شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

در دنیای بازی های رایانه ای برخی از کمپانی ها وجود دارند که اصطلاحا شرکت های “خوشنام”ی هستند و معمولا هیچ کسی نه با آن ها مشکلی دارد و نه حاشیه های زیادی دارند و بین تقریبا تمامی بازیباز ها نیز محبوب هستند. شرکت هایی که معمولا بازی های خوب می سازند و منتشر می کنند و همواره به حقوق مخاطبین خود احترام می گذارند و معمولا هم بازی های مولتی پلتفرم می سازند تا بین همه گروه های بازیبازان محبوب باشند. یکی از بزرگترین کمپانی ها در میان این شرکت های خوشنام، بدون شک کمپانی ۲K Games است معمولا همیشه و همه قشر بازیبازان از آن خاطرات خوبی دارند و شرکتی محبوب در صنعت بازی های رایانه ای به حساب می آید. شاید اطلاع داشته باشید اما لازم است اشاره کنم که کمپانی ۲K Games به همراه کمپانی عطیم راک استار، خودشان زیرشاخه شرکت Take 2 Interactive هستند (چه غولی است این تیک تو اینتراکتیو!!). در واقع می شد در این مطلب نام را به برترین عناوین Take 2 Interactive تغییر دهیم و بازی های راک استار را نیز در این لیست بگنجانیم اما دیدم که حیف است نام ۲K Games را با راک استار بیاوریم و آن را زیر سایه عظیم راک استار و بازی هایش قرار دهیم زیرا که خود این شرکت کلی بازی خوب و خاطره انگیز و جذاب دارد که لیاقت داشتن یک مطلب کامل برای خود را دارا هستند. کیست که بتواند شاهکاری تاریخی و تاریخ ساز و یکی از برترین بازی های تاریخ به نام بایوشاک و ۳ نسخه بی نظیر آن را فراموش کند؟ چطور می شود عنوانی مثل مافیا را از یاد برد؟ کدام نقش آفرینی بازی است که از بردرلندز لذت نبرده باشد؟ مگر استراتژی بازها می توانند از نام ایکس کام و سیویلیزیشن بگذرند؟ مگر شبیه ساز بسکتبالی بی نظیر تر از سری NBA 2K وجود دارد؟

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

تو کی؟!!!!!

نکته جالبی که در مورد بازی های این شرکت به چشم می خورد تنوع بسیار بالای آن هاست و انواع و اقسام سبک های مختلف را در بازی های بی نظیر ۲K Games مشاهده می کنیم که از شوتر سوم شخص نظامی گرفته تا استراتژی و شوتر اول شخص و شوتر اول شخص نقش آفرینی و شبیه ساز ورزشی و اکشن ماجرایی جهان آزاد متغیر هستند و سبد این شرکت را کاملا تکمیل کرده اند. در واقع یکی از دلایل محبوبیت عمومی این شرکت نیز همین تنوع بازی هایش است که سبب شده تا همه بازیبازان بتوانند عنوان محبوب خود را در بین بازی های ۲K Games پیدا کنند. این شرکت بازی های بسیار زیبا و خوش ساختی دارد که یا وظیفه ساخت و نشر آن ها را داشته است و یا انتشار آن ها را بر عهده گرفته است که اتفاقا در همین مورد یعنی در زمینه انتخاب بازی های این لیست، مقاله امروز با قبلی ها متفاوت است که دلیل تفاوت را می توانید در پاراگراف بعدی مطالعه نمایید.  در این مطلب قصد داریم تا به ۱۰ عدد از برترین بازی های ساخته و یا منتشر شده توسط کمپانی ۲K Games در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید.  مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که با توجه به این که کمپانی ۲K Games به اندازه شرکت هایی مثل الکترونیک آرتز و کونامی و کپکام و یوبیسافت و… بزرگ نیست و یا لااقل اندازه آن ها فرنچایز شاهکار ندارد و با توجه به این که از هر سری یک بازی در این مقاله انتخاب می شود، بنابراین در این مطلب بر خلاف قسمت های قبلی، هم بازی هایی قرار گرفته اند که وظیفه ساخت آن ها را شرکت ۲K Games و زیرشاخه های آن بر عهده داشتند و هم بازی هایی که این کمپانی خوشنام، ناشر آنها و حمایت کننده تیم سازنده بوده است و در واقع بازی هایی که سازنده یا ناشر بازی و یا هر دو، این کمپانی بزرگ است. 

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

یک نام پراعتبار و آبرودار…

همچنین توجه داشته باشید که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ موفقیت و متا و فروش و اقبال جهانی در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود. همچنین دوستان توجه کنند که این مطلب در مورد “با ارزش ترین و مهم ترین و بهترین فرنچایزهای ۲K Games” نیست که بخواهید بگویید چرا فلان بازی اول نیست و …. بلکه این مطلب در مورد “۱۰ تک عنوان قدرتمند و برتر این شرکت فارغ از وضعیت فرنچایزشان” است که به این موضوع توجه داشته باشید. این نکاتی که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “۱۰ بازی برتر شرکت ۲K Games” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی فارکرای ۲ را بیاورد و در صدر لیست برترین بازی تاریخ شرکت ۲K Games قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

کمپانی که برای هر قشری و علاقمند به هر سبکی، بازی های شاهکار در سبد دارد…

البته لازم به ذکر است که ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین عناوین شرکت ۲K Games، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر این کمپانی است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “۱۰ بازی برتر شرکت ۲K Games” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۰ –  Spec ops: The Line

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

Spec ops: The Line

سازنده:  Yager Development, Darkside Game Studios, Polygon Magic

ناشر: ۲K Games

ژانر:  Third-person shooter

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows, Linux

سال انتشار:  ۲۰۱۲

امتیاز متا:  ۷۷/۱۰۰

Spec ops: The Line یکی از آن عناوینی است که خیلی ها اعتقاد دارند به حق واقعی خود نرسید و با متای ۷۷ که منتقدان برای این بازی به ثبت رساندند از چشم خیلی ها افتاد و آن را نخریده و تجربه نکردند تا بازی تقریبا شکست بخورد. در حالی که وقتی این بازی را انجام دهید چنان به عمق داستان و انتخاب ها و گیم پلی بازی کشیده می شوید که در پایان بازی و دیدن ارزش تکرار بالای آن با خود می گویید ۷۷؟ واقعا فقط ۷۷؟ خیلی بی انصافی است. یعنی از نظر من این متا در حدی بی انصافی است نزدیک به ناحق ترین بی عدالتی تاریخ در امتیاز متا (از نظر بنده) یعنی بازی Lords of the Fallen. البته باید به این نکته اشاره کنم که بازی Spec ops: The Line انصافا در یک بخش بسیار بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفت و آن هم داستان فراتز از شاهکار و روایت بی نظیر و استثنایی آن بود که اصلی ترین نقطه قوت بازی بود و حتی گمان می کنم در لیست کاندیداهای برترین داستان سال ۲۰۱۲ نیز قرار گرفت و هر گاه صحبت از برترین داستان ها، برترین پایان ها، برترین روایت ها و واقعی ترین نمایش تلخی های جنگ وتاصمیمات سخت مطرح باشد نام بازی Spec ops: The Line را خواهیم شنید. اما نکته اینجا بود که این بازی در زمینه گیم پلی هم چیزی از یک بازی خوش ساخت و عالی کم نداشت و بازی بسیار منحصر به فردی بود. با آن طوفان های شن دبی و تصمیمات خیلی خیلی سخت و تاثیرگذار در داستان بازی و ارزش تکرار بالا و تیراندازی خوش دست، امتیاز Spec ops: The Line می توانست و می بایست خیلی بالاتر می بود و این حرف اکثریت بازیبازان دنیاست و البته عده ای هم مخالف آن هستند. جتی جالب است بدانید که صداگذاری های شخصیت های بازی هم فوق العاده بود و شاهد هنرمایی Nolan North بزرگ در نقش شخصیت اصلی بازی یعنی Captain Martin Walker بودیم و در این زمینه نیز بازی کاملا استانداردهای جهانی داشت. به شخصه گمان می کنم که منتقدان در آن ابتدا که می خواستند بازی را نقد کنند، نگاهی به نام سازنده کم نام و نشان بازی یعنی Yager Development انداختند و بازی را در سطح شناخته شده بودن این سازنده پایین آوردند و به آن فرصت دیده شدن به عنوان یک بازی فارغ از نام سازنده اش را ندادند و با دیدی منفی آن را ذنقد کردند. اتفاقی که در مورد بازی بی نظیری مثل Lords of the Fallen هم رخ داد و چون از سازنده آن انتظار یک اکشن نقش آفرینی شاهکار نزدیک به کیفیت سری سولز را نداشتند، به آن با دید همان امتیاز سری Sniper Ghost Warrior نگاه کردند و چون سازنده یکی بود، امتیاز را هم همان حدود دادند و متای خنده دار ۶۹ برای یکی از برترین اکشن نقش آفرینی های تاریخ خلق شد (آنقدر دلم از این موضوع پره که فکر کنم اگز حواسم نباشد کلا مقاله و موضوع و بازی Spec ops: The Line را راها کرده و یک کتاب در مورد بی عدالتی در حق Lords of the Fallen می نویسم!!).

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

الحق و والانصاف که این بازی داستان بی نظیری داشت و به واقع بدون هیچگونه تعارفی عواقب انتخاب های سخت و مرگبار در جنگ و تاثیری که روی مردم عادی می گذارد را نشان می داد. انتخاب هایی از جنس بد و برتر…

به هر حال این مثالی بود از نحوه دیدی که منتقدان از نظر من به بازی Spec ops: The Line داشته اند و گمان می کنم اگر حالا به همان منتقدان دوباره بدهیم این بازی را نقد کنند با توجه به بازخوردهای خیلی مثبت بازیبازان از این بازی، شاهد نمرات خیلی بهتری خواهیم بود. حالا اصلا شاید بگویید این بازی Spec ops: The Line اصلا چه هست و کجا بوده و کی منتشر شده و …؟ توضیح میدهم خدمتتان. عنوان زیبای Spec ops: The Line توسط Yager Development, Darkside Game Studios و Polygon Magic در سبک Third-person shooter ساخته شد و در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی ۲K Games برای پلتفرم های PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows و Linux منتشر گردید. Spec ops: The Line پس از انتشار بازخوردهای مثبت و موفقی را مخصوصا از لحاظ شاهکار بودن داستان، از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای خوب ۷۷/۱۰۰ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت ۲K Games شود. هر چند ک همان طور که در ابتدای مطلب هم خدمتتان عرض کردم، بسیاری معتقد هستند در حق این بازی اجحاف شد و شایسته امتیاز بسیار بیشتری می باشد. Spec ops: The Line تعداد ۴ پایان فوق العاده تاثیرگذار و سنگین داشت که اصلا شوخی و مثبت و Happy Ending نبوده و ابایی از بیان واقعیت نداشتند و اثر واقعی تصمیمات سخت بازیباز را به او نشان می دادند. در واقع بازی نشان می داد در چنین تراژدی هایی اصلا سمت مثبت و منفی و رستگار شدن و … نداریم و آخر چنین فجایعی، به صورت دو سر باخت تمام شده و عواقب کشتار مردم، چه با هدف منفی و چه بر اساس گول زدن خود و مثلا دیدن Greater Good، گریبان همه را خواهد گرفت و سرانجام آن ها را به زمین خواهد زد. حتی وقتی از بین بد و بدتر، بدون هیچ چاره و گریزی، بد را انتخاب کنید و مثلا انتخاب کنید که به جای ۱۰۰ نفر، ۳۰ نفر کشته شوند، دلیلی بر این نیست که با خود حس کنید موفق شده اید و خوشحال باشید، بلکه بار گناه و عذاب وجدان تا ابد بر دوشتان سنگینی می کند و اگر شما را دیوانه نکند، مطمئنا عذاب سختی را به شما تحمیل خواهد کرد. بدتر آن که بدانید یک تصمیم که در زمان اتخاذ آن درست به نظر می رسیده است، باعث خلق یک فاجعه شده است و این از درون شما را خواهد خورد. اینها همه مواردی هستند که در بازی  Spec ops: The Line با آن ها دست به گریبان خواهید بود. دوست ندارم از روند داستان بازی چیزی برایتان بگویم زیرا اگر یک نفر آن را تجربه نکرده باشد خیلی حیف است داستان شاهکار آن برایش اسپویل شود و یکی از بهترین سورپرایزهای داستانی در تاریخ را از دست بدهد. تهایتا باید گفت Spec ops: The Line جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه دهم قرار می گیرد.

۹ –  Freedom Force

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

Freedom Force

سازنده:  Irrational Games, The Omni Group

ناشر: ۲K Games (توضیحات اضافی در متن داده شده است)

ژانر:   Real-time tactics, Tactical role-playing

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows, Mac

سال انتشار:  ۲۰۰۲

امتیاز متا:  ۹۰/۱۰۰

شاید بین تمامی عناوین این لیست، بازی Freedom Force ناشناخته ترین و نا آشناترین بازی برای ما باشد که بسیاری از ما حتی نامش را نیز نشنیده ایم و جالب است که می بینیم سازنده اش Irrational Games بوده است و متایش هم ۹۰ !!!! بگذارید تا در ابتدا اطلاعات کلی این بازی را برای شما عزیزان مطرح کنیم تا بیشتر با کلیت آن آشنا شوید. عنوان Freedom Force با بودجه ای حدود ۲ میلیون دلار توسط Irrational Games و The Omni Group در سبک Real-time tactics و Tactical role-playing ساخته شد و در سال ۲۰۰۲ توسط کمپانی ۲K Games برای پلتفرم های Microsoft Windows و Mac منتشر گردید. البته باید اشاره کنیم که شرکت های Crave Entertainment و Electronic Arts نشر نسخه ویندوز بازی، شرکت MacPlay نشر نسخه Mac و کمپانی مورد نظر ما یعنی ۲K Games نیز نشر نسخه استیم را بر عهده داشتند و شاهد عنوانی Multi Publisher بودیم. ۳ سال بعد و در سال ۲۰۰۵ نسخه دنباله این عنوان نیز با نام Freedom Force vs The 3rd Reich منتشر گردید. شما در بازی هدابت تیمی متشکل از ابرقهرمانان یا سوپرهیروها را بر عهده داشتید و بایستی از شهر Patriot City در برابر انواع و اقسام تهدیدهای مختلف و هیولاها و … محافظت می کردید تا گزندی به شهر نرسد. اغلب اتفاقات بازی در همین شهر رخ می داد اما برای تنوع محیط های دیگری هم در بازی وجود داشتند که شامل مواردی مثل سرزمین های جادویی، مناطقی در زمان ماقبل تاریخ و همین طور دروازه سرزمین هایی که به طور کامل از تاریخ و زمان پاک شده، بودند.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

یک بازی با حال و جذاب و دوست داشتنی…

بازی دارای یک لیست بسیار متنوع از قهرمانان و شخصیت هایی بود که بر اساس ویژگی های سنتی و رایج کمیک بوک ها خلق شده بودند و در خلق آن ها الهامات زیادی از ابرقهرمانان فوق محبوب دی سی و مارول نیز به چشم می خورد که البته بدون شک هر ابرقهرمانی که در دنیا خلق شود از این دو غول بزرگ کمیک و ابرقهرمانان بزرگشان الهام خواهد گرفت. Freedom Force پس از انتشار موفقیت های فوق العاده ای را کسب کرده و بازخوردهای بی نظیری را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۰/۱۰۰ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین بسیار موفق شرکت ۲K Games و البته دیگر ناشرین شود. این بازی حای موفق شد جایزه برترین بازی اسراتژی سال را از Computer Gaming World دریافت نماید. در سال ۲۰۰۵ داستان این بازی در قالب یک کمیک بوک ۶ شماره ای مجددا بازگو شد که این مینی سری کمیک توسط Image Comics منتشر گردید. در نهایت بایستی گفت با وجود چندان شناخته شدن نبودن برای خیلی از گیمرهای امروز، اما نمی توان کتمان کرد که Freedom Force قطعا جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه نهم قرار می گیرد.

۸ –  Prey

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

Prey

سازنده:  Human Head Studios, 3D Realms, Aspyr, Venom Games

ناشر: ۲K Games, Aspyr

ژانر:  First Person Shooter

پلتفرم مقصد:  Xbox 360, Microsoft Windows, Linux, Macintosh operating systems, Zeebo, Symbian

سال انتشار:  ۲۰۰۶

امتیاز متا:  ۸۳/۱۰۰

اصولا وقتی نام Prey را می شنویم یاد دردسر و مدام معرفی و کنسل شدن نسخه دوم و نسخه اول و نسخه ریبوت و جابجایی امتیاز سری و خلاصه داستان های عجیب و غریب پیرامون نام این فرنچایز می افتیم. این نام اکنون متعلق به کمپانی بتزدا است و در نسل هشتم هم عنوانی با نام مجدد Prey که توسط سازندگان دیس آنرد ساخته شده بود توسط بتزدا منتشر گردید و موفق نیز عمل کرد. اما در این مطلب صحبت ما از کمپانی ۲K Game است و زمانی که این فرنچایز در اختیار این شرکت قرار داشت و برای اولین بار عنوانی با نام Prey منتشر گردید. البته باید گفت امتیازی در آن زمان هنوز در کار نبود زیرا برای اولین بار این آی پی جدید خلق شده بود و تازه امتیاز یک سری با نام Prey ثبت گردیده بود. یک شوتر اول شخص جذاب و خاص که توانست نامش را در دنیای بازی ها رایانه ای مطرح نماید. ابتدا به بیان اطلاعاتی از این عنوان می پردازیم تا بیشتر با کلیت بازی نخست سری Prey آشنا شویم. عنوان Prey توسط Human Head Studios, 3D Realms, Aspyr وVenom Games در ژانر First Person Shooter ساخته شد و در سال ۲۰۰۶ و سال های بعد از آن توسط کمپانی های ۲K Games و Aspyr برای پلتفرم های Xbox 360, Microsoft Windows, Linux, Macintosh operating systems, Zeebo و Symbian منتشر گردید. حتی خلق نسخه اول این بازی نیز داستان داشت و جالب است بدانید از سال ۱۹۹۵ ساخت چنین عنوان کلید خورده بود و در طی این مسیر ۱۱ ساله بسیاری از المان های گیم پلی مثل استفاده از پورتال ها و … ثابت باقی مانده ولی داستان و وقایع بازی بارها تغییرات مختلف به خود دیده بودند. Prey پس از انتشار موفقیت های خوبی را کسب کرده و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۳/۱۰۰ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت ۲K Games شود. بازی در زمینه فروش نیز موفق بود و در دو ماه اول عرضه بالغ بر یک میلیون نسخه فروش داشت که این موضوع سبب شد تا سازندگان به فکر ساخت نسخه دوم بیافتند که البته هرگز عاقبت خوشی نداشت و ساخته هم نشد (با وجود تریلر بسیار زیبایی که از آن دیده بودیم) و از آن زمان امتیاز بازی به بتزدا منتقل گردید تا سرانجام سال ۲۰۱۷ شاهد بازی جدید Prey باشیم.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

واقعا برخی از عجیب ترین و مخوف ترین موجوداتی که در بازی های رایانه ای دیده ایم را در بازی Prey شاهد بودیم.

بازی داستان یک شخصیت سرخپوست مانند (اصطلاحا به آنها Cherokee گفته می شود) با نام Domasi “Tommy” Tawodi را دنبال می کرد. او به همراه دوست دختر و پدربزرگش توسط یک سفینه فضایی به نام Sphere ربوده شده بودند که این سفینه تمامی مواد بی جان و جانداران زمین را مصرف می کرد تا به بقا و حفظ خود بپردازد. گذشته Cherokee تامی به او اجازه می داد تا بتواند روحش را آزادانه به زمان های مختلف ببرد و به این ترتیب، یک برتری در نبرد برای متوقف کردن Sphere در اختیار داشت. در بازی از زاویه اول شخص کنترل تامی را در کشتی فضایی Sphere برعهده داشتیم و باید در این کشتی بیگانه عظیم، گشت و گذار کرده و دشمنان را شکست می دادیم. در طول بازی تنوع خوبی از سلاح های بیگانه را شاهد بودیم که در کشتی پیدا می کردید و برخی از آن ها کارآیی هایی شبیه به همان سلاح های آشنا و همیشگی شوترهای اول شخص داشتند اما برخی از آن ها قابلیت های جدید و خاص و کاملا بیگانه داشتند که تنوع فوق العاده ای به بازی می بخشید. انجین بازی که نسخه ای فوق العاده ارتقایافته از  id Tech 4 بود اجازه خلق دو مکانیک فوق العاده را در گیم پلی بازی داده بود که شامل پورتال ها و جاذبه متغیر بودند. پورتال ها بازیباز را بلافاصله از یک محل به محل دیگری جابجا می کردند و می توانستید از درون آنها نگاه کرده، شلیک کنید و همین طور در هر دو جهت در آن ها رفت و آمد کنید. البته سیستم خلق این پورتال ها و قوانین آن ها با بازی پورتال که بعدا منتشر گردید تا حدود زیادی متفاوت بود. جاذبه متنوع نیز در بخش هایی از بازی تنوع عالی را به گیم پلی این عنوان بخشیده بود و در نهایت سبب خلق یک شوتر اول شخص خاص و بونیک شده بودند که با دیگر عناوین موجود در بازار فرق داشت و حس خاصی را به بازیباز منتقل می کرد. باید اذعان داشت که بازی Prey بی شک جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه هشتم قرار می گیرد.

۷ –  The Darkness

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

The Darkness

سازنده:  Starbreeze Studios

ناشر: ۲K Games

ژانر:  First Person Shooter ,Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3, Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۰۷

امتیاز متا:  ۸۲/۱۰۰

باید گفت The Darkness در زمره بازی هایی قرار دارد که اگر آن را تجربه کرده باشید، هیچ گاه از یادتان نخواهد رفت و گیم پلی، فضاسازی تاریک و غمگین و داستان خاص بازی را همیشه به یاد خواهید داشت. روند خلق چنین بازی هایی مانند “The Darkness” به این صورت نیستند که هر سال ۱۰ عدد مثل آن ها منتشر شود و جای هم را بگیرند و قبلی ها از یاد بروند، بلکه این مدل عناوین شاید در یک نسل ۲ یا ۳ عدد بیشتر نباشند که اینچنین خاص و متفاوت هستند. The Darkness یک شوتر اول شخص با المان هایی است که آن را از هر بازی دیگری در سبک خود متمایز کرده است و حال وهوای بی نظیری به بازی بخشیده است. فضای بسیار خاص و غمناک، روایت زیبا و جذاب، وجود المان های شبیه به عناوین نقش آفرینی، گیم پلی خاص به دلیل وجود موجودات تاریکی و بسیاری از موارد دیگر از The Darkness عنوانی ساخته بود که بسیار خاص و جذاب و هیجان انگیز بود و تجربه ای بسیار لذتبخش را برای بازیبازان رقم می زد. به واقع اگر بخواهبم بازی هایی را انتخاب کنیم که نامشان کاملا با فضای بازی منطبق بوده و تمام بازی در نام آن نهفته باشد، بی شک The Darkness یکی از اولین هاست که به واقع مانند نامش تاریک و تاریک و تاریک است. The Darkness تاریکی محض است. قصه مرگ و غم و انتقام و فروختن روح به تاریکی. سرگذشتی غمناک و تراژیک از جوانی به نام جکی استکادو که نمی خواست سرانجامش این شود، ولی دست تقدیر، مافیای بی رحم و از همه مهم تر تاریکی، برایش خواب دیگری دیده بود. عنوان بی نظیر The Darkness توسط استودیو Starbreeze Studios (سازنده عناوینی مثل The Chronicles of Riddick ،Syndicate ،Payday 2 و Brothers: A Tale of Two Sons) در سبک First Person Shooter با المان های نقش آفرینی ساخته شد و در سال ۲۰۰۷ توسط کمپانی ۲K Games برای پلتفرم های PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر گردید.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

معنا و مفهوم یک بازی خاص و بی نهایت زیبا و جذاب و خشن…  این بازوهای تاریکی داستانی بودند برای خودشان!!

بازی بعد از انتشار، خیلی زود برای خود نامی دست و پا کرد و به عنوان یکی از عناوین جذاب و شوترهای خاص آن سال نامش شنیده می شد. پس از انتشار این عنوان، بازخوردها و نقدهای بازی اکثرا مثبت بودند و The Darkness موفق شد تا امتیازاتی نظیر ۸۸ از وبسایت گیم اینفورمر، امتیاز ۸۵ از گیم اسپات و امتیاز ۸۳ از گیم تریلرز را کسب نماید و نهایتا با امتیاز متای بسیار خوب ۸۲/۱۰۰ به کار خود پایان داد و یک عنوان موفق را در کارنامه سازنده اش ثبت نمود. نکته مهم اینجا بود که The Darkness از نظر خیلی ها که آن را تجربه کرده بودند از آن بازی ها بود که امتیاز متای آن نباید زیاد مورد توجه قرار گیرد زیرا عنوانی بسیار خاص است و نمی شود آن را به عنوان یک شوتر اول شخص معمولی نقد کرد و عنوانی مثل آن در بازار وجود ندارد و به معنای کامل یک بازی یونیک محسوب می شود. در واقع باید گفت در دنیای بازی های رایانه ای و مخصوصا بین خیلی از بازیبازان این اعتقاد وجود داشته و دارد که ارزش The Darkness بسیار بیشتر از امتیاز متای آن است و آن را در زمره یکی از برترین بازی های سال ۲۰۰۷ محسوب می کنند (با این که متای ۸۲  بسیار خوب و قابل قبول است اما کسانی که به عمق این بازی و تاریکی رفته اند خوب می دانند که بازی فراتر از این امتیاز است). به واقع اگر بازی The Darkness را تجربه کرده باشید می دانید که این بازی شبیه به هیچ عنوان دیگری نیست و تقریبا مشابهی ندارد، به همین خاطر نیز بسیار ارزشمند است. در مجموع باید گفت The Darkness بدون تردید در زمره برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶ –  NBA 2K2

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

NBA 2K2

سازنده:  Visual Concepts

ناشر: Sega

ژانر:  Sport – Basketball Simulator

پلتفرم مقصد:  Dreamcast ,PlayStation 2 ,Xbox ,GameCube

سال انتشار:  ۲۰۰۱

امتیاز متا:  ۹۳/۱۰۰

بدون هیچ شکی قدرت اول در بازی های ورزشی و مخصوصا ورزش های تیمی در دنیا، بخش ورزشی کمپانی الکترونیک آرتز است که حرف اول را در زمینه بازی هایی مثل فوتبال و هاکی و راگبی و … می زند و به حدی قدرتمند است که تقریبا شرکت دیگری از این سبک بازی های ورزشی نمی سازد. اما در زمینه بسکتبال قضیه فرق دارد و بخش ورزشی شرکت ۲K به حدی در این رشته بازی با کیفیت ساخته و می سازد که تقریبا الکترونیک آرتز قید بسکتبال را زده است و با این که بازی NBA Live را داراست ولی این بازی اصلا در سطح و اندازه های سری محبوب و بی نظیر NBA 2K نیست و واقعا باید گفت اگر بخواهیم بگوییم شبیه ترین بازی تیمی به واقعیت در کدام بازی شبیه سازی شده است باید به نسخه های اخیر این سری اشاره کرد که واقعا اگر مقداری دور از تلویزیون باشید و آن را ببینید کاملا فکر می کنید که در حال تماشای یک بسکتبال واقعی هستید و هیچ چیزی در آن با واقعیت مو نمی زند که مثلا در زمینه فوتبال و … اصلا اینطور نیست. در واقع سری NBA 2K لذت ناب یک بسکتبال واقعی در لیگ بی نظیر و قدرتمند NBA را به بازیباز هدیه می دهد تا بتوانید در قالب غول های این لیگ که ۲ متر تقریبا قد نرمالشان است قرار بگیرید و دستی به سبد برسانید و حاجت بگیرید!! فکر نکنید که سری NBA 2K در همین چند سال اخیر است که مطرح شده زیرا که از خیلی خیلی قبل تر نام این فرنچایز شاهکار خوش می درخشیده است و در هر زمان و هر نسلی بهترین شبیه ساز بسکتبال زمان خود بوده است. در واقع اگر بخواهیم با در نظر گرفتن مجموع شرایط و امتیاز و محبوبیت و … برترین بازی این سری تا امروز را انتخاب کنیم، بایستی برگردیم به ۱۶ سال قبل یعنی سال ۲۰۰۱ و بازی زیبا و به یاد ماندنی NBA 2K2 در نسل ششم.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

اگر بخواهیم بگوییم شبیه ترین بازی تیمی به واقعیت در کدام بازی شبیه سازی شده است باید به نسخه های اخیر این سری اشاره کرد که واقعا اگر مقداری دور از تلویزیون باشید و آن را ببینید کاملا فکر می کنید که در حال تماشای یک بسکتبال واقعی هستید و هیچ چیزی در آن با واقعیت مو نمی زند

این شاهکار توسط Visual Concepts (از استودیوهای زیرشاخه ۲K Games) ساخته شد و در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی Sega (در آن زمان هنوز سگا نشر این سری را برعهده داشت و فقط ساخت آن با ۲K بود که امروزه و در چندین سال اخیر دیگر این طور نیست و ساخت و نشر هر دو برعهده این شرکت است) برای پلتفرم های Dreamcast ,PlayStation 2 ,Xbox و GameCube منتشر گردید. NBA 2K2 پس از انتشار موفقیت های خوبی را کسب کرده و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۳/۱۰۰ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت ۲K Games و همین طور شاید برترین بازی سری محبوب NBA 2K شود. این بازی در حقیقت نسخه سوم از این سری محبوب به حساب می آید و اولین بازی فرنچایز است که به صورت مولتی پلتفرم منتشر گردید. در این بازی المان های بیشتری از بازی های بسکتبال خیابانی نیز وجود داشت و شاهد مناطقی مثل Mosswood, Fonde Rec Center و Venice Beach در بازی بودیم. بازیکن معروفی که در این نسخه بر روی کاور به چشم می خورد  Allen Iverson  از تیم بسکتبال Philadelphia 76ers بود که در آن زمان از ستارگان موفق و محبوب NBA به حساب می آمد. NBA 2K2 بدون شک جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ – Civilization V

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

Civilization V

سازنده:  Firaxis Games

ناشر:  ۲K Games و Aspyr

ژانر: Turn-based strategy, 4X

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows, Linux و OS X

سال انتشار: ۲۰۱۰

امتیاز متا: ۹۰/۱۰۰

در دنیای بازی های رایانه ای فرنچایزهای استراتژی بسیار بزرگ و با کیفیت وجود دارند که هر کدام به واسطه المان هایی خاص شناخته می شوند و توانسته اند تا نام خود را مطرح کرده و طرفداران زیادی پیدا کنند. در هر لیستی که در آن از برترین و بزرگترین فرنچایز های استراتژی تاریخ نام برده شود، بدون شک نام سری زیبای Civilization که توسط استاد ساخت عناوین استراتژی یعنی Sid Meier خلق شده است را نیز خواهید شنید که در طول سال ها و عرضه نسخه های مختلف توانسته است به عنوان یکی از باکیفیت ترین بازی های سبک استراتژی نوبتی بین علاقمندان این ژانر نامش را مطرح نماید. بین عناوین مطرح و بزرگ این فرنچایز، بدون شک اگر بخواهیم به باکیفیت ترین بازی اشاره کنیم، می توانیم از نسخه پنجم این سری یعنی Civilization V نام ببریم. عنوان زیبای Civilization V توسط Firaxis Games در سبک Turn-based strategy ساخته شد و در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی های ۲K Games و Aspyr برای پلتفرم های Microsoft Windows و Linux و OS X منتشر گردید. Civilization V پس از انتشار موفقیت های خوبی را کسب کرده و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بی نظیر ۹۰/۱۰۰ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین شاهکار شرکت ۲K Games شود. همواره در سری Civilization، المان های بسیار زیادی در گیم پلی وجود دارند که بازیبازهای مختلف و بهتر است بگوییم تمدن های مختلف بر سر آن ها رقابت داشته باشند و بسته به نوع بازی کردن خود در برخی بیشتر پیشرفت کنند و به برخی کمتر اهمیت دهند. مثلا یک تمدن بیشتر اساس خود را بر قدرت نظامی قرار می دهد و تمدنی دیگر در زمینه تجارت و اقتصاد رشد بیشتری دارد.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

سلطانم؟!!!

در Civilization V نیز موارد پر تعدادی از قبیل research, exploration, diplomacy, expansion, economic development, government و military در بازی وجود دارند که شما باید سعی کنید به نوعی توازنی را بین آن ها ایجاد نمایید. یکی از خصوصیات بارز در نسخه پنجم بازی این بود که تعداد موارد و المان های خیلی زیادی نسبت به نسخه چهارم و بسته های الحاقی آن، تغییر کرده یا حذف شده بودند که البته این موضوع کاملا در جهت بهبود بازی و بالاتر رفتن کیفیت آن بود. قطعا وقتی که بازیبازی وارد دنیای عظیم و زیبای این بازی می شود و در حقیقت نماینده یک تمدن و ملت آن می شود، به نوعی نسبت به آن احساس وابستگی پیدا می کند و سعی می کند تا همواره وضعیت خود و مردم خود را در برابر دیگر تمدن ها و خطرات بهبود ببخشد. لازم به ذکر است که نسخه ششم سری Civilization که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نیز یک بازی فوق العاده عالی و باکیفیت است که امتیاز متای ۸۸ را نیز کسب کرد و توانست بسیار موفق ظاهر شود اما وقتی از طرفداران قدیمی این سری در مورد باکیفیت ترین و شاید سرگرم کننده ترین بازی این فرنچایز سوال کنیم و ویدئوها و مطالب مختلفی از سراسر جهان را در مورد این موضوع مشاهده و مطالعه نماییم، متوجه می شویم که نسخه پنجم همچنان به نوعی محبوب ترین و موفق ترین بازی سری محسوب می شود. نهایتا باید گفت بازی بی نظیر استراتژی، یعنی Civilization V قطعا جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games ساخته و منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ –  XCOM: Enemy Unknown

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

XCOM: Enemy Unknown

سازنده:  Firaxis Games

ناشر: ۲K Games

ژانر:  Turn-based tactics, Tactical role-playing

پلتفرم مقصد:  Android, Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows, iOS, PlayStation Vita, Linux

سال انتشار:  ۲۰۱۲

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

برخی نام ها هستند که تا آن ها را می شنویم سریعا و بلافاصله به یاد یک کلمه خاص می افتیم و در واقع آن نام یا یک خصوصیت در ذهنمان جک شده است. بدون شک در دنیای بازی های رایانه ای هرگاه که نام Firaxis Games را می شنویم سریعا کلمه استراتژی در ذهنمان تداعی می شود و به نوعی سبک استراتژی را نماد و مفهوم این سازنده بی نظیر می دانیم که البته کاملا هم صحیح و به جاست. Firaxis Games که از زیرشاخه های شرکت ۲K Games به حساب می آید جزو برترین سازندگان بازی های استراتژی در تاریخ بازی های رایانه ای به حساب می آید و در همین لیست ما نیز دو جایگاه عالی پنجم و چهارم به عناوین این شرکت اختصاص یافته اند که دو فرنچایز بی نظیر در سبک استراتژی محسوب می شوند و هر کدام تعداد خیلی زیادی بازی فوق العاده دارند. در شماره قبلی راجع به سری Civilization صحبت کردیم و این بار در رتبه چهارم در مورد فرنچایز فوق العاده محبوب و موفق XCOM صحبت می کنیم. نام ایکس کام به یک سازمان جهانی از نیروهای برگزیده در زمینه های مختلف باز می گردد که مسئول حفاظت از زمین در برابر حملات بیگانگان هستند و از طرف کشورهای مختلف دنیا حمایت می شود و نیرو می گیرد. این سری اولین بار در سال ۱۹۹۴ با بازی UFO: Enemy Unknown و در طول سال ها چندین نسخه عالی از این سری منتشر شده است که جدیدترین آنها بسته الحاقی بازی XCOM 2 با نام XCOM 2: War of the Chosen در سال ۲۰۱۷ است. بین انتشار نسخه های مختلف این سری از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ وقفه افتاد و در این ۱۱ سال شاهد انتشار بازی از این فرنچایز نبودیم و طرفداران بسیار منتظر بودند تا عنوانی جدید با نام XCOM منتشر گردد. در سال ۲۰۱۲ این اتفاق رخ داد و اتفاقا عنوانی هم منتشر شد که شاید بین تمامی عناوین این سری تا امروز برترین بازی از لحاظ بازخورد و امتیاز و … باشد و XCOM: Enemy Unknown نام دارد و هفتمین بازی از این سری محسوب می گردد. عنوان خیره کننده و زیبای XCOM: Enemy Unknown توسط Firaxis Games در سبک Turn-based tactics و Tactical role-playing ساخته شد و در سال ۲۰۱۲ و سپس در سال های بعد از آن، توسط کمپانی ۲K Games برای پلتفرم های Android, Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows, iOS, PlayStation Vita و Linux منتشر گردید. نسخه ویتای این سری XCOM: Enemy Unknown Plus نام دارد و در سال ۲۰۱۶ به صورت دیجیتالی منتشر شد که شامل بازی کامل Enemy Unknown و بسته الحاقی بزرگ Enemy Within بود. XCOM: Enemy Unknown پس از انتشار موفقیت های فوق العاده ای را کسب کرده و بازخوردهای بی نظیری را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۱/۱۰۰ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت ۲K Games شود.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

یکی از برترین مبارزات نوبتی که تا به امروز در بازی های رایانه ای شاهد بوده ایم در عنوان XCOM: Enemy Unknown وجد دارند که می توانند هر بازیبازی را به مبارزات نوبتی علاقمند کنند.

جالب است بدانید که این بازی در واقع یک بازسازی کاملا جدید و الهام گرفته شده از بازی اول در سال ۱۹۹۴ یعنی UFO: Enemy Unknown بود که می بینید همان پسوند Enemy Unknown را نیز همراه خود دارد و به نوعی یک ریبوت برای سری به حساب می آید.  اصولا این گونه است که خانه همیشگی بازی های سبک استراتژی رایانه های شخصی است و بس. در واقع خیلی خیلی کم شاهد این هستیم که یک بازی استراتژی موفق و بزرگ را در پلتفرمی غیر از پی سی و مخصوصا روی کنسول ها ببینیم زیرا که پورت کردن عناوین قدرتمند سبک استراتژی با آن همه کلید و تعریف و منوها و … که فقط نیاز به موس و  کیبورد دارند، برای کنسول ها و تعریف دکمه های آنها بر روی کنترلر کنسول با محدودیت فبراوان تعداد دکمه، کار خیلی سختی است و حاصل کار قطعا بسیار ناخوشایند خواهد بود. اما نکته بسیار جالب از هنر Firaxis Games این است که بازی XCOM: Enemy Unknown را چنان بر روی کنسول ها و کنترلر آن ها پورت کرد که انگار این بازی کاملا کنسولی است و ذره ای محدودیت برای بازیباز وجود نداشت و دقیقا می توانستید لذت ناب یک استراتژی نوبتی بی نظیر و شاهکار را بر روی کنسول های نسل هفتمی خود تجربه کرده و سازندگان توانمند بازی را تحسین کنید. وقایع XCOM: Enemy Unknown در آینده ای نزدیک رخ می دهد که در آن بیگانگان به زمین حمله کرده اند و شما به عنوان فرمانده و مدیر سازمان XCOM در بازی قرار دارید که باید موراد بسیار زیادی را با استراتژی های صحیح خود مدیریت کنید و رضایت کشورهای مختلف دنیا را جلب کرده و از زمین حفاظت نمایید. در ماموریت های بازی شما در قالب یک بازی استراتژی نوبتی، هدایت سربازان مختلف را بر عهده دارید و باید بر بیگانگان فائق آیید. در بین این ماموریت ها، شما مدیریت بخش های تحقیق و توسعه را نیز در سازمان بر عهده دارید و با استفاده از نیروهای دستگیر شده بیگانه و تحقیق بر روی تکنولوژی های به دست آمده از آنها، تیم خود و تجهیزاتتان را قوی تر کنید. همچنین باید تعادل مالی سازمان را نیز حفظ کرده و به فعالیت های بیگانگان در نقاظ مختلف دنیا واکنش نشان دهید که مجموع این موارد سبب خلق یک بازی بی نظیر و بی نهایت جذاب شده اند.  نهایتا باید گفت XCOM: Enemy Unknown بی نردید جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

۳ –  MAFIA

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

MAFIA

سازنده:  Illusion Softworks یا همان ۲K Czech

ناشر: Gathering of Developers (از زیر شاخه های Take Two interactive است که مالک راک استار و ۲K Games)

ژانر:  Open world Action-adventure

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows ,PlayStation 2 ,Xbox

سال انتشار:  ۲۰۰۲

امتیاز متا:  ۸۸/۱۰۰

برخی از نام ها و بازی ها در صنعت بازی جاودانه اند و هر وقت که آن نام را می شنویم به صورت یک اسطوره از آن یاد می کنیم و می گوییم “واااای… یادش بخیر… عجب شاهکاری بود.” یکی از این قبیل نام ها بدون شک فرنچایز “MAFIA” و مخصوصا بازی نخست این سری است که برای بازیبازان حکم یک بازی اسطوره ای را دارد. البته جالب است بدانید که محبوبیت بازی نخست این سری در کشور ما شاید بیشتر از تمام جهان باشد و به نوعی خیلی از بازیبازان در کشور ما با بازی اول MAFIA خیلی خیلی خاطرات خوبی دارند و علاقه شدید به این بازی در کشور ما موج می زند که البته در تمام دنیا هم هست، فقط در کشور ما موجش قوی تر است! سری عناوین مافیا تا به امروز بازی های مختلفی را در اختیار بازیبازان قرار داده اند که شامل عناوین Mafia III ،Mafia II Mobile ،Mafia II: Joe’s Adventures ،Mafia II: Jimmy’s Vendetta ،Mafia II: The Betrayal of Jimmy ،Mafia II ،Mafia و همین طور Mafia III: Rivals می باشند و در بین آنها بدون شک محبوب ترین و موفق ترین بازی همان نسخه اول سری یعنی بازی Mafia است. بد نیست تا ابتدا این بازی زیبا و خاطره انگیز را بیشتر بشناسیم و در مورد آن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. عنوان بی نهایت محبوب MAFIA توسط Illusion Softworks در سبک Open world Action-adventure ساخته شد و در سال ۲۰۰۲ توسط کمپانی Gathering of Developers برای پلتفرم های Microsoft Windows ,PlayStation 2 و Xbox منتشر گردید.  جالب است بدانید که کمپانی Gathering of Developers از زیر شاخه های Take Two interactive است که مالک راک استار و ۲K Games می باشد. MAFIA پس از انتشار موفقیت های بسیار عالی را کسب کرده و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای  فوق العاده ۸۸/۱۰۰ را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت ۲K Games شود.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

محبوبیت بازی نخست مافیا در کشور ما شاید بیشتر از تمام جهان باشد و به نوعی خیلی از بازیبازان در کشور ما با بازی اول MAFIA خیلی خیلی خاطرات خوبی دارند و علاقه شدید به این بازی در کشور ما موج می زند که البته در تمام دنیا هم هست، فقط در کشور ما موجش قوی تر است!

در ۳ بازی مختلف این سری شاهد حضور پروتاگونیست هایی هستیم که سعی دارند درجه و رتبه خود را در بین گروه های جنایتکاری و گانگستری بالا ببرند که البته انگیزه و هدف آن ها در بازی های مختلف، متغیر است. آنتاگونیست های بازی هم معمولا افرادی هستند که بیشترین نقش را در مسیر رشد پروتاگونیست بازی داشته اند و یا دوست صمیمی او بوده ولی نهایتا به وی و سازمان او خیانت کرده اند. عناوین مافیا در شهرهایی خیالی که برگرفته از شهرهای مختلف آمریکا هستند رخ می دهند و معمولا نیز در یک دوره تاریخی خاص که به سبب یک موضوع خاص شناخته شده است؛ واقع می شوند. از دوره Great Depression  (افسردگی شدید مردم آمریکا) در بازی اول گرفته تا ۱۹۶۰s New Bordeaux در بازی سوم. گیم پلی بازی به صورت جهان آزاد است که بازیباز می تواند در آن به گشت و گذار در محیط و انتخاب و انجام ماموریت های اصلی بپردازد تا در داستان بازی پیشروی نماید. همچنین ماموریت های جانبی نیز در بازی وجود دارند ولی نه به شکلی که فکر کنید که با یک نقش آفرینی طرف هستید زیرا که به صورت خیلی خطی تری در این بازی وجود دارند. بازی نخست مافیا در سال ۱۹۳۰ و در شهر خیالی Lost Heaven که شهری ساحلی با معماری خاص و سیستم حمل و نقل عمومی و مکان هایی برجسته و مهم بود که کاملا از شهرهای San Francisco و Chicago در همان زمان الهام گرفته شده بود. در بازی در نقش Tommy Angelo قرار داشتید که یک راننده تاکسی است و طی اتفاقاتی به عضویت گروهی مافیایی در می آید و در ادامه شاهد داستان و اتفاقاتی بسیار جذاب خواهیم بود. بدون هیچ گونه تردیدی باید اذعان داشت که بازی MAFIA در زمره با کیفیت ترین و البته محبوب ترین عناوینی است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه سوم قرار می گیرد.

۲ –  Borderlands 2

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

Borderlands 2

سازنده:  Gearbox Software

ناشر: ۲K Games

ژانر:  First Person Shooter RPG

پلتفرم مقصد:   Microsoft Windows ,OS X ,Linux   ,PlayStation 3 ,PlayStation Vita ,Xbox 360 ,PlayStation 4 ,Xbox One ,Nvidia Shield  

سال انتشار:  ۲۰۱۲

امتیاز متا:  ۹۱/۱۰۰

کمتر پیش می آید که شاهد ساخته شدن یک عنوان شوتر اول شخص با سبک نقش آفرینی باشیم و تعداد عناوین زیادی در این سبک در دنیا وجد ندارند اما یک فرنچایز در این سبک در دنیا وجود دارد که خود به تنهایی برای به دوش کشیدن بار سنگین بازی های شوتر اول شخص نقش افرینی کافیست و به قدری زیبا و با کیفیت است که همیشه نام خود را به عنوان یکی از برترین فرنچایزهای نقش افرینی در دنیا مطرح می کند و هر جا که صحبت از فرنچایزهای قدرتمند نقش افرینی باشد نام Borderlands نیز شنیده خواهد شد. یک سری فوق العاده زیبا با دنیایی بی نهایت عجیب و غریب و شخصیت هایی دیوانه و گرافیک سل شید فوق العاده و از همه مهم تر تعداد بیشماری سلاح های مختلف که از ترکیب صدها مدل مختلف با المان های مختلف اتش و برق و .. تشکیل شده اند و بازی را به یک بهشت واقعی از نظر تنوع سلاح تبدیل کرده اند. نسخه اول این سری در سال ۲۰۰۹ توسط استودیو توانمند گیرباکس ساخته شد و توسط کمپانی ۲کی گیمز در نسل هفتم منتشر گردید که توانست نظر منتقدان و بازیبازان را جلب کرده و امتیاز متای عالی ۸۴ را نیز کسب نماید. اما اوج این سری بدون شک به عنوان دوم ان باز می گردد که با نام Borderlands 2 در نسل هفتم منتشر گردید و تبدیل به عنوانی تحسین شده گشت. عنوان بی نظیر Borderlands 2 توسط استودیو خوشنام Gearbox Software در سبک First Person Shooter RPG ساخته شد و در سال ۲۰۱۲ و سپس طی سال های بغد توسط کمپانی ۲K Games برای پلتفرم های Microsoft Windows ,OS X ,Linux ,PlayStation 3 ,PlayStation Vita ,Xbox 360 ,PlayStation 4 ,Xbox One و Nvidia Shield منتشر گردید. Borderlands 2 پس از انتشار موفقیت های خوبی را کسب کرده و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۱/۱۰۰ را که نشان از یک شوتر اول شخص نقش افرینی شاهکار داشت، کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت ۲K Games شود. بعد از نسخه دوم نیز عنوان فرعی Borderlands: The Pre-Sequel در اواخر نسل هفتم منتشر شد که به نوعی ضعیف ترین بازی سری نیز محسوب می شود. در نسل هشتم ۲ عنوان این سری در قابل یک مجموعه بازسازی شده ارزشمند به نام Borderlands: The Handsome Collection برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان نیز عرضه گردید که یک مجموعه واقعا ارزشمند برای طرفداران شوترهای نقش افرینی و بهتر است بگوییم برای طرفداران نقش آفرینی محسوب می شود و امتیاز متای ۸۲ را نیز دریافت نمود.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

جک خوشتیپه… شخصیتی که مانند واس مونته نگرو ره صد ساله محبوبیت را یک شبه پیمود… آن هم چه شبی!!!

دنیای این سری زیبا به حدی پتانسل قصه گویی بالایی داشت که استودیو تل تیل نیز به سراغ آن رفت و سری شاهکار Tales from the Borderlands: A Telltale Game Series را خلق نمود که تبیل به یکی از بهترین بازی های این سازنده نیز شد. در نسل هشتم نیز شاهد عرضه نسخه سوم این سری بی نظیر یعنی Borderlands ۳ خواهیم بود که امیدواریم به مانند قبل یکی از برترین بازی های سبک خود باشد. شخصت پردازی های عجیب و جالب همیشه جزوی از سری عناوین Borderlands بوده و هستند و جنس شخصیت هایی که تا به امروز در این سری دیده ایم را تا به حال در هیچ بازی دیگری مشاهده نکرده و شاهد شخصیت هایی بسیار یونیک در داستان های زیبای این سری بوده ایم. بدون شک در راس تمامی این شخصیت ها، آنتاگونیست بازی دوم یعنی Handsome Jack قرار دارد که حتی در بازی نمی توانید زیاد فکر کنید که او دشمن شما و شخصیت منفی اصلی بازی است، اما او مدام با رذالت خاص خود خلافش را به شما ثابت می کند که رذالت و خشونتی آمیخته با شوخ طبعی است. Handsome Jack راهی را که شخصیت های منفی در بازی ها و فرنچایزهای مختلف در زمانی طولانی رفته اند یک شبه طی کرد و بلافاصله بعد از نسخه دوم سری عناوین فوق العاده Borderlands توانست تا خود را به پای ثابت لیست های برترین شخصیت های منفی و محبوب ترین آن ها در بازی های رایانه ای تبدیل کند و آنتاگونیستی به یاد ماندنی را برای بازیبازان رقم بزند. Handsome Jack یا همان جک خوشتیپه از هر نظر که فکرش را بکنید جذابیت دارد و تک تک ابعاد خلق وی به درستی توسط هنرمندان Gearbox Software رعایت شده اند. از اسم با حال او گرفته که به ظاهرش باز می گردد و به واقع نیز وی خوشتیپ و جذاب است با آن موهای یک طرفه و خوش حالت، آستین های بالازده و لباس های جذاب و چهره ای گیرا. البته در بازی Borderlands: The Pre-Sequel وی شخصیت منفی نبود و می توانستیم او را برای بازی انتخاب کنیم و در واقع بخش زیادی از داستان بازی حول شخصیت وی می گشت و موارد بسیاری را از خصوصیات شخصیتی وی که در نسخه دوم دیده بودیم برای ما آشکار می کرد. نهایتا بایستی گفت Borderlands 2 قطعا جزو بکی دو بازی برتری است که تاکنون توسط کمپانی ۲K Games منتشر شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی ۲K Games” در جایگاه دوم قرار می گیرد.

۱ –  Bioshock: The Collection

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

Bioshock: The Collection

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

سازنده:  Irrational Games ,2K Australia ,2K Marin

ناشر: ۲K Games

ژانر:  Action Adventure – First Person Shooter

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows ,Xbox 360 ,Xbox One ,PlayStation 3 ,PlayStation 4 ,OS X ,iOS ,Linux

سال انتشار:  ۲۰۰۷-۲۰۱۷

امتیاز متا:  Bioshock : 96/100  –  بازی Bioshock 2 : 88/100  – بازی BioShock Infinite : 94/100 – بازی Bioshock: The Collection : 84/100

هرگاه که قصد کنم از Bioshock بنویسم، می توانم آنقدر بنویسم و بگویم و بنویسم که اندازه یک کتاب حرف داشته باشد و تازه باز هم مطمئنم که نتوانسته ام در دل خودم راضی باشم که حق مطلب را در مورد این سری ادا کرده ام. فرنچایز بایوشاک نه تنها برترین سری کمپانی ۲K Games محسوب می شود بلکه برای بنده جزو ۲-۳ فرنچایز برتر تاریخ بازی های رایانه ای نیز هست و به واقع باید بگویم طراحی هنری شهر رپچر را هیچ وقت و در هیچ بازی دیگری تاکنون مشاهده نکرده ام. بایوشاک مصداق بارز هنر ناب، تعریف کامل بازی بی نقص و برترین نماینده هنر و صنعتی به نام بازی های رایانه ای در دنیا برای نشان دادن زیبایی های آن است. ساخته مردی که عمر و جوانی خود را پای آن ریخت و از شیره وجودش برای آن مایه گذاشت و سرانجام نیز ساخت این سری پیرش کرد. وقتی مصاحبه مدتی قبل کوین لوین را که در پاسخ به سوال آیا دوباره هم از این سری بازی خواهید ساخت؟” کن لوین در پاسخ سوال بالا به خبرنگار گفت “بایوشاک مرا پیر کرد، زندگی ام را تغییر داد”. این حرف کاملا در چهره این نابغه نیز پیداست. وی وجود خود را پای بایوشاک گذاشت و به همین خاطر هم هست که با تمام وجود عاشق و دلباخته بایوشاک می شویم. مقداری که آن را تجربه کنید دیگر راه بازگشتی از آن نیست زیرا تازه می فهمید این مرد بزرگ، این نابغه، چه الماسی ساخته است. بازی های ۳ گانه بایوشاک عناوینی هستند که انگار هر بار بازی می کنید تازه چیز جدیدی یاد می گیرید و بازی برای شما نکته و فلسفه جدیدی را رو می کند که شما را به فکر وا می دارد و همچنین با گیم پلی فوق العاده متنوع خود و تعداد بسیار زیاد روش هایی که می توانید در مبارزات استفاده نمایید، ارزش تکرار بسیار بالایی می یابد و هرگز برای شما خسته کننده نمی شود. Bioshock از آن شوترهای بی کیفیتی که بازی می کنیم و مولتی پلیر دارند، نیست. Bioshock فقط بازی نیست. اصلا و ابدا یک بازی خالی نیست. Bioshock یک معنا و یک مفهوم است. Bioshock یک فلسفه است. همینطور از کنار آن نگذریم. به آن فکر کنید، آن وقت است که تازه ذهنتان باز می شود و آن وقت است که وقتی می خواهید بخوابید از فکر آن بیرون نمی آیید. Bioshock از شما فکر می خواهد. Bioshock قوه تخیلتان را به کار می کشد. Bioshock شما را عاشق بازی می کند و عاشق فکر کردن به بازی ها. داستان Bioshock را تا به حال ندیده اید و نخواهید دید. همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام فکر شما و دنیای گیمری شما قبل از Bioshock و بعد از Bioshock با هم فرق خواهد داشت و دیگر آن گیمر قبل نیستید.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

افسانه از این بازی شروع شد…

سال ۲۰۰۷ بود که افسانه Bioshock متولد شد و منصه ظهور رسید. در آن سال عنوانی با نام Bioshock که توسط  ۲K Games و Irrational Games ساخته شده بود توسط شرکت ۲K Games برای پلتفرم های ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی منتشر گردید (یک سال بعد برای پلی استیشن ۳، منتشر گردید) و شاید حتی سازندگانش نیز فکر موفقیتی که برایشان در راه بود نمی کردند. بازی بلافاصله تبدیل به یکی از برترین عناوین آن سال شد و همه جا صحبت از آن بود و در تمامی منابع و مجامع خبری معتبر تحسین و تحسین و تحسین بود که از بایوشاک و کن لوین سازنده جوان آن می شنیدیم. امتیازات فوق العاده یکی پس از دیگری برای بازی اعلام می شدند که برخی از مهمترین آنها شامل امتیاز ۱۰۰ از وبسایت گیم اسپای، امتیاز ۱۰۰ وبسایت یوروگیمر، امتیاز ۱۰۰ وبسایت گیم شارک، امتیاز ۹۷ وبسایت IGN و امتیاز ۹۰ گیم اسپات بودند که همگی نشان از عنوانی فراتر از یک شاهکار داشتند. سرانجام با سیلی از امتیازات فوق العاده که بسیاری از آنها امتیاز ۱۰۰ و ۱۰ بودند، بایوشاک موفق گردید تا امتیاز متای رویایی ۹۶ را کسب نماید که نام این بازی و این سری و البته خالق آن یعنی کن لوین را برای همیشه در تاریخ این صنعت و هنر جاودانه کرد. داستان این بازی در شهری به نام رپچر رخ می دهد. شهری در اعماق اقیانوس که ایده‎ های بزرگی را در بطن خود داشته است، ایده‎هایی از تاسیس یک آرمان ‎شهر بر اساس افکار یک ایدئالیست و یک شخص آرمان‎ گرا به نام اندرو رایان. فردی که بی‎شک یک نابغه بود و اگر نبوغ خود را در راه‎ های بهتری غیر از جدا کردن جامعه‎ای از مردم برای بردن به یک آرمان‎شهر، به کار می‎گرفت می ‎توانست یکی از برترین افراد تاثیر گذار تاریخ بشریت باشد. وقتی به تفکرات و ایده‌ های اندرو رایان می‌ نگریم و صحبت‌ های وی را مطالعه می کنیم، بی‌شک به نبوغ و عزم بالای وی برای رساندن بشریت به آزادی و دادن حق انتخاب به همه و از بین بردن اختلاف طبقاتی، پی می‌ بریم اما این نبوغ در راه صحیحی استفاده نشد و در نهایت به یک تراژدی ختم شد، به آرمان شهری که تبدیل به فاجعه بشری و شکست محض شد. با چه امید و آرزوهایی مردم پای به این شهر گذاشتند و در جستجوی کمال و رستگاری دست در دست خانواده هایشان زندگی در رپچر را آغاز کردند و گمان می‎بردند که فرزاندانشان چه عاقبت بخیر، فرهیخته، موفق و باعث افتخار بشریت خواهند گردید اما چه گمان می‎کردند و چه شد. همین مردم مدتی بعد وحشیانه در شهر به جان هم افتاده بودند و بر سر ذره‎ای Adam به راحتی یکدیگر را پاره پاره می‎کردند و قتل و غارت، تمدن و فرهنگ آن‎ها شده بود. ساختمان‎های شیک و زیبا، تالارهای پر طمطراق و اعیانی، نماهای جذاب و که در جای جای رپچر به چشم می‎خوردند، همه و همه حکایت از آرزوهای بزرگی داشت که اندرو رایان برای این شهر و ساکنین آن در سر می‎پرورانده است و قرار بوده تا بهنرین جامعه انسانی که تاکنون در دنیا وجود داشته است در اعماق اقیانوس شکل بگیرد و سرنوشت نسل بشر را تغییر دهد، اما چه زود این رویاها، کابوسی مرگبار شدند و چه زود آرمان‎های شکل دادن تمدن ایده‎آل تبدیل به آرزویی محال شدند….

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

یادش بخیر… بیگ ددی بودیم برای خودمان!! حتی گاهی می گفتیم : Who’s your Daddy!!!!

 نسخه دوم سری با نام Bioshock 2 سه سال بعد از بازی اول در سال ۲۰۱۰ برای رایانه های شخصی و پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر گردید و به دلیل این که در این نسخه خالق سری یعنی کن لوین کارگردان بازی نبود، امتیازات آن از هر دو بازی قبلی و بعدی خودش پایین تر شد و متای ۸۸ را کسب کرد که این امتیاز به تنهایی نمایانگر یک بازی بی نظیر است ولی برای سری بایوشاک پایین محسوب می شود! اصلا فکر نکنید که نسخه دوم لذتش خیلی کمتر از بازی اول باشد و در واقع باید گفت فضاسازی، تنوع مراحل، اتمسفر و گیم پلی و … در این نسخه ضعیف تر از بازی اول نیست. حتی برخی المان های گیم پلی این بازی در بازی اول هم جذاب تر بودند و قرار گرفتن در نقش یک بیگ ددی قدرتمند همان چیزی بود که همه ما آرزو داشتیم. تنها باید گفت عمق داستان و روایت آن بود که بین بازی اول و دوم تفاوت ایجاد می کرد که این موضوع هم مشخصا به دلیل حضور نداشتن کن لوین در بازی دوم بود. BioShock Infinite نیز که سومین بازی سری به حساب می آیدذ توسط استودیو Irrational Games ساخته شد و در سال ۲۰۱۳ توسط ۲K Games برای پلتفرم های پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی منتشر گردید. این عنوان بعد از انتشار با سیلی از تحسین طرفداران و منتقدان مواجه شد و به عنوان یکی از برترین بازی های آن سال معرفی گردید و حتی در برخی موارد به عنوان بازی سال نیز انتخاب شد. این عنوان موفق گردید تا امتیاز متای ۹۴ را کسب نماید گه کاملا هم شایسته این شاهکار فوق العاده بود. BioShock Infinite انواع و اقسام جوایز مختلف را نیز در بخش های مختلف دریافت کرد که  از این جوایز می توان به VGX Award برای بهترین آهنگ در بازی، VGX Award برای بهترین شوتر، VGX Award برای بهترین شخصیت سال، BAFTA Games Award برای بهترین موسیقی سال و Kerrang! Award برای برترین بازی سال، اشاره کرد. داستان Bioshock Infinite بی نظیر بود. داستانی که در اصل بر اساس رویای آمریکایی نوشته شده بود ولی پیچ و تاب های بسیار آن و دخیل کردن ماجرای بوکر و الیزابت و … آن را تبدیل به یکی از برترین داستان ها در تاریخ بازی های رایانه ای کرده است.

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

خیلی عجیب است که ۳ بازی با متای ۹۶ و ۹۴ و ۸۸ با کلی بهبود گرافیکی به شکلی عالی بازسازی شده و در یک مجموعه قرار بگیرند و بعد متای آن ها بشود ۸۴!!!! اینگونه است دیگر صنعت عجیب و غریب بازی و منتقدان عجیب و غریب ترش!!!

به مانند دو عنوان قبلی بایوشاک، داستان Bioshock Infinite نیز حول یک آرمان شهر می چرخید، یک آرمان شهر مرده و رویایی نابود شد. رپچر آرمان شهری مرده در زیر اقبانوس بود و کلمبیا آرمان شهری به فنا رفته در دل ابرها و آسمان. اما هر دو یک فلسفه داشتند. هر دو توسط فردی بسیار باهوش و نابغه بنا شده بودند که شاید در ابتدا واقعا قصد بدی از ساخت شهر نداشته اند اما در گذز رمان، قدرت آن ها را فاسد کرده و شهر در مسیر نابودی قرار گرفته است، خوشبختانه در نسل هشتم کمپانی ۲K تصمیم گرفت تا ۳ گانه بازسازی شده این فرنچایز بزرگ را برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر نماید که در سال ۲۰۱۶ این اتفاق رخ داد و یکی از ارزشمندترین ۳ گانه های تاریخ به صورت بازسازی شده و با کیفیت عالی تر در اختیار بازیبازان قرار گرفت که به واقع یک مجموعه ارزشمند است چه برای کسانی که قبلا این عناوین را در نسل هفت بازی کرده اند و مخصوصا برای بازیبازانی که تجربه بازی کردن این شاهکارها را نداشته و حالا هر ۳ آن ها را در قالب کالکشنی بی نظیر در دسترس آن ها قرار گرفته است. از لحاظ امتیاز متا نسخه کالکشن امتیازی پایین تر از هر یک از بازی ها به صورت جداگانه دارد اما از آنجا که هر ۳ بازی بایوشاک را در خود دارد در لیست برترین بازی های کمپانی  ۲K، این نسخه را انتخاب کرده ایم زیرا که واقعا نمی شود یک عدد از بازی های بایوشاک را در لیست گذاشت و قید دو بازی دیگر را زد. خیلی عجیب است که ۳ بازی با متای ۹۶ و ۹۴ و ۸۸ با کلی بهبود گرافیکی به شکلی عالی بازسازی شده و در یک مجموعه قرار بگیرند و بعد متای آن ها بشود ۸۴!!!! اینگونه است دیگر صنعت عجیب و غریب بازی و منتقدان عجیب و غریب ترش!!! در هر صورت باید گفت فرنچایز بایوشاک برترین و ارزشمندترین سری بازی شرکت ۲K Games تا به امروز به حساب می آید و قطعا لایق رتبه اول لیست برترین بازی های این شرکت و لایق قرار گرفتن در لیست برترین فرنچایزهای تاریخ بازی های رایانه ای نیز هست و نسخه کالکشن این سری با نام Bioshock: The Collection در این مطلب، با قدرت هر چه تمام تر بر جایگاه نخست تکیه می زند. دوستان خواهش می کنم قدر این ۳ گانه ارزشمند را بدانید و آن را از دست ندهید. هر بازی را که انجام ندادید مهم نیست ولی خودتان را از بایوشاک محروم نکنید.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Vito Scaletta گفت:

    بدترین کاری که ۲K کرد این بود که مافیا رو نابود کرد با منحل کردن استودیو ۲k چک و سپردن ساخت مافیا ۳ به hangar 13 بازی با اون همه پتانسیل افتضاح بود و در حالی که میتونست یکی از بهترین بازی های تاریخ بشه بخاطر بی تدبیری ۲k خراب شد امیدوارم شکست مافیا ۳ باعث نشه ۲k از ادامه این سری دست بکشه.

  • fmag گفت:

    خواهشن به این پیام منفی بدین دیده نشه از طرفدارای سونی عذر خواهی میکنم
    _______
    این شرکت یکی از بهترین تجربه های من یعنی bioshock: infinite رو رقم زد

  • kawaii ochinchin گفت:

    به نظرمن بوردرلندز اوله(کلاً به نظر من بازی بهتر از بوردرلندز وجود نداره‎:)‎ )
    حیف که هندسم جک مرده…امیدوارم تو بوردرلندز ۳ بتونن یه انتگنیست خوب بسازن
    من هنوز یاد بعضی از جوک های جَک میفتم خندم میگیره
    گوینده ی هندسم جک هم عالی بود

    • TheLostSinner گفت:

      کاملا باهاتون موافقم,بوردرلندز و به خصوص بوردرلندز ۲ یکی از کاملترین بازی هایی بود که تاحالا تجربه کردم,چه از نظر محتوا , داستان , تنوع گیم پلی و سیستم تولید اسحله کاملا رندوم بازی
      بی صبرانه منتظر خبر های بوردرلندز ۳ !

  • Farhad-ps4 گفت:

    مافیا ۱ اگه نبود اصلن گیم هم به شکل امروزی وجود نداشت کل گیم مدیون مافیا ۱ هست
    و بنظرم مافیا ۱ باید اول میشد بعد بایوشاک
    البته از بایوشاک هر چی تعریف کنیم کمه

    • Farhad-ps4 گفت:

      من هنوز هم مافیا ۱ رو بازی میکنم توی PC هیچ بازی نیومده که برتر از مافیا ۱ باشه تا امروز متاش از نظر من ۱۰۰ هست البته نمره ۱۰۰ هم نمی تونه ارزش این بازی رو نشون بده باید بی نهایت باشه

      • Farhad-ps4 گفت:

        اگر بازی در سطح مافیا ۱ پیدا میشد که بتونیم باهاش مقایسه کنیم شاید میشد حرف شما رو بررسی کرد!

        • majidam گفت:

          به نظر من مافیا۲ بهترین بازی شرکت ۲k هست واین شرکت با این بازی به اوج شهرت رسید و با ساختن بازی مافیا۲ با اون گرافیک بالاش که در حد نسل هفت بهترین بود و بااون شهر بزرگ سانفرانسیسکو و چندین روستا هم در خود جای داده بود و با اون تغییر فصل که دقیقا هر چهارتا فصل رو داشت و همه ی ابو هوا هم داشت از برفی تا بارونی تا مه الود که نظیر اینجور تغییرات فصلی و ابو هوایی در هیچ بازی نمیشه دید اما در بازی مافیا ۲ میشه به بهترین شکل ممکن و با بهترین کیفیت ممکن دید و طراحی کارکترهاش و لباسهاش بسیار شیک و مناسب دوران خودش شبش روزش عالی بودن و داستانش که فوق العاده زیبا انتقام جویانه دوستانه و جنایی و احساسی باعث شد که انتظارات از این شرکت بالا برود و انتظار از سری بعدی مافیا که مافیا۳ هست به شدت بالا رفت و منتظر یه عنوان شاهکار بودن وگرنه مافیا۳ بازی اونچنان بدی هم نبود اما چون انتظارها با وجود شاهکاری مانند مافیا۲ برای مافیا ۳ خیلی بالا رفت و همه ادعا میکردن رقیب سرسخت راکستار و بازی gta v خواهد بود اما بازی مافیا۳ ضعیف ظاهر شد در مقابل مافیا۲ و اون همه انتظارات تنها نقطه ضعفش کوتاه بودن داستانش بود وگرنه داستانش بسیار عالی بود کوتاته نبود البته اما خوب انتظار داستان و مراحل بیشتری داشتیم

    • 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐

  • Y PS گفت:

    مقاله عالی بود خسته نباشی سعیدجان :yes:
    ۲K واقعا از بزرگان صنعت گیم هست…بازی های شاهکار بسیاری داره که البته این اواخر گویا از دوران اوجش فاصله گرفته! بایوشاک جدیدی در کار نیست و مافیا هم ضعیف عمل کرد…امیدوارم بوردرلندز ۳ بتونه موفق بشه :yes:

  • سلام اقا سعید خسته نباشید مقاله خوبی بود
    واقعا سری بایوشاک عنوان عالی بود و لیاقت اولین توی این لیست رو داشت من متاسفانه قسمت دوم بایوشاک رو موفق به رفتنش نشدم ولی نسخه اول و مخصوصا نسخه اخر داستان بی نظیری داشت بعد دیدن این مقاله دیگه حتما واجب شد نسخه دومشم تهیه کنم و بازی کنم
    بازم تشکر :yes:

  • shadowwarior گفت:

    خیلی وقته منتظر یه همچین مقاله ای بودم ممنون :rose: :heart:

  • گمنام گفت:

    من کلا از بازیایی که پر از آیتم و اسلحه هستن خوشم میاد چون آدم خسته نمیشه ازشون. بوردلندز هم co-op میچسبه اونم با هزاران اسلحه که حتی اگر ۱۰ بار بازی رو تمموم کنی بازم یه اسلحه جدید میتونی پیدا کنی.

  • گمنام گفت:

    Wolfenstein II: The New Colossus کرک شد. مبارک گیمفایی ها 😎
    گیمفا پوشش بده

    • kawaii ochinchin گفت:

      حجمش زیاده وایمستم نسخه فیتگرل بیاد‎:D

      • فرشاد گفت:

        بزرگواران این حرفا جاش تو کامنت یه مقاله مثله این نیست و یه نکته خدمت دوست عزیز perconal campeoter بزرگوار دزدی چی آخه بازی ۲۰۰ هزار خورده ای بخریم یعنی درسته یعنی پولش به صورت کامل میره تو جیب شرکت سازنده ، بازی های فیزیکی همه قاچاقی وارد میشه هروقت خود شرکت های بازی سازی یا خرده فروش هااومدن تو ایران یه نمایندگی زدن و بازی ها و کنسول هارو به قیمت جهانی اما برحسب تومن ایران فروختن رو چشم من میرم اورجینال میخرم تا وقتی این دوستان تو پاچه کن تو پخونه ای باشن نمیخرم آقا شده هر کی هرکی واسه خودشون قیمت میزنن واسه خودشون بالا پایین میکنن قیمت رو کنسول اسلیم ps4 الان ۵۰ دلار ارزون شده اینا ۱۰۰ هزار تومن گرون تر کردن از اون ور چون کسی ایکس باش وان نمیخره دارن ۹۰۰ تومن مدل اسلیم ۵۰۰ گیگش رو میفروشن مگه داریم مگه میشه بعد اسلیم ps4 شده ۱ میلیون و ۲۰۰ چجوری اینا میان ۳۰۰ هزار تومن اختلاف درست میکنن کرکی خریدن و بقیه این چیزا آقا تو ایران حلاله آقا حلال راحت باشید

    • saeedgreat گفت:

      کرک ووسکی هست استیمم باید باز کنی تا اجرا شه.فیت گرلم فک نکنم تا کرک درست حسابی بدن بیرون فشرده کنه

      • گمنام گفت:

        بوی سوزش میاد از این همه منفی 😎 😎 😎 شاید هم با چندتا آی پی منفی دادن ?:-) ?:-) ?:-)
        من که اینقد بازی ریخته رو سرم که کمتر نظر میدم. شاید کمتر از ۱۰ تا نظر دادم تا حالا. در کل pc بهترین پلتفرمه هم از نظر هزینه و هم از نظر تعداد و تنوع بازیا. بالا برید پایین بیاد نمیشه کاریش کرد. حقیقت تلخه 😥 :evilgrin:

  • Spec ops the line عالی بود حیف که نسخه دومش ساخته نمیشه 😥 😥 😥
    بایوشاک هم بهترین شوتری بود که بازی کردم :inlove: :inlove: :yes:

  • Mhk2 گفت:

    الان هفته ی دیگه منتظریم تا مقاله در مورد شرکت سگا باشه می بینیم از شرکت زامیاد مقاله گذاشتین.

    دوم لازم بود به این نکته هم اشاره می کردید که ۲k اصلا وجودش چگونه بود؟ استودیوی ویژوال کانسپت زیر مجموعه ی سگا بود و nba 2k را تولید کرد در سال ۲۰۰۵ سگا برای خرید کریتیو اسمبلی ویژوال کانسپت رو به مبلغ ۱۰میلیون فروخت به راکستار اون زمان و راکستار هم قصد داشت تا یک هلدینگ بزنه شامل چند تا شرکت اما دنبال اسم مناسب بود تا این که موفقیت بی اندازه ی سگا را با عناوین ۲k در رشته هایی مثل بسکتبال هاکی فوتبال آمریکایی و… دید پس تصمیم گرفت که امتیاز اسم ۲k را هم از سگا بخرد پس ۱۰ میلیون دلار دیگه هم داد و امتیاز رو خرید و هلدینگ تیک تو رو به وجود آورد.

  • خیلی عالی مثل همیشه…ولی اینکه همیشه راجع بهترینها مینویسین یا نقد نثبت میکنین خسته کننده نیست براتون؟ یه بارم یه نقد منفی بنویسین از یه بازی که خوشتون نیومده…ببخشید ولی صرف تعریف و فوق العاده و شاهکار گفتن راحته.

    • درود بر شما. دوست من وقتی که مقاله ای رو مثلا از یک بازی قدیمی می نویسم قطعا از بهترین ها می نویسم که کسی که بازی نکرده تجربه کنه نه این که یه بازی قدیمی روزی روزگاری مثلا با امتیاز ۵۰!! در بازی های جدید هم خوب و بد داریم و بسته به عنوانی که نقد میشه امتیاز تعلق می گیره و همواره نقص های هر بازی به طور کامل توضیح داده شده و گفته شده و بابتش امتیاز کم شده. حالا شما ندیدین دیگه مشکل خودتونه. شما می تونید مقاله بدترین بازی های پلی استیشن ۴ یا مثلا نقد بازی لاک پشت های نینجا رو که نوشتم بخونین تا اسوده بشید. هر بازی هم نکات منفی و هم نکات قوتش اشاره میشه و شده. قطعا هر بازی که نوشته بشه بسته به کیفیتش نمره می گیره نه بسته به این که واسه خوشحالی شما به یه بازی بدم مثلا ۵!!! لطف کنید مقالات رو بخونید و ببینید نقاط ضعفی رو که اشاره شده و توضیح داده شده. در نهایت هم باید گفت قطعا اجباری برای مطالعه مقاله ای که از نظرتون خوب نیست وجود نداره و شما حق دارید که مثلا از مقاله من خوشتون نیاد و باهاش موافق نباشید و میتونید نخونیدش اصلا.

  • Nightwolf گفت:

    مرسی اقا سعید. خسته نباشید.
    ۳ تا بازی تو این کمپانی برام بهترین لحظات را رقم زدن. بایوشاک و borderlands و freedom force .
    بایوشاک که خودش یه دنیاست. Freedom force هم که با اون قهرمانای باحالش یه بازی کامل بود. یاد el diablo و minuteman و mentor بخیر.

  • DPY گفت:

    تشکر؛ لذت بردم.
    خسته نباشید
    یک چیزی هست اونم اینکه برای تمام بازی ها در خط آخر نوشتید “در جایگاه نهم” 🙂

  • 2K.Firaxis گفت:

    همین که تیتر مقاله رو دیدم کلا صبر نکردم سایت کاملا لود بشه سریع کلیک کردم ببینم سعید آقابابایی چه آشی برای ۲k games پخته عجب آشی هم بودا! فقط یک کمبود داشت: The Elder Scrolls IV: Oblivion که حق انتشارش برای ۲k games بوده بر روی پلتفرم اصلی ازی که xbox 360 باشه و همچنین امتیاز game of the year editon این بازی دیگه به طور کامل برای ۲k هست همینطور جایزه بهترین بازی سالش که توی کارنامه ۲k دیده میشه درحقیقت، تو گیمز تونسته در زمینه جایزه بهترین بازی سال از شرکت های بزرگی مثل electronic arts و ubisoft و thq(ره) و capcom و دیگر غول های صنعت رد بشه و درکنار bethesda قرار بگیره هرچند باید اعتراف کنم جلوی راک استار گیمز حرفی برای گفتن نداره از نظر گیم او د یر،
    در مورد استراتژیک ها هم که حرفی نیست هروقت firaxis games یه بازی ساخته همون سال بهترین استراتزیک هم شناخته شده حتی بین بازی های خودش رقابت بوده!! مثلا xcom 2 و civilization vi !!
    تو این لیست واقعا حرف دل منم گفته شد عناوینی که درحقشون نامردی مطلق شده darkness یا spec ops the line . میشد به بازی های زیبای دیگه ای هم که نمره نامردانه گرفتن اشاره کرد مثل bulletstorm که باز هم توسط همین تیم gearbox توسعه داده شده، الحق جز borderlands و Deus Ex دیگه کسی نیست بتونه شوتر اول شخص نقش آفرینی به این خوبی بسازه. امیدوارم نسخه جدید بوردرلندز برخلاف نسخه جدید deus ex نمره ای که حقشه بگیره.
    the elder scrolls iv میشد که باشه اینقدر شاهکار بود بازیش که من هنوزم دارمش متاسفانه زیر سایه ی اسکایریم زیاد مورد توجه دوست داران نقش افرینی نیست این اواخر.
    خیلی ممنون بابت این مقاله زیبا… خسته نباشید اقا سعید. امیدوارم نقد assassins creed هم هرچه زودتر قرار بگیره.
    اسپم: چرا واسه بعضیا نوشته نهم اخر پاراگراف مربوطه؟ و اینکه نوشتید رپچر زیر اقبانوس 😀

    • درود فراوان بر شما. قطعا وقتی که این مقاله رو می نوشتم منتظر خوندن نظر شما در موردش بودم با توجه به علاقه تون به این کمپانی. خیلی متشکرم که مطاللعه فرمودید مقاله رو و خوشحالم که مورد رضایتتون قرار گرفته. تمامی مواردی که فرمودید کاملا درسته و خوشحالم نظرمون یکی هست.
      در مورد ابلیویون باید عرض کنم که بله می دونم که این طور هست ولی خب از انجا که نام الدر اسکرولز به نوعی جزو میراث بتزدا هست و همیشه با بتزدا همراه شده این اسم ترجیح دادم که در این مقاله نام نبرم و در مقاله بعدی که برترین های بتزدا هست مطرحش کنم. اما حرف شما هم کاملا صحیح هست و اگر این بازی در لیست بود قطعا دوم میذاشتمش.
      نقد اساسین کرید هم با توجه به این که بازی خیلی وسیع و بزرگه باید مقداری در اون زمان خرج کنیم تا بتونیم نقد جامع براش بنویسیم. در اسرع وقت انشالله براتون قرار میدیم. .
      اشتباهی که باعث شده بود همه نهم نوشته بشه اصلاح شد
      در نهایت باز هم ممنون از شما

  • biosoroushock گفت:

    لیست کاملی بود بسیار لذت بردم ولی آقا سعید با حرفتون درباره ریمستر بایوشاک خیلی موافق نیستم جا داشت این کالکشن پیشرفت های گرافیکی بیشتری بکنه و به نظرم ۲k تو این زمینه کم کاری کرده البته متا ۸۴ هم مناسبش نیست بهتر بود ۸۸ یا ۸۹ بشه

  • مثل همیشه عالی :rose:

    اگر امکان داره در مورد ده بازی ترسناک برتر تاریخ هم مطلب بنویسید.

    راستی سعید جان؛ چرا نظرات من تایید نمیشه؟!

    اگر مشکلی هست بگید دیگه کامنت نزارم.

    پی نوشت:

    خودت بهتر میدونی که ما دامپزشکا خیلی اعصاب درست و درمونی نداریم 🙂

  • Amir sy گفت:

    به شخصه از سری بایوشاک مخصوصا بایوشاک اینفینیت واقعا لذت بردم
    به نظر خودم هیچ بازی دیگه نتونست از نظر داستانی در حد بایوشاک اینفینیت باشه

  • درود بر جناب آقابابایی گرامی،انصافاً انتخاب های به جا و مناسبی رو در مورد بهترین های ۲k Games داشتید،اگرچه تمام عناوین ذکر شده ستودنی هستند اما تصور میکنم سه گانه شاهکار BioShock بهترین بازی ساخته ۲K Games و حتی بدون اغراق جزو بهترین بازی های تاریخ بازی های ویدئویی هست،مخصوصاً اینکه اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید که در این صورت هر چه بیشتر پی به داستان فوق العاده ارزشمند BioShock خواهید برد.
    جمله آخر مقاله شما شاید حرف تمام اشخاصی باشه که به عمق Bioshock پی بردن:
    “دوستان خواهش می کنم قدر این ۳ گانه ارزشمند را بدانید و آن را از دست ندهید. هر بازی را که انجام ندادید مهم نیست ولی خودتان را از بایوشاک محروم نکنید”
    با سپاس از شما جناب آقای سعید آقابابایی

    • درود بر شما حامد عزیز. خیلی خیلی متشکرم از لطف و محبت شما که وقت ارزشمندتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید مقاله رو و خوشحالم که مورد توجهتون قرار گرفته.
      در مورد بایوشاک قطعا و صد در صد با شما موافق هستم و نظرمون کاملا مثل هم هست. دنیای بازی ها برای کسانی که بایوشاک رو درک کردن فرق میکنه
      باز هم ممنون از شما حامد جان

  • assasins creed 7 گفت:

    بهترین بازى عمم بازى کشتیه کج دو هزار و هیجده هه که سازندش شرکت دو کا هستش :-*

  • نمرات اساسین و ولفنشتاین منتشرشدند پوشش بدی

  • به این میگن مقاله همون چیزی که منتظرش بودم واقعا عالی بود سعید جان. سری بازی bioshock تنها بازی ای بود که ازش لذت بردم حتی اگه بهم بگن بهترین بازی دنیا چه بازی ای هستش میگن این بازیه. نمیدونم چرا از وقتی این بازی رو بازی کردم دیگه از هیچ بازی ای خوشم نیومد داخل این نسل که هیچ بازی ای درست حسابی اصلا نیست فقط شده شوتر انلاین تازه جدیدن خرید درون برنامه ای برای بازی داستانی هم درست شده 😐 . هیچی نسل هفت نمیشه. خسته نباشی سعید جان.

    • درود بر محمد علی عزیز. اتفاقا موقع نوشتن این مقاله شما هم مانند کاربر عزیز دیگه مون ۲K Fireaxis در ذهنم بودین و با توجه به علاقه تون به این شرکت دوست داشتم که مقاله خوبی براتون بنویسم. محمد علی جان صدر در صد در مورد بایوشاک درست می گید و فکر نکن که فقط شما اینطور هستی. بابوشاک خیلی خیلی بازیباز رو سخت گیر میکنه و واسه همین میگم بعد از بازی کردن و درک بایوشاک نگاه و دید یه بازیباز عوض میشه.
      سلامت باشید انشالله. ممنونم

  • jackyy گفت:

    ۲k واقعا با مافیا چیکار کرد :-((

  • Tanesh گفت:

    متای بازی assassins تا الان ۸۴

  • فرشاد گفت:

    درود و عرض ادب فراوان خدمت شما آقا سعید گل آقا خسته نباشید واقعا باید تقدیر کرد ازتون بابت این سرعت و ظرافت و زیبایی مقالاتتون خداروشکر که کشورمون نویسنده ای مثل شما رو در زمینه گیم داره تا آدم از خوندن مقالاتش لذت ببره لیست این مقاله اتون واقعا فوق العاده و عالی بود و انتخاب ها واقعا به جا بود البته فکر میکنم اگر مافیا در رتبه ۲ بود بهتره همونطور که که عرض کردید به شخصه خودم با مافیا و ۱ و داستان تامی خیلی بیشتر لذت بردم یجورایی تم سنگین و تاریک تری نسبت به کل سری داشت بازی از یه سختی خاصی بهره می برد البته نسخه ۲ رو هم خوشم اومد گرچه از نظر داستان پردازی ضعیف بود انتخاب ویتو یکم ناجور بود ولی باز خود بازی بو و رنگ ایتالیایی بودن داشت اما نسخه سوم با تمام المان های جدیدش با تمام پیشرفت هاش تو همه زمینه ها متاسفانه متاسفانه تنها به دلیل سیاه پوست شخصیت بازی و داستان آبکی و تکراری که داشت اصن خوشم نیومد در همون حد ۱ بار بازی کردن کفایت میکرد مافیا هم به نظرم جزو بازی هایی قرار داره که تو هر نسخه به جای پیشرفت افت کرده مافیا ۱ و تامی انجلو داستانش کجا نسخه ۳ام کجا بگذریم بریم بازی بعدی با نظرتون درباره اسپک اوپس واقعا موافقم واقعا کم لطفی و نامردی شد در حقش و میتونست ادامه دار باشه با بازی هایی مثل کال اف دیوتی و بتلفیلد مقایسه باشه و واقعا لوکیشن بازی عالی بود طوفان های شنی معرکه بود و بازی دارکنس این بازی فوق العاده بود دقیق یادم نیست آخر بازی رو ولی یادمه به خاطر زنش تا جهنم هم میره که ناخود آگاه یاد جهنم دانته میفتم بازی به شدت خاص و عالی بود گیمپلی خوبی داشت و اما بایوشاک میتونم قسم بخورم حتا همین الان که دارم از بایوشاک بی کران حرف میزنم موی تنم سیخ میشه لحظه که بازی نصبش تموم شد و بازی رو ران کردم و برای اولین بار دیدم یه نفر داره با قایق میره سمت یه فانوس برام هیجان داشت یعنی چی میخواد بشه وقتی که با اون آسانسور رسیدم به شهر برای یه ۵ دقیقه داشتم یه دوربین رو میچرخوندم و محیط رو فقط نگاه میکردم تا به امروز بازی با اون همه زیبایی و ظرافت ندیدم جالبیش این بود با تمام زیبایی بازی اولش نمیفهمیدم بابا من اینجا چیکار میکنم اینجا کجاست چرا هرجاش بخوام میتونم برم اون ربات گنجشکی کیه چی میخواد چرا یه لحظه همه چی خوبه بعد مردم میفتن به جون هم تا بالاخره داستان و محیط رو فهمیدم دیگه بعدش با الی بازی رو ادامه دادم اون قلاب روی دستش هم میتونم بگم بهترین سلاحش بود پرش از ساختمون ها و بالون ها واقعا لذت بخش همینطور تنوع سلاح ها یادش بخیر وسوسه شدم دوباره بشینم بازیش کنم واقعا مرسی از مقاله زیباتون ببخشید که درباره بقیه بازی های لیست نظری ندادم متاسفانه من فقط همین چند عنوان رو بازی کردم

    • درود فراوان بر فرشاد عزیز. فرشاد جان واقعا سپاسگزارم که علاوه بر این که وقت ارزشمندتون رو میذارید و میخونید مقاله رو بعدش کلی هم وقت میذارید برای نوشتن نظر و این واقعا باعث افتخار من هست و من رو شرمنده می کنید. خیلی خوشحالم که مقالات بنده مورد توجهتون هست و انشالله که لایق لطف و محبت بسیار زیاد شما باشم و بتونم براتون مقالات بهتری بنویسم که شایسته شما باشه.
      در مورد مافیا نظر شما در واقع نظر تمامی بازیباز های علاقمند به این سری و نظر منتقدها هم هست.
      در خصوص اسپک اپس واقعا به نکات عالی اشاره کردید و خوشحالم که نظرمون مثل هم هست در مورد این بازی زیبا.
      چقدر جالبه که واقعا نکته ای رو گفتید که دقیقا و دقیقا من هم مثل شما هستم و هر وقت یاد بایوشاک می افتم و ازش حرف می زنم واقعا مو به تنم سیخ میشه و یادی از کن لوین بزرگ میکنم که واقعا نابغه بزرگیه و کسی مثلش وجود نداره همونطور که بازی مثل بایوشاک وجود نداره. خوشحالم که شما هم کاملا بایوشاک رو درک کردید چون واقعا هر کس که به عمق این بازی رفته با شنیدن نام بایوشاک یک حس غرور و افتخار بهش دست میده و نمیدونم چی بگم و چه تاسفی بخورم برای کسانی که خودشون رو محروم میکنن از این نعمت مخصوصا با نسخه کالکشن در نسل هشتم که موجوده.
      نهایتا هم خیلی ممنونم از شما فرشاد عزیز به خاطر نظر زیباتون و خوشحالم که دقیقا مثل هم فکر می کنیم

  • lordhossein گفت:

    با تشکر از آقای آقابابایی . کاش Stronghold هم بود . نقد ویدیویی چند وقتی هست نزاشتین بعدیش میشه بدونم THE LAST OF US هست یا خیر راستی من اساسین جدیدم گذاشتم لطفا نقد ویدیویی و متنی اون رو هم بزارین ولی PS4 ام آپدیت میخواد هنوز نتونستم بازی کنم . با تشکر دوباره .

    • درود بر شما حسین عزیز. ممنونم ازتون که مطالعه فرمودید و خوشحالم راضی بودید. قطعا استرانگ هولد هم می تونست در لیست قرار بگیره.
      نقد ویدئویی که همین چند روز قبل بلادبورن قرار گرفت و امروز هم نقد ویدئوی شدو او وار هست. حسین جان هنوز ویدئوی لست او اس ساخته نمیشه و باید پاییز و این سل بازی هاش رد شه تا بعد اون رو بذاریم. اساسین رو هم قطعا هم نقد متنی و هم ویدئویی براتون خواهیم گذاشت.
      ممنونم از شما حسین عزیز

  • MS GAMER گفت:

    Bioshock 😥 😥 😥 :cry::y: واقعا تاسف باره بازی هایه بی محتوای آنلاین جدول فروش رو میترکونن بعد همچین بازیی با همچین کارگردان و استدیو بی نظیری بخاطر فروش کم بازی هاشون بسته میشن،تشکر آقا سعید واقعا عالی بود

  • آقا سعید خسته نباشید لذت بردیم الان دارم نسخه اخر بایوشاک تجربه میکنم ولی این شهرمرده نیستا همه خوشحال و درحال زندگین ولی نژادپرست و افراطی…ویترین بعضی جوامع امروزی…به دربگیم دیواربشنوه: ))))

    • درود بر شما. سلامت باشید انشالله. ممنون که مطالعه فرمودید.
      عرض کنم خدمتتون که فکر کنم شما بازی اول و دوم رو بازی نکردین. شهر مرده رپچر هست که در نسخه اول و دوم می بینید و در اون بازی می کنید و معنای شهر مرده هست. در نسخه سوم کلمبیا اصلا مرده و .. نیست

      • کالکشنو تهیه کردم بله شهر رپچر که کاملا به زوال رفته من فک کردم منظورتون شهر کلمبیاس :worship:
        Im telling the other girls I have the best daddy :heart:
        اصن درطول دوبازیو اون دی ال سی دلم نیومد یدونه ازاین عزیزانو هاروست کنم و همیشه نجاتشون دادم چقد که مرموزو تو دل برو بودن …

  • Tirbod گفت:

    درود و تشکر بابت مقاله ی زیباتون
    من چند روز پیش داشتم اخرین نسخه از بایوشاک را بازی میکردم ولی گیم پلی برای من خیلی تکراری شد و دیگه سمت بازی نرفتم،دلیلش هم این بود که با هیچ چالشی رو به رو نشدم و خیلی ساده مراحل را رد میکردم(البته روی سخت ترین حالت بود)،داستان زیبایی داشت و دوست داشتم ادامه بدم ولی خسته کننده شده بود،میخواستم بدونم این مورد اگه بیشتر پیش برم حل میشه یا نه؟ یا در مورد نسخه های دیگه هم صدق میکنه؟اول که خسته شدم کمی پیش رفتم که ببینم بهتر میشه که تکراری کننده بود و توی یک سایت هم خوندم که گیم پلی خیلی ضعیفی داره و گیم پلیش پشت داستانش پنهان شده(ضد نقد بود)و اراده برای ادامه بازی را از دست دادم،میخواستم بدونم پیشنهاد شما و بقیه دوستان چیه؟(چون واقعا داستانش ادم را جذب میکنه)

  • Darkmax204 گفت:

    سلام اقای آقا بابایی…لطفا یک مطلب هم درمورد ۱۰ بازی برتر rockstar بنویسید

شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا
شهر فرنگ، از همه رنگ… | برترین عناوین کمپانی ۲K Games - گیمفا