این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا

این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا

تقریباً کسی نیست که با بازی‌های ویدیویی آشنایی داشته باشد و ماریو را نشناسد. ماریو نه تنها بزرگ‌ترین شخصیت‌ نمادین شرکت نینتندو، بلکه یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های نمادین کل صنعت بازی محسوب می‌شود. اولین نسخه‌های این سری از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های سبک پلتفرمر هستند و بعد از این همه سال، هنوز هم این سری چیزهای جدیدی برای رو کردن دارد. در ادامه به بررسی جدیدترین نسخه این سری یعنی Super Mario Odyssey می‌پردازیم.

قبل از بررسی بازی، اگر بخواهیم به عملکرد شرکت نینتندو در سال جاری دقت کنیم، می‌بینیم که امسال، سال موفقیت نینتندو بوده و این شرکت با عرضه دو نسخه بزرگ و AAA از دو فرنچایز مهم و تعیین‌کننده‌اش یعنی The Legend of Zelda و Super Mario قدم‌های محکمی برای تثبیت جایگاه کنسول جدیدش یعنی Switch برداشته است. انتخاب زمان عرضه این دو بازی نیز بسیار مناسب بوده و یکی در هنگام عرضه کنسول جدید و دیگری حدود ۶ ماه بعد از آن عرضه شده تا در دو طرف سال، نینتندو به خوبی جایگاه خودش را تثبیت کند و الآن نیز شاهد این هستیم که نینتندو سوییچ بیش از ۷ میلیون نسخه به فروش رفته است یعنی به تنهایی در طول حدود ۶ ماه از عرضه‌اش، به اندازه نصف فروش کنسول WiiU از ابتدای عرضه تا مارس ۲۰۱۷ در یک بازه زمانی حدوداً ۵ ساله فروخته است! همه این‌ها در حالی است که در نیمه اول سال Super Mario Odyssey ای در کار نبوده و حالا در نیمه دوم سال، علاوه بر The Legend of Zelda: Breath of the Wild، عنوان Super Mario Odyssey و از یک ماه دیگر، Xenoblade Chronicles 2 هم حضور خواهند داشت که به خوبی می‌توانند فروش این کنسول را از چیزی که هست نیز بیش‌تر کرده و احتمالاً در نهایت این کنسول بتواند به جایگاه کنسول Wii دست پیدا کند.

اما بپردازیم به خود بازی. داستان بازی مانند همه بازی‌های ماریو با این موضوع شروع می‌شود که شخصیت منفی اصلی سری یعنی Bowser، شاهزاده پیچ (Princess Peach) را می‌دزدد و این وظیفه ماریو است که با گذر از مکان‌های مختلف و شکست دادن افراد Bowser در پایگاه‌های مختلف او، شاهزاده را نجات دهد. با این وجود هدف اصلی شما برای پیشبرد مراحل بازی، جمع آوری آیتم‌هایی تحت عنوان Power Moon است که جایگزین ستاره‌ها در عناوین قبلی این سری شده‌اند. به دست آوردن این Power Moon ها در طول بازی از طریق کارهای بسیار گوناگون و مختلفی صورت می‌گیرد. از کارهایی که مهارت‌های پلتفرمر و سکوبازی شما را مورد آزمایش قرار می‌دهند گرفته تا جواب دادن به سؤالات ساده یک ابوالهول (یکی از موجودات اساطیری مصر باستان)! حتی اگر ساعت‌ها هم بازی کنید، باز هم با ایده‌های جدیدی برای به دست آوردن Power Moon ها رو به رو خواهید شد.

مراحل بازی در محیط‌هایی روی می‌دهند که بازی از آن‌ها با عنوان پادشاهی (Kingdom) یاد می‌کند. هر کدام از این مناطق، محیط بسیار بزرگی را به شکل Sandbox گونه در مقابل شما قرار می‌دهد که می‌توانید در آن‌ها گشت و گذار کنید و معماهای مختلف موجود در آن‌ها را حل کرده و Power Moon به دست آورید. خوشبختانه تنوع مراحل، حتی از نظر ظاهری هم بسیار بالاست و با محیط‌های شهری، جنگلی، صحرایی و… رو به رو هستیم که هر کدام علاوه بر ظاهر کاملاً متفاوت، چالش‌های متفاوتی را در خود جای داده‌اند و هر کدام گیم پلی متفاوت و جالبی را در مقابل شما قرار می‌دهند.

super mario odyssey

محیط های بازی بسیار سرزنده و متنوع هستند

علاوه بر Power Moon ها، آیتم‌هایی با نام سکه‌های بنفش (Purple Coin) هم در بازی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها در بخش‌هایی از محیط بازی مخفی شده‌اند و بعضی به راحتی و بعضی نیز دشوارتر از بقیه به دست می‌آیند. با استفاده از این آیتم‌ها می‌توان موارد مربوط به شخصی‌سازی که برای هر محیط بازی نیز منحصربه‌فرد است را خریداری کرد.

به طرز جالبی دو عنوان The Legend of Zelda و Super Mario در طی سالیان بر هم تأثیر گذاشته‌اند. در این بازی هم مانند Breath of the Wild، بازی تأکید زیادی دارد که صرفاً روی یک مسیر مستقیم و خطی بازی را به پیش نبرید و آزادانه در محیط‌های آن گشت و گذار کنید. از این رو ممکن است دقایقی مشغول گشتن به دنبال یک Power Moon مربوط به بخش داستانی بازی باشید و چند لحظه بعد، ببینید که در مکانی کاملاً متفاوت مشغول پیدا کردن چیز دیگری هستید. البته طبیعتاً محیط‌های Odyssey به اندازه فضای Breath of the Wild گسترده نیستند ولی این موضوع اصلاً چیز بدی نیست و خود فضای کلی سری سوپر ماریو نیز چنین چیزی را ایجاب می‌کند و قرار نیست که مانند Breath of the Wild یک محیط بسیار بزرگ یکپارچه مقابل شما قرار بگیرد. بلکه به مانند سنت اصلی این سری، تعدادی محیط مختلف وجود دارند که البته همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این محیط‌ها بسیار بزرگ هستند و اندازه آن‌ها بسیار عظیم‌تر از سایر عناوین سری است.

اما شاید مسئله مهم این باشد که تا به حال تعداد بسیار زیادی بازی از سری Super Mario عرضه شده‌اند؛ حال سازندگان چه کار کرده‌اند که بازی یک کپی از نسخه‌های قبلی نباشد و همچنان چیزهای جدیدی برای ارائه داشته باشد. پاسخ این مسئله، “کلاه” ماریو است. پیش از این که به مقوله کلاه بپردازیم، واقعاً باید به سازندگان این سری تبریک گفت که بعد از ساخت این همه بازی از این سری، همچنان ایده‌های جدیدی دارند و تنها با یک ایده، آن‌قدر گیم پلی بازی را متنوع و جدید می‌کنند که هر نسخه سری در عین شباهت و وفاداری به نسخه‌های پیشین، خود را از آن‌ها مستقل می‌کند و خود را تبدیل به یک عنوان جدید می‌کند.

super mario odyssey

تنوع بسیار بالایی در محیط های بازی وجود دارد. حتی لباس ماریو هم قابل تغییر کردن است.

کلاه ماریو که Cappy نام دارد، ویژگی کاملاً جدیدی را وارد بازی کرده است. کنترل شخصیت‌های دیگر. با پرتاب این کلاه به سمت موجودات دیگر، می‌توانید کنترل آن‌ها را به دست بگیرید. نکته مهم این جاست که شخصیت‌های قابل تصرف به یکی دو مورد محدود نمی‌شوند بلکه شامل بیش از ۵۰ نوع شخصیت مختلف هستند. از Goomba ها که دشمنان معمولی ماریو هستند گرفته تا یک درخت کریسمس، همگی توسط این کلاه قابل کنترل هستند. نکته مهم این جاست که همه این شخصیت‌ها هر کدام توانایی‌های منحصربه‌فردی دارند و باعث می‌شوند که پیشروی در بخش خاصی از بازی امکان پذیر شود و به شما توانایی حل معماهای مختلف بازی را در زمینه‌های مختلف می‌دهند.

آن‌قدر ایده‌های جدید در مراحل با استفاده از این کلاه وارد بازی شده است که ذکر همه آن‌ها زمان خیلی زیادی می‌برد و از این رو فقط به چند مورد معدود اشاره می‌کنیم؛ مثلاً با در اختیار گرفتن کنترل یک موجود شبیه کرم ابریشم، می‌توانید او را مانند آکاردئون خم و راست کرده و کشیده کنید تا از این طریق بتوانید از آن کرم مانند یک پل استفاده کنید. می‌توانید از موجود مانند دارکوب استفاده کنید تا نوکش را در جای خاصی از دیوار فرو کند و از نوک او به عنوان میله برای تاب خوردن استفاده کنید. حتی امکان به دست گرفتن کنترل یک حباب مواد مذاب نیز هست. از همه این‌ها جالب‌تر و هیجان انگیزتر، حضور تعدادی تیرانوسورس رکس بزرگ است که می‌توانید آن‌ها را به کنترل خود در آورده و از آن‌ها برای پیشبرد بازی استفاده کنید. البته موجوداتی مانند T-Rex را تنها می‌توان به صورت زمان دار کنترل کرد تا به نوعی تعادل هم در بازی برقرار شود. با همه این‌ها ایده‌های سازندگان خیلی عجیب و دیوانه‌وار بوده‌اند. کمتر کسی فکرش را می‌کرد که در روزی در یکی از نسخه‌های Super Mario شاهد کنترل یکی T-Rex باشیم!

super mario odyssey

T-Rex در Super Mario Odyssey!

کلاه ماریو علاوه بر قابلیت تسخیر شخصیت‌های دیگر، قابلیت‌های دیگری نیز دارد. مثلاً شما می‌توانید Cappy را مانند یک بومرنگ به سمت نقطه خاصی پرتاب کنید و یا حتی از آن به عنوان یک ترامپولین استفاده کنید تا میزان پرش خود را افزایش دهید. هر کدام از این موارد به خودی خود باعث ایجاد چالش‌های جدیدی در بازی می‌شوند و وقتی همه این‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند، با عنوانی رو به رو می‌شوید که هر لحظه چیزهای جدیدی برای رو کردن دارد.

نکته مهم این جاست که سازندگان اجازه نداده‌اند این قابلیت‌ها هیچ کدام بی‌استفاده بماند و هر کدام از آن‌ها را به نوعی وارد یکی از بخش‌های بازی کرده‌اند. در کنار همه این، پلتفرمینگ ناب و جالب سری ماریو نیز وجود دارد که خودش به تنهایی، یکی از استانداردهای اصلی سری است.

قابلیت‌های پلتفرمینگ خود ماریو که بسیار پرتعداد و متنوع اند تا حد زیادی شبیه عنوان Super Mario 64 است. از پرش بلند و پرش سه‌گانه گرفته تا پشت زدن همه از جمله حرکات مختلف ماریو هستند که هر کدام در جای خود مثمر ثمر واقع می‌شوند. در کنار این حرکات، یکسری حرکات جدید نسبت به نسخه‌های قبلی هم به بازی اضافه شده‌اند. مثلاً یکی از آن‌ها غلتیدن با سرعت زیاد روی زمین است که به خصوص روی تپه‌ها به کار ماریو می‌آید.

نکته قابل توجه این جاست که فضای اصلی مراحل بازی سه‌بعدی است و ما به وفور شاهد بوده‌ایم که در بسیاری از عناوین پلتفرمر سه‌بعدی، مشکلات بسیار زیادی در زمینه‌های کنترلی و دوربین پیدا می‌کنند. Super Mario Odyssey هر چند شاید در بعضی قسمت‌ها مشکلات اندکی در زمینه دوربین داشته باشد ولی با همه این‌ها، در این زمینه نیز یک سر و گردن از سایر بازی‌ها بالاتر است. راه حل سازندگان نیز برای حل مشکل دوربین تا حد زیادی مربوط به طراحی خاص کروی مراحل می‌شود که باعث می‌شود در اغلب اوقات بازیکن اشراف خوبی به محیط داشته باشد.

بازی تقریباً به هر نوع کنجکاوی شما پاداش می‌دهد. با کنجکاوی کردن در گوشه و کنار بازی، می‌توانید بارها با معماهای جالب و زیبایی رو به رو شوید که به حل هر کدام، Power Moon یا آیتم‌های مختلفی به دست آورید. یک نکته هم در این جا قابل ذکر است که نباید از تمام کردن و پیشبرد بازی بترسید. نگران این نباشید که بعد از تمام شدن بخش داستانی، بازی تکراری شود زیرا بعد از اتمام بخش داستانی، بازی چیزهای جدیدی برای ارائه کردن دارد و در عین حال حجم عظیمی از کارها هم از قبل مانده‌اند که انجام نداده‌اید.

یکی از بخش‌های جالب بازی که درون ساختار سه‌بعدی مراحل قرار دارد، یکسری مراحل دوبعدی ۸ بیتی به سبک ماریوهای خیلی قدیمی هستند. این بخش‌ها در عین دوبعدی بودن، با فضای سه‌بعدی بازی پیوند می‌خورند و باعث خلق چالش‌ها و اتفاقات جالب مختلفی در طول بازی می‌شوند. با مشاهده عکس زیر بیش‌تر به منظور من در مورد این بخش‌ها پی می‌برید.

super mario odyssey

قسمت هایی از بازی محیط سه بعدی را با دو بعدی ترکیب کرده اند

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، آیتم‌های مختلفی در زمینه شخصی‌سازی نیز وارد بازی شده‌اند. لباس‌های بسیار مختلفی برای ماریو طراحی شده‌اند که هر کدام شکلی مخصوص داشته و هر کدام نیز متناسب حال و هوای محیط‌های هر یک از Kingdom های بازی هستند. حتی بعضی از این لباس‌ها در روند گیم پلی نیز وارد می‌شوند و مثلاً امکان ورود به یک اتاق قفل شده را برای شما فراهم می‌کنند.

به جز این موارد، نکته قابل توجه دیگری که در مورد این سری بازی‌ها وجود دارند این است که هر چند این بازی‌ها توسط هر کسی قابل انجام هستند و پیشبرد کلی مراحل در آن‌ها شاید خیلی سخت نباشد ولی در عین حال، برای به دست آوردن یکسری از آیتم‌های بازی و یا عبور از بخش‌هایی از بازی، باید بسیار متبحر باشید. در این جا باید باری دیگر به سازندگان بازی‌های این سری آفرین گفت. این سری هم می‌تواند یک بازیکن معمولی که به طور حرفه‌ای بازی نمی‌کند را جلب کند و هم علاوه بر آن، بازیکنان حرفه‌ای که مهارت بالایی در بازی کردن دارند نیز می‌توانند از این عنوان لذت ببرند زیرا Super Mario Odyssey عنوان آسانی نیست و در دل خود چالش‌های سختی را پنهان کرده که برای فائق آمدن بر آن‌ها باید مهارت بالایی داشته باشید.

همه این مواردی که گفته شد، نشان دهنده این است که Super Mario Odyssey همانند سایر عناوین این سری می‌تواند یک کلاس درس طراحی مرحله و لول دیزاین برای سازندگان بازی‌های مختلف باشند. سازندگان این بازی در عین هوشمندی، آن‌قدر چالش‌های متفاوت و مختلف را در بازی قرار داده‌اند که هیچ احساس خستگی نکنید و بازی حوصله شما را سر نبرد؛ زیرا هر قسمت بازی پر از چیزهای متنوعی است که در قسمت‌های قبلی شاهدش نبودیم و این روند به خوبی تا آخر بازی ادامه پیدا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که Super Mario Odyssey را بتوان از نظر طراحی مرحله، یک شاهکار به حساب آورد.

super mario odyssey

موجودات مختلفی را می توان از طریق Cappy به کنترل در آورد

لازم به ذکر است که در قسمت‌های معدودی از بازی نیز از کنترل حرکتی در بازی استفاده شده است. هر چند این بخش‌ها زیاد نیستند ولی همین موضوع نیز نوعی تنوع را به بازی ایجاد می‌کنند. همچنین امکان این وجود دارد که یک نفر ماریو را کنترل کرده و نفر دیگر از طریق حالت تبلت مانند کنسول، کلاه او را کنترل کند. هر چند در این حالت به علت این که هر دو نفر بازی را از دید یک دوربین می‌بینند، ممکن است حل چالش‌های سخت بازی سخت‌تر از حالت معمول شود ولی به هر حال برای بخش‌هایی به جز معماهای سخت بازی، انجام بازی به صورت دونفره می‌تواند لحظات جذاب و شادی را فراهم کند.

یکی از امکانات جالبی هم که به بازی اضافه شده، امکان عکس گرفتن از قسمت‌های مختلف بازی است. تنظیمات بسیار گوناگون در هنگام عکس گرفتن در اختیار شما قرار می‌گیرد و امکان تهیه عکس‌هایی فراهم شده است که شاید با دیدن بعضی از آن‌ها، در لحظه اول اصلاً نفهمید که این عکس مربوط به یک بازی مرتبط با ماریو است. آن‌قدر بعضی از عکس‌های بازی هنری و عجیب هستند که واقعاً در لحظه اول باورتان نمی‌شود نینتندو چنین سیستم کامل عکس‌برداری را در بازی قرار داده و ممکن است فکر کنید که عکس‌ها بعداً و از طریق نرم‌افزارهایی نظیر فتوشاپ دستکاری شده‌اند؛ در حالی که این طور نیست و عکس‌ها با امکانات موجود در خود بازی تهیه شده‌اند.

super mario odyssey

یکی از افکت های مختلف عکس برداری در بازی، حالت سیاه و سفید است

از نظر گرافیکی، طبیعتاً بازی با توجه به سخت‌افزار بهتر سوییچ نسبت به کنسول‌های قبلی نینتندو کیفیت بهتری دارد. از لحاظ فنی به طور کلی بافت‌ها، نورپردازی، طراحی مدل‌ها و انیمیشن‌های بازی در سطح خوبی قرار دارند و هر چند در بعضی موارد بافت‌ها می‌توانستند کیفیت بهتری داشته باشند ولی سری Super Mario عناوینی نیستند که بخواهند گرافیک واقع‌گرایانه و خیلی اعجاب‌آوری را ارائه کنند و این سطح از گرافیک پذیرفتنی و قابل قبول است. بازی در حالتی که کنسول روی پایه خود مستقر بوده و به تلویزیون متصل است، با رزولوشن ۹۰۰P و در حالت قابل حمل با رزولوشن ۷۲۰P اجرا می‌شود. نرخ فریم بازی نیز در هر دو حالت ۶۰ فریم بر ثانیه است.

از لحاظ گرافیک هنری بازی مانند سایر عناوین این سری، یک شاهکار محسوب می‌شود. آن‌قدر چیزهای بامزه و جالب در طول بازی وجود دارند که واقعاً باعث تحسین طراحان هنری بازی می‌شوند. در کنار این‌ها تنوع محیط‌های بازی نیز بسیار بالاست و در عین حال همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، بازی در بعضی قسمت‌ها فضای دوبعدی و سه‌بعدی را به طرز جالبی با هم ترکیب کرده است که این خود نیز نقطه قوت بزرگی در زمینه طراحی هنری بازی محسوب می‌شوند.

از لحاظ موسیقی و صداگذاری نیز عملکرد سازندگان خوب بوده است. شکل کلی موسیقی بازی از نظر کلی همانند سایر عناوین ماریو است و سبک آشنای موسیقی‌های این سری را در آن شاهد هستیم. صداگذاری‌های بازی از نظر برخوردها، صدای اجزای محیط و … نیز به خوبی انجام شده است و ایرادی خاصی به آن‌ها وارد نیست.

نتیجه‌گیری نهایی:

نینتندو با Super Mario Odyssey بار دیگر توانایی خود را در ساخت بازی‌های شاهکار و بسیار زیبا نشان داد. عناوینی که برخلاف بازی‌های سایر شرکت‌ها، بدون داشتن خشونت و موارد زشت و کریه دیگر، در عین سادگی و شاد بودن، از گیم پلی بسیار عالی در کنار طراحی مرحله بی‌نظیر بهره می‌برند. عناوینی که می‌توانند بازیکنان را از هر سنی و هر مهارتی را مجذوب خود کنند. هم افرادی که خیلی از بازی‌ها تخصص ندارند می‌توانند از Super Mario Odyssey لذت ببرند و هم افرادی که مهارت بالایی دارند و به دنبال چالش‌های سخت هستند. همه این موارد به خوبی نشان می‌دهند که نینتندو فرمول ساخت عناوین شاهکار را به خوبی می‌داند و با عرضه این بازی می‌توان امیدوار بود که Switch بتواند شکست WiiU را به خوبی جبران کرده و جا پای Wii بگذارد.

این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا

Marioman

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

    • ALIThelastofus گفت:

      خوب نینتندو خوب راهشرو پیدا کرده اول یه کنسول با سخت افزار ضعیف نسبت به وان و فور میسازه و با هزینه ی کمتر چه از لحاظ گرافیک چه از لحاظ رم -cpu- حافظه ی داخلی۳۲ و غیره بعد با این شعار که هم قابل حمله و هم به tv وصل میشه کنسولشون رو عرضه میکنند کنسولی که ۳ ساعت بیشتر شارژ نگه نمیداره بعد در ادامه میاد با شعار کنسول خانواده و برای بچه ها یک سری بازی مثبت ده سال کم هزینه با سازندگان قابلش میسازه توی سبک پلتفرمر و ماجراجویی و کارت ریسینگ که این بازیها هیچ کدوم گرافیک تکنیکی قابل توجه با موتور گرافیکی هزینه بر نیاز ندارند اگرم بازیهای مولتی پلتفرم براش عرضه نشد هیچ ایرادی نداره چون چند تا بازی با متای ۹۷ براش هر سال عرضه میشه و دهن منتقدین بسته میشه در نتیجه هم ضرر Wii U جبران میشه هم با هزینه ی کم میشه کنسول و بازیها رو فروخت نینتندو تونسته همه رو جادو کنه بچه ها من این رو نمیخواستم بگم ولی پس فردا اگر گاد آف وار متاش شد ۹۲ ولی ماریو و زلدا متاش شد ۹۷ اصلا تعجب نکنید (بعدش من برای بازیبازها -بازیسازها و منتقدین بازیها بسیار متاسف میشم)

      mario
      • Vito Scaletta گفت:

        بر اساس شناختی که از منتقدا دارم اونا بر عکس من و اکثر گیمرا بازی های خطی رو زیاد دوست ندارن پس گرفتن متا بالای ۹۵ توسط gow و tlou و Detroit کاملا غیر ممکنه حتی با اینکه لیاقتشون ۱۰۰ هست مخصوصاً gow4

        Marioman
        • ALIThelastofus گفت:

          حتی Red dead redemption هم چنین نمره ای نگرفته اونکه دیگه اپن ورد هستش

          • Red Dead Redemption II گفت:

            من نمیدونم الان بازی هایی مثل:
            Uncharted 4: A Thief’s End=93
            Metal Gear Solid V: The Phantom Pain=93
            Persona 5=93
            Divinity: Original Sin 2=93
            INSIDE=93
            Undertale=92
            Bloodborne=92
            The Witcher 3: Wild Hunt=92
            Overwatch=91
            Forza Horizon 3=91
            که همشون تو سبک خودشون بهترین هستن
            چی کم داشتن که ۹۳ و ۹۲ و ۹۱ شدن و بعد این ماریو و زلدا ۹۷ سیا.ست بازی کث.یف این سایتا حا.ل ا.دم بهم میزنه فقط برای جلوگیری از ور.ش.کس.ته شدن نینتندو نمره کیلو.یی هست که میدن به بازیاش :no:
            تو نسلی که هیچ بازی به ۹۴ هم نرسیده یهو نینتندو افسانه ای میاد و دوتا ۹۷ میده آره بیا :yes:

            mario
            • 2B گفت:

              تمام بازیهایی که شما ذکر کردید جزو بهترینها هستند منتهی به هر کدوم ضعف هایی وارده، یه نمونه اش اورواچ که عاشقشم بازی کاملا به کار تیمی بستگی یا محدود به سه چهار تا حالت بیشتر نیست، خب متا هم قبل عرضه منتشر شده،بالانس نبودن هیرو ها مثل مرسی و … که خیلی ازار دهنده بود این مورد، فورزا هم اضافه کردن لوت باکس خب همون مواردی که نسخه قبلی در روند بازی گیمر کسب میکرد رو میباید که اینبار در لوتباکسها جستجو میکرد و …. اما براساس تجربه ایی که دارم از زلدا و سوپر ماریو گیم و ایده کاملا نو ،بدون حس تکرار، بشدت سرگرم کننده و دقیقا همون چیزی هستند که از یه عنوان کامل انتظار میرفت…شما هم ای کاش مثل همون بازیهایی که ذکر کردید این دو عنوان رو تجربه میکردید در اون صورت نظرتون اینی نبود که الان فرمودید

              Marioman
              • Red Dead Redemption II گفت:

                به هر صورت هیچ منطقی وجود نداره که راجب اون شاهکارها تا این حد سخت گیری بشه و ماریو و زلدا راجبشون هیچ سخت گیری صورت نگیره و همینجوری ۱۰ بدن …

                • 2B گفت:

                  همون اورواچ ، شما اوایل میومدی کل تیم مقابل رو میزدی بعد یهو سر و کله مرسی پیدا میشد همه رو زنده میکرد بشدت ازاردهنده بود طوری که نیشد راه بجایی برد، من هنوز متوجه منظورتون از سخت گیری نمیشوم، مگه در مورد لیمبو اجحاف شد یا همون Undertale که فرمودید ، کسی انتظار این نمره رو داشت اصلا

                  mario
                • froka گفت:

                  سخت گیری نشده از کجا می دونی ؟؟؟؟؟؟؟ اگه این جوری بود باید متاش می شد ۱۰۰

                • khodayi zelda bazi krdi?

            • BAYEK گفت:

              Divinity original sin 2 متاش ۹۴ شده.

            • froka گفت:

              عجبا مگه شرکت نینتندو ارث پدر تمام منتقداست . ناراحتی بگو مشکلی نیست ولی ما داریم ذتشو می بریم از رلدا ماریو کارت و ماریو ادیسی و جات خالی اسپلاتون دو شما هی بگو سیاست بازی

              Marioman
            • Tolkien گفت:

              بعد یه مدت خواستم دوباره سر بزنم به گیمفا همین که یه سری به بخش نظرات زدم فهمیدم هیچ فرقی نکرده. نویسندگان و مقالات خوب ،با کاربرای تا حدودی متعصب

            • pouyapc گفت:

              با کش دادن این بحث هیچ اتفاقی نمی افته
              من نه ماریو بازی کردم و نه زلدا ولی دلیل نمیشه چون بازی که دوست دارم متا پایینی گرفته یعنی سخت گیری شده یا …
              شما اول این بازی ها را تجربه کنید بعد نظرتون را بدید
              حالا از تمام سایت ها که بگذریم به گیمفا هم اعتماد ندارید و اونم وارد این سیاست شده

          • pouyapc گفت:

            openworld بودن دلیلی بربهتر بودن نیست پس خواهشا این موضوع را به بالا وپایین بودن متا ربط ندین

        • ALIThelastofus گفت:

          G.YIman دیگه این حرف رو نزن که محض اطلاع باید بهت بگم قبل از نینتندو هم کمپانیهای زیادی کنسولهای بازی تولید کردند و در ضمن( پدر کنسولهای بازی رالف بایر هستش که ۴۶ سال پیش اولین کنسول بازی به نام Magnavox ساخته شده در سال ۱۹۷۲) و بعدشم کنسول winner در سال ۱۹۷۳ ساخته شده و بعدشم بین سالها ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ اولین کنسول با تصاویر رنگی به Mark و بعدشم Atari 2600 خوب بگو ببینم نینتندو کو پس با اطلاعات اشتباهت ذهن بازیبازها رو منحرف نکن چه با نینتندو چه بی نینتندو صنعت گیم به کار خودش ادامه میداد و هیچ وقت نینتندو تاریخ بازیهای رایانه ای نیست و فقط بخشی از اونه..

      • فعلا که خوب داره م.ی.د.و.ش.ه ملت رو 😐 😐 😐
        و جای تاسف داره که اگه امسال زلدا و ماریو گوتیه 😐 😐 😐 😐 😐

        A.Off
      • 2B گفت:

        عزیزم زود قضاوت نکن نینتندو هم مثل ماکرو، سونی هم اثار متوسط و خوب داره و هم شاهکار،اون عده که شخصا تجربه نکردن بازی رو لطفا بجای قضاوت غیر منصفانه از خوندن نقدهای منتشر شده لذت ببرن، فکت بیخود هم صادر نکنن، این بازی و البته زلدا بنظر من جزو بیاد موندنی ترین عناوین منتشر شده تا به امروز هست، فوق العاده مفرح دلچسب و متنوع، ابدا حس تکرار به گیمر دست نمیده،

        • Godofwar0385 گفت:

          منظور علی لست اف اس این نیست که بگه ماریو بده یا گیم‌پلیش بده یا زلدا بده داره میگه نینتندو با یه کنسول ضعیف و سخت افزار کم نسبت به پی اس چار و ایکس باکس وان و گرافیک بسیار کمتر از بازیهای پلی چار و ایکس باکس و این که بازیهای مولتی پلتفرمم بسیار کمتر واسه سوییچ عرضه میشه ولی نقدها و نمراتش بسیار بیشتر از انحصاری های سونی و مایکرو میشه.داره میگه سونی و مایکرو این همه زحمت میکشند واسه کنسول قویتر و گرافیک و بازیهایی که واقعا هزینه برداره و بازم توسط منتقدین نمراتش کمتر میشه
          اینجا میشه زحمت بیشتر خرج بیشتر واسه سونی ومایکرو و در عوض نمرات کمتر
          ولی هزینه ی کمتر زحمت کمتر و نمرات بیشتر واسه نینتندو

      • در جواب شما یکی اینکه اصلا شما بازی کردین بازیو یا دارین همینطوری رو هوا یه چیزی میگین دوم اینکه بازی مثل god of war هنوز نیومده دارین براش نمره صادر می کنین از کجا معلوم god of war بیاد اصلا بالای نود بشه شاید اصلا افتضاح دربیاد بازی پس نمیتونین بازی که نیومده فقط بخاطر اسم بزرگش بگین شاهکار بشه . در مورد هزینه کم بازی اصلا حق با شما ولی بازم این هنر نینتندو میرسونه که تونسته با هزینه خیلی کم یه شاهکار بسازه که خیلی از کمپانی ها با هزینه خیلی بیشتر نتونن بسازن دوست عزیز بازی شاهکار نه به هزینه ربط داره نه به میانگین سنی ربط داره بلکه به ایده فکر سازنده ربط داره که خدا رو شکر نینتندو میاد روی ایده کار میکنه

        Marioman
        • ALIThelastofus گفت:

          ببین (محمد) اگه گادآف وار جدیده نمرش از ماریو بیشتر شد من اسممو عوض میکنم این خط و اینم نشون یجوری میگی انگار سونی و ماکرو ایده ندارند بلکه اونها ایدشون بهتره ولی هرچی هم بسازند بازم منتقدین به ماریو و زلدا نمره ی بیشتری میدند آقا ما توی هک اسلش بهتر از گادآف وار داریم ولی تا حالا هیچ کدومشون نمرشون مثل ماریو و زلدا نشده و یا ما توی سبک RPG بهتر از ویچر ۳ داریم اونم نمرش بهتر نشده توی سبک های دیگه هم همینطور این یعنی بی انصافی

          • ireza89 گفت:

            ویچر هم یه شاهکاره ولی بهتر از ویچر زلدا هست.اینو از کسی بشنو که هم ویچرو بالای ۱۰۰ ساعت بازی کرده هم زلدا رو بالای ۱۷۰ ساعت.امیدوارم یه روز سویچ هم بگیری و زلدارو بازی کنی.۳۰ سال این بازی قدمت داره و هنوز تموم نشده.ویچر ۳ تاش و ساختن توی ساخت سری ۴ موندن چی کار کنن

            Marioman
            • ALIThelastofus گفت:

              یعنی میخای بگی توی این دنیا بازیی بهتر از ماریو و زلدا نیست اگه تو بگی

              • ireza89 گفت:

                من نمیگم تاریخ گیم میگه که بهترین بازی دنیا زلدا هست.حالا اگر سلیقه شما با تاریخ گیم نمیخونه مشکل از سلیقه شما هست مشکل از بازی نیست.
                من نمیدونم شما چند سالتون هست و از چه کنسولی شروع به بازی کردین ولی تاریخ گیم ۴۰ ساله هست و شما نمیتونین کل تاریخ و بزارین کنار و این ۴ سال اخر رو نگاه کنین.زلدا و ماریو به ارزش کل تاریخ گیم هستن.

                • Godofwar0385 گفت:

                  تاریخ گیم غ.ل.ط کرده

                  Marioman
                • Blackwolf گفت:

                  سخن بزرگان:
                  زلدا و ماریو ب ارزش کل تاریخ گیم هستن :rotfl: :rotfl: :rotfl:
                  داداش ساقیتو عوض کن

                  Marioman
                • MS GAMER گفت:

                  این حرفه شما دیگه زیاده رویه اینکه بگیم زلدا بهترین هستو بازی هایی مثله HALF-LIFE بایوشاک،وارکرفت،د لست آف آس،ویتچر،دارک سولز،بلادبورن،مس افکت،آنچارتد،گاد آف وار و خیلی هایه دیگه که الان حضور ذهن ندارم،بعد از زلدا هستن اصلا درست نیست.به نظره من تاریخ صنعت گیم با تمام این شاهکارها ساخته شده و ارزش پیدا میکنه نه فقط زلدا و ماریو

                  Marioman
            • daghighan baba hanooz switch dasteshun ngrftn nazaram midan,chekhe

          • دوست عزیز دقیقا مشکل همینجاست که شما دارین مقایسه میکنین این بازیو بنظرم ماریو خودش یه سبکه تو سرگرم کردن بله تو خوب بودن گاد غیره هیچ شکی نیست ولی از نظر سرگرمی واقعا نینتندو عالی عمل میکنه من اعتقاد دارم ماریو اودیسه یه لول از تمام ماریو های تا حالا ساخته شده بالاتره و توی سرگرمی امسال واقعا از تمام بازیها بالاتره

          • pooya_k گفت:

            البته اسکایریم با ۸۹ نقد روی پلتفرم ایکس باکس ۳۶۰ متاش ۹۶ شده 😐

          • froka گفت:

            اول تو هک اسلش بایونتا هست و تو سبک ار پی جی خود سازنده های ویچر گفتن از زلدا الهام گرفتن و اونا خوب هستن ولی نه در برابر این بازی های شاهکار

      • ireza89 گفت:

        از یه کنسول سیصد گرمی با قدرت ۱ ترافلاپس با اون ابعاد توقع داری اندازه ps4 pro چند کیلویی قدرت داشته باشه.از یه کنسول ۳۰۰ دلاری با حافظه فلش توقع داری اندازه ۱ ترابایت هارد درایو نوری داشته باشه. نوع نگاهتون رو عوض کنید درسته از پلی ۴ و اکس باکس وان ضعیفتر سخت افزار ولی به ابعاد کنسول نگاه کن. فقط به چندتا ویژگی کنسول میگم توجه کنی میفهمی سخت در اشتباهی.
        ۱-کنسول با این قدرت با باتری کار میکنه که به قول شما سه ساعت (در بازی زلدا) که سنگینترین بازی سویچ هست دووم میاره این یه ویژگی مثبت هست.در بازی های دیگه و سبکتر تا ۶ساعت باتری نگه میداره
        ۲ -داشتن جویکانها که تا استفاده نکنی و اون ویبره خاصش که رامبل اچ دی اسمش هست رو حس نکنی و ۵۰ ساعت بدون نیاز به شارژ با اون ابعادش واست کار میکنه و عملا دو دسته هست که تبدیل به یه دسته میشه
        ۳- داشتن ال سی دی که باعث میشه بدون نیاز به تی وی باهاش بازی کنی در هر زمان و مکان
        ۴-اتصال به تیوی و بالارفتن قدرت سخت افزاری تا جایی که بازیها با کیفیت ۶۰ فریم و ۱۰۸۰ اجرا میشن
        ۵-علاوه بر شاهکارهای خود نینتدو بازی هایی مثل دووم و ولفنشتاین ۲ که برا کنسول عرضه میشه و در اینده بازیهای دیگه هم عرصه و پشتیبانی خواهد شد.اینکه شرکتهای دیگه به بهانه ضعف سخت افزار برای کنسول بازی نمیدن بهونه ایی بیش نیست(سه برابر پلی ۳ و اکس باکس ۳۶۰ و ۳/۴ اکس باکس وان قدرت داره سویچ)
        این از خود کنسول.
        در مورد بازی.شمایی که بازی زلدا رو که ۵سال در دست ساخت و توسعه بوده رو کم هزینه فرض میکنی سری اساسین که هر سال داره عرضه میشه پس مجانی در میاد برا یوبی سافت عملا.
        اینکه بزرگترین منتقدای صنعت گیم با ۹۶ نقد میاد نمره ۹۷ میده به زلدا و ماریو همون منتقدا لست و گاد رو هم نقد میکنن پس اگر متای اونها هم رفت رو پایه ۹۰ حق نداری به منتقذدا ایراد بگیری.ایراد از تعصبت هست.
        تا گیمی رو بازی نکردی و تا اخرش نرفتی و ۷۰-۸۰ ساعت از وقتت رو پاش نذاشتی در موردش نظر نده.
        .اگر گیمر هستین چه آماتور چه حرفه ایی هیچ بازی شاهکاری رو از دست ندین مهم نیست روی چه پلتفرمی باشه تا اونجا که میتونین استفاده ببرین و خودتون رو محدود به یک شرکت خاص نکنید.هر شرکت برای خودش یه سری عناوین داره که شاهکار محسوب میشن.لست و گاد اف وار و انچارتد .هیلو ، فورزا ،زلدا و ماریو ،نمونه هاش هستن

        Marioman
        • ALIThelastofus گفت:

          چه ربطی داره چون ۵ سال روش کار کردند زیاد براش هزینه شده اگه به حرف شما باشه the last guardian نه سال طول کشیده ساختنش پس باید پر هزینه ترین بازی باشه در حالی که یک پنجم gta v هزینه ی ساختش شده یکم تحقیق کنی بد نیست توی زندگیت

          Marioman
          • ireza89 گفت:

            لست گاردین ۹ سال نمیساختنش.ساختش لغو شده بود چون کنسول پلی ۳ توانایی اجرای بازی رو نداشت.بعد شما زلدا رو با لست گاردین مقایسه میکنی.زلدا رو پنج سال تمام روش کار کردن و تبدیلش کردن به یک بازی اپن ورد. با اینکه سری های قبلی زلدا اپن ورد نبود ولی تاثیر زیادی روی دنیای گیم و ساخته شدن بازی های اپن ورد گذاشته.کافیه یکم تحقیق کنین تا به بزرگی بعضی عناوین پی ببرین.بعضی عناوین بازی علاوه بر خوب بودن نقشه راه صنعت گیم رو ترسیم میکنن و یک عمر تاثیر میزارن روی کل صنعت گیم.
            .

            • BAYEK گفت:

              اگه به متا باشه قطعا سویچ از همه کنسول ها شاخ تره.
              اما اگه بازی رو براساس سبیقه بخریمدر اون صورت اوضاع به کلی فرق مسکنه.

              • ireza89 گفت:

                بحث شاخ بودن و بهتر بودن یه کنسول نیست دوست عزیز.بحث این هست که بازی که تجربش نکردن رو در موردش نظر میدن.اگر زلدا یا ماریو روی کنسول محبوب دوستان بیاد ایا تجربش نمیکنن؟
                اگر کسی بدون این که گاد اف وار و لست و انچارتد و فورزا و هیلو متال گیر رو بدون اینکه بازیش کنه در موردش نظر بده شما به اون ادم چی میگید؟
                اگر کسی پاسخ این سوالای من رو بده ممنون میشم

            • ALIThelastofus گفت:

              کنسول ps3 قدرتش رو داشت ولی چون ps4 اومده بود ترجیح دادند یباره برای ps4 با کمی تغییرات عرضه کنند در ضمن هیچ وقت پروژه لغو نشده بود فقط دچار مشکلات زیادی بود

          • bache bia boro in doostemoon dare mige ke kam hazine naboode chera safsate mkni,baba kolan babatun 1 toman behetun dade raftin ye console kharidin va roosh taasob darin man ba harfaye in doostam kheyli movafegham va harfe dele mano zad,hich baziyi be paye zelda nmrse,in harfo dare kasi mizani ke hameye consolaro dare be ezafeye ye pc 13 tomani pas harfe moft nazanid

        • PS4EVER گفت:

          حاجی از بالای منبر بیا پایین پیاده شو با هم بریم . شما انگار منظور دوستان رو متوجه نشدی کسی نگفت ماریو بده یا اینکه زلدا ضعیفه اتفاقا هر دوشون جزء بزرگان تاریخ صنعت گیم هستن بحث سر اینه که اون سخت گیری که در نمره دادن روی عناوین سونی و ایکس باکس هستش روی عناوین نینتندو اصلا نیست یعنی میبینی طرف میاد از بازی این دو تا کلی تعریف میکنه فقط بخاطر یه دلیل الکی یا اشکالات ریز آخرش میده هشت ! ولی طرف بازی های نینتندو از اشکالات کوچیک یا بزرگش میگذره چون خیلی سرگرم کنندست پس اشکال نداره اشکال داشته باشه و نمرش میاد بالا ! نمونش تو همین نقد اینجا نمره داده شده ده ولی نوشته یه سری ایراد در گرافیک و دوربین ولی نمره ۱۰ ! مگه سر همین ایرادات دوربین و گرافیک نبود کلی بازی این نسل نمره پایین گرفتن . این حقیقت محضیه که اون سخت گیری که روی بازی های سونی و ایکس باکس هست اصلا و ابدا روی نینتندو نیست

          • fbjg گفت:

            آه قربون آدم چیز فهم
            همین دیگه راست میگه

          • ireza89 گفت:

            دوست عزیز اگر همه بهش ۱۰ یا ۱۰۰ داده بودن که الان متاش ۱۰۰ بود خیلی از منتقدا هم نمره پایین میدن.
            اگر منتقدا هوای نینتندو رو‌داشتن که اسپلاتون و ماریو ربیدز هم متاشون نمیشد ۸۵ حتی فایر امبلم که الان متاش فکر میکنم رو ۷۰ هست و انحصاری نینتندو چرا به اون انقدر پایین دادن.
            مشکل فنی توی همه بازیها هست تاثیری که روی تجربه بازی اون مشکل میزاره مهمه که ایا ازش نمره کم‌کنن یا نه.
            امسال شاهکارهای جدیدی میاد مثل گاد اف وار و لست ۲ و رد دد و همه لذتشو میبرن.اگر متای اونها هم اومد روی ۹۷ اون موقع هم میگین که منتقدا هوای سونی رو داشتن یا هوای راکستار؟
            هر منتقدی قبل از طرفداری از محصولی فکر ابروی شغلی خودش هست.اگر هم بخپایم بگیم پول کرفتن کی بیشتر از ماکرو سافت پول داره پس میتونست تمام منتقدا رو بخره و انحصاریش رو بکنه بهترین بازی سال.

            • ALIThelastofus گفت:

              دقیقا مشکل ما اینه که اون سه تا عنوانی که تو نام بردی با وجود شاهکار بودنشون شماره های قبلیشون چنین نمره ای نگرفتند

              • ireza89 گفت:

                این هم نقد گاد اف وار ۳ از گیم فا
                https://gamefa.com/300623/روزی-روزگاری-خوشه%E2%80%8Cهای-خشم-نقد-و-بررسی/
                اینم نقد لست اف اس از گیمفا
                https://gamefa.com/370781/روزی-روزگاری-تاج%E2%80%8Cگذاری-در-نسل-هشتم-ن/
                این نقد انچارتد ۴ توسط گیمفا
                https://gamefa.com/313859/الماسی-درخشان-بر-تاج-پادشاهی-ناتی%E2%80%8Cداگ/
                دو مورد ۱۰ یه مورد ۹
                پس اگر ۱۰ این بازیارو قبول دارین باید ۱۰ ماریو هم قبول کنید

                • ALIThelastofus گفت:

                  چرا میپیچونه مطلب رو من که منظورم نمره ی گیمفا نیست من منظورم متای بازیه

            • Mega Knight گفت:

              بازی vroom نمی دونم چی چی را نمی گی که متاش درومده اگه اشتباه نکنم ١۶؟

          • Amir sy گفت:

            همین مشکل دوربین یادمه برا بازی لست گاردین هم وجود داشت و خیلی منتقدا به همین خاطر نمره کم کردن اما خب اینجا به خاطر سرگرم کننده بودن بازی در نظر نگرفتن ! دیگه مثال واضح تر از این فکر نکنم باشه

          • 2B گفت:

            بازی arms, splatoon ۲, bombernan
            کدوم اینها متای بالای نود کسب کردن پس اینطوری هم که شما میگی نیست،

          • froka گفت:

            دوست عزیز دورین در یک بازی سه بعدی که ۳۶۰ درجه می چرخه شاید یه جای کوچیک مشکل داشته باشه که اصلا مهم نیستو .در ضمن شما برو با تمام منتقدای سایت متاکرتیک و سایت گیم رنکینگ و غیره حرف بزن چرا همه این جوری اشتباه می کنن و طبق نظرشما جلو نمی رن

      • از همینجام سوزشت حس میشه :rotfl:
        زلدا و ماریو = شاهکار به تمام معنا. هرکس مخالفت کنه باید به سلامت عقلیش شک کرد :yes:

    • اینقد شاخ نیست که بهش ۱۰ دادین دیگه مسخره بازیه واقعا!

    • omidpava گفت:

      به نظرم ماریو و زلدا با اینکه بازیهای خوبی هستن و من هم تجربشون کردم(به واسطه اینکه دوستم فروشگاه کنسول بازی داره) ولی متایی که هر بار از طرف منتقدا دریافت میکنه کاملا مشکوک هست. مخصوصا زلدا رو میگم چون خودم نزدیک به ۲۰ ساله گیمر هستم و همیشه اولویتهام بازیهای نقش افرینی بوده و هست. زمانی که متای بازی زلدا از ویچر ۳ بیشتر بشه کاملا میشه به متاهای بازی حداقل مشکوک شد. منتقدا همیشه به بازیهای نینتندو یه جور حس معنوی داشتن در حالی که به انحصاریهای xb وps هرگز همچین حسی ندارن.حرف اخرم اینه که اگر چه عناوین زلدا و ماریو بسیار جذاب هستن ولی گیمرا همیشه میدونن که متایی که به عناوین نینتندو تعلق میگیره کاملا جای بحث داره … و این رو زمانی بیشتر متوجه میشن که امتیاز بازیgow 4 وtlou 2وred dead حتی نزدیک به متای زلدا و ماریو نخواهد شد

  • geralt گفت:

    یک شاهکار دیگه از کنسول دوست داشتنی و جذاب نینتندو سویچ :inlove:

  • طرفداراش ان شاءالله کیفِش رو ببرن

  • fbjg گفت:

    آقای نامجو نقدی بسیار عالی بود
    واقعا یه بازی شاهکار ولی ایکاش عکس های موجود در متن از بازی خودتون بود تا عکس های از قبل تهیه شده

  • الحق هم شاهکاریه این عنوان
    خداییش خیلی کار بزرگی هست که دوIP بزرگ رو در یک سال منتشر کنی و هر دو عنوان شایسته بهترین عنوان سال بشن از اون جالب تر عمر این دو IP هست اینجاست که عیار نینتندو رو نشون میده که بعد از گذشت این همه سال هنوز ایده و تازگی دارن

    • 2B گفت:

      باور کن محمد رضا این دو عنوان چه بلحاظ گیم پلی و چه بلحاظ اتمسفر با عنوان های گذشته خودشون تفاوت دارن، واقعا کار سختیه یه ip رو بعد از دو دهه اینطور باکیفیت نگه داشت ، نینتندو ثابت کرد تا ایده بکری نداشته باشه سراغ ذخایر نفتی خودش نمیره 😉 ماریو اودیسه برای من سرشار از تازه گی و در عین حال بشدت سرگرم کننده بود در کل یه الماس تراش خورده و فراموش نشدنی

      Marioman
      • اره گیم پلی ازش زیاد دیدم میدونی نینتندو یه سبک خاص داره بازی هاش و در نظر بگیر شاید بازی هاش سرمایه های انچنانی پشتشون نباشه اما عجیبه که شاید با یک بودجه کمتر از سونی یا مایکرو میاد و این چنین بازی خلق میکنه که همه سلیقه ها جذب میشن شما ببین الان مثلا گیرز جدید مطمئنن باید یک سرمایه گذاری عظیم پشتش بشه هیچ تضمینی هم نیست که چطور بازی در بیاد یا بازی های سونی امثال خدای جنگ سرمایه های انچنانی پشتشون هست ولی نینتندو میاد و با یک بودجه کمتر واقعا معجزه میکنه و این خیلی کار بزرگی هست :yes: :yes:

        Marioman
        • froka گفت:

          از کجا می دونی سرمایه نمی خواد خود نینتندو گفت برای جبران هزینه زلدا باید بالای ۳ میلیون نسخه بفروشه با یه حساب کتاب ساده به عدد۱۸۰ میلیون دلار برای زلدا می رسیم و شما اینو کم بدونی من دیگه هیچی نمی گم

          • من نگفتم سرمایه نمیخواد دوست عزیز من گفتم سرمایه ای که نینتندو صرف این IP میکنه کمتر از هزینه های سونی و مایکرو دلیلش هم واضحه نینتتدو با گیم پلی هاش گیمر رو جذب میکنه نه هزینه صرف گرافیک و تکنولوژی های متعدد و پرداختن به کات سین ها و …. ولی یک عناوین مایکرو یا سونی یک هزینه کمر شکن صرف جلوه های گرافیکی میشه صرف ارتقای موتور گرافیکی میشه -کات سین ها میشه -و بازیگرانی که قبول نقش کردن مثل عنوان کوانتوم بریک که از بازیگران حقیقی در کنار لایو اکشن هست شما میدونی چقدر هزینه بر هست؟؟؟؟؟؟؟ ولی نینتندو به جای صرف این هزینه واقعا معجزه میکنه

            • froka گفت:

              خوب اینا بر م یگرده به سیاست کمپانی . در ضمن من نمی خوام تو بازی فیلم سینمایی ببینم می خوام از دنیای واقعی و مشکلاتش دور شم و یه خورده تو دنیای که از کودکی دیدمش بمونم و لذت ببرم و برای فیلم سینمایی هم داستانش جداست . بهتره شرکتا سیاستشونو عوض کنن همه چی که گرافیک و کات سین و غیره نیست بازی کردن یعنی شادی کردن من سراغ جی تی ای می رم برای نامحدود بودن و ازادی عمل نینتندو رو انتخاب کردم برای دنیای که درست کرده عالی و لذت بخشو حالا بازی هاش تک می شن با متای چسبیده به سقف مشکل ما نیست ما باید بازیمونو بکنیم و لذت ببریم حالا هر بازی .

  • fbjg گفت:

    ولی خداییش یه موضوعی رو میگم هیچ ربطی نداره ولی خب باید بگم
    هرگز با اسم legend of zelda حال نکردم آخه خیلی نامردی هستش , link بیچاره کل بازی رو پیش میره و همه کار ها رو انجام میده اونوقت به اسم zelda تموم میشه

  • ASSADullah گفت:

    با دیدن تصویر اول به شاهکار بودن این بازی پی بردم. :chic: :chic:
    من تا قبل از این تو ذهنم فقط ماریو اورجینال بود ( زمان کنسول میکرو )
    ممنون از نقد این شاهکار :chic:

  • Vito Scaletta گفت:

    ماریو اودیسه و زلدا از بهترین بازی های نسل هشت و اصلی ترین شانس های Game of the year امسالن ولی نینتندو باید ip های جدید و جدی تری برای کنسولش بسازه splatoon نمونه خوبی بود باید سری متروید و مگامن هم زنده کنه

  • بعد از زلدا میرم سراغ این شاهکار.برام جالبه شاهکار های نینتندو اینجا مورد تمسخر واقع میشه و برچسب میخوره به راحتی.
    نقطه قوت این عنوان هم تنوع در گیم پلی و اتمسفر هست.

  • BAYEK گفت:

    امسال یا این گوتی میشه یا زلدا.
    البته بنده که بازی رو براساس متا نمیخرم ولی خب گوتی از رو متا مشخص میشه.تو بازیهای امسال HORIZON ZERO DAWN هم لیاقت گوتی شدن داره ولی خب ۸ نمره با ماریو و زلدا فاصله داره.ممکنه برخی بگن متای اورواچ هم از انچارتد کمتر بود که باید عرض کنم اونجا اختلاف ناچیز ۱ امتیازی بود.البته بشخصه انچارتد رو بهتر میدونم.ولی من که تعیین کننده نیستم . 😀
    سال دیگه به احتمال ۹۹ درصد star citizen : squadron 42 با حداقل متای ۹۸ گوتی سال میشه.مهم نیست سال دیگه چه بازی رقیبش باشه.وقتی بزرگترین بازی دنیا بیاد حتی GTA هم حریفش نمیشه.با تریلرهایی که من ازش دیدم تقریبا محاله بازی باشه که بتونه اسکادران ۴۲ رو شکست بده.بیصبرانه منتظرم تاریخ عرضه اش مشخص بشه.قرار بود امسال منتشر بشه ولی بازم تاخیر خورد.

  • انصافا دم نینتندو گرم که همش شاهکار میده
    و دم گیمفا گرم ک نقد کرد این شاهکار
    این بازی شاهکاره هرچی بگم کم گفتم
    ایشالا باعرضه بازی زنوبلید کمتر از ٢٠ روز آینده ی
    انحصاری بالای ٩٠ برا سوییچ داریم
    این چند روز که همه بازیا متا داغون دارند این بازیا نینتندو میادا دنیای گیم به خاک خون میکشه
    نینتندو سوییچ یک کنسول عالی ٣٠٠ گرمی قدرتمند با پشتیبانی توسعه دهنده های عالی

  • عاشق کنسول نبنتندو سوییچمم با بازیاش
    ممنون گیمفا از نقد

  • ArmaaeeL گفت:

    عزیزان اخه با چه منطقی اینقدر مغرضانه حرف میزنید یکی از دوستان میگه :(منتقدا میخان نینتندو ورشکست نشه)
    خوب ۱ منتقد ۲ منتقد همه ی منتقدا و سایت های معتبر دستشون با نینتندو توی کاسه ست؟
    با ۱۰۲ نقد نمرش شده ۹۷ همه ی ۱۰۲ تا منتقد جیره خور نینتندو ان؟

    • ireza89 گفت:

      به نظرت کسی که تجربه نکرده یه بازی رو بعد میاد در موردش نظر میده ایا منطق داره؟

    • Vito Scaletta گفت:

      کسی دستش تو کاسه نیست حقیقت اینه که ماریو نوستالژیک و بسیار شخصیت دوست داشتنیه و نینتندو هم براش سنو تموم گذاشته و یک بازی پر از خلاقیت و چیزای جدید خلق کرده کلا سختگیری و انتظار منتقدا از نینتندو کمتره این یه حقیقت مشخصه حتی اگر منم بخوام ماریو رو نقد کنم قطعا بهش ۱۰ میدم چون خلاقیت و نوآوری در این بازی موج میزنه. در مقابل sonic Forces رو ببینید که تکرار مکررات بود ولی وقتی نقدا رو میخونی میبینی خیلی نسبت به ماریو بهش سخت گرفتن و در حالی که حقش متای حدود ۷۰-۸۰ بود شده ۵۰ و بعضی از دلایلی که تو نقداشون گفتن به شدت بی رحمانه است

  • AMIR73.PC گفت:

    ممنونم بابت نقد من خودم تجربه ش نکردم فقط گیم پلی هاشو دیدم که به نظرم سرگرم کننده و خیلی جالب میومد.
    در مورد بحث بالا در مورد منتقدها هم تا حدودی موافقم که منتقدها کلا هوای نینتندو رو دارن. مثلا همین امسال بازی cuphead رو بازی کردم واقعا شاهکار بود از همه لحاظ بعد میاد متای فکر کنم ۸۷ میگیره در حالی که مطمئنم اگر این بازی انحصاری سوویچ بود قطعا بالای ۹۵ بود همه منتقدها دست و پاشون رو گم میکردن که وای نینتندو چکار کرد چه ایده نابی و … اما چون انحصاری مایکروسافت بود همه دیگه منتقدهای سرسختی شدن که هیچ ایرادی براشون قابل چشم پوشی نیست. یا مثلا چه بازی ای بهتر از the last of us تو این سبک داریم که وقتی اومد غوغا کرد ولی باز آخر ۹۵ شد. در حالی که واقعا کاری که اون سال TLOU کرد مثل همین ماریو یا زلدا تو این ساله ولی خب ۹۷ نشد. یا آنچارتد ۲ که رسما ان.قلاب بود تو سبکش و ۹۶ شد ولی میتونست تا ۹۸ هم بره. تقریبا بی ایرادترین بازی بود.

    • نمی‌دونم چرا درکش سخته که نینتندو بازی های بهتری از بقیه میسازه.
      کاپ هد مشکل نداشت!؟ مراحل ران اند گان اصلأ طراحی جالبی نداشتند و اینکه بازی مقداری به شانس بستگی داشت. من هم از این بازی بشدت لذت بردم اما اشکالاتی داشت. بعد هم کاپ هد چه ایده نابی داشت؟ احتمالاً شما کنترا رو بازی نکردی!
      تنها بخشی که از کاپ هد خاص بود، موسیقی و طراحی بازی بود.
      تلو هم مشکلات هوش مصنوعی داشت که بعضی وقتا خیلی تو ذوق میزد. مثل دویدن الی جلوی دشمن ها.
      آنچارتد هم یه پیشرفت عالی نسبت به نسخه قبل بود اما باز هم مشکلاتی مثل کاور گرفتن و بخش مخفی‌کاری داشت.
      تمام بازی های بالا عناوین عالی هستند اما کار جدیدی نکردند.
      طراحی بازی و مراحل در زلدای آخری بی نظیره. جوری مپ بازی طراحی شده که جابه‌جایی ساده از نقطه A به B خودش یه پازله!!! شما میتونی بازی رو تمام کنی بدون اینکه خیلی از مهارت ها رو یاد بگیری!. دنیای اوپن ورلد هایرول شاهکاره! همه چیز طبیعی رفتار میکنه. اگر بارون بیاد مردم میرن داخل خونه هاشون. حیوانات مثل واقعیت رفتار می‌کنند مثلاً اگه یه ماهی رو بیرون آب بیاری می میره!!! اگه صاعقه بزنه و سلاح آهنی داشته باشی، بهت برخورد میکنه.
      تازه چیزی از موتور بازی نگم که دیوانه کننده است! فیزیک این موتور، موتور های دیگه له می‌کنه.
      من میتونم ساعت ها راجع به ماریو و زلدا بنویسم اما نظر دوستان عوض نمیشه. هر کس سلیقه ای داره و این اشکالی نداره اما اینکه نظر بیشتر از ۱۰۰ منتقد رو زیر سوال ببرید احمقانه است.
      پ.ن: به نظر من Ocarina of Time بی ایراد ترین بازی ساخته شده است.

      • pooya_k گفت:

        ای بابا پس حتما باید تجربه کنم
        سویچ اجاره چند میدن؟ 😀

        • داداش بزار سال بعد قیمتش یکم بهتر بشه بگیر. البته اگه سیستم خوبی داره میتونی بازی کنی تا زمانی که سوییچ بگیری.

          • 2B گفت:

            مرصاد جان بیخیال اقا بحث با گیمری که زلدا یا سوپر ماریو اودیسه رو تجربه نکرده نتیجه ایی نداره جز اتلاف وقت، کامنتها رو بخون میگن منتقد ها هینطوری نمره میدن برا اثار نینتندو موندم چرا arms, splatoo, bombernan و غیره متای بالای نود نگرفتن، یسری هم معتقدن چون هزینه میلیاردی صرف این اثار نشده پس نباید اینطور موفق ظاهر بشه!!!!جالب اینجاس حتی تجربه هم نکردن صرفا چون گرافیک بقول خودشون شاخی ندارن اینطور جبهه گرفتن، حالا اگه بخوایم راجب طراحی و گرافیک هنری زلدا بحث کنیم خودش یه مقاله میشه چقدر زیبا، چقدر نو اخه

            • راستش خیلی زور داره طرف یه نسخه از ماریو یا زلدا رو بازی نکرده بعد میاد در موردشون طومار می نویسه که الکی منتقدا بازی رو تحسین می‌کنند!
              وقتی گیم بشه گرافیک همین میشه دیگه، هرچی بازی سینمایی تر باشه خفن تره. گیم پلی و آزادی عمل جای خودشون رو به صحنه های اسکریپت شده و از قبل تعیین شده دادند. سازنده ها تو تمام بازی دستمون رو گرفتند که این کارو بکن یا اون کار رو بکن.
              جدای از این ها به شدت منتظر زلدای بعدی هستم. موتوری که ساختند بی نظیره و امکان نداره فقط برای یه بازی ازش استفاده کنند.

      • mamadtala17 گفت:

        این چیزایی که میگی نوآوری نیست خلاقیته
        نوآوری خیلی پیچیده تر از این حرفاست
        تازه کسی هم از منتقدا ایراد نگرفته فقط توی نقد هاشون کمی دارن به بازی های سوییچ لطف میکنن همین وگرنه در شاهکار بودن این بازی ها شکی نیست

        • منظور من اینه که نینتندو تونسته بعد از ۳۰ سال هنوز فرنچایز های اصلیش رو تازه نگه داره. فکر میکنی چرا بعد از ۱۰ سال دوباره داره سراغ مترویید میره چون مطمئن هستند که میتونند یه بازی در خور این فرنچایز بسازند.
          نینتندو بیشتر از همه زیر ذره بین قرار داره. اما کم پیش میاد بازی بد بسازه. مگه آرمز نبود همه گیر دادند که چرا محتوای کمی داره یا حتی اسپلتون. چرا این لطف فقط شامل بعضی عناوین میشه؟

      • AMIR73.PC گفت:

        mersad
        نمیدونم چرا این قدر درکش برای شما سخته که کسی به خوب و بد بودن ماریو یا زلدا کاری نداره. نمیدونم شما واقعا متوجه نیستی یا خودتو پشت چهارتا حرف از پیش تعیین شده قایم کردی. یه بار بدون این که خون جلوی چشماتو از فن بازی بگیره کامنت رو بخون تا بعد بتونیم در موردش صحبت کنیم.
        “شما میتونی بازی رو تمام کنی بدون اینکه خیلی از مهارت ها رو یاد بگیری”
        این الان مزیته؟ اگه هست یکی دو ج.ین بازی میتونم اسم ببرم با همین ویژگی که حسابی کوبو.نده شدن توسط منتقدا.
        “من میتونم ساعت ها راجع به ماریو و زلدا بنویسم اما نظر دوستان عوض نمیشه.” منم تا پایان سال میتونم یه روند از خوبی های کاپهد تا اساسین جدید برات حرف بزنم فکر کردی کار سختیه؟
        “همه چیز طبیعی رفتار میکنه. اگر بارون بیاد مردم میرن داخل خونه هاشون. حیوانات مثل واقعیت رفتار می‌کنند مثلاً اگه یه ماهی رو بیرون آب بیاری می میره!!!”
        خد.ای من چقدر نوآوری و ایده های نابی!!!!! مدهوش شدم … همین الان ویچر ۳ رو بازی کنید تا همون مورد اول رو ببینید وقتی بارون میاد مردم میرن زیر سقف پناه میگیرن. شما خودتم نمیدونی ماریو یا زلدا برای چی این قدر تحسین میشه. فکر کردی با مردن ماهی بیرون آب و این مسائل بازی خوبیه؟ lol
        بحث با فن بوی هایی مثل شما بی فایدست

        • AMIR73.PC گفت:

          در ضمن شما خیالت راحت این قدر عمر گیمینگ من بالا هست که بدونم درباره چی دارم حرف میزنم. فکر نکن چون یه آواتار گذاشتی و چهار خط کامنت برای طرفداری از بازی کردی دیگه عل.امه شدی و فکر کنی کسی اون بازی رو بازی نکرده. موقعی که من اولین زلداها رو روی کنسول نینتندو بازی میکردم مطمئنن شما هنوز به دنیا هم نیومده بودی.

          • والا راست میگی AMIR73.PC اگه قرار به این باشه که موقع بارون مردم برن تو خونشون ویژگی ناب باشه ولیجر های ماینکرافت هم همین کارو میکنن. در ضمن آقای مرصاد که نوشتی “هر کس سلیقه ای داره و این اشکالی نداره اما اینکه نظر بیشتر از ۱۰۰ منتقد رو زیر سوال ببرید احمقانه است”شما برو تو تیمارستان اگه ۱۰۰ تا دیوانه بهت بگن برو برج میلاد رو بخر میری میخری؟ :rotfl: :rotfl: :rotfl: ناموسا قبل از فرستادن کامنت یکمی فکر کنین خو :rotfl: :rotfl:

      • MS GAMER گفت:

        پس همه بازی ها ضعف دارن جز زلدا و ماریو?جالبه حرف هایه دوستان بالا رو احمقانه میخونی در صورتی که اونا اصلا به ماریو و زلدا توهین نکردن فقط میگن چرا منتقدها اونجور که با بازی هایه نینتندو برخورد میکنن با بقیه بازی ها رفتار نمیکنن?کسی نمیگه حق بازی هایه نینتندو نبوده میگن حق بازی هایه دیگه رو خوردن ،جالبه کوچکترین مشکلات رو تو بازی ها گفتی ولی نقاط قوت رو نگفتی،خدایی نمره ۴۰ یا ۵۰ به بازی هایه سونی و ماکروسافت حقه تازه اگر نمره ۲۰ معروف رو نبینیم چرا این اتفاقا واسه نینتندو نمیوفته،چرا سونی میاد یه بازی با هدف سرگرمی میده بعد منتقدها به داستان بازی گیر میدن،چرا از بسته الحاقیه هورایزن کلی تعریف میکنن بعد یه مشت نمره ۷ و ۸ بهش میدن یا مثلا میان به سختیه یه بازیه هاردکور مثله نیوه یا دارک سولز گیر میدن و ازش نمره کم میکنن و جالبتر از همه میگن چون بعضی از جاهایه بازیه اوری سخته و این بازی درجه سنیه پایینی داره پس باید از بازی نمره کم کنیم.البته ماشالا از این حق خوری ها آنقدر داشتیم که باید مقاله ها واسش نوشته بشه البته این امر مختصه ماکروسافت و سونی هم نیست و گریبان گیره بازی هایی مثله لرد آف د فلن میشن.در کل هممون قبول داریم که زلدا و ماریو شاهکارن فقط دوست داریم منتقدها همون جور که این دو بازی رو بدونه هیچ فن بازی و جبهه گیریی برخورد میکنن با بازی هایه معمولی و مخصوصا انحصاری هایه دو شرکت دیگه هم برخورد کنن

  • fbjg گفت:

    دوستان عزیز من تمامی بحث های شما رو خوندم این رو بهتون میگم که مشکل این هست که بازی های نینتندو رو با خودش مقایسه میکنند واسه همین نمرات بالا میره اما بازی های مثل whitcher رو با هزارن بازی دیگه واسه همین نمرات شون رو پایین میدارند
    وگرنه هیچ کسی منکر شاهکار بودن آثار نینتندو نیست

  • pooya_k گفت:

    بعضی از دوستان مثل اینکه دارن میسوزن حالا دلیلشونم معلوم نیست 😐 داداش شما بچسب به بازیت به متای بقیه چیکار داری گرچه همین رقابت باعث پیشرفت میشه شاید همین بازی های موفق نینتندو زمینه ساز بشه تا سونی یا مایکرو هم رو انحصاری هایی در همین سبک مانور بدن
    بعضی دوستان بازیای دیگه ای رو مثال میزنن میگن چرا متاش کمتر شده مثلا میگن از ویچر شاهکار تر نداریم تو سبک rpg متاش شده ۹۲ البته تو همین بهترین بودن تو سبک ار پی جی هم جای شکه چه از نظر متا چه بازی چه .. حالا اینو بیخیال، دوست عزیز بازیی مثل ویچر روی چندین چیز مانور داده و یک بازی با محتوای خیلی زیاده و روی چندین چیز بزرگ مانور داده که منتقدا وقتی میخوان بررسی کنن برای اینکه مثلا بهش ۱۰ بدن باید تمام چیزاش در حد خیلی خیلی عالی باشه که برای بازیی مثل ویچر که سبک خیلی گسترده ای داره خیلی سخته البته یکمم مراعات میکنن ولی مثلا ماریو تنها هدفش سرگرمیه تمام المان های تو بازی چیز خاصی رو بهت نشون نمیدن جز اینکه برای سرگرم کردن هستن و واقعا هم تو این زمینه منتقدا نتونستن ازش مشکل بگیرن به همین دلیل متاشون انقدر بالا میشه(اصلا قصد توهین به ویچر که یکی از بهترین بازیای عمرمه یا هر بازی دیگه ای نداشتم فقط خواستم یکم واضح کنم مسائل رو گرچه در خیلی مواقع هم در متا بی عدالتی میشه که هممون مثالاشو میدونیم ولی دلیل نمیشه هر چی باب میلمون نیست و بالا میگیره بیایم هی بیاریمش پایین)

    • fbjg گفت:

      دلیل قشنگ ولی بی ربط بود
      در کل بازی های گیم واسه سرگرمی هستند اونوقت چرا باید ماریو به خاطر اینکه فقط سرگرم کننده هست متای بالایی بگیره ولی بازی ای مثل ویچر که علاوه بر سرگرمی داستان وکلی چیز های دیگه داره متای پایین بگیره اصلا اگه به این باشه overwatch با pubg باید متاشون بالای ۱۰۰ باشه چون فقط و فقط سرگرم کننده هستند

      • pooya_k گفت:

        هر بازیی بنا به سبکش مقایسه میشه بازیای تمام آنلاینی مثل اورواچ وقتی میخوان نمره بدن رو خیلی چیزا رو نگاه میکنن که اصلا برای بازیای سبک دیگه وجود نداره مثل عادلانه بودن قدرت های قهرمان و …
        .
        .
        جوابتو بالا دادم دیگه گفتم وقتی که دامنه محتویات میره بالا عالی عمل کردن تو همشون خیلی سخت تر از عالی عمل کردن تو بازیی با محتویات کمتره و وقتی یک بازی محتویاتش زیاده اگه میخواد متای خیلی بالایی بگیره باید همشون در همون اندازه عالی باشن که خیلیی سخته البته همونطور ک گفتم منتقدا کمی رعایت میکنن و بازی ها رو با سبک خودشون میسنجن فرقشون مشخصه دیگه
        بعدم کی گفته همه ی بازی ها برای سرگرمی محض هستن الان تو ویچر رو بازی میکنی همون سرگرمی محض و بی هدف رو میبینی که مثلا تو اورواچ میبینی ؟

        • mamadtala17 گفت:

          آقا مگه کلا گیم برای سرگرمی نیست؟؟؟پس اینکارا چیه اصلا ولش کنیم بریم لذت ببریم

        • fbjg گفت:

          جنابعالی وقتی میای میگی بازی فقط سرگرم کننده هست و این چیزا خواستم بگم بازی های های سر گرم کننده بهتری هم داریم
          حالا چرا منتقدان به چیز های دیگه بازی مثل داستان کلیشه ای اون گیر نمیدن چرا ؟؟
          داستانی که از اول تا آخر همش به نجات پرنسس ختم میشه
          چطور میشه در سایر بازی ها به این چیزا گیر میدن ولی نوبت به نینتندو میرسه فراموش میکنند بازی داستانی هم داره
          ( من مخالف نمره این بازی نیستم ولی میخوام بگم بازی های زیاد دیگه هم هستن که لیاقت این نمره رو دارن ولی منتقدان باهاشون سختگیر بیمورد میکنند

  • lordhossein گفت:

    من نسخه های قدیمی بازی های نینتندو رو توی گوشی با شبیه ساز بازی میکنم و خیلی سرتر از خیلی از بازی های امروزی هم هستن انشالله که گوتی شن ماریو یا زلدا امسال تا دهن بعضی ها بسته شه

  • A.Gralt گفت:

    خسته نباشید، ببخشید من ی سوال درباره Witcher 3 دارم ولی آخرین پست این بازی مال خیلی پیشه و ب احتمال زیاد اونجا کسی جواب نمی ده. همین جا می پرسم اگ جواب دادید ک واقعا متشکرم اگرم نشد لطفا بگید کجا باید برم بپرسم. سوالم اینه: ببینید بعد از این ک سیری رو ب شاه ویزیما تحویل می دیم ( ک فک کنم می تونیم تحویل ندیم ) و سکه اون پیرزنه رو بهش برمی گردونیم و بعدش یه باس فایت ک شبیه کریتوسه!( در واقع یکی از ویلدهانت هاست ) رو می کشیم، باید بریم ب ناویگارد و از طریق ی پرتال ب یه جایی بریم ک اصلا تو نقشه نیست ینی وقتی می ری اونجا اصلا نمی شه وارد world map شد. اونجا مرحله دومش وارد یه سرزمین سمی می شی و باید ب جایی ک خودش می گه بری ولی چون سمیه نمی شه و می میری. اگ می شه بگید باید چکار کنم. و این ک این علامت inventory قرمز ک بالای صفحه سمت چپ میاد چیه ک نمی ذاره بدوی؟؟ اگه inventoryم پر شده لطفا بگید چطور باید خالیش کنم و چیو باید خالی کنم؟؟ چون یبار تقریبا همشو خالی کردم ولی هیچ تغییری نکرد. خداوکیلی یکی جواب بده خیلی گیرم. اگه اینجا نمی تونید جواب بدید تو آخرین پست Witcher 3 همینو پرسیدم اونجا اگ می شه بگید.ممنون
    یاعلی

  • A.Gralt گفت:

    سلام داداش. ینی چی ینی راهی ب غیر از اون پورتال؟؟

  • Mrm7799 گفت:

    بازی فوق العاده ایه یادمه تا قبل از این که نینتندو سوییچ بگیرم وقتی نمرات بازی های نینتندو میومد مثل اکثر شما ها اعصابم خورد میشد که چرا بازی های بزرگ نسل هشتیps4 نمره شون به نود به زور میرسه و نینتندو این قدر راحت میاد ۹۷ ی که gtavشده رو میگیره و کلی به نینتندو ومنتقدا تو دلم ف.و.ش میدادم
    تا اینکه برای برادر کوچکترم نینتندو گرفتم تاps4منو ول کنه و بتونم با خیال راحت بازی های AAA شاهکاره ps4رو بازی کنم ولی بعد از خرید و تجربه بازیlegend of zelda botwجادوی بازی های نینتندو و عظمت آن ها را درک کردم.بازی هایی که با وجود اینکه گرافیک و داستان پیچیده ای ندارند شما رو مجذوب وشیفته خودش میکنه!
    بعد از این قضیه فهمیدم که آدم هیچ وقت نباید بازی هایی که تا حالا بازی نکرده رو صرفا به خاطر اسم و عکس روی جلدش قضاوت کنه! پس به همتون پیشنهاد میدم که این بازی و legend of zelda رو حتما تجربه کنید بعدش اگر بدتون اومد بیاید همینجا به منو ومنتقدا و نینتندو و هر کی که دوست داشتید ف.ح.ش بدید. 😉

    Marioman
  • Iman G.Y گفت:

    شاید اکثر شما ها سنتون زیر بیست سال باشه من که سی و پنج سال سنمه و با کنسولهای نینتندو خاطره دارم بهتون میگم اگر بازی هایی مثل گادو لست و بلاد رو میبینید لذت میبرید همشون مدیون نینتندو هستن چون نینتندو تاریخ بازیهای رایانه ای هست پس قبل از هر نظر به تاریخچه اون بازی و گیم پلیش نگاه کن همین ماریو زلدا سنشون از اکثر شماها بیشتره پس برای نینتندو و بازیهاش باید ایستاد و گفت که نینتدو تاریخ هست

    • 2B گفت:

      ایمان جان کاملا موافقم البته انصاف نیست که اثار نینتندو تنها بدلیل قدمتشون احترام بزاریم، همین ماریو اودیسه یه کلاه به اسم کپی کلا گیم پلی رو نسبت به عناوین قبلی این سری دچار دگرگونی و تغییر کرده یه حس نو یه ایده بکر و عالی که اثار نینتندو رو از سایر رقبا متمایز میکنه

    • ALIThelastofus گفت:

      Iman G.Y جوابتو دادم توی پست های اولی و نوشتم که نینتندو تاریخچه ی بازیهای رایانه ای نیست و پدر کنسولهای بازی رالف بایر هستش

  • froka گفت:

    فقط باید بازیش کرد تا فهمید چی درست کردن و کافی هست بخوای دنبال ما ها بگردی بفهمی چقدر سوراخ سونبه داره و چقدر سخته

  • این نمره ۱۰ دهن خیلی از نوب های سایت رو میبنده :yes:

  • Aiden گفت:

    فقط کافیه نیم ساعت از گیم پلیش رو ببینید تا متوجه بشید دلیل متای بالاش چیه.توی نیم ساعت از گیم پلی این بازی خلاقیتی رو نشونتون میده که با گذاشتن ۱۰ ها بازی کنار هم نمیتونید چنین خلاقیتی رو ببینید.طراحی هنری و گیم پلی خلاقانه و طراحی مراحل فوق شاهکار که لحظه ای بوی تکرار نمیگیره این بازی رو به بهترین پلتفرمری که تاریخ به خودش دیده تبدیل میکنه.

  • adams-khersi گفت:

    برای رده سنی ۷ تا ۱۳ ۱۴ سال ۱۰ براش خوبببه دیگه…

  • M.O.H.3.E.N گفت:

    من دوران گیمریم رو با همین ماریو شروع کردم و خیلی خوشحالم که بعد از این همه سال هنوز این عنوان سر پاست و با قدرت رو به جلو میره
    من کنسولی از نینتندو ندارم ولی بیشتر عناوین wiiu از جمله زلدا رو با شبیه ساز اجرا کردم
    فقط خواستم اینو بگم که هیچوقت عناوین انحصاری نینتندو رو با بقیه کنسولها مقایسه نکنید چون راه نینتندو کاملا از بقیه جداست، محال ممکنه شما زلدا یا ماریو رو بازی کنید و عاشقش نشید
    در ضمن اینم بگم تقریبا همه قبول دارن که نسل ۶ بهترین نسل برای بازیهای کامپیوتری بوده مخصوصا کنسول افسانه ای ps2 که بحثش کاملا جداست ولی محض اطلاع برید و امتیاز متای بیشتر عناوین این کنسول رو ببینید ولی بازیهای این کنسول واین نسل تا ابد توی ذهن ما موندگار شده

    • Mrm7799 گفت:

      کاملا با شما موافقم
      نینتندو و بازی هایش رو نباید با ps4و انحصاری هایش یا هر بازی و کنسول دیگه ای مقایسه کرد
      نینتندو کنسولی است برای تمامی سنین و کلا بازیهایش یه تم خاص ومنحصر به فردی دارن که تو هر بازی پیدا نمیشه

  • Mrm7799 گفت:

    آقای مثلا۴۶ساله
    تو اگه ۲۰سال هم داشتی میدونستی بازیهای نینتندو الکی نیستن و بازی فقط خشونت و تیر اندازی نیست
    همین شما هایید که هر سال call of dutyرو میخرید و باعث میشید این شرکت دزد ورشکست نشه.
    امان از دست دهه هشتادی ها :reallyangry:

  • A.Gralt گفت:

    ببخشید دوستان لطفا یکی جواب منو بده

  • Blizzgamer گفت:

    جالبه!
    یه سری متعصب جمع شدن دور هم دارن اینجا بازی ای که اصلا بازیش نکردنو تحلیل میکنن :rotfl:
    من یه پیسی فنم که ps4 هم دارم گفتم اول اینو بگم.
    من هم TLOU رو بازی کردم هم Uncharted هم red dead رو و همه انحصاریایه PS4 رو بازی کردم عاشق بازیایه سونیم عاشق نیتنم عاشق last guardian بودم و….
    از این طرف از عکس پروفایلمم مشخصه که عاشق بلیزارد و بازیاشم!و witcher هم همشونو بازی کردم حتی یکش که خیلیاتو بازی نکردین اصلا! ۳شم نمیدونم چند ساعت بازی کردم ولی۱٫۵ سال تمام بازیش کردم که شاهکار به تمام معنا بود.
    الانم از وقتی zelda هم شد که با پی سی با شبیه ساز بازی کرد،دارم zelda میزنم.
    به واقعیت یعنی واقعااااا این بازی از همه ی بازیای که گفتم شاهکارتر بوده!!!!! یعنی عااااالیه این بازی به حدیییی تنوع داره به حدییی بزرگه که witcher 3 که فکر نمیکردم بازی رودستش بیاد از اونم بزرگتره!!
    عجب چیزیه ناموساااااا! خدایی میگم من هیچ وقت بازیایه نینتندو رو بازی نکردم بغیر نوستالژیایه قدیم که هممون بازی کردیم.و چون فن بلیزاردم هستم همیشه میگفتم واسه بازی اول بلیزارد بعد سونی.
    ولی این بازی شاااااهکارهه!!! به همه توصیه میکنم بالای ۱۰۰ ساعت بازیش کنن بعد نظر بدن
    وقتی بازی کنین میفهمین که منتقدا بهش آسون نگرفتن هیچ بهش خیلیم سخت گرفتن!! 😉

این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا
این … ماریــــــــــــوی دوست داشتنی | نقد و بررسی Super Mario Odyssey - گیمفا