تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها

اشکان عالی خانی
۲۳:۵۹ ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

مقایسه فنی و گرافیکی و بررسی فنی بازی‌های مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازی‌بازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث می‌شود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه می‌توانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.

همه ما با شنیدن نام سونیک، به یاد دوران کودکی یا جوانی خود می‌افتیم؛ زمانی که نسخه های سگا مگادرایو و جنسیس این سری را بازی می‌کردیم و غرق در لذت می‌شدیم. پس از پایان عصر کنسول های سگا و گذشت زمان، سونیک روز به روز محبوبیت خود را از دست داد و سگا را وادار می‌کرد که سبک و سیاق و گیم‌پلی نوین تر را جایگزین گیم‌پلی Retro و کلاسیک خارپشت آبی محبوبمان کند. با این حال، سونیک نه تنها طرفداران جدید زیادی به دست نیاورد، بلکه طرفداران قدیمی خود را نیز به طور کامل از دست داد. با این که نسخه های نسل های اخیر سونیک، مانند عناوین Sonic Unleashed یا Sonic Generations به عقیده بسیاری از طرفداران سری (از جمله شخص نویسنده)، بازی های بسیار خوب و سرگرم کننده‌ای بودند، اما استودیوی تیم سونیک همچنان به دنبال راهی می‌گردد تا همه را به طور کامل راضی نماید. در سال جاری میلادی یک نسخه از سری سونیک با نام Sonic Mania تجربه کردیم که کاملا به دوران کلاسیک بازگشته بود و مشخص بود با وجود این عقب نشینی سگا، جای شکستی برای بازی وجود ندارد؛ اما حال، با یک نسخه سه بعدی و بزرگ طرف هستیم.

جدید ترین نسخه از سری سونیک، با نام Sonic Forces به تازگی عرضه شده و باید بگویم که این بازی از نظر عموم مردم و منتقدان، باز هم به شکل عنوانی نا امید کننده و تقریبا ضعیف برچسب خورد. در هر حال، هدف ما در این مطلب، بررسی فنی و بصری بازی Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها (پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۴ پرو، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس وان ایکس و نینتندو سوییچ) است و خیلی نمی‌خواهیم به خوب یا بد بودن هسته گیم‌پلی بازی اشاره نماییم.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

بسیاری از بازی‌بازان از جمله بنده عقیده دارند که Sonic Generations، بهترین سونیک سه بعدی ساخته شده تا کنون است. گیم‌پلی غنی، قطعا اصلی ترین دلیل این انتخاب است.

تیم سونیک برای ساخت بازی Sonic Forces از موتور جدیدی (ارتقا یافته موتور قبلی) استفاده کرده که Hedgehog Engine نام دارد؛ با استفاده از این موتور، سازندگان توانسته‌اند Global Illumination مناسبی را در بازی قرار دهند، به Post Processing پیشرفته دست پیدا کنند و همچنین مراحلی بزرگ و پر جزئیات طراحی کنند. با سرعت بسیار زیاد سونیک در طول مراحل، موتور گرافیکی بازی باید قادر باشد همه اجزای محیط را به سرعت رندر کند و به نظر می‌آید نسخه جدید موتور Hedgehog Engine از این نظر مشکلی نداشته است. علاوه بر این ها، در Sonic Forces ویژگی های بصری کاملا جدیدی در سری سونیک مانند دورنماهای (Draw Distance) با کیفیت، رفلکشن های زیبا و Shader را مشاهده می‌کنیم که همگی نکات مثبتی هستند. تنها نکته منفی درباره ویژگی های بصری بازی، حذف شدن موشن بلور است. یادتان هست در Sonic Generations زمانی که سونیک به سرعت می‌دوید، موشن بلور زیبایی را مشاهده می‌کردیم؟ در Sonic Forces این موشن بلور جای خود را به یک افکت بی کیفیت داده است.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

پشت بسته‌های بازی به بهینه شدن آن برای کنسول های میان نسلی اشاره شده اما در پلی‌استیشن ۴ پرو که چیز جدیدی مشاهد نمی‌کنیم و تنها بازی روی ایکس‌باکس وان ایکس ارتقا یافته است.

بیایید به سراغ نسخه های مختلف بازی Sonic Forces برویم؛ بازی از هر دو کنسول میان نسلی پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس پشتیبانی می‌کند اما این پشتیبانی دقیقا به چه معنایی است؟ بازی روی کنسول پلی‌استیشن ۴ استاندارد با رزولوشن ثابت ۱۰۸۰p اجرا می‌شود و با توجه به جلوه های بصری خوب و زیبای بازی، به نظر هیچ نقصی وجود ندارد. اما اگر بازی را روی کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو اجرا نماییم، اوضاع کاملا فرق دارد. Sonic Forces روی هر دو کنسول پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو از نظر بصری هیچ تفاوتی ندارد. رزولوشن نسخه پرو دقیقا ۱۰۸۰p است و هیچ عامل برتری یا ویژه ای در این نسخه گنجانده نشده است و اگر دو نسخه را کنار به کنار و با دقت هم مقایسه کنیم، هیچ فرقی قابل تشخیص نیست. همین موضوع باعث می‌شود تا پشتیبانی سازندگان از پلی‌استیشن ۴ پرو، تنها به یک جوک بی مزه تبدیل شود؛ با توجه به این که پشت بسته بازی عبارت PS4 Pro Enhanced درج شده است. پشتیبانی Sonic Forces از پرو ما را یاد پشتیبانی بازی Prey می‌اندازد که در سال جاری منتشر شد و تقریبا هیچ چیز جدیدی از نظر فنی به آن اضافه نمی‌کرد. اگر حتی در Sonic Forces تنها خروجی رزولوشن ۱۴۴۰p می‌گرفتیم، باز هم تا حدودی راضی کننده بود اما هم‌اکنون، هیچ چیز دستگیرمان نشده است.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

هر چقدر هم دقیق نگاه کنید، نمی‌توانید تفاوتی بین دو نسخه پلی‌استیشن ۴ و پرو بیابید. هر دو با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا می‌شوند و عناصر بصری مشابهی دارند. این شباهت حتی در عملکرد و نرخ فریم بازی نیز صدق می‌کند چرا که هر دو به صورت قفل روی ۶۰ بر ثانیه قرار دارند.

به سراغ نسخه ایکس‌باکس وان بازی می‌رویم. Sonic Forces روی ایکس‌باکس وان استاندارد با رزولوشن ۷۲۰p اجرا می‌شود که بسیار غافلگیر کننده است. به شخصه مدت بسیاری است که این فاصله رزولوشن را بین دو نسخه از یک بازی روی پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان ندیده بودم و قطعا شما هم با دانستن آن کمی غافلگیر شده‌اید. واضح است که با رزولوشن ۷۲۰p، تصویر به طور کلی بلوری می‌شود و تجربه خیلی خوبی به دست نمی‌آید. به غیر از بحث رزولوشن، دیگر نکات در مورد جلوه های بصری بازی بین دو نسخه پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان هیچ تفاوتی ندارد و همه چیز یکی است. اما قضیه وقتی جالب می‌شود که پای کنسول جدید مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان ایکس را وارد قضیه کنیم. خوشبختانه ارتقای فنی بازی روی ایکس‌باکس وان، مانند ارتقای پلی‌استیشن ۴ پرو تنها یک حرف یا نوشته نیست و واقعا کاری انجام شده است. Sonic Forces روی ایکس‌باکس وان ایکس دو حالت رزولوشن دارد که بالاترین آن، Native 1800p است؛ این افزایش رزولوشن اجرایی، باعث می‌شود بازی بسیار شفاف تر و زیبا تر از دیگر نسخه ها به نظر برسد و حداقل ما را راضی کند. به غیر از موضوع رزولوشن، بهبود دیگری در بحث بصری و گرافیکی بازی روی وان ایکس دیده نمی‌شود اما همین موضوع رزولوشن نیز کمی با مشکل مواجه است. در برخی از مراحل بازی مانند مرحله مشهور Green Hill ، رزولوشن خیلی ساده به همان ۱۰۸۰p اولیه بازمی‌گردد و ما را به شدت نا امید می‌کند. این موضوع زمانی تبدیل به یک مشکل می‌شود که بدانیم در رزولوشن ۱۰۸۰p یک حالت Upscale به وجود می‌آید و تصویر را به شکل بدی درمی‌آورد. این موضوع قطعا آن چنان واضح و قابل مشاهده نیست (مخصوصا زمانی که سونیک با سرعت حرکت می‌کند) اما در هر صورت، یک مشکل به حساب می‌آید. در مجموع، می‌توان با قاطعیت گفت که Sonic Forces روی ایکس‌باکس وان ایکس به بهترین شکل اجرا می‌شود.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

افزایش رزولوشن تا ۱۸۰۰p در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس، تصاویر شفاف تر و زیباتری را نشان‌ ما می‌دهد.

در آخر، باید نگاهی به نسخه نینتندو سوییچ بازی بیندازیم. Sonic Forces برروی این کنسول ترکیبی در هر دو حالت دستی و متصل، با رزولوشن ۷۲۰p اجرا می‌شود که از این نظر، هم تراز با نسخه ایکس‌باکس وان است اما نباید فراموش کنیم که نسخه سوییچ، از چند نظر به شدت دانگرید شده است. اولین نکته در مورد این موضوغ، کاهش بسیار سطح جزئیات در مراحل بازی است؛ به دلیل سخت افزار محدود تر نینتندو سوییچ، سازندگان در این نسخه، قید پس زمینه های پر جزئیات و جزئیات دیگر را زده‌اند تا بتوانند بازی را با موفقیت روی سوییچ اجرا نمایند. از دیگر موارد افت کرده در نسخه سوییچ، می‌توان به کیفیت پایین تر بافت ها و همچنین ساده شدن اشکال هندسی برای پردازش راحت تر اشاره کرد. در مرحله Green Hill که نورپردازی بسیار زیبایی در دیگر نسخه های بازی دیده می‌شود، نسخه سوییچ بسیار تاریک تر بوده و به نظر می‌رسد از تکنیک نورپردازی جدید موتور، بویی نبرده است. با این حال، بازی روی سوییچ تجربه به یاد ماندنی و خوبی را برای کاربران آن فراهم می‌کند.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

در بعضی اوقات، رزولوشن به شکل بدی در نسخه وان ایکس آپ اسکیل می‌شود و تصاویر، آن دقت و شفافیت قبلی را ندارند. هر چند همان طور که اشاره شد، این نکته در طول گیم‌پلی سریع بازی به چشم نمی‌آید.

بحث عملکرد و نرخ فریم در Sonic Forces را از همین نسخه نینتندو سوییچ آغاز می‌کنیم که بر خلاف دیگر نسخه‌های بازی، با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا می‌شود. سازندگان پیش از این گفته بودند که با این که گرافیک بازی را نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا پردازش می‌شود، اما کنترل ها به گونه‌ای در نظر گرفته شده که به شکل ۶۰ فریم و سریع باشند تا بازی‌بازان نینتندو سوییچ مشکلی از این بابت نداشته‌ باشند. با تمام این تفاسیر، زمانی که می‌بینیم نسخه های قبلی سونیک، مانند Sonic Lost World برروی کنسول Wii U (با سخت افزار محدود تر) با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه اجرا می‌شده، کمی نا امید می‌شویم؛ البته که آن بازی یک عنوان انحصاری برای Wii U در نظر گرفته شده بود و Sonic Forces روی سوییچ تنها یک پورت محسوب می‌شود. اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که نرخ فریم ۳۰ بازی روی سوییچ، بسیار ثابت است و تکان نمی‌خورد. نسخه های دیگر Sonic Forces همگی با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه اجرا می‌شوند اما باید به صورت دقیق به آن ها نگاه کنیم. اجرای بازی روی کنسول ایکس‌باکس وان استاندارد با این که با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه است اما یک مشکل بزرگ دارد و آن Screen Tearing است؛ سازندگان در نسخه وان از یک V-sync سازگار استفاده کرده‌اند که به نظر می‌رسد به همین دلیل، شاهد بریده شدن تصویر و افت لحظه‌ای نرخ فریم (۱ فریم) در برخی از صحنه ها هستیم. این موضوع با این که باعث می‌شود نرخ فریم در بیشتر اوقات به صورت ثابت روی ۶۰ بر ثانیه بماند، اما Control Respond بازی کمی افت می‌کند. این بریده شدن تصویر در میان پرده های از پیش رندر شده‌ی بازی به اوج خود می‌رسد و تقریبا هر صحنه به صورت بریده بریده دیده می‌شود. داستان عملکرد در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی تا حد زیادی بهبود یافته است. در مراحل ۱۰۸۰p هیچ افت فریمی (حتی ۱ فریم) مشاهده نمی‌کنیم و مشکل بریده شدن تصویر نیز حل می‌شود اما در مراحل ۱۸۰۰p بازی، این برش ها در مواقعی باز هم دیده می‌شوند که البته نمی‌توان آن را مشکل به حساب آورد. به سراغ کنسول های سونی که می‌رویم، عملکرد بازی مانند جلوه های بصری در دو کنسول پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو بسیار شبیه به هم است و هیچ گونه افت فریم یا برش صفحه‌ای دیده نمی ‌شود اما این نسخه از بازی یک مشکل عجیب دارد؛ زمانی که به مدت زیادی بازی را تجربه کنید یا آن را از حالت Rest Mode خارج کرده و به ادامه بازی بپردازید، یک حالت کندی خاصی کل بازی را فرا می‌گیرد و افت فریم های مقطعی آزار دهنده ای روی بدنه بازی می‌افتد که اصلا نکته خوبی محسوب نمی‌شود.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

بازی روی ایکس‌باکس وان استاندارد نه رزولوشن قابل قبول دارد (۷۲۰p) و نه عملکرد خوبی (به دلیل بریدگی تصویر و مشکلات V sync) اما نسخه وان ایکس تمام این موارد را می‌پوشاند. هر چند، شاید سازندگان می‌توانستند همین مراحل ۱۰۸۰p را نیز در بازی با همان رزولوشن ۱۸۰۰p ارایه کنند؛ قطعا با توجه به سخت افزار قدرتمند وان ایکس یا حتی پلی‌استیشن ۴ پرو، این موضوع کاملا شدنی است.

Sonic Forces به طور کلی یک بازی خوب و سرگرم کننده با قطعات موسیقی فوق‌العاده است‌ (حداقل نظر شخصی من این است) اما شاید کمبود نوآوری یا عمیق نبودن برخی مراحل به آن ضربه هایی زده و البته با مطلع شدن از مشکلات فنی بازی روی کنسول های مختلف، شاید بتوان این نکته را نیز جزء نکات منفی بازی قرار دارد. نسخه رایانه های شخصی بازی Sonic Forces در این مطلب بررسی نشد اما طبق گزارش‌ها، نسخه رایانه های شخصی عنوان Sonic Forces با مشکلات عمده ای همراه است. امیدوارم از این تحلیل فنی نهایت استفاده را برده باشید. شما می‌توانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی Sonic Forces برروی همه‌ی کنسول ها، ویدیوی تحلیلی زیر را که به وسیله دیجیتال فاندری تهیه شده است، تماشا و دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

دانلود ویدیو با رزولوشن ۷۲۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تحلیل فنی | بررسی عملکرد Sonic Forces روی همه‌ی کنسول‌ها - گیمفا