به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

زمانی که این سری مقالات را در مورد کمپانی های مختلف می نوشتم، بعد از اتمام هر کدام به سبک بازی هایی که در لیست قرار داده بودم یک نگاه کلی می انداختم تا ببینم به طور کلی آن شرکت در چه زمینه و ژانری موفق تر بوده است. در قسمت های قبلی تقریبا همه شرکت ها از انواع و اقسام ژانرها بازی داشتند و حالا در برخی سبک ها بیشتر و در برخی کمتر فعالیت کرده بودند. اما موضوع کمپانی که امروز برای شما برترین بازی های آن را به رشته تحریر در آورده ام با قسمت های قبل متفاوت است، آن هم چه جور!! وقتی که بعد از پایان مقاله داشتم به ۱۵ بازی لیست برترین عناوین کمپانی Square Enix نگاه می کردم واقعا جا خورده بودم. در ۱۴ مورد از ۱۵ بازی این لیست، نام کلمه RPG یا همان Role Playing و نقش آفرینی به چشم می خورد، حالا چه اکشن نقش افرینی چه نقش آفرینی تاکتیکی، چه نقش آفرینی مبارزه ای و حتی نقش آفرینی وحشت بقا!! یعنی فقط یک بازی تومب ریدر اگر نبود کلا کمپانی اسکوئر انیکس با کلمه نقش آفرینی خلاصه می شد و البته که اکنون نیز زیاد فرقی ندارد و واقعا اگر به این کمپانی لقب “پدر نقش آفرینی” را بدهیم کاملا شایسته و برازنده آن است.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

وقتی که بعد از پایان مقاله داشتم به ۱۵ بازی لیست برترین عناوین کمپانی Square Enix نگاه می کردم واقعا جا خورده بودم. در ۱۴ مورد از ۱۵ بازی این لیست، نام کلمه RPG یا همان Role Playing و نقش آفرینی به چشم می خورد، حالا چه اکشن نقش افرینی چه نقش آفرینی تاکتیکی، چه نقش آفرینی مبارزه ای و حتی نقش آفرینی وحشت بقا!!

در این لیست می بینیم که اسکوئر انیکس که قبلا با نام های اسکوئر و اسکوئرسافت و … وجود داشته است از سال ۱۹۹۵ شاهکار نقش آفرینی دارد (البته در لیست ما وگرنه از خیلی قبل تر هم بازی بی نظیر می ساخته) تا همین امروز. کسانی که مانند بنده عاشق و شیفته نقش آفرینی هستند احساس صمیمیت و نزدیکی عمیقی با این کمپانی دارند و راستش را بگویم به شخصه همیشه در دلم نوعی حس احترام بسیار زیاد و مدیون بودن به این شرکت وجود داشته است و دارد و اگر هم دقت کنید این کمپانی هرگز نامش در میان اتهام زدن به پول دوست بودن و بی توجهی به مخاطب و اعتراضات بازیبازان و افت کردن های کمپانی های ژاپنی وجود نداشته است و از قدیم تا به امروز Square Enix همواره یک نام بسیار قدرتمند و قابل احترام برای بازیبازان و صنعت بازی محسوب شده و می شود و همیشه بازی های بی نظیری را در سبکی که استاد ساخت آن است یعنی نقش آفرینی، برای ما به ارمغان آورده است و البته وقتی هم که در سایر سبک ها مانند اکشن ماجرایی بازی ساخته است شاهد شاهکارهایی مثل Tomb Raider و Rise of Tomb Raider بوده ایم. تازه بگذریم ا عناوین بیشمار و بی نظیر و پرطرفداری که این شرکت بزرگ وظیفه نشر آنها را برعهده داشته است و سازندگان آن ها را حمایت کرده است، مانند Life is Strange و Sleeping Dogs و Just Cause و بسیاری عناوین زیبای دیگر. شاید برخی فکر می کنند چوناین شرکت زیاد سرو صدا ندارد و نامش همیشه مطرح نمی شود بازی های شاهکار زیادی ندارد و یا فقط کلا نام ان را با فاینال فانتزی می شناسند اما امروز خواهید دید که قضیه خیلی با این موضوع متفاوت است و با کلی عناوین بی نظیر این کمپانی دوست داشتنی، امروز آشنا خواهید شد یا تجدید خاطره خواهید کرد.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

در این لیست می بینیم که اسکوئر انیکس که قبلا با نام های اسکوئر و اسکوئرسافت و … وجود داشته است از سال ۱۹۹۵ شاهکار نقش آفرینی دارد (البته در لیست ما وگرنه از خیلی قبل تر هم بازی بی نظیر می ساخته) تا همین امروز.

در این مطلب قصد داریم تا به ۱۵ عدد از برترین بازی های ساخته و منتشر شده توسط کمپانی Square Enix در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید.  مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که در این مطلب بازی هایی قرار گرفته اند که وظیفه ساخت آن را نیز خود شرکت Square Enix و زیرشاخه های آن بر عهده داشتند و در واقع سازنده و ناشر بازی خود این کمپانی بزرگ است نه فقط عناوینی که این شرکت غول پیکر نشر آن ها را برعهده داشته است. قاعدتا وقتی می گوییم برترین بازی های Square Enix یعنی برترین بازی هایی که این شرکت برای ما به ارمغان آورده است نه بازی هایی که این شرکت به دست ما رسانده است! پس قاعدتا عناوینی مثل Life is Strange و Just Cause و Nier Automata و HITMAN و …. که توسط استودیوهای متعلق به این شرکت ساخته نشده اند، در این لیست حضور نخواهند داشت. همچنین توجه داشته باشید که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ موفقیت و متا و فروش و اقبال جهانی در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

یک نام دوست داشنتی که هیچ وقت نه جنجالی داشته و نه کسی از آن متنفر است و نه بد می گوید.

همچنین دوستان توجه کنند که این مطلب در مورد “با ارزش ترین و مهم ترین و بهترین فرنچایزهای Square Enix” نیست که بخواهید بگویید چرا فلان بازی اول نیست و …. بلکه این مطلب در مورد “۱۵ تک عنوان قدرتمند و برتر این شرکت فارغ از وضعیت فرنچایزشان” است که به این موضوع توجه داشته باشید. این سه نکته که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “بازی های برتر شرکت Square Enix” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی خیلی خیلی معمولی کونامی را بیاورد و در جایگاه اول لیست برترین بازی تاریخ شرکت Square Enix قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

با افتخار هم هستم…

البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین عناوین شرکت Square Enix، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر این کمپانی است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “برترین عناوین شرکت Square Enix” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۵ – Dissidia Final Fantasy

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Dissidia Final Fantasy

سازنده: Square Enix Holdings

ناشر: Square Enix

ژانر:   Action RPG ,Fighting

پلتفرم مقصد:  PlayStation Portable

سال انتشار:  ۲۰۰۸

امتیاز متا:  ۷۹/۱۰۰

انصافا فکرش را بکنید. اگر امتیاز فرنچایز فاینال فانتزی متعلق به ما بود و این تعداد شخصیت بی نهایت محبوب و قدرتمند در این فرنچایز داشتیم، به ذهنمان نمی رسید که یک بازی خوش ساخت و زیبا با استفاده از کل این شخصیت ها در سبک مبارزه ای و برپایه نقش آفرینی بسازیم؟ قطعا این کار بسیار عقلانی به نظر می رسید و اسکوئر انیکس هم همین کار را کرد و موضوع مهم اینجاست که این شرکت همیشه با کیفیت خیلی بالا این کارها را می کند و نام فاینال فانتزی را خراب نمی کند. حاصل تفکری که در بالا عرض کردم، تبدیل شد به عنوانی به نام Dissidia Final Fantasy برای یکی از برترین پلتفرم های دستی در تاریخ بازی های رایانه ای. عنوان زیبای Dissidia Final Fantasy که در ژانر Action RPG و Fighting قرار داشت توسط  Square Enix Holdings ساخته شد و در سال  ۲۰۰۸ توسط کمپانی Square Enix برای پلتفرم PlayStation Portable منتشر گردید. یک نسخه جهانی نیز از این بازی در ژاپن با نام Dissidia Final Fantasy: Universal Tuning بر اساس پورت آمریکای شمالی این بازی در سال ۲۰۰۹ منتشر گردید. Dissidia Final Fantasy پس از انتشار موفق عمل کرد و مخصوصا با توجه به سبک خاصی که داشت بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و امتیازهایی مانند ۸٫۹ از وبسایت IGN و ۸٫۵ از وبسایت گیم اسپات را دریافت کرده و نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۷۹/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را کسب نمود  تا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. Dissidia Final Fantasy در حقیقت جزوی از کمپین “Final Fantasy series’ 20th anniversary” یا جشن ۲۰ سالگی سری فاینال فانتزی بود. بازی پر بود از شخصیت های بی نظیر از کل عناوین مختلف سری فاینال فانتزی و محوریت آن بر موضوع جدال بین Cosmos (من شرمنده ام!!)، الهه هارمونی و تعادل و Chaos، الهه آشوب و اختلال قرار داشت.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

اگر امتیاز فرنچایز فاینال فانتزی متعلق به ما بود و این تعداد شخصیت بی نهایت محبوب و قدرتمند در این فرنچایز داشتیم، به ذهنمان نمی رسید که یک بازی خوش ساخت و زیبا با استفاده از کل این شخصیت ها در سبک مبارزه ای و برپایه نقش آفرینی بسازیم؟ قطعا این کار بسیار عقلانی به نظر می رسید و اسکوئر انیکس هم همین کار را کرد و موضوع مهم اینجاست که این شرکت همیشه با کیفیت خیلی بالا این کارها را می کند و نام فاینال فانتزی را خراب نمی کند.

هر دوی این الهه ها در جنگ سیزدهم خود، مبارزان مختلفی را برای جنگیدن در جبهه خود احضار می کردند و جبهه حق علیه باطل یا خوبی در برابر بدی در بازی شکل می گرفت و بازیباز در سمت مثبت این داستان، کنترل ۱۰ مبارز طرف Cosmos (من خجلم!!) را بر عهده می گرفت. جالب است بدانید این ۱۰مبارز، ۱۰ پروتاگونیست عناوین فاینال فانتزی ۱ تا فاینال فانتزی ۱۰ بودند و این موضوع بازی را بی نهایت جذاب کرده بود زیرا خود شخصیتی مانند Cloud برای جذاب کردن یک بازی کامل کافی بود چه برسد به این که ۱۰ تا از محبوب ترین شخصیت های تاریخ را با هم کنترل کنید. در نسخه جهانی بازی مواردی مانند arcade mode و … نیز وجود داشت. جالب است بدانید این بازی ابتدا از علاقه تتسویا نومورا کارگردان سری  Kingdom Hearts برای خلق یک اسپین آف از این سری شکل گرفت و ایده آن مطرح شد اما بعدا به فرنچایز فاینال فانتزی تغییر یافت. نومورا علاوه بر کمک در بخش طراحی شخصیت ها، کمک بسیاری هم به تیم سازنده بازی در جهت تبدیل بازی به یک عنوان جذاب برای بازار غرب انجام داد و بازی نیز علاوه بر بازخوردهای مثبت، فروش ۱٫۸ میلیون نسخه ای را نیز تجربه کرد که موفقیتی عالی برای یک بازی انحصاری کنسول دستی به حساب می آمد. در ادامه نیز یک بازی دیگر با نام Dissidia 012 Final Fantasy در سال ۲۰۱۱ با کلی شخصیت و المان های جدید برای پی اس پی منتشر گردید. بدون شک Dissidia Final Fantasy جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه پانزدهم قرار می گیرد.

۱۴ – Star Ocean: The Second Story

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Star Ocean: The Second Story

سازنده: tri-Ace, Tose

ناشر: Square Enix Holdings, Enix, Sony Interactive Entertainment

ژانر:   Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, PlayStation Portable, PlayStation, PlayStation 3, PlayStation Vita

سال انتشار:   ۱۹۹۸

امتیاز متا:  ۸۰/۱۰۰

عنوان Star Ocean: The Second Story که در ژانر Action RPG قرار داشت توسط  tri-Ace و Tose ساخته شد و در سال  ۱۹۹۸ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی های Square Enix Holdings, Enix و Sony Interactive Entertainment برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation Portable, PlayStation, PlayStation 3, PlayStation Vita منتشر گردید. البته باید اشاره کنیم که نسخه پلی استیشن پورتابل این بازی یک ورژن بهبود یافته و ارتقایافته بود که Star Ocean: Second Evolution نام داشت و در سال ۲۰۰۸ در ژاپن و در سال ۲۰۰۹ در سطح جهان عرضه گردید. این نسخه شامل کات سین های جدید و با کیفیت، المان های داستانی جدید و همین طور یک ساندترک کامل بود. همین نسخه در سال ۲۰۱۵ برای ۳ کنسول پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ویتا تنها در ژاپن عرضه گردید و اسکوئر انیکس برنامه ای برای عرضه ان در سطح جهانی ندارد. این نسخه دانلودی علاوه بر اضافات قبلی Star Ocean: Second Evolution، دارای گرافیک بهبود یافته، یک موزیک تم جدید و همین طور دی ال سی برای راهنمای بازیبازان در بازی بود. Star Ocean: The Second Story پس از انتشار موفقیت های خوبی را کسب کرده و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۰/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان جذاب است را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. Star Ocean: The Second Story در واقع دومین نسخه از این فرنچایز محسوب می شود و نخستین بازی فرنچایز است که در خارج از ژاپن و به صورت جهانی نیز منتشر گردید. داستان بازی در یک دنیای science fantasy یا فانتزی-علمی به وقوع پیوسته و حول محور ماجراهای مرد جوانی به نام Claude Kenny می چرخید. او یک کاردان عضو یک سازمان زمینی-فضایی بود که بر روی یک سیاره کاملا ناکارآمد و بدون امکانات بنا شده بود. در آنجا وی همراهان و شخصیت های زیادی را ملاقات کرده و بایستی تا برنامه یک سازمان شیطانی برای نابود کردن چندین دنیا را خنثی کند تا بتواند بعد از انجام این ماموریت به خانه بازگردد.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

اون تلویزیونه چی میگه اون بالا؟!!! تبلیغ شامپو بچه اس؟!!

از این بازی بعدا سری اینمه و همین طور مانگا نیز منتشر گردید. این عنوان به شما اجازه می داد تا در نقش Claude یا Rena گیم پلی بازی را پیش ببرید و پایان بازی بسته به انتخاب های مختلف شما در طول بازی متفاوت بود. المان های گیم پلی بازی بسیار مشابه با دیگر نقش آفرینی های استاندارد بودند. بازیباز از شهری به شهر دیگر و از سیاهچالی به سیاهچال دیگر سفر می کرد و می توانست ماموریت های خط اصلی داستانی و گاها ماموریت های فرعی را انجام دهد. شخصیت های بازی در مبارزات امتیاز تجربه کسب می کردند و با استفاده از این امتیازات می توانستید شخصیت ها را به طور دلخواه ارتقا دهید. قاعدتا هر چقدر که بیشتر در مبارزات شرکت می کردید و در دنیای بازی گشت و گذار می کردید می توانستید بیشتر، شخصیت ها را ارتقا دهید و آن ها را برای مقابله با دشمنان قدرتمندتر آماده نمایید. مبارزات بازی به رسم نسخه قبلی سری، اکشن تر بودند و به صورت همزمان دنبال می شدند (به جای انتخاب حرکات از منو) که آن روزها زیاد در بازی های نقش آفرینی ژاپنی چنین موضوعی را نمی دیدیم (برعکس امروز). شما در مبارزات کنترل کامل شخصیت را بر عهده می گرفتید و دشمنان را از پیش رو بر می داشتید. مبارزات در میدان های نبرد وسیع و آزاد انجام می شدند که بازیباز می توانست بدون محدودیت خاصی در آنها حرکت کند و می توانستید به نزدیک هر دشمن بروید و یا سعی کنید به پشت سر آن ها رفته و از پشت به آن ها ضربات مرگبارتری را وارد نمایید. دیگر اعضای گروهتان که تا سقف ۳ نفر بودند توسط هوش مصنوعی خوب بازی کنترل می شدند و شما می توانستید استراتژی کلی نبرد را برای آن ها از بین ۶ گزینه مختلف که شامل دفاعی و هجومی و … بودند، تعریف کنید. نهایتا بایستی گفت Star Ocean: The Second Story در میان برترین بازی هایی قرار دارد که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” جایگاه چهاردهم  را به خود اختصاص می دهد.

۱۳ – Bravely Default

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Bravely Default

سازنده: Square Enix Holdings و Silicon Studio

ناشر: Square Enix , Nintendo

ژانر:  RPG 

پلتفرم مقصد:  Nintendo 3DS

سال انتشار:  ۲۰۱۲

امتیاز متا:  ۸۵/۱۰۰

عنوان Bravely Default که در ژاپن با نام Bravely Default: Flying Fairy شناخته می شود (کلا در ژاپن باید همه چیز فرق کند!!) در ژانر نقش آفرینی قرار داشت و توسط  Square Enix Holdings و Silicon Studio ساخته شد و در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی Square Enix برای پلتفرم Nintendo 3DS منتشر گردید. باید اشاره کرد که نسخه اصلی بازی در سال ۲۰۱۲ تنها در ژاپن منتشر شد و سپس یک نسخه ارتقا یافته با نام For the Sequel در سال ۲۰۱۳ در اروپا و استرالیا و ژاپن و سال ۲۰۱۴ در آمریکا عرضه گردید. Bravely Default پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۵ که یک موفقیت بزرگ محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. بازی Bravely Default خیلی زود به عنوان یک بازی بسیار جذاب و خیره کننده و البته شگفتی برانگیز برای کمپانی Square Enix عمل کرد و البته این مسئله به هیچ وجه غیر منطقی و شک و شبهه برانگیز نبود. بازی بسیار یادآور عناوین کلاسیک Final Fantasy بود به خصوص در زمینه هایی مثل سیستم robust job، سیستم مبارزه‎ی منحصر به فرد و دنیایی بسیار زنده و پر جنب و جوش برای گشت و گذار و کشف کردن. جالب است بدانید که در ابتدا پروسه ساخت این بازی بر اساس دنباله ای برای Final Fantasy: The 4 Heroes of Light آغاز گردید و نهایتا هم المان های زیادی از سری فاینال فانتزی به همراه داستان مجزا و المان های خاص گیم پلی Bravely Default ترکیب شدند تا یک بازی مجزا از سری فاینال فانتزی ولی با روح این فرنچایز شکل بگیرد. حتی تهیه کننده بازی Final Fantasy: The 4 Heroes of Light نیز برای این عنوان استفاده شد.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

خوراک بازی های قدیمی ژاپنی تفاوت وحشتناک دموها با بازی اصلی بود!! یعنی شخصیت در دمو بسیار زیبا و بالغ و جذاب بود ولی در بازی یک شخصیت کوچولو مثل بچه مدرسه ای های ۸ ساله بود!!!

گیم پلی بازی بر پایه مبارزات نوبتی و سیستم شغلی بود و علاوه بر آن گزینه هایی برای ترکیب توانایی های شغلی و تنظیم سرعت نبرد و میزان برخورد تصادفی نیز در بازی وجود داشت که آن را بسیار جذاب تر می کرد. داستان بازی در دنیای Luxendarc اتفاق می افتاد که تعادل و بالانس این دنیا توسط ۴ کریستال از ۴ المان مختلف تامین می شد و این کریستال ها به وسیله Crystal Orthodoxy محافظت می شدند که یک گروه مذهبی با تاثیر و قدرت زیاد در دنیای بازی بودند. Agnès Oblige که از محافظین کریسال باد بود، طی اتفاقاتی مجبور می شود تا سفری را به منظور بیدار کردن کریستال ها که توسط تاریکی در حال بلعیده شدن بودند، آغاز کند. او در سفر خود همراهانی را نیز دارد که شامل Tiz Arrior (یک مبارز و جنگجوی تنها از Norende) و Amnesiac Ringabel و Edea Lee می باشند و باید نهایتا با دشمن اصلی و تاریکی شیطانی که مسئول تمام این وقایع و به خطر افتادن کریستال ها است، مبارزه نمایند. جدید ترین نسخه این سری با نام Bravely Second: End Layer در سال ۲۰۱۵ منتشر گردید و مسیر پر موفقیت برادر بزرگ‎ تر خود را ادامه داد و موفق شد تا یک بازی نقش آفرینی اعتیاد آور دیگر را برای کنسول دستی نینتندو یعنی ۳DS خلق نماید و متای خوب ۸۱ را به خود اختصاص دهد، اما باز هم به هر حال برترین بازی این سری تاکنون هنوز بازی Bravely Default است و یکی از شاهکارهای نقش آفرینی برای کنسول ۳DS به حساب می آید. بی تردید باید اذعان داشت که Bravely Default جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه سیزدهم قرار می گیرد.

۱۲ – Tactics Ogre: Let Us Cling Together

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Tactics Ogre: Let Us Cling Together

سازنده: Square Enix Holdings, Quest Corporation, Riverhillsoft

ناشر:  Square Enix , Quest Corporation, Riverhillsoft ,Atlus

ژانر:   Tactical RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation Portable, Super Nintendo Entertainment System, PlayStation, Wii, Wii U, Sega Saturn

سال انتشار:   ۱۹۹۵

امتیاز متا:  ۸۷/۱۰

می رسیم به قدیمی ترین بازی در لیست برترین عناوین کمپانی اسکوئر انیکس. عنوانی که ۲۲ سال از انتشار آن می گذرد ولی هنوز در یادها و خاطرات بازیبازان و طرفدارانش باقی مانده است. صحبت از عنوانیست با نام Tactics Ogre: Let Us Cling Together. بازی کلاسیک و زیبای Tactics Ogre: Let Us Cling Together که در ژانر Tactical RPG قرار داشت توسط  Square Enix Holdings, Quest Corporation و Riverhillsoft ساخته شد و در سال  ۱۹۹۵ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی های Square Enix , Quest Corporation, Riverhillsoft و Atlus برای پلتفرم های PlayStation Portable, Super Nintendo Entertainment System, PlayStation, Wii, Wii U و Sega Saturn منتشر گردید. Tactics Ogre: Let Us Cling Together پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۷/۱۰۰ که یک موفقیت بزرگ محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. با این که بازی Tactics Ogre: Let Us Cling Together دومین نسخه از فرنچایز Ogre Battle به شمار می رود اما در اصل تفاوات های ساختاری زیادی با بازی قبلی خود داشت و انگار که اصلا از یک فرنچایز نبودند. بازی  Ogre Battle: The March of the Black Queen بیشتر یک عنوان strategy RPG بود ولی نسخه  Tactics Ogre: Let Us Cling Together بیشتر در سبک squad-based isometric tactical RPG قرار داشت و تفاوت های فاحشی با بازی قبلی خود داشت.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

یعنی بازیبازها اون موقع ها فقط لذت می بردن و بس… گور پدر گرافیک و …

درواقع این بازی به نوعی یک سری فرعی و زیر شاخه در این فرنچایز به وجود آورد که نسبت به مسیر اصلی فرنچایز، گیم پلی متفاوتی داشتند و راه خود را با همین نوع گیم پلی در عناوین بعدی مثل Tactics Ogre: The Knight of Lodis نیز ادامه داد. گیم پلی Tactics Ogre: Let Us Cling Together یک نقش افرینی تاکتیکی با استایل عناوین استراتژی نوبتی بود. شما یکم تیم متشکل از نفرات مختلف با کلاس های گوناگون و قابل تغییر می ساختید و با دشمنان از زاویه ایزومتریک مبارزه می کردید. برخلاف بازی هایی که در آن ها هر دو طرف مبارزه وفتی فرمان حرکت می دهند، تنها یه یک شخصیت محدود نمی شود و کل تیم جابجا می شوند، فرمان حرکت در  Tactics Ogre: Let Us Cling Together، بر اساس سرعت تک تک شخصیت های تیم متفاوت بود و آن ها به صورت تک تک حرکت می کردند، داستان بازی توسط کات سین هایی روایت می شود که آن ها نیز مانند مبارزات و حرکات تیم و مدیریت کردن تیم و… از زاویه ایزومتریک نمایش داده می شدند. در ابتدا شخصیت ها انسانی بازی غالبا در کلاس های amazon یا soldier هستند اما با ارتای دادن درست آنها و پیشروی در بازی، بعدا می توانند به سایر کلاس های مختلف تبدیل شوند. تمامی المان های گیم پلی بازی در جهت جذاب تر کردن هرچه بیشتر آن کاربرد داشتند و مجموعه ان ها با یکدیگر سبب خلق عنوانی بسیار جذاب و دوست داشتنی در زمینه مبارزات و مدیریت کردن تیم و شخصیت ها و … شده بود. نهایتا بایستی گفت Tactics Ogre: Let Us Cling Together جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه دواردهم قرار می گیرد.

۱۱ – Xenogears

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Xenogears

سازنده: Squaresoft (هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود)

ناشر: Squaresoft

ژانر:  RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation

سال انتشار:  ۱۹۹۸ 

امتیاز متا:  ۸۴/۱۰۰

سری عناوین زیبای Xeno، یک فرنچایز نقش آفرینی هستند که توسط Tetsuya Takahashi خلق شده اند و تاکنون موفق شده اند تا خود را به عنوان یکی از سری بازی های مطرح این سبک معرفی نمایند. این عناوین زیبا در نسل های ۵ و ۶ برای کنسول های پلی استیشن و پلی استیشن ۲ منتشر می شدند اما بعد از آن و تا به امروز به نوعی در انحصار کنسول های مختلف نینتندو بوده اند و حتی ناشر های این بازی نیر در طول زمان تغییر کرده اند و تاکنون شرکت های Square, Bandai Namco و Nintendo وظبفه انتشار این سری را بر عهده داشته اند. بازی نخست این سری توسط SquareSoft ساخته شد و بعد از آن نسخه های زیرشاخه این فرنچایز توسط  Monolith Soft ساخته شده اند که توسط خالق این سری در سال ۱۹۹۹ و پس از ترک اسکوئر انیکس تاسیس شد. بازی نخست این فرنچایز Xenogears نام داشت که عنوانی در ژانر نقش آفرینی بود و توسط Squaresoft (هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود) ساخته شد و در سال  ۱۹۹۸ توسط همین کمپانی به صورت انحصاری برای پلتفرم PlayStation منتشر گردید. جالب است بدانید که بازی Xenogears اولین بار به عنوان یک خط داستانی برای بازی Final Fantasy VII نوشته شد (مانند خیلی از بازی های دیگر اسکوئر انیکس که ابتدا با هدف فاینال فانتزی بودن پروسه ساختشان آغاز می شد اما بعدا یک فرنچایز عالی دیگر شکل می گرفت!!) اما سپس اجازه یافت تا به عنوان یک سری مجزا ساخته شود و راه خود را دنبال نماید.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

بازی Xenogears تنها عنوان این سری است که به اسکوئر انیکس مرتبط است

Xenogears پس از انتشار موفقیت های خوبی را کسب کرده و بازخوردهای خیلی مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار خوب ۸۴/۱۰۰ که یک موفقیت بزرگ محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. با وجود این که هیچ گاه ارتباط داستانی بین نسخه های مختلف و گوناگون این سری وجود نداشته است اما تمامی این بازی ها به نوعی از تم و زمینه مشترکی برخوردارند و البته همگی پیشوند Xeno را نیز به همراه دارند. تمامی بازی های این سری در یک دنیای علمی تخیلی با المان های کاملا فانتزی اتفاق می افتند و در داستان های همیشه مفاهیم روانشناسانه و البته گاها مذهبی نیز به چشم می خورند. بعد از این که اسکوئر انیکس تمام نمرکز خود را به عناوین فاینال فانتازی معطوف نمود، تاکاهاشی و بسیاری از دیگر سازندگان Xeno استودیو Monolith Soft را تاسیس و ساخت این فرنچایز را ادامه دادند.  آخرین نسخه ای که تاکنون از این فرنچایز منتشر گردیده، بازی زیبای Xenoblade Chronicles X بوده است که اتفاقا موفق ترین بازی این فرنچایز نیز محسوب می گردد و موفق شد تا امتیاز متای بی نظیر ۹۲ را نیز کسب نماید و در لیست ۵ کاندیدای نهایی برترین بازی نقش افرینی سال ۲۰۱۶ نیز در مراسم گیم اواردز ۲۰۱۶ جای بگیرد. با معرفی کنسول نینتدو سوئیچ اعلام گردید که نسخه دوم این سری یعنی Xenoblade Chronicles 2 نیز در سال جاری میلادی برای این کنسول منتشر خواهد گردید. در نهایت باید گفت بدون شک بازی Xenogears که تنها عنوان این سری است که به اسکوئر انیکس مرتبط است، جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه یازدهم قرار می گیرد.

۱۰ – Final Fantasy Tactics: The War of the Lions

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Final Fantasy Tactics: The War of the Lions

سازنده: Square Enix

ناشر: Square Enix

ژانر:   Tactical RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation Portable, Android, iOS

سال انتشار:   ۲۰۰۷

امتیاز متا:  ۸۸/۱۰۰

کلا اسکوئر انیکس زیاد نمی تواند از دو نام بگذرد، یکی نام فاینال فانتزی و یکی هم RPG.  یعنی بازی مبارزه ای و تاکتیکی و…. هم که بخواهد بسازد، مثلا می شود “بازی مبارزه ای یا تاکتیکی نقش آفرینی از سری فاینال فانتزی”!!! البته این را هم بدانید که کار هیچ گاه به دوشش و دادن بازی سالانه و… برای این شرکت نرسیده است و اتفاقا اسکوئر انیکس هر گاه فرنچایزی جانبی از سری فاینال فانتزی در سبک های مختلف منتشر کرده است، تمام صنعت بازی و طرفداران را خوشحال کرده و کار را هم با یکی دو بازی تمام کرده است تا مسئله انتشار بازی بی کیفیت و سوء استفاده از نام فانتزی پیش نیاید. در این بخش از لیست، صحبت از یک بازی جانبی از سری فاینال فانتزی است که عنوانی نقش آفرینی تاکتیکی با نام Final Fantasy Tactics: The War of the Lions می باشد. عنوان زیبای Final Fantasy Tactics: The War of the Lions که همان طور که گفته شد در ژانر Tactical RPG قرار داشت، توسط  Square Enix ساخته شد و در سال ۲۰۰۷ به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن پرتابل منتشر گردید و در واقع یک نسخه آپدیت شده و ارتقا یافته از بازی  Final Fantasy Tactics بود که ۱۰ سال قبل و در سال ۱۹۹۷ برای کنسول پلی استیشن عرضه گردیده بود. لازم به ذکر است که موفقیت های بسیار زیاد بازی و نمرات و نقدهای فوق العاده عالی آن سبب شد تا این بازی برای پلتفرم های Android و iOS نیز در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۱ منتشر گردید.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

اسکوئر انیکس زیاد نمی تواند از دو نام بگذرد، یکی نام فاینال فانتزی و یکی هم RPG.  یعنی بازی مبارزه ای و تاکتیکی و…. هم که بخواهد بسازد، مثلا می شود “بازی مبارزه ای یا تاکتیکی نقش آفرینی از سری فاینال فانتزی”!!! البته این را هم بدانید که کار هیچ گاه به دوشش و دادن بازی سالانه و… برای این شرکت نرسیده است

Final Fantasy Tactics: The War of the Lions پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده عالی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای موفقیت آمیز ۸۸/۱۰۰ که یک نکته بسیار مثبت برای بازی محسوب می شد را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. Final Fantasy Tactics: The War of the Lions دومین بازی از سری عناوین “Ivalice Alliance” است که در دنیای فانتزی Ivalice اتفاق می افتند. نخستین بازی،  Final Fantasy XII: Revenant Wings بود (دنباله Final Fantasy XII ) و سومین بازی این سری هم Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift بود (هر دو بازی اول و سوم برای کنسول Nintendo DS منتشر شد). در The War of the Lions شما کنترل مزدوری به نام Ramza را در دست می گرفتید که خود را وسط یک جنگ سرد و مقابل یک اهریمن باستانی که قصد نابودی دنیای بازی را داشت می یافت. بازی در آن زمان از قدرت پلی استیشن پرتابل استفاده کرده بود و برای آن کات سین های جدید، فضا برای بازی چند نفره و موارد جدید دیگر نیز قرار داده شده بود. همچنین The War of the Lions دارای شخصیت های قابل بازی جدید از دیگر عناوین فاینال فانتزی نیز بود، مانند Balthier از Final Fantasy XII  و Luso Clemens از Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift و البته بازگشت شخصیت فوق محبوب Cloud Strife از Final Fantasy VII که در عنوان اصلی سال ۱۹۹۷ حضور داشت. بدون تردید باید گفت Final Fantasy Tactics: The War of the Lions جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه دهم قرار می گیرد.

۹ – Dragon Quest VIII

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Dragon Quest VIII

سازنده: Square Enix Holdings, Level-5, Armor Project

ناشر: Square Enix

ژانر:  RPG 

پلتفرم مقصد:  Nintendo 3DS, PlayStation 2, Android, iOS

سال انتشار:   ۲۰۰۴

امتیاز متا:  ۸۹/۱۰۰

برخی نام ها در کنار یک سبک نامشان در صنعت بازی عجین شده است و هر گاه که از آن سبک یاد کنیم قطعا نام آن بازی نیز در کنارش به عنوان نمادی از سبک مورد نظر خواهد آمد. بدون شک برای سیک نقش آفرینی یکی از این نمادها سری عناوین Dragon Quest است که سال ها و سال هاست همدم و محبوب دل بازیبازان علاقمند به نقش آفرینی بوده است و از سال ۱۹۸۶ در این صنعت و هنر دوست داشتنی حضور داشته است. در واقع هر گاه که صحبت از برترین و اصیل ترین سری عناوین نقش آفرینی در تاریخ بازی های رایانه ای مطرح باشد نام سری بازی های زیبا و خاطره انگیز Dragon Quest نیز شنیده خواهد شد و از آن به عنوان یکی از فرنچایزهای مطرح این سبک یاد خواهد شد. سری عناوینی که پرفروش ترین سری نقش آفرینی کنسولی در تاریخ هستند و طرفداران بسیار زیادی در دنیا داشته و دارند که تنها نگاهی به نام پلتفرم های مقصد این سری کافیست تا گستردگی و بزرگی این سری را به وضوح بینیم. البته لازم به ذکر است که سری Dragon Quest تا سال ۲۰۰۵ به عنوان Dragon Warrior در آمریکای شمالی شناخته می شد. این فرنچایز توسط  Yuji Horii خلق و در استودیوی او با نام Armor Project ساخته شده است و توسط کمپانی خوشنام ‍ژاپنی یعنی اسکوئر انیکس که قبلا تنها انیکس نام داشت منتشر گردیده است. همانطور که گفته شد نسخه اول این فرنچایز با نام Dragon Quest در سال ۱۹۸۶ منتشر گردید و در طول سال ها و نسل های مختلف تا به امروز شاهد انتشار نسخه های مختلف این فرنچایز بزرگ بوده ایم. جالب است بدانید تنها نسخه های اصلی و شماره دار این فرنچایز ۱۱ عدد هستند حال عناوین فرعی و اسپین اف های پرتعداد آن نیز بماند!

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

کلا از اول قیافه این شخصیت های دراگون کوئست رو مغز من بود!! البته شاید قبافه منم رو مغز اونا باشه!!!

در بین تمامی نسخه های مختلف اصلی و فرعی که تا به امروز در این سری منتشر گردیده است، بهترین امتیاز متا را عنوان Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride دریافت نموده است که در سال ۱۹۹۲منتشر گردیده و موفق شد تا امتیاز متای فوق العاده ۹۰ را دریافت نماید اما وقتی بخواهیم از نظر طرفداران در مورد برترین بازی این سری آگاه شویم، بیشتر نام بازی Dragon Quest VIII را می شنویم که البته از نظر امتیاز هم دست کمی از بازی پنجم ندارد. عنوان خاطره انگیز Dragon Quest VIII که مانند تمامی بازی های این سری در ژانر نقش آفرینی قرار داشت، توسط Square Enix Holdings, Level-5 و Armor Project ساخته شد و در سال ۲۰۰۴ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی Square Enix برای پلتفرم های Nintendo 3DS, PlayStation 2, Android و iOS منتشر گردید. Dragon Quest VIII پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۹/۱۰۰ که یک موفقیت بزرگ و ارزشمند برای این فرنچایز زیبا محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. لازم به ذکر است که جدیدترین عنوان در این سری نیز بازی زیبای Dragon Quest Heroes II است که در ماه می ۲۰۱۶ در ژاپن برای پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ و ویتا منتشر گردید و در سال جاری میلادی نیز نسخه غربی آن برای پلتفرم های پلی استیشن ۴ و سوییچ و رایانه های شخصی عرضه شد. در نهایت باید اشاره کرد که بازی زیبای Dragon Quest VIII محبوب ترین عنوان این فرنچایز قدرتمند و خوشنام و البته جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه نهم قرار می گیرد.

۸ – Vagrant Story

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Vagrant Story

سازنده: Square, Square Enix Holdings

ناشر: Square Enix

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation, PlayStation 3, PlayStation Portable و PlayStation Vita

سال انتشار:   ۲۰۰۰

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

یک شاهکار نقش آفرینی دیگر از اسکوئر انیکس با متای بالای ۹۰٫ عنوان بی نظیر Vagrant Story که در ژانر Action RPG قرار داشت توسط  Square و Square Enix Holdings ساخته شد (توسط تیمی که مسئول ساخت عنوان بسیار موفق Final Fantasy Tactics در سال ۱۹۹۷بودند) و ابتدا در سال ۲۰۰۰ به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی Square Enix در شبکه پلی استیشن برای پلتفرم های PlayStation 3 و PlayStation Portable و  PlayStation Vita منتشر گردید. Vagrant Story پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۲/۱۰  که یک موفقیت بی نظیر محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. داستان Vagrant Story در قلمرو خیالی Valendia و شهر ویران شده Leá Monde اتفاق می افتاد. داستان حول محور شخصیتی به نام Ashley Riot که یک مامور ویژه با لقب Riskbreaker بود، قرار داشت. او بایستی به شهر ویران شده سفر می کرد تا در مورد ارتباط بین رهبر یک فرقه با یکی از اعضای اصلی پارلمان Valendian به نام Duke Bardorba تحقیق و بررسی نماید. در پرولوگ بازی شما می بینید که اشلی در حال سرزنش شدن و مسئول قتل دانسته شدن برای مرگ دوک است و سپس جریان بازی به یک هفته قبل از آن باز می گردد و وقایعی که سبب شده است تا بازی به آن قسمتی که در پرولوگ دیدیم برسد، برای بازیباز در طول روند بازی آشکار خواهد شد.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

داستان Vagrant Story در قلمرو خیالی Valendia و شهر ویران شده Leá Monde اتفاق می افتاد. داستان حول محور شخصیتی به نام Ashley Riot که یک مامور ویژه با لقب Riskbreaker بود، قرار داشت. او بایستی به شهر ویران شده سفر می کرد تا در مورد ارتباط بین رهبر یک فرقه با یکی از اعضای اصلی پارلمان Valendian به نام Duke Bardorba تحقیق و بررسی نماید. در پرولوگ بازی شما می بینید که اشلی در حال سرزنش شدن و مسئول قتل دانسته شدن برای مرگ دوک است و سپس جریان بازی به یک هفته قبل از آن باز می گردد

Vagrant Story به معنای واقعی کلمه یک اکشن ماجرایی نقش آفرینی “یونیک” و منحصر به فرد بود.در بازی موارد رایجی مثل خرید و فروش از مغازه ها و تعامل بازیباز با دیگر شخصیت ها وجود نداشت!!! در عوض بازی بسیار بر روی خلق سلاح ها و ارتقا و بهبود آنها یا اصطلاحا Modification آن ها تمرکز داشت. همینطور در بازی المان های حل کردن پازل ها و همچنین المان های استراتژی وجود داشت. شما کنترل Ashley Riot را از زاویه دوربین سوم شخص در یک نقشه ۳ بعدی به صورت همزمان یا Real Time بر عهده می گرفتید و به گشت و گذار و اکتشاف در شهر ویران شده و سیاهچال ها و مقبره های زیر ان می پرداختید. شما می توانستید زاویه دوربین بازی را به اول شخص تغییر دهید تا بتوانید دید ۳۶۰ درجه ای نسبت به محیط اطراف خود داشته باشید. اشلی قابلیت دویدن، پرش و هل دادن جعبه ها و .. را داشت تا بتواند راه خود را از بین موانع باز کند و المان های جل کردن پازل و پلترمینگ نیز در گیم پلی بازی وجود داشتند. در نقشه بازی می توانستید با دشمنان مبارزه کنید و در این شرایط وارد حالت Battle Mode می شدید که یک سیستم مبارزه همزمان قابل توقف بود (دقیقا مشابه عنوان Parasite Eve در سال ۱۹۹۸). مبارزات بازی نیز مانند سایر المان های آن بسیار جذاب و هیجان انگیز بودند و از نقاط قوت این بازی خوش ساخت و زیبا محسوب می شدند. در نهایت باید اذعان داشت که شاهکار بی تکرار Vagrant Story جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه هشتم قرار می گیرد.

۷ – Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration

سازنده: Crystal Dynamics, Eidos Montréal

ناشر: Square Enix

ژانر:   Action Adventure

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360 و Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ 

امتیاز متا:  ۸۸/۱۰۰

Tomb Raider یکی از بزرگترین فرنچایزها در تاریخ بازی های رایانه ای و لارا کرافت نیز محبوبترین شخصیت مونثی است که تاکنون این هنر و این صنعت به خود دیده است و تا به امروز که ۲۱ سال از آن زمان انتشار بازی اول (بازی Tomb Raider یکی از خاطره انگیز ترین، زیباترین و جذاب ترین عناوین سبک اکشن ماجرایی بود که در سال ۱۹۹۶ منتشر و پایه گذار یکی از سردمداران سبک اکشن ادونچر گردید ) این سری می گذرد، هر روز شاهد محبوب تر شدن این فرنچایز و لارا کرافت بوده ایم. بسیاری از ما بازیبازان قدیمی تر با عناوین اولیه و بی نطیر این سری محبوب بزرگ شده ایم و ساعت ها، هفته ها، ماه ها و سال ها را پای آن صرف کرده ایم. زمانی که متوجه شدیم قرار است تا این فرنچایز یک ریبوت و شروع مجدد را تجربه کند استرس بسیاری داشتیم که مبادا با یک بازی سطح پایین و ضعیف تمام حیثیت و پیشینه این سری خاطره انگیز را به گند بکشند. گویا سازندگان و ناشر توانمند بازی در استودیو کریستال داینامیکس و اسکوئر انیکس هم از این سطح توجه و زیر ذره بین بودن خود آگاه بودند و زمانی که بازی Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، تمام طرفداران در دنیا نفسی به راحتی کشیدیم و فهمیدیم که کار به دست کاردان سپرده شده است و کیفیت بازی به حدی بالا بود که حتی خوشحال هم شدیم که این بازی ریبوت شده است. پس از موفقیت نسخه اول بازی و بعد از مدتی سازندگان بازی نسخه جدید این فرنچایز را برای کنسول های نسل هشتم و رایانه های شخصی با نام Rise of the Tomb Raider معرفی کردند که بعد از انتشار توانست تا به مانند نسخه قبلی یک بازی فوق العاده عالی و یک تجربه بی نظیر را برای بازیبازان به ارمغان بیاورد.  اجازه دهید تا اطلاعات کامل تری را از این بازی بی نظیر برای شما عزیزان بیان کنیم. عنوان Rise of the Tomb Raider (نسخه پلی استیشن ۴ بازی برترین و کامل ترین نسخه به همراه تمام دی ال سی هاست و Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration نام دارد که بالاترین امتیاز متا را نیز بین نسخه های پلتفرم های دیگر داراست) که مانند تمام بازی های این فرنچایز در ژانر Action Adventure قرار داشت توسط  Crystal Dynamics و Eidos Montréal ساخته شد و در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط کمپانی Square Enix برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360 و Microsoft Windows منتشر گردید.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

زمانی که بازی Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، تمام طرفداران در دنیا نفسی به راحتی کشیدیم و فهمیدیم که کار به دست کاردان سپرده شده است و کیفیت بازی به حدی بالا بود که حتی خوشحال هم شدیم که این بازی ریبوت شده است.

Rise of the Tomb Raider به معنای واقعی یک اکشن ماجرایی بی نظیر و فوق العاده بود و خیلی زود در سراسر دنیا طرفداران بیشماری را پیدا کرد و مانند بازی قبلی خود فروش معرکه ای را نیز تجربه کرد. این بازی از لحاظ بازخوردها نیز موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای بسیار تحسین آمیزی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای فوق العاده  ۸۸/۱۰۰ که یک امتیاز عالی محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. عنوان Rise of the Tomb Raider نیز به مانند بازی سال ۲۰۱۳ از همه لحاظ یک بازی بی نقص و فوق العاده بود. این عنوان یکی از برترین گرافیک ها و جلوه های بصری را داراست و یکی از برترین و چشم نواز ترین عناوین نسل هشتم تاکنون محسوب می گردد که به واقع چشم های بازیبازان را به خود خیره کرد. خلق دنیایی بی نظیر و وسیع با تنوع محیط های مختلف و آب و هوای مختلف از جنگلی گرفته تا کوهستانی و یخ زده، باعث شد تا بازی جلوه خاص و بی نظیری بیابد و حتی در تک تک تصاویری نیز که از این بازی مشاهده می کنیم کاملا به وضوح سطح بالای گرافیکی بازی مشخص است، همین طور این عنوان در زمینه گیم پلی نیز یکی از برترین اکشن ماجرایی ها در تاریخ بازی های رایانه ای به حساب می آید و توانسته است تا در حد نام بزرگ تومب ریدر عمل کرده و رسالت و اصالت سری به عنوان یکی از پرچمداران اکشن ادونچر را حفظ کرده است. بی تردید باید گفت Rise of the Tomb Raider جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶ – Parasite Eve

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Parasite Eve

سازنده: Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود)

ناشر: Square

ژانر:   Action RPG و Survival horror

پلتفرم مقصد:  PlayStation, PlayStation Portable, PlayStation 3

سال انتشار:   ۱۹۹۸

امتیاز متا:  ۸۱/۱۰۰

شک ندارم که الان با دیدن نام  Parasite Eve دارید می گویید یادش بخیر… بله واقعا که یادش بخیر. چه بازی بی نظیر و جذابی بود این  Parasite Eve و نسخه دوم فوق العاده اش. همچنین می دانم که اگر تاکنون از امتیاز متای این بازی آکاه نبوده اید اکنون با دیدن آن دارید می گویید “چی؟ ۸۱؟ خیلی مسخره اس. چطوری بازی شاهکاری مثل  Parasite Eve باید متایش ۸۱ باشد؟ بی شک این بازی شایسته امتیاز بالای ۹۰ است.” کاملا هم حق دارید. همه کسانی که این عنوان را تجربه کرده اند خوب می دانند که امتیاز این بازی خیلی خیلی بیشتر از ۸۱ است و به همین دلیل هم هست که با وجود این که بازی های قبلی لیست متاهای بالاتری دارند، ولی Parasite Eve را در جایگاه بهتری از آن ها قرار داده ایم و مطمئن هستم که اکثر افرادی که این عنوان را بازی کرده اند با این موضوع موافق هستند. اجازه دهید تا در ابتدا برای کسانی که زیاد این بازی را نمی شناسند و بازیبازان نسل های جدید به حساب می آیند، در مورد Parasite Eve و سبک ان و … توضیحاتی را ارائه کنیم. عنوان Parasite Eve که در ژانر Action RPG و Survival horror قرار داشت توسط  Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود) ساخته شد و در سال  ۱۹۹۸ و سپس در طول سال های بعدی توسط همین کمپانی برای پلتفرم های PlayStation, PlayStation Portable, PlayStation 3 منتشر گردید. Parasite Eve پس از انتشار موفق عمل کرده و بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا همانطور که در ابتدای این بخش گفته شد، امتیاز متای ۸۱/۱۰۰ که یک نشان دهنده یک بازی با کیفیت است (اما یک شاهکار بود و بس) را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. Parasite Eve دنباله ای بود بر رمان هم نام با آن که توسط  Hideaki Sena نوشته شده بود و نخستین بازی و اغاز کننده فرنچایز محبوب Parasite Eve نیز به حساب می آمد. داستان بازی حول محور یک بانوی افسر پلیس نیویورک به نام Aya Brea می چرخید که در یک واقعه ۶ روزه در سال ۱۹۹۷ تلاش می کرد تا جلوی یک موجود شیطانی که قصد داشت هیولایی را خلق کند که نژاد بشر را نابود نماید، بگیرد.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

ویکتور!! ویکتور!!

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

یادش بخیر….

شما می توانستید آزادانه در محیط های بزرگ بازی حرکت کرده و با دشمنان به صورت همزمان مبارزه کنید و البته کلی المان های نقش آفرینی هم در گیم پلی بازی وجود داشت که ان را خیلی جذاب تر و هیجان انگیز می کرد و عمق خیلی بیشتری به بازی می بخشید. جالب است بدانید که Parasite Eve نخستین بازی اسکوئرسافت با درجه سنی M یا بزرگسال بود و همین طور نخستین بازی بزرگ دارای روند ساخت آمریکایی- ژاپنی این کمپانی نیز به حساب می آمد. تهیه کنندگی بازی را  Hironobu Sakaguchi برعهده داشت و کارگردان آن Takashi Tokita بود. موسیقی زیبای بازی توسط  Yoko Shimomura خلق شد و مورد تحسین تمام دنیا قرار گرفت. بازی به جهت گرافیک و گیم پلی و داستان بسیار تحسین شد و مواردی که باعث شده بود از آن امتیاز کم شود شامل بیش از حد خطی بودن بازی و ارزش تکرار پایین آن بود که باید گفت اولا خطی بودن یک بازی اصلا یک نکته منفی نیست (همه بازی ها که نباید جهان آزاد و چند مسیره باشند. خیلی از بازی های شاهکار، خطی هستند) و دوما این که بازی ارزش تکرار پایینی هم نداشت و به شخصه یادم می اید که حدود ۳ بار این بازی به اتمام رساندم. تازه اگر هم این دو مورد را عیب در نظر بگیریم باز هم نمی شود امتیاز بازی را از ۱۰ به ۸ رساند و دو نمره کامل بابت دو ضعف ریز از بازی کاست آن هم در حالتی که داستان و گیم پلی و گرافیک بی نظیر بودند و بسیار هم تحسین شدند. لازم به ذکر است که از سری Parasite Eve بعدا عناوین Parasite Eve II در سال ۱۹۹۹ و The 3rd Birthday در سال ۲۰۱۰ منتشر شدند و بازی اصلی نیز در سال ۲۰۰ در شبکه پلی استیشن عرضه گردید. در نهایت باید گفت Parasite Eve بدون هیچ تردیدی جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ – Deus Ex: Human Revolution 

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Deus Ex: Human Revolution

سازنده: Eidos Montréal, Feral Interactive, Straight Right

ناشر: Square Enix

ژانر:   Action RPG

پلتفرم مقصد:  Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows, Wii U

سال انتشار:   ۲۰۱۱

امتیاز متا:  ۹۰/۱۰۰

همان طور که تاکنون چندین بار در مورد این موضوع صحبت کرده ایم و خودتان هم خوب می دانید، یکی از جذاب ترین موضوعاتی که مخصوصا در سال های اخیر تا دلتان بخواهد در تمام حوزه های سرگرمی به آن پرداخته شده و می شود، مسئله رباتیک شدن همه چیز و حتی انسان هاست که بدون شک سری عناوین Deus Ex پرچمدار این موضوع در حوزه بازی های رایانه ای هستند و به بهترین شکل در نسخه های مختلف خود به این موضوع پرداخته و همواره در دنیا به عنوان یکی از برترین فرنچایزهای نقش آفرینی شناخته می شود. اگر خاطرتان باشد در مطلب نقد و بررسی بازی Deus Ex: Mankind Divided به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کردیم که بد نیست در اینجا هم گریزی به آن مطالب بزنیم. “زمانی که یک موضوع خاص را زیاد در فیلم‌ ها، بازی‌ ها و دیگر رسانه‌ ها مشاهده می کنیم به آن معنی است که در آن برهه زمانی زیاد به آن موضوع در جامعه فکر می شود و اذهان زیادی را درگیر خود کرده است. حال، کسانی که در این بین توانایی به تصویر در آوردن افکار خود را دارند نیز این موضوعات و دغدغه های ذهنی را در قالب مولتی مدیاها و از طریق رسانه‌های مختلف به عموم مردم و جامعه نشان می دهند و همین کار به مانند یک چرخه باعث می شود که صحبت در مورد آن موضوع بیشتر هم بشود و ذهن‌های بیشتری را به سمت آن مورد سوق داده شوند. فکر می کنید دلیل ساخت این همه بازی و فیلم که بر محوریت موضوع “گرفتن گریبان بشر توسط تکنولوژی که خود تولید کرده است” یا “هوش های مصنوعی غیر قابل کنترل بشر” قرار دارند چیست؟ دلیل آن باز می گردد به این که ذهن مردم و جامعه با این موضوع درگیر است و دوست دارند تا ببینند اگر این موارد اتفاق بیافتند زندگی انسان ها چه می شود. ذهن کنجکاو بشر میخواهد کتکاش کند و بفهمد که اگر این موارد به وقوع بپیوندند چه بر سر حوامع انسانی رخ خواهد داد و به همین دلیل هم مدام احتمالات مختلف این وقایع را در قالب فیلم ها و بازی های مختلف مطرح می کند تا ذهن کنجکاو و درگیر خود را تسلی بخشد. یکی از همین موضوعات که در سال‌های اخیر زیاد آن را می بینیم و به ان پرداخته می شود مسئله ازتقا یافتن فیزیکی و حتی ذهنی انسان ها به وسیله تکنواوژی است که از زیر شاخه های همان موضوع “جنگ تکنولوژی در برابر انسان” است و بسیار ذهن ها را به خود درگیر کرده است که اگر تعدادی از انسان ها و مثلا نیروهای نظامی و ارتشی ازتقا یابند و دستکاری شوند و ابر سربازها و … خلق شوند چه رخ خواهد داد. شاید در ابتدا به عنوان نیت دفاع از کشور و … مطرح شوند اما در نهایت صدمات جبران ناپذیری به جامعه و شاکله خانواده ها خواهد زد. به هر حال همان ابر سربازها باید با تمام مشکلاتی که ناشی از دستکاری شدن و ارتقا یافتن فیزیکی و ذهنی به آن دچار شده اند به خانواده خود بر گردند و در میان مردم عادی زندگی کنند. آیا دیگر کسی به آن ها به چشک یک انسان نگاه خواهد کرد یا یک ماشین؟ ایا آنها می توانند دوباره آغوش گرم خانواده خود را داشته باشند؟ هزاران اما و اگر دیگر نیز مطرح است که اگر بخواهیم خودمان را گول نزنیم می دانیم که جواب آنها همه منفی است و این قبیل موارد به پایان های خوشی ختم نخواهند شد.”

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

مگه مریضی؟!!! از در برو خب!! حالا چون بهت انتخاب دادن باید از دیوار بری؟!! بی جنبه!!

سری عناوین زییا و محبوب Deus Ex همواره به بهترین شکل به کنکاش در این موضوع از طریق یک بازی رایانه‌ای پرداخته است و با اضافه کردن انتخاب های مختلف به این شرایط، کاری کرده است تا به فکر فرو رویم و کمی به معنای انسان بودن فکر کنیم. وقتی تمام این موضوعات را کنار هم می گذاریم به نتیجه ای جالب و حتی ساده می رسیم؛ انتخاب های ما است که این شرایط و چگونگی رقم خوردن آن ها را تعیین می کند. هیچ چیز کامل نیست و همه چیز از قانون نسبیت پیروی می کند. یعنی یک انسان ارتقا یافته ممکن است تصمیماتی خوب بگیرد و این موضوع را در نظر کسانی که این روی مسئله را می بینند خوب جلوه دهد و یا از قدرت خود برای آزار مردم استفاده کند و کسانی که این سمت موضوع را می بینند بر ضد آن شوند اما باید دید که احتمال وقوع کدام مورد بیشتر است. در سری Deus Ex که مشخص است انتخاب های منفی و استفاده غلط از این قدرت ها خیلی بیشتر رواج می یابد و احتمال بدبختی خیلی بیشتر از پایان خوش است که البته درست نیز به نظر می رسد. ما انسان ها آماده نابود کردن و ضربه زدن به خودمان هستیم و نوانایی گرفتن تصمیمات بد را خیلی بیشتر از تصمیمات درست داریم. اما در نهایت یک موضوع ثابت است؛ ما و انتخاب های ما تمام این شرایط را می سازند. خود انسان و انتخاب هایش است که باعث بدبختی و حتی نابودی وی خواهد شد. سری نقش افرینی Deus Ex در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار با عنوانی به همین نام پای به دنیای بازی های رایانه ای گذاشت و اتفاقا مورد توجه بازیبازان و منتقدان نیز قرار گرفت اما بعد از این نسخه، بازی سال ها به سکوت رفت تا این که نسخه بعدی آن با نام Deus Ex: Human Revolution عرضه گردید و باز هم بسیار بسیار موفق عمل کرد. این عنوان شاهکار که در ژانر Action RPG قرار داشت توسط Eidos Montréal, Feral Interactive و Straight Right ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی Square Enix برای پلتفرم های Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows و Wii U منتشر گردید. Deus Ex: Human Revolution  پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۰/۱۰۰ که یک موفقیت بی نظیر محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. مدتی قبل هم که نسخه جدید این سری با نام Deus Ex: Mankind Divided منتشر گردید که باز هم موفق عمل کرد و حسن ختامی شایسته بر ۳ گانه دوس اکس بود. به عنوان برترین بازی این سری می توانیم نسخه اول و همینطور Human Revolution را انتخاب کنیم که در این مطلب با توجه به این که از هر فرنچایز یک بازی انتخاب شده است، عنوان Deus Ex: Human Revolution را که بازیبازان جدیدتر هم بیشتر با آن آشنایی دارند به عنوان نماینده این سری در لیست برترین بازی های کمپانی اسکوئر انیکس برگزیده ایم و این شاهکار زیبا در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ – Kingdom Hearts II

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Kingdom Hearts II

سازنده: Square Enix

ناشر: Square Enix

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 2, PlayStation 3

سال انتشار:  ۲۰۰۵

امتیاز متا:  ۸۷/۱۰۰

یکی از پرخاطره‌ ترین و جذاب‌ ترین عناوین نقش‌ آفرینی در سال‌ های تقریبا دور، سری بازی‌ های زیبای Kingdom Hearts بودند که در هر شماره خود ما را در غرق در دنیای خود می‌ کردند و بازیبازان را به دل دنیاهای عناوین مختلف دیزنی می‌ بردند تا با انواع و اقسام شخصیت‌ های آشنا و محبوب خود از میکی ماوس گرفته تا زیبای خفته و دونالد داک و … دیدار کنیم. نکته جالب در مورد این فرنچایز آن جاست که می‌ توان سری Kingdom Hearts را هم به عنوان یک اکشن‌ نقش‌ آفرینی غربی و هم از نوع ژاپنی محسوب کرد، زیرا بسیاری از المان‌ های آن شبیه به عناوین غربی است و همین طور المان هایی را از بازی های JRPG در خود می بیند. ترکیب یک عنوان نقش‌ آفرینی جذاب با کلی المان‌ های سرگرم‌ کننده گیم پلی و این همه دنیا و شخصیت‌ های محبوب، سبب شدند تا فرنچایزی خلق شود که بسیاری از بازیبازان و علاقمندان نقش‌ آفرینی را شیفته خود کند و همواره و تا همیشه از آن‌ به نیکی یاد کنند. عناوینی مثل Kingdom Hearts: Chain of Memories ,Kingdom Hearts II ,Kingdom Hearts Kingdom Hearts 358/2 Days ,Kingdom Hearts Birth by Sleep ,Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance ,Kingdom Hearts χ و … هرکدام یادآور روزهای بسیار خوبی برای بازیبازان قدیمی هستند و قطعا دانستن این که یک نسخه جدید یعنی شماره سوم از این سری در حال ساخت است خبری بسیار شیرین و خوش است و طرفداران که برای معرفی یک نسخه جدید از این سری روزشماری می‌ کردند، به آرزوی خود رسیدند و خوشبختانه خواهیم توانست بار دیگر با کیفیت نسل هشتم، خاطرات بسیار خوب و قدیمی خود از این سری محبوب را زنده کنیم. در این که تمامی عناوین فرنچایز Kingdom Hearts جزو برترین بازی های کمپانی خوشنام اسکوئر انیکس هستند هیج شکی نیست اما وقتی که کار به انتخاب یک نسخه بکشد باید گفت بازی Kingdom Hearts II تاکنون محبوب ترین و موفق ترین نسخه این سری از لحاظ بازخوردها و … به حساب می آید و البته امیدواریم که با نسخه سوم، این موضوع جابجا شود و به بازی سوم سری تعلق گیرد. عنوان فوق العاده زیبا و خاطره انگیز Kingdom Hearts II که به مانند همیشه در ژانر Action RPG قرار داشت توسط  Square Enix ساخته شد و در سال ۲۰۰۵ و سپس در نسل هفتم توسط همین کمپانی برای پلتفرم های PlayStation 2 و PlayStation 3 منتشر گردید.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

این بازی را هر زمان و در هر نسلی که تجربه کنید نه گرافیکش کهنه می شود و نه المان های گیم پلی آن قدیمی… واقعا که اوج زیبایی را می شود از همه لحاظ در این بازی دید.

موفقیت و محبوبیت این عنوان سبب شد تا یک رمان و یک سری مانگا بر اساس آن ساخته شده و همچنین یک نسخه جهانی از بازی نیز با نام Kingdom Hearts II Final Mix در سال ۲۰۰۷ برای پلی استیشن ۲ منتشر گردد. نسخه پلی استیشن ۳ بازی نیز که ارتقای گرافیکی یافته بود،با نام  Kingdom Hearts HD 2.5 Remix که در آن علاوه بر بازی دوم، عناوین  Kingdom Hearts: Birth by Sleep Final Mix و Kingdom Hearts Re:coded نیز وجود داشتند منتشر گردید. Kingdom Hearts II پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۷/۱۰۰ که یک موفقیت عالی محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق و بسیار خاطره انگیز شرکت Square Enix شود. بازی Kingdom Hearts II در اصل سومین نسخه از این فرنچایز به حساب می آمد و وقایع یک سال بعد از اتفاقات بازی  Kingdom Hearts: Chain of Memories را روایت می کرد. Sora به عنوان پروتاگونیست هر دو بازی قبلی، باز هم برگشته بود تا این بار به جستجوری دوستان گم شده اش بپردازد. مانند دو بازی قبل، این بازی نیز پر بود از شخصیت های مختلف دنیای دیزنی و همین طور فاینال فانتزی. در این بازی نیز گروه Organization XIII که در بازی Chain of Memories معرفی شده بودند، دوباره بازگشتند تا جلوی Sora را از انجام ماموزیتش بگیرند. بازی یک هفته بعد عرضه در ژاپن بیش از یک میلیون نسخه فروخته بود و یک ماه بعد از عرضه نسخه آمریکای شمالی نیز بازی بیشتر از یک میلیون نسخه فروش داشت و دومین بازی پرفروش سال ۲۰۰۶ بود. جالب است بدانید که تا ۱۰ سال قبل، یعنی سال ۲۰۰۷، این بازی بیش از ۴ میلیون نسخه در دنیا فروش داشته است. در نهایت باید گفت بی تردید Kingdom Hearts II بین برترین بازی هایی که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است قرار دارد و در لیست ما از “برترین عناوین این کمپانی جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

۳ – The World Ends with You

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

The World Ends with You

سازنده: Square Enix Holdings, Jupiter Corporation, h.a.n.d.

ناشر: Square Enix

ژانر:   Action RPG

پلتفرم مقصد:  Nintendo DS, Android, iOS

سال انتشار:   ۲۰۰۷

امتیاز متا:  ۹۵/۱۰۰

کسب امتیاز متای ۹۵ واقعا کار خیلی خیلی سختی است. آن هم در ۱۰ سال اخیر که منتقدان مدام سخت گیر تر شده اند و نظرات، مدام متغیرتر و عجیب تر شده است. مخصوصا اگر صحبت از یک بازی بسیار خاص و یونیک و نه چندان مطابق با استانداردهای روز سبک مورد نظرش باشد، کار سخت تر هم می شود و گرفتن متای ۹۵ کاری بسیار بسیار دشوار خواهد بود. اما عنوانی به نام The World Ends with You حدود ۱۰ سال قبل موفق به انجام چنین کاری شد. عنوان The World Ends with You که در ژانر اکشن نقش آفرینی با المان های urban fantasy قرار داشت توسط Square Enix Holdings و Jupiter Corporation, h.a.n.d. ساخته شد و در سال ۲۰۰۷ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی Square Enix برای پلتفرم های Nintendo DS, Android و iOS منتشر گردید. در هفته اول انتشار بازی، این عنوان دومین بازی پر فروش نینتندو DS در ژاپن و پرفروش ترین بازی نینتندو DS در آمریکا بود. همچنین The World Ends with You پس از انتشار موفقیت های بی نظیر و چشمگیری را نیز کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۵/۱۰۰ که یک موفقیت بی نظیر محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت Square Enix شود. وقایع بازی در زمان حال و در منطقه تجاری و بازار توکیو به نام Shibuya (یک منطقه واقعی) اتفاق می افتاد. بارزترین خصیصه این عنوان استایل هنری و گرافیکی بسیار خاص و منحصر به فرد آن بود که از Shibuya و فرهنگ جوانان آنجا الهام گرفته شده بود.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

کسب امتیاز متای ۹۵ واقعا کار خیلی خیلی سختی است. آن هم در ۱۰ سال اخیر که منتقدان مدام سخت گیر تر شده اند و نظرات، مدام متغیرتر و عجیب تر شده است.

ساخت بازی الهامات و المان هایی را نیز از بازی قبلی تیم سازنده یعنی Kingdom Hearts: Chain of Memories در خود می دید که به بهترین شکل در بازی قرار گرفته بودند. در بازی، شخصیتی به نام Neku Sakuraba و دوستانش مجبور می شدند که در یک بازی شرکت کنند که سرنوشت آن ها را رقم می زند. سیستم نبرد از بسیاری از ویژگی های منحصر به فرد نینتندو DS به بهترین شکل استفاده می کرد و به عنوان مثال مبارزه در هر دو صفحه کنسول اتفاق می افتاد و حملات با انجام حرکات لمسی خاص بر روی صفحه کنسول و یا فریاد زدن در میکروفن آن انجام می شد. المان های موجود در فرهنگ و زندگی جوانان ژاپنی مانند فشن، غذا و تلفن همراه، کلیدهای اصلی در انجام ماموریت ها بودند. اغلب نقدهای بسیار مثبتی که این شاهکار دریافت کرد به دلیل گرافیک و استایل هنری بی نظیر و خاص، موسیقی متن فوق العاده زیبا و ترکیب المان های گیم پلی سبک نقش آفرینی با ذات محیطی Shibuya بودند که سبب خلق یک بازی بسیبار یونیک شده بود. تنها عده کمی نسبت به کنترل بازی با صفحه لمسی ایراداتی گرفته بودند که البته بسیار ناچیز بود و هرگز باعث تاثیر بر روی امتیازات بازی نشد.  Shiro Amano که نویسنده و خالق مانگای Kingdom Hearts بود، چندی بعد مانگایی را نیز بر اساس بازی The World Ends with You خلق کرد. نهایتا باید اذعان داشت که بازی The World Ends with You، بی تردید جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در جایگاه سوم قرار می گیرد.

۲ – Chrono Cross

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Chrono Cross

سازنده: Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود)

ناشر: Square

ژانر:   RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation

سال انتشار:   ۱۹۹۹

امتیاز متا:  ۹۴/۱۰۰

سری عناوین Chrono یکی از قدیمی ترین و بزرگترین فرنچایزهای نقش آفرینی در دنیا محسوب می شوند که کار خود را از سال ۱۹۹۵ با بازی Chrono Trigger بر روی کنسول سوپر نینتندو آغاز کردند و در طول سال ها تبدیل به یکی از بزرگترین و باکیفیت ترین عناوین این سبک شدند. این فرنچایز همواره توسط شرکت خوشنام Square Enix (در قدیم Square نام داشت) ساخته و منتشر گردیده است. بازی Chrono Trigger یک عنوان نقش آفرینی بر پایه سفر در زمان بود که در دو شاخه ادامه یافت،  Radical Dreamers: Nusumenai Hōseki, و Chrono Cross. عناوین این سری محبوب تا به امروز شامل Chrono Trigger ،Radical Dreamers ،Chrono Cross و Chrono Break می باشند که در طول سال ها برای پلتفرم های مختلف منتشر شده اند و از سوی بازیبازان و منتقدان مورد تحسین قرار گرفته اند.  این عناوین تاکنون بر روی پلتفرم های زیادی منتشر شده اند که شامل Super NES, PlayStation, Nintendo DS, iOS و Android هستند و تاکنون شاهد عرضه نسخه ای از این سری بر روی کنسول های مایکروسافت و رایانه های شخصی نبوده ایم. انتخاب یک عنوان از بین بازی های Chrono Trigger و Chrono Cross به عنوان برترین بازی سری و نماینده فرنچایز در لیست برترین عناوین اسکوئر انیکس کار خیلی سختی است زیرا هر دوی این عناوین تا به امروز جزو با کیفیت ترین عناوین اسکوئر انیکس محسوب می شوند و در سال ۲۰۱۱ اعلام شد که این دو بازی مجموعا ۵٫۳ میلیون نسخه در دنیا فروخته اند که یک رقم عالی محسوب می شود.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

همین گرافیک “زیقی” زمانی بر روی پلی استیشن یک شاهکار بی نظیر بود و چشم ما را گرد می کرد!!

نهایتا با توجه به مجموع شرایط و بررسی جوانب مختلف محبوببیت و فروش و متا و … و مقایسه این دو بازی، تصمیم گرفتم تا بازی بی نظیر Chrono Cross را در این مطلب قرار دهم. شاهکار خاطره انگیز Chrono Cross که در ژانر نقش آفرینی قرار داشت توسط Square (در آن زمان هنوز نام این کمپانی به Square Enix تغییر نیافته بود) ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ توسط همین کمپانی برای پلتفرم پلی استیشن منتشر گردید. Chrono Cross پس از انتشار موفقیت های باورنکردنی را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا تبدیل به یکی از موفق ترین و محبوب ترین بازی های شرکت Square Enix شود. بالاترین امتیاز متای این سری نیز در اختیار Chrono Cross می باشد که موفق شد متای رویایی و بی نظیر ۹۴/۱۰۰ را کسب نماید و نام خود را به عنوان یکی از برترین بازی های نقش افرینی تاریخ نیز مطرح نماید. حتی ساندترک اصلی این بازی نیز که توسط Yasunori Mitsuda ساخته شده است جزو تحسین شده ترین و زیباترین موسیقی ها در تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شود و نسخه های زیادی از آن تاکنون به فروش رفته است. بدون هیچ تردید و شکی باید اذعان داشت که شاهکار بی نظیر Chrono Cross جزو برترین عناوین نقش آفرینی در تاریخ بازی های رایانه ای و همین طور از نظر بنده و خیلی از بازیبازان دیگر، جزو ۲ بازی برتری است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” با افتخار و شایستگی در جایگاه دوم قرار می گیرد.

۱ – Final Fantasy VII

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

Final Fantasy VII

سازنده: Square Enix

ناشر: Square Enix

ژانر:  RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, PlayStation, PlayStation 3, PlayStation Portable, Android, iOS, Microsoft Windows

سال انتشار:   ۱۹۹۷

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

در دنیای مورد علاقه ما و بحث مربوط به ما که بازی های رایانه ای هستند عناوین و فرنچایزهایی وجود دارند که سال های زیادی است برای ما خاطره سازی کرده اند و حتی فرنچایزی که حدود ۳۰ سال برای چندین نسل از بازیبازان خاطره سازی کرده است؛ فرنچایزی با نام Final Fantasy. نامی که حتی کسانی که هیچ علاقه و ارتباطی به بازی های رایانه ای ندارند نیز نام آن را شنیده اند و برایشان ناآشنا نیست. سری Final Fantasy از همان ابتدا توسط Square Enix ساخته شده و اولین نسخه آن در سال ۱۹۸۷ توسط این کمپانی منتشر گردیده است و جدیدترین عنوان آن نیز مدتی قبل با عنوان نسخه پانزدهم فاینال فانتزی برای کنسول های نسل هشتم عرضه شد. عناوین این سری در سبک نقش آفرینی ژاپنی و گاها در سبک نقش آفرینی قرار داشته اند که البته در عناوین سال های اخیر بیشتر شاهد خارج شدن بازی از حالت ژاپنی بوده ایم. به دلیل محبوبیت بسیار بالای بازی های این سری و درخواست های زیاد طرفداران در سراسر دنیا همواره عناوین زیادی از این سری محبوب تاکنون بازسازی شده اند و در نسل های مختلف برای پلتفرم های مختلف منتشر شده اند، به طور مثال در دسامبر ۲۰۱۳ یک نسخه بازسازی و ریمستر شده از دو عنوان زیبای Final Fantasy X و Final Fantasy X-2 در قالب یک مجموعه ارزشمند به نام Final Fantasy X | X-2 HD Remaster برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation 3, PlayStation Vita و رایانه های شخصی با سیستم عامل ویندوز عرضه شد تا دارندگان کنسول های نسل هشتم و یا کسانی که به هر دلیلی نتوانسته اند این بازی ها را تجربه کنند و اکنون می خواهند که به این دنیای فانتزی قدم بگذارند، کاملا شرایط برای آن ها فراهم باشد. می توان گفت فاینال فانتری محبوب ترین فرنچایز ژاپنی است که سال ها با نسخه های مختلف خود قلب طرفداران را به دست آورده است و شاهد شاهکارهایی از این فرنچایز بوده ایم که جزو شیرین ترین خاطرات بازیبازان مختلف در سراسر دنیا محسوب می شوند. همواره و در طول تاریخ ۳۰ ساله فرنچایز Final Fantasy، بازی های این سری جزو برترین و محبوب ترین بازی ها بوده اند و دنیایی فانتزی و بسیار زیبا را به بهترین شکل طراحی کرده اند تا همگان از شدت زیبایی این عناوین شگفت زده شوند.  در طول تمام این سال ها و تعداد بسیار زیادی عناوین مختلف و بسیار با کیفیتی که از این سری عرضه شده است، برترین عنوان لااقل از نظر امتیاز متا بازی Final Fantasy IX است که امتیاز متای بی نظیر و فوق العاده  ۹۴/۱۰۰ را کسب کرده است ولی اگر صحبت از محبوب ترین بازی سری و برترین بازی اسکوئر انیکس مطرح شود، نامی دیگر را خواهیم شنید که Final Fantasy VII است. شاهکار بی تکرار Final Fantasy VII که در ژانر نقش آفرینی قرار داشت توسط  Square Enix ساخته شد و در سال  ۱۹۹۷ و سپس در طول سال های بعدی توسط همین کمپانی برای پلتفرم های PlayStation 4, PlayStation, PlayStation 3, PlayStation Portable, Android, iOS, Microsoft Windows منتشر گردید. Final Fantasy VII پس از انتشار موفقیت های بی نظیر و باورنکردنی را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای شاهکار ۹۲ که یک موفقیت بی نظیر محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به موفق ترین بازی شرکت Square Enix شود.

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

خوشبختانه پس از سال‌ ها تقاضا برای ساخت نسخه بازسازی شده شماره هفتم این سری، سرانجام در مراسم E3 سال ۲۰۱۵ بود که این نسخه معرفی گردید و موجی از شور و شوق و هیجان را در میان حاضرین در سالن و کاربران سراسر دنیا به راه انداخت.

Final Fantasy VII روایتگر قصه یکی از بی نظیرترین شخصیت های دنیای بازی های رایانه‌ای یعنی Cloud Strife است و حول محور مبارزات او به همراه گروه مقاومت AVALANCHE در برابر گروه فاسد Shinra megacorporation و رهبر آنها Sephiroth (که وی نیز یکی از محبوب‌ ترین نقش‌ های منفی در دنیای بازی ‌ها محسوب می‌ شود) می‌ گردد. در Final Fantasy VII طراحی تک تک جزییات بازی از دنیای آن و محیط اطراف گرفته تا ریزترین جزییات شخصیت های بازی و لباس های آنها به زیباترین شکل ممکن انجام شده است و شما را شیفته خود می کند. این بازی یکی از خوش گرافیک ترین عناوین زمان خود محسوب می شود و با داستان عالی، گیم پلی فوق العاده و گرافیک چشم نواز موفق شده تا به یکی از خاطره انگیز ترین بازی های نقش آفرینی بین بازیبازان تبدیل شود و تا همیشه در یاد و خاطره ما باقی بماند. طراحی ظاهری و صورت شخصیت ها و لباس های آن ها و حرکت موهای آن ها بی نظیر بود و به قدری شخصیت های اصلی بازی، زیبا و دوست داشتنی طراحی شده اند که هر بازیبازی را شیفته خود می کنند. دنیای Final Fantasy VII بسیار وسیع و زیبا طراحی شده و انواع و اقسام محیط ها و مناظر چشم نواز را می توانستید در آن مشاهده کنید و همچنین نورپردازی نیز در این عنوان سطح خیلی بالایی داشت. جالب است بدانید که یکی از عناوینی که در طول تاریخ بازی‌ های رایانه‌ای بیشترین درخواست‌ ها از سوی طرفداران برای انتشار نسخه بازسازی شده آن به سازندگان داده شده بود، همین شاهکار بی نظیر و خاطره‌انگیز Final Fantasy VII است که خوشبختانه پس از سال‌ ها تقاضا برای ساخت نسخه بازسازی شده شماره هفتم این سری، سرانجام در مراسم E3 سال ۲۰۱۵ بود که این نسخه معرفی گردید و موجی از شور و شوق و هیجان را در میان حاضرین در سالن و کاربران سراسر دنیا به راه انداخت. مبارزات بازی در این نسخه بناست تا بر پایه سیستم اکشن هم زمان (real-time action) با المان‌ های استراتژی شبیه به عنوان Dissidia Final Fantasy، پیاده شود. آقای Yoshinori Kitase که کارگردان نسخه اصلی این عنوان به شمار می‌ رود این بار در نسخه بازسازی شده در نقش تهیه‌کننده بازی حاضر شده است و آقای Tetsuya Nomura به عنوان کارگردان بازی انجام وظیفه می‌ کند. همچنین مشخص گردید که به منظور این که سازندگان مجبور نشوند تا هیچ بخشی از بازی را حذف کنند انتشار آن به صورت بخش بخش یا اپیزودیک انجام بگیرد که بازخوردهای مثبت و منفی زیادی را به همراه داشت. به هر حال بایستی تا زمان انتشار Final Fantasy VII Remake صبر کنیم تا مشاهده کنیم که سرانجام یکی از موردانتظارترین بازسازی‌ های تاریخ بازی‌ های رایانه‌ای که به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد.به کجا ختم می شود. در نهایت و در پایان این مطلب طولانی باید گفت بدون ذره ای شک و تردید Final Fantasy VII برترین عنوانی است که تاکنون توسط کمپانی Square Enix ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی Square Enix” در تنها جایگاهی که شایسته چنین شاهکاری است قرار می گیرد و رتبه اول لیست را به خود اختصاص می دهد.

 

NOCT FOR GAMEFA

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سعید جان هنوز مقاله رو نخوندم،ولی آخه چجوری با این سرعت مقاله می نویسی؟؟؟
    دمت گرم،ماشین مقاله سازی گیمفا 😎 :yes: :rose:

    • درود بر شما امیرجان. انشالله که بخونید و راضی باشید.
      امیرجان این ماقالات یه روزه نوشته نمی شن و کلا همیشه چند مقاله دارم که اروم اروم تکمیل میشن و همینجوری به تناوب منتشر میشن و باز بعدی ها جای اونا رو می گیرن. الان مثلا ۵ مقاله دارم که داره نوشته میشه.
      نظر لطفتونه. برای شما هر چقدر هم که بنویسیم کمه. انشالله رضایت داشته باشید
      https://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • Ubisoft گفت:

    سلام آقا سعید. خسته نباشید.
    لیست خوبی بود اما مقاله ی عالی ای.
    من مهاجم مقبره ها نسخه ی ۲۰۱۳ و سگ های خفته رو خیلی دوست داشتم که متاسفانه در این لیست نبودند.
    امیدوارم دستی به حال سگ های خفته بکشه و ای پیش رو نابود نکنن.
    مهاجم مقبره ها هم نسخه ی جدیدش ترکیبی از خیزش و ۲۰۱۳ باشه خیلی خوب میشه‌.
    خسته نباشید سعید جان.

    • سلام خدمت شما. خیلی متشکرم از لطفتون. سلامت باشید. خوشحالم از لیست رضایت داشتید.
      والا تومب ریدر ۲۰۱۳ هم اگر بود تفاوت نداشت برام و هر دو بی نظیرن واقعا. اسلیپینگ داگز هم که خب سازتده اش استودیوی خارجی بود و جزو اسکوئر انیکس نبود وگرنه حتما می بود در لیست. باز هم ممنونم از شما
      https://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • الله اکبر به این مقاله الله اکبر
    این قدر این کمپانی لحظات ناب برای گیمر ها ساخته که قابل وصف نیست
    بذارید از parasite eve شروع کنم با قاطعیت میگم نسخه دوم این بازی رو بیش از ۱۰ بار تمام کردم از داگلاس یادتون میاد از سگ بامزه داگلاس چی از مسافر خونه چی از باس مسافر خانه چی با اون سیگار بر لب و جثه عظیم یادتون میاد بازی دیالوگ نداشت یادتون میاد توی حالت عادی نمیشد از اسلحه استفاده کرد توی اون زمان میتونستی سلاح ترکیبی بسازی و زیر مسلسل یه راکت انداز نصب کنی از گرگ ها از باس زباله دانی چی از عقرب ها از باس اخر که مثل یک بچه بود و بعد از شکست دادنش وقتی همه در خوشحالی بودیم یک ضد حال در انتظار بود و نبرد با یک باس پروانه ای و بسیار سخت هر بار که بازی تمام میشد یک سلاح جدید جایزه میداد این قدر بازی رو تمام کردم که یک سلاح لیزری داد که حتی باس اخر رو فقط با یک شلیک نابود میکرد این قدر این عنوان عالی بود که هرگز فراموشش میکنم
    توم ریدر
    دئوس اکس
    هیتمن
    این ۳ بازی رو که دیگه امارش در رفته چقدر بازی کردیم اتفاقا همین هفته گذشته فصل اول هیتمن رو تمام کردم و ۷ اپیزود بی نظیر در انتظار دوستان هست
    سعید جان بی نظیر بود بردی ما رو توی خاطرات دمت گرم :yes: :yes:

  • Ph3012 گفت:

    به نظر من parasite eve 2 بهترین بازی ps1 بود و جزو ۳ بازی برتر منه ( god of war – witcher 3 – parasite eve 2 )

    http://uupload.ir/files/5fgc_photo_2017-10-19_09-52-02.jpg

  • یه شرکت کم حاشیه ( کم به خاطر حاشیه هایه تامبرایدر و انحصاری زمانی کردنش) و دوس داشتنی

    متا بازیایه قدیمی رو به نگاه بندازین تو لیست ۹۵ و ۹۴ ووو… شاهکار بودن اینا یه زمانی

  • aBBaS _Ps4 گفت:

    سلام
    خسته نباشید منتقد خدا قوت اقای اقابابایی :rose:
    واقعا سطح رتبه بندیتون مناسب بود….دمتون گرم…
    ولی کلا به نظر خودم جای rise of the tomb raider باید
    Hitman absolution قرار میداد ….بهتر بود.

    آقای آقابابایی یه درخواست دارم ازتون اونم اینه که تو ۱۰برتر ها
    ۱۰بازی برتر براساس شرکت Lego بزارید…
    متشکرم :yes:

  • sahba.sh گفت:

    واقعا باید از شرکت square enix ممنون باشیم که اینهمه سال بازیهایی زیبا تحویلمون داد!!! یه چیز تو تمام بازیهای این شرکت مشترکه بغیر از rpg بودنش و اون چیز گرافیک هنری بازیهاست ، بدون شک همشون زیبا و چشم نوازن!!! بی صبرانه منتظر FFVII:remake هستم و خوشحالم که بعد این همه سال سیستم مبارزات تغییر کرده و شبیه XVI شده
    به نظرم اون سیستم عالی بود ولی دیگه قدیمی شده بود!!!

    از آقای آقابابایی هم ممنونم که همیشه به این شرکت و سری فاینال فانتزی توجه ویژه دارن
    سپاس فراوان

  • erfanwoods گفت:

    یادش بخیر خاطره انگیز ترین بازی این کمپانی برای بنده rise of the tomb rider هست وقتی بچه بودم خیلی بازیش می کردم

  • Talos گفت:

    با سپاس از آقای آقابابایی، هیچوقت نتونستم با نقش افرینی های ژاپنی ارتباط برقرار کنم، تنها بازی در این سبک که واقعا جذبش شدم یه بازی روی گوشی سامسونگ کشویی های قدیمی بود که یه پسره باید یه دختره رو از یه جادوگری(دقیق یادم نیست) نجات میداد، بازی دو بعدی بود و واقعا لذت بخش. ولی با خوندن این مقاله به نظرم اومد یه چیزی رو از دست دادم، و امیدوارم با سوییچ بتونم با این سبک ارتباط برقرار کنم
    جای خالی هیتمن هم واقعا حس میشه و به نظرم میشد وارد لیست کردش چون اگر اشتباه نکنم استودیو سازنده قبلا جزیی از شرکت بود و این اواخر جدا شده
    چند تا پیشنهاد:
    ۱٫ هر وقت حرف “س” بعد از حرف “ک” و صدای “و” میاد “س” تبدیل به “ز” میشه.(optimal)
    البته تلفظ اون کلمه یه چیزی تو مایه های “کوزماس” هست که اقا سعید یه کم پیاز داغشو زیاد کردی :evilgrin:
    ۲٫ نوشته های زیر تصاویر که از متن اصلی کپی میشه کمی گیج کنندس و به نظرم اگر خالی باشه بهتره، اگر متن اختصاصی باشه هم دیگه چه بهتر
    ۳٫ اطلاعاتی که زیر تصویر بازی ها میاد(مثل سال انتشار و نمره و پلتفرم های مقصد) اگر در قسمت توضیحات نیاد بهتره چون واقعا گیج کنندست و ضمن اینکه متن رو الکی بلند میکنه ممکنه کسل کننده هم باشه. باز اگر اطلاعات سایر نسخه های اون سری بیاد(مثل چند مورد که اوردین) بهتر و جذاب تره
    بازم ممنون سعید جان :yes: :yes:
    لذت خوندن مقاله های شما اگر بیشتر از خود بازی کردن نباشه کمترم نیست :yes:

    • درود فراوان بر شما. خیلی ممنونم از این که مطالعه فرمودید و به خاطر نظر خوبتون. باعث افتخار من هست که از مقالات من رضایت دارید و واقعا ارزشمنده این موضوع برام. تشکر فراوان از شما.
      در خصوص مواردی که فرمودید وظیفه خودم میدونم که توضیحاتی رو خدمتتون عرض کنم.
      در مورد اول که بله قطعا شما صحیح میگید و بنده کاملا واقفم به این موضوع ولی جهت طنز و نوع خونده شدن عامیانه این کلمه بود که اشاره کردم در متن.
      چشم سعی میشه که متن اختصاصی برای تصویر باشه که البته در خیلی موارد متن اختصاصیه ولی سعی میکنم در همه موارد باشه.
      در مورد سوم ممکنه که کسی اطلاعات بالا رو نخونه و فقط متن رو بخونه و اینجوری نمی بینه اطلاعات بازی رو. ممکن هم هست که کسی متن رو نخونهد و فقط گذرا بخواد سازنده و متا و پلتفرم ها رو ببینه که در اون صورت در اطلاعات بازی بدون نیاز به گشتن میتونه لیست وار بخونه.
      چشم در مورد دیگر نسخه های اون سری هم توضیح میدم مثل همون چند مورد که این کارو کردم.
      باز هم ممنونم از توجه و دقت شما و دلسوزیتون برای سایت خودتون
      https://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • LordMercy گفت:

    RoTTR…

    این الآن نقش آفرینی ه مگه؟ روشن م کنید 😛

  • lordhossein گفت:

    بازی های فاینال فانتزی رو تازه بازی کردم FINAL FANTASY 7 و ۸ و ۹ رو یکم بازی کردم روی موبایل با شبیه سازر ۱۳ هم توی X360 تازگیا یکم بازی کردم ولی بازی های خوبین و سبک خاصی دارن ممنونلطفا فقط ویدیوی THE LAST OF US فراموش نشود .

  • آقا سعید من همه نظراتم میرن بررسی قضیه چیه؟

  • گرافیک نسخه بازسازی شده فاینال ۷ هنوزم چشمها را خیره کرده… واقعا برای این بازی سنگ تمام گذاشته اند.
    خیلی منتظر بازیش هستم …. نسخه قدمیشو علارغم تعریف های زیاد نتونستم بازی کنم و حالا فقط باید صبر کنیم….
    Parasite Eve کاری فراموش نشدنی و بی نظیر….
    مرسی آقایی بابایی مثل همیشه نامبر وان….

  • فرشاد گفت:

    درود بر شما آقا سعید گل اسکورانیکس واقعا شرکتی هستش که تا به امروز از خجالت گیمر های عزیز در اومده و همیشه سعی در راضی نگه داشتنشون داشته البته من بسیاری از این بازی لیست رو بازی نکردم حتا در دوران ps1 با بازی هایی که بیشترین خاطره رو دارم تامب رایدر و هیتمن و فاینال فانتزی هستش که البته بگم وقتی فاینال فانتزی رو شروع کردم تقریبا به یک سوم بازی که رسیدم دیگه بیخیال شدم خیلی سخت بود و یجورایی با تمام بازی هایی که تا امروز بازی کرده بودم فرق داشت یجورایی بازی داشت داد میزد بابا بیخیال من شو من ماله ژاپن هستم نمیدونم چرا ولی هیچوقت نتونستم با بازی های ژاپنی که حتا تم و خط داستانی و شخصیت پردازیشون ماله ژاپان ارتباط برقرار کنم یجوری ان لامصبا و سری هیتمن که متاسفانه فکر کنم الان ماله شرکت اسکورانیکس نیست دیگه این بازی هم به شدت عالی بود کلی دوسش داشتم هیتمن بلاد مانی رو هیچوقت یادم نمیره عالی بود یه مرحله داشت وارد یه کازینو یا یه بار بود دقیق یادم نیست می شد بعد طبق معمول خیلی خونسرد و آروم اون بند خفه کننده رو انداختم دور گردن نگهبان کشتمش همیشه اون ۲تا کلت زیباش منو دیوونه میکرد

    • درود بر شما فرشاد عزیز و گل. خیلی متشکرم ازتون. دقیقا در مورد این شرکت باهاتون موافق هستم .
      قطعا سلیقه همه مطابق با همه بازی ها نیست و هر کدوم از ما برخی بازی ها رو دوست داریم و بر خی رو نه. هیچ ایرادی در این موضوع نیست اصلا. باز هم ممنون از این که مطالعه فرمودید و مرسی از نطرتون
      https://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • GOD OF WAR گفت:

    سلام
    اقای بابایی یه بازی قدیمی هست به اسم nano breaker
    نمیدونم تجربش کردید یا نه اما لطفا نقد اون رو هم بزارید که قرار بود dmc کونامی بشه اما نشد
    همینطور بازی های spartan total warrior, ghost hunter
    یا حتی بازی Black که بدون شک گرافیک و گیم پلیی که اون بازی داشت هنوز هم که هنوزه جزو خوباست
    سازنده اون بازی یه لوگویی داشت شبیه سگ اگه اشتباه نکنم که اون نشونه خوبی بود که بدونی بازی خوبی هست یا نه و همینطور توسط ea منتشر شده بود
    خدایی ادم هر چی از ps2 بگه کم گفته

    • درود بر شما. ممنونم از نظرتون.
      بله نانوبریکر رو بازی کردم و دوسش هم داشتم تا حدودی ولی افتضاح عمل کرد. ببینید وقتی که قرار بازی در این حد قدیمی نوشته بشه باید لاااقل بازی های بزرگ و خوب باشه نه مثلا بازی با متای ۵۰ در نسل ۵ و ۶٫
      در عناوینی که فرمودید نقد اسپارتان رو شروع کردم به نوشتن و انشالله بعدا منتشر خواهد شد. بلک رو هم انشالله اگر بشه می نویسم.
      واقعا پلی استیشن ۲ یه کنسول رویایی بود
      https://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • Yoshimitso گفت:

    اقا سعید ی درخواست دارم
    میشه کاری کنین کاربری به نام assassin creed 6 بن بشه به قرآن سایتو به گند کشیده

  • vergil2max گفت:

    همین طور که پایین میرفتم برام جالب بود که چقدر این شرکت بازی عالی داشته و من بازی نکردم یا اسمشون را نشنیدم.
    فقط سه تا از عناوینی که اسمشون توی لیست هست را بازی کردم و فقط اسم دوتاشون زیاد به گوشم خورده به ویژه Dragon Quest که توی بعضی انیمه ها ازش زیاد یاد میشه.ولی کمی ناراحت شدم که قسمت نشد Parasite Eve را زمان خودش بازی کنم چون چند نفر از کاربرا و همچنین شما خیلی ازش تعریف کردید.واجب شد حداقل The 3rd Birthday را بازی کنم.
    ولی بنظرم اقای اقابابایی بهتره میشد اگه بازیایی که Square Enix هم ناشرش بود هم اضافه میکردید.چون واقعا جای خالی هیتمن و Nier Automata حس میشه.به ویژه Nier که تا اینجا برام بهترین بازی سال بود.
    خسته نباشید اقای اقابابایی.با تشکر
    Final Fantasy VII
    Nier Automata
    Tomb Raider 2013

    • درود فراوان بر شما. خیلی متشکرم از لطفتون که مطالعه فرمودید مقاله رو. سلامت باشید انشالله.
      بله واقعا این شرکت خیلی خیلی خیلی بازی بی نظیر داره و تازه اگر بخوایم عناوینی که ناشرشون بوده رو هم حساب کنیم که دیگه اصلا بی رقیب میشه و خود بازی نایر یه شاهکار بی نظیر و یکی از برترین های نسل هشتمه.
      https://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • Whatever گفت:

    درود بر سعید جان گل و خسته نباشید میگم به شما و همکارانتون
    یادش بخیر hitman blood money وقتی که مامور ۴۷ رو میکشن و تو قبر میزارنش چقد گریه کردم مخصوصا اون اهنگ فوق العاده قشنگی روی سکانس گزاشته بودن واقعا یادش بخیر شاهکاری بود این نسخه از سری هیتمن
    Square Enix واقعا شرکتی هستش که واسه بازیاش سنگ تموم میزاره و سعی میکنه کم نقص یا شاید هم بی نقص بازیاشو منتشر کنه
    در طول این ۱۰ ۱۱ سال گیمریم بیشتر خاطره های گیمینگم مربوط به همین کمپانی هستش

    • درود فراوان بر شما. خیلی متشکرم از لطف و محبتتون. از طرف تمامی تیم تجریریه از شما تشکر میکنم. سلامت باشید.
      واقعا این شرکت به قول شما همیشه و همیشه سعی میکنه بازی بی نقص بده و هیچ وقت با الکی زود بیرون دادن و فشار اوردن به سازنده و … بازیاش رو خراب نمی کنه و حاشیه هم نداره. بی نظیر هستن بازیای این شرکت. کاملا باهاتون موافقم.
      https://www.aparat.com/saeedsliipknott

  • ELDER گفت:

    درود بر آقا سعید گل بخاطر مقاله عالی که نوشتین
    از رتبه بندی که انجام دادین مشخصه که شما از گیمرهای قدیمی و ار پی جی بازهای حرفه ای هستین
    چیزی که توجه منو بشدت جلب کرد انتخاب chrono cross اون هم در جایگاه دوم هست ( هرچند من این بازی رو بدون هیچ تردیدی در جایگاه اول قرار میدم ) چون توی اکثر برترین ها و اکثر مقالات اسمی از این شاهکار برده نمیشه واقعا جای تعجب داره . این بازی از هر لحاظ عالی بود . متای بازی هم همینو نشون میده. نمیدونم چرا ادامه بازی رو نساختن شما در جریان نیستین ؟
    در مورد tomb raider هم بنظر من نسخه های کلاسیک خیلی بهتر بودن مخصوصا شماره ۳ . چون نسخه های کلاسیک معما های زیادی داشتن . من عاشق tomb raider شدم بخاطر معماهایی که روزها یا شایدهم هفته ها توشون گیر میکردم. بخاطر اون مقبره ها بخاطر اهرام مصر و هزاران معمایی که لارا باید به تنهایی از پسشون بر بیاد بر خلاف نسخه های مدرن که بازی رو توی دو روز تمومشون کردم.
    باز هم ممنونم بخاطر مقاله عالی که نوشتین

    • درود فراوان بر شما. خیلی متشکرم از لطفی که به بنده دارید و ممنون که وقت ارزشمندتون رو گذاشتید و مقاله رو مطالعه فرمودید. مشخصه که شما هم قدر نقش افرینی های اصیل و قدرتمند رو می دونید و این باعث خوشحالی من هست.
      قطعا Chrono Cross و Chrono trigger جزو بهترین بازی های نقش افرینی کل تاریخ هستن. والا نمیدونم که چرا دیگه ادامه ای براش ساخته نشد. ممکنه که در اینده شاهدش باشیم انشالله.
      بله قطعا نسخه های اولیه تومب ریدر برتر بودن منتها اون موقع توسط اسکوئر انیکس و زیر شاخه های اون ساخته نمی شدن وگرنه قطعا نسخه های اولیه در لیست بودن.
      تشکر از شما به خاطر نظر زیباتون

  • DeadSpace گفت:

    شماره ۱ و ۲ Deus Ex قشنگ بود و Tomb Raider هم عالی :yes: :yes:

به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا
به قدمت نقش آفرینی… | برترین عناوین کمپانی Square Enix - گیمفا