گیمفاوب سایت خبری تحلیلی بازی های ویدئویی
English
ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

ADS

تحلیل فنی | بررسی عملکرد FIFA 18 برروی کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی

تحلیل فنی | بررسی عملکرد FIFA 18 برروی کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی

مقایسه فنی و گرافیکی بازی‌های مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازی‌بازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث می‌شود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه می‌توانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.

هر سال با آمدن ماه مهر، حال و هوای فوتبالی همه بازی‌بازان را فرا می‌گیرد. سری بازی های FIFA در چند سال اخیر به قطب اصلی سبک ورزشی در بین بازی‌بازان تبدیل شده است و انتظار هر ساله آن ها برای نسخه ای جدید واقعا جالب و دیدنی است. امسال نیز به رسم همیشگی، شرکت EA Sports، بازی FIFA 18 را منتشر کرده که همه را سرگرم خود کرده است. جدا از بحث های مربوط به گیم‌پلی و مودهای سرگرم کننده و متنوع بازی FIFA 18، ما در این مطلب قصد داریم تا بازی را از نظر فنی و بصری روی همه پلتفرم‌ها بررسی کنیم و نتایج را با هم مقایسه نماییم.

اگر طرفدار سری FIFA بوده و نسخه‌های مختلف آن را از قدیم تا به حال دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که EA Sports برای ساخت بازی از نسخه FIFA 14، از موتوری به نام Ignite استفاده می‌کرده است؛ این موتور در زمان معرفی بسیار نوآورانه و کارآمد بود و نوید نسلی جدید از سری فیفا را می‌داد. اما بیشتر شدن خواسته‌های بازی‌بازان و همچنین فشار بازار  رقابتی، تیم سازنده را مجبور به استفاده از موتور قدرتمند استودیوی DICE، یعنی فراست بایت کرد. شاید با شنیدن نام موتور فراست بایت به یاد عنوانی مانند Battlefield بیفتیم و تصور دیدن خروجی آن در یک بازی فوتبال مقداری سخت باشد اما تیم سازنده از نسخه سال گذشته، یعنی FIFA 17 از این موتور استفاده کرده و تغییرات بزرگی از نظر فنی و بصری پدید آمده است.

تغییرات در نورپردازی و رنگ پردازی در FIFA 18 واقعا چشمگیر هستند و نه تنها باعث زیبایی بیشتر شده‌اند، بلکه جو ورزشگاه‌ها را نیز بالا برده‌اند.

مهم‌ترین تغییراتی که با موتور فراست بایت وارد سری فیفا شد، بهبود انیمیشن‌ها، بهبود بافت چهره‌ بازیکنان، بهبود حالت و بافت چمن‌ها، نورپردازی پیشرفته و پویا و همچنین پسا پردازش (post processing) بهتر بود که باعث شده‌ بودند با گرافیک راضی کننده و بسیار خوبی طرف باشیم. اما داستان در مورد FIFA 18 به چه گونه‌ای است؟ با این که در نسخه FIFA 18 نسبت به نسخه سال گذشته، یک انقلاب گرافیکی و فنی را شاهد نیستیم، اما تغییرات و بهبود های به وجود آمده در نسخه امسال واقعا چشمگیر و موثر هستند. زمانی که برای اولین بار وارد مستطیل سبز FIFA 18 می‌شوید، تغییر در رنگ ها و نورپردازی توجه‌تان را به شدت جلب می‌کند. سازندگان با بالا بردن color saturation چمن ها، رنگ های طبیعی و کاملا واقع گرایانه‌ای به دست آورده‌اند و از طرفی با استفاده هوشمندانه از volumetric lighting، جو ورزشگاه‌ها و مسابقات را به شدت زنده کرده و هیجان را بالا برده اند. تا وقتی از دوربین گزارش (دوربین Tele) بازی به تصاویر نگاه کنیم، همین تغییرات را خواهیم دید اما می‌خواهیم دقت را بالا برده و برروی همه‌ی اجزای ورزشگاه تمرکز نماییم. پیش از این که وارد بخش مقایسه دقیق و بررسی نکات ریز شویم، باید به نکته مهمی اشاره کرد. زاویه‌های دوربین در FIFA 18 بسیار سینمایی تر شده‌اند؛ به این معنی که در صحنه های آهسته یا بخش Replay، می‌توانیم صحنه‌های بسیار زیبا و قاب بندی شده‌ای را تماشا کنیم و حتی دوربین، یک بازیکن دونده یا ایستاده را نیز با قاب بندی بهتری نشان می‌دهد.

در این نما اولین تفاوتی که به چشم می‌آید، افزایش کیفیت بافت چمن ها و استفاده از فیلترینگ مناسب در نسخه پرو است. چمن ها در نسخه پرو با کیفیت تر و شفاف تر، و در نهایت زیبا تر هستند.

در مقایسه دقیق نسخه‌های مختلف بازی، بگذارید مشخص کنم که نسخه‌های رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن ۴ پرو، بهترین و زیبا ترین تجربه از FIFA 18 را ارایه می‌دهند. به غیر از تغییرات نورپردازی، رنگ و یک سری تغییر کلی دیگر، بسیاری از موارد وجود دارند که در نسخه کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان قابل مشاهده نیستند و توان پردازش بیشتر را نداشته‌اند. قطعا اولین تفاوت بزرگ بین این نسخه‌ها، رزولوشن اجرایی بازی است. بازی روی پلی‌استیشن ۴ پرو با رزولوشن نزدیک به Native 4K اجرا می‌شود و این موضوع در تلویزیون‌های ۴K به خوبی خود را نشان می‌دهد. تغییر مهم دیگر، بهبود چشمگیر فناوری anti aliasing در بازی است که در هر گوشه‌ی ورزشگاه قابل مشاهده است. کیفیت این فناوری در نسخه پرو بسیار به نسخه رایانه‌های شخصی نزدیک بوده و نکته مهمی به حساب می‌آید. یکی دیگر از تغییرات مهم بین نسخه‌های مختلف بازی، فیلتر بافت ها است که این نکته خود را در چمن‌های بازی نشان می‌دهد. در نسخه های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان استاندارد شاهد همان فیلتر بافتی هستیم که در FIFA 17 مشاهده کرده بودیم اما در نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو، چمن ها بسیار شفاف تر و درخشان تر به نظر می‌رسند. به همه این‌ها، کیفیت بیشتر بافت‌ها (و مقداری سایه‌ها) در اجزای مختلف را نیز اضافه نمایید تا نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو بازی به یک نسخه فوق‌العاده و زیبا تبدیل شود.

قدرت پردازشی بیشتر پلی‌استیشن ۴ پرو باعث می‌شود صحنه‌های آهسته با کیفیت و زیبایی را مشاهده کنیم؛ این صحنه‌ها حتی در نسخه رایانه‌های شخصی بهتر و با کیفیت تر می‌شوند.

در مورد کیفیت‌ بافت ها و سایه‌ها در نسخه‌های مختلف بازی بد نیست توضیحاتی را ارایه کنیم. کیفیت بیشتر بافت ها در نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو نسبت به نسخه‌های استاندارد پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان، در چند مکان به صورت واضح نمود پیدا می‌کند. در اولین مورد می‌توان به چمن‌های بازی اشاره کرد؛ اگر از دوربین‌های  نزدیک به زمین استفاد کنید، جتما متوجه خواهید شد که هر جزء از چمن سبز و زیبای بازی، با کیفیت بیشتری رندر می‌شوند و با عوامل کمکی دیگر (در بالا به آن ها اشاره شد)، شاهد چمن های بسیاری زیبا و با کیفیتی هستیم. تا روی زمین هستیم به این نکته نیز اشاره کنیم که کیفیت بافت زمین خارج ازمستطیل سبز نیز افزایش یافته است. کیفیت بالاتر بافت های بازی در پرو در جای دیگری به خوبی خودنمایی می‌کنند. زمانی که تصویر کلوس آپ یک بازیکن را در بازی مشاهده می‌کنیم، بافت صورت بازیکن تا حدی شفاف تر و پر جزئیات تر شده و نماهای خوب و راضی کننده‌ای را به وجود می‌آورد. در مورد کیفیت سایه‌ها نیز تنها به این مورد کلی و واضح اشاره کنیم که زمانی که سایه قسمتی از ورزشگاه روی چمن می‌افتد، این سایه در نسخه پرو با لبه‌های صاف تر و وضوح بیشتر است. نکته ریز دیگری که از دید دیجیتال فاندری جا نیفتاده، بهبود کیفیت بافت‌‌های عوامل بیرون زمین، مانند عکاس یا صدابردار در نسخه پرو است که نشان از کار با دقت سازندگان می‌دهد.

در مقایسه نسخه‌های استاندارد تقریبا همه چیز برابر است و جای بحث زیادی وجود ندارد. در نسخه‌های پرو و رایانه های شخصی کیفیت بافت‌های چهره بازیکنان بیشتر شده و حتی علامت ها و خطوط روی لباس‌ آن ها نیز با جزئیات بیشتری دیده می‌شوند.

در بحث موارد بصری، در آخر بد نیست به این نکته اشاره کنیم که فناوری Depth of Field در نسخه‌ پلی‌استیشن ۴ پرو بسیار حرفه‌ای به کار گرفته شده است. زمانی که در بخش Replay دوربین را به صورت pro و به دنبال بازیکن در می‌آورید، تمرکز روی بازیکن بیشتر شده و در بخش بلوری، شاهد جزئیات و کیفیت بیشتری هستیم که از نکات قابل توجه است. به این نکته کلی نیز توجه داشته باشید که همه موارد برتر و پیشرفته در نسخه رایانه‌های شخصی نیز وجود دارند و حتی در مواقعی بسیار بهتر از نسخه پرو عمل می‌کنند اما برای جلوگیری از تکرار، در متن خیلی نامی از رایانه‌های شخصی آورده نشد. در آخر مطلب به بحث عملکرد بازی می‌رسیم و واضح است که FIFA 18 نیز مانند همه نسخه های پیشین سری برروی همه پلتفرم ها با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه ثابت اجرا می‌شود. این نرخ فریم در زمان‌های صحنه آهسته یا زدن پنالتی و … به ۳۰ بر ثانیه تبدیل می‌شود.

فناوری Depth of Field در نسخه پرو حرفه‌ای تر به کار گرفته شده است؛ به این صورت که تناسب و کیفیت قسمت های شفاف و بلوری بالا رفته است.

بدون شک تجربه بازی FIFA 18 برروی همه پلتفرم ها لذت بخش و سرگرم کننده است؛ این موضوع در مورد همه بازی‌ها نیز به همین شکل است و ما در گیمفا هیچگاه طرفداری و جانب داری یک کنسول یا عنوانی را نمی‌کنیم بلکه طرف همه پلتفرم ها و بازی‌ها هستیم. از کاربران عزیز خواهش می‌کنم جدا از هر گونه بحث حاشیه‌ای و تنش زا، از تفاوت ها و پیشرفت ها لذت ببرید و نظر تخصصی خودتان را حتما برای ما ارسال نمایید.

شما می‌توانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی FIFA 18 برروی کنسول ها و رایانه‌های شخصی، ویدیوی تحلیلی زیر را که به وسیله دیجیتال فاندری تهیه شده است، تماشا و دانلود نمایید. (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p

دانلود ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

دانلود ویدیو با رزولوشن ۷۲۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

12345678910(8 رای, میانگین آرا 9٫75 از 10 )
Loading...
برچسب ها

برای دنبال کردن گیمفا می توانید از تلگرام و اینستاگرام استفاده کنید.

نظرات

  1. اشکان عالی خانی گفت:

    بدون شک تجربه همه‌ بازی‌ها برروی همه پلتفرم ها لذت بخش و سرگرم کننده است و ما در گیمفا هیچگاه طرفداری و جانب داری یک کنسول یا عنوانی را نمی‌کنیم بلکه طرف همه پلتفرم ها و بازی‌ها هستیم. از کاربران عزیز خواهش می‌کنم جدا از هر گونه بحث حاشیه‌ای و تنش زا، از تفاوت ها و پیشرفت ها لذت ببرید و نظر تخصصی خودتان را حتما برای ما ارسال نمایید.
    ممنون.

    32Thumb up 3Thumb down
    • HUNTERsCREED گفت:

      شما یکی از نویسنده های محترم برای من هستید اما
      چه کسی به روی خودش بیاره چه نه متاسفانه اوضاعه سایت تعرفی نداره…
      بخش مقالات از وقتی اقای اقابابایی سردبیر سایت شده افت نسبتن زیادی کرده و ۹۰% مقالات عنوانش اینه : “ده عنوان برتر” هر چیزی هم هست از ده برتر شرکت ها و ناشر های مختلف تا ده برتر یک فرانچایز تا ده برتر یه سبک
      بخش بعدی هم بخش نظراته
      هربخشی از سایت کسی متوجه افته شدیدش نشده باشه این بخش صدای افرادیو در آورده…
      تعداد نظرات مفید و تخصصی توی یک سایته که ارزش کاربر ها و اون سایت رو بالا میبره نه صرفا یه سری کامنت پوچ و کم ارزش
      هرچند ما انتظار نداریم همه بتونن نظر تخصصیو مفید بزارن مشکل اینجاس که حتا نظر های عادی هم تعدادش کمه
      اکثر کامنت ها شده حرف های توخالی و پوچ…
      حرف های تکراری
      فن بوی بازی
      از یه کامنت تخصصی میشه استفاده کرد
      از یه کامنت معمولی فقط میشه بازدید کرد
      اما کامنت هایی که الان زیر پست های سایت هستش عضو هیچ کدوم ازین دو دسته نیست
      کامتت ها به شدت افتضاح و مسخرس
      از افرادی که میان یه جمله تکراریو مسخره رو زیر هر پست میگن
      تا افرادی که بدونه هیچ منطقی فکر میکنن خیلی منطقی دارن پلتفرم طرف مقابل رو میکوبن…
      پوشش اخبار مناسبه من شخصا راضی هستم هرچند گاهی اوقات بعضی اخبار دیر یا اصلن پوشش داده نمیشه
      یک سایت به مقالات متنوع و حتی اموزشی نیاز داره (مدتی توی سایت مقالات بسیار مفیدی بود و منکرش نمیشم از نویسنده های اون مقالات هم تشکر میکنم اما موضوع صحبتم درباره وضعیت الانه سایته)
      بخش نظرات هم خواهشن یه فکری به حالش کنین اکثر کاربر ها بار ها و بار ها اینو گفتن بهتون…
      از شخص شما و پست هاتون اکثرن راضی هستیم و همونطور که اول متن گفتم برام قابل احترامین ولی خواهشا یه فکری به حال اوضاعه سایت کنین
      هرجیزی رو با دوسال پیش مقایسه میکنی پسرفت داشته…
      اینطور پیش بره با این اوضاع که تک تک کاربر های خوبتون دارن سایت رو ترک میکنن موقعی میرسه که دارین فقط برای یه مشت بچه ۱۴_۱۵ ساله پست و مقاله میگذارید…
      مرسی

      نظر محبوب به انتخاب کاربران 67Thumb up 4Thumb down
  2. milad.sony.ps4 گفت:

    ممنون اقای اشکان عالی خانی عالی بود یکی از بهترین فیفا هایی بود که دیموش رو بازی کردم گرافیکش خیلی عالی و پویاست نسخه پرو عالی تره اما ترجیح میدم رو ps4 بازی کنم چون عالیه گیم پلیش هم که دیگه خود واقعیشه
    ببخشید بابت اسپم :دوستان یه کیس می خوام بخرم هم پایه با ps4 pro چند دلار میشه و چه سیستمی پیشنهاد می کنید ؟؟؟

    5Thumb up 2Thumb down
  3. 6 Assissin cered گفت:

    عاشقم فیفا هجدهم اکانت ظرفیت ۱ خریدم به قیمت ۶۰ هزار تومان تا یه سال دیگه تا اومدن فیفا ۱۹ نمی تونم دستگاهو به اینترنت وصل کنم

    1Thumb up 12Thumb down
  4. MICROSOFT.xbox one گفت:

    اشکان جان عالی بود Yes Yes
    اخیرا خبرهای خوبی داره از کنسول پرو میاد و اینکه استودیوها دارن از قدرت بالاش استفاده میکنن خیلی خبر خوبی هست به دوستانی که در حال حاضر قصد خرید کنسول ps4 دارن حتما پرو رو پیشنهاد میکنم به خصوص اگر TV 4K دارن و چه الان و چه اینده مطمئنن بیشتر از پرو خواهیم شنید

    10Thumb up 6Thumb down
  5. Marshal Reza گفت:

    آقا بی زحمت تحلیلی در رابطه با گیمپلی پس ۲۰۱۸ تهیه بفرمایید. چون من مشکلات زیادی رو در گیمپلی این بازی در مقایسه با ۲۰۱۷ احساس میکنم. میخام ببینم بقیه هم همین دریافت رو دارن.

    0Thumb up 2Thumb down
  6. Hamed72 گفت:

    از لحاظ گرافیک واقعا پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته.نور و کیفیت تصاویر بهتر از ۱۷ شده و بنظرم ایراد خاصی در این بخش وارد نیست.در گیم پلی باید بگم سرعت بازی بالا رفته و در حملات بازیکنا خیلی خوب جایگیری میکنن و موقعیت زیاد ایجاد میشه.همچنان در خط دفاع مشکل هست و باید روش کار بشه.اینو خیلی از منتقدان گفتن.از نظر طراحی چهره بازیکنا و انیمیشن حرکات هم میشه گفت تقریبا ب واقعیت نزدیک شده.بازیکنایی مثل رونالدو،بیل و مسی استایل خودشونو در واقعیت دارن.در کل فیفای خوبی رو امسال تجربه میکنیم و امیدوارم در سالهای بعد پیشرفت ها فقط جزئی نباشه و همه بخش ها هم پوشش داده بشه. Yes Yes Yes

    6Thumb up 0Thumb down
  7. rouzbehgod گفت:

    سلام خدمت گیم فایی های عزیز
    دوستان من یه مشکل بزرگ دارم
    اینکه بازی فیفا ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸
    چمن ندارند
    کارت گرافیکم gtx960 هست
    کارت گرافیک دوستم gtx860 هست ولی این مشکل به وجود نمی یاد
    لطفا اگر کسی حل مشکلش رو می دونه اطاع بده

    1Thumb up 0Thumb down
  8. adams-khersi گفت:

    فیفا همه چیش خوبه جز گیم پلی خشک و بی روحش!!! تو همین عکس های بالا این شماره ۴ تیم ملی انگلیس که فک کنم اریک دایر باشه از پشت شبیه افلیج هاس!!!

    5Thumb up 3Thumb down
  9. THELASTOFUS_IR گفت:

    هر وقت داور کارت رو از جیبش در آورد یعنی پیشرفت کردن Grin
    جدی درست کردن یه جیب انقدر سخته که اصلا به فکر نیستن Grin

    دوم‌اینکه وقتی دوربین میاد رو یه بازیکن یهو مثل ربات یه ری اکشن مسخره داره اولش به تیک عصبی دارن همه Grin
    خوب اینا چیزایی بود که همیشه تو چشم هستن و دیده میشن نمیدونم دلیل خاصی داره درست نکردنشون

    4Thumb up 3Thumb down
  10. Big Boss11 گفت:

    به عنوان یک فیفا باز قدیمی و کسی که هر سال نسخه جدید تهیه میکنه و ساعت ها باهاش سرگرم میشه باید بگم که فیفا ۱۸ به معنای واقعی کلمه “آشغال”
    مدافع ها و هوش مصنوعی فاجعه به طوری که هر حمله منجر به گل میشه و دقیقا تو بعضی موارد محکوم به گل خوردن هستی و هرچقدر هم عکس العمل سریعی داشته باشی نمیتونی مانع گل خوردن بشی
    بازی به شدت آسون شده به طوری که فقط کافیه از هرجای زمین شوت بزنی و بی شباهت به pes7 که با آدریانو از هرجای زمین میشد گل زد نیست
    سیستم پاسکاری به شدت آسون شده و هر کس میتونه راحت تیکی تاکا بازی کنه
    این نسخه از فیفا اصلا بالانس نیست و اصلا برای من چالش برانگیز نبود و حس و حال هیچ کدوم از نسخه های قبل نداشت

    2Thumb up 4Thumb down
    • shayanmehran گفت:

      قبول دارم که باگ در هوش مصنوعی بیشتر شده ولی ببین گیم پلی واقعیتر و جذابتر شده،راحت گل زدن هم واسه جذب پی اس بازها و آماتورهاست،البته خودم سختتر گل زدنو دوس دارم، ولی سیاست فیفا روی فروش بیشتر تمرکز داره

      0Thumb up 1Thumb down
  11. Alireza-spv گفت:

    من با گرافیکش کار ندارم تنها حرفم با EA اینه که :
    لامصب فیفا ۱۷ باگ آفساید داشت مبگیم اشکال نداره بازی اول بوده ک با انجین جدید ساختن . فیفا ۱۸ چرا باز هم همون باگو داره.
    درمورد این باگ بگم که ببینید اگه در زمان ضربات ایستگاهی مهاجم پشت سر دروازه بان تیم حریف قرار بگیره فرقی نداره که مدافع حریف روی خط دروازه باشه یا نه سیستم آفساید گیری بازی دروازه بان رو ملاک قرار میده و توپ رو آفساید اعلام میکنه در حالی که ی مدافع پشت توپه.
    این باگ رو متاسفانه دیشبم تو سیزن دیدم و ی گل سالممو افساید اعلام کرد. بخاطر شرایط خاص این نوع افساید ک شرایطش کم پیش میاد تو بازی خیلیا ندیدنش اما میتونید دو دسته بازی کنید و این باگ رو تست کنید Laugh
    ای همه گرافیک چشم نواز لعنتی دو دقیقه رو آفسایدشم کار میکردی. همش گرافیک گیم پلی صفر

    3Thumb up 0Thumb down
    • amin123 گفت:

      سلام اونجایی که من میدونم توی فوتبال اگر مهاجم پشت دروازه بان حریف باشه،حالا اگر صد تا مدافع هم کنار مهاجم باشن،بازم به دلیل اینکه مهاجم پشت دروازه بانه افساید حساب میشه و باید بازی متوقف بشه

      1Thumb up 1Thumb down
عضویت در سایت

ثبت نام برای این سایت

A password will be e-mailed to you.

دریافت رمز جدید

لطفا نام‌کاربری یا نشانی رایانامه خودتان را وارد کنید. برای ساخت یک گذرواژه تازه با رایانامه، شما یک پیوند دریافت خواهید کرد.

نام کاربری و یا آدرس ایمیل خود را جهت طی کردن مراحل بازیابی رمز عبور وارد نمایید.
ورود به حساب

جستجو در سایت