با توجه به موضوع و داستان بازی قابل گذشت بود و یا نهایتا نیم نمره از بازی کم میشد.با تشکر
      ۱- Mass Effect Andromeda
      ۱- Star Wars Battlefront II
      ۳-Need for Speed Payback

    • به این دلیل که نویسنده اون نقد یه شخص بوده و نویسنده این مطلب یک نفر دیگه. اینجا سایتی هست که تشکیل شده از نفرات مختلف با عقاید مختلف که هر کدوم نگاه و طرز فکر خودشون رو دارن. نظر هبچ کسی هم الزاما نظر قطعی سایت گیمفا نیست و نویسنده ها در بیان نظراتشون ازادی دارن. شاید یک نفر به یک بازی بده ۸ یکی بده ۷ یکی بده ۶٫ مثل همیشه که در دنیا می بینید انواع و اقسام نمرات برای بازی های مختلف وجود دارن. اگر بنده به یه بازی بدم ۹ و بعد در یه مطلب دیگه بگم ناامید کننده اون موقع میشه عجیب و غلط. اما وقتی دو شخص مختلف دو مطلب رو می نویسن قضیه فرق میکنه

      • دلیلتون قانع کننده نیست آقا سعید

      • joel گفت:

        تا حدودی با جناب اقا بابایی موافقم ولی وقتی میگیم مثلا بازی( the last of us ) از گیم اسپات نمره ۸ از ۱۰ گرفته دیگه پای شخص به میون نمیاد و همه نمره رو به اسم سایت میخونن و بازتابش به اسم کل سایت منتشر میشه ?:-) .پس به نظرم وقتی گیمفا به بازی اندرومدا نمره فوق العاده ۹ رو میده و تو یه مقاله دیگه اون ناامید کننده ترین بازی سال میخونه یه تناقضاتی به وجود میاد که میگن.(حرف عملش یکی نیست) ?:-)

      • LEO.MesSI گفت:

        ببخشید داداش شما که سطح سوادت خیلی خیلی بالاست میشه بگی در کدوم وبسایت مشهور دنیا الان مشغول به کاری و تا الان چندتا کتاب نوشتی؟ 😕 حرفا میزنیا :no: بعد جالبه که شما دوتا حالت گفتی و بعدش هر دوتاحالت اشاره به یکچیز دارن: بی سواد بودن نویسنده! یعنی قشنگ با این جمله سطح سواد خیلی بالات رو نشون دادی دکتر جان :rotfl: دوم اینکه هیچکدوم از نویسندگان اینجا بی سواد نیستن. بی سواد اون اح.م.ق بیکاریه که وقت بی ارزشش رو صرف میکنه و میره زیر پست هر نویسنده بهشون برچسب بی سوادی میزنه. ببین من نزدیک دو ساله که مطالب اینجا رو می خونم ولی واقعا تاحالا نظرات اینطوری هیچکجت ندیده بودم :-(( و البته توی این مدت هیچ کلمه ای از هیچ نویسنده ای از گیمفا نخوندم که دال بر بیسوادی اون شخص باشه. یکی از اخلاق بد مردم ما اینه که خودشون رو توی همه چیز متخصص می دونن (توهین نمی کنم به کسی) ولی خواهشا این اخلاقتون رو درست کنید دوستان :struggle: نویسنده بنده خدا رو رسما بهش حمله کردید و این خیلی زشته. آقای مقدم کاملا توی انتخابشون آزاد هستن و می تونن دلایل خودشون رو داشته باشن برای هر بازی. مقاله خوبی بود..

        • دوست عزیز اقای Leo. Hosein.
          فقط میتونم بگم درود بر شرف شما و این همه شعور و فهم و معرفت. اصولا هستند کسانی که منتظرن از اب گل الود ماهی بگیرن. شما خودتون رو ناراحت نکنید. توهین رو پاسخ نمیدیم ما. طرف خودش نظر شخصیش رو میگه بعد به نویسنده میگه نظر شخصیت رو گفتی!!!

          • Dremora گفت:

            آقای بابای چرا از ایشون داری حمایت میکنی؟ چون با یه سری حرفای بی منطق و جو سازی و محکوم کردن بقیه به بیکاری و بی سوادی که من اصلا نمی دونم ربط کدوم کامنت به بی سوادی بود از شما حمایت کرد.؟؟؟….بعد درود به شرفش؟؟؟؟؟ کلا بذار حرفمو رک بزنم آقای بابایی اصلا ظرفیت انتقاد نداری

            • LEO.MesSI گفت:

              دادا شما خودتو درگیر نکن گیج میشی زیاد فکر نکن کلا. بعد خیلی ببخشیدا ولی شما فامیلی ایشون رو هم درست تایپ نکردی! اول درست تایپ کن بعد حرف بزن (با عرض پوزش و احترام) شما نظرات قبلی رو ندیدی قربونت برم. توهین و چرت و پرت با انتقاد خیلی فرق میکنه. کامنتی که من گذاشتم هم مال چند روز پیش بود منها شما دیر رسیدی. نمی خوام بحثو دوباره زنده کنم ولی کامنت تو هم بی جواب نباید بمونه. من پاسخ یه کامنت دیگه رو دادم. و یه نکته جالب هم بگم اونم اینه که امثال شما و اکانتایی مثل شما فقط مواقع دعوا و جنجال توی سایت پیداشون میشه که این درنوع خودش خیلی جالبه خوشم اومد. وقتی اطلاعی نداری خواهشا خواهشا خواهشا کامنت نده.

      • Dremora گفت:

        عجیب ترین چیز ممکن رو شندیم……..نظر یک سایت یا شبکه یا روزنامه و یا هر رسانه ای باید در عین تفاوتهای شخصی مشترک باشه نه اینکه هر کی یه سازی بزنه تو سایت….فکر می کنین چطوره که سایتهای بزرگ مثل ign یا gamespot به یه بازی نمره میدن اسم منتقد در کل ثبت نمیشه اسم سایت در آخر ثبت میشه که به فلان بازی فلان نمره رو داده.

        • LEO.MesSI گفت:

          داداش تو یا نمیفهمی یا خودتو زدی به نفهمی 😐 😐 😐 اسم نویسنده آخر و اول مقاله بزرگ و درشت نوشته شده توی همین ای جی ان و گیم اسپات !!!! حالت خوبه؟ 😐 اسم منتقد ثبت نمیشه؟؟؟ خدایا خودت کمک کن! 😐 بعدش عزیز من این ده برتره. قرار نیست همه یه لیست داشته باشن اینو بفهمید خدایی دیگه 😐

    • مدام کامنتای منو پاک کن ولی اینو بدون mass effect مشکل فنی نداره عزیز من شما نسخه کرکی رو بازی کردید

    • sarfaraz گفت:

      بچه ها عطش سرعت جهان بازه دیگه؟ ینی جدا از قسمت داستانی گیم پلی جدید هم داره یا کلش قسمت داستانیش هست
      ممنون میشم یکی جواب بده

    • Freelancer گفت:

      دقیقا منم حرفم همینه! چرا قیمه ها رو ریختن تو ماستا؟؟؟
      کلا EA رو بکوب بود اسم مقاله!
      ۱٫ استار وار به خاطر پرداختهای خاص درون برنامه ایش اقبالی نداشت! از عمد نمره پایین دادن بهش سر همین موضوع و گرنه گیم پلی عالی داره.
      ۲٫ اتفاقا تو گیمفا یک بحث در مورد NFS Payback شد و اونجا هم به این اشاره شد که NFS شبیه ساز نیست! بازیه! بازیه! و کسانی که بازی دوست دارن عاشقش میشن.
      ۳٫ Mass Effect رو موافقم که به خاطر تبلیغ زیاد ضربه خورد.

      ولی نقد کلی غیر منصفانه بود.

  • mahdi7khe گفت:

    واقعا امسال بدترین سال برای EA تو دهه ی اخیر بود .

  • aet گفت:

    برای من نا امید کننده ترین outlast 2بود.
    به عنوان یه کشته مرده سبک ترس میتنوم بگم این بازی فاجعه بود. بیشتر از این که یه بازی سبک ترس باشه یه شبیه ساز دویدن بود. یه نفر تورو دید؟ الفرار! اونم با تکان های شدید دوربین و نفس نفس زدن های شدید کاراکتر بعد از ۱۰ ثانیه دویدن!

    • شما کشته مرده ی سبک وحشت نیستید ، شما کشته مرده ی سبک وحشت _ بقا هستید .
      این دوتا سبک تو المان های گیم پلی خیلی باهم فرق دارند ، بخاطر همین هم هست این بازی (Outlast 2) مورد پسندتون واقع نشده

      • sina826 گفت:

        اونطوری که شما هم میگی فاجعه نبود. درسته که نسخه یکش واقعا خوب بود اما نسخه دوم هم جذاب بود فقط مشکل اصلیش این بود که بعد یه مدت خسته کننده میشد. همچنان بازی خوبی هست .دوما کاراکتر روبات نیس که دکمرو بگیری تا ناکجا اباد بدوئه

  • Rorshark گفت:

    به نظرم به هیچ عنوان و با هیچ متری نمیشه Outlast 2 رو توی این لیست جا داد. (با احترام به نظر نویسنده) اما آخه Outlast 2 توی کدوم بخش ضعیف عمل کرد که مستحق چنین جایگاهی باشه؟ گرافیک؟ مشکلات فنی؟ برآورده نکردن انتظارات ژانری؟ (ترسناک بودن). داستان؟ – البته یقینا اگر داستان بازی رو درک نکنید این جمله ایه که خواهید گفت: چقدر بی سر و ته!
    به نظرم توی تمام این بخش هایی که گفتم این بازی قوی هم ظاهر شد. من بازیش کردم، هیجان زده شدم، بارها ترسیدم و زهره ترک شدم. گرافیکش رو تحسین کردم. محو فضاسازی شدم و با اشتیاق داستان رو دنبال کردم.
    درباره عناوین دیگه گمان میکنم بیشتر گیمرا هم عقیده باشن و جایگاه اول هم بسیار خوب به Mass Effect داده شده.
    مرسی برای این مقاله. جای چنین مقاله های تحلیلی توی گیمفا کمه ها…

  • omidpava گفت:

    ضمن تشکر از اقای رحیمی
    بعضی وقتها یه سری اتفاقات میوفته ادم واقعا تعجب میکنه توی این استودیوها چه خبره؟ چه چیزی توی فکر و ذهن بازیسازان جریان داره که اون موسیقی روانی رو توی هانتر دریم میشنویم؟
    انیمیشنا و موشن کپچرای اندرومدا چرا تا این حد بی کیفیت هستن؟ چه فکری با خودشون میکنن سازنده ها؟
    نید فور اسپید پی بک چرا این قدر بازیه ضعیفیه چرا سازنده ها این قدر سطح یه بازی به این بزرگی رو پایین میارن؟
    چجوری میتونن بازی ای مثل ویچر۳ بسازن که وقتی سوار بر روچ کنار رودخونه به غروب خورشید نگاه میکنیم خود به خود اشک شوق در چشمانمون جمع میشه؟ واقعا این پرداخت های درون برنامه ایه استار وارز مشخص نبود که خشم گیمرا و منتقدین رو به همراه داره؟ چرا سازنده های داخلی با انتشار بازی سالهای سیاه کلکسیونی از انواع و اقسام توهینهای مختلف رو با پتک بر سر شعور مخاطب میکوبن؟ چجوری سوپر میت بوی ۲۰۰ مگابایتی از اسنایپر گوست واریور ۳ با اختلاف بازی بهتریه؟ چه چیزی باعث میشه که اون عروسک توی بلادبورن اون جملات رو به سمت مغز گیمر شلیک کنه؟

  • متاسفانه امسال ناراحت کننده ترین و ناجوانمردانه ترین بلا ها رو EA سر بازیباز ها و گیمر ها آورد
    اون از سیاست کثیفی که در قبال need for speed و بتلفرانت داشت و عملا با پول پرستی زد نابود کرد بازی ها رو
    اون از mass effect که افتضاح به بار آورد
    اون از صحبتس در رابطه با بازی های خطی که عملا توهین شدیدی کرد . خودش بلد نیست بازی خطی رو ارائه کنه و مدیریت کنه اون وقت میگه دوران بازی های خطی تمام شده.
    لاشخوریش رو هم ثابت کرد با بحث لوت باکس ها و پیشرفت فوق افتضاح در بازی بتلفرانت ۲
    متاسفام از EA به معنای واقعی کلمه گند زد و افتضاح به بار آورد. مایه شرمساری و آبروریزیه . امیدوارم این سیاست های کثیف و پول پرستانه رو نکشونه به بتلفیلد بعدی .
    ناراحت کنندس وقتی می بینم EA این قد امسال ضعیف و بی عرذه خودش رو نشون داد و سه تا آی‌پی جذاب و دوست داشتنی رو زد خاکشیر کرد. حیف شد واقعا
    نویسنده حق داره . Mass effect یه آبروریزی خیلی خیلی افتضاح بود در قیاس با نسخه های قبلی

    • LEO.MesSI گفت:

      صدرا جان تو از معدود کاربرای خوب و محترمی هستی که توی نطراتت نه توهینی دیده میشه و نه رف اشتباهی. دستت دردنکنه بابت این کامنت قشنگ و صحیحت که مثل بقیه بدون اینکه بفهمی چی میگن بری پشت سرشون. دمت گرم همیشه منتظر نظرات هستم من خودم و موافقتم کاملا. لایک 😉 😉 😉

  • خخخخخخ
    جالبه
    رتبه ی اول تا سوم مربوط به گند کاری های EA است
    خدا یعنی خفتون کنه این چه وضعشه
    می گفتیم یوبی سافت بده در حالی که تو از یوبی هم خز تری
    بازم امسال یوبی خوش درخشید و داره کم کم اشتباهات رو جبران می کنه
    ولی مثل اینکه سگ هایی مثل اعضای EA ول کن این پول پرستی ها نیستند
    باشه مهم نیست شما ها در استخر پول شنا کنید
    ولی بدونید امپراتوری ها هم سقوط می کنند…
    جان من چیزی نگفتم فعلا مشغول باشید دی هی گند بزنید و خیطی بالا بیارید
    خاک عالم بر سرتون بدبختا این طوری قربونی کردید بازی ها رو
    الاغی بیش نیستن این اعضای EA . فقط بلدن پول بار خودشون کنن
    دسته تبر تو سیاست هاتون که زدین هرچی خاطره داشتیم رو با خاک یکسان کردید

  • لیستتون خیلی خوبه ولی چندتا جای اصلاح داره (از نظر بنده) :

    ۱٫ به هیچ وجه outlast 2 نمی تونه تو این جایگاه باشه چون به شخصه زیاد تو یوتیوب میچرخم ، هیچ کاربر و کانالی این بازی رو ناامید کننده ندونست و همه استقبال کردند ، بله اینو قبول دارم که هنوزم زیر سایه برادر بزرگترش یعنی نسخه یک قرار میگیره ، اما انصافا بازی خوب و رضایت بخشی بود

    ۲٫ از هر نظر ، استاروارز ۲ لایق و شایسته ی جایگاه اول بود ، چون خیلی کم پیش میاد توی صنعت گیم ، که هم ناامید کننده باشی و هم بدترین بازی سال….
    فاکتور های خیلی زیادی هست که میتونه استاروارز رو به جایگاه یک این لیست بکشونه ؛ نمره منتقدین ، میانگین نمرات کاربران در متاکریتیک ، لقب بدترین بازی سال قرار گرفتن در بسیاری از چنل های بزرگ یوتیوب ، خراب کردن اسم استاروارز ، شکست اقتصادی بازی و…..
    که این آخریه خیلی مهمه ، با وجود اینکه EA میخواست با لوت باکس ها بیشتر سود کنه ، اما در نهایت از نظر مالی شکست خورد!!!!

  • DEATHWING گفت:

    با سلام خدمت اقای اریا مقدم..بیزحمت میشه یه توضیحی راجبع اون عکس اوت لست بگید؟؟
    حقیقتش من اهل مطالعه و…هستم ولی انگلیسیم زیر خط فقره

    • سلام. ببینید راستش من خودم اینجا دستم اونقدر باز نیست که بتونم یه توضیح کامل بدم خدمتتون. یه سرچ توی اینترنت بزنید وبسایت های فارسی زبان هم شاید اشاره کرده باشن خیلی واضح تر. منتهی برای اینکه یه سرنخی داشته باشید باید بگم که اگه به باکس آرت بازی دقت کنید حرف t برعکس نوشته شده که به صورت یک صلیب برعکس هستش. داستان بازی و صحنه های داخل بازی هم نکات زیادی دارن.
      خلاصه اینکه سوال شما یک جواب چند خطی نداره و باید کلا بازی رو تحلیل کرد.

      • Rorshark گفت:

        شما خودتون دست خودتون رو میبندید آقای آریا مقدم! در واقع دچار خود سانسوری هستید!
        قبلا توی گیمفا نقد و پیش نمایش این بازی مفصل نوشته شده و توضیحات کاملی هم درباره بازی داده شده : https://goo.gl/DQ1TM2
        حالا تیره پشت شما میلرزه از اینکه صلیب برعکس انداخته تو بازی دلیل میشه که بازی بشه جزو ناامیدکننده ترین؟ چرا؟ چون شما مسلمان یا مسیحی معتقد هستید؟ اتفاقا این بازی خیلی داره نیشتر میزنه به شستشوی مغزی و خصوصا دینی. حتما مطالعه کردید که این بازی از چه فاجعه ای توی تاریخ الهام گرفته.
        چرا دستتون باز نباشه و نگید آقا؟ اون بالایی (؟) میزنه تو سرمون، شما هم که توی ذهنت پلیس گذاشتی جلوی افکار خودتو میگیره!

        • خب ممنون بابت فرستادن لینک مقالتون و توضیحاتی که همونجا دادید. مطمئنا کاربرای دیگه استفاده خواهند کرد. درباره ی خط اول کامنتتون هیچ حرفی نمیزنم. عضو سابقه تحریریه هستید و از خطرات و تهدیدات فیلترینگ مطلعید. حالا شما تو مقالتون بی پرده حرف میزنید دلیل نمیشه همه مثل شما باشن. روش کاری من همینه. محتاطانه عمل میکنم. پس نه شما بیا به روش من ایراد بگیر و نه من به روش شما کاری دارم.
          تو دو پاراگراف توضیحی که زیر عکس بازی داده شده اصلا من حرفی از صلیب برعکس زدم؟ بحث مذهبی و شستشوی مغزی کردم؟ نه بازی رو نقد کردیم و نه تحلیل. فقط یک سری توضیحات کلی دادیم. بحث ناامیدکننده بودن بازی هیچ ربطی به اشارات داخل بازی نداره و صرفا بحث کیفی هست. مابقی مطلب هم نوشته شده و میتونید مطالعه کنید و سعی کنید بی دلیل کسی رو متهم نکنید. از اونجایی که دوست ندارم هیچ درگیری بین تیم گیمفا پیش بیاد هم بیشتر از این بحث رو ادامه ندیم بهتره.
          موفق باشید

          • Rorshark گفت:

            عجبا… درگیری؟!
            لابد قصور از متن نظر من بوده که اینطوری برداشت کردید یا کلمه های خوبی استفاده نکردم. وگرنه مخلص حرفم این بوده که خودتون نمیخایید بگید، که شما هم گفتید روش کارتونه. اوکی
            شما توی نظرات گفتی بازی صحنه ها و نکاتی داره که منم ارجاع دادم به اون نوشته. قصد دیگه ای نداشتم. حالا اگر فکر میکنید گفتم دچار خودسانسوری هستید اتهام زدم، یه بحث دیگه ایه. توی دنیایی که سانسور واجبه پیدا کردن همین صفت توی دیگران میشه اتهام؟
            بنده عذر خواهی می کنم چون هرگز نیت پلیدی دال بر اتهام زنی نداشتم.

  • آقای مقدم اون نکات اوت لست رو کاملا باهاتون موافقم
    ولی امان از نادانی
    خیلیا این چیزارو خرافات میدونن

  • mo1234 گفت:

    mass effect که واقعا یه افتضاح به تمام معنا بود و واقعا آبروی این بازی رو برد حیفه واقعا بخاطر پول بیان اسم فرانچایزشون خراب کنن

  • خدایی استار وارز بتلفرانت ۲ بازی بدی نیست فقط بخاطر این سیستم نا منصفانه لوت باکس ها و پرداخت درون برنامه ای همچین متایی گرفت و همه مثل اب گوشت کوبیدنش وگرنه بازی خوبیه….

  • همه ی منتقدین جهانی از بازی تعریف کردن . یعنی شما و سایت محترم خودتون رو بالاتر از سطح منتقدین جهانی می دونید .
    اگه توهینی کردم در حرفام معذرت می خوام ‌. من بازم بابت زحماتتون تشکر می کنم و البته خیلی دوستون دارم ولی خواهشا کمی منصفانه به ماجرا نگاه کنید . ما به سایت گیمفا اعتماد داریم. نزارید این رابطه بین ما و گیمفا خدشه دار بشه . با ابن کارا فقط سطح علمی سطح رو پایین می آورید. کاملا معلومه سلیقه ی شخصی شما هم دخیل بوده در این قضیه . دیکه قبول کنید کارتون خیلی خیلی بی منطق و مزخرف هستش که out last رو آوردین در اینجا قرار دادید
    در آخر تشکر می کنم بابت زحماتتون . فقط قبل از این که این طوری قضاوت کنید برید بازی رو یه بار انجام بدید و مقایسه کنید با نسخه ی اولش. خودتون می فهمید چه قدر در اشتباه هستید

    • دوست من همه منتقدین جهانی از بازی تعریف نکردن و ما هم خودمون رو بالاتر از کسی نمیدونیم. من نمیدونم دقیقا الان با چه معیار و مقیاسی میای میگی همه از بازی راضی بودن و منتقدا هم تعریف کردن! بهترین متای بازی ۷۷ بوده و این یعنی در بهترین حالت متوسط!!! حالا اینکه شما بازی رو دوست داشتی و لذت بردی کاملا قابل احترامه.
      ” Outlast 2 به خودی خود بازی چندان بدی نبود و نقاط قوت زیادی هم داشت و حتی حس ترس را به خوبی به بازیکن القا می‌کرد” این الان تعریف از بازی نیست؟ برادر من متن رو خواهشا یک بار بخون بعد بیا کامنت بده و همه چیز رو زیر سوال ببر. ضمنا این نکته رو هم بازم بگم که بازی هایی که اینجا اسمشون اومده هیچکدوم بد نیستن و فقط و فقط و فقط و باز هم تاکید میکنم فقط، پایین تر از سطح انتظارات بودن

      • نویسنده ی محترم . شما وقتی میای میگی ناامیدکننده ترین بازی ها و out last رو در این لیست قرار میدید دیگه باید به حالتون زار زد واقعا. خوب من با بقیه موافقم ولی out last رو خدایی چرا آخه. من نمی فهمم بازم میگید پایین تر از سطح انتظارات یعنی چی. از این طرف میگید بازی ترس خوبی داشت و خوب بود از این طرف میگی پایین تر از سطح انتظارات . آخه با هم نمی خونه.متای بازی درست که ۷۷ بوده ولی این دلیل نمی شه بیاید خوب یا بد بودن رو با این متا مقایسه کنید نویسنده ی محترم.
        با چه معیار و مقیاسی میگم بازی خوب بوده . خوب الحمدالله شما که صد ماشالله وقت داری برو سری بزن به سایت های دیگه بعد بیا اینجا این طوری توهین کن به ما و دوستان . در ضمن دقت کردن تو کاور بازی چه صیغه ایه برادر من . شورش رو در آوردی دیگه . صلیب برعکس و نمی دونم چی حالا کاری ندارم به این بحث ها ولی بازی می خواد بگه که در جهان هم هستند عده ای به اسم دین خونریزی میکنند مثل داعش و … . داستان بازی از ابن حیث اگرچه ماندگار نیست ولی عالیه .
        کاملا معلومه شما اصلا بازی نکردی و نمی دونی مزه ی جامپ اسکیر ها و ..‌ چیه و الان هرچی من بگم درک نمی کنی . چون اصلا بازی نکردید با ابن عنوان . در ضمن منتقدین هرچی رو زیر سوال برده باشن بازم گفتم که بازی بالاتر از سطح انتظارات بوده . ترس روانی در بازی و البته جامپ اسکیر ها و استرس ها افزایش پیدا کرده ‌ کجاش آخه پایین تر از سطح انتظارات ظاهر شده . قبول کن کمی تندروی کردی نویسنده ی محترم وگرنه ما که با شما دعوا نداریم . این شمایی که متوجه اشتباهت نیستی
        قبل از اینکه اظهار نظر کنید راجع به بازی و بگید خسته کننده هستش بهتره اول اون‌ بازی رو تا آخر برید

  • kourosh ha 78 گفت:

    واقعا گیمرا از یه جهاتی پدر کشتگی هم دارن با ea.مثلا کسی به این موضوع توجه نداره که ea بهترین شوتره چند ساله اخیر رو ساخته (battle 1 ) ولی اساسینز اریجینز و ورلد وار ۲ دو تا بازی متوسط رو به بالا شدن ولی همه جوری ازشون حرف میزنن که انگار شاهکارن و از بازگشت به اقتدار و اوج سری حرف میزنن!

  • RAZIEL گفت:

    ممنون بابت مقاله..
    والا اوتلست ۲ خسته کننده نبود خیلی هم از قسمت یک بهتر بود

  • من اگر جای منتقدی بودم که در سایت مطرحی فعالیت داشتم، به استاروارز صفر میدادم تا متا کاهش شدید پیدا کنه. نه به خاطر کیفیت( که بتلفرانت ٢ عالی به نظر میاد) بلکه به خاطر حرکت زشتی که انجام دادن و اگر برنامشون میگرفت، تک تک شرکت ها این برنامه رو بعد یه مدت اجرا میکردن چه بسا روتین میشد. خوشحالم بابت ضرری که ea کرد.

  • BAYEK گفت:

    بنظرم nfs payback خیلی ناموفق بود قرار بود بگیرم منصرف شدم.در عوض ghost recon wildlands واسه من موفق ترین بود.چون بنظرم فراتر از اسم خودش عمل کردم.من که ازش لذت بردم.چون غیر دو نسخه بقیه رو تجربه نکردم رو این نسخه هم شک داشتم اما در نهایت تجربه کردم و عالی بود.

  • mohamad 47 گفت:

    غیر از Sniper Ghost Warrior 3 هیچ کدوم از بازی های لیست رو بازی نکردم،همون اسنایپر هم یعنی فقط تونستم در حد یه ربع بازی کنم! 🙂 بس این بازی مضخرف بود.حالا من خدا رو شکر خودم نخریده بودم بازی رو از فامیلمون گرفته بودم.اون بنده خدا صد و خورده ای پول به این اشغال داده بود 😀

  • Amir sy گفت:

    اینجور که در کامنتا می بینم دوستان بد متوجه شدن
    نوشته (ناامید کننده ترین) ننوشته (ناموفق ترین)
    منظور هم عناوینی است که با تبلیغات گسترده انتظارات و بسیار بالا بردند و بعد از انتشار اون جور که باید نبودند که به نظر من لیست کاملا صحیحه .

    • LEO.MesSI گفت:

      داش امیر باریکلا به نظر صحیحت. همه حرفای من همینه :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: 😉

      • دوست عزیز اقای Leo. Hosein.
        فقط میتونم بگم درود بر شرف شما و این همه شعور و فهم و معرفت. اصولا هستند کسانی که منتظرن از اب گل الود ماهی بگیرن. شما خودتون رو ناراحت نکنید. توهین رو پاسخ نمیدیم ما. طرف خودش نظر شخصیش رو میگه بعد به نویسنده میگه نظر شخصیت رو گفتی!!! بنده نبودم از صبح که دقیقا همه کامنت ها رو بخونم و در جریانشون باشم ولی الان کخه اومدم و خوندم واقعا ۲-۳ کامنت خیلی خیلی تاسف اوره و حتی اصلا پاسخ هم نباید بهشون داد. اما خوندن کامنت شما واقعا خوشحالم کرد. ممنون ازتون

      • مرسی بابت نظرات دلنشین و خوبتون! ممنونم از اینکه همیشه کنار وبسایت عزیز هممون
        گیمفا هستید. و البته تا وقتی که گیمفا کاربرای “فهمیده” و “خوب”ی مثل شما رو داره ما هم خیالمون راحته و با دیدن نظرات خوبتون انرژی و روحیه می‌گیریم!

  • سلام
    البته بازی رایانه ای یک چیز سلیقه ای است ، خیلی ها هست که همین عناونی رو عاشقشون هستن و از خیلی از عناوینی که نمره های بالا دریافت کردند متنفر

    یک نکته خیلی توی ذوق می زنه همین هست که عزیزان در گیمفا نمره به یه بازی می دن بعد مشخص می شه نظر یک شخص است ، بهتره چندتن از عزیزان نمره بدن بعد میانگین بگیرن بزارن ، یا اگر کسی نمره عالی گذاشت بازی تخریب نشه

    و به شخص اعتقاد دارم به بازی Sniper Ghost Warrior 3 به شدت ظلم شده و متاش هیچ تاثیر بر روی تجربی بنده از لذت بردن از این بازی نداشت و بازی خیلی خوبی بود در کنار اشکالاتی که ای کاش بر طرف می شد ، ولی بازم اونقدرها بد نبود که لهش کردن زیر متا
    و اتفاقا نقداین عنوان در گیفا بسیار زیبا بود دمتون گرم
    ان شاءالله که به انتقاد دوستان که منطقی هست رسیدگی بشه

    • mohamad 47 گفت:

      rouzbehgod
      عزیز Sniper Ghost Warrior 3 کاملا حقش بود که زیر متای پایین له بشه اتفاقا.این که شما از بازی خوشت اومده دلیل نمیشه بازی متاش بالا بره.بخششید که اینو گفتم ولی متا نشون دهنده ارزش یک بازیه و در اکثر مواقع درست درمیاد.اگر همچین بازی متای بالا بگیره دیگه چه فرقی با اون بازی درجه یک داره که متاش میشه ۹۰!؟
      من خودم بازی کردمش افتضاحی بیش نبود

  • با سلام و خسته نباشید به منتقد محترم سایت آقا محمد و البته مدیر محترم سایت آقا سعید گل :rose:
    اگر مقاله در مورد ناموفق ترین بازی های سال میبود در اون صورت به نظر منم Outlast 2 واقعا در این لیست قرار نداشت! 😉 اما از اونجایی که چندین بار هم در مقاله ذکر کردید این لیست ناامید کننده ترین عناوین سال ۲۰۱۷ هست بنابراین میشه قابل قبول دونست این لیست رو! :rose:
    و اینم خیلی مهمه که دوستان دقت کنند نویسنده محترم گفتن این لیست از نظر بنده اینگونس و شما میتوانید لیست خودتون رو بدید :heh:
    بدترین و به نظرم حال بهم زن ترین بازی های امسال هم مال ea بودند که به حق در ۳ رتبه اول قرار گرفتن !
    گرچه ea یکی از بهترین شوتر های سال رو منتشر کرد اما کاری که با شعور مخاطب کرد غیر قابل بخشش هست! ۳ بازی واقعا ناامید کننده و ناموفق در یک سال یک نوع شاهکار به حساب می آید! گند زدن به فرانچیز های قدیمی هم از یه طرف دیگه … :-((
    لیست قابل قبولی بود و به نظرم outlast2 با اینکه اصلا بازی بدی نبود همونطور که ذکر شد اما به علت اینکه انتظارات منتقدا و بخشی از گیمر ها رو اونطور که باید و شاید جلب نکرد در این لیست حضور پیدا میکنه … (دوستان دقت کنند اینکه خود شخص بنده عاشق ژانر وحشت-بقا هستم و باز هم از این عنوان نهایت لذت رو میبرم اما دلیل نمیشه این بازی از نظر منتقدان جزو ناامید کننده ترین بازی های سال ۲۰۱۷ نباشه!باز هم دقت کنید در واقع ناامید کننده ترین بازی های سال ۲۰۱۷ یعنی اون بازی هایی که انتظارات رو برآورده نکردند و outlast2 برای خیلی از کسانی که outlast 1 رو بازی کردن و انتظارات بالاتری داشتند خوب ظاهر نشد …که اول مقاله ذکر شده بود 🙂 )
    بازم تشکر میکنم از تیم گیمفا
    در پناه حق یا علی :rose: :heart:

  • saeed rahimi گفت:

    ممنون مقاله خوبی بود،ولی از دیدن اسم بازیهایی که با خاطراتم گره خوردن و کمپانیها برا سود بیشتر دارن نابودشون میکنن حالم بدجور گرفته میشه

  • bigby woIf گفت:

    ناخوداگاهانه اسم ناامید کننده که بر زبان میاد یاد No mans sky میفتم؛ شکست این بازی واقعا عجیب بود! البته بهتره بگم تریلر‌های اون بازی واقعا عجیب بودند. به هر حال واقعا برای یک عده که خیلی از نمایش‌های این گیم خوششون اومده بود به هیچ وجه اتفاق جالبی نبود. با این وجود امسال هم موفق ظاهر نشدن مس افکت نسبت به گذشته واقعا عجیب و غیر قابل باور بود. چیزی که مشخصه اینه که EA همینطور ادامه بده همون یه ذره جایگاهی هم که در نزد گیمر‌ها داره را از دست خواهد داد.

  • MS GAMER گفت:

    مس افکت خدایی بازیه بدی نیست ولی به طوره وحشتناکی مشکلات گرافیکی داره دیر لود شدن تکسچر ها باگ هایه عجیب و گاهی خنده دار همگی باعث شدن این بازی بشدت از نظره نمرات نامید کننده ظاهر شد

  • Farshidmc گفت:

    شاید جای Ghost Recon_Sniper 4و چند عنوان دیگه خالی باشه

  • واقعا ۳ بازی اول نشان دهنده عمق فاجعه در مورد سیاست های غلط ea هست.
    اول در مورد استار وارز باید بگم از صمیم قلب خوشحالم که این بازی با اینکه از لحاظ کیفی قابل قبول و حتی خوب بود به خاطر پرداخت های درون برنامه ای وحشتناکش شکست خورد تا عبرتی بشه برای همه سازنده ها مخصوصا ea.از طرفی نمیتونم میزان تأسف و ناراحتی خودمو از شکست عنوان Nfs Payback بخاطر همین سیاست های پول پرستانه توصیف کنم واقعا امیدوارم هر چه زودتر این طاعون بزرگ که به جون تعدادی از بازی های جدید افتاده و ظاهرا کمپانی هایی مثل ea و اکتیویژن قصد دارن اونو توی صنعت گیمینگ جا بندازن،ریشه کن بشه…واقعا کاش یکی پیدا بشه به مدیران و رؤسای این کمپانی ها بفهمونه که به جای گنجوندن این پرداخت های درون برنامه ای به غایت نفرت
    انگیز توی بازی هاشون سعی کنن که سطح کیفی بازیهاشون را به انتظارات نزدیک کنن و با تریلر های عجیب و غریب که زمین تا آسمون با بازی اصلی فرق دارن سطح انتظارات به صورت نجومی بالا نبرن تا گیمر بیچاره هم بیخودی هایپ نشه و بعد از دیدن بازی اصلی به زمین و زمان فحش نده و از شدت عصبانیت و ناراحتی دندوناشو جوری به هم فشار نده که نیاز به تجدید دیدار با دندون پزشک پیدا کنه. والا به پیر به پیغمبر شما اگه بازیتو خوب بسازی و دست از پرداخت های درون برنامه ای برداری و یکم به مخاطب و شعورش احترام قاعل بشی سودت هم تضمین شده است نمونه بارز این قضیه سازنده سری فوق العاده ی ویچره که مصداق کامل احترام به مخاطب و شعورشه.خودتون میدونید که Cd Project تو این چند سال با این سیاست های ارزشمندش چقدر توی دل گیمرا جای خودشو پیدا کرده.
    فقط امیدوارم سری بتلفیلد که علاقه ی وصف نشدنی بهش دارم هم به این طاعون
    دچار نشه وگرنه Electronic Pays !!! عه ببخشید Electronic Arts(اونم چه آرتی!!!)
    باید رسما کاسه کوزه شو جمع کنه و به تاریخ بپیونده.
    راستی من تازه عضو شدم ولی از خیلی وقت پیش با علاقه زیادی مقالات گیمفا رو دنبال میکردم ولی فرصت تبادل نظر باهاتون رو نداشتم امیدوارم منو توی جمع گرمتون بپذیرید

  • من شخصا از همه بیش تر از گرن توریزمو نا امید شدم…

ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا
ای کاش… | ناامید‌کننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ - گیمفا