#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا

#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush

امیر هادی پور
۲۲:۳۰ ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا

یکی از زیباترین بازیهای انحصاری کنسول پلی استیشن ویتا که توسط کمپانی بزرگ سونی عرضه شده است. خیلی از سایت های معروف دنیای بازیهای رایانه ای از این بازی زیبا به عنوان برترین بازی انحصاری این کنسول نام برده اند.حال قصد داریم در این مقاله هم شما را با این بازی آشنا کنیم هم نقدی جامع درباره ی این عنوان زیبا ارائه دهیم.

اطلاعات بازی:

نام: Gravity Rush

سازنده: SCEI

ناشر: SCEI

سبک: Action

پلتفرم: Play Station Vita

درجه سنی: بالای ۱۶ سال

نمایی از بازی GR در PSVita

داستان:

همانطور که از نام بازی پیداست این عنوان درباره ی نیروی جاذبه هست. با این که در این چند ماه اخیر شاهد بازیهای زیادی که درباره ی جاذبه بودند و از جاذبه به طور مستقیم در گیم پلی آنها استفاده شده بود بودیم اما اینبار شاهد عنوانی هستیم که مانند آند در هیچ بازی ای نبوده و از هر نظر عالی کار کرده است.

در ابتدای بازی دختری جوان از آسمان به داخل مکان خلوتی در شهری شلوغ سقوط می کند. و هنگامی که چشمهایش را باز میکند انگار از خواب عمیقی بیدار شده و اصلا نمی داند که کجاست و کیست و مهمتر آن که چگونه با وجود سقوط از این ارتفاع بدون کوچک ترین صدمه زنده مانده است…چیزی از به هوش آمدن او نمی گذرد که او متوجه گربه ی سیاهی در کنار خود میشود. از همان ابتدا متوجه میشویم که او گربه ای عادی نیست…در همان مراحل ابتدایی بازی متوجه این قدرت میشویم…وقتی که او کنترل نیروی جاذبه را به ما عطا میکند!

قهرمان ما که هنوز تا این لحظه نامی نداشت در اثر حادثه ای توسط پلیس بی دست و پای شهر نام گذاری میشود از این پس او را می توانید کت(Kat) صدا کنید.کت گرچه نمیداند از کجا آمده و از گذشته اش چیزی نمیداند اما قلب پاکش او را مجبور میکند که به مشکلات و مسائل مردم شهری که در آن سقوط کرده رسیدگی کند و مشکلات آنها را حل کند…این مهربانی و حس دوستی و همدردی با مردم او را در مدت کوتاهی به قهرمان شهر تبدیل میکند…نام این شهر هکسویل (Hekseville) است.

Kat ،شخصیت اصلی بازی

این شهر به بخش های مختلفی تقدیم شده است و تشکیل شده از تعداد زیادی جزیره که حول محور یک ستون مرکزی قرار گرفته است.بله درست حدس زدید جزایری معلق در هوا!یکی از مشکلات بزرگی که مردم شهر با آن مواجه هستند طوفان های عجیبی است که نام آنها در بازی گردباد جاذبه ای میباشد. این طوفان از همه طرف این شهر معلق را احاطه کرده و هر از چند گاهی بخشی از شهر را می بلعد…ولی علاوه بر این خطری حتی گاهی اوقات بزرگتر نیز مردم این شهر را تهدید میکند. خطر حمله موجوداتی عجیب و غریب و به رنگ قرمز که نوی یا به طور درست نر نیوی (Nevi) خوانده میشوند. شما در این بازی باید به کت کمک کنید که هم از این خطر های نام برده شده در امان باشد هم ماموریت خود که نجات مردم شهر از این خطرها و بلایا میباشد را به درستی انجام دهد.

یکی از خوبی های این بازی آن است که هر قدر در بازی پیش میروید کم کم محیط بازی اسرار درون خود را نمایان میسازد. روند روایت داستان برای یک بازی با دنیای باز (Open-World) ، بسیار سریع و جذاب است و همواره بازیباز را جذب و معتاد به بازی میکند به طوری که مطمئن باشید با شروع بازی دیگر نمیتوانید از آن به راحتی دل بکنید. مخصوصا اگر بدانید که پایان داستان بسیار دلنشین و به یاد ماندنی میباشد ولی در عین حال همچنان سوالاتی را در ذهن شما باقی می گذارد تا سازندگان بتوانند بهانه ای برای ساخت دنباله ای برای این اثر زیبا داشته باشند.

گیم پلی:

عاملی که باعث شده این بازی آنقدر محبوب شود داستان پیچیده و خاص آن نیست(!) گیم پلی آن است. کنترل جاذبه مهمترین خصوصیت گیم پلی این بازی میباشد. شما میتوانید با استفاده از جاذبه و کنترل آن اشیا مختلف مانند جعبه ها و بشکه ها را جا به جا کنید و آنها را به سمت دشمنان خود پرتاب کنید. اما گیم پلی بازی در این خلاصه نمی شود! بخشی دیگر از کنترل جاذبه کنترل محور آن است و شما میتوانید تصمیم بگیرید که جاذبه از کدام سمت و محور بر روی کت تاثیر بگذارد. کنترل این ویژگی نیز بسیار جالب و جذاب است.برای انجام این کار کافیست دگمه ی R را فشار دهید تا کت در هوا معلق شود در این هنگام می توانید با تکان دادن کنسول ویتای خود  و با بهره بردن از سنسور این کنسول جهت دید خود را تنظیم کنید و اگر خواستید با فشار دادن دوباره ی این دگمه کت از حالت معلق بودن در هوا بیرون می آید و نیروی جاذبه از سمتی که زاویه ی دید خود را تغییر داده اید اثر میکند و کت تحت تاثیر آن به طرف آنجا سقوط میکند…شاید در ابتدا این کار و طی این فرآیند برای شما سخت به نظر برسد اما اینقدر اینکار شیرین هست که هرچقدر این کار را انجام ندهید از انجام دادن آن خسته نمی شوید و پس از مدتی به آن و سختیش عادت میکنید! همچنین شما می توانید در مواقعی که دوست داشتید جاذبه را با فشار دادن دگمه L به حالت طبیعی باز گردانید در این حالت نمی توانید بر روی دیوار ها قدم بزنید!

همانطور که گفتیم در این بازی در بیشتر اوقات در فضا معلق هستید، وقتی در این حالت هستید برخورد کت به مانعی برخورد کنید کت به راحتی بر رویش راه میرود که واقعا در بسیاری از مواقع هم میتواند آزاردهنده باشد هم مفید و موثر و باعث افزایش سرعت عمل شما در درگیری ها و فرار از دشمنان! این سیستم یک نوع آزادی مطلق به بازیباز میدهد که خود به تنهایی باعث جذابیت این عنوان میشود.اما در این حالت و در کلا در حالاتی که جاذبه ی طبیعی فعال نیست شال گردن و موه های طلایی کت در جهت جاذبه ی طبیعی زمین قرار می گیرند.

راه های گوناگونی برای حرکت کت از یک منطقه ی بازی به منطقه ی دیگر وجود دارد…علاوه بر پرواز که درباره آن به طور مفید و مختصر سخن گفتیم ، شما میتوانید از شیوه ای که در بازی از آن به نام لغزش جاذبه ای نام برده شده است استفاده کنید که در این حالت که شباهت زیادی هم با اسکیت سواری دارد شما باید با استفاده از سنسور حرکتی و صفحه ی لمسی کنسول ویتای خود کت را کنترل کنید البته این کار کمی دشوار است و به تجربه ی بیشتری نیاز دارد تا بتوانید این کار را بدون مشکلی انجام دهید.اصولا در این بازی سازندگان به خوبی از تمامی امکانات این کنسول استفاده کرده اند برای مثال عمل جای خالی دادن با کشیدن انگشت روی صفحه لمسی به راحتی انجام میشود که علاوه بر لذت بخش بودن باعث سرعت بخشیدن به درگیری ها نیز شده است.

مبارزات که یکی از بخش های مهم گیم پلی به حساب می آیند نیز از بسیاری جهات بی نقص کار شده اند و هر چقدر در بازی پیش روی میکنیم و به پایان این بازی نزدیک تر میشویم مبارزات نیز به تدریج سخت تر میشوند…اینجاست که بازیسازان برای اینکه بازی جذاب تر شود کریستال هایی را در سرتاسر شهر پراکنده کرده اند که شما می تونید با جمع کردن آنها توانایی های کت را افزایش دهید.

کت معلق در آسمان!

در حالت عادی که نیروی جاذبه ی طبیعی فعال هست مبارزات بسیار ساده هستند و  تنها یک حمله و چند ضرب ساده دارید اما اگر از نیروی جاذبه استفاده کنید شاهد خواهید بود که چقدر بازیسازان دست بازیبازان را در بازی باز گذاشته اند تا با توجه به فکر و استراتژی مخصوص خود بازیباز، وی بتواند با چن ضرب های زیبا و متنوع دشمنان را یکی پس از دیگری نابود کند.کت در حالتی که جاذبه را به دلخواه تغییر می دهید بیشتر اوقات در مبارزه ها در فضا معلق هست اگر در این حالت حمله کنید خواهید دید که چگونه کت فریادزنان و با یک ضربه به چشم نیوی ها(دشمنانی که قبلا در باره ی آنها صحبت کردیم) چگونه آنها را از پیش رو بر میدارد.در این بازی شاهد تنوع خوبی در تعداد دشمنان هستیم و دشمنان بسیار متنوع اند.هر کدام شکل و حرکت روش حمله و دفاع مخصوص خود را دارند.

در این بازی عناصر نقش آفرینی به طور قابل توجه و هوشمندانه ای گنجانده شده اند.برای مثال کت دارای یک درجه ی شهرت است که با پیشرفت در داستان یا تعمیر شهر و کمک به مردم بالا میرود.هر چه قدر این درجه بالا تر برود و کت مشهور تر و محبوب تر شود، میتوانید قابلیت های کت را افزایش دهید.البته هزینه ی این افزایش قدرت را میتوانید با جمع آوری کریستال های پراکنده در شهر و شکست دادن دشمنان و باس ها بدست آورید….به این ترتیب کت همواره قدرتمند تر میشود و بر خلاف بیشتر بازیها پیشرفت کت کاملا قابل حس و ملموس است. وقتی کت در بخش های مختلف ارتقای درجه می گیرد چند ضرب هایی طولانی تر و قدرتمند تر را از وی شاهد خواهیم بود.همچنین مدت زمان معلق ماندن در هوا نیز افزایش میابد و کت برای مدت زمان بیشتری میتواند جاذبه را کنترل کند.این ارتقا ها در مراحل جانبی که چالشی زمان دار هستند و سرعت عمل و دقت شما را می طلبند بسیار مفید و کاربردی هستند.بعضی مواقع استفاده از قدرت جاذبه با توجه به ارتقای کت باعث خواهد شد که شما به مراتب راحت تر بازی را به اتمام برسانید.

مراحل اصلی بازی بین ۸-۱۰ ساعت شما را سرگرم میکنند البته اگر از کسانی هستید که قصد دارید از تمامی راز و رمز های بازی پرده بردارید می توانید وقت بیشتری برای گشت و گذار در شهر هکسویل و جمع آوری کریستال ها بگذارید.با این ترتیب گیم پلی بازی بیش از ۱۰ ساعت و حتی ۲-۳ برابر بیشتر نیز شما را سرگرم میکند و میتوانید بیشتر از این بازی لذت ببرید.با اینکه با استفاده از قدرت جاذبه بسیار سریع می توانید به مکان مورد نظر خود برسید و بین جزیره های معلق هکسویل رفت و آمد کنید اما سازندگان برای جلوگیری از خسته شدن شما را های میانبر زیادی در بازی قرار داده اند تا در سریع ترین زمان ممکنه بازی را بتوانید به اتمام برسانید.

گرافیک و صداگذاری:

گرافیک بازی به سبک Cell-Shading میباشد ولی طراحی هنری بازی بسیار زیبا میباشد و حتما اگر کمی وقت برای گشت و گذار در محیط بازی بگذارید متوجه این خواهید شد که گرافیک هنری این عنوان حتی در بسیاری از بازی های کنسول های قدرتمند X360 و PS3 و حتی PC هم بالاتر و فراتر است! شخصیت ها استایل کلاسیک و زیبای انیم دارند اما محیط های شهر هکسویل به سبک آثار نقاشی اوایل قرن ۲۰ کار شده اند و ترکیب طراحی های شگفت انگیز با رنگ های مواج و سایه های تند، زیبایی گرافیک بازی را دو چندان کرده و نشان میدهد که گرافیک هنری در بسیاری اوقات از گرافیک فنی هم بهتر مخاطب را جذب میکند!طراحی دشمنان و شهر هکسویل و چشم انداز های زیبایش همگی حسی رازگونه دارند.

بد نیست به تنوع محیط ها هم اشاره ای بکنیم. هر منطقه از شهر هکسویل حال و هوای خاص خود را دارد و حتی میتوانید در این شهر دو منطقه را بیابید که زمین تا آسمان با بخش دیگر شهر فرق میکند.برای مثال منطقه ی ثروتمندان شهر ساختمان های سر به فلک کشیده فراوانند و منطقه ی صنعتی شهر کارخانجات مختلف همراه با دودکش های سر به فلک کشیده ی خود(!).جالب اینجاست که در حین عبور از این مناطق با توجه به شلوغی و بسیاری عامل دیگر هیچ وقت با افت فریم در بازی مواجه نخواهید شد.

داستان بازی به وسیله ی دموها برای بازیباز بیان میشود.تعدادی از دمو های مهم تر داستان به صورت همزمان و عالی کار شده اند اما بیشتر دمو ها و گفت و گو های شخصیت ها با حالت کتاب های مصور میباشد اما کیفیت لازم در اجرای آنان متاسفانه وجود ندارد که این امر در ابتدای بازی کمی توی ذوق بازیباز میزند!

گرافیک هنری زیبا و طراحی زیبای محیط بازی

البته این اشکال را موسیقی زیبای بازی جبران کرده است.هر بخش شهر موسیقی مخصوص به خود را دارد…در هنگام مبارزه موسیقی سریع،پر انرژی و هیجان انگیز بازی را برای بازیباز بیش از پیش زیابا تر و جذاب تر میسازد مخصوصا موسیقی هایی که در هنگتم مبارزه با باس(Boss) های بازی میشنویم.صداپیشگی مناسبی نیز در طول بازی شاهد هستیم.اگرچه بسیار کم این صدا را میشنویم اما همان مقدار کم زیبایی بازی را برای ما دوچندان میکند.

امتیازات بازی:

گرافیک: ۸

صداگذاری: ۹

گیم پلی: ۸

جذابیت : ۹

۸.۵/۱۰

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا
#۱۲: وقتی جاذبه تاثیری ندارد|نقد و بررسی Gravity Rush - گیمفا