این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18

میثم عبداللهی پور
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

بازی‌های ورزشی، به دلیل ماهیت خاص‌شان، علاوه بر ایجاد سرگرمی برای مخاطب، باید در جهت شبیه سازی کردن ورزش مورد نظر در یک بازی ویدئویی هم موفق عمل کنند، در عین حال، روند سالانه عرضه شدن بازی های ورزشی، به علت تغییرات عظیمی که هرساله در ورزش‌های مخصوصا تیمی رخ می دهد، علاوه بر اجتناب ناپذیر بودن، باعث می شود که روند تحول و پیشرفت این گونه بازی ها سیری بسیار کند را طی کند. به این معنا که بازی های شبیه سازی ورزشی در مواقع اندکی با تغییرات بزرگ و انقلابی همراه هستند، و به طور معمول نسخه هایی که تغییراتی انقلابی را به همراه دارند، همیشه دارای مشکلاتی خواهند بود که در نسخه سال بعد رفع و رجوع خواهد شد.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

FIFA 18

به دور از هیاهوی دیوانه‌وار

در میان بازی های ورزشی بزرگی که هرساله توسط کمپانی ها و ناشران مختلف عرضه می شوند، جز در کشورهایی که شهروندانش دیوید بکهام را با یک بازیگر اشتباه می گیرند و به فوتبال دوست داشتنی ما، ساکر می گویند، دو سری FIFA و PES با تب و تابی خاص و  منحصر به فرد عرضه شده و جوی متفاوت نسبت به دیگر بازی های ورزشی را رقم می زنند. اهمیت فوتبال به عنوان پرطرفدار ترین ورزش جهانی از یک سو، و هیجان و عشق بدون شرط طرفداران به این ورزش دوست داشتنی و تیم های فوتبال، باعث می شوند که عرضه شدن دو عنوان فوتبالی مطرح در سراسر جهان (جز بعضی کشورهای خاص که در آن اسم یک ورزش را بر اساس سایز توپش انتخاب می کنند) با شور و شوقی و هیجانی بسیار زیاد همراه باشد، هیجانی که می تواند باعث جنگی بزرگ میان طرفداران این دو عنوان بسیار زیبا شود. عده‌ای سری FIFA را به بچه گانه و ساده بودن متهم می کنند و بعضی دیگر هم لقب “فوتبالیست ها” را به PES می دهند. اما به دور از تمامی جنگ و دعواهای روزمره ما گیمرها بر سر بازی هایی که برای ایجاد لذت در ما ساخته شده‌اند. هر دو سری FIFA و PES عناصر و خصوصیت هایی متفاوت را در گیم پلی، گرافیک و بخش های مختلف بازی دارند که می تواند برای عده ای جذاب و برای عده ای دیگر حتی آزار دهنده باشد. به عنوان مثال، جو ورزشگاه ها و استادیوم ها در سری فیفا، همیشه برای من، یکی از مهم ترین و لذت بخش ترین خصوصیات این سری بوده است. و در مقابل، سیستم تاکتیک های سری PES برای من، همیشه به عنوان یکی از بخش های جذاب این سری شناخته می شده است. در نهایت، من هم مانند هر بازی باز دیگری، با توجه به تمایلات و اولویت های مخصوص به خودم، یک بازی از میان این دو سری جذاب را به عنوان بازی مورد علاقه انتخاب کردم، اما این موضوع، نباید مانع دیدن ضعف های بازی مورد علاقه و همچنین مانع بررسی برتری های بازی دیگر شود. در راستای همین موضوع، باید قبل از شروع نقد و بررسی بازی زیبای FIFA 18، به این مهم بپردازیم که در متن پیش رویتان، به هیچ وجه مقایسه ای میان این دو سری صورت نخواهد گرفت. چرا که از نظر نگارنده، این دو سری با وجود این که در سبک هایی مشابه عرضه می شوند، خصوصیاتی متفاوت را در خود دارند که برای طرفداران هر سری ارزشمند خواهد بود. از این رو، در این نقد و بررسی، نسخه مربوط به فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ سری فیفا، فقط و فقط با نسخه های قبلی همین سری مقایسه خواهد شد، و هیچ یک از بخش های بازی مورد نظر در مقابل بخش های مشابه در سری PES قرار نخواهد گرفت. چرا که این موضوع علاوه بر کودکانه جلوه دادن نقد و بررسی، هم به اختلافات دامن خواهد زد و هم ماهیت اصلی یک نقد و بررسی را زیر سوال خواهد برد. در مقابل سعی شده تا مخاطب با دریافت اطلاعات دقیق و همچنین بررسی جزء به جزء گیم پلی، گرافیک و بخش های متفاوت بازی، شناختی دقیق از آنچه که FIFA 18 ارائه می کند را به دست بیاورد. در این نقد و بررسی به هیچ عنوان سعی نشده تا مخاطبان را به سمت و سوی یک عنوان و یا بازی خاص و در ادامه خرید آن تشویق کنیم، چرا که نقد و بررسی باید زیبایی ها و زشتی های یک عنوان را نمایان کرده و تصمیم گیری را به مخاطبش واگذار کند.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

این مریخی لعنتی!!

این روند کندِ رو به پیشرفت

سری بازی‌های FIFA با وجود روند سالانه عرضه شدن نسخه های مختلف، همیشه موفق شده‌اند تا روندی صعودی را در زمینه بهبود تجربه هر نسخه از بازی حفظ کنند، اگرچه این روند پس از رسیدن تیم سازنده به فرمولی تقریباً ثابت در گیم پلی و مادهای گوناگون بازی، بسیار کندتر پیش رفت، اما سازندگان همچنان در زمینه ارائه کردن بهینه سازی ها و یا بخش هایی جدید به صورت سالانه، موفق عمل می کردند. اما روند پیشرفت ها در سال گذشته به علت وجود بخش Journey و همچنین بهره بردن سازندگان از موتور گرافیکی قدرتمند فراست بایت بازهم سرعت گرفت و باعث شد انتظارات از فیفا ۱۸ به شدت افزایش پیدا کند. با این همه، در نسخه جدید سری، شاهد تغییرات عظیمی که در نسخه قبلی رخ دادند نیستیم و این موضوع برای بسیاری از مخاطبان ناامید کننده است. با این حال باید گفت که فیفا ۱۸ به علت بهینه سازی هایی بسیار پر شمار و قدرتمند در زمینه گیم پلی و همچنین گسترش و بهبود بخش های مختلف دیگر، توانسته به عنوان یکی از کامل ترین نسخه های سری ظاهر شود. تغییرات بزرگی که در زمین مسابقه و در خارج از آن رخ داده، شاید به اندازه FIFA 17 پرزرق و برق و پر سر و صدا نباشند، اما بدون شک در ایجاد کردن تجربه‌ای بهینه تر، روان تر و دوست داشتنی تر نسبت به بازی قبلی، موفق عمل کرده‌اند. در همین ابتدا باید گفت که فیفا ۱۸ موفق شده هر چند با روندی کند، اما سیر تحول صعودی سری را حفظ کند و تبدیل به بازی بهتری نسبت به نسخه قبلی خود شود. با نقد و بررسی FIFA 18، شبیه سازی یکی از پرمخاطب ترین ورزش های تاریخ، همراه گیمفا باشید.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

همه چیز در زمین مسابقه بهتر از قبل است

پا به توپ

در یک بازی شبیه ساز ورزشی، آن چه که بیشتر از هر چیز دیگری دارای اهمیت است، بدون شک به گیم پلی مربوط خواهد بود. این موضوع در رابطه با یک شبیه ساز فوتبال حتی مهم تر از قبل هم خواهد شد، چرا که فوتبال به عنوان یک بازی سرنوشت ساز، مهم و تاثیر گذار در امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، از مخاطبان بیشتری نسبت به دیگر ورزش ها برخوردار است، مخاطبانی که شناخی دقیق از هیاهوی درون زمین دارند. همچنین به علت اینکه  فوتبال یک بازی فیزیکی، تاکتیکی و هوشمندانه است (نه به این معنا دیگر ورزش ها چنین نیستند)، ساخت و پرداخت گیم پلی دقیق و بهینه که بتواند آن مخاطبان حساس را راضی کرده و حس واقعی یک مسابقه فوتبال را به آن ها بدهد، کاری بسیار دشوار است. امری که خوشبختانه نسخه جدید فیفا در تحقق آن، بهتر از نسخه های قبلی عمل کرده است.

دفترچه راهنمای دریبل زیدانی!

شاید یکی از مشکلات اساسی نسخه های قبلی سری فیفا، به واکنش های بازیکنان درون زمین مربوط بود. به عنوان کسی که ساعت های بسیاری را صرف بازی کردن نسخه های مختلف سری فیفا کرده است، بارها پیش آمده که به علت مشکلاتی از قبیل عملکرد کند یک بازیکن در موقعیت حساس، گم کردن توپ و البته مهم تر از همه، ادامه پیدا کردن یک انیمیشن که قبل تر دستورش را صادر کرده بودم، بازی مهمی را از دست بدهم. در نسخه های مختلف سری فیفا، عملکرد بازیکنان با بهبود های بسیار همراه می شد؛ به عنوان مثال در نسخه های بعد از سال ۲۰۱۰، سری فیفا با اضافه کردن سیستم کنترلی جدید که به جای هشت جهت اصلی، از ۳۶۰ جهت پشتیبانی می کرد، کنترل بازیکن و به دنبال آن توپ را در زمین به شدت بهتر و به واقعیت نزدیک کرد، به واسطه این سیستم، بازیکنان به هشت جهت (چهار جهت اصلی و چهار جهت فرعی) محدود نبوده می توانستند خود را در مرکز یک دایره ببینند که توانایی حرکت کردن در تمامی ۳۶۰ درجه مختلف آن را دارند. این سیستم کنترلی، به هرچه طبیعی تر شدن سری کمک شایانی کرد، اما همچنان نتوانست مشکل کند بودن و عکس العمل های سری را رفع کند. سپس سازندگان با ارائه فیزیک جدید بازی، که در هر نسخه بهتر و بهتر می شود، مشکلات برخوردها و درگیری ها را هرچه کمتر کردند. اما مشکلات مربوط به انیمشن هایی که باید تا انتها اجرا می شدند و به هیچ عنوان نمی توانستیم از اجرای آن ها جلوگیری کنیم به قوت خود باقی بود (چیزی شبیه انیمیشن های ویچر ۲) . به عنوان مثال، تصور کنید که دروازه بان شما، در مقابل یک شوت که توسط مدافعان بلاک می شد، واکنش نشان می داد در این حالت بازی این واکنش را با انیمیشنی زیبا به نمایش می گذاشت، اما اگر در همین لحظه یکی از مهاجمان حریف سر می رسید و توپ برگشتی را به سمت دروازه می فرستاد، دروازه بان شما، بدون هیچگونه عجله‌ای انیمیشن مربوط به بلند شدن پس از یک شیرجه را به پایان می رساند و سپس به دنبال توپی که دیگر وارد دوازه شده بود می رفت. این مشکل با وجود اینکه به طور مدام رخ نمی‌داد، اما در همان موارد اندک هم می توانست در یک بازی مهم خونتان را به جوش بیاورد.
خوشبختانه باید گفت که در نسخه جدید سری، سازنده ها بالاخره به فکر رفع این مشکل شدیداً آزار دهنده افتاده‌اند، آن ها با ساخت انیمیشن هایی که دیگر قفل نیستند، این امر را ممکن کرده‌اند که هر انیمیشنی در مواقع لزوم توسط انیمیشن دیگری قطع شود. به این ترتیب، دیگر با مشکل انجام شدن دستورات قبلی در لحظات حساس مواجه نیستید. چرا که بسیار پیش می امد در زمان دفاع و با فشردن کلید B/دایره به قصد تکل زدن، بازیکن شما پس از اینکه به طور ناگهانی صاحب توپ می شد، با هرچقدر زور که در بدن داشت پایش را به زیر توپ می کوبید و به این ترتیب یک موقعیت خوب را می فرستاد آنجایی که ویدال پنالتی را فرستاد؛ کره ماه!

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

کنترل نزدیک و واکنش‌های بازیکنان بسیار بهتر از قبل شده است

خوشبختانه سیستم کنترل نزدیک بهبود یافته و بهینه شده بازی، علاوه بر شکستن (قطع کردن) انیمیشن ها که از وقوع مواردی مشابه به مثال های یاد شده جلوگیری می کند، حالا به شما اجازه می دهد که کنترل دقیق تری روی توپ، بازیکن مورد نظر و در نهایت حرکاتتان در زمین داشته باشید. به لطف این سیستم، حالا بازیکنان دیگر به جای توپ با یک جسم پولادی که قدرت چرخیدن را از آن ها بگیرد مواجه نیستند، در فیفا ۱۸ بازیکنان به سرعت می چرخند، مسیر عوض می کنند و در این میان می توانند، دریبل های بدون توپ و یا با توپ اجرا کنند. این سیستم باعث می شود که گیمر، کنترل بسیار بیشتری برروی بازیکن مورد نظر داشته باشد و در مواقع حساس و یا در مناطق شلوغ تر زمین، بتواند راحت تر نسبت به کنش های بازیکنان تیم مقابل واکنش نشان دهد. به این ترتیب، علاوه بر زیباتر و روان تر شدن گیم پلی، سازندگان با بهینه تر کردن سیستم کنترلی بازی، و افزایش دقت در آن، موفق شده‌اند فیفا ۱۸ را به یک بازی تاکتیکی و حقیقی فوتبال نزدیک تر کنند. از آن جایی که این کنترل نزدیک، امکان حفظ توپ بیشتری را به شما می دهد و همچنین توانایی واکنش نشان دادن با سرعت بالاتر نسبت به بازی قبلی را فراهم می کند، علاوه بر امکان استفاده از استراتژی ها و تاکتیک های بیشتر، سرعت بازی را به طور مدام کم و زیاد می کند، در مواقعی تیم شما با حفظ کردن توپ و پوشش دادن توپ توسط بدن می تواند از سرعت بازی بکاهد و در مقابل، با واکنش ها و دریبل های سریع و سپس پاس های سرضرب می تواند سرعت بازی را چند برابر کند. به این ترتیب، فیفا ۱۸، در بخش کنترل بازیکنان، زیباتر، خوش دست تر، پویاتر و در نهایت بسیار سیال تر از نسخه های قبلی عمل می کند. حالا دیگر اجرای یک دریبل زیدانی زیبا (یا مثلا دریبل سرپا)  و سپس شلیک کردن توپ به سمت دروازه امری دشوار و غیر ممکن نیست، چرا که بازیکن شما می تواند بلافاصه پس از انجام دریبل، با شکستن (قطع کردن) انیمیشن قبلی، بلافاصله حالت شوت زدن به خودش بگیرد و بووووم! یک بر صفر به نفع شما!

راموس تایم!!!

بهینه سازی بعدی FIFA 18، بدون شک برای طرفداران رئال مادرید دوست داشتنی است، آن هم طرفدارانی که سبک مربی گری زیدان و رئال چند فصل اخیر را دوست دارند. سازندگان فیفا ۱۸ در استدیو ونکوور، با توجه به بازخوردهایی که نسبت به مشکلات عجیب ارسال ها و سانترها در فیفا ۱۷ دریافت کرده بودند، در هملان روزهای ابتدایی معرفی نسخه جدید بازی، از تغییر کردن سیستم ارسال های بازی صحبت به میان اورده و نوید تغییرات بسیاری را در این سیستم دادند، خوش بختانه باید گفت که این سازندگان نه چندان خوش قول در سال های اخیر، این بار سرقولشان ماندند و سیستمی جدید و دوست داشتنی برای ارسال ها و سانتر ها تعبیه کردند. در فیفا ۱۷ به لطف ارسال های عجیب و غیر دقیق بازی، حتی اگر پیرلو به ناگه جوان می شد و به سال ها اوجش در آث میلان بر می گشت، بازهم نمی توانست توپ را روی سر مهاجمان ارسال کند! تمامی ارسال ها به شدت افتضاح انجام می شد و این موضوع کم کم حملات از گوشه ها و سپس ارسال بلند به محوطه جریمه را در فیفا ۱۷ منقرض کرد. ارسال های بازی قبلی به شدت غیر دقیق بودند و با سرعتی عجیب که گاهی به شدت کم و گاهی به شدت زیاد بود به سمت محوطه جریمه حریف می رفتند، در نقطه مقابل هم، مهاجمان شما در مقابل توپ های هوایی ناگهان همگی به درخت بدل می شدند (قصد توهین به طرفداران منچستر یونایتد را نداریم، فلینی جدیداً زیاد گل می‌زند) و در مقابل همه مدافعان حریف ناگهان به راموس بدل می گشتند. در چنین شرایطی گل زدن به وسیله ارسال ها ممکن نبود. اما در فیفا ۱۸ سازندگان با تغییر دادن کلیدهای مربوط به تنظیم کردن وضعیت ارسال ها، سه حالت مختلف برای سانترها در نظر گرفته‌اند. و همچنین هوش مصنوعی بهتری را برای مهاجمان طراحی کرده‌اند.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

جناب استاد!

در حالت استاندارد، با فشردن کلید X/مربع بازیکن صاحب توپ، یک ارسال هوایی دقیق و تقریباً سریع را روانه محوطه جریمه می کند، این سانتر بهینه شده و دقیق تر، به طور کلی جای سانترهای کند و بسیار بلند فیفا ۱۷ را گرفته تا حتی در مواقع حساس که فرصت فشردن چند کلید را هم نداشتید، بتوانید ارسالی دقیق داشته باشید. در حالت بعدی، با فشردن کلید L1/LB  به همراه مربع می توانید ارسالی بلند و کند به سمت دروازه حریف داشته باشید که در مواقع خاصی خیلی به درد بخور هستند. اما سومین حالت که یکی از بهترین بهینه سازی های فیفا ۱۸ است، به ارسال با R1/RB همراه با کلید X/مربع اختصاص دارد، این ترکیب، سانتری زمینی و سرعتی را فعال می کند که در ضدحملات و ارسال های رو به عقب در محوطه جریمه بسیار کارآمد هستند.
در نقطه مقابل هم، مهاجمان در طول بازی و نه تنها در مقابل ارسال ها، بسیار بهتر از قبل رفتار می کنند، بلکه حالا برای گرفتن و تصاحب توپ تلاش می کنند و مثل بازی قبلی با دور شدن توپ ناامیدانه فقط نظاره گر نیستند، ترکیب رفتارهای بهتر و انگیزه بیشتر مهاجمان برای گل زدن در کنار ارسال های بسیار بهتر بازی، موجب به ثمر رسیدن گل های بسیار به وسیله ارسال از طرفین می شود.

با توجه به بهینه سازی های دقیق، حالا دیگر گل زدن با یک ضربه سر در فیفا ۱۸ امری دشوار نیست و شما می توانید به تاکتیک های زیدان برای برنده شدن اکتفا کنید، البته به یاد داشته باشید که تیم مقابل هم بیکار نمی نشیند.
وجود کات-بک های دقیق در بازی ان هم در حالتی که قبلاً نمی توانستیم استفاده چندانی از آن ها بکنیم، باعث می شود که ضدحملات بسیار لذت بخش تر شود و استفاده درستی از بازیکنان گوشه زمین و وینگرها در ترکیب های خاص صورت بگیرد، با وجود سیستم ارسال های جدید، سازندگان علاوه بر بهینه کردن و طبیعی تر جلوه دادن فیفا ۱۸، امکان استفاده از تاکتیک های بیشتر و گسترده تری را در بازی فراهم کرده‌اند. به این ترتیب، حالا همه می توانیم بعد از دقیقه ۹۰ نگران راموس و گل هایش باشیم.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

خط حمله آتشین فیفا ۱۸، تضمین می‌دهد تا از این صحنه‌ها زیاد ببینید

خط حمله آتشین

وجود دو امر یاد شده در بالا، یعنی کنترل بسیار دقیق تر و واکنش های سریع تر بازیکنان در کنار ارسال های ظریف و انگیزه بیشتر مهاجمان، باعث شده که سیستم حملات در فیفا ۱۸ بسیار بهینه تر و جذاب تر از نسخه قبلی عمل کند. در این نسخه، سازندگان علاوه بر بهینه تر کردن مکانیک های بازی، به فکر هوش مصنوعی هم بوده‌اند.
در فیفا ۱۸ هوش مصنوعی چه در مقابل شما و چه وقتی کنترل یاران شما را بر عهده دارد، بسیار بهتر از قبل عمل می کند. این موضوع در زمان حملات بیشتر از دفاع کردن به چشم می آید. خوش بختانه مهاجم ها در فیفا ۱۸ بسیار با انگیزه تر به نظر می رسند و برای تصاحب توپ مشتاقانه عمل می کنند. همچنین هوش مصنوعی بهتر باعث می شود که در زمان حملات، مهاجمان بر اساس تاکتیک مورد استفاده توسط تیم، جای گیری کنند، و به سمت دروازه حریف یورش ببرند. این موضوع باعث می شود که مهاجمان شما برای تصاحب فضاهای خالی میان مدافعان حریف هوشمندانه عمل کرده و شرایط را برای گل زنی آماده کنند. به عنوان مثال در زمان ضد حملات با بروسیا دورتموند، همواره شاهد این هستید که اوبامیانگ درست روی خط آفساید حرکت می کند و فقط در انتظار یک پاس عمقی دقیق است تا به یک موقعیت تک به تک با دروازه بان دست پیدا کند. این مهم در رابطه با تیم های دیگر، بسته به سبک و تاکتیک بازی‌تان متفاوت است، مثلاً پائولو دیبالا مهاجم یوونتوس در زمان حملات، حرکت هایی سریع و ناگهانی را به سمت دروازه آغاز می کند تا به وسیله یک پاس کوتاه و دقیق، موقعیت شوت زنی به دست بیاورد. این موارد و مثال ها بیشتر از هرچیزی به تاکتیک تیم شما و سبک بازی شما وابسته است، اما خوش بختانه هوش مصنوعی به خوبی تاکتیک ها و شرایط مسابقه  را درک کرده و نسبت به ان واکنش نشان می دهد.
این موضوع در زمان بازی در مقابل هوش مصنوعی هم صادق است، در نسخه های قبلی، هوش مصنوعی چند تاکتیک متفاوت برای پیروزی داشت که به صورت تصادفی و بی ربط به تیم مورد نظر استفاده می شدند، اما در فیفا ۱۸، هوش مصنوعی با توجه به سبک بازی تیم و داشته هایش، اقدام به استفاده از تاکتیک های مختلف می کند، مثلا حالا شاهد این نخواهیم بود که تیم پسکارا (در سری B ایتالیا) در مقابل یوونتوس با ترکیبی کاملاً هجومی وارد زمین شود و حتی بتواند روی دروازه فشار بیاورد. هوش مصنوعی حالا در صورت ضعیف تر بودن تاکتیک هایی دفاعی را انتخاب می کند و در صورت قدرتمند تر بودن سعی می کند تا با هوشمندی از سد دفاع شما عبور کند.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

جناب رونالدو حضور ویژه‌ای در این بازی دارند!

منحصر به فرد بودن!

به لطف انیمیشن های پرتعداد و استفاده از تکنیک موشن کپچر، سازندگان برای خلق هرچه بهتر بازیکنان حاضر در زمین، اقدام به ضبط حرکات واقعی انسانی کرده‌اند. همچنین سازندگان در مورد خاص چند بازیکن مشهور و موفق، اقدام به ضبط مستقیم حرکات آن ها از روی نسخه حقیقی کرده اند. این اقدام باعث شده که بسیاری از بازیکنان در فیفا ۱۸، شباهت بسیاری به نسخه حقیقی خودشان داشته باشند، به عنوان مثال کریستیانو رونالدو، در فیفا ۱۸ بسیار شبیه به خودش حرکت کرده و واکنش نشان می دهد، این موضوع باعث می شود که بازیباز، بتواند در مواقع حساس بر روی توانایی های رونالدو حساب ویژه ای باز کند و خوش بختانه جواب بگیرد. حالت ایستادن، دویدن و در نهایت تمامی توانایی های منحصر به فرد یک بازیکن، به طور کامل در بازی شبیه سازی شده و این موضوع در زمان بازی کردن با تیم های بزرگ، کمک شایانی به شما خواهد کرد. با شناخت دقیقِ هر بازیکن و توانایی هایش، می توانید روند یک مسابقه را به نفع خودتان تغییر دهد. به عنوان مثال، پدیده جدید و دوست داشتنی ایتالیایی، برنادسکی که در تابستان گذشته به یونتوس پیوسته، به واسطه توانایی بسیارش در شوت های از راه دور به یک بازیکن خطرناک در فیفا ۱۸ تبدیل می شود، همچنین رحیم استرلینگ به کمک تغییر مسیرهای ناگهانی و دریبل های سرعتی‌اش، می تواند روند یک مسابقه را تغییر دهد.
همچنین این منحصر به فرد بودن در رابطه با تیم های بزرگ هم وجود دارد، به این ترتیب که بازیکنان هر تیم باشگاهی، بسته به تاکتیک و سبک بازی تیمشان، توانایی هایی خاص را کسب کرده اند. به عنوان مثال بازیکنان باشگاه بارسلونا در ارسال پاس ها سرضرب و سرعتی بهتر از دیگران عمل می کنند، این درحالی است که بازیکنان چلسی در حرکات دفاعی بهتر عمل می کنند.
یکی از موارد مهم در رابطه با فیفا ۱۸، پررنگ شدن بسیار زیاد این توانایی های فردی است، در واقع توانایی های بازیکنان در این نسخه، بسیار تاثیر گذارتر از قبل عمل می کند، این موضوع بیشتر از هرچیز برروی فاکتور سرعت بازیکنان قابل مشاهده است. در نسخه های قبلی حتی مدافعان بسیار کند هم می توانستند در طول چند ثانیه به بازیکن سریعی مثل بیل یا رونالدو برسند، اما در نسخه جدید، بازیکنان کند واقعاً کند هستند و بازیکنان سریع، سریع! در فیفا ۱۸ سرعت رونالدو یا دلوفئو از فاکتورهایی است که می تواند روند یک مسابقه را تغییر دهد، حالا این خصوصیت های فردی بیشتر از همیشه به چشم امده و به دردتان خواهند خورد.
حس منحصر به فرد بودن هر بازیکن و هر تیم، شناخت دقیق آن‌ها و استفاده از توانایی های خاص‌شان، باعث می شود که علاوه بر تکیه بر این توانایی ها در تاکتیک های تیمی، بازی رنگ و بویی طبیعی تر به خودش گرفته و به فوتبالی حقیقی نزدیک شود. این موضوع کمک بسیاری به تجربه بهتر گیم پلی و درک فوتبالی واقعی کرده است. با این حال اما، بازیکنان کمتر شناخته شده، حس منحصر به فرد بودن کمتری دارند و این از لذت تجربه بازی کردن با تیم های کوچک تر می کاهد.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

الکس هانتر با کلی ماجرای جدید برگشته

کوتینیووووو!

فیفا ۱۸ به کمک فیزیک بهتر توپ و بازیکنان و همچنین سیستم کنترلی جدید، توانسته کنترل توپ و لمس آن را بسیار بهتر از قبل کند. این موضوعات همچنین برروی یکی از مهم ترین عناصر بازی تاثیر گذار بوده است. در فیفا ۱۸، پاس ها و شوت‌ها بسیار دقیق تر از قبل هستند. همانطور که مثال زدم، ویژگی های فردی و تیمی اضافه شده به بازی هم بر این موضوع اثر گذار است اما، پاس ها به خودی خود نسبت به نسخه قبلی بهینه تر هستند و در مواقع بیشتری به مقصد می رسند.
همچنین حالا شوت های از راه دور بسیار زیبا و عالی شده‌اند. فیزیک توپ به شما این امکان را می دهد که شوت هایی محکم تر را با زاویه مناسب تری روانه دروازه حریف کنید. توپ در شوت ها نسبت به قبل سنگین تر به نظر می رسد و این موضوع باعث می شود ضربات محکم قوص بیشتری به سمت پایین بگیرند، و اینگونه است که در این بازی خیلی بیشتر از قبل شاهد ضربات قوص دار محکم از راه دور هستید که به تور دروازه می چسبد، شبیه شوت های معروف کوتینیو، ناگهانی، محکم، دقیق، زیبا و نفس گیر.

دفاع سست

با همه پیشرفت های بسیار جذاب فیفا ۱۸، سیستم دفاعی عمیق و پر جزئیات بازی، با وجود وعده های بسیار سازندگان همچنان سخت و بسیار پیچیده است. این موضوع برای طرفداران سری و کسانی که به طور مدام به انجام بازی مشغول هستند چندان مشکل ساز نیست، چرا که پس از چند ساعت تجربه بازی، قلق و سبک و سیاق دفاع کردن در هر نسخه را یاد می گیرند. اما این سیستم پیچیده و دقیق برای طرفداران جدید بازی، مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.
فیفا ۱۸ در بخش گیم پلی بازی بسیار خوبی است، اما به محض اینکه تیمتان تحت فشار حملات قرار می گیرد، بازی ضعف هایش را به رخ می کشد.
در ابتدا باید گفت که سازندگان در نسخه جدید و به کمک فیزیک بسیار عالی موتور فراست بایت، موفق شده‌اند مدافعانی واقعی و طبیعی تر خلق کنند. حالا مدافعان به خوبی از وزنشان بهره می برند و می توانند در مواقع مختلف از توانایی های برتر فیزیکی‌شان استفاده کنند. این موضوع در کنار کنترل بهتر توپ و پاس های دقیق تر باعث شده که مدافعان کمتر اشتباه کنند، همچنین در نبردهای هوایی به علت فیزیک بهتر، این مدافعان هستند که در اکثر مواقع پیروز می شوند.
اما متاسفانه سازندگان در مقابل بهینه سازی های بسیار در خط حمله، مثل شوت های بهتر، خصوصیت های فردی، پاس های دقیق، جای گیری بهتر و غیره، در بخش دفاع چندان دست پر وارد میدان نشده‌اند. دفاع کردن در فیفا ۱۸ درست همانند نسخه قبلی است، با این تفاوت که حالا شما با مهاجمانی بسیار بهتر طرف هستید، حالا زمانبندی دقیق تکل های ایستاده تبدیل به یک تخصص شده که نیاز به مدرک دکتری دارد، چرا که مهاجمان کنترل بیشتری بر روی توپ زیر پایشان دارند و می توانند به سادگی شما را فریب دهند. این ضعف در کنار جای گیری بعضاً اشتباه مدافعان اوضاع را بدتر می کند. مدافعان نسبت به نسخه قبلی جای گیری بهتری دارند، اما در مقابل مهاجم ها و هوش مصنوعی بهینه شده ان ها گاهی کاملاً عاجزانه رفتار می کنند. یک تغییر مسیر، یک حرکت سریع و یا یک پاس عالی و بلند کافی است تا مدافعان شما به سرعت گیج شده و فضاهای بسیاری را تقدیم حریف کنند. البته باید گفت که بهبودهای اندک این سیستم بی شک باعث شده تا بازی جذابیت بسیار داشته باشد، اما این بهبود ها کافی نیستند و جای کار بیشتری دارند.
در واقع سیستم دفاعی فیفا ۱۸ بسیار بهینه و جذاب است، اما این سیستم دفاعی در مقابل سیستم تهاجمی بازی واقعاً ضعف های بسیاری دارد، به این ترتیب در فیفا ۱۸ شاهد خط حمله های آتشین و دفاع های سست هستیم. همچنین پیچیدگی و دقت بسیار بالا در تصاحب کردن توپ با وجود هرچه بهتر شدن مهاجمان در این نسخه، دفاع کردن را به امری دشوار بدل کرده است. این موضوع باعث شده که در فیفا ۱۸ شاهد بازی های پرگل تری نسبت به قبل باشیم، همچنین تیم هایی با تاکتیک های دفاعی، آسیب پذیر تر از قبل به نظر می رسند. با این همه، تمرین و ممارست می تواند باعث شود وضعیت دفاعی شما در بازی رنگ و بوی بهتری بگیرد.

حس منحصر به فرد بودن هر بازیکن و هر تیم، شناخت دقیق آن‌ها و استفاده از توانایی های خاص‌شان، باعث می شود که علاوه بر تکیه بر این توانایی ها در تاکتیک های تیمی، بازی رنگ و بویی طبیعی تر به خودش گرفته و به فوتبالی حقیقی نزدیک شود

روی نیمکت

به طور کلی می توانیم گیم پلی داخل زمین فیفا ۱۸ را بهینه ترین نسخه سری نام گذاری کنیم، با این حال باید گفت که سیستم دفاعی می تواند بسیار بهتر از آن چیزی که هست باشد. اما فیفا ۱۸، همه داشته هایش را در زمین رو نمی کند و با حالت ها و بخش های متنوع بسیاری، هر ساله برای ایجاد سرگرمی به سمت فوتبال دوستان یورش می برد. بخش های جذاب و زیبایی که هردو حالت آنلاین و  آفلاین را پشتیبانی کرده و می توانند برای ساعت هایی بسیار طولانی سرگرمی آفرین باشند.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

میان پرده‌های بخش Career Mode روح تازه‌ای به این بخش دمیده‌اند

تجربه مربی بودن

بدون شک یکی از جذاب ترین بخش های سری فیفا، مربی گری یک تیم و یا بازی کردن در نقش یک بازیکن حرفه‌ای در حالت Career mode بوده است. بخش دوم به لطف ماد داستانی The Journey رفته رفته رنگ و بوی خود را از دست داده است. اما بخش مربی گری یک تیم در طول فصول مختلف، پیشرفت کردن و مهم تر از همه ایفای نقش موثر در پنجره نقل و انتقالات، بدون شک هنوز هم یکی از جذاب ترین بخش های سری فیفا است.
خوشبختانه، فن اوری ها و نوآوری های استفاده شده در بخش Journey کم و بیش به Career mode فیفا ۱۸ نفوذ کرده و این بار پس از گذشت چند سال، شاهد این هستیم که استدیو ونکوور EA بالاخره دستی به سر و روی بخش های آفلاین سری هم کشیده است. در بخش Career mode فیفا ۱۸ شاهد تغییر سیستم نقل انتقالات هستیم، در این نسخه حالا دسترسی به بازیکنان مورد نظر از طریق منوی Transfer Hub بسیار اسان تر شده است و در کنار این موضوع، شاهد مذاکرات همزمان هم خواهیم بود. در نسخه های قبلی شما از طریق منوها و با گذشت مدتی طولانی، با دریافت ایمیل هایی تکراری و خسته کننده اقدام به جذب بازیکن در فصل نقل و انتقالات می کردید، اما در فیفا ۱۸ این مهم ممکن شده که به همراه انیمیشن ها و میان پرده هایی جذاب، به سراغ تیم مورد نظر، بازیکن و مدیر برنامه های او رفته و در حالتی که شباهت بسیاری به منوی انتخاب دیالوگ سری مس افکت دارد، با مربی و یا مدیر برنامه ها مذاکره کنید.
در این حالت و در طی میان پرده ها و انیمیشن هایی که حقیقتاً خوش ساخت و جذاب هستند، شما با انتخاب دیالوگ و تصمیم گیری باید شرایط مناسب انتقال بازیکنان را فراهم کنید، این صحنه های جذاب همچنین در زمان تمدید قرار داد هم فعال خواهند شد. البته باید ذکر کنم که این صحنه ها به هیچ عنوان صداگذاری نشده‌اند.
به دنبال این موضوع، در فیفا ۱۸ شاهد اضافه شدن بند فسخ قرار داد، طولانی تر شدن مدت قرض دادن یک بازیکن و گزینه های این چنینی بسیاری به نقل انتقالات هستیم.
اما با همه این تغییرات، متاسفانه بخش های دیگر Career mode هنوز هم تکراری هستند و لذت خارق العاده این بخش، تنها پس از تجربه چند فصل به طور کلی از میان خواهد رفت.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

یکی از جذاب ترین بخش‌ها در میان تمام بازی‌های ورزشی

کارت بازی نوین

بخش Ultimate Team هنوز هم مشابه سال های گذشته، یکی از لذت بخش ترین و بهترین حالت ها میان بازی های ورزشی است، شما باید بازیکنان بهتر و قدرتمند تری به دست بیاورید و به وسیله آن ها به پیروزی برسید، اما در نسخه جدید، بخشی موسوم به Squad Battles به آلتیمیت تیم اضافه شده است. این بخش به شما اجازه می دهد تا با تیم ساخته شده در حالت Ultimate Team و به صورت آفلاین به مصاف ترکیب های بازیکنان دیگر بروید، در این حالت تیم مقابل توسط هوش مصنوعی کنترل شده و بازی با توجه به نتیجه و درجه سختی امتیازی خاص را به شما اختصاص می دهد، در نهایت توسط این امتیاز ها می توانید سکه های مخصوص بخش Ultimate Team را تهیه کنید.
بخش جدید دیگر در فیفا ۱۸ به چالش های روزانه اختصاص دارد، در این حالت بازی به صورت روزانه چالش هایی را پیش رویتان قرار می دهد که با انجام آن ها، می توانید پاداش های بسیاری به دست بیاورید.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

پنجره نقل و انتقالات فیفا ۱۸ بسیار جذاب تر است

تیم‌های حقیقی

فیفا ۱۸ با داشتن حق امتیاز بیش از ۳۰ لیگ معتبر در جهان و بیش از ۷۰۰ تیم فوتبال مختلف، گستره ترین حق انتخاب ممکن در بازی های ورزشی را پیش رویتان قرار می دهد، خوش بختانه هرساله لیگ های جدید به بازی اضافه می شوند و گستره این انباشته عظیم سری بیشتر از قبل می شود. اما با همه این ها، کاش سازندگان به جای اضافه کردن لیگ دسته سوم آلمان به بازی، تمرکز بیشتری برروی خرید حق امتیاز تیم های ملی بیشتری می کردند. چرا که تیم های ملی مهمی در سری بازی های فیفا غایب هستند.
همچین این سری با داشتن حق امتیاز بسیاری از ورزشگاه های بزرگ و شبیه سازی دقیق و مو به مو، موفق شده تا هویت هر تیم فوتبال را به زیبایی هرچه تمام تر به بازی منتقل کند.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

بازگشت هانتر، موفق می‌شود داستانی جذاب را روایت کند

بازگشت هانتر

بخش داستانی فیفا، که در نسخه قبلی سر و صدای زیادی به پا کرده بود بازگشته، این بار هانتر به علت جاه طلبی و انتخاب های اشتباه، در دردسر بزرگی افتاده و باید شهرت و جایگاهش را دوباره به دست بیاورد.
بازی در بازگشت هانتر، دقیقاً در تیمی که شما بخش Journey فیفا ۱۷ را به پایان برده بودید آغاز می شود و ماجرای جذاب هانتر را برایتان روایت می کند. داستان بازی روایت نسبتاً خوبی دارد و باید گفت که در میان بازی‌های  ورزشی و این چنینی، بازگشت هانتر موفق می شود به یکی از بهترین ها تبدیل شود. اما گیم پلی، چالش ها و ان چه مقابل شما قرار می گیرد، تفاوت چندانی با نسخه سال قبل نداشته و در مواقعی خسته کننده و تکراری می شود. با این حال، اضافه شدن آیتم های مربوط به شخصی سازی در بازی، یکی از مهمترین و جذاب ترین تغییرات این بخش است، وجود مدل مو ها مختلف، لباس ها و دیگر لوازم مورد نیاز، باعث می شود که شما هانتر را به صورت کامل شخصی سازی کرده و شکل و شمایل او را تغییر دهید. موضوع جالب در رابطه با بخش شخصی سازی این است که این بخش، ارتباط دقیقی با انتخاب های شما و در نتیجه شخصیت هانتر دارد. همانطور که آگاه هستید، هانتر با انتخاب دیالوگ های مختلف در طول بازی، به ادمی سرزنده و یا جدی و آتشی تبدیل می شود. هریک از این خصوصیات، آیتم ها و لوازم تزئینی متفاوتی را به شما پیشنهاد خواهند کرد.
به طور کلی، بخش داستانی فیفا ۱۸ همانند نسخه قبلی، به علت داستان زیبایش و همچنین شخصی سازی های جذابی که دارد، می تواند جذاب و دوست داشتنی باشد، اما این بخش، ارزش تکراری بالایی نداشته و پس از مدتی کنار گذاشته می شود.

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

شخصی سازی یکی از مهمترین ویژگیهای بخش بازگشت هانتر است

و اما زیبایی…

فیفا ۱۸ به دلیل استفاده از موتور قدرتمند فراست بایت در بخش گرافیکی بدون شک عالی و بسیار زیبا ظاهر می شود،  سایه زنی ها، نورپردازی و همه چیز در بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده است.اما گرافیک بازی و انیمیشن های پرتعداد ان تنها موضوعاتی نیستند که تیم سازنده از تجربه دومشان با فراست بایت برایمان به ارمغان اورده‌اند.

فرهنگ تماشاگری، تماشاگری فرهنگی

شاید مهم ترین و زیباترین بخش فیفا ۱۸ مربوط به تماشاگران و جو ورزشگاه ها باشد. خوشبختانه در نسخه جدید، شعارهای مخصوص و فرهنگ تماشاگری مخصوص هر کشور و تیم، بازهم به فیفا برگشته است (این موضوع با حالتی ضعیف تر در نسخه فیفا ۱۵ و ۱۶ وجود داشت) حالا بسته به مکان جغرافیایی و تیم فوتبالی که تماشاگرانش در ورزشگاه حضور دارند، نوع تشویق ها، رفتارها و برخورد تماشاگران با بازیکنان متفاوت است. به عنوان مثال، در استادیوم های اسپانیایی شنیده شدن صدای درام و طبل موضوعی عادی و معمولی است. تماشاگران انگلیسی بیشتر از کوبیدن روی طبل، ترجیح می دهند به تیم مقابل توهین کنند و برخوردهایی خصمانه داشته باشند و یا کافی است یک مسابقه بزرگ را در آنفیلد برگذار کنید تا اواز You’ll Never Walk Alone همه بدنتان را بلرزاند.
تماشاگران و فرهنگ های مختلف باعث شده که شاهد بهترین جو ممکن در استادیوم ها در طول سری فیفا باشیم، تماشاگران به تک تک اتفاقات درون زمین واکنش نشان می دهند و این موضوع باعث می شود تا بازی بسیار به وقعیت نزدیک شود. به عنوان مثال، کافی است در یک بازی الوارو موراتا را در مقابل رئال مادرید، آن هم در سانتیاگو برنابئو به زمین بفرستید تا صدای سوت و هو شدن ریتم بازیتان را برهم بزند.

علاوه بر جو وحشتناک و به شدت واقعی ورزشگاه ها، حالا مدل سازی تماشاگران به بهترین شکل ممکن صورت گرفته، تعداد تماشاگران شبیه به هم بسیار کمتر است و تمامی ان ها به صورت کاملا سه بعدی مدل سازی شده‌اند، این موضوع به سازندگان این امکان را داده تا شادی های پس از گل منحصر به فردی را طراحی کنند که در آن ها بتوانید با تماشاگران تعامل داشته باشید. این تماشاگران جدید و جذاب، به همه اتفاقات بازی واکنش نشان می دهند، با گل از جایشان بلند می شوند و دست هایشان را به سمت شما دراز می کنند، فریاد می زنند، از توپ هایی که به سمتشان می رود جای خالی می دهند و حتی میان سکوها حرکت می کنند. باید گفت که فرهنگ تماشاگری به بهترین شکل ممکن در فیفا ۱۸ پیاده سازی شده و همچنین شاهد بهترین و پویا ترین تماشاگران ممکن در طول سری هستیم. تماشاگرانی که می توانید پس از گل زدن پیشانیشان را ببوسید!

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

سطح جزئیات خارق العاده است

یک ظاهر تلویزیون پسند

فیفا ۱۸، سعی دارد تا هرمسابقه فوتبال در بازی، بیشترین شباهت ممکن را با ان چه که از تلویزیون پخش می شود داشته باشد. برای تحقق این موضوع، آن ها اطراف زمین مسابقه و رخدادهای آن را به بهترین نحو شبیه سازی کرده اند، از چیزهایی که توسط تماشاگران به زمین پرت می شود گرفته تا فیلم بردارهای تلویزیونی و مامورین حافظ امنیت و نظم، باید گفت که سطح جزئیات چه داخل و چه در خارج از زمین در فیفا ۱۸ به طرز رعب اوری بالاست.
همچنین برای هرچه بهتر کردن ظاهر بازی، سازندگان از سیستم نورپردازی محلی بهره برده‌اند، این سیستم به ان ها اجازه می دهد تا با توجه به محل جغرافیایی هر ورزشگاه و شرایط نور، آن محل را به طرز دقیقی در بازی پیاده سازی کنند، به این ترتیب، حالا ورزشگاه های ایتالیایی واقعا حال و هوای این کشور را منتقل می کنند و یک ورزشگاه در برزیل حتی از دور هم نشانه های آب و هوایی کشور برزیل را دارد.
در اقدامی دیگر و مشابه با تلاش های EA برای شبیه سازی هرجه بیشتر لیگ برتر انگلستان- سازندگان طراحی های گرافیکی مربوط به این لیگ را به طور دقیق در فیفا ۱۷ شبیه سازی کرده بودند- حالا طراحی های گرافیکی پیش از بازی، حین بازی و پس از بازی لیگ اسپانیا و MLS هم به فیفا ۱۸ اضافه شده است، همچنین هر لیگ و هر نوع از مسابقات درست همانند نمونه اصلی، طراحی های گرافیکی منحصر به فردی دارند که ان ها را از یکدیگر متمایز می کند.
به طور کلی باید گفت که در دومین سال استفاده از موتور فراست باید، سازندگان سری فیفا موفق شده‌اند انقلاب گرافیکی سری را به بهترین شکل ممکن به جلو برانند، همه چیز به طرز حیرت اوری در فیفا ۱۸ زیبا به نظر می رسد و این موضوع بی شک، بر تجربه بازی تاثیر فراوانی خواهد داشت.

بازی‌ای که عاشقشم هستیم، بازی‌ای که برایش زندگی می کنیم

تیتر بالا به طور مشخص به ورزش فوتبال اشاره دارد، اما برای جمع بندی باید گفت که فیفا ۱۸ موفق شده بهترین شبیه ساز فوتبال در کل سری را برای طرفداران این ورزش دوست داشتنی به ارمغان بیاورد، بهینه سازی های چشم گیر گیم پلی و توجه سازندگان باعث شده که فیفا ۱۸ بهترین نسخه در سری باشد و به عنوان یک بازی ورزشی با حالت ها و بخش های گوناگون شما را برای ساعاتی طولانی سرگرم کند. روند رو به رشد فیفا با سرعتی بسیار کند دنبال می شود، اما خوش بختانه گیم پلی همیشه پایدار بازی در کنار بهینه سازی های سالانه، این سری را همیشه تازه و جذاب نگه می دارد.

 

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • amir507 گفت:

    میتونست تبدیل به بهترین فیفا چند سال اخیر بشه ولی خب مشکلات دفاعی مخصوص هوش مصنوعی در فاز دفاعی مانع بزرگی شد!
    کریر فیفا ۱۸ حرف نداشت در یک کلام فوق العاده
    جزیات گرافیکی هم واقعا پیشرفت داشته

    • Kingsbounty گفت:

      من فیفا باز حرفه ای نیستم بیشتر pes بازی می کردم. یه روز رفتم با ps4 فیفا ۱۷ بازی کردم عاشق فیفا شدم.
      الانم فیفا ۱۸ را دانلود کردم(خدا را شکر زود کرک شد) و دارم لذت می برم و به راحتی می تونم بگم از نظر من گیم پلیش عالی بود و مشکلاتش بسیار کم. تازه من با دسته های ساده بازی می کنم و مشکلاتی هم که شما میگید برای دفاع ندارم…
      یعنی منی که چند روزه فیفا بازی می کنم دفاع کردن برام سخت نیست ، شما چطور میگید دکتری میخواد؟

      • دفاع کردن در فیفا ۱۸ صرفا سخت نیست، سیستم دفاعی بازی مشکلاتی داره که رفته رفته و بعد از چند ساعت خودنمایی میکنه!
        متشکرم که مطالعه کردید

        • Flores13 گفت:

          با تشکر از نقد زیباتون…..اما(بنظر من)
          سخت ترشدن دفاع نکته منفی بشمار نمیاد بنظرم چون ک اگ دفاع راحت باشه(مانند فیفا۱۷ ک شما مثلا تیمی مانند بایرن را انتخاب میکردید و حتی اگر بازیکن هافبک را انتخاب میکردید دفاع توپ را از مهاجمان حریف میگرفت)….چون تو فیفا۱۷ دفاع کردن زیاد سخت نبود ما شاهد این بودیم ک بعضی پلیر ها از ابتدای بازی تیم خود را در حالت park the bus میگذاشتند و دیگ تقریبا محال بود بهشون گل زدن و روی یک ضد حمله یا ضربات ایستگاهی و …. گل میزدن…
          دفاع سخت باعث شده ک برخلاف پارسال فوتبال زیباتری رو از دو تیم ببینیم و حالا میشه گفت ک برنده بازی کسی هست ک هم در فاز هجومی و هم در فاز تدافعی بهتر باشه…..
          درنتیجه سخت شدن دفاع باعث شده ک در بازی کسی ک واقعا لایق پیروزیه برنده بشه و بنظر من سختتر شدن دفاع نمیتونه نکته منفی بشمار بیاد :yes:

      • Auditore گفت:

        خب بستگی به درجه سختی ای داره که روش بازی میکنی ، یه مورد دیگه هم اینه که واقعا انلاین و افلاین فیفا فرق داره ، جلوی یه پلیر دیگه واقعا کار سخت میشه بعضی اوقات

  • mojy_star گفت:

    سلام. خسته نباشید . تو این نسل هنوز فوتبال نگرفتم . ولی فیفا ۱۸ مثل اینکه واقعا عالی عمل کرده (البته باگ هایی داره که رفع میشه ) شاید چند ماه دیگه که قیمتا اومد پایین بخرم. شمام نخرید تا این دلال های سودجو انقدر قیمت ها رو نبرن بالا.
    .
    .

  • ممنون از نقد خوبتون آقای عبدالله پور من دیروز بازیرو تهیه کردم و سالهاست که فیفا بازی میکنم ، و به اندازه ای که از بهبود های این نسخه لذت بردم از نظر من برترین نسخه فیفا تا به این روزه :yes:

  • white-sparrow گفت:

    «دفاع کردن در بازی نیاز به مدرک دکتری داره!» :laugh:
    اول فکر می‌کردم ایراد از منه که بعد از دو سه تا نقد که خوندم فهمیدم همه از دست دفاع دارن ناله می‌کنن :sweat:

  • فیفا پروگیمر
    پیس آماتور گیمر

  • Reason گفت:

    واقعا فیفای خوبیه مخصوصا قسمت ultimate team عالی کار کرده

  • Alireza-spv گفت:

    فقط من هنوز درک نمیکنم چرا نسخه ریجن روسیه بازی گزارش انگلیسی نداره :laugh:
    طرف لهستانی بود تو فروم EA میگفت چ گناهی کردیم بازیامون نسبت ب دلار ارزون تره که هرسال EA دزد ناقص بازیا رو میده بیرون واسه ما چون ارزون تر میخریم
    البته خودمم از طرفدارای پر و پا قرص ریجن روسیه ام 😀
    ولی واقعا حرکت ناجوانمردانه ایه که تو کشور لهستان و روسیه چون ارزون تر درمیاد بازیاشون عمدا زبان و گزارش انگلیسی رو حذف میکنه
    قبلا هم واسه مکزیک ابنکارو میکرد اما از وقتی قیمت بازیای مکزیک رفت بالا دیگه زبان انگلیسی هم بش اضافه شد
    ملعون پست پول پرست

  • Auditore گفت:

    ممنون از نقد بسیار عالی :yes: انتظار برای تهیه این نسخه واقعا سخته :heart:

  • neiten گفت:

    با قیمت ۳۴۰ هزار تومان حالا حالا دستمون بهش نمی رسه..
    خدا همه فروشنده بی انصافو به راه راست هدایت کنه

    • Auditore گفت:

      به نظر من بازی های ورزشیو که هرسال یه نسخه جدید دارن باید با یکی از دوستا شریکی خرید ، دو تا مزیت داره اولش اینکه از دست قیمت های نجومی هفته های اول عرضه راحت میشی دومش هم اینه که میتونی نگهش داری و ضررش هم از دیسک کمتره ، شما دیسکو تا واقتی داغه میخری ۲۰۰ تومن (اگر دسته دو بخری یکم کم تر) یه سال دیگه که نسخه بعدی اومد نمیشه بفروشیشو قیمتش به شدت افت میکنه خب از اول ۱۰۰ تومن میدی شریکی میخریش بعدا هم لازم نیست بفروشی :yes:

  • Norton_sec گفت:

    من که به شدت دارم از بازی لذت میبرم
    بخش دفاعی هم من بشخصه زیاد باهاش مشکلی ندارم بطوری که با چیدن ترکیب و حالت ورلد کلس اکثر مواقع براحتی کلین شیت میکنم و همچنین میبرم
    یک اپدیت ۱/۴ گیگی رو من بعد از نصب بازی انجام دادم و مشکلاتی از قبیل راحت گل خوردن و راحت گل زدن(توی نقدای سایت های دیگه گفته بودن)نداشتم
    من به بازی از ۱۰ نمره ی ۹ میدم فقط بخاطر اینکه انتظار هرساله ی من یعنی وجود داشتن بخش تمرینی
    Yplayer VS Xplayer
    که نداره متاسفانه

  • ممنون بابت نقد
    به نظر کسی که سالیان سال فیفا بازی کرده و توی این چند روز حدود ۷۰-۸۰ تا بازی انجام داده بازی تغییرات خوبی داشته و معلومه واسش وقت گذاشتن
    ولی به عنوان یه طرفدار فیفا اگه نکات مثبت بازی فیفا رو کنار بزارم چند تا مورد منفی داره که دوست دارم توی سری های بعد جبرانش کنه
    ۱٫ گرفتن لایسنس لیگ اروپا و قهرمانان که تاثیر زیاد توی جذابیت بخش های کریر و داستانی داره
    ۲٫ فکر کنم همه منتظر فیفا استریت دیگه هستیم حالا چه نسخه جدا چه نسخه اصلی
    ۳٫ گرافیک بازی خوبه ، خیلی هم خوبه ولی جوابگوی نسل فعلی نیست ( نه فقط با مقایسه PES ، همه بازیها )
    ۴٫ شاید بد نباشه نسبت به فوتبال آسیا هم نظر بندازه ، به هر حال چه ایران و چه کشورای دیگه مخصوصا عرب ها ، فیفا بازارش داغه ، شاید قانونی نخریم(ایران) ولی پول واقعی بازی رو داریم میدیم و این خودش یعنی یه مشتری واقعی
    خوبیه فیفا اینه که از نظرای کاربرها خیلی استفاده میکنه و خود این نقطه قوت برای پیشرفت این بازی به حساب میاد

    • Auditore گفت:

      لیگ ایران پیش کش ، کاش حداقل تیم ملی بود!
      تیم ۲۵ام جهان و اول اسیا که تو جام جهانی هم حضور داره نباشه ، اون وقت یه تیمی مثل هند باشه واقعا ازار دهندس

      • این موضوع که چه تیمی باشه و چه تیمی نباشه صرفا سلیقه ای نیست و خوب بحث خرید لایسنس و پیش بینی جذابیت توش دخیله ، به هر حال جدا لیگ های داخلی بحث جام باشگاه ها هستش که به نظر باعث افزایش فروش قابل توجه ای میشه وگرنه در مورد تیم های ملی که فقط اسیا نیست کلا خیلی قوی نیستش

  • John Shepard گفت:

    نمیدونم دفاع بازی مشکل داره یا مکانیزم دفاع عوض شده و من تو دفاع ضعیفم . مدافعین خیلی کند هستن و تو کورس ها جا می مونن . تنها راه بستن دفع عقب کشیدن دفاع و دفاع از رو برو با تکل به موقع هستش .
    شوت های زمینی هم بی برو برگرد گل میشه .اگر این قضیه رو با آپدیت حل کنن و Starhead های بیشتری اضافه کنن بازی بی نقص میشه و میتونه بهترین فیفا ۱۰ سال اخیر بشه .
    FIFA 17 بازیش عالی بود و فقط دروازبان هاش خنگ بودن ولی ۱۸ تو بحث دفاع هم مشکلات زیادی داره متاسفانه

    • John Shepard گفت:

      در مورد PES هم دوستان سوال کردن چند پست پیش که بگو چرا میگی فیفا هنوز بهتره . دلیلش رو الان میگم .
      بازی PES پیشرفت انیمیشن و پیشرفت فیزیک توپ فوقالعاده داشته. دروازبان هایش هم خیلی عالی Reaction نشون میدن. ولی متاسفانه هنوز فاقد شوت زمینی و پاس های محکم هستش (شوت زمینی تو فوتبال مدرن یکی از مهمترین ارکان هستش و نبودن این آپشن از کیفیت بازی کم میکنه ) علاوه بر این نکته مثل فیفا بازیکن های کند تر و قدرتی تر حس متفاوت بودن رو ایجاد نمیکنن و حتی با بازیکنی مثل Khedira میشه چند نفر رو به راحتی دریبل کرد . از اینا گذشته تو ساخت Face بازیکن های تیم های بزرگ ضعیف عمل میکنه . اکثر بازیکن های منچستر . چلسی . سیتی و یوونتوس Face های افتضاح و Build قدیمی از زمان ۲۰۱۴ دارن . این نقص هارو درست کنه میتونه پا په پای فیفا رقابت کنه و فیفا رو از خواب زمستانی بیدار کنه

      • adams-khersi گفت:

        دوست عزیز PES 18 رو بازی کن بعد در موردش نظر بده، کاسیمیرو خوبه تو فیفا شبیه میمونه!!! والا اون چیزی که ما دیدم تو pes 18 بازیکنا شبیه ترن، بعدم با خدیرا ۴ نفر دریبل میکنی؟ احتمالا تو درجه سختی آماتور؟!!! شما اگه تونستی با نیمار ۲نفر دریبل کنی تو درجه سختی لجند من به شما یه بازی هرچی خواستی هدیه میدم، جاشم از من، دو مدل کنترلر ام هست… نمیدونم چجوری با گیم پلی خشک و بی روح و یوزر اسکور ۴٫۸ تو PS4 اینجا باز همه میگن فیفا، بیاین بیرون از خواب خرگوشی!!

    • neiten گفت:

      به نظرت من که فن فیفام وعاشقشم
      بخرم یانه. چون بازیش کردی می پرسم
      اینطور که میگی خیلی مشکل داره که. ?:-)
      نمونش که میگی شوت های زمینی بی برو برگرد گل میشه :reallyangry:
      به نظرت چیکار کنم صبر کنم بعد بخرم..
      یا بخرم تا با اپدیت حل بشه؟

  • Sarrow3 گفت:

    به به..شبیه ساز واقعی و با گرافیک یعنی فیفا

  • sahba.sh گفت:

    با آپدیتی که چند روز پیش دادن به نظرم همون بازی مورد انتظار شد،نسخه ی خام ایرادات زیادی داشت که حل شد خدارو شکر
    طرفدار پروپاقرص فیفام ولی چشمم رو نمی بندم واقعا دیگه از چهره بازیکنها خسته شدم،رئال مادرید رو می پرستم و اینکه ببینی هنوز خیلی از بازیکنهاش قیافه اصلیشونو ندارن عذاب آوره
    درکل این نسخه تمرکز اصلیش رو روی گیم پلی گذاشت مخصوصا تو دفاع که خیلیارو اذیت کرده،ولی این باگ یا مشکل نیست!!!صرفا حالت هوش مصنوعی محور دفاع رو از بین بردن و در اختیار دستان بازیباز گذاشتن که اگه دوستان یاد بگیرن حتی از فیفا ١٧ هم میتونن بهتر دفاع کنن…
    دیگه مستقیم تو پای مهاجم رفتن تاثیری نداره درست مثل واقعیت
    درکل لذت بخشه هنوز و امیدوارم روزی بتونه گرافیک رو بهتر کنه ،من در بند گرافیک نیستم و بیشتر تو بازیها به گیم پلی اهمیت میدم ولی دیگه کم کم داره تاریخ انقضاء گرافیکش تموم میشه
    بابت نقد خوبتون ممنونم خسته نباشید

    • خیلی متشکرم که مطالعه کردید.
      بله همین طور که در متن ذکر کردم، دفاع به خودی خود مشکلی نداره، اما پیچیدگی های دفاع سری فیفا که همیشه یک چالش لذت بخش بود، کمی از مرحله جذاب فاصله گرفته و گاهی تبدیل به عذاب میشه!
      این موضوع با تمرین قابل حل هست، اما در مقابل یک پلیردیگه، هوش مصنوعی نه چندان خوب دفاع بعضا شما رو به شدت عصبی میکنه!

      • sahba.sh گفت:

        دقیقا،وقتی تو یک بازی بدون نقص دفاع میکنم و کلین شیت میکنم حس غرور بهم دست میده!! یجورایی غیرقابل پیشبینی بودنش جالبه اینکه ندونی آخرش بازی رو برنده میشی یا نه جذابه!! من تو فیفا ١٧ فقط جلوی یه سری از بازیبازهای فوق العاده خوب مشکل داشتم ولی تو این سری نمی تونم به جرعت بگم مثل فیفا ١٧ راحت برنده میشم :-/ در کل ممنون بابت نقد خوبتون

  • Roohi گفت:

    دیگه امسال حتما میرم سمت فیفا 😀 بنظر که عالی میاد بگیرمش ببینم چجوره!باکس آرتشو عشقه :inlove:

  • shayanmehran گفت:

    واقع گرا باشیم، بدون شک pesتا ۱۳بهتر بود ولی خب الان گیم پلی فیفا کاملا بهتره ،کنترل بازیکن و طول و عرض زمین خیلی خوب بهینه شدن،الان فیفا بهترینه، به امید روزی که pes با قدرت برگرده

  • SON OF EA گفت:

    نقد عالی بود.
    کل نقد یه طرف
    اون
    کوتینیووووووووو
    یه طرف…
    امسالم موند تو لیورپول و نرفت بارسا تت

  • playdead1990 گفت:

    طبق تجربه ی خودم از دموی هر ۲ بازی به نظرم pes 18 گیم پلی روون تر و آرکیدتری داره و فیفا بیشتر در زمینه شبیه سازی خوب عمل کرده و لایسنس و گرافیک,دقیقا مثل بتلفیلد که از نظر گرافیک و شبیه سازی جنگ بهتر عمل میکنه ولی اصل کار که گیم پلی باشه خشکه و خسته کننده و cod تو این زمینه همیشه برتری داشته

  • Hamed72 گفت:

    فیفا وضعیت دفاع رو بهتر کنه و لایسنس لیگ قهرمانان رو هم بگیره دیگه حرفی برای گفتن باقی نمیگزاره :inlove: :inlove: :inlove:

  • من این بازی رو چند روزی هست گرفتم باید بگم بهترین نسخه در سری فیفا هستش واقعا طبیعی تر و بهتر تنها نکته منفی دفاع کردنه که باید خیلی تمرین کنین. یک اتفاق عجیب غریب این هست که زلاتان ابراهینویچ داخل منچستر نیست 😐 !!! کسی میدونه راه حلش چیه؟ ?:-)

  • adams-khersi گفت:

    فیفا آرکید گیمر…

    Pes خوره فوتبال گیمر!!!…

    • John Shepard گفت:

      آره تا پارسال شوتا مثل راکت بود . پاس ها هم از وسط زمین میرسید به محوطه جریمه . دروازبان هم توپ رو مشت می کرد بر میگشت وسط زمین . همه از دلایل شبیه ساز بودن PES بود . PES بعد PS2 مرد . دو ساله یکم برگشته :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
      تو خارج از ایران طرفدار PES ازالماس هم نایاب تره . مثل طرفدارای اکس باکس . تو اینترنت زیادن فقط نمیدونم چرا

  • DanTe 1368 گفت:

    خیلی خوبه ولی بیش از حد آسون شده .

این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا
این زیبای پرهیجان | نقد و بررسی FIFA 18 - گیمفا