طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا
طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا
طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا
طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا

طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite

حسین غزالی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا

ماجرای سبک فایتینگ و بازی های مبارزه ای ، حالا دو مسیر جداگانه دارد. مسیری که تغییرات زیادی را هم در خود دیده است. تا به امروز همیشه این مسیر دو رویه مختلف پیش گرفته بود. در حالت اول یا این که بازی به شکل سری عناویت مورتال کامبت خودش را به عنوان یک فایتینیگ پر از خشونت معرفی می کرد و در روش دوم خودش را در حالتی مسابقه ای به شکلی خانوادگی تر معرفی می کرد.

حکایت بازی های سبک فایتینگ را به خوبی می توان با این مثال بیان کرد . شاید بی جا نباشد بگوییم که این سبک از بازی و بازی های مبارزه ای که امروزه می بینیم ، بخش زیادی از موفقیت هایش را مدیون وجود دو نوع متفاوت و مختلف از برداشت است. بازی های این سبک ، مدت هاست که به دو شاخه مختلف تقسیم شده اند و این موضوع را حتی می توان با یک مقایسه ساده اثبات کرد.  دو شاخه ای که هرکدام نشان دهنده یک برداشت و پس زمینه متفاوت هستند. اولین شاخه را می توان شاخه ای نامید که در کمپانی هایی مثل برادران وارنر طرفداران بیشتری دارد و شاخه ای دیگر که از امثال کپکام و سازندگانی بیشتر ژاپنی می‌آید و سعی دارد که چهره خانوادگی تر و دوستانه تر خودش را حفظ کند. اما بازی ای که اکنون از آن صحبت می کنبم ، تمام قوای خود را جمع کرده ، تا به نوعی هم این دو شاخه مختلف را کنار یکدیگر قرار بدهد و هم اینکه آن شکل و شمایل دوستانه را حفظ کند. با ما و نقد و بررسی بازی  Marvel vs Capcom : Infinite همراه باشید.

طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا

وقتی به این تصویر از طراحی های مربوط به بازی نگاه می کنید اصولا چندان اثری از حالت خشک و خشن نوع اول از بازی های فایتینیگ نمی بینید. حتی مسئله رنگ بندی هم در این بازی گویای این مسئله است که برداشت حاصل از این سبک این جا تفاوت دارد.

وقتی برای اولین بار وارد بازی می شوید ، چیزی که خیلی به چشم می خورد ، طراحی نه چندان مبتنی بر خصوصیات طبیعی چهره ها و کیفیت بصری متفاوت بازی نسبت به بازی های هم سبک امسال است. چهره پردازی بازی ، قطعا می توانست مراحل و پروسه ها و حتی مسیر دیگری را در پیش بگیرد اما به هر حال بر اساس انتخاب کارگردان های هنری چنین طرحی که عموماً کارتونی یا کاریکاتوری است برای آن انتخاب شده  و این مسئله دقیقاً باعث شده تا در هر سه نسخه بازی ( PS4 ، Xone و PC ) آن هم در نسل هشتم شاهد مشکلات و سختی های گرافیکی خاصی از حیث پردازش یا کار با موتور گرافیکی نداشته باشیم.  بنابراین روش کپکام در این زمینه از همان ابتدایی ترین برخورد با شکل و شمایل بازی مشخص می شود.  البته اینجا پایان کار نیست و هنوز موارد متعدد و زیادی برای بررسی درباره این بازی باقی مانده اند. ، هر چه باشد ، موارد زیادی هستند که می توانند فراتر از خروجی بصری مطرح شوند. بنابراین سوال بعدی این است که عنوان MVCI چه آیتم ها و بخش های مختلفی دارد که گویای خروجی اثر باشند.

” چهره پردازی بازی روند و شکل صمیمانه تر و خانوادگی تری به خودش گرفته ولی در عین حال ممکن است برای بسیاری خوشایند نباشد. “

MVCI در نگاه اول از نظر گرافیکی کمی فرسوده بنظر می رسد ، اما بعد از گذشت زمان ، مطمئنا به آن عادت می کنید. وقتی به بازی نگاه می کنم ، در واقع هیچ اثری از آن خشونت بازیهای مبارزه ای استودیوهایی مانند ندررلم نمی بینم ، گویی سازندگان یک مهمانی دوستانه بین قهرمانان مارول و کپکام راه انداختند و اینکه انگار خیلی به خنداندن ما علاقه داشتند و چهره ها را طوری طراحی کرده اند که لحظه ای فکر نکنیم قرار است در یک بازی مبارزه ای از گل به شخصی نازک تر گفته شود. آنچه که به خوبی مشهود است ، تلاش سازندگان برای جلب رضایت تمامی اقشار با هر سن و سلیقه ای است. و این مسئله کاملاً قابل درک است. چراکه بخش مهمی از مخاطبین هدف کپکام در این جا مشتری هایی هستند که دوست دارند در نتیجه خریدشان یک بازی مبارزه ای تحویل بگیرند برای همه سنین. اینجاست که MVCI به کمک ما می آید و شکل جدیدی از مبارزات را به ما هدیه می دهد. این را به راحتی می شود یکی از خصوصیات کلیدی این اثر دانست.

طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا

MVCI گاهی اوقات درست مانند شخصی می شود که می خواهد خنده اش را نگه دارد اما نمی تواند. 

قبل از اینکه به سراغ قسمت های دیگر برویم ، بهتر است از مهمترین چیز شروع کنیم و این سوال را از خودمان بپرسیم که واقعاً این نسخه نسبت به قبل چه تغییراتی را در مبارزات تجربه کرده؟ خب قاعدتاً سازندگان وقتی نسخه جدیدی می سازند ، از کاستی های نسخه های قبل کاملاً درس گرفته اند و البته سازندگان MVCI هم باید به همین منوال پیش می رفتند. شاید یکی از جدیدترین داشته های این نسخه “Infinity Stones” می باشد که نقش مهمی در مبارزات ایفا می کنند و هر کدام از آنها ، توانایی منحصر بفردی دارد. در حقیقت ، بزرگترین تغییرات بازی هم همراه با همین سنگ هایی که در قالب آیتم های مختلف ارائه می شوند شکل می گیرد. این سنگ ها به هر یک از مبارزین قدرت و توانایی خاصی می دهدکه در نهایت همه اینها منجر به شکل گیری انیمیشن های متنوعی خواهد شد که تابحال در این سری وجود نداشته اند. به لطف همین قابلیت ها است که هر شخصیت در بازی ، می تواند متفاوت از دیگران بنظر برسد و به شما اجازه دهد تا فرضاً گستره ای از انیمیشن های مختلف را برای هر کاراکتر در مبارزات داشته باشید.

” Marvel vs Capcom Infinite ، سعی می کند تا در عین حفظ آن حالت خانوادگی مد نظرش یک بازی باشد با مکانیک های گیم پلی که کارایی های متنوعی دارند و برای کاربرانی با سنین مختلف هم مطرح هستند. “

Infinity Stones ، مانند سال های گذشته ، دارای قابلتی جانبی است که “Infinity storm” نامیده می شود و  معمولاً وقتی کاراکتر ضربات بسیاری را متحمل شده باشد ، آزاد می شود . موردی که در نسخه امسال برای ایجاد تنوع بیشتر در دستورات قابل استفاده در مبارزات حضور دارد و سعیش در ایجاد تعادل در گیم پلی است. دیگر بعد از این Infinity storm به شکل مشخصی اثرگذاری کمتری دارد و اگرچه این قابلیت ، ممکن است کفه ترازو را به نفع کاربر اول تغییردهد ، اما بازیکن دوم را مجبور می کند تا با چینش استراتیژی بییشتری بازی کند و در نتیجه ، حساسیت بازی بیشتر از قبل خواهد بود و نیاز به سرعت عمل بیشتر از همیشه احساس می شود. بنابراین در مرحله دوم می توان گفت که روند توسعه گیم پلی بازی به این شکل بوده که توسعه دهندگان بتوانند گیم پلی را با حساسیت بیشتری توسعه دهند.

هر شخصیت در بازی ، دارای ۱۰ مأموریت فرعی است و این مأموریت ها در واقع گزینه هایی برای آموزش هستند که البته هرکه که یک بازی مبارزه ای در این چندسال اخیر بازی کرده باشد کاملا با آن آشناست. در این میان ، کاربر با نحوه استفاده از Infinity Stones و مکانیزم های گیم پلی آشنا می شود. این مأموریت ها ، از حرکات ساده و مبتدیانه آغاز می شوند و تا جایی پیش می روند که حتی می توانند به همه ، ریزه کاری های مختلف گیم پلی را آموزش بدهد. MVCI در کل ، بخش های نسبتاً متنوعی را داراست . بخش های آموزشی ، بازی با دوستان و نزدیکان و بازی با هوش مصنوعی ، مسابقات آنلاین رده بندی و لیگ های مختلف ، همگی از کارهایی است که در بازی کاربر می تواند به انجام آنها بپردازد. سرور های بازی از پس شلوغی بر می آیند و بازی از بخش آنلاین هم به شکل گسترده ای برخوردار است تا بازیکنان بتوانند علاوه بر تجربه اثر به شکل آفلاین و محلی بتوانند تحت شبکه هم حضور داشته باشند. سرورهای بخش آنلاین هم اصولاً در حالت طبیعی در اکثر موارد بدون وقفه یا مشکل اتصال عمل می‌کنند.

طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا

بخش داستانی بازی نیز ، سعی کرده تا با حفظ همان حالت طنز ، یک ماجرای ابرقهرمانی را روایت کند.

بخش داستانی بازی دقیقاً همانند سبک طراحی شخصیت ها و تن عمومی بازی سعی دارد تا از روندی طنز پیروی کند و همزمان در برخی موارد جدی هم باشد. و به همان اندازه که تیم در طراحی کلی بازی از المان های طنز استفاده کرده، سازندگان در طنز و سبک نشان دادن شخصیت ها تلاش کرده اند. و این مسئله در تک تک نقاط داستانی که برای بازیکن شرح داده می‌شود به کرات قابل مشاهده است. سازندگان سعی داشتند تا ویژگی های هر کاراکتر را به شیوه ای طنز بیان کنند. اما حقیقتاً به جز این مسئله در باقی موارد بقیه نقاط داستانی از رویه ای قابل حدس پیروی می کنند و برخلاف طنزی هستند که همان ابتدا قرار بوده تا ساخته شوند. البته شرح داستان همیشه در بازی های مبارزه ای به نوعی آخرین مورد مهم توسعه بوده و در چنین عناوینی بیشتر سرمایه گذاری تیم توسعه روی بخش های آنلاین و ویژگی های کلی گیم پلی است و این مسئله این روزها دیگر به یک مورد مورد قبول میان توسعه دهندگان بازی های فایتینگ تبدیل شده. در توضیح داستان بازی هم می شود به شکلی خلاصه گفت که Ultron Sigma ، قصد دارد تا با جمع آوری Infinity Stones نقشه های شرورانه اش را اجرا کند را و قهرمانان به دنبال چاره ای برای مقابله با او هستند. در این میان ، آنان مجبور می شوند ریسک های مختلفی را انجام بدهند و ما شاهد یک مبارزه همه جانبه میان او و دیگر کاراکترهای داستان هستیم.

Marvel vs Capcom : Infinite ما را به داستان طنزی می برد که البته در آن مبارزات بسیار زیادی میان کاراکترهای مختلف آن رخ خواهد داد. کپکام ، سعی داشته تا از مشکلات بازی مبارزه ای قبلی خود ( یعنی Street Fighter V ) درس گرفته و به هیچ وجه آن ها را تکرار نکند . MVCI ، یک بازی مبارزه ای دیگر از طرف کپکام با سابقه است که اگرچه قرار بود دو مسیر مختلف آثار فایتینگ را دوباره کنار یگدیگر بنشاند، اما هنوز هم به اصول خانوادگی قدیمی تر خود مثل سابق پای بند است و  این یعنی دیگر خبری از مدل های بازی سازی استودیوهایی مثل ندررلم یا عناوین مشابه نخواهد بود و باید انتظار یک محصول مشابه را از کپکام داشت که در عین حفظ جزئیات جدید بیشتر داشته هایش را از عناوین قبلی قرض گرفته است. این بازی مشخصاً با تمرکز زیادی روی بخش چندنفره و آنلاین به شکلی مسابقه ای و هم چنین بخش آفلاین و محلی با گیم پلی آشنا ساخته شده است. با ذکر این نکته که این بازی کاستی‌ های مطرحی دارد که شاید کپکام در ادامه بتواند از آن ها درس بگیرد. در نهایت Marvel vs Capcom : Infinite اثری است که می خواهد با داشتن سبک قدیمی و آشنای بازی های مبارزه ای اش یک اثر نه چندان متفاوت در کلیات اما دارای تفاوت های ریز در جزئیات عرضه کند و یک اثر جداگانه باشد نسبت به باقی آثار مبارزه ای موجود در بازار.

طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا
طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا
طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا
طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا
طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

طنز و جدی ، تلخ و شیرین | نقد و بررسی بازی Marvel vs Capcom: Infinite - گیمفا