جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا

جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد

دانیال دهقانی
۲۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا

به تازگی جزئیات جدیدی از دلایلی که منجر به تعطیل شدن استودیوی ویسرال گیمز (Visceral Games) و لغو پروژه Star Wars آن‌ها با نام رمز Ragtag شده منتشر انتشار یافته است و حالا می‎توان نگاه عمیق‌تری به قضیه بسته شدن این استودیو انداخت. برای جزئیات بیشتر در ادامه این خبر همراه گیمفا باشید.

برای مدتی طولانی، بسیاری از طرفداران مجموعه Star Wars و حتی افرادی که طرفدار این مجموعه نبودند منتظر آن بودند تا ببینند پروژه سنگین و پرهزینه الکترونیک آرتس و ویسرال گیمز (با هدایت ایمی هنیگ از خالقان Uncharted) به کجا می‌رسد و در حد انتظارات خواهد بود یا خیر. به هر حال، مدتی پیش و با اعلام این خبر از سوی الکترونیک آرتس مبنی بر کنسل شدن این بازی و تغییر و تحولات فراوانی که در ساختار آن به وجود خواهد آمد، همه نگاه‌ها به این مسئله جلب شد که دقیقاً چرا چنین تصمیمی گرفته شده است.

بعد از اعلام رسمی خبر تعطیلی این استودیو، پایگاه تحلیلی کوتاکو (Kotaku) گزارشی منتشر کرد و در آن نگاهی عمیق و دقیق به دلایل ایجاد مشکلات عمیق در امر توسعه پروژه Star Wars ویسرال گیمز با نام رمز Ragtag انداخت. این بازی در اصل قرار بود با محوریت بخش تک نفره ساخته شود و روایت داستانی این بازی اکشن – ماجرایی قرار بود به سبک داستان‌گویی همیشگی ایمی هنیگ در سری Uncharted باشد. این بازی قرار بود تا اتفاقاتی را که بین دو فیلم Star Wars Episode IV و Star Wars Episode V افتاده را پوشش دهد.

این گزارش نگاهش نسبت به مسئله لغو این پروژه (که خود گزارش از آن تحت عنوان “پایان Ragtag” یاد می‌کند) بسیار عمیق بوده و دلایلی به جز دلایل خود الکترونیک آرتس را بیان می‌کند. خود الکترونیک آرتس در بیانیه رسمی خود، دلیل لغو این پروژه را به علاقه این شرکت به فراهم کردن تجربه‌ای که بیشتر با نیازهای روز کاربران هم‌راستا است (مثل دنیای اشتراکی بازی‌هایی چون Destiny و به طور کلی تمرکز بیشتر روی بخش چندنفره) ارتباط داده بود ولی به نظر مشکل بنیادی‌تر از این حرف‌ها بوده است.

جیسن شرایر (Jason Schreier) از نویسندگان مطرح کوتاکو که نویسنده این گزارش است، اعلام کرده که برخی از این مشکلات خیلی حادتر از چیزی بوده که الکترونیک آرتس در دیدگاه عموم جلوه داده است. به طور خلاصه بر اساس این گزارش، دلایل لغو این پروژه را به مواردی چون کمبود منابع (و بالتبع یک تیم) لازم برای به بار آوردن پروژه Ragtag، نیاز به یک موتور بازیسازی متفاوت با فراست‌بایت (Frostbit) چرا که این موتور در اصل برای عناوین اول شخص توسعه پیدا کرده، تضاد بین ایده‌های ویسرال گیمز و الکترونیک آرتس برای این بازی و عنوان آن و البته تفاوت بین ایده‌های این بازی و بودجه‌ای که به آن اختصاص داده شده بوده می‌توان ربط داد.

پاتریک سادرلاند (Patrick Soderlund) از مدیران ارشد الکترونیک آرتس هم در این گزارش سخنانی را انتشار داده و به این مسئله اعتراف کرده که “ساختن بازی سخت است” و “این پروسه با گذر زمان سخت‌تر نیز می‌شود”. با وجود اینکه سادرلاند اذعان داشته زیرمجموعه‌های شرکت الکترونیک آرتس همگی “بسیار بااستعداد” هستند، او گفته که با توجه به اینکه بازیکنان از بازی چیزهایی می‌خواهند و دوست دارند تا آن‎‌ها را حس کنند “انتظارات از آن‌ها (سازندگان) با سرعت بیشتری بالاتر می‌رود”.

سادرلاند در مورد لغو پروژه Ragtag خصوصاً با توجه به تک نفره بودن آن هم گفته که “این واقعاً به معنای مرگ بازی‎های تک نفره نیست، من خودم بازی‌های تک نفره را دوست دارم، یا بازی‌هایی که روی روایت داستانی و شخصیت‌ها تمرکز دارند.” در عوض، او به این نکته اشاره کرده که لغو پروژه ارتباط چندانی به “نیاز به رفتن پروژه به یک سمت و سوی خاص” نداشته، بلکه این تصمیم بسیار هوشمندانه بوده و به این خاطر بوده که Ragtag به آن سمت و سویی که باید، نمی‌رفته است.

در حالی که ایمی هنیگ و دیگر طراحان استودیوی ویسرال گیمز ایده‌های فراوان و جاه‌طلبانه‌ای برای Ragtag داشتند، ایجاد مشکلات مختلفی نظیر ویژگی‌های اصلی بازی، بودجه آن و البته اختلاف نظر بین ویسرال گیمز و الکترونیک آرتس در مورد اهداف بازی منجر به یک تصمیم سخت مثل کنسل شدن این پروژه شد، خود سادرلاند هم اعتراف کرده که “چنین تصمیم‌هایی هرگز آسان نبوده‌اند.”

در حالی که اکنون وظیفه توسعه این پروژه به طور کامل بر دوش استودیوی الکترونیک آرتس ونکوور (EA Vancouver) گذاشته شده و قرار است به چیز جدیدی تبدیل شود، سادرلاند به کوتاکو گفته که تصمیم لغو پروژه Ragtag سخت بوده ولی احتمالاً بهترین تصمیمی بوده که می‌توانسته گرفته شود:

“شما می‌دانید که سازندگان چقدر برای آن پروژه زحمت کشیده‌ بودند، چقدر خلاقیت به آن بازی تزریق شده بود. ما همیشه به این نگاه خواهیم کرد که چه راه‌هایی برای کار کردن روی ایده‌ها وجود دارد، و اینجا هم همین کار را انجام دادیم. ما آن‌ها را در روند خلاقانه‌ای که آن‌ها دنبال می‌کردند، حمایت کردیم و چیزهای زیادی را هم مورد امتحان قرار دادیم. ما دوباره روی آن فکر کردیم، دوباره آن را طراحی کردیم، دوباره آن را در ذهن خود تصور کردیم.  ولی در همین حین، شما باید با خودتان صادق باشید، ما درک کردیم که نمی‌توانستیم به آن جایی که باید می‌رفتیم، برویم. و این تبدیل به یک تصمیم سخت شد.”

در نهایت، سادرلاند توضیح داد که با وجود آن که دیگر Ragtag در دست توسعه نیست، با سپردن این پروژه به دست استودیوی الکترونیک آرتس ونکوور “ما به سراغ آن کار خواهیم رفت، استفاده زیادی از کارهای بزرگی که آنجا کردیم خواهیم برد و چیزی خواهیم ساخت که طرفداران Star Wars عاشق آن باشند”.

با توجه به سرنوشتی که گریبان‌گیر دیگر عناوین تک نفره محور مجموعه Star Wars مثل Star Wars 1313 شد، خیلی تلخ است که خبر لغو شدن یکی دیگر از آن‌ها یعنی همین پروژه Ragtag که استودیوی ویسرال گیمز درگیر ساخت آن بود را بشنویم. ولی در نهایت، همان قدر که بازیسازی یک کار هنری و خلاقانه است، یک تجارت هم محسوب می‌شود و بهتر است امیدوار باشیم که این پروژه جدید آش دندان‌گیری از آب بیرون بیاید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • زورو گفت:

    هیچوقت هیچی جای بازی های خطی رو نخواهد گرفت وقتی یاد بازی (اسپارتان:جنگجوی با خ.ا.ک یکسان کننده) بیفتیم خواهیم دید بازی های خطی یه چیز دیگه هستن

  • fbjg گفت:

    حیف شد که استودیو بسته شد
    به هر حال تو هر جایی تو دنیا اقتصاد ودرآمد مهمه و کلا بدون پول کاری انجام نمیشه و اگه درآمد خوب نداشته باشی
    کارت توجیه نداره و حالا ea دیده که بازار و درآمد فعلا تو بازی های انلاینه پس تصمیم گرفت استودیو رو ببنده حالا هر چقدر دلایل مختلف بخواد باره باز هم به همین مسئله پول برمیگرده

  • Y PS گفت:

    EA شرکت بسیار ثروتمندی هست و به هیچ وجه کمبود منابع منطقی نیست…به نظر من دلیل اصلی این بوده که EA میخواسته با هزینه کم سود بسیار زیاد بدست بیاره یعنی چیزی که تو بازی های مولتی محور اتفاق میوفته ولی این پروژه خلق یه داستان بزرگ و یه بازی جذاب رو هدف قرار داده بوده!
    متاسفانه حما.قت قشر بزرگی از گیمرها باعث شده بازی های مولتی محور فروش بسیار بالایی داشته باشن اما بازی های داستان محور و ارزشمند فروش و سودشون کم باشه!
    فقط امیدوارم بازی های آبکی مولتی محور ضرر کنن تا به بازی های داستان محور توجه بیشتری بشه

    • fbjg گفت:

      با هات موافقم ولی تا موقعی که این قشر گیمری که گفتی وجود بدارند همین میشه همین افراد باعث میشود تا بازی های مثل destiny یا shadow of war پرداخت درون برنامه ای داشته باشند تازه به قول یکی که گفته بودش تو بازی شون درآمدشون از پرداخت درون برنامه ای خیلی بیشتر از فروش خود بازی بوده

    • kasratomb گفت:

      عزیز من همه چیز بخش داستانی نیست 😐 یکم منطقی حرف بزن
      بخش مولتی و بخش داستانی تجربه ی کامل گیم رو ارائه میدن :yes: اگرم نوبی که نمیتونی تو بخش آبکی انلاین بازی کنی اون بحثش جداس داداچ 😉

  • mory_num1 گفت:

    یادی کردید از star wars 1313 ،بار اول که تریلر گیم پلی بازی رو دیدم مو به تنم سیخ شد از گرافیک واقع گرایانه و سطح بالای انیمیشن شخصیتهای بازی، هنوزم وقتی گهگاهی ویدیوی گیم پلیشو نگاه میکنم حسرت میخورم .

  • jackyy گفت:

    واقعا حیفه
    Star Wars 1313 چه سر و صدایی کرده بود چقد منتظرش بودم
    امی هنینگ از Naughty Dog رفت چقد ناراحت شدیم حالا هم ea داره اینطوری میکنه فقط بتونه به کارش ادامه بده خوب میشه
    ea واقعا حقشه کناره activision جزء منفور ترین شرکتایه بازی سازی باشه چیکار کرد با crysis و dead space و mass effect و nfs و… هر سال یه سری بازی تکراری بدون هیچ خلاقیت و ایده جدیدی
    واقعا شرکتایی مثه Sony و first party هاش و bethesda و nintendo و ۲k و square enix و(ubisoft که امید وارم خودشو پیدا کنه) و… خلاقیت بازیایی مثه metro و… نباشه گیم به سمته خوبی نمیره

  • پیام گفت:

    بابا این Ea هم شور استاروارز رو درآورده دیگه در عرض ۳-۴ سال میخواد سه تا بازی استاروارز بسازه.
    …شو درنیار دیگه لطفا !!!

  • mamad1166 گفت:

    این کوتاکو هم شعر میگه نیاز به موتور دیگه ؟؟؟ همه جور بازی با این موتور ساختن !! ریسین، شوتر اول شخص، سوم شخص !!!!!! بایوور پس با چی دراگون ایج و انتم و مس افکت ساخته !!!!!!!!!!!

جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا
جزئیاتی جدید از دلایل بسته شدن استودیوی ویسرال گیمز منتشر شد - گیمفا