تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا

تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved

محمد حسین باجلان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا

دنیای واقعی یا بازی های رایانه ای، دو دنیایی که از آغاز پیدایش دومی از همدیگر ایده گرفته و هر کدام، روز به روز به دیگری بیشتر شبیه می شوند. بازی های رایانه ای هر روز واقعی تر می شوند، بازی های رایانه ای هر روز بیشتر سعی می کنند عناصری از دنیای واقعی، مانند فعالیت گروهی، صبر فراوان، شکست و پیروزی و صد ها عنصر دیگر را وارد خود کنند و از سوی دیگر در دنیای واقعی شاهد آن هستیم که کم کم همه چیز در حال تبدیل شدن به یک رایانه بزرگ است. از ایده هایی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی گرفته تا گجت های پوشیدنی، همه و همه دست به دست یکدیگر سعی دارند از سویی زندگی بشری را راحت کنند و سوی دیگر مرز واقعیت خیال را جابجا کنند و شاید در آینده تا حدی به جلو پیشروی کنیم که دیگر فرق واقعیت و خیال را نیز متوجه نشویم و    البته از سوی دیگر بازی های رایانه ای هم با کمک افزایش روز افزون قدرت پردازشی، هر روز سعی دارند بخش های بیشتری از زندگی واقعی انسان ها را وارد دنیای ساخته دست خود کنند.از ویژگی های گرافیکی بهبود یافته گرفته تا بهبود فیزیک و غیره همه سعی در ایجاد تجربه ای دارند که شما هیچ وقت نمیتوانید در زندگی واقعی داشته باشید.

البته عنصر کار تیمی، که شاید نسل بشر بدون استفاده بردن از آن هیچ گاه به جایگاه کنونی حال حاظر خود حتی نزدیک هم نمی شد، بدون شک مهمترین مشخصه نسل بشر است و تایین کننده میزان هوشمندی یک گونه زنده محصوب می شود و بدون ذره ای شک و تردید این عنصر کمترین نماد خود را بازی های رایانه ای داشته است. از عناوین چند نفره معروفی مانند سری میدان نبرد و ندای وظیفه وظیفه گرفته تا عناوینی جدی تری مانند آرما همه و همه سعی داشته اند تا با ارائه ویژگی های جدید برای افرادی که در کار تیمی با سایرین به تلاش می پرداختند و وسوسه آن ها به این امر مهم نمای واقعی تری از زندگی انسانی و کار تیمی را در بازی های خود به نمایش بگذارند که البته می توان گفت که همان حد که شما به عناون که شما به عنوان عضوی از تیم ارزشمند هستید، همان قدر هم به عناون یک جنگجوی تنها مرگبار هستید. بنابراین نباید انتظار سطوح بالای کار تیمی را در این دست عناوین داشته باشید  هر چند که تمام آن‌ها شعارشان کار تیمی است.

تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا

معنای واقعی تجربه چند نفره یک بازی

حال فرض کنید شما در یک دنیای آخر زمانی و به دور از تمدن زندگی می کنید. فرض کنید در یک دنیای زامبی زده یا به سبک فیلم شکارچی شما در یک دنیای ناشناخته از خواب بیدار می شوید و در حال حاظر تنها هدف شما زنده ماندن است. قطعا در اولین قدم باید محیط اطراف خود را شناسایی کنید باید بدانید در دور و بر شما چه خبر است و کجا هستید، چه چیزی در اطراف شما به درد می خورد و چه چیزی برای شما تهدید محسوب می شود. در دومین قدم باید متوجه شوید که آیا شما تنها هستید یا این که افراد دیگری نیز در اطراف شما هستند، آیا آن ها قابل اعتماد هستند یا این که باید به تنهایی زنده بمانید که البته ایده چندان جالبی به نظر نمی رسد. در واقع این داستان عنوان Ark Survival Evolved است. شما به عنوان یک بازمانده در یک ساحل بدون هیچ چیز دیگری از خواب بیدار می شویدو در اطراف شما پر است از انواع و اقسام دایناسور هایی که اول بی آزار به نظر می رسند ولی با کمی گشت و گذار به نسخه های خشن تر آن ها نیز بر می خورید.

حالا در این چنین دنیایی شما دو راه پیش رو دارید یا راه احمقانه و یا روش کمتر احمقانه. در روش اول شما باید به تنهایی زندگی کنید، به تنهایی بجنگید و به تنهایی سرپناهی، هر قدر بی اهمیت در برابر دشمنان صد ها برابر قوی تر و با تجربه تر خود، بسازید. اما روش دوم عضو شدن در یک قبیله قوی تر یا ایجاد یک قبیله از نقطه صفر است که البته شاید سخت تر باشد ولی بعد از گذشت مدتی و برقراری پیوند عمیق تر با هم قبیله ای های خود به طور قطع ارتباط بهتری با آن ها پیدا می کنید و احتمال خنجر از پشت خوردن از آن ها به طور قطع کمتر خواهد شد ولی فرض خیانت از جانب چنین افرادی بعد از ماه ها دوستی و تلاش برای ساخت یک قبیله امن واقعا درد آور و سخت است. هر چند روش دوم به مراتب بهتر و صحیح تر به نظر می رسد ولی باز هم پیدا کردن افراد قابل اعتماد در دنیای بی رحم آرک سخت به نظر می رسد.

در دومین قدم شما باید شروع به ساخت و ساز تجهیزات، و قبیله خود بکنید که این مهم بدون داشتن  منابع و نقشه ساخت قابل اجرا نیست که برای هر دو باید در نقشه بزرگ بازی و در برابر دیگر بازی بازان باید در چالش های مختلف شرکت و نقشه های ساخت را از نقاط مختلف بدست آورید و یا با استفاده از مواد خاصی آن ها را بسازید. از سوی دیگر داشتن دانش فنی بدون مصالح هیچ فایده ای ندارد و شما باید برای بدست آوردن منابع مورد نیاز بگردید و بگردید و بگردید. این جا است که بعد دوم این بازی به شما نمایش داده می شود. شما برای هر کاری به منابع زیاد و صبر ایوب نیاز دارید. برای به دست آوردن منابع می توانید از دیگران دزدی کنید و منابع و یا حتی ساخته های آن ها را به سرقت ببرید و یا این که خودتان از راهی شرافت مندانه و البته با سرعتی به مراتب کمتر خودتان آن ها را بسازید. جدا از این ها باید از ساخته های دست خود در برابر سایر اشرار حاظر در سرورتان نیز مراقبت و محافظت نمایید ولی تجربه ثابت کرده هر قدر هم که بخواهید با شرافت و بدون درگیری بازی کنید، بعد از چندین مرتبه تهاجم به شما، برنامه قبیله شما نیز تغییر خواهد کرد.

تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا

در ظاهر آرک از همه نظر زیبا به نظر می رسد

برای جنگیدن و یا دفاع شما نیاز به ساخت تجهیزاتی دارید. این ادوات  از  تجهیزاتی برای بی هوش کردن دایناسور های دشمن گرفته تا در و دیوار برای محافظت از قبیله خود را شامل می شود. جدا از این ها شما باید در امر طراحی و ساخت دفاعیات قبییله خود نیز خبره باشید چون اگر شما از نقاط ضعف دفاعی دشمن به درستی استفاده نکنید قطعا آن ها چنین کاری را خواهند کرد. برای پیشروی و تهاجم دو تاکتیک معمول وجود دارد، اول این که بزرگترین اسلحه خود را در دست بگیرید و با ارتشی از دایناسور ها و دیگر دوستان به نزدیک ترین  قبیله اطراف خود حمله کنید یا این که مخفیانه و بدون متوجه شدن دشمنان وارد محدوده دشمن شوید و منابع آن ها را به چنگ آورید که البته باز هم روش اول احمقانه به نظر می رسد. جدای از این ها شما پیش از حمله باید کار اطلاعاتی دقیقی انجام دهید و صرف این که شما فرض می کنید می توانید دشمن را شکست دهید اشتباه محض است. شناسایی دشمن سبب می شود که اولا بتوانید رفتار های تیم دفاع کننده را متوجه شوید و در ثانی نقطه ضعف اصلی تیم آن ها را نیز کشف کنید و با استفاده از آن بتوانید راحت تر دشمن را از سر راه خود برداشته و پیشروی کنید.

جدای از تمام مسایل مربوط به غارت و ساخت و ساز چیزی که بازی،   Arc Survival Evolved را از صد ها عنوان Survival مشابه دیگر موجود در بازار متمایز می کند دایناسور های بازی است که در واقع بیشتر محتوا و گیم پلی بازی نیز حول محور این موجودات است. شما همواره تعداد زیادی دایناسور با سطوح مختلف پیدا می کنید که البته در ابعاد مختلف، از پزندگان کوچک گرفته تا دایناسور های غول پیکر ولی برای تحت کنترل گرفتن آن ها کار سختی پیش رو خواهید داشت.

تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا

یک نبرد خیلی به شدت برابر

یک سری از راحت ترین نوع دایناسور ها برای رام کردن گونه های گیاه خوار هستند. برای رام کردن این دسته ابتدا باید با مشت و لگد به جان این زبان بسته های بی گناه افتاده و پس از بی هوش کردنشان تازه کار شما شروع می شود. البته پیش از شروع در افتادن با این دایناسور های بی گناه شما باید مقداری منابع به خصوص غذایی که باب میل حیوان نه چندان خانگی ما خواهد بود داشته باشید و پس از پیدا کردن دایناسور مورد نظر و اطمینان از آن که توانایی رام کردنش را دارید باید کار خود را با بی هوش کردن آن آغاز کنید و در حین زمانی که این جانور بی هوش است با خوراندن غذا و بی هوش نگه داشتنش سعی کنید تا خط مربوط به Tame پر شود و بعد از آن حالا یک دایناسور در سرزمین دایناسور ها خواهید داشت. البته انتخاب نوع دایناسور برای اهلی کردن هم از آن جایی بسیار مهم است که در زمان بی هوش کردنش موجودات خطر ناک تر به طور قطع از خود دفاع می کنند ولی دایناسور های گیاه خوار ساده اکثرا فرار می کنند.

حالا به وسیله این حیوان شما می توانید در تهاجمات نقش پر رنگ تری داشته باشید و منابع به دست آمده را راحت تر جابجا کنیید ولی این مزایا بدون سختی های خود نیز نخواهد بود. از مسئولیت های جدید شما علاوه بر تر و خشک و غذا رساندن به حیوانتان می توان به مهم ترین کار یعنی افزایش سطح دایناسور نیز اشاره کرد که این کار نیز با انجام فعالیت های مختلف و کسب امتیاز تجربه امکان پذیر می باشد. البته اگر حوصله این کار ها را ندارید با کمی قدرت مند تر شدن و بدست آوردن تجهیزات بهتر شما می توانید دایناسور هایی با سطح اولیه بهتر را نیز پیدا کنید.

تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا

پشتیبانی هوایی از نوع دایناسوری

باید گفت که Arc Survival Evolved عنوان واقعا جالبیست و به طور قطع اولین عنوانی نیست که این عناصر را در کنار هم چیده است ولی شاید یکی از بهترین عناوینی است که بسیاری از عناصر زندگی واقعی را به این شکل و کامل در بازی خود پیاده سازی کرده است. از نیاز دایمی به آب و غذا برای کاراکتر اصلی تا نیاز به سر پناه برای زنده ماندن. ولی چیزی که سبب شده آرک بازی خوبی شود، نیاز آن به کار تیمی است ولی این خود شمشیر دو لبه ای است که نتیجه آن هیچ گاه قابل پیش بینی نیست. شاید شما فردی را که به نظر می رسد تازه وارد دنیای آرک است را به قبیله خود راه دهید و این یعنی دادن دسترسی برای تمامی امکانات موجود اعم از قفل ها و کد ها تا منابع و انبار و فقط کافیست فرض کنید که شاید این فرد از یک قبیله مجاور آمده است و سعی در فریب شما دارد تا هنگامی که همه شما از بازی خارج شده اید به آرامی کل منابع را بدزدد.

در پایان باید اشاره کرد که آرک عنوانی نیست که هر چند هته یک بار بخواهید وارد شده اندکی بازی کنید و خارج شوید. اگر واقعا می خواهید در بازی پیشرفت کنید باید تیمی متشکل از افرادی داشته باشید که در دنیای واقعی آن ها را می شناسید، به آن ها اعتماد دارید و از همه مهم تر این که وقت خالی بسیاری دارید، نه این که با هر فردی که در سرور پیدا کردید تیم تشکیل دهید ولی اگر تیمتان را بالاخره پیدا کردد اطمینان داشته باشید که از بازی لذت خواهید برد. در سمت دیگر بازی واقعا زیباست، هم از نظر ایده پردازی و هم از نظر ظاهری و با وجود ریزه کاری های بسیار زیادش قطعا یاد گرفتن تمام مکانیزم های بازی کار آسانی نخواهد بود ولی به محض آشنا شدن با آن ها  و صد البته امکان صرف زمان زیاد برای آن، پس از چند ماه اگر به قبیله ساخته دست خود بنگردید قطعا از زمانی که صرف کرده اید پشیمان نخواهید بود.

تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا
تنهای تنها میان سیل دایناسورها! | نقد و بررسی Ark Survival Evolved - گیمفا