پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

یک نکته خیلی جالب است؛ وقتی موجی می آید همه سریع سوار آن می شوند و کاری ندارند که آیا اصلا به موضوع آن موج اعتقادی دارند یا خیر و فقط lمشتاق هستند که سوار شوند و به بقیه بپبوندند و کار تیمی کنند!! مثالی می زنم از یک دیالوگ کوتاه که چندبن بار خودم آن را تجربه کردم.

 یونیتی افتضاحه همش باگه آشغاله!!!… جدا؟ خودت بازیش کردی؟… نه همه میگن دیگه!!… ولی من بازیش کردم. آپدیت نصب کردم یکی از بهترین اساسین ها بود و باگ بدی هم ندیدم ها. به جو توجه نکن…. پسر بازیش کردم خیلی معرکه بود. خوب شد بهم گفتی ها…..

بگذریم. این مثال برای ملموس تر کردن موضوع موج و موج سواری برای شما عزیزان بود تا به بحث اصلی و موج اصلی مطلب برسیم. تا مدتی قبل به هر کسی می گفتی چه چیزی در دنیای بازی از همه بدتر است و جایش در جهنم است و بی تربیت است و جزو گناه های کبیره است، می گفت “شرکت EA” !! می گفتی چرا؟ دقیق هم نمی دانست و اگر هم می دانست چیزهایی که بقیه می گفتند را می گفت! پول پرست است!… همه میگن!!! اینجاست که می گوییم عزیز من مگر بقیه برای روی ماه من و شما بازی می سازند؟ اکتیویژن ۴ بار دستینی را نمی فروشد؟ یوبیسافت چه؟ کل بازی را پرداخت درون برنامه ای نمی کند یا دو سیزن پس برای یک بازی نمی دهد!!؟ حالا فقط Electronic Arts پول پرست است و بقیه خوب؟ انشالله که جو کسی را نگیرد که بد می گیرد و….، مخصوصا در کشور عزیزمان! حالا به همان شخص بگویید ۱۰ تا بازی خاطره انگیز زندگیت را نام ببر ۴ تایش ساخته همین Electronic Arts بوده و ۳ تایش هم ناشرش این شرکت بوده است. از دیدگاه بنده در سال های اخیر خیلی در حق این شرکت بزرگ کم لطفی شد. نه این که خود آن ها مقصر نباشند. چرا اتفاقا مقصر هم هستند، ولی نه خیلی بیشتر از بقیه. مشکل بزرگ و عمده از یکی از این شرکت ها نیست. مشکل از زمانی است که نام نحس دی ال سی و سیزن پس و میکروترنسکشن و… به صنعت بازی ها باز شد و همه گیر شد و حالا مزه اش به دهن سازندگان و ناشران نشسته و بازی را می فروشند ۶۰ دلار و ۶۰ دلار هم برای بازی لباس و سلاح و … می فروشند!! سیزن پس های ۱۰۰دلاری می بینیم که کلا لباس است. نه عزیزان مشکل از الکترونیک آرتز و … نیست.

وقتی نگاهی به روند پیشروی صنعت و هنر بازی های رایانه ای در طول تاریخ می کنیم، همیشه Electronic Arts بازی های بی نظیر بسیار پرتعدادتری را از زمان های گذشته برای ما به ارمغان آورده که ما را از لذت یک تجربه ناب سیراب کرده است و تبدیل شده به برترین خاطرات ما از دنیای بازی. مدتی قبل در همین خصوص و شناخت کمتر گیمرهای امروزی از شرکت الکترونیک آرتز با شما صحبت کردیم و بد نیست تا گریزی به آن بزنیم چون دقیقا مرتبط با بحث این مطلب است. “Electronic Arts خیلی بزرگ تر از این حرف هاست که خیلی از بازیبازان جوان تر و کنونی فکر می کنند و واقعا برای بنده و خیلی از بازیبازان قدیمی تر، یکی از افسانه های این صنعت محسوب می شود که حتی زمانی که همه به آن شلیک های بیش از حد ناحق می کردند، برای ما عزیز و دوست داشتنی بود، خیلی ها شاید ندانند و یا فراموش کرده باشند که این شرکت چه بازی هایی را برای ما به ارمغان آورده است و همان بازی ها برخی از برترین خاطرات کل زندگی ما را رقم زده اند. EA خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنید فرنچایزهای قدرتمند و بی نظیر دارد که وقتی همه آن ها را کنار هم بیاوریم متوجه می شویم که این شرکت چه حقی بر گردن صنعت بازی و ما بازیبازان دارد.”

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

همچین عظمتی….

“اگر بحث علاقه و پول و تغییر سیاست و … در سال های اخیر باشد که واقعا کل شرکت ها در این زمینه بدجوری Electronic Arts را هم رد کرده اند و اکنون خیلی کارهای زشت و بر ضد مشتری مداری نیز از خیلی شرکت های عظیم شاهد هستیم و این موضوع تقریبا برای همه شرکت های بزرگ صادق است. همه عاشق پول در آوردن و سود کردن هستند و Electronic Arts هم یکی از این شرکت هاست که اصلا به اندازه ای که آن را می کوبیدند حقش نبود و خیلی های دیگر هم باید کنارش کوبیده می شدند. تنها به این نام ها و فرنچایزها فکر کنید و آن گاه ببینید می توانید که از این شرکت بدتان بیاید؟ Mirror’s Edge ،Crysis ،Burnout ،Star Wars: Battlefront ،The Sims ،SimCity ،Titanfall ،Battlefield ،Dragon Age ،Dead Space ،Need for Speed ،Mass Effect و البته FIFA. تازه بگذریم از Spore و Unravel و Skate و Medal of Honor و Army of Two و Dante’s Inferno و UFC و Madden و کلی بازی که این شرکت بزرگ ناشرشان بوده است… شگفت انگیز است! نه؟ هیچ کمپانی در دنیای گیم از لحاظ بزرگ بودن و تعداد فرنچایزهای تاریخ ساز و بازی های خاطره انگیز مانند Electronic Arts نیست. هر کدام از اسم هایی که آوردم خودشان چندین بازی در طول سال ها داشته و دارند که هنوز هم داریم از آن ها لذت می بریم. در واقع بازیبازی نیست که با عناوین این شرکت خاطره نداشته و آن ها را تجربه نکرده باشد.”

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

یک EA باز قهار و یک Sims باز خسته!!! انصافا طرفدار عاشق سینه چاک الکترونیک آرتزه!! لبته عکسش قدیمیه و واسه زمان بتلفیلد ۴ هست وگرنه الان اگر ببینیم لیستشو حتما کل بتل ها و دراگون ایج آخری و … رو هم داره کلا!!!

در این مطلب قصد داریم تا به ۱۰ عدد از برترین بازی های ساخته و منتشر شده توسط کمپانی Electronic Arts در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید.  مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که در این مطلب بازی هایی قرار گرفته اند که وظیفه ساخت آن را نیز خود شرکت الکترونیک آرتز و زیرشاخه های آن بر عهده داشتند و در واقع سازنده و ناشر بازی خود این کمپانی بزرگ است نه فقط عناوین بیشماری که این شرکت غول پیکر نشر آن ها را برعهده داشته است. بنابراین در این لیست بازی هایی مثل تایتانفال و … حضور نخواهند داشت زیرا که توسط استودیویی خارج از کمپانی الکترونیک آرتز ساخته شده اند و قاعدتا وقتی می گوییم برترین بازی های الکترونیک ارتز یعنی برترین بازی هایی که این شرکت برای ما به ارمغان آورده است نه بازی هایی که این شرکت به دست ما رسانده است! همچنین توجه داشته باشید که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ موفقیت و متا و فروش و اقبال جهانی در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود. همچنین دوستان توجه کنند که این مطلب در مورد “با ارزش ترین و مهم ترین و بهترین فرنچایزهای الکترونیک آرتز” نیست که بخواهید بگویید چرا بتلفیلد اول نیست و چرا فیفا اول نیست و …. بلکه این مطلب در مورد “۱۰ تک عنوان قدرتمند و برتر این شرکت فارغ از وضعیت فرنچایزشان” است که به این موضوع توجه داشته باشید. این سه نکته که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “۱۰ بازی برتر شرکت Electronic Arts” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

آرزوم اینه که چند سال بعد اگر یکی این مقاله رو نوشت یکی از رتبه های خوب لیستش این بازی باشه.

همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی dante’s inferno را بیاورد و در صدر لیست برترین بازی تاریخ شرکت الکترونیک آرتز قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد. البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین عناوین شرکت Electronic Arts، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر این کمپانی است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “۱۰ بازی برتر شرکت Electronic Arts” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۰ –  Mirror’s Edge

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

Mirror’s Edge

سازنده: EA DICE

ناشر:  Electronic Arts

ژانر: Action-adventure, platformer

پلتفرم مقصد:  Xbox 360 ,PC ,Playstation 3

سال انتشار:  ۲۰۰۸

امتیاز متا: ۸۱/۱۰۰

الکترونیک آرتز همواره ثابت کرده است که کمپانی ریسک پذیری است و ترسی از ساخت آی پی ها جدید و بازی های با سبک خاص و نو نداشته و ندارد. عنوان اصلی و اولیه Mirror’s Edge که در سال ۲۰۰۸ یک بازی جدید با سبکی جالب بود که تا به حال عنوانی دقیقا مثل آن وجود نداشت و به همین دلیل هم بسیار مورد توجه منتقدان و بازیبازان قرار گرفت و توجه زیادی را به خود جلب کرد. بازی Mirror’s Edge که در سبک  اکشن ماجرایی اول شخص بر پایه المان های پلتفرمر و حرکات پارکور قرار دارد توسط استودیو EA DICE ساخته شد و در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های Xbox 360 ,PC و Playstation 3 منتشر گردید. این عنوان زیبا موفق شد تا بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای ۸۱ را به خود اختصاص داد که برای یک آی پی جدید با سبکی بسیار خاص و نو، امتیازی بسیار خوب به شمار می رفت و موفقیتی دیگر را برای استودیو توانمند EA DICE که خالقان یکی از بزرگترین فرنچایزهای الکترونیک یعنی بتلفیلد نیز هستند، رقم زد. سازندگان توانمند بازی موفق شده بودند تا بازی و شخصیت اصلی پرجاذبه ای را طراحی کنند و همین شخصیت اصلی که دختری پارکورباز به نام Faith بود در کنار گیم پلی پر سرعت و هیجان انگیز بازی که بر اساس حرکات پارکور بود، از عوامل اصلی موفقیت بازی محسوب می شد. Faith یک دختر ورزشکار است که در ابتدا یک دزد بوده است که نهایتا به گروه آدم خوب ها ملحق شده است و در نقش یک “Runner” ظاهر می شود که کمک می کند نظم و قانون در جامعه پر از مشکلی که در سری Mirror’s Edge به نمایش در آمده، حفظ گردد. البته شخصیت Faith به تازگی نیز مجددا در عنوان Mirror’s Edge Catalyst در نسل هشتم حضور یافت اما متاسفانه این بازی نتوانست به موفقیت نسخه اول دست یابد. جالب است بدانید که ساخت عنوان Mirror’s Edge و طراحی شخصیت اصلی بازی تا حد بسیار زیادی وام دار یکی از عناوین دهه ۹۰ بر پرده نقره ای است و به نظر می رسد که سازندگان بازی از آن فیلم الهامات زیادی را برای طراحی شخصیت Faith گرفته اند. اگر فیلم سینمایی آلمانی Run Lola Run، تولید شده در سال ۱۹۹۰ را دیده باشد کاملا متوجه تاثیری که این فبلم بر روی سازندگان Mirror’s Edge داشته است، خواهید شد. Faith بسیار شبیه به Lola لباس پوشیده است. علاوه بر طراحی عالی شخصیت اصلی بازی و گیم پلی خاص و جذاب، طراحی بصری Mirror’s Edge نیز به معنای واقعی خاص و فوق العاده زیباست.  تنها کافیست تا نگاهی کوتاه به تصاویر و تریلرهای بازی بیاندازید و قطعا هر شخصی متوجه می شود که چقدر طراحی این بازی و به طور کلی سری Mirror’s Edge خاص و زیبا است. طراحی بی نظیر شهر شیشه ای و سفید رنگ بازی که اتفاقا در لایه زیرین خود چندان سفید هم نیست بسیار با کیفیت و دوست داشتنی انجام گرفته است و بارها و بارها در بازی دوست دارید که بایستید و از روی سقف ها و پشت بام های این شهر بی نظیر به دوردست ها و دورنمای این شهر خیره شوید، البته بازی و سرعت آن زیاد به شما اجازه چنین کاری را نمی دهد و معمولا همیشه در حال حرکات پارکور سریع و پریدن از این ساختمان به آن ساختمان هستید.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

این دختره نهنگ آبی بازی کرده در مرحله پنجاهم!!! ولی از هر جا میافته نمی میره!!! دیگه خود ادمینای نهنگ آبی هم اینو معاف کردن!!!

جلوه های بصری و گرافیک هنری و فنی بازی و همین طور حرکات پارکور در بازی بسیار عالی هستند و هر بازیبازی را شیفته خود می کنند زیرا که تا به حال قبل از آن، چنین عنوانی وجود نداشت و کسی چنین بازی را تجربه نکرده بود. انتخاب رنگ ها و رنگ بندی بازی بی نهایت هنرمندانه و در راستای هر چه زیباتر بودن بازی به کار گرفته شده اند. رنگ سفیدی که رنگ غالب شهر و فضای بازی است  کنتراست بسیار زیبایی را با رنگ قرمز کفش های شخصیت اصلی بازی (Faith) که در بازی همواره آن ها را می بنید ایجاد کرده است و همینطور لباس مشکی رنگ او با فضای سفید شهر کاملا در تضاد است، به مانند روحیه و ارزش های او. در شهری سفید که به ذات، سیاه است، Faith دختری سیاه پوش است که برای سفیدی می جنگد. همین تضادهای بازی در رنگ بندی و کنتراست عالی رنگ قرمز با سفید، در کنار طراحی عالی شهر و ساختمان ها و آسمان خراش های زیبای آن، سبب شده اند که Mirror’s Edge تبدیل به عنوانی فوق العاده جذاب با زیبایی های بصری و کاملا خاص شود.  نقطه عطف و اتکای اصلی بازی Mirror’s Edge در درجه اول بر پایه جرکات پارکور بسیار بی نظیر آن و سپس به خاطر جنبه گرافیکی فنی و هنری بسیار زیبای آن است که سبب خلق دنیایی بسیار جذاب در بازی شده است که چه از نمای دور و چه نزدیک، چه از بالای یک آسمان خراش و چه از پنجره یک آپارتمان که به آن بنگرید، زیبایی در طراحی و گرافیک پرزرق و برق و تیز آن را به وضوح می بینید. نسخه جدید بازی نیز همین زیبایی بصری را حتی به صورت بهتر دارا بود اما اگر مقدار بیشتری بر روی داستان بازی و مبارزات آن کار می شد Mirror’s Edge Catalyst هم می توانست تا به یکی از بازی های بسیار عالی نسل هشتم تبدیل شود. بدون شک عنوان زیبای Mirror’s Edge یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه دهم قرار می گیرد. متاسفانه نسخه جدید این سری یعنی Mirror’s Edge Catalyst همان طور که گفته شد نتوانست تا در حد انتظار ظاهر شود ولی امیدوار هستیم این سری با پتانسیل بالایی که دارد مجددا راه خود را پیدا کرده و شاهد انتشار بازی جدید و موفقی از آن در نسل هشتم باشیم.

۹ –  SimCity 4

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

SimCity 4

سازنده:  EA Maxis

ناشر:  Electronic Arts

ژانر:  city-building/urban planning simulation

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows, Macintosh operating systems, Linux

سال انتشار:  ۲۰۰۳

امتیاز متا:  ۸۴/۱۰۰

اگر بخواهیم خیلی دقیق و ریزبینانه به عنوان SimCity 4 نگاه کنیم باید گفت این بازی دقیقا یک عنوان در ژانر city-building/urban planning simulation است اما خب حتما می دانید که همه اینهایی که گفتیم در نهایت مجموعش می شود عنوانی در سبک استراتژی البته با المان هایی خاص تر از خیلی از دیگر عناوین این سبک و تفاوت هایی که می توان گفت مختص عناوین یکی از بزرگترین بازیسازان این سبک و خالق Simcity و spore یعنی آقای ویل رایت (Will Wright) است. در دنیای بازی های رایانه ای فرنچایزهای استراتژی بسیار بزرگ و با کیفیت وجود دارند که هر کدام به واسطه المان هایی خاص شناخته می شوند و توانسته اند تا نام خود را مطرح کرده و طرفداران زیادی پیدا کنند. در هر لیستی که در آن از برترین و بزرگترین فرنچایز های استراتژی تاریخ نام برده شده باشد، بدون شک نام سری زیبای SimCity که همان طور که گفته شد توسط ویل رایت بزرگ خلق شده است را نیز خواهید شنید که در طول سال ها و عرضه نسخه های مختلف توانسته است به عنوان یکی از باکیفیت ترین بازی های open-ended city-building نامش را مطرح نماید. یکی از سوال هایی که راستش را بخواهید برای من شبیه به سوال “اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟!!!” بود این است که “اول Sims بود یا Simcity؟!!” البته این سوال برای من که اصلا با این سبک آشنایی ندارم مطرح بود وگرنه قطعا جوابش برای کسانی که استراتژی باز و آشنا با خانواده عناوین Sim ها هستند خیلی واضح بوده است. اما اخیرا من هم به پاسخ این سوال رسیدم و دریافتم که موفقیت عنوان Simcity یعنی نسخه اول سری در سال ۱۹۸۹ و نسخه های بعدی آن به حدی زیاد بوده است که سبب شده است تا کلی اسپین آف و عناوین فرعی از این سری خلق شوند مانند عنوان The Sims در سال ۲۰۰۰٫

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

یعنی خدایی من هیچی از این بازیا نمی فهمم. یعنی میگم هیچی یعنی هیچی ها!!! کاملا تعطیل!!

پس متوجه شدم که ابتدا سری Simcity خلق شده و جالب تر اینجاست که می فهمیم آن قدر این سری بزرگ است که فرنچایز سیمز که به عنوان یک شاخه فرعی از این سری خلق شده است، خودش جزو پرفروش ترین فرنچایزهای تاریخ است. وقتی بیشتر در مورد سری عناوین Simcity تحقیق و بررسی می کردم دریافتم که تقریبا همه طرفداران این سری و بازیبازان آشنا به این بازی، در مورد برترین نسخه تاریخ این عنوان اتفاق نظر دارند و همگی از عنوانی بی نظیر به نام SimCity 4 نام می برند که جالب است وقتی در این بازی دقیق تر می شوید در می یابید که بعد از ۱۴ سال و با وجود نسخه های جدید و بعدی این سری هنوز هم خیلی ها نسخه ۴ را بازی می کنند و در جایی می خواندم که یکی از منتقدان در مورد این عنوان ذکر کرده بود “ُSimcity 4… Still Great”. بازی SimCity 4 توسط استودیو EA Maxis ساخته شد و در سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های Microsoft Windows, Macintosh operating systems, Linux منتشر گردید. این عنوان زیبا موفق شد تا بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای ۸۴ را به خود اختصاص داد. این عنوان در واقع پنجمین بازی از این سری محسوب می شد که بعد از عناوین SimCity و SimCity 2000 و SimCity 3000 و SimCity 64 منتشر گردید (ترتیب و نامگذاری بازی های این سری مثل کوچه های ایران است!!) و به سرعت جای خود را در قلب هواداران این سری باز کرد و تبدیل به یکی از موفق ترین عناوین الکرترونیک آرتز شد. نهایتا و بعد از این که کلی اطلاعاتم در مورد این سبک و این سری بالاتر رفت باید بگویم عنوان زیبای SimCity 4 یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه نهم قرار می گیرد.

۸ –  The Sims 2

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

The Sims 2

سازنده:  EA Maxis

ناشر:  Electronic Arts

ژانر:   strategic life simulation video game

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows, OS X, Game Boy Advance, GameCube, Nintendo DS, PlayStation 2, Xbox, PlayStation Portable, Mobile

سال انتشار:  ۲۰۰۴

امتیاز متا:  ۹۰/۱۰۰

الکترونیک آرتز تا دلتان بخواهد فرنچایزهای بسیار بزرگ، قدرتمند، خاظره انگیز و فوق العاده محبوب و پر طرفدار دارد که نام هر یک را که می بینیم سال ها خاطره از جلوی چشمانمان می گذرد. فرنچایزهایی بزرگ که متاسفانه خیلی از آن ها مانند بسیاری از دیگر فرنچایزهای بزرگ سایر شرکت ها، جدیدا حال و روز خوشی ندارند و دیگر آن اعتیار و قدرت گذشته را از دست داده اند. یکی از همین فرنچایزهای بزرگ شرکت الکترونیک آرتز که متاسفانه نسخه های جدید آن مانند قبل شاهکار نبوده اند، سری بزرگ و محبوب The Sims است که واقعا زمانی که در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار معرفی و نسخه اول آن منتشر شد تمامی صنعت بازی و بازیبازان را شگفت زده کرد. یک شبیه ساز کامل و واقعی زندگی با هر چیزی که فکرش را بکنید. این عنوان زیبا بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای بی نظیری را از سوی بازیبازان و منتقدان دریافت نمود و نهایتا هم متای عالی ۹۲ را به خود اختصاص داد که برای یک شبیه ساز زندگی واقعا شگفت انگیز است، زیرا عنوانی در این سبک باید خیلی کامل باشد و خیلی به زندگی شبیه باشد که منتقدان این نمرات را بدهند.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

یادمه اویل که سیمز توی ایران اسمش زیاد شنیده می شد به هر کس میگفتی این شبیه ساز زندگیه و مثل زندگی واقعیه و .. فقط و فقط اول می پرسید یعنی “فلان و بهمان” هم داره؟!!! یعنی از نظر ما زندگی واقعی یعنی فلان و بهمان!!!

بعد از گذشت ۴ سال از نسخه اول این سری بود که نسخه دوم آن نیز منتشر شد و توانست تا موفقیت بی نظیر بازی اول را کامل کرده و در بسیاری از موارد نیز به مانند گرافیک و جلوه های بصری و تنوع گیم پلی و … نسبت به عنوان اول بهبود یافته بود. بازی The Sims 2 توسط استودیو EA Maxis ساخته شد و در سال ۲۰۰۴ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های بسیاری از جمله Microsoft Windows, OS X, Game Boy Advance, GameCube, Nintendo DS, PlayStation 2, Xbox, PlayStation Portable و Mobile منتشر گردید. این عنوان زیبا موفق شد تا بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۰ را به خود اختصاص داد. این گونه بود که این بازی تبدیل به یک فرنچایز بسیار موفق و ادامه دار شد که البته در طول سال ها و گذشت زمان تا به امروز و انتشار تعداد بسیار زیاد انواع و اقسام نسخه های مختلف آن، خیلی افت کرده است (مانند خیلی از بازی های قدیمی و بزرگ دیگر) اما به هر حال همیشه جزو برترین و سرگرم کننده ترین و البته خاطره ساز ترین بازی هایی است که الکترونیک آرتز به دنیای بازی های رایانه ای هدیه داده و بسیاری از بازیبازها مدت ها زندگی واقعی خود را راها کرده و به سراغ شکل دادن و راست و ریس کردن زندگی مجازی و شبیه سازی شده شان در دنیای سیمز می رفتند. بی تردید عنوان زیبای The Sims 2 یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه هشتم قرار می گیرد.

۷ –  Need for Speed Most Wanted

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

Need for Speed Most Wanted

سازنده: EA Black Box

ناشر:  Electronic Arts

ژانر: Racing – Sport

پلتفرم مقصد:  Nintendo DS ,Microsoft Windows ,PlayStation 2 ,PlayStation Portable  ,Xbox ,GameCube ,Game Boy Advance ,Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۰۵

امتیاز متا: ۸۳/۱۰۰

برخی بازی ها آن قدر اسمشان قشنگ و زیبا و هیجان انگیز است که حتی اگر خودشان هم عنوانی معمولی باشند باز هم اسمشان همیشه شنیده می شود، حالا چه برسد به این که یک بازی بی نظیر و معرکه اسم فوق العاده زیبایی نیز داشته باشد و اسمش هم به آن بیاید. آن گاه است که دیگر اسم آن بازی می شود ورد زبان بازیبازان و همیشه و در هر جایی که صحبت از بازی های آن سبک باشد، نام آن نیز شنیده می شود. قطعا یکی از مثال های بارز این موضوع و شاید بهترین مثال آن، عنوان ریسینگ زیبای Need for Speed Most Wanted است که هم عنوان بی نظیر و خاطره سازی است و هم نام فوق العاده ای دارد و Most Wanted ترین عنوان سری نید فور اسپید و یکی از Most wanted ترین عناوین ریسینگ تاریخ است، حالا چه آن را “تحت تعقیب” معنی کنیم و چه مقداری تحت اللفظی تر و “ملا لغتی تر” یعنی  “چیزی که آن را از همه بیشتر می خواهند و از همه بیشتر خواسته شده.” بازی که هم خودش و هم اسمش آن قدر زیبا بودن که دوباره یک بازی را در نسل هفتم و دقیقا با همان نام بسازند. البته درست است که عنوان ریبوت شده هم بازی فوق العاده ای بود اما حتما می دانید که منظور ما در این لیست نسخه اصلی Need for Speed Most Wanted یعنی عنوان نسل ششمی سال ۲۰۰۵ است. بازی Need for Speed Most Wanted توسط استودیو EA Black Box ساخته شد و در سال ۲۰۰۵ و سپس بعد از آن در طول سال های مختلف توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های بسیاری از جمله Nintendo DS ,Microsoft Windows ,PlayStation 2 ,PlayStation Portable  ,Xbox ,GameCube ,Game Boy Advance و Xbox 360 منتشر گردید. این عنوان زیبا موفق شد تا بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای ۸۳ را به خود اختصاص داد. البته باید اشاره کنم که Most Wanted جزو بازی هایی است که کیفیتش از متایش خیلی خیلی بالاتر است و انصافا لیاقت امتیاز متای ۹۰ را از دیدگاه بنده و بسیاری از دیگر بازیبازان داراست.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

اسم این شاهکار کاملا با موفقیت و محبوبیتش همخوانی داره

وقتی از هر بازیباز و علاقمند به سبک ریسینگ و طرفدار سری نید فور اسپید در مورد برترین عناوین تاریخ این فرنچایز که بازی های زیادی هم دارد (چیزی حدود ۲۳ بازی) سوال کنید، بی شک ۳ نام را خواهید شنید که شامل Hot Pursuit (اینم اسمش خیلی باحاله خدایی!! چه گیری دادم به اسم این شماره!!) و Underground 2 و Most Wanted سال ۲۰۰۵ هستند و اگر بپرسید برترین کدام است اکثریت قریب به اتفاق جواب ها Most Wanted است که الحق والانصاف هم در زمان خود و حتی همین امروز یک عنوان ریسینگ تمام و کمال و فوق العاده به حساب می آید و بازیبازان بسیار بسیار زیادی ساعت ها و روزها و سال ها وقت پای آن صرف کرده اند و تعقیب و گریز کرده اند و حسابی لذت یک ریسینگ پر از ترشح ادرنالین را چشیده اند. سری نید فور اسپید نیز از آن فرنچایزهای الکترونیک آرتز است که این سال های اخیر لغزش های زیادی را داشته است و واقعا نیاز است تا در نسخه جدید آن، شاهد یک بازی فوق العاده عالی و معرکه باشیم که خوشبختانه از تریلرها و نمایش های E3 و اخباری که از آن دیده و شنیده ایم، همین طور هم به نظر می رسد و می توان امید داشت تا Need for Speed Payback یک بازی در خور نام این فرنچایز عظیم و پرطرفدار الکترونیک آرتز باشد. نهایتا بدون هیچ تزدید باید گفت عنوان زیبای Need for Speed Most Wanted برترین عنوان فرنچایز خود تا به امروز و یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶ –  Dead Space

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

Dead Space

سازنده: Visceral Games

ناشر:  Electronic Arts

ژانر: Survival Horror

پلتفرم مقصد:  Xbox 360 ,PC ,Playstation 3

سال انتشار:  ۲۰۰۸

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

الکترونیک آرتز، کم به گردن صنعت بازی و بازیبازان حق ندارد و کارهای بزرگی را تا به امروز برای ما انجام داده است. زمانی که صنعت بازی در عطش یک وحشت بقای بی نظیر می سوخت این کمپانی فرنچایزی را معرفی کرد که بی شک در کنار بزرگترین فرنچایزهای وحشت بقای تاریخ در کنار بزرگانی چون رزیدنت اویل و سایلنت هیل قرار می گیرد. فرنچایزی خوفناک و بسیار خوش ساخت به نام Dead Space که دوباره علاقمندان وحشت بقا را زنده کرد و جانی دوباره به این ژانر بخشید. بازی Dead Space توسط استودیو Visceral Games ساخته شد و در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های Xbox 360 ,PC و Playstation 3 منتشر گردید. این عنوان زیبا موفق شد تا بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۸۹ را به خود اختصاص داد. Dead Space باعث شد علاقمندان و طرفداران سبک وحشت بقا بعد از مدت‌های طولانی رنج بردن از نبود یک بازی خوب در این سبک، با این عنوان بی نظیر دلی از عزا در بیاورند و غرق در وحشت ناب و تلاش برای بقا شوند. Dead Space بازی بسیار خوش‌ساختی بود که شاید المان‌های موفق بسیاری از بازی‌ها را استفاده کرده بود، اما نه تنها به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کرده بود بلکه جتی در بخش‌هایی، از خود بازی الهام گرفته شده نیز بهتر عمل کرده بود. همراهی با ماجراهای آیزاک کلارک و سفینه ایشیمورا به قدری وهم‌انگیز و جذاب بود که بسیاری از افراد مانند بنده چندین و چند بار بازی را پشت سر هم بازی می‌کردند و انگار که لذت بازی ذره‌ای کم نمی‌شد که این به جهت ارزش تکرار بسیار بالای بازی نیز بود. Dead Space عنوانی بود بسیار ترسناک به معنای واقعی، آن هم نه از آن ترسناک هایی که با یک چراغ قوه فرار می کنیم. بلکه از آن هایی که با ۱۰ تا تفنگ وقتی صدای برخی دشمنان مخوفش به نام نکرومورف ها را می شنیدیم دلمان می خواست برویم زیر تخت قایم شویم. بازی از زاویه دوربین سوم شخص و بر پایه مبارزه با سلاح های گرم بنا شده بود که اتفاقا همین میارزات یکی از قدرتمندترین بخش های بازی بودند و لذت و استرس ناب مقابله با نکرومورف های وحشی را به بازیباز منتقل می کردند.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

اینقدر ترجمه ایرانی اسم این بازی رو دیدم که اخر نفهمیدم بالاخره “هوا مرده؟” یا “فضا مرده؟” یا هنوز زنده اس یا “اسپیس خراب” یا اصلا “فضا زنه” شاید!!!

علاوه بر فضاسازی عالی و بسیار مخوف Dead Space که باعث شده بود حتی در محیط خالی نیز استرس بگیرید، عامل دیگر و در حقیقت عامل اصلی ترس و وحشت در این بازی نکرومورف‌ها (دشمنان اصلی بازی ) بودند که به قدری طراحی عالی و فوق‌العاده‌ای داشتند (البته از نظر کریه و وحشتناک بودن) که زمانی که به سمت شما حرکت می‌کردند ناخود‌اگاه قلب شروع به تندتر زدن می‌کرد و حس وحشت و استرس بازی‌باز را فرا می‌گرفت. البته اصلا و ابدا لازم نبود که حتما آن‌ها را ببینید بلکه صداگذاری آن‌ها حتی از طراحیشان نیز بهتر بود و  بنده به شخصه بهترین صداگذاری موجودات ترسناک در عناوین سبک وحشت که تاکنون مشاهده کرده‌ و شنیده‌ام مربوط به همین بازی بوده است. صدای جیغ نکرومورف‌ها و مخصوصا برخی انواع آن‌ها به قدری خوفناک بود که مو بر تن بازی‌باز سیخ می‌کرد مخصوصا اگر با هدفون بازی می‌کردید. موفقیت بازی اول سبب شد تا ویسرال گیمز و الکترونیک آرتز نسخه دوم بازی را نیز ساخته و در سال ۲۰۱۱ منتشر کنند که این عنوان نیز به یکی از برترین وحشت بقاهای تاریخ بازی های رایانه ای تبدیل شد و امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۰ را نیز کسب نمود که یک افتخار بی نظیر برای این فرنچایز تقریبا جدید و نوپا به شمار می رفت. Dead Space 2 نیز به راحتی شایستگی دارد که در این لیست قرار بگیرد و اگر چیزی از نسخه اول بیشتر نداشته باشد کمتر هم ندارد ولی از آن‌جا که عرض کردم قصد داشتیم از هر سری تنها یک بازی را قرار دهیم، نسخه اول را به دلیل آغاز کردن این فرنچایز خوفناک و قدرتمند، انتخاب کردیم. امیدوار هستیم که باز هم نسخه جدیدی از این سری را شاهد باشیم که کیفیت نسخه اول و دوم را داشته باشد و ترس را در تمام وجود ما نهادینه کند! بدون تردید باید گفت عنوان زیبای Dead Space یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز و یکی از برترین وحشت بقاها در تاریخ بازی های رایانه ای است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ – FIFA Soccer 12

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

FIFA Soccer 12

سازنده:  EA Sports

ناشر:  Electronic Arts

ژانر: Soccer Simulator – Sport

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows, PlayStation 2 ,PlayStation 3 ,PlayStation Portable ,PlayStation Vita ,Xbox 360 ,Wii ,Nintendo 3DS ,iOS ,Android ,Java ME ,OS X ,Xperia Play

سال انتشار:  ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۹۰/۱۰۰

اجازه دهید تا در همین ابتدای کار این موضوع را خدمت شما عزیزان عرض کنم که بدون شک بخش ورزشی عظیم شرکت الکترونیک آرتز یعنی EA Sports دارای بازی های زیادی است که می تواند در این لیست قرار بگیرند. همانطور که می دانید غیر از بسکتبال تقریبا همه بازی های سایر ورزش های میدانی دنیا از جمله هاکی و راگبی و … به طور کامل زیر سلطه الکترونیک ارتز و بخش ورزشی قدرتمند این کمپانی هستند و عناوین زیبایی مانند Madden NFL و … با تعداد طرفداران زیاد هر سال منتشر می شوند و نسخه های خیلی موفقی هم در طول سال ها با امتیازات عالی داشته اند اما از آنجا که همه آن ها زیر نظر EA Sports هستند و اگر می خواستیم از دیگر بازی های این بخش، در لیست قرار دهیم، به دلیل کم بودن تعداد عناوین لیست، خیلی از دیگر فرنچایهای غیر ورزشی از قلم می افتادند، بنابراین تصمیم گرفتم تا به نمایندگی از بخش ورزشی این کمپانی، یک بازی از برترین فرنچایز این بخش یعنی فیفا را به نمایندگی از عناوین ورزشی این شرکت بزرگ در لیست قرار دهیم و در رتبه های دیگر به سراغ عناوین غیر ورزشی  الکترونیک آرتز برویم (البته منظور از غیر ورزشی حرکت ناجوانمردانه نیست!!). سالیانی دور نبود که وضعیت عناوین شبیه‎ساز فوتبال دقیقا برعکس شرایط کنونی بود و عنوان فوتبالی ناشر ژاپنی، یعنی Konami با نام Pro Evolution Soccer حرف اول را بین عناوین شبیه‎ساز فوتبال می‎زد و شرکت Electronic Arts با عنوان FIFA زیر سایه‎ی محبوبیت PES قرار داشتند. در واقع این مسئله تا پایان نسل ششم بازی‎های رایانه‎ای نیز ادامه داشت. ولی با آغاز نسل هفتم کم‎کم ورق برگشت و Konami طی پروسه‎ای چندساله با اشتباهات فراونی که در مورد این فرنچایز مرتکب شد نه تنها قافیه را کاملا به رقیب باخت و جایگاه نخست خود را از دست داد بلکه بسیاری از طرفداران پروپاقرص خود که قبلا سمت FIFA هم نمی‎رفتند را نیز از دست داد و گوی و میدان را به رقیب خود واگذار کرد.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

من کلا همیشه فقط PES بازی کردم ولی نسخه ۱۷ با این که معرکه بود دل خوش نداشتم ازش به دلایلی و دیگه وقتی فیفا ۱۸ و وجنات کاورش رو دیدم، دیگه فقط فیفا!!!! کونامی کلا انتخاب هاش غلطه همیشه!!

Electronic Arts نیز از این اشتباهات پی‎در‎پی ناشر ژاپنی حداکثر استفاده را برد و با بهبود هر ساله‎ی عنوان خود توانست FIFA را  به برترین بازی شبیه‎ساز فوتبال در دنیا تبدیل کند به نحوی که اکنون در برخی کشورها مثل انگلستان حتی زمانی که نسخه‎ی جدید این بازی قرار است عرضه شود هنوز گاها نسخه‎ی قبلی FIFA نیز در لیست عناوین پرفروش به چشم می‎خورد. در روند تبدیل فرنچایز فیفا به برترین فرنچایز فوتبالی و ورزشی دنیا، چند نسخه که در اوایل نسل هفت و به صورت میان نسلی برای نسل شش و هفت منتشر شدند نقش فوق العاده ای را ایفا کردند و شاید یکی از مهم ترین این نسخه هاکه موفق ترین بازی این سری از لحاظ امتیاز متا نیز هست، عنوان شاهکار FIFA Soccer 12 بود که به معنای واقعی یک بازی بی نقص و بی نظیر در زمان خود بود و موفق شد تا به عنوان یکی از برترین عناوین ورزشی تاریخ، خود را معرفی نماید. بازی FIFA Soccer 12 نیز به مانند تمامی دیگر بازی های ورزشی و پرتعداد کمپانی الکترونیک آرتز، توسط بخش عظیم EA Sports این شرکت ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ و سپس در طول سال های بعد از آن، توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های Microsoft Windows, PlayStation 2 ,PlayStation 3 ,PlayStation Portable  PlayStation Vita ,Xbox 360 ,Wii ,Nintendo 3DS ,iOS ,Android ,Java ME ,OS Xو Xperia Play منتشر گردید. این عنوان زیبا موفق شد تا بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۹۰ را به خود اختصاص داد. در واقع با همین شاهکارهایی مانند فیفا ۱۲ و فیفا ۱۳ بود که کم کم فیفا کاملا رقیب را پشت سر گذاشت و تبدیل به اولین فرنچایز فوتبالی دنیا شد. بدون شک عنوان زیبای FIFA Soccer 12 یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ –  Battlefield 2

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

Battlefield 2

سازنده: EA DICE

ناشر:  Electronic Arts

ژانر: First Person Shooter

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows

سال انتشار:  ۲۰۰۵

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

شاید اگر امروز بخواهیم از مهم ترین فرنچایز از نظر اهمیت برای کمپانی الکترونیک آرتز صحبت کنیم باید از سری فوق العاده محبوب و پرطرفدار بتلفیلد (در کنار فیفا) نام ببریم که یک تنه توانست غول دست نیافتنی و پادشاه تنهای شوتر اول شخص در سال های گذشته یعنی ندای وطیفه را از تخت پادشاهی که تنها بر آن تکیه زده بود کنار بزند و خودش هم کنار آن سری بزرگ بنشیند و حتی گاهی هم با زرنگی الکترونیک آرتز و سازندگان بازی از ضعف رقیب استفاده کند و خودش تنهایی پادشاهی کند! کمتر بازیبازی در دنیا وجود دارد که نام سری بتلفیلد را نشنیده باشد و نداند که این سری یکی از برترین بازی های سبک شوتر اول شخص در تاریخ بوده و رقیب اصلی و اول سری ندای وظیفه در دنیا محسوب می شود و به واقع باید گفت نسخه های جدید آن از نظر بازیبازان و منتقدان کیفیت بالاتری نسبت به رقیب قدرتمند خود داشته اند و بازخوردهای بهتری را نیز کسب کرده اند. نکته جالب در مورد فرنچایز بتلفیلد اینجاست که اولین بازی این سری به موضوع جنگ جهانی دوم پرداخت و بعد از انتشار ۱۴ بازی مختلف با نام بتلفیلد در طول تمامی این سال ها، جدیدترین عنوان این سری یعنی Battlefield 1 نیز دوباره به جنگ جهانی بازگشت اما این بار به جنگ جهانی اول. این سری محبوب با عنوانی زیبا به نام Battlefield 1942 که ۱۵ سال قبل منتشر شد پای به عرصه بازی های رایانه ای گذاشت. عنوانی که توسط Digital Illusions Creative Entertainment یا همان EA DICE ساخته و برای پلتفرم های Microsoft Windows و macOS منتشر شد. ای عنوان دارای بخش تک نفره در برابر هوش مصنوعی و همینطور بخش چند نفره بود و توانست نام این سری را بر سر زبان ها بیاندازد.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

بتلفیلد هم پیر شده ها… خودمونیم… سال هاست باها بزرگ شدیم

اما کار تازه شروع شده بود و نسخه دوم این سری توانست تا پا را بسیار فراتر بگذارد و خود را به عنوان یک شاهکار معرفی کند. بازی Battlefield 2 نیز به مانند بازی اول توسط استودیو EA DICE ساخته شد و در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم  Microsoft Windows منتشر گردید. این عنوان زیبا بسیار مورد توجه بازیبازان و منتقدان قرار گرفت و موفق شد تا بازخوردهای مثبتی را از سوی آن ها دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای بی نظیر ۹۱ را به خود اختصاص داد که نشانگر یک شاهکار بود و البته تا به امروز بالاترین امتیاز متای این سری نیز به حساب می آید. بتلفیلد ۲ پر بود از نقاط قوت بسیار پر رنگ و تحسین برانگیز. از سیستم تیراندازی و گان پلی فوق العاده عالی تا تنوع سلاح ها و البته وسایل نقلیه عالی که به نوعی امضای این سری از قدیم به حساب می آیند. البته از مهم ترین امضا و خصوصیت عناوین این سری یعنی تخریب پذیری هم نباید غافل شد. تخریب پذیری از همان نسخه اول تا به امروز همواره جزو شناسه های اصلی عناوین فرنچایز فوق محبوب بتلفیلد به حساب می آیند و نسخه دوم نیز از این قاعده مستثنی نبود و به خاطر تخریب پذیری فوق العاده قدرتمندش مورد تحسین بازیبازان و منتقدان قرار گرفت. بی تردید باید گفت  عنوان زیبای Battlefield 2 یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز و برترین نسخه از سری بتلفیلد است که مهمترین و باارزش ترین فرنچایز این شرکت در کنار فیفا نیز محسوب می شود. Battlefield 2 در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

۳ –  Medal of Honor

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

Medal of Honor

سازنده:  (DreamWorks Interactive (EA Los Angeles

ناشر:  Electronic Arts

ژانر:  First Person Shooter

پلتفرم مقصد:  PlayStation

سال انتشار:  ۱۹۹۹

امتیاز متا:  ۹۲/۱۰۰

شاید یکی از بزرگترین ناراحتی ها و حسرت های دوست داران شرکت الکترونیک آرتز و شوترهای اول شخص، وضعیتی است که این شرکت بر سر فرنچایز مدال افتخار آورده است و به قول نوشته ای که در یکی از وبسایت های خارجی در مورد این سری می خواندم “مدال افتخار رسما تعطیل شده است.” حیف از فرنچایزی که حتی غولی مانند ندای وظیفه نیز در شروع خود، به نوعی از آن الگو گرفته است ولی خودش سال هاست که مرده. البته در خصوص این فرنچایز قبلا نیز چند باری با شما عزیزان صحبت کرده ایم. نگاه نکنید که این روزها و این سال های اخیر سری مدال افتخار حال و روز خوشی ندارد و شرکت الکترونیک آرتز تمام تمرکز خود در شوترهای نظامی را بر روی بتلفیلد قرار داده است، زیرا که در روزهایی که خیلی از گیمرهای هم نسل من یادشان است، مدال افنخار هیچ افتخاری کمتر از ندای وظیفه و بتلفیلد نداشت و به نوعی الگو و الهام بخش آن ها  نیز به شمار می رفت و چه بخواهیم نخواهیم نام عنوان نخست مدال افخار تا همیشه در قلب بازیبازان قدیمی تر و علاقمندان شوترهای نظامی جاودانه است و به عنوان یکی از برترین شوترهای اول شخص نظامی تاریخ محسوب می شود. بازی Medal of Honor توسط استودیو (DreamWorks Interactive (EA Los Angeles ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ توسط کمپانی الکترونیک آرتز به صورت انحصاری برای پلتفرم PlayStation منتشر گردید. به حدی این شوتر اول شخص نظامی زیبا و با کیفیت بود که همه یکصدا آن را تحسین می کردند و موفق شد تا بازخوردهای بی نهایت مثبتی را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای  رویایی۹۲ را نیز به خود اختصاص داد.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

کاش الکترونیک آرتز دوباره به این فرنچایز بزرگ رسیدگی کند (من فقط درخواست آب رسیدگی دارم!!!!) اگر بتلفیلد ناراحت نشه البته!!!

داستان بسیار زیبا و قدرتمند عنوان مدال افتخار توسط استیون اسپیلبرگ بزرگ به رشته تحریر در آمده بود و یکی از نقاط قوت بسیار پرتعداد این شاهکار محسوب می شد. در این عنوان شما در نقش گروهبان Jimmy Patterson قرار می گرفتید که یک خلبان سابق C-47 Skytrain بود که بعدها به خدمت نیروهای  OSS در آمده بود. اتفاقات بازی در دوره زمانی اواخر جنگ جهانی دوم رخ می داد (اواسط ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۵) و در آن باید ماموریت هایی مثل نابود کردن پایگاه های دشمن و از بین بردن نیروهای آلمانی را انجام می دادید. داستان و گیم پلی بازی به بهترین شکل با هم ترکیب شده بودند و هر یک دیگری را بهبود می بخشیدند تا یک عنوان سراسر جذابیت برای بازیباز خلق شود. شاید کم کم زمان آن رسیده باشد که الکترونبک آرتز مجددا نظری دقیق تر و عمیق تر به این فرنچایز کرده و با قرار دادن تمرکز بالا بر روی آن به همان شکلی که برای بتلفیلد انجام می دهند، دوباره مدال افتخار را احیا کند که بی شک یکی از افتخارات صنعت بازیست. البته اگر می خواهند مانند عنوانی که سال ۲۰۱۰ قصد داشتند با آن مدال افتخار را احیا کنند، این کار را انجام دهند بی زحمت بگذارند همین طور مرده باقی بماند و لااقل به شرفش لطمه نخورد. و پتانسل خیلی بالایی برای موفقیت دوباره دارد. بدون شک عنوان زیبای Medal of Honor یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه سوم قرار می گیرد.

۲ –  Dragon Age Origins

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

Dragon Age Origins

سازنده:  Bioware

ناشر:  Electronic Arts

ژانر: Role Playing Game

پلتفرم مقصد:  Xbox 360 ,PC ,Playstation 3

سال انتشار:  ۲۰۰۹

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

سری Dragon Age یک نقش آفرینی بی نظیر است با پیشینه ای قدرتمند و سازندگانی که متخصص ساخت RPG هستند. در این فرنچایز که ۳ نسخه از آن تا کنون منتشر شده است، اولین بازی که Dragon Age: Origins نام داشت برترین نسخه محسوب می شود و بالاترین امتیاز متا را نیز در اختیار دارد و یک شاهکار فوق العاده است. بازی Dragon Age Origins توسط اساتید ساخت سبک نقش آفرینی یعنی استودیو  Bioware ساخته شد و در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های Xbox 360 ,PC و Playstation 3 منتشر گردید. این عنوان زیبا موفق شد تا بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۱ را به خود اختصاص داد. آزادی عمل فوق العاده، تصمیمات مهم و حیاتی، مبارزات جذاب و تاکتیکی، شخصی سازی تا ریزترین جزییات حتی برای تمام شخصیت های همراه شخصیت اصلی، دنیای بزرگ و زیبا با تنوع محیطی عالی، مبارزه با اژدهاهای عظیم و پر ابهت، انواع و اقسام دشمنان مختلف و…. همه و همه از نکاتی هستند که در عنوان Dragon Age Origins وجود دارند و آن را تبدیل به یکی از به یادماندنی ترین نقش آفرینی های تاریخ کرده اند. Dragon Age Origins یک عنوان فوق العاده بود که نام این سری را به عنوان یکی از قدرتمندترین فرنچایزهای ژانر نقش آفرینی مطرح کرد و در ادامه با انتشار بسته های الحاقی عالی برای آن، موفق شد تا بیشتر از قبل نیز بین بازیبازان محبوب گردد. واقعا هر چقدر که از زیبایی و جذابیت Dragon Age Origins بگوییم باز هم کم است و تا وقتی آن را تجربه نکرده باشد نمی توانید حرف بنده را به طور کامل درک کنید و با تجربه آن، خود خواهید فهمید که نقاط ضعف کوچک این بازی اصلا برای شما مهم نیستند و در برابر عظمت و زیبایی این دنیای پهناور حتی به حساب نیز نمی آیند. Bioware با خلق Dragon Age نشان داد که استاد ساخت نقش آفرینی است و خوب می داند که چه طور عنوانی بسازد که با بیش از ۱۰۰ ساعت گیم پلی هرگز از آن خسته نشده و حتی گذر زمان را نیز احساس نکنید. همان طور که قبلا در مورد عناوین قدرتمند نقش آفرینی بارها گفته ام، واقعا در دوره زمانه عناوین ۵ ساعته و نخ نما، بازی هایی مانند Dragon Age Origins به مثابه الماسی گرانقدر هستند و برای پولی که خریداران هزینه می کنند ارزش قائل شده و به آن ها تجربه ای کامل از یک بازی را ارائه می دهند.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

نسخه Inquisition دوباره امیدوارمون کرد که برگردیم به کیفیت و عمق نسخه اول.

به دلیل موفقیت بی نظیر Dragon Age Origins بود که انتظارات از نسخه دوم این سری بسیار بالا رفت و همه انتظار یک عنوان بی نقص را داشتند، اما در کمال ناباوری به جای آن یک بازی ناقص که از هر لحاظ ضعیف تر از بازی اول بود را تحویل گرفتند که بسیار ناامید کننده بود، آن هم از سوی یک نقش آفرینی ساز کاربلد. زمانی که صحبت از انتشار نسخه جدیدی از این فرنچایز مطرح گردید، نگرانی ها و دغدغه های زیادی بین بازیبازان به وجود آمد و با توجه به خاطره بدی که از نسخه دوم داشتند از این می ترسیدند که مبادا باز هم یک عنوان بی کیفیت را شاهد باشند. اما از طرفی دیگر نیز این امید وجود داشت که با توجه به قدرتمند بودن سازندگان بازی (که تعداد عناوین فوق العاده آن ها خیلی بیشتر از بازی های ضعیف ساخته شده توسط آن هاست)، آن ها موفق شوند تا جانی دوباره در کالبد این سری نیمه جان بدمند و بار دیگر آن را مانند دیگر فرنچایز شاهکار خود یعنی Mass Effect بالا بکشند. این عنوان جدید که در سال ۲۰۱۴ منتشر گردید یک نسخه شماره دار نبود و تحت نام Dragon Age: Inquisition به صورت بین نسلی برای کنسول های نسل هفتمی پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و همینطور کنسول های نسل هشتمی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان در کنار نسخه رایانه های شخصی بازی، منتشر شد. بعد از انتشار این عنوان بود که تمامی افراد دست اندر کار صنعت گیم و بازیبازان و منتقدان و … شگفت زده شدند و حتی بازی از چیزی که برخی از آن ها فکر می کردند نیز بهتر و جذاب تر از کار در آمده بود. خوشبختانه بر خلاف نسخه دوم، این بار امیدها به بار نشسته بود و Dragon Age: Inquisition یک عنوان تحسین برانگیز بود که موفق شد تا نه تنها خاطره بد نسخه دوم را پاک کند بلکه ما را به یاد Dragon Age Origins نیز می انداخت. این بازی حتی توانست تا در سال ۲۰۱۴ جایزه برترین بازی سال را نیز کسب کند که واقعا نیز به حق و شایسته بود. اما جالب اینجاست که با وجود این موفقیت عظیم و انتخاب به عنوان بازی سال، هنوز هم که هنوز است هرگاه صحبت از برترین بازی سری دراگون ایج باشد تمامی صنعت بازی یکصدا به عنوان Dragon Age Origins اشاره خواهند کرد که در زمان خود استانداردهای سبک نقش آفرینی را بالاتر برد و انقلابی عمل کرد. بی تردید باید گفت عنوان زیبای Dragon Age Origins یکی از زیباترین و برترین عناوین ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، در جایگاه دوم قرار می گیرد.

۱ – Mass Effect 2

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

Mass Effect 2

سازنده: Bioware

ناشر: Electronic Arts

ژانر: Ation RPG , Third Person Shooter

پلتفرم مقصد: Xbox 360 ,PC ,Playstation 3

سال انتشار: ۲۰۱۰

 امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰

 

هیچ شکی نیست که یکی از برترین و کامل ترین سه گانه های سبک نقش آفرینی در تاریخ بازی های رایانه ای ۳ گانه شاهکار Mass Effect است. ۳گانه ای که هر ۳ بازی آن یک شاهکار بی نظیر بوده اند و به حدی زیبا و بی نقص هستند که هنوز هم که هنوز است تجربه هر یک از آن ها از برترین بازی های این نسل نیز لذت بخش تر است و نکته بسیار مهم در این فرنچایز آن است که با انتشار نسخه های جدید کیفیتش پایین نیامد و ۳ بازی و ۳ شاهکار را در این ۳ گانه شاهد هستیم. نقطه اوج این ۳ گانه بی نظیر بازی دوم آن یعنی Mass Effect 2 محسوب می شود که موفق گردید خود را به عنوان یکی از چند بازی برتر در تاریخ بازی های رایانه ای و نه فقط در سبک نقش آفرینی، مطرح نماید و عنوانی در حد بازی های بی تکرار تاریخ مثل بایوشاک است و الحق که نسخه دوم این سری شایسته این افتخار بزرگ است. شاهکار Mass Effect 2 توسط نوابغ استودیو Bioware ساخته شد و در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های Xbox 360 ,PC و Playstation 3 منتشر گردید. این عنوان زیبا موفق شد تا بازخوردهای بی نظیری را از سوی منتقدان و بازیبازان دزیافت کرده و نهایتا از مجموع نقدها و نمرات خود، امتیاز متای رویایی و شگفت انگیز ۹۶ را به خود اختصاص داد تا تبدیل به برترین بازی کمپانی الکترونیک آرتز و یکی از برترین بازی های تاریخ شود. Mass Effect 2 از هر نظر که فکرش را بکنید یک عنوان کاملا بی نقص بود و جزو عناوینی است که کاملا و تنها شایسته امتیاز کامل ۱۰/۱۰ می باشد و هیچ گونه نقصی را در آن به عنوان یک بازی نقش آفرینی نمی توان یافت. داستان فوق العاده و چند لایه، روایت عالی، شخصیت های دوست داشتنی، شخصیت پردازی های بی نظیر، نقش بسیار بسیار واضح تصمیمات شما در رقم خوردن وقایع بازی و قرار دادن بازیباز در لحظاتی مرگبار برای گرفتن تصمیماتی کاملا خاکستری، گزافیک و جلوه های بصری فنی و هنری عالی، گیم پلی فوق العاده متنوع و اعتیادآور با مبارزاتی بسیار عمیق و جذاب و هیجان انگیز، لذت ناب گشت و گذار و اکتشاف در کهکشان، شخصی سازی های فوق العاده عالی، صداگذاری و موسیقی های شاهکار و بی نظیر و پایان بندی بسیار عالی بازی، همه و همه در کنار هم وجود داشتند و سبب می شدند تا هر بخش بازی، بخش های دیگر را نیز با کیفیت تر کند و ترکیبی کاملا بدون نقص به معنای واقعی را پدید آورند که Mass Effect 2 نام داشت.

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

این شاهکر هم دقیقا همون حکایت دد اسپیسه… اثر جرمی… جرم حجمی… حجم جرمی… چگالی فرمانده شپرد!!!!

نمی توان از این ۳ گانه بی نظیر نام برد و اشاره ای به یکی از برترین شخصیت ها در بازی های نقش آفرینی نکرد. در بازی های نقش آفرینی به دلیل داستان های اغلب طولانی و تصمیم گیری های مختلف و موثر و داستان های چندلایه و عمیق، همیشه شخصیت های محبوب زیادی را سراغ داشته و داریم که بدون هیچ شکی یکی از برترین، قدرتمندترین، جذاب ترین و البته دوست داشتنی ترین آن ها فرمانده ای شریف و با قدرت است به نام فرمانده شپرد در سری Mass Effect. در واقع باید گفت وقتی که صحبت از Mass Effect می شود بدون شک اولین کلمه ای که به ذهن هر طرفدار و بازیبازی می رسد “فرمانده شپرد” است و بس. شخصیتی که در یک ۳ گانه عظیم و جذاب با او در سراسر کهکشان سفر کرده ایم، مبارزه کرده ایم، متحد جمع کرده ایم، زمین را نجات داده ایم، عاشق شده ایم و البته گاهی دوستانمان را از دست داده ایم. با توجه به مواردی که در مورد نسخه دوم این فرنچایز گفته شد باید به این نکته نیز اشاره کنیم که هرگز گمان نکنید که Mass Effect و Mass Effect 3 نیز دست کمی از بازی دوم دارند. در تاریخ بازی های رایانه ای خیلی کم سراغ داریم سه گانه ای را که هر ۳ بازی آن متای بالای ۹۰ داشته باشند، اما ۳ گانه شاهکار، تاریخ ساز و خاطره انگیز Mass Effect موفق شده است تا چنین افتخاری را کسب کند و بازی اول آن با امتیاز متای ۹۱ و بازی سوم آن با متای ۹۳، یک موفقیت عظیم را در کارنامه یکی از برترین نقش آفرینی سازان دنیا یعنی بایوویر و کمپان الکترونیک آرتز ثبت کرده است. سری Mass Effect از آن دست عناوینی است که تجربه آن و در واقع تجربه هر ۳ نسخه آن برای علاقمندان سبک نقش آفرینی از نان شب نیز واجب تر است و قطعا تبدیل به یکی از برترین تجربه های هر شخصی که آن ها را بازی کرده خوهند شد. نهایتا بایستی گفت پر واضح است که شاهکار زیبا و بی تکرار Mass Effect 2 زیباترین و برترین بازی ساخته و منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتز است که در لیست ما از ۱۰ بازی برتر این کمپانی محبوب و بزرگ، به شایستگی در تنها جایگاهی که لیاقت این بازی را دارد یعنی رتبه نخست قرار می گیرد.

Cyrus94

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا
پدرخوانده صنعت گیم… | ۱۰ بازی برتر کمپانی Electronic Arts - گیمفا