فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا
فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا
فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا
فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection

رضا توکلی
۱۷:۳۵ ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷، بازه زمانی بسیار پرکاری برای کونامی در بخش بازی های موبایل بوده است. بعد از روند دوساله عرضه بازی Pro Evolution Soccer بر روی سیستم عامل های موبایلی، حال شاهد ساخت و ارایه بازی های متفاوتی با محوریت فوتبال و سری بازی PES بوده‌ایم. در مقالات قبلی به بررسی کامل نسخه موبایل بازی PES 2018 پرداختیم و حال قصد بررسی عنوانی دیگر از این شرکت بازی‌سازی را داریم. بازی PES Card Collection، یک بازی فوتبال برای موبایل است که همانند بخش آلتیمیت تیم (Ultimate Team) سری فیفا، به انتخاب و چینش کارت های شما وابسته است. اما در این بازی ترکیبی از دو بخش انتخاب کارت و مدیریت تیم را شاهد هستیم که در راستای یک‌دیگر باید عمل کنند. بازی های جداگانه‌ای برای کارت‌بازی همچنین بازی هایی مانند Top Eleven 2018برای مدیریت یک تیم فوتبال وجود دارد و حال در PES Card Collection شاهد ترکیب آنها بایک دیگر هستیم. ترکیبی که نام سری بازی PES را هم به دوش می‌کشد، کمی سطح انتظار های بازیکنان را بالا می‌برد و باید ببینیم که همانند نسخه اصلی PES 2018 موبایل می‌توانیم شاهد یک بازی آبرومند برای کونامی باشیم یا خیر. در ادامه با بررسی کامل این بازی همراه باشید.

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

PES Card Collection

همانطور که گفته شد، کونامی در تصمیمی شاید اشتباه، در پایان سال ۲۰۱۷، چهار بازی اختصاصی سری PES را برای موبایل به صورت رایگان منتشر کرد که طبیعتا باعث تقسیم شدن کاربران بین بازی ها می‌شود و این اتفاق خیلی خوشایندی نیست. به هر حال بازی اصلی PES 2018 موفق‌ترین و بهترین بازی موبایلی کونامی به حساب می‌آید. جدا از بازی اصلی، کونامی سه بازی دیگر با نام های PES Card Collection، PES Club Manager و PES Collection را منتشر کرده است که بسیار مشابه یک دیگر هستند. بازی موردنظر ما یعنی PES Card Collection یک بازی کارتی فوتبال و یک بازی مدیریت تیم است که دقیقا ترکیبی از دو بازی دیگر به حساب می‌آید. در PES Club Manager با یک بازی مدیریت تیم طرف هستیم که شما باید نقش مربیان تیم های لایسنس شده سری PES را برعهده بگیرید و با چینش و ارایه تاکتیک‌هایی به پیروزی برسید. این بازی دقیقا مشابه همه بازی های مدیریت تیم مانند Top Eleven و Soccer Manager طراحی شده است و کونامی سعی کرده با آنها رقابت کرده و بازیکنان آن‌ها را جذب خود کند. دیگر بازی این شرکت PES Collection نام دارد که تنها به بخش کارتی بازی خلاصه شده است و باید با ساخت یک بازیکنان آن را تبدیل به یک ستاره بکنید و بازی را ادامه دهید. ترکیب دو بازی عنوان شده بایک دیگر PES Card Collection می‌شود که هم یک بازی کارتی به حساب آمده هم باید با ارایه تاکتیک های مربی‌گری آن را مدیریت کنید. همانند همه بازی های کارتی، در این نسخه از PES هم شاهد المان های مشابهی از این سری بازی ها هستیم که به صورت کامل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

مسابقه افتتاحیه بازی | طراحی چهره بازیکنان مطرح به‌خصوص چهره بازیکنان شریک تجاری بازی، یعنی تیم بارسلونا بسیار خوب است

همانند بازی FIFA 18، بازی PES Card Collection هم بایک بازی افتتاحیه شروع می‌شود که باید آن را تماشا کرده و با قابلیت های بازی آشنا شوید. پس از قسمت اول باید با ساخت یک تیم وارد دنیای بازی شوید. ساخت تیم در بازی محدود به انتخاب نام، لباس های تیم و لوگو است. پس از ساخت تیم خود وارد بازی شده و یک‌سری کارت های بازیکنان به صورت تصادفی در اختیار شما قرار می‌گیرد که برای شروع باید با آنها بازی کنید. سپس با پیروزی در مسابقه های بازی و گرفتن امتیاز و پرکردن اچیومنت‌ها می‌توانید کارت های جدید و قوی‌تری را باز کنید و اما همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد امکان ساخت بازیکن در بازی وجود ندارد. یکی از مشکلات اصلی سری بازی PES چه درنسخه اصلی رایانه های شخصی و کنسول‌ها و چه در پلتفرم های دستی و موبایل، مسئله کامل نبودن تیم های فوتبال در آن است که در نقد بازی PES 2018 موبایل هم به آن اشاره کردیم. اما یکی از تکنیک های جالبی که کونامی برای این بازی درنظر گرفته است، تغییر شیوه ارایه بازیکنان است. این شیوه پیش‌تر به صورت  معرفی یک بازیکن از یک تیم بود و برای مثال وقتی بازیکنی از تیم رئال مادرید و یا چلسی را در بازی مشاهده می‌کردیم باید، نام های MD White و London FC را می‌دیدیم اما دیگری خبری از آنها نیست و تیم های لایسنس شده بازی، وجود ندارد و بازیکنان را در قالب تیم های ملی معرفی می‌کند. حتی بر روی پوستر های بازی با اینکه تیم بارسلونا شریک تجاری کونامی و بازی PES شده است، خبری از آنها نیست و تصاویر مربوط به تیم کشور آرژانتین است. حال با اینکه برای مثال بازیکنان تیم بارسلونا همچنان در بازی با نام تیمشان حضور دارند اما همین حذف های نام های عجیب، باعث شده تا کمتر متوجه نبود تیم های بزرگ در بازی شویم. همچنین به واسطه سطح بندی بازیکنان، امکان دسترسی به بازیکنان مطرح سخت‌تر است و برای رسیدن به آن ها باید بیشتر تلاش بکنید.

PES Card Collection ترکیب جالب و بسیار خوبی از یک بازی با محوریت کارت و مدیریت تیم را ارایه می‌دهد. این دو سیستم بازی کاملا در راستای یک‌دیگر عمل کرده و از نقاط قوت بازی به حساب می‌آیند. اگر شما با مراجعه به فروشگاه بازی تمامی بازیکنان مطرح را هم خریداری کنید، تا تکنیک های مدیریتی خوبی را متناسب با پست بازیکنان، قابلیت های فردی و تکنیک های آنان، در بازی پیاده نکنید، نتیجه‌ای نخواهید گرفت. با وجود بازی های فروشگاهی(!) که مدام شما را تشویق به خرید از محصولات آن می‌کند و یا در شرایط بدتر، پیروزی شما وابسته به خرید از فروشگاه است، کونامی شیوه بسیار هوشمندانه‌ای را برای سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای خود انتخاب کرده است. با اینکه می‌توانید با خرید پول و توپ های رنگی، بازیکنان جدید بازی را بدست آورید، اما این تازه ۵۰ درصد کار است و برای کسب نتایج بهتر باید مدیریت تیم خود را قوی کرده، بازیکنان را تمرین دهید و ترکیب درستی را در بازی پیاده کنید که دیگر به فروشگاه مربوط نمی‌شوند.

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

بخش مدیریت تیم یکی از مهم‌ترین قسمت های بازی است و پیروزی شما وابسته به آن است

بعد از ساخت تیم و دریافت بازیکنان نوبت به مدیریت تیم می‌رسد و باید در قسمت Team Management، ترکیب موردنظر خود را پیاده کنید. در این بازی می‌توانید تا ۵ نوع ترکیب مختلف را در قالب Deck های مختلف آماده داشته باشید و برای بازی ها و نیاز های مختلف از آنها استفاد کنید. در قسمت ویرایش ترکیب می‌توانید سیستم بازی، تعویض‌ها و نقش بازیکنان را تعیین کنید که هرکدام از این موارد در بازی نقش موثری خواهد داشت. برای مثال به خصوص در مراحل پایین که سطح بازیکنان و مهارت های فردی آنان پایین است، اگر تعویض هایی را در نظر نگیرید، به راحتی باعث تا تیم شما در نبرد های تن‌به‌تن شکست خورده و در مجموع برای شما بد شود. همچنین همانند بازی های فوتبال فانتزی، اگر کاپیتانی که تعیین می‌کند نمایش بسیار خوبی از خود داشته باشد، امتیازات ویژه نسبت به سایر بازیکنان دریافت خواهد کرد. از مهم‌ترین ویژگی های قسمت مدیریت، انتخاب نقش بازیکنان است که باید به درستی و باتوجه به مهارت های هر بازیکن انتخاب شود. برای مثال اگر در تمرینات بازی برای یک بازیکن خود، تمرینان شوت زدن را درنظر گرفتید، طبیعتا باید او را برای ضربات ایستگاهی انتخاب کنید نه یک مدافع را. همچنین دستور کلی بازی هم در این قسمت وجود دارد که به تعویض های شما بستگی دارد. یعنی می‌توانید انتخاب کنید که زمانی که یک تعویض انجام می‌شود، دستور کلی تیم چگونه تغییر کند، هجومی شود یا دفاعی. یکی از آپشن‌های این قسمت گزینه Auto هست که ترجیح می‌دادم در بازی وجود نداشته باشد، زیرا تا حدودی کار مدیریت تیم را آسان کرده و باعث می‌شود تا دیگر نیازی به تنظیمات قسمت مدیریت نداشته باشید.

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

امکان ارسال استیکر هنگام تماشا مسابقه به بازیکن حریف تنها نکته مثبت این بخش است و به غیرآن هیچ جذابیتی ندارد

بعد از مدیریت تیم باید به سراغ قسمت Match رفته و وارد بازی شوید. حالت های مختلفی برای بازی وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز خود، یکی را انتخاب کنید. اولین قسمت بخش مسابقه Road To Glory نام دارد که بخش تک‌نفره بازی است و در اصل یک تورنمنت به حساب می‌آید. در این بازی ۶ بازی را باید تا فینال انجام دهید و پس از پیروزی به سطح بالاتر این مرحله از بازی بروید. نحوه بازی و کنترل بازیکنان در اختیار شما نیست و تنها باید به عنوان یک ناظر، به تماشا بازی بنشینید. تماشا بازی اصلا قسمت لذت‌بخشی نیست و به سرعت تبدیل به یکی از نکات منفی بازی می‌شود. سرعت را می‌توانید افزایش دهید تا زودتر تمام شود اما به صورت کلی بخش بازی اصلا باکیفیت و جذاب نیست. طراحی گرافیک بسیار بدی داشته و از باگ‌ها پرشده است که در بخش مربوط به موسیقی و گرافیک به آن خواهیم پرداخت. اصلی ترین قسمت بازی Ranked Match نام دارد که به صورت آنلاین با سایر بازیکنان این بازی مسابقه دهید. در این قسمت مجبور هستید که تمامی بازی ها را از اول تا آخر مشاهده کنید و امکان Skip وجود ندارد. برای اینکه این بخش خیلی خسته‌کننده نشود، قابلیت ارسال استکیر هایی (نه‌چندان جذاب) برای بازیکن مقابل وجود دارد که شاید در یکی دو مسابقه جالب باشد ولی به صورت کلی در دراز مدت، بخش مشاهده بازی بخش جذاب و هیجان‌انگیزی نیست. از دیگر بخش های قسمت Match می‌توان از Elevens Match نام برد که بخش بسیار پر دردسر اما جالبی است. دردسر از اینکه پیروزی در مسابقات بستگی به شما ندارد و باید تیم شما همگی خوب کار کنند. در این مدل از بازی شما به همراه ۱۰ بازیکن دیگر باید به صورت آنلاین با گروهی مشابه مسابقه دهید. بخش بعدی Skill Match نام دارد که می‌توانید به صورت اختصاصی بر روی یک مهارت بازیکن‌ها کار کرده و آن را تقویت کنید. اگر هم به صورت کلی می‌خواهید سطح (Level) بازیکنان خود را بالا ببرید باید در مسابقه ها حضور داشته باشید و اگر نگران کم شدن نوار انرژی مخصوص به بازی هستید، باید از Training Match استفاده کنید. در PES Card Collection امکان بازی دوستانه با لیست دوستان هم وجود دارد که خیلی حرفه‌ای نیست و همچنان جای کار دارد.  یکی دیگر از بخش های بازی قسمت Player است که می‌توانید لیست کامل بازیکنان خود را مشاهده کرده و سطح و مهارت های آنها ببینید. همچنین برای خرید و فروش بازیکن هم باید از این قسمت کمک بگیرید. بخش هیجان انگیز Draw برای بدست آوردن کارت های بازی درنظر گرفته شده است که با هزینه کردن توپ‌های رنگی می‌توانید به صورت تصادفی کارت بازیکنان را بدست آورید. پس از بدست آوردن بازیکنان می‌توانید آنها را بازی داده و یا در لیست فروش خود قرار دهید تا کسب درآمد کنید. البته برای جلوگیری از این نوع کسب درآمد راهکار هایی درنظر گرفته شده است و باید حداقل سه بازی با بازیکنان انجام دهید، در غیر این صورت امکان فروش بازیکن برای شما باز نخواهد شد.

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

برترین کارت های بازی..

بازی کارتی سری Pro Evolution Soccer در موبایل، از طراحی هنری بسیار خوبی بهره‌مند است و چهره بازیکنان تاحدی بسیار زیادی به چهره اصلی‌شان شبیه است. در نسخه اصلی PES 2018 موبایل، شاید انتظار داشتیم که تاحدودی طراحی چهره خوب باشد، اما در یک بازی کارتی با حجم بسیار کمتر، اصلا انتظار نداشتیم که با چنین طراحی خوبی روبرو شویم. طراحی چهره بازیکنان تیم بارسلونا، بهترین کیفیت را دارد و چندین بازیکن مطرح دیگر هم مانند کریستیانو رونالدو، ادن هازارد و… طراحی خوبی دارند نسبت به چهره واقعی خود دارند. همه گفته ها در مورد طراحی هنری بازی بود، اما طراحی فنی بازی به طرز ناامید کننده‌ای بی‌کیفیت است. لباس های بازیکنان، زمین، توپ، دروازه و همه عناصر درون بازی اصلا فیزیک خوبی نداشته و از لحاظ فنی تکسچر‌های بسیار بی کیفیت و تختی دارند. نوع حرکت و حرکات تکنیکی در بازی هم شامل باگ‌ها و لگ‌های فراوانی است که بازی را در این بخش بسیار ضعیف می‌کند.

موسیقی متن بازی بسیار خوب است و از موسیقی های تند و مناسبی برای بازی استفاده شده است اما همانند گرافیک که داری یک بخش خوب و بد بود، موسیقی هم به این شکل است. به صورت پیشفرض در بازی شاهد گزارشگر در بازی هستیم که همانند نسخه های اصلی بازی اصلا خوب نیست. باز هم باید گفت که اصلا برای یک بازی کارتی و مدیریت تیم، انتظار وجود گزارشگر را نداریم اما وقتی از آن استفاده می‌شود نباید تا این حد نا‌امید کننده ظاهر شود. گزارشگری بازی درحد چندکلمه وضعیت بازی را بیان می‌کند اما حجم کلمات تکراری آن بسیار بالا است و می‌تواند بعد از دو سه بازی کاملا آزاردهنده شود.

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

فوتبال به روایت کارت‌ها | عدم تمرکز بر روی تیم بازیکنان، باعث شده تا حدودی مسئله لایسنس نبودن همه تیم‌ها در بازی کمرنگ شود

PES Card Collection یک بازی کارتی، مدیریتی فوتبال است که هم جذابیت ها و تکنیک های یک بازی کارتی را داشته و هم برای علاقه‌مندان به مدیریت یک تیم فوتبال جذاب است. امکانات کاملی برای ساخت و مدیریت تیم در بازی درنظر گرفته شده است و همچنین حالت های متنوعی برای مسابقه در بازی وجود دارند که بسیار خوب است. بازی کاملا به کارت ها وابسته نیست و باید یک مربی خوبی هم باشید. اگر بهترین بازیکنان را هم در اختیار داشته باشید، باید بتوانید، تعویض ها و نقش بازیکنان، به همراه سیستم بازی را به خوبی مدیریت کنید. همانند همه بازی های آنلاین و رایگان، این بازی هم فروشگاهی برای محصولات غیرفیزیکی خود دارد که می‌توانید از طریق پرداخت درون برنامه‌ای توپ های رنگی بازی را خریداری کرده و بازیکنان جدید و بهتری را از آن خود کنید. اما نکته جالب این بازی عدم تمرکز بر روی آن است. درست مانند بازی PES 2018 موبایل برای پیدا کردن فروشگاه بازی باید حداقل چند ثانیه صفحه را به دنبال لوگو آن بگردید و اصلا هیچ بسته ویژه و تبلیغات پاپ‌آپی برای آن وجود ندارد و این نشانه بسیار خوبی است و امیدواریم همه بازی ها همانند کونامی درمورد ایده تجاری بازی های خود فکر کنند. در کنار این تعریف ها باید به این موارد منفی هم اشاره کرد که بازی مشکلات گرافیکی داشته و هم در محیط مخصوص تماشا مسابقه و هم منو ها باگ و لگ‌هایی دیده می‌شود. جدا از این مسئله یکی از بدترین و زننده‌ترین قسمت ها، طراحی رابط کاربری بازی است که نه از لحاظ اصول طراحی ظاهری (UI) و نه تجربه کاربری (UX) موفق نیست و در یک کلام باید گفت افتضاح است. اصلا ساخت همچین طرحی برای منو‌ها بسیار عجیب است و حتی لوگوهای بازی هم یک‌پارچه نیستند و هیچ‌چیز سر جای خودش نیست و قطعا یکی از بزرگ‌ترین ایراد های بازی به حساب می‌آید و جالب اینجاست که بازی اصلی PES 2018 اصلا اینطور نبود. در مجموع بازی PES Card Collection بازی قابل قبولی است و نکات مثبت بسیار خوبی دارد اما چندین نکته منفی تاثیرگذار باعث شده که بازی درجه‌یک نباشد.

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا
فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا
فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا
فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا
فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فوتبال به روایت کارت‌ها | نقد و بررسی بازی PES Card Collection - گیمفا