روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا

روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا

گاهی اوقات شروع طوفانی است ولی آنطور که باید ادامه پیدا نمی‌کند. بازی‌های زیادی را می‌شناسیم که عالی شروع شدند و طرفداران زیادی را پیدا کردند ولی به مرور افت کردند و در نهایت تهیه و تجربه کردن آن‌ها به اما و اگر کشیده شد. این موضوع درباره‌ی خیلی از فرنچایز‌های کمپانی یوبی‌سافت صدق می‌کند. کمپانی‌ای که چند سالی می‌شود از روزهای اوج خود فاصله گرفته و از هر چهار پنج بازی‌ای که بیرون می‌دهد یکی از آن‌ها در حد استانداردها و انتظارات بازیکن است. مثال برای این موضوع زیاد است و خودتان هم بهتر می‌دانید پس بهتر است از این موضوع بگذریم و برویم سر بحث اصلی! قطعا فرنچایز Far Cry طرفداران زیادی دارد که قریب به اتفاق آن‌ها اولین نسخه‌ای که از این سری بازی کرده‌اند Far Cry 2 بوده است. یا لااقل در جامعه‌ی آماری من این چنین است. بین گیمرهایی که من می‌شناسیم Far Cry فن‌ها از Far Cry 2 شروع به عشق ورزیدن به این فرنچایز کرده‌اند و حالا در این میان برخی رفتند و نسخه‌ی اول نیآن‌را هم بازی کردند و بعضی دیگر این کار را نکردند و چشم انتظار Far Cry 3 ماندند که نتیجه‌اش را هم دیدند. از این حرف‌ها گذشته سری Far Cry را می‌توان از جمله بازی‌های یوبی‌سافت دانست که کمتر فراز و نشیب داشته و نسبت به دیگر فرنچایزهای کمپانی فرانسوی ثبات خوبی داشته است. البته شاید معروف‌ترین نسخه‌ی این فرنچایز را بتوان Far Cry 3 دانست که شخصیت Vaas هم در محبوبیت این نسخه نقش پررنگی داشت. همان‌جا بود که معنای جنون را بهتر از قبل درک کردیم.

زمانی که Far Cry منتشر شد به خوبی توانست به علایق مردم پاسخ دهد. در آن دوران بازیکنان زیادی منتظر یک اول شخص شوتر بودند که در آن گرافیک و جلوه‌های بصری به خوبی رعایت شوند. Far Cry خیلی خوب به این نیازها پاسخ داد. گذشته از قدرت این بازی در زمینه‌ی گیم پلی و البته وجود Ubisoft پشت آن، Far Cry در بخش گرافیکی هم توانسته بود بهتر از آن چیزی باشد که خیلی‌ها می‌خواستند. قدرت بازی در بعد گرافیک هنری خیره کننده بود و در کنار یک گیم پلی جذاب می‌توانست یک تجربه‌ی بی‌نظیر برای بازیکنی باشد که آن را سال ۲۰۰۴ بازی کرده باشد. با توجه به این که پلتفرم‌های بازی در آن دوران تا این حد گسترده نبودند بازیکنان زیادی هستند که از این تجربه محروم ماندند. عنوانی که برنده‌ی جوایزی نظیر بهترین گرافیک هم شده است.

Jack Carver گذشته‌ی تلخ و مرموز خود را پشت سر گذاشته و اکنون شغلش قایقرانی در اقیانوس آرام است. او وظیفه دارد زنی به نام Valerie Constantine را به صورت مخفی به منطقه‌ای ببرد. اما همه چیز آن‌طور که باید پیش نمی‌رود و جک مورد حمله قرار می‌گیرد. او پس از ینکه نجات می‌یابد به دنبال Valerie می‌گردد تا او را نیز نجات دهد. جک متوجه می‌شود که توسط یک گروه مزدور تجهیز شده مورد حمله قرار گرفته است و برای نجات دادن Valerie باید بتواند این مزدوران را شکست دهد. از اینجا به بعد شما جایگاه خود را در دنیای Far Cry پیدا می‌کنید. البته اگر دیگر نسخه‌های این فرنچایز را بازی کرده باشید می‌توانید حدس بزنید که کار به نجات Val ختم نمی‌شود و هدف پایانی شما نجات وی نخواهد بود. در Far Cry مثل نسخه‌های بعدی بازی ( از Far Cry 4 فاکتور بگیرید ) شاهد داستانی جذاب در کنار شخصیت پردازی قابل قبول هستیم. هر چند با توجه به FPS بودن بازی انتظار زیادی از خود شخصیت Jack Carver نباید داشت.

روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا

تصویری که مشاهده می‎‌کنید کاور بازی Far Cry است.

Far Cry در تمام ابعاد می‌تواند در حد و اندازه‌های یک بازی کامل و راضی کننده خود را به شما تحمیل کند. با علم بر اینکه بازی در سال ۲۰۰۴ منتشر شده می‌توانیم خیلی راحت آن را یک بازی فوق العاده بدانیم. این بازی در جنبه‌های مختلف گیم پلی بازخوردهای مثبتی را در کارنامه‌ی خود می‌بیند. رزومه‌ای که اگر سال انتشار بازی را از آن پاک کنیم هر بازیکنی را می‌تواند به بازی کردن آن تشویق کند. برای این که از گیم پلی بازی بتوانید لذت ببرید فاکتورهای زیادی را باید در نظر گرفت. طراحی مراحل، هوش مصنوعی، سلاح‌ها و وسایل نقلیه داخل بازی، تنوع مراحل فرعی و غیره همه نکاتی هستند که یک سازنده باید روی آن‌ها وقت بگذارد تا بتواند یک بازی کامل حداقل از جنبه‌ گیم پلی را به بازار تحویل دهد. این موارد نکاتی هستند که در ادامه می‌خواهیم روی آن‌ها بحث کنیم. در یک بازی اکشن هوش مصنوعی اهمیت خود را خیلی بیشتر از دیگر سبک‌ها نشان می‌دهد. برای مثال عنوانی مثل NFS The Run را در نظر بگیرید. شاید در حالت عادی خیلی‌ها متوجه ضعف هوش مصنوعی بازی نشوند ولی در بازی‌های اکشن و مخصوصا شوتر چه اول شخص و چه سوم شخص، AI از مهمترین فاکتورها به شمار می‌رود. مثلا بازی Homefront، علی‌رغم تمام مشکلاتی که داشت توانست مبارزاتی چالش برانگیز را برای بازیکن رقم بزند. در Far Cry شما با دشمنانی باهوش سر و کار دارید که خیلی خوب بلدند از تفنگ و سنگر استفاده کنند. در مبارزاتتان که عموما با مزدورها شکل می‌گیرند، کار آسانی را در پیش نخواهید داشت. آن‌ها به خوبی از محیط استفاده می‌کنند به موقع شلیک می‌کنند، سنگر می‌گیرند و یا سنگر عوض می‌کنند. در بحث هوش مصنوعی یا AI شما می‌توانید Far Cry را یک مثال خوب در دوران خودش بدانید. بازی‌های زیادی را می‌شناسیم که در آن‌ها کاور برای دشمنان تعریف نشده و مانند سیبل‌های متحرک مقابل شما قرار می‌گیرند تا خیلی راحت آن‌ها را از پای درآورید. در Far Cry این‌چنین نیست و در مبارزات باید دقت بالایی داشته باشید و فرصت طلب باشید. باید بتوانید از فرصت‌هایی که بدست می‌آورید نهایت استفاده را ببرید. محیط بازی هم به دشمنان شما و البته خود Jack Carver کمک زیادی می‌کند تا بتوانند از خود دفاع کنند. اتمسفر بازی شباهت زیادی به Far Cry 3 دارد و اجزای محیط سنگرهای خوبی برای بازیکن و دشمنان محسوب می‌شوند. دشمنان شما سعی می‌کنند از همه جزئیات محیط برای دفاع از خود استفاده کنند و همین موضوع باعث چالش برانگیز شدن بازی و البته لذت بخش شدن آن است. درمورد طراحی فوق العاده محیط بعدا صحبت خواهیم کرد اما تا اینجا این را بدانید که محیطی که درباره‌اش حرف می‌زنیم پر از جزئیات است. جنگل‌های پر پشت بازی گاهی اوقات کار را به قدری برایتان دشوار می‌کنند که برای پیدا کردن دشمنان باید از گوش‌هایتان استفاده کنید! اگرچه سبک کلی بازی Stealth نیست ولی کاربرد زیادی دارد. بهتر است در مناطق مختلف رفتارهای متفاوت از خود نشان دهید. مثلا در جنگل‌هایی که درموردشان صحبت شد بهتر این است که کارتان را تا حد ممکن با مخفی‌کاری پیش ببرید. با اینکه بازی از لحاظ کلی از سبک Stealth پیروی نمی‌کند ولی عناصری که یک بازی Stealth باید داشته باشد را تا حدودی داراست. دشمنان شما می‌توانند با شنیدن صدای پاهایتان شما را پیدا کنند و یا حداقل ناحیه‌ای که در آن هستید را بفهمند. البته شما هم قادر هستید به کمک صداهای بازی دشمنان را شناسایی کنید. گاهی پرتاب کردن یک سنگ می‌تواند بهتر از استفاده از سلاح‌های گوناگون باشد.

در بازی‌های Stealth چنین عناصری اهمیت زیادی دارند و در Far Cry نیز همین‌طور است. با پرتاب یک سنگ می‌توانید حواس مزدور را پرت کرده و ضربه‌ی نهایی خود را با تضمین بالاتری وارد کنید. دشمنان شما معمولا پس از شنیدن صدا اصلا منطقه را نمی‌گردند و یک راست هم رزم‌هایشان را صدا می‌زنند. این از معدود ضعف‌هایی است که بازی را برایتان سخت می‌کند. بخش مبارزاتی بازی به همینجا ختم نمی‌شود. بازی سلاح‌های متنوعی دارد که سبک مبارزات شما، سلیقه و علاقه‌تان مهمترین عوامل در انتخاب تفنگ هستند. طبیعتا افرادی که تک‌تیراندازی را ترجیح می‌دهند Sniper را به عنوان سلاح اول خود انتخاب می‌کنند و برخی هم مسلسل و یا M4 را بیشتر ترجیح می‌دهند. خبر خوش این است که تمام این سلاح‌ها در بازی گنجانده شده‌اند و تنوع اسلحه‌های بازی قابل قبول است. البته استفاده از شات گان هم حس و حال خاص خودش را دارد و طبیعی است که افرادی ترجیح دهند خود را به نزدیکی دشمن رسانده و با یک شلیک شات گان وی را متلاشی کنند. شات گان البته تنها کاربردش این نیست. موجودات عجیبی در بازی حاضر هستند که برای کشتن آن‌ها به چند بار استفاده از شات گان نیازمندید. شات گان برای افرادی که در نزدیکی شما هستند سلاحی عالی به شمار می‌رود ولی برای دشمنانی که با شما فاصله دارند قطعا انتخاب‌های بهتری هم خواهید داشت. در کنار این تفنگ‌ها، نارنجک نیز می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. بازی دارای انواع مختلف نارنجک است. دودزا، انفجاری و نارنجک‌هایی که ایجاد صدا می‌کنند و اینکه شما کدام یک را بیشتر استفاده می‌کنید بستگی به تاکتیکتان دارد. درست است که نارنجک‌های انفجاری معمولا کاربرد بیشتری دارند ولی در Far Cry ماجرا می‌تواند متفاوت باشد. با توجه به هوش مصنوعی بالای دشمنان احتمال اینکه در مبارزاتی که تعداد دشمنانتان زیاد است کم بیاورید بالاست. خصوصا در محیط‌های بسته که راه فرار هم ندارید. در این گونه موارد دست به دامن نارنجک‌های دودزا می‌شوید تا بتوانید خود را از دید دشمن پنهان کنید. این تاکتیک در عمل هم جواب می‌دهد و خیلی اوقات به یاری شما خواهد آمد. در واقع اگر دقت پرتاب شما بالا باشد دشمنان تنها چیزی که از شما می‌دانند آخرین نقطه‌ی قبل از پرتاب نارنجک است و شما می‌توانید از غفلت آن‌ها استفاده کرده و به بهترین نحو ممکن کار خود را پیش ببرید. در ادامه‌ی کار البته با توجه به شلیک‌هایی که به سمت دشمن خواهید داشت قطعا دیگر مزدوران را هم از محل خود مطلع خواهید ساخت. البته این موضوع هم چاره دارد و شما می‌توانید با یک صدا خفه کن بدون اینکه دیگران را متوجه حضور خود کنید، آنها را یکی یکی بکشید. باید همواره مراقب باشید چراکه دشمنان هم از تاکتیک‎های متنوع استفاده می‌کنند که در صدر آن‌ها پرتاب نارنجک قرار می‌گیرد. پس مطمئن باشید شما تنها کسی نیستید که بلدید از مواد منفجره استفاده کنید.

روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا

وسایل نقلیه هم در بازی حاضر هستند. اگر کاربر PC هستید با فشردن دکمه F1 می‌توانید بازی را در هنگام رانندگی سوم شخص کنید.

شما می‌توانید ۴ سلاح را به صورت همزمان حمل کنید. سیستم مبارزات بازی به شکلی طراحی شده که خیلی راحت نقاط ضعف و قوت یک تفنگ را می‌توانید تشخیص دهید و این موارد در مبارزات هم اثرگذار خواهند بود. دشمنان شما خوب می‌دانند که چگونه باید با هم همکاری کنند و شما را شکست دهند. بازی به طور کلی در بخش مبارزات تقریبا از لحاظ فنی بی‌نقص است مگر اینکه خودتان با توجه به سلیقه‌تان بخواهید از بازی ایراد بگیرید. هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم مبارزات Far Cry را زیر سوال ببریم. از این‌جا به بعد بحث سلیقه است که شاید یکی از یک بازی خوشش بیاید و دیگری از آن لذت نبرد. اما اگر این بخش را کنار بگذاریم بازی مشکلاتی را هم دارد. طبیعی است که هر بازی مشکلات خاص خودش را داشته باشد و Far Cry هم استثنا نیست. شاید بزرگترین مشکل بازی را بتوان سیستم Saving بازی دانست. محیط بازی محیطی باز و گسترده است و مراحل هم معمولا طولانی هستند. قطعا مهم است که بازی بتواند یک سیستم Checkpoint درست و حسابی داشته باشد. مطمئنا هیچکس دوست ندارد تعداد زیادی دشمن را به سختی بکشد و به دلیل ضعف در سیستم Checkpoint مجبور باشد آن قسمت را دوباره بازی کند. در بازی‌های دیگر معمولا بدین ترتیب است که با باز کردن یک در یا ورود به اتاقی جدید بازی به صورت اتوماتیک سیو شده تا در صورت باختن، از همانجا بازی را دوباره استارت بزنید. ولی در Far Cry شما باید مسیر زیادی را بروید تا بازیتان سیو شد. این مشکل بزرگی است که هرگز نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر این مشکل را در نظر نگیریم Far Cry مشکل اساسی در زمینه‌ی گیم پلی ندارد. در واقع Far Cry هرگز شما را ناامید نمی‌کند و فقط Checkpoint‌ها این پتانسیل را دارند که بازیکن را دلسرد کنند. صفحات Loading بازی معمولا خیلی زمان نمی‌برند و خیلی زود از Checkpoint قبلی بازی را از سر می‌گیرید. دیر سیو شدن بازی این احتمال را زیاد می‌کند که ریسک پاکسازی یک منطقه را به جان نخرید و ترجیح دهید تنها کاری را انجام دهید که بازی از شما می‌خواهید. مشکلی که می‌تواند لذت بازی را نصف کند.

بخش داستانی بازی حدودا ۲۰ ساعت طول می‌کشد. فراموش نکنید بازی در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و ۲۰ ساعت حتی الان هم مدت زمان زیادی برای یک بازی است چه برسد به دورانی که بازی‌های شوتر اول شخص معمولا کمتر از ۱۰ ساعت به طول می‌انجامیدند. در واقع شما می‌توانید ساعت‌های زیادی از اوقات فراغت خود را صرف بازی کردن Far Cry کنید و از آن لذت ببرید. بازی تنها به بخش داستانی یا همان Campaign ختم نمی‌شود و نقاط مختلفی در نقشه حاضر هستند که چک کردن آن‌ها می‌تواند شما را متعجب، شگفت زده کند و یا حتی بترساند. دنیای بازی بی‌پایان نیست ولی به اندازه‌ی کافی گسترده است که بتواند شما را مدت‌ها سرگرم نگه دارد و حس جهان‌گردی در بازی را در شما ایجاد کند. وسایل نقلیه‌ای هم در بازی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید مناطق بیشتری را در زمان کمتری بگردید و راحت تر به کاوش در محیط بازی بپردازید.

وقتی طراحی محیط Far Cry را می‌بینیم در نگاه اول شاید باورمان نشود که این بازی محصول سال ۲۰۰۴ است! در بعد گرافیکی Far Cry چندین قدم از بازی‌های هم دوره خود پیش است. همانطور که می‌دانید سازنده‌ی بازی Crytek است و این استودیو به داشتن بازی‌هایی با کیفیت گرافیکی بالا معروف است. بهترین بازی‌های این استودیو از لحاظ گرافیکی Crysis 3 و Ryse: Son of Rome هستند که دومی اگرچه نتوانست عنوان موفقی از آب درآید ولی وقتی حرف از گرافیک شود قطعا یکی از بهترین‌هاست. البته معروفیت کلی Crytek بیشتر بخاطر همین Far Cry و سری Crysis است. اگر بخواهیم توضیحات کاملی راجع به گرافیک بازی بدهیم بهتر است گرافیک را به دو بخش هنری و فنی تقسیم کرده و ابتدا گرافیک هنری بازی را مورد بحث قرار دهیم. بالاتر خیلی ریز اشاره کردیم که محیط Far Cry در نوع خود بی‌نظیر است. جنگل‌های پرپشت بازی به نسبت اینکه Far Cry محصول سال ۲۰۰۴ است تقریبا خارق العاده هستند. بدون مشکل‌ترین قسمت بازی هم همین است. Crytek در بحث گرافیک هنری یک شاهکار را تحویل به بازار داده است. کارشناسان زیادی معتقدند که این بازی در زمان خود بهترین گرافیک را داشته است و به نظر بیراه هم نگفته‌اند. این نظر را خیلی از کاربران هم دارند و شما هم اگر این بازی را تجربه کرده باشید احتمالا با این قشر کثیر هم عقیده‌اید. اصرار Crytek در طراحی جنگلی تشکیل شده از درختان بلند، گیاهان و چمن‌های پرپشت سبب شده تا با محیطی چشم نواز در Far Cry سر و کار داشته باشیم. حالا در کنار همه این‌ها شاهد حشرات و پرندگان نیز هستیم. در واقع همه‌چیز به شکلی طراحی شده که بازیکن خیلی سریع با محیط بازی خو بگیرد و احساس نکند که در یک دنیای مصنوعی در حال بازی کردن است. البته در اصل هم اینچنین است و رعایت شدن تمام جزئیات در طراحی محیط بازی سبب می‌شود تا حس مصنوعی بودن به طور کلی از بین برود. روی طراحی شخصیت‌های بازی هم به اندازه‌ی طراحی محیط کار شده و اینجا هم اثری از کم کاری تیم سازنده نمی‌بینیم. جزئیات در طراحی شخصیت‌ها رعایت شده و روی انیمشن‌ها هم به خوبی کار کرده‌اند. حتی اینجا هم گرفتن ایراد کار دشواری به نظر می‌رسد. رنگ پردازی محیط و ترکیب رنگ‌ها جان تازه‌ای به بازی می‌بخشند و می‌رسیم به همان بحث مصنوعی نبودن محیط! این موضوع راجع به نورپردازی محیط هم صدق می‌کند. در واقع شما سایه‌ی درخت را روی اسلحه‌ی خود می‌بینید. چنین ویژگی‌ای حتی در زمان حال هم یک پوئن مثبت برای یک بازی به شمار می‌رود چه برسد به سال ۲۰۰۴! اتمسفر بازی شما را به سمت خودش می‌کشاند و معنای واقعی جاذبه را برایتان تعریف می‌کند! در گرافیک بازی مشکلات فنی خاصی هم نمی‌توان یافت و به طور کلی تحسین کردن Crytek برای ساختن چنین دنیایی کار ساده‌ای نخواهد بود.

روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا

محیط بازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده است. هرگز فراموش نکنید که بازی در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است یعنی بیش از یک دهه قبل!

فراموش نکنید هرچه گفتیم در مورد یک بازی بود که سال ساخت آن به ۲۰۰۴ برمی‌گردد. طبیعتا نباید انتظار داشت که بازیکن در این دوره‌ی زمانی بتواند با چنین بازی‌هایی ارتباط برقرار کند و تنها افرادی که این بازی را در زمان خود بازی کرده‌اند می‌توانند عظمت آن را درک کنند. Far Cry در دوران خود شاهکاری بود که کمتر عنوانی می‌توانست با آن به رقابت بپردازد. خیلی‌ها می‌گویند Far Cry مرزهای گرافیکی را جا به جا کرد! جدا یک بازی بتواند در سال ۲۰۰۴ چنین گرافیکی را به نمایش بگذارد اگر شاهکار نیست، پس چیست؟ هرچند، فقط گرافیک بازی نیست که شما را متحیر می‌سازد! طراحی مراحل، هوش مصنوعی و تنوع سلاح‌ها به شما کمک می‌کنند تا بازی را تا پایان بدون خستگی پیش ببرید. تنها مشکل جدی بازی همان چک پوینت‌هایی بودند که ضربه‌ی زیادی به جذابیت بازی وارد می‌کنند. نمی‌توان از این مشکل چشم پوشی کرد ولی بازی نقاط قوت زیادی دارد که به آن ارزش می‌دهند و بازیکن را تا پایان همراه بازی نگه می‌دارند. باز هم یادآوری می‌کنم که این بازی در دوران خود چیزی در حد یک شاهکار بود ولی برای بازیکنی که در سال ۲۰۱۷ می‌خواهد آن‌را تجربه کند، شاید Far Cry نتواند چیز جدیدی ارائه دهد.

روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا

Jonah hex (حامی حقوق بز 🗿🐐🐐🐐🐐)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • این بازی چقدر خاطره ساز بود!!!و البته سخت!خسته نباشید.خاطرانمونو زنده کردید

    • یه چیزی که توی نقد کم لطفی شد بهش فارکرای ۴ بود.
      بعد از پایان فار کرای ۳
      اسپویل فارکرای ۳و۴
      .
      .
      .
      آدم حس باور پذیر بودن شخصیت جیسون رو داشت چون در تمام بازی در تحول شخصیتش دخیل بود و پایان بازی هم با انتخاب بین وفاداری و عشق اتفاق میفتاد.به طوری که با انتخاب یکی اون یکی نابود میشه!و به شدت بار احساسی داستانو بالا برد که قبول دارم از نسخه سوم یه شاهکار ساخت اما نسخه ۴ام اگرچه از لحاظ وسعت داستان به شماره۳ نمیرسه اما در اواخر بازی داستان به اوج خودش میرسه و نشون میده چجور قدرت همه رو به جون هم میندازه!اول موهان گیل پدر آجای بعد مادرش.بعد یوما.بعد پاگان مین و بعدش هم آمیتا/سبال و در نهایت چرخه ای که هرگز تمومی نداره بر سر قدرت.به شکلی که آخر بازی آدم احساس پوچی ای از تمام زمانی که برای آزادی کیرات گذشته پیدا میکنه!نسخه ۴ام یه نگاه انتقادی به مسئله ی انقلاب داشت که چجور سردمداران آزادی در نهایت به سران دیکتاتور تبدیل میشن.در هر صورت به نظر من توی متن بهش کم لطفی شده

    • shadowwarior گفت:

      من فارکرای ۴ رو همین سه روز پیش تموم کردم فارکرای ۳ رو هم همون سالی که اومد تموم کردم و پارساا هم فارکرای ۲ نصب کرثم که حالم ازش بهم خورد و بعد از چند مرحله حذفش کردم! به جرعت میگن بعضی از المان های موجود در فاکرای ۱ از فارکرای۴ هم بهتر بود!

    • Im Joel گفت:

      سلام به همه ی دوستان عزیز :
      gt940mx gddr5 2gig
      ۴ gig ram
      intel Core i5 7200 U
      این مشخصات لپ تاپ من هستش .. میخوام یه رم ۴ دیگه روش بندازم .. (رم لپ تاپ من ddr4) هستش .. میخوام بدونم که این رمی که میخوام بخرم باید ddr4 باشه ؟؟؟
      پیشنهادتون کدوم مدل رمه ؟؟
      خیلی ممنون

  • ningen_69 گفت:

    نقد و تا وسطاش خوندم خسته نباشید آقای آریا مقدم خاطراتمون زنده شد :rose:
    یادم میاد وقتی ۷ یا ۸ سالم بود این بازی رو خریدم از همون اول جلد روی بازی من و شیفته خودش کرده ، اون جکهمر شاتگان و راکت لانچراش هیچ وقت یادم نمیره فوق و العاده بودن .

  • نسخه ۳ بدون شک بهترین نسخه این سری بود!

  • bigby woIf گفت:

    اسم فارکرای که میاد ناخود اگاه ادم یاد فارکرای ۳ میفته و وقتی یاد فارکرای ۳ میفتی ناخوداگاه یاد شخصت واس و دیالوگ هایی که میگفت میفتی.

  • موتور بازی کرایتک اون زمان ها واقعا معجزه می کرد.از کرایسس گرفته تا فارکرای و … . یادش بخیر واقعا. مثل اینکه همین دیروز بود ، بدو تو خیابون رسیدم به یه بازی فروشی . مغازه کلا خاک گرفته بود. یکباره یه چیزی رو تو مغازه بالای قفسه ها اون بالا دیدم ، فارکرای. چشمام برق خورد. گرفتمش بدو اومدم تو خونه زدیم روی pc و نصبش کردم . خیلی باهاش خاطره دارم. کلا سرد و گرم روزگار رو چشیدیم با فارکرای دور هم 😀
    ممنون خاطرات رو زنده می کنید ای ول
    الان هم بی صبرانه منتظر فارکرای ۵
    واقعا هایپم

  • ایده کرایسیس از این فارکرای بود که اون جنگل زیبا با محیط هایه خفن رو خلق کردن.

  • Ubisoft گفت:

    برترین اشکن ادونچری که تو عمرم بازی کردم.
    بی شک رتبه ی نخستش متعلق هستش به تمام نسخه های فارکرای به جز نسخه ی اولش.
    و نسخه ی پنجم هم که در راه هستش.
    پیشرفت های چشمگیری داشته و همچنان هم زیباترین گرافیکی رو داره که من دیدم.
    انتظار براش سخته. مطمئنم با یک داستان حماسی و دیوانگی ای دیگر طرف خواهم بود. :yes:

    • BAYEK گفت:

      سری فارکرای واسه من بهترین فرانچایز اکشن ماجراییست و شاید هم بهترین بازی که به عمرم تجربه کردم بخصوص نسخه ۴٫
      فارکرای ۴ بهترین بازی عمرم بود.میخوام برم دانلودش کنم دوباره بازی کنم.

  • BAYEK گفت:

    بهترین فرانچایز بازی که دوست دارم.البته نسخه اول رو تجربه نکردم ولی نسخه دو خوب بود در نتیجه نسخه سوم رو تجربه کردم که عالی بود.نسخه ۴ هم عالی بود.پرایمال رو تصمیم گرفتم تجربه نکنم.از گیم پلیش مشخص بود همه چیزش تکراری و خسته کنندست.ببینیم نسخه ۵ چیکار میکنه هر چند من ترجیح میدادم شبیه نسخه ۳ یا ۴ باشه.اون دو نسخه جز بهترین بازی هایی بود که تجربه کردم.

  • REZAxpab گفت:

    من خودم به شخصه جزو کسایی بودم که این سری رو با همون شماره اولش شناختم
    زمان خودش چه بازی غولی بود چقدر طولانی بود چه گرافیکی داشت یادش بخیر

    شماره دومش زمانی که اومد زیاد باهاش نتونستم ارتباط برقرار کنم و به واسطه open world شدنش دیگه کلا گذاشتمش کنار این سری رو

    شاید به واسطه همون شماره اولش بود که ترجیح میدادم خطی باشه

    مرسی برای مقاله خیلی خوب بود هوس کردم برم دوباره نصب کنم بازیش کنم و حتما هم همین کار رو میکنم!

  • legendboy گفت:

    من از نسخه دوم farcry رو بازی کردم
    farcry 2 واقعا یه سری المان های نوآورانه داشت که دیگه پای ثابت سری فارکرای شد
    اون مپ عالی آفریقا و طراحی محیط های فوق العاده و گیمپلی عالی در کنار داستان تاثیرگذار باعث شد سری farcry تبدیل به یه آی پی قدرتمند بشه که تو farcry 3 به تکامل رسید

  • EIMPIIIWAR گفت:

    واقعا عنوانی زیبا در صنعت گیم هست،البته من متاسفانه سه گانه ای فرانچایز رو تجربه کردم،نسخه۴رو هنوز بازی نکردم،نسخه پرایمال هم که بعد از۱ساعت بازی میشد حس کرد که یه عنوان جدید هست وفقط سازندگان خواستن مثاسم مارک بازی فارکرای رو روی بازی بزارن و یه المان های بازی فارکرای رو،نسخه سرگرم کننده ای بود ولی بهتون القا نمیشد که دارید فارکرای بازی میکنید.
    یادمه اون موقع ها که این بازی اومد اینترنت دیالاپ بود و نمیشد دانلودش کرد،میرفتیم سی دی گیم فروشی بازی هارو تهیه میکردیم،این فارکرای واقعا المان های جذابی با خودش داشت،گیمپلی زیبا،گرافیک زیبا،اون موقع ها یوبیسافت واقعا اگه برترین مارک بازیسازی نبود یکی از سه مارک بازیسازی بود،هنوز فارکرای۳رو تو ارشیو گیم هام دارم از بس خوب بود جز۵بازی برتر گیم بازی کردن منه واقعا فارکرای۳یه شوتر ناب بود.
    قدیم ها اصلا بازی کردن جوری بود که کسی نمیدونست “متا”چیه کمتر کسی برای بازی مورد علاقش از حرف”شاهکار”استفاده میکرد،هیچکس نمیگفت کنسول من”بهتر”یا”قویتره”فن باز نداشتیم اگه داشتیم هیلی خیلی کم بود،وقتی هم سایت های گیم رو میرفتیم ازشون اطلاعات گیمی کسب کنیم حتی بیشتر از مطالب از نظرها لذت میبردیم،الان دیگه عوض شده زمونه اگه بخوای نظر بدی زیر هر پستی که دوس داری راجع بهش نظر بدی میای بقیه نظرات رو میبینی صرف نظر میکنی،فرداش میایی دوباره زیر پست مورد علاقت نظر بدی باز صرف نظر میکنی،و میگذره میشه چندماه سال وغیره……،از قدیمی های سایت خبری نیست اونایی که واقعا از گیم لذت میبرن(از همشون)نه از انحصار،تاسف بارتر اینه که گیمرهای کم سن وسال این سایت منطقی تر از بزرگانی هستند که فضای سایت رو به بی احترامی ومسخره بازی بردن،یادمه قدیما تو این سایت هر کدوم از دوستان به زور که چشمات چهارتا میشد میتونستی تو پست های بروز شده یه نظر ازش ببینی و عملا تمام تمرکز وساعت های ازادش رو با بازی کردن استفاده میبرد،الان دوستانی هستند۲۴ساعت میبینیشون اینجا!سوال جالبی ازشون به جا میمونه کی گیم بازی میکنید!اصلا گیمرهستید یا اداشو در میارید؟
    جالبه چیزی که از این دوستان تو۲یا۳سال اخیر همش شنیدم این بود که هریازی عرضه شد بعد از یک روز بازی کردن میان میگن”شاهکاره”دیگه بماند دوستانی که هنوز نیومدند از این واژه استفاده میکنند.
    وقتی فضای سایت جنون امیز شده تلقین کردن خودت به این که همه چی خوبه واصلا نظرهای چرت رو نبین دیوونگیه،متاسف برای اونایی که فضا رو خراب کردن،بابا برید فضای مجازی بهترین جا برای شما اونجاس نه سایت گیمینگ که هیچی ازش نمیدونید.

  • Sarrow3 گفت:

    سری فارکرای تا الان عالی بوده..امیدوارم این نسخه ی جدید هم عالی بشه..

  • ای جان . ای جان . اون موقع با سگا بازی میکردم . وقتی کامپیوتر گرفتم این اولین بازی ای بود که بازی کردم.

  • dare geryam migire daghighan rooze avali ke release shd man 15 salam bood vase yeki pool rikhtm azoonvar orginalesho vasam avordan damet garm gamefa bordim too dovrane novjavani…

  • متاسفانه هیچ وقت نتونستم فارکرای ۱ رو تجربه کنم ولی نسخه ی ۲ خیلی عالی بود و بیشتر از همه جمع کردن اون الماس ها لذت می داد نسخه ی ۳ هم شاهکار بود و جز بهترین بازی های عمرمه نسخه ی ۴ هم خیلی خوب بود ولی به نظرم در حقش کم لطفی شد ولی نسخه ی primal خیلی چرت بود کلا چیز خاصی نداشت و بعد از مدتی برام خسته کننده شد…
    ممنون بابت مقاله

  • KillShot گفت:

    تنها نسخه از بازی Farcry که تمامش کردم همین نسخه ۱ بؤد. یادش بخیر :yes:

  • A.Gralt گفت:

    سلام دوستان خسته نباشید. ببخشید شاید اینجا جاش نباشه ولی آخرین پست بازی The Witcher 3 مربوط ب خیلی وقت پیشه و اونجا کسی جوابگو نیست. من ی مشکل تو این بازی دارم ک با اجازه همینجا مطرح می کنم. اگ امکانش هست همینجا جواب بدید اگ نمی شه لطفا برید تو آخرین پست این بازی. ببخشید خیلی گیرم. سوالم اینه ک من یبار مثل همیشه psو روشن کردم. باور کنید یا نکنید دیدم بازی تموم شده و رفتم لول ۳۴ و الان تو دی ال سی Blood And wineم و ۱۸ تا Point دارم!(خودم لول ۱۳_۱۲ بودم!) خلاصه کلی خوشحال شدمو کلی مرحله رفتمو کلی… تا یه چن روز دیگه باز psو روشن کردم و دیدم قبل از اون سیوی هستم ک بعدش یه دفعه وارد DLC شدم! خلاصه باز با بدبختی و عین گاو بازی کردن تا آخرش رفتم و Eridenو شکست دادم ینی می شه گفت از اون موقع هم قوی تر شدم و تو اون مرحله ک با اسب دنبال Yennefer می ری psو خاموش کردم. روز بعد دوباره psو روشن کردم و دیدم باز تو اون سیو لول ۳۴م!! الان می شه بگید من تکلیفم چیه؟! اصن این اتفاق برا شما افتاده؟ دلیلش چیه دقیقا و چطور می شه سیو اصلی رو برگردوند؟؟ خواهشن هر کی بلده لطفا یا تو همین پست یا تو آخرین پست The Witcher 3 جواب بده. ممنون یا علی

  • A.Gralt گفت:

    ببخشید قبلا یه همچین نظری تو یکی از پست های بازی ماریو گذاشته بودم ولی خب معذرت می خوام می ترسم کسی ب پست های قیمی سر نزنه و سوالم بی جواب بمونه. ممنون ک جواب می دید

  • ممنون بابت نقد اصلا نباید مقایسه کرد فار کرای ۱ با بقیه اصلا سبکشون فرق میکرد یادمه یوبی سافت فقط میتونست از اسم بازی استفاده کنه ولی بازی فوق العاده بود تو یه مرحله یه تیر کلت داده بود یه منطقه پر هیولا از نظر گرافیگی بنظرم هیچ بازی توان رقابت باهاش نداشت فک کنم فقط برای pc اومده بود

  • Im Joel گفت:

    سلام به همه ی دوستان عزیز :
    gt940mx gddr5 2gig
    ۴ gig ram
    intel Core i5 7200 U
    این مشخصات لپ تاپ من هستش .. میخوام یه رم ۴ دیگه روش بندازم .. (رم لپ تاپ من ddr4) هستش .. میخوام بدونم که این رمی که میخوام بخرم باید ddr4 باشه ؟؟؟
    پیشنهادتون کدوم مدل رمه ؟؟
    خیلی ممنون :-))

  • we are gamer گفت:

    کلا سری فارکرای عالی کلا مخصوصا ۳

  • N.S.A گفت:

    من این بازی رو در زمان خودش بازی کردم و سه بار تمومش کردم از ویژگی های که شاید بهش اشاره نکردید موسیقی زیبا و درگیر کننده ش بود و ضمنا موتور. گرافیکی بازی به شما این امکان رو میداد تا شما بازی رو در حالت های کارتونی یعنی سل شید شده و یا حالت هوای خنک یا حالت شارپ و غیره تجربه کنید به نظر من نقاط مشترک این بازی با کرایسیس فوق العاده بیشتره و کاش کرایسیس فار کرای ۲ می شد فارکرای ۲ در واقع هیچ ربطی به نسخه اول نداشت چه از لحاظ سبک چه داستان در کل بازی عالی هست من به همه پیشنهادش میدم چون هنوز هم گرافیک زیبایی داره
    از نویسنده محترم هم تشکر میکنم و ازتون خواستارم اگر به بازی های خوب قدیمی علاقه به معرفی دارید نقدی هم در مورد بازی xlll فکر کنم مامور ۱۳ شاهکار یوبی سافت بود داشته باشید

  • mohammad-007 گفت:

    هنوز که هنوز دارم بازیش ۴ تا سی دی
    چقد قشنگ بود :yes:

  • Online گفت:

    فارکرای ۴ نمیدونم چرا نتونستم تحمل کنم همون نیم ساعت اول پاک کردم از رو سیستم.به خاطر کوهستانی بودنشم رفت امد تو نقشه خیلی تو مخی بود.

  • amin_gta گفت:

    far cry 3 شاهکار تکرار نشدنی بود واقعا خود یوبی سافتم اعتراف کرده بود فکر نمیکرده انقدر موفق شه

  • ۸این بازی یادم بچگی یام می اندازد…… ای روزگار چه زود گذشت

  • sina-knicks گفت:

    من ۵سالم بود اینو بازی کردم،اولین بازی عمرم رو کامپیوتر
    بزودی دوباره دانلودش میکنم و میرم به ۵سالگی دوباره :worship:
    البته اگه تو نت پیدا شه 😥

  • اون زمان بازی ادم با بازی ارتباط احساسی برقرار میکرد.واقعا گرافیک بازی برای سال ۲۰۰۴ بی نظیره.حتی شاید چیزی بیش از اون.انروزه تمام بازی ها در گرافیک و گیم پلی خلاصه میشه و داستان قوی نداره .ولی من خودم شخصا به عنوان مثال با اساسین کرید ۲ خاطرات بسیاری دارم و هنوز هم وقتی اهنگشو میشنوم احساسی میشم چیزی که الان کمتر تو بازی ها میبینیم.فارکرای جواهری تو دنیا بازی های رایانه که شاید تا سالها نشه نظیرش رو دید.

  • hashem.l گفت:

    آقا ممد خیلی خوب نوشتی … هم تحلیل عمیق هم با شوخی های جالبی که متنت رو از همه کسای دیگه متمایز کرده :yes:
    یه سوال شبکه اجتماعی چیزی نداری بتونیم اونجا هم دنبالت کنیم؟ :blush: :blush:

  • Ascent گفت:

    به نظر من سری فارکرای بعد از نسخه ۳ روند تکراری و خسته کننده رو در پیش گرفت و چیز خاص و جدیدی رو ارائه نداد. فارکرای ۴ بازی خوبی بود اما بدلیل ضعف در داستان و به کار گیری نادرست از آلمان های حق انتخاب و مقداری ضعف در شخصیت پردازی نتوانست مانند فارکرای ۳ عمل کند.فارکرای primal ایده جذابی داشت اما گیم پلی تکراری و ضعف زیاد در شخصیت پردازی هم مشکل رو چند برابر کرده بود اما بازهم بازی بدی نبود.فارکرای ۵ دارای داستان جذاب، شخصیت پردازی جذاب و گیم پلی جذاب بود و گرافیک فوق العاده رو هم اضافه کنید و با این که ضعف هایی در لابه لای داستان وجود داشت اما نتیجه کلی بسیار خوب بود.فارکرای نیو دان در واقع ادامه فارکرای ۵ بود و ارتقاء یافته اون اما شخصیت پردازی نسبتا ضعیف جلوی این بازی رو از تبدیل شدن به یک عنوان جذاب می گرفت اما جا داره از گان پلی کم نظیر بازی تقدیر بشه.اما فراموش نکنید که هم فارکرای پایمال و هم نیو دان هر دو اسپین آف بوده و در حد خودشون خوب هستند.

روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا
روزی روزگاری: آغاز دیوانگی | نقد و بررسی Far Cry - گیمفا