تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف

اشکان عالی خانی
۰۱:۱۴ ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

موضوع اجرا شدن بازی‌های مختلف برروی سخت افزار های مختلف و گوناگون، همیشه برای بازی‌بازان مهم، چالش برانگیز و البته سرگرم کننده بوده است. بازی x برروی پلتفرم y با چه مشخصاتی اجرا می‌شود و آیا سیستم مورد نظر، توانایی لازم را برای اجرای بازی های خاص دارد یا خیر. در این قسمت از سری تحلیل فنی قصد داریم تا به صورت مفصل به بررسی بازی Destiny 2 بپردازیم و آن را در رزولوشن ها، حالت ها و کارت های گرافیک مختلف امتحان کنیم. با ما همراه باشید.

بازی Destiny 2 به تازگی عرضه شده و همان طور که می‌دانید، توانسته نظر مثبت بازی‌بازان و منتقدان را به خوبی به دست آورد و نسبت به شماره نخست خود، پیشرفتی بسیار چشمگیر را داشته باشد. جدا از تمام موضوعات دیگر، Destiny 2 از نظر بصری، چه برروی کنسول ها و چه برروی پلتفرم رایانه های شخصی زیباست و می‌توان گفت که بهینه سازی قابل قبولی دارد. در این قسمت از تحلیل فنی، دو ویدیوی جدید از منبع تحلیلی Digital Foundry برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم که قطعا در اجرای بازی روی سخت افزارهای گوناگون کمک خواهد کرد. در ابتدا می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که برای رسیدن به رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه، چه کارهایی باید انجام داد و بهتر است از چه کارت گرافیکی استفاده شود. در مرحله دوم پا را فراتر می‌گذاریم و به اجرای ۴K بازی می‌پردازیم تا چالش واقعی آغاز شود.

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

کارت گرافیکی قدرتمند رسیدن به نرخ فریم ۶۰ در بهترین شرایط ممکن.

همان طور که تحلیلگر دیجیتال فاندری اشاره می‌کند، استودیوی بانجی برای بهینه سازی بازی Destiny 2 بسیار عالی عمل کرده و دست بازی‌بازان را برای اجرا یا تنظیم گرافیکی آن در هر حالت باز می‌گذارد. در کنار یک رم ۸ گیگابایتی (DDR4 یا DDR3 در اینجا فرق خاصی ندارد)، بحث CPU و کارت گرافیک پیش می‌آید. دیجیتال فاندری برای این مورد، یک CPU تقریبا ارزان قیمت و با کارایی بسیار بالا را پیشنهاد می‌دهد که Intel Pentium G4560 نام دارد و ۶۵ دلار قیمت آن است. جالب است که این CPU می‌تواند به رقابت با مدل های i7 (و دیگر پردازنده‌ها) بپردازد و در تست هایی که از بازی های مختلف (مانند Far Cry Primal) گرفته شده، این پردازنده نتایج بسیار خوبی را تحویل داده است. حال، که بحث CPU نیز به نتیجه رسید، به سراغ کارت گرافیک می‌رویم؛ در این جا سعی داریم کارت های گرافیکی را امتحان کنیم که اولا جایگاه بالایی در نظرسنجی کارت گرافیک استیم داشته باشند (میزان محبوبیت) و دوما این که با CPU ما بهترین سازگاری را برقرار کنند.

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

بانجی به طور قطع در زمینه بهینه سازی و باز گذاشتن دست بازی‌بازان رایانه های شخصی فوق‌العاده عمل کرده است. منوی تنظیمات گرافیکی بازی هر PCبازی را جذب خود می‌کند.

اول از همه، Destiny 2 با کارت گرافیک قدرتمند GTX 1080 Ti اجرا می‌شود تا به بالاترین درجه از تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه ثابت برسیم. تحلیلگر دیجیتال فاندری به خوبی یکی از مناطق شلوغ بازی که حقیقتا یک Stress Point برای کارت های گرافیک مختلف به حساب می‌آید را انتخاب کرده و بازی را در آن منطقه می‌سنجد؛ طبیعی است که اگر بازی با هر نرخ فریمی در این منطقه اجرا شود، در مناطق دیگر شاهد عملکرد بهتری نیز خواهیم بود (دقت داشته باشید که فعلا هیچ کارت گرافیکی اورکلاک نمی‌شود). در تست اولیه، طبق انتظار، هیچ مشکلی وجود ندارد و به هدف خود می‌رسیم؛ این در حالی بود که با وجود این همه شلوغی و کارهای CPU تصور می‌شد G4560 به نقطه شکست خود برسد اما این گونه نشد و هماهنگی و سازگاری فوق‌العاده ای با ۱۰۸۰TI برقرار کرد. در مرحله بعدی به سراغ کارت گرافیک RX VEGA 64 می‌رویم و با وجود قدرت فوق‌العاده آن، مشاهده کردیم که خبری از خروجی ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت نیست و نوسان بسیاری مشاهده می‌شود؛ همان طور که حدس زده‌اید، این افت فریم هیچ ربطی به کارت گرافیک نداشته بلکه به سازگاری این کارت گرافیکِ Radeon با پردازنده‌ی Intel ما بستگی دارد که تداخل ایجاد می شود.

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

خطاها و باگ های بسیاری در فریم سنج بازی وجود دارد (سبز رنگ) که توصیه می‌کنیم به آن توجهی نکنید.

پیش از این که به سراغ کارت های گرافیک دیگر برویم، به دو نکته اشاره داشته باشم؛ از آن جایی Destiny 2 یک عنوان ساخته شده بر اساس کنسول ها است، حالت ۳۰ فریم بر ثانیه در نسخه رایانه های شخصی وجود دارد و بازی را با رزولوشن ۱۰۸۰p، خیلی شبیه به نسخه های کنسولی پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان می‌کند (طبیعی است که با پایین آوردن نرخ فریم هدف، جای مانور بیشتری برای بالا بردن موارد گرافیکی به وجود می‌آید). نکته دوم، خطا و اشتباه بسیار در نشانگر نرخ فریم بازی است؛ بانجی برای اعلام لحظه ای نرخ فریم، گزینه ای را برای علاقه‌مندان و افراد حرفه ای قرار داده اما اصلا نباید به آن نگاه کرد، زیرا پر از خطا و اشتباه است و نرخ فریم لحظه ای را به هیچ وجه، درست نشان نمی‌دهد.

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

بیایید به سراغ کارت های گرافیک ارزان قیمت‌تر و متناسب با بودجه همه باز‌ی‌بازان برویم. در اولین قدم، کارت گرافیک GTX 750 Ti را انتخاب کرده و البته آن را اورکلاک می‌کنیم (+۲۰۰ مگاهرتز به Core Clock و +۴۰۰ مگاهرتز به Memory Clock). این کارت گرافیک در نظرسنجی جدید استیم، در رده دوم قرار گرفته است. عملکرد این کارت گرافیک در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه عالی است و هیچ جای بحثی ندارد اما مشکل جایی آغاز می‌شود که بخواهیم عملکرد بازی را دو برابر کنیم. با وجود مموری ۲ گیگابایتی این کارت گرافیک، مشکلات زیادی به وجود می‌آید که ما را مجبور به پایین آوردن موارد گرافیکی (به سطح متوسط)، پایین آوردن Render Resolution (گزینه فوق‌العاده بانجی که کار بازی‌بازان را راحت می‌کند) و حتی پایین آوردن رزولوشن اجرایی بازی به ۹۰۰p می‌کند. با همه این تفاسیر، حدود ۲۵۰۰ مگابایت از ۲۰۱۷ مگابایت ظرفیت مموری این کارت گرافیک استفاده می‌شود (بیشتر از حد). عملکرد بازی حال، بسیار بهتر شده و نرخ فریم تقریبا در ۸۰ درصد مواقع، روی ۶۰ بر ثانیه قفل است. شرایط با امتحان کردن GTX 1050 و GTX 1060 بسیار بهتر می‌شود. با کارت گرافیک محبوب GTX 1060 می‌توانیم با تنظیمات گرافیکی High (کیفیت بافت ها روی Highest)، به راحتی نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه بگیریم.

بیشتر از این توضیح نمی‌دهم تا خودتان این ویدیوی تحلیلی زیبا را تماشا یا دانلود نمایید:

دانلود ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

در مرحله بعدی، همان طور که پیش از این نیز توضیح داده شد، قصد داریم پا را فراتر گذاشته و در قالب یک قسمت جدید از سری ۴K on a Budget، بازی Destiny 2 را با رزولوشن ۴K و نرخ فریم های متفاوت اجرا کنیم. پیش از آغاز کار، بگذارید نگاهی داشته باشیم به نزدیک ترین نسخه به ورژن رایانه های شخصی، یعنی نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو؛ این نسخه از بازی از رزولوشن ۴K داینامیک استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد در بحث ثابت ماندن نرخ فریم و جزئیات گرافیکی (مانند Anti Aliasing، یک قدم رو به جلو نسبت به نسخه پلی‌استیشن ۴ معمولی به حساب می‌آید. نسخه های کنسولی Destiny 2 واقعا خوب و مناسب اجرا می‌شوند و نمی‌توان ایراد خاصی از آن ها گرفت اما رزولوشن داینامیک نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو در گاهی اوقات باعث می‌شود تا بعضی از اجسام و لبه ها به صورت هوشمند و پویا با افت کیفیت رو به رو شوند (به طور کلی نسخه پرو بسیار خوب و زیبا است)؛ همه این موارد و عناصر که به صورت پویا در بازی تغییر می‌کنند، برای ثابت ماندن نرخ فریم هستند. اما با استفاده از پلتفرم رایانه های شخصی و کارت گرافیک محبوب ما در سری ۴K on A Budget، یعنی GTX 970، می‌توانیم نتایج بهتری بگیریم.

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

نسخه های کنسولی بازی واقعا عالی و بسیار ثابت هستند. نسخه پلی‌استیشن ۴ پرو در این میان بیشتر خودنمایی می‌کند.

 

سیستم بودجه ای استفاده شده در این برنامه، شامل یک کارت گرافیک GTX 970 از شرکت MSI (به صورت کارخانه‌ای اورکلاک شده)، ۱۶ گیگابایت رم DDR4 (هشت گیگابایت نیز کافی است) و دقیقا همان CPU معرفی شده در بخش اول مطلب می‌شود. در قدم اول، بازی با تنظیمات گرافیکی نهایی (و البته رزولوشن ۴K) اجرا می‌شود و نرخ فریمی بیش از ۱۰ بر ثانیه به دست نمی‌آوریم. هدف اول این است که نرخ فریم را به مانند نسخه های کنسولی، به ۳۰ بر ثانیه برسانیم. با پایین آوردن Anti Aliasing به درجه SMAA، تنظیم کردن Ambient Occlussion و پایین آوردن سطح رزولوشن سایه ها تا High (مموری کافی برای نگه داشتن کیفیت بافت ها تا درجه Highest در اختیار داریم)، می‌توانیم به راحتی نرخ فریم بازی را به ۳۰ بر ثانیه برسانیم. بازی حتی در Stress Point ما که یکی از مراحل شلوغ آن است، نرخ فریمی بسیار ثابت دارد و به غیر از افت ۲ یا ۳ فریم در زمان های تراکم ذرات و افکت ها، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

اگر به نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه راضی باشید، می‌توانید بازی را در بهترین شرایط ممکن به صورت ۴K با GTX 970 (یا هم رده‌های آن) اجرا نمایید.

تا این جا همه چیز آسان و بی دردسر بوده اما حال، می‌خواهیم Destiny 2 را با سیستم بودجه‌ای خود، به صورت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا نماییم. مشخص است که برای رسیدن به این هدف چالش برانگیز، باید پایمان را بیشتر برروی پدال گاز کارت گرافیک فشار دهیم و آن را به صورت دستی اورکلاک نماییم (+۲۰۰ مگاهرتز به Core Clock و +۵۰۰ مگاهرتز به Memory Clock). با برداشتن قفل فریم بازی و البته کاهش Render Resolution، در نقطه استرس خود در بازی، به نرخ فریم حدود ۴۰ بر ثانیه یا بیشتر می‌رسیم که خوب و قابل قبول است. باز هم با تنظیمات گرافیکی بازی دست و پنجه نرم می‌کنیم و پس از کاهش عمق میدان (Depth of Field) به درجه Low، کیفیت لبه ها یا Anti Aliasing را نیز به درجه FXAA می‌آوریم. در این حالت، بازی هنوز زیباست و به نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه خیلی نزدیک شده‌ایم. در قدم بعدی، به سراغ فیلتر بافت‌ها می‌آییم و با وجود این که تاثیر کمی روی کیفیت اجرایی بازی دارد، آن را کاهش می‌دهیم. علاه بر آن، Render Resolution بازی را به ۸۰ درصد می‌رسانیم و به نظر می‌رسد کارمان تمام شده باشد. اگر یادتان باشد در قسمت های پیشین تحلیل فنی، برای اجرای ۴K بازی ها از رزولوشن نزدیک به ۴K Native، مانند رزولوشن ۱۸۰۰p استفاده می‌کردیم که در مورد Destiny 2، می‌توانیم از تنظیمات گرافیکی حرفه‌ای بانجی استفاده های مفیدی کنیم. این را هم در نظر بگیرید که مرحله تست ما، یک نقطه استرس به حساب می‌آمد بنابراین در بقیه مناطق بازی، نرخ فریم به آسانی روی ۶۰ بر ثانیه قرار می‌گیرد.

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

یک چالش سخت و واقعی را پشت سر گذاشتیم اما سرانجام توانستیم با سیستم بودجه‌ای خود، با رزولوشن ۴K Native به نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه دست یابیم.

در آخر، بگذارید GTX 1060 (محبوب ترین کارت گرافیک کنونی در نظرسنجی استیم) را نیز وارد قضیه کنیم. با وجود قدرت بیشتر این کارت گرافیک و البته کمی اورکلاک بیشتر، با همان تنظیمات سابق (تنها رندر رزولوشن را به ۸۳ درصد افزایش می‌‌دهیم)، می‌توانیم نرخ فریم پایدار تری را بگیریم و تجربه بهتری را از بازی داشته باشیم. شما می‌توانید این ویدیوی تحلیلی زیبا را در زیر دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو به صورت ۴K باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p

امیدوارم از این قسمت سری تحلیل فنی لذت برده باشید. حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی کامل عملکرد بازی Destiny 2 با سخت‌افزارها و حالت‌های مختلف - گیمفا