نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا
نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا
نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا
نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا

نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم)

حسین غزالی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا

کپکام در دنیای تجارت و اقتصاد خشک ویدیوگیم ظواهر یک تابع معروف است که مدام بین صفر و یک جابه‌جا می‌شود و در واقع هم این جابه‌جایی دربارۀ کپکام نشان دهندۀ وضعیت عجیب اوست. زمانی وقتی او یک بازی منتشر می‌کرد، هر شماره‌اش بازتعریف یک ژانر بود ولی حالا هر شماره‌اش، مثل این‌که پورت یک شمارۀ قبلی است. هرچند اوضاع هنوز آن‌قدر برای کپکام وخیم نشده که فرضاً صاحبین شرکت بروند و حراجی راه بیندازند ولی هرچه که نباشد، اوضاع گره خورده به‌نظر می‌رسد. Dragon’s Dogma: Dark Arisen هم یکی از این پورت‌های جدید است که امید دارد یک اثر شناخته شده بین بازیکنان نقش‌آفرینی‌دوست را به سمع و نظر مخاطبین بیش‌تر و جدیدتر برساند.

سال ۲۰۱۲ بود که کپکام با انتشار یک بازی نقش آفرینی جدید، نشان داد که ترکیب چند عنصرِ –در ابتدا از یکدیگر جدا ولی بعدها در کنار هم– و قرار دادن آن‌ها در قالب یک بازی مناسب، می‌توان محصولی دوست داشتنی تولید کرد. محصولی که با وجود شرقی بودنش به دل بسیاری از بازیکنان با ذائقه‌های مختلف نشست و به سبد خریدشان اضافه شد. مهم‌ترین دلیل این اتفاق شاید این بود که کپکام اگر در هر چیز استعداد نداشته باشد، در بی‌هوا ترکیب کردن ایده‌ها استعداد دارد. نتیجۀ خوبی که کپکام از این بازی گرفت، در نهایت منجر به پورت نسخۀ جدیدی از Dragon’s Dogma شد و یک نقش آفرینی دیگر، البته از جنس کپکام را وارد تاریخ بازی های ویدیویی کرد. نسخۀ PC بازی هم که در زمان عرضه اولیه، منتشر نشده بود، مدت‌ها بعد اضافه شد تا بار دیگر ما را به سرزمین های اسطوره‌ای کپکام ببرد اما انگار این هم پایان ماجرا نبود.

نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا

نقش آفرینی، از جنس کپکام.

بازگشت بازی برای نسل هشتم، شاید یک حرکت موفق و فوق‌العاده برای کپکام نباشد، اما به هر حال، شاید کپکام که دست به عرضه نسخه PC زده بود می خواست تا کار را یکسره کرده و در این میان هر چه شد و نشد را به زخم های زندگی بزند. معمولاً آن‌چه که در یک بازی بازسازی شده بیشتر به چشم می‌آید تغییرات مهم در بازی است؛ تغییراتی از قبیل بهبود فریم ریت و رزولوشن و از این قبیل کارهایی که معمولاً سازندگان در پورت‌ها انجام می‌دهند. متاسفانه اما یکی از دردناک‌ترین مشکلات این نسخه برای نسل هشتم فریم ریت بازی است که رسماً هیچ تغییری نکرده و گویی کپکام هیچ تلاشی برای فریم ریت بازی نداشته. فریم ریت Dragon’s Dogma: Dark Arisen به شکل آزاردهنده‌ای همانند نسخۀ نسل هفتم روی ۳۰ فریم اصرار زیادی دارد. با صراحت می‌توان گفت که اگر فریم‌ریت بازی به صورت کامل و عالی به ۶۰ می رسید، آن هم در کنار گیم پلی خوب و مبارزات سرگرم‌کننده مقابل باس فایت‌هایی که مشخصاً با علاقه ساخته شدند، تجربۀ این بازی به‌شکلی جدی‌تر یک تجربۀ نسل هشتمی کامل به‌نظر می‌رسید ولی این اتفاق نیفتاد و بازیکنان مجبور هستند تا قهرمان‌شان را کماکان به شکل ۳۰ فریم تماشا کنند.

نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا

داستان از این قرار بود که طی حمله وحشیانه یک اژدهای سنگدل به دهکده آرام و زیبای بازی، قهرمان قصه قلبش را از دست می دهد و بدون قلب خیلی شیک و مجلسی به یک ماجراجویی بزرگ می رود و همه چیز را درست می کند!

Dragon’s Dogma احتمالاً از شانس خوبش باشد که کمی از ژن‌های باقی فرانچایزهای کپکام هم در وجودش پیدا می‌شود. داستان از این قرار بود که طی حمله وحشیانه یک اژدهای سنگدل به دهکده آرام و زیبای بازی، قهرمان قصه قلبش را از دست می دهد و بدون قلب (!) خیلی شیک و مجلسی به یک ماجراجویی بزرگ می رود و همه چیز را درست می کند. طراحی شخصیت هنوز هم به قوت خود وجود دارد و مورد جالبی در بازی است و علاوه بر اسم و وجود پری‌ست‌ها، می‌توانید شخصیت خودتان را همانند گذشته بر اساس سلیقه خودتان با انواع و اقسام جزئیات شخصی‌سازی کنید و از حق انتخابی که بازی به شما می دهد، خرسند باشید. البته که این اژدهایان غول پیکر و بی رحم و دشمنان تشنه به خون شما، حتی ذره‌ای فکر نخواهند کرد که شما که هستید و چه‌کار می‌کنید. پس شما این شانس را دارید که از کمک همراهان‌تان بهره‌مند شوید. هم‌چنین، همانطور که می‌دانستیم، سیستم ارتقا و کرفتینگ بازی هم نقش بسیاری در موفقت شما برای مبارزات پیش رو ایفا می‌کند و با توجه به نوع شخصیتی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید از مزایای خاصی بهره‌مند باشید.

گیم پلی Dark Arisen، آنچنان ترکیب موفقی بوده که با وجود گذشت سال‌ها از زمان عرضه، هنوز هم امروزی بنظر می رسد.

پیشرفت‌هایی که در بازی دیده می‌شوند، واقعاً به اندازه‌ای نیستند که به احترام کپکام بلند شویم و تشویقش کنیم ( یا اینکه بگویم حتماً این بازی را دوباره به خانه هایتان بیاورید). درست است که شمایل ظاهری بازی نسبتاً تغییر مناسبی داشته و رزولوشن هم به خودش آمده، اما اگر راستش را بخواهید، دلیل خیلی خوبی برای خرید دوباره این عنوان نمی‌بینم؛ منظور این‌که اگر قبلاً بازی را تجربه کرده باشید و بخواهید نسخه‌های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان را خریداری کنید، شاید این پورت با انتظارات فاصلۀ زیادی داشته باشد. این بازی ایرادهایی هم دارد که می‌توانند شما را کمی کلافه کنند. برای مثال، نقاط جا‌به‌جایی سریع یا Fast Travel خیلی خیلی محدود و کم هستم و انگار عمداً دوست دارند اعصابتان را خراب کنند. مخصوصاً وقتی با یک بازی جهان باز طرف هستیم که وسایل حمل و نقل مناسب در اختیار بازیکن نگذاشته باشد، آن وقت برای همین بازیکنان جا‌به‌جایی‌های سریع تبدیل به یک مسئله می‌شوند. این مشکل، شما را وادار به طی کردن مسیرها با پای خودتان می کند.

نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا

گیم پلی DA، طوری طراحی شده که پای‌بند به ریشه‌های قدیمی‌تر تولید بازی باشد.

گیم پلی این نسخه از بازی، همانند گذشته در کلاس جهانی تولید بازی ویدیویی طراحی شده و هنوز هم تا حد زیادی امروزی به‌نظر می‌رسد. حتی با وجود اینکه نسخه اصلی بازی مربوط به سال‌ها قبل است، اما هنوز هم گیم پلی برای بازیکنان جدید تازگی دارد. درآخر، باید گفت که با وجود بازی های بسیار بزرگی که در سال ۲۰۱۷ عرضه شده اند، Dragon’s Dogma: Dark Arisen هنوز هم می تواند یک بازی نقش آفرینی خوب باشد، اما نمی توان از برخی ایرادات بازی گذشت. برگشت این بازی به نسل هشتم، یک برگشت ناقص بود؛ اما اگر واقعاً دوست دارید دوباره به جان اژدهایان درون بازی بیفتید، توصیه می کنیم به سمت نسخه PC بروید. کپکام، با حرکتی که از خودش نشان داد، این حدس را ایجاد کرد که شاید در آینده ای نه چندان دور، شاهد ریمستر ها و بازسازی های مختلف از بازی های عالی، زنده کردن بازی های نسل قبل و یا ادامه دادن عناوین فوق العاده قدیمی از کپکام باشیم. اتفاقی که باعث می شود مسیر منتهی به عددِ یک از صفر را کپکام سریع تر طی کرده باشد. در هر صورت، ما امیدواریم که کپکام، مسیر درست خودش را دوباره پیدا کند.

نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا
نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا
نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا
نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا
نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ممنون بابت نقد آقای غزالی.
    این بازی یکی از بهترین تجربه های نسل هفت بود. گیم پلی بازی بهترین و روان‌ترین گیمپلی در بازی های نقش آفرینی بود.
    بالا رفتن از هیولا های غول پیکر بازی بشدت لذت بخش بود. جنگیدن با گریفین و اژدها ها تا به حال در هیچ بازی انقدر لذت بخش نبوده.
    کلاس های متنوع بازی و نحوه سوییچ کردن بینشون واقعاً عالی طراحی شده بودند.
    راستی اگر از فست تراول استفاده می‌کنید، دارید به خودتون ظلم می کنید!!!
    تمام لذت بازی در کشف کردن چیز های جدید خلاصه میشه و هر بار شما با اتفاقات جدیدی رو به رو میشید.

    به نظرم کپکام با این بازی و اویل ۷ نشون داد که هنوز جادوی خودش رو داره و میتونه بازی های عالی بسازه.
    امیدوارم نسخه دومی در حال ساخت باشه.

    • Hodd Toward گفت:

      اون موجود اول بازی. شیر و اژدها و عقاب و خر و فیل و …….. شده بودن یکی :laugh:
      فست ترول هم لازمه. شما فکر کن باید یه بار از این ور نقشه دو ساعت سفر کنید که برسید به اون طرف. قبلا هم همون مسیر رو رفتی دیگه. واقعا حوصلت سر میره

      • اونا اسمشون کیمرا بود. واقعاً طراحی هیولا ها بینظیر بود.

        بک ترک کردن وقتی اذیت میکنه که تکراری بشه. در این بازی کلاس های زیادی وجود داره که هر کدوم اسکیل های خودشون رو دارند.
        امکان فست تراول هم هست اما نیاز به آیتم خاصی هست.
        من عاشق ماجراجویی ام!!! من تو اسکایریم هم از فست تراول استفاده نکردم!
        البته این نظر منه.

    • GTA V 22 گفت:

      جووووووووووووووومووووووووووونننننننگگگگگگگگگگگ

  • Hodd Toward گفت:

    این بازی واقعا خوب بود. مخصوصا مکانیک بالا رفتن از هیولا ها. اما همین مشکل fast travel واقعا حوصله سر بر بود. همین باعث شد نتونم کامل بازی رو به اتمام برسونم. کاش حداقل تو این نسخه این مشکل رو برطرف می کردن. یا این که کاش نسخه ی بعدی هم ساخته بشه و اونجا حلش کنن. واقعا بازی به این خوبی چنین مشکلی داشته باشه.

  • نقد خیلی خوب بود، مختصر و مفید. تقریبا همه یه سیستم Fast travel درست و حسابی میخواستن، نمیدونم چرا کپکام به خودش زحمت نداد این مشکل رو حل کنه. دشمنان هم ریسپاون میشن. وقتی یه مسیر رو مجبوری چندبار بری و همون دشمنارو بکشی، شدیدا کسل کننده میشه.

  • aBBaS _Ps4 گفت:

    سلام
    با تشکر از اقای غزالی…
    این بازی یکی از عنوان های خوب کپ کام بود اگه بهش بیشتر تمرکز میکردن و امکانات بیشتری به بازی میدادن فاعدتا با یک شاهکار روبه رو بودیم…
    انشالله تو نسخه هایه بعدی بهتر بشه
    ولی حقیقتا هرچی کپ کام شماره هایه جدیدتر از هر سری از بازیاشو میزنه
    نسبت به قبل افت داره و واقعا کپ کام باید یه فکری به حال خودش بکنه
    به نظرم تنها راهش اینه که نوابغ خودشو برگردونه
    وگرنه با این اوضاع نه گیمر از گیماش لذت میبره
    و هم کم کم فروشش رو به افول میر…و یه شکست مالی میخوره
    مثل اویل۷ که حداقل تونستن با تغییر دوربین بازی و ترس بیشتر نسبتت به نسخه ۵و۶ عنوان نسبت بهتری رو اراعه بدند و واقعا هم مزد زحماتشو گرفت و فروش خوبی رو تجربه کرد.

  • aBBaS _Ps4 گفت:

    اصلا معلوم هست deep down چی شد کجا رفت…
    کپ کام بابا داری باخودت چکار میکنی :-/

  • Mohsen2886 گفت:

    بازیش تو مبارزات عالی بود ولی برای فست تراول تو بازی باید از یه سری کریستال که داخل بازی بهتون میداد استفاده میکردید باید هر جا که میخواستی قرارشون میدادی بعد با استفاده از یکی از ایتم های بازی به جاهایی که اون کریستال ها رو قرار داده بودین سفر میکردین …… در واقع خودتون محل فست تراول رو مشخص میکردین که کجا باشه

  • ممنون بابت نقد . این بازی با این که کم و کاست هایی داشت ولی گیم پلیش مخصوصا جنگ با موجودت غول پیکرش لذتی داره که تو هیچ بازی به عمرم ندیدم و نچشیدم … امید وارم کپکام جای اینکاراش بیاد یه نسخه جدیدشو بسازه

  • aBBaS _Ps4 گفت:

    سلام عرفان جان….
    داداش اسم اسکایریمو پیش این نیار
    این عنوان هرچی هم باشه باز عددی نیست پیش این…
    البته نظرت محترمه :-*

    • erfan9 گفت:

      مخلص آقا عباسم هستیم
      اگه تو اینو بازی کنی متوجه میشی که چه گیم پلی غنی ای داره
      اسکایریم انقدر ما رو مجذوب جزییاتش کرده که باعث شده گیم پلی ساده اش به چشم نیاد ولی از دور که نگاه کنی واقعا متوجه میشی اسکایریم گیم پلی آنچنان جذابی نداره(هر چند خودم هم رو ایکس باکس هم رو پی سی هر کدوم ۲۰۰ ساعت اسکایریم بازی کردم 😀 )

      • aBBaS _Ps4 گفت:

        :blush:
        واقعا میگم اسکایریم چیزی برا تموم شدن نداشت…
        خیلی جزییات تو بازیه

        البته منظورتو فهمیدم
        به نظرم چون گیم پلی خشکی داره مثلا سیستم مبارزاتش زیاد پیچیده نیست…
        و حتی ارتقا هم بدی فقط یه دو یا سه ضربه اضافش میشه
        و یه قدرت ویژه هم داره که میتونی انتخاب کنی کجایه اعضایه بدنو قطع کنی تقریبااا مس فال اوت…
        گیم پلی خشکش رو قبول دارم
        ولی انصصاف رو باید رعایت کرد مپ اسکایریم واقعا خیلی جزییات داره برا کشف کردن و…
        درکل سبک گیم پلی تاد هاوارد هم همینه …همش بر پایه مبارزات نیست
        ارتقا هایه خیلی زیادی داره معما زیادی تو بازی هست و خیلی چیزایه سرگرم کننده دیگه….
        :yes:

      • aBBaS _Ps4 گفت:

        انشالله تجربش میکنم…. :heh:
        ولی فک نکنم درحد اسکایریم باشه….

  • بابا کبکام دست بار از این رمستر واینها برو فرانچایزهایه قدیمی رو ادامه بده رزیدنت اویل ۸ با طعم سوم شخص با لیان دویل می کری ۵ با طعم دانته انیموشا ۵ رو بساززززززززززززززززززززز مردیم ما گیمرایه قدیمی

نقش آفرینی، از جنس کپکام | نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma: Dark Arisen (نسخه نسل هشتم) - گیمفا