جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

سری بازی های Modern Combat شرکت گیم‌لافت (Gameloft) بیش از هشت سال است که در بین بازی های شوتر اول شخص در موبایل، حرف اول را می‌زنند. در این سال‌ها ۶ نسخه از این بازی منتشر شده است که هر کدام نقاط قوت و ضعفی داشته‌اند. رویکرد کلی بازی های گیم‌لافت و عموما رویکرد همه شرکت های بازی سازی، پیشرفت در هر نسخه بوده است. گاهی تغییرات بسیار چشم‌گیر بوده و گاهی هم در حد یک بروزرسانی ظاهر شده‌اند. اولین نسخه بازی Modern Combat که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، تا آخرین نسخه تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است. طبیعی است که هر بازی باید سال به سال بهتر شده و نقص های خود را برطرف کند اما روند تکاملی بازی های جنگ مدرن شرکت گیم‌لافت بسیار سریع بوده و هر نسخه از بازی تفاوت های چشمگیری با سایر نسخه های آن دارند. این که بازی به صورت سالانه عرضه نمی‌شود یکی از مهم‌ترین نکاتی است که شاید باعث شده نسخه های جدید، متفاوت‌تر و پیشرفته‌تر باشند. حال امسال پس از نزدیک به ۴ سال دوباره نسخه جدیدی از سری بازی Modern Combat منتشر شد. آخرین نسخه تا قبل از انتشار بازی جدید، نسخه پنجم بازی با نام Modern Combat 5: Blackout بود که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. با اینکه زمان زیادی از انتشار اولین نسخه، بازی پنجم می‌گذرد اما در همه سال ها و حتی هر چندماه یکبار، گیم‌لافت بروزرسانی های کوچک و بزرگی را برای بازی منتشر می‌کرد و حال در سال ۲۰۱۷ با رویکردی جدید، نسخه فرعی Modern Combat را روانه بازار کرده است. در ادامه با بررسی آخرین نسخه بازی جنگ مدرن یعنی Modern Combat Versus همراه باشید.

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

Modern Combat Versus

نسخه جدید بازی جنگ مدرن با نام Modern Combat Versus نتیجه چندین ساله گیم‌لافت در سبک بازی شوتر اول شخص است. در همه نسخه های این بازی تغییراتی دیده می‌شد تا بازی به یک شوتر اول شخص بیشتر شبیه شود. شبیه شدن و در اصل رسیدن به یک الگوی ثابت بازی‌سازی صرفا با شبیه سازی المان ها و عناصر بازی های مشابه ممکن نمی‌شود و باید به برآیند کلی بازی نگاه کنیم. در نسخه سوم بازی شاهد تغییرات گسترده‌ای در گیم‌پلی بازی بودیم به طوری که بازی کاملا به نسخه های اولیه بازی ندای وظیفه (Call of Duty) شبیه شده بود. داستان بازی مرتبط با جنگ جهانی بود اما امکانات پیشرفته‌ای برای پیشروی در بازی وجود نداشت. در نسخه سوم، Modern Combat توانسته بود تمامی المان های لازم را برای ساخت یک بازی شوتر اول شخص را در Modern Combat 3: Fallen Nation پیاده کند اما تجربه بازی خیلی جذاب به نظر نمی‌رسید و اصلی ترین دلیل آن پلتفرم اجرای بازی بود. موبایل. سیستم عامل های موبایلی که سال ها گیم‌لافت با ساخت عناوین جذاب در آن حکم‌رانی می‌کرد در بعضی از سبک ها (همانند همین شوتر اول شخص) برای آن مشکل ساز شد. البته توجه داشته باشید که در سال ۲۰۱۱ که نسخه سوم بازی جنگ مدرن منتشر شد، بازی از لحاظ گیم‌پلی و کیفیت تصویر در سبک خود بی‌نظیر بود و تنها سایر بازی های موبایل خود گیم‌لافت توان رقابت با آن را داشتند. سری بازی آسفالت (Asphalt) این شرکت با توجه پتانسیل بالا در اجرا روی سیستم عامل های موبایلی به سرعت به موفقیت رسید اما موفقیت برای سری جنگ مدرن با انتشار نسخه چهارم بازی Modern Combat 4: Zero Hour ممکن شد. نسخه چهارم بازی یکسال پس از عرضه نسخه سوم منتشر شد و به طور کلی بازی را دگرگون کرد. سیستم کنترل در بازی به اندازه‌ای پیشرفت کرد که بازیبازان به راحتی می‌توانستند با کلید های فرضی روی صفحه نمایش بازی خود را کنترل کنند. کنترل در بازی های شوتر اول شخص به تیراندازی و حرکت خلاصه نمی‌شود و باید در آن حالت های مختلفی مانند، پرتاب نارنجک، کار با چاقو، استفاده از دوربین، حالت نشستن و خوابیده و… را پیاده کرد. تمامی حالت هایی که نام برده شد در نسخه چهارم بازی دیده می‌شد اما نقص های ریز و درشتی در بازی وجود داشت. بازی داستان خوبی نداشت و مراحل بازی کوتاه بودند. دشمن ها در بازی بسیار کم بوده و حالت های مختلفی برای مبارزه درنظر گرفته نشده بود. با انتشار نسخه پنجم بازی در سال ۲۰۱۴ تمامی نیاز های کاربران برآورده و Modern Combat 5: Blackout کامل ترین بازی شوتر اول شخص موبایل شد. داستان بازی کامل شد، محیط های بازی بیشتر و متنوع شدند. حالت های مختلفی برای بازی درنظر گرفته شد و از همه مهم‌تر و شاید جذاب‌تر اضافه شدن بخش چندنفره آنلاین به بازی بود. بخش آنلاین بازی در این ۳ سال، بازی را همچنان زنده نگه داشت و کاربران را مشغول خود کرد. گیم‌لافت با ارایه بروزرسانی هایی بخش های بیشتری را مانند اضافه شدن بازیکنان بیشتر به یک نقشه و یا طراحی نقشه های جدید، را به بازی اضافه کرد اما باز هم بخش آنلاین قسمت دوم بازی به حساب می‌آمد و از لحاظ فرم بسیار با بخش داستانی متفاوت بود. شاید هیچکس فکر نمی‌کرد که بازار بازی های موبایل به اندازه‌ای داغ شود که تعداد بسیاری از بازیکنان مشغول بازی اکشن شوتر اول شخص در موبایل شوند. همه این موارد دست به دست هم دانند تا گیم‌لافت بالاخره اولین بازی مستقل اکشن شوتر اول شخص آنلاین خود را برای موبایل عرضه کند.

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

گیم‌پلی بازی تشابه بسیاری زیادی با نسخه پنجم بازی داشته اما فضای بازی کاملا با نسخه قبلی متفاوت است

Modern Combat Versus یک بازی کاملا آنلاین بوده که یک نسخه فرعی از سری بازی Modern Combat به حساب می‌آیند. گیم‌پلی بازی تشابه بسیاری زیادی با نسخه پنجم بازی داشته اما فضای بازی کاملا با نسخه قبلی متفاوت است. این نسخه از بازی کاملا بر روی بخش چندنفره تمرکز داشته و بخش داستانی ندارند. بر خلاف نسخه های پیشین که خط داستانی یکی از جذاب ترین قسمت های بازی بود، در این نسخه حذف شده و شما صرفا در باید در مبارزات آنلاین شرکت کنید. امکان بازی به صورت تمرینی و تک‌نفره وجود دارد اما به صورت کلی بازی با رویکرد مبارزات آنلاین ساخته شده است و شاید به همین دلیل است که بازی به عنوان یک نسخه فرعی معرفی شده است. تا کنون حتی اگر یکی از بازی های آنلاین سال ۲۰۱۷ را بازی کرده باشید، می‌توان گفت تقریبا با سازکار بازی های آنلاین جدید آشنا شده‌اید. ایده تجاری و حتی سبک بازی سازی این دسته از بازی ها هیچ تفاوت عمده‌ای با سایر رقبا نمی‌کند و تقریبا همه المان های آشنا مانند، پول و سکه، الماس، جعبه و بازیکنان (یا مامورین و قهرمانان ویژه) در Modern Combat Versus دیده می‌شود. در این بازی آنلاین باید بعد از اتمام دوره آموزشی وارد نبرد های چندنفره با سایر بازیکنان شوید. زمین های بازی و یا به اصطلاح نقشه های بازی بسیار خوب و متنوع طراحی شده‌اند و هرکدام ویژگی های محیطی منحصر به فردی دارند.

به غیر از بخش اصلی بازی شما می‌توانید در Solo Play به صورت تک‌نفره برای تمرین هم نبرد هایی را داشته باشید و مامورین جدید را امتحان کنید. تا کنون ۱۲ مامور یا همان (Agent) در بازی طراحی شده اند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. این ویژگی ها کاملا بستگی به کلاس آنها دارد. نیرو های بازی در دسته های مهاجم (Attacker)، مدافع (Defender)، قاتل (Assassin) و متخصص (Specialist) قرار می‌گیرند. همان طور که از اسم این دسته ها مشخص است، مامورین مهاجم با سلاح های پیشرفته خود توان بالایی برای مبارزه داشته و می‌توانند به راحتی سربازان حریف را از پای درآورند. دسته مدافع هم جهت پشتیبانی و حفاظت از تیم طراحی شده و با سپر هایی می‌تواند از خود و تیم محافظت کند. دسته قاتل هم نوار سلامتی کمتری نسبت به مهاجم دارد اما می‌توانند ضربه های محکم تری را به تیم حریف وارد کنند و در نهایت آخرین دسته، مامورین متخصص هستند که برای نابودی مدافعین حریف طراحی شده‌اند و از سلاح های متفاوتی مانند بمب و نارنجک هم استفاده می‌کنند.

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

تنوع محیط های بازی بسیار خوب است، روز، شب، آفتابی، برفی …

باز همانند سایر بازی های آنلاین در Modern Combat Versus هم لیگ بندی هایی وجود داشته و بازیکنان را بر اساس میزان کاپ هایی که بدست آورده اند دسته بندی می‌کند. نحوه نبرد ها به این صورت است که بعد از انتخاب سه مامور برای مبارزه باید منتظر سایر بازیکنان باشید تا به تیم شما ملحق شوند. پس از تکمیل تیم ها با توجه به لیگ و تعداد کاپ ها در نقشه های مختلفی به صورت تصادفی قرار می‌گیرید و وظیفه بدست گرفتن کنترل مرکز نقشه را بر عهده دارید. پس از وارد شدن به بازی باید به سرعت به همراه هم تیمی های خود با بازیکنان حریف مبارزه کرده و آنها را از محیط خود دور کنید. هر بازیکن پس از تیر خوردن و تمام شدن نوار سلامتی مجدد می‌تواند از محلی دیگر به بازی برگردد. نکته قابل ذکر در این قسمت نوع بازگشت بازیکنان به بازی است. از آنجایی که گفته شده در هنگام ورود به بازی باید سه مامور را انتخاب کنید، پس از مرگ می‌توانید با یک مامور دیگر به بازی ادامه دهید. این تکنیک بسیار برای پیروزی در نبرد ها موثر و ضروری است. برای مثال شما پس از اینکه متوجه حضور سرباز مدافع در تیم حریف شدید می‌توانید سرباز خود را عوض کرده و یک مختصص را وارد بازی کنید تا مدافع حریف را نابود کند. ساز و کار بازی چندان سخت نیست و به راحتی می‌توانید پس از چندبار بازی با آن آشنا شوید. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در همه بازی های آنلاین دیده می‌شود، کیفیت سرور های بازی است. سرور های بازی گیم‌لافت به طور کلی در سطح بالایی قرار ندارد و پیش‌تر در سایر بازی های آنلاین این شرکت مشکلاتی را دیده بودیم اما در Modern Combat Versus مشکلات کمی بهتر شده و حداقل از بخش آنلاین نسخه پنجم بازی بهتر است اما همچنان اشکالاتی را دارد اما حداقل خبر خوب برای ما این است که برای تجربه بازی نیازی به تغییر آی‌پی نداریم!

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

برخلاف نسخه های پیشین سری جنگ مدرن، صفحه نمایش بسیار خلوت شده است

سبک و نوع بازی که در Modern Combat Versus شاهد آن هستیم کمتر در بین بازی های موبایلی به آن پرداخته شده و می‌توان این نسخه فرعی بازی جنگ مدرن را یک بازی سرگرم کننده دانست. رقیب جدی و بزرگی ندارد و شاید رقیب آن بازی بعدی خود شرکت گیم‌لافت باشد. یکی از مهم ترین تغییرات این بازی نسبت به سایر بازی های جنگ مدرن، خلوت شدن صفحه نمایش از کلید های فرضی است. در نسخه های پیشین صفحه نمایش پر از کلید های کنترل و هدایت بازیکن می‌شد و حتی در صفحه های نمایش های کوچک آزار دهنده به نظر می‌رسید اما در این نسخه به دلیل اینکه بازی کاملا آنلاین است و شاید بازیکنان بخواهند ساعت ها مشغول آن شوند، به طورکلی سیستم کنترل شخصیت تغییر کرده است و تنها دو کلید اصلی در بازی وجود دارد. کلید های این بازی هم روی صفحه نمایش همگن هستند و می‌توانید هر کجای صفحه نمایش آن ها را قرار دهید. سمت چپ تصویر برای حرکت در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید به قسمت های مختلف رفته و حتی با این کلید بدوید. برای سرعت بخشیدن به حرکت باید پس لمس صفحه، کلید فرضی را به سمت بالا نگه دارید. همچنین قابلیت های بی‌مصرفی مانند دویدن روی دیوار (مشابه نسخه های جدید بازی Call of Duty) در بازی دیده می‌شود که باز هم با همین کلید، دویدن انجام می‌شود. سمت راست تصویر هم کلید برای حرکت دادن دوربین در نظر گرفته شده است و در عین ناباوری خبری از کلید شلیک (Shoot) در بازی وجود ندارد! تنها کافی است دوربین را بر روی دشمن قرار دهید تا بازی خودش به صورت خودکار به جای شما شلیک کند. این حالت به صورت پیشفرض بر روی بازی قرار گرفته و خوشبخاته امکان تغییر آن در تنظیمات وجود دارد. یکی از موارد مثبت سایر بازی های گیم‌لافت پشتیبانی از دسته بازی بود، یعنی کاربران می‌توانستند برای مثال دسته DualShock 4 خود را به موبایل وصل کرده و بازی های آسفالت، گنگستر و جنگ مدرن را به راحتی بازی کنند. بازی کردن با دسته پلی‌استیشن به معنای پشتیبانی کامل بازی از دسته بود و همه کلید ها در بازی روی دسته تعیین شده بودند اما بسیار عجیب است که چرا گیم‌لافت این امکان بسیار عالی را بر روی این بازی قرار نداده است.

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

یکی از طراحی های هنری خوب بازی

همیشه در مقالات بازی های شرکت گیم‌لافت سه مورد به عنوان نکته مثبت درج می‌شوند که باز هم باید در این مقاله به آن ها بپردازیم. طراحی هنری، طراحی فنی و موسیقی. در بازی Modern Combat Versus هم با توجه به حجم بالای خود، طراحی فنی خوبی داشته ولی اصلا عالی نیست و حتی شاهد افت فریم در صحنه های شلوغ بازی هستیم. طراحی هنری محیط ها و نقشه های بازی هم خوب بوده و متنوع طراحی شده‌اند. متنوع طراحی شدن نقشه های نبرد در بازی های آنلاین چندنفره بسیار با اهمیت است و نقش کلیدی در مبارزات دارد زیرا طراحی محیط کمک بسیار زیادی به پنهان شدن و نشانه گیری برای شلیک می‌کند. در کنار تصویر خوب همیشه موسیقی هم نقش مهمی داشته و با یک دیگر تکمیل می‌شوند. بازی موسیقی متن قابل توجهی نداشته و نمی‌توان خیلی به آن اشاره کرد اما صداگذاری بسیار عالی آن باعث شده از موسیقی متن چشم‌پوشی کنیم. صداگذاری این بازی را می‌توان جز بهترین صداگذاری های بازی های موبایل در سال گذشته قرار داد. صداهای شلیک، حرکات، انفجار ها و افکت های صوتی بازی به بهترین شکل ممکن نقش خود را در بازی ایفا می‌کنند و بسیار در ایجاد یک تجربه لذت بخش تاثیر گذار هستند.

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

از مامورین بازی! | تجربه جنگ چندنفره مدرن

با اینکه Modern Combat Versus یک بازی شوتر اول شخص چندنفره سرگرم کننده و خوب است اما به هیچ وجه یک بازی شوتر اول شخص خوب نیست. در واقع سازندگان به قدری توجه خود را بر روی قسمت های آنلاین بازی گذاشته اند که از موضوع اصلی بازی فاصله گرفته‌اند. ایده تجاری بازی کاملا ضعیف و سطحی است و همانند بسیاری دیگر از بازی های آنلاین می‌تواند به قانون Pay to Win تبدیل شود. خرید سکه، الماس و یا مامورین سطح بالا به راحتی قابل خریداری هستند و می‌توانید در یک شب به همه دستاورد های بازی برسید. ایراداتی در قسمت گرافیک فنی در بازی دیده می‌شود. افت نرخ فریم در بازی شاید چندین بار در یک مبارزه به چشم آید و حتی لگ هایی بازی هستند که تقریبا کمتر بازی هایی این مشکلات را دارند. سرور های بازی هم باتوجه به اینکه تعداد کاربران آن زیاد شده اند کمی ضعیف عمل می‌کند و همیشه عالی نیست. از این دست مشکلات که بگذریم، باز هم بازی تجربه بسیار خوبی را به بازیکنان هدیه نمی‌دهد و شاید تنها در یکی دو روز و یا نهایتا یکی دو ماه بتوانید از آن لذت ببرید. در مجموع اگر به دنبال بازی های شوتر اول شخص در موبایل هستید همچنان نسخه قبلی بازی جنگ مدرن در دسترس است و می‌توانید از بخش داستانی و چندنفره آن لذت کافی را ببرید. گیم‌لافت در بازی های جدید خود با تاکید بیش از حد بر روی ایده تجاری جدید بازی های موبایل، نتوانسته در سال اخیر بازی قابل قبولی را وارد بازار کند. بازی های گیم‌لافت یک سری ویژگی های کلی دارند که هر ساله در بازی ها تکرار می‌شوند. ویژگی هایی مانند کیفیت تصویر بالا، طراحی هنری و فنی خوب و همچنین صداگذاری و موسیقی متن، موارد هستند که مشخصه بازی های گیم‌لافت شده‌اند و در این موارد ضعفی ندارند اما به جای تولید بازی های جدید و یا به کارگیری ایده های تازه مشغول ادامه دادن بازی های قدیمی با ایده های ضعیف است.

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا
جنگ چند‌نفره مدرن | نقد و بررسی Modern Combat Versus - گیمفا